Ik ben er gister niet meer aan toe gekomen om wat meer informatie te geven, sorry dat ik jullie wat langer in spanning heb gehouden
Dinsdagochtend (16-3) een mailtje gekregen van aankopend makelaar, namens haar klant, met een in gebreke stelling.
Korte samenvatting in gebreke stelling:
Koper kwam er bij 1e gebruik afzuigkap achter dat de vuile kookluchten/vetten de kamer werden ingeblazen.
Koper heeft een deskundige laten kijken en uit onderzoek is gebleken dat de afzuigkap GEEN recirculatiekap is, hetgeen verplicht is bij een appartement, maar een afzuigkap met een motor waarbij de afvoer is doorgezaagd en derhalve loost in de mantel van de afzuigkap.
Ze hebben direct hierna contact opgenomen met mijn makelaar, zijn zelf bij koper gaan kijken met een door hun ingeschakelde deskundige welke bovenstaande bevestigden.
Naar hun mening had ik geweten/kunnen weten dat deze afzuigkap de kookluchten in het appartement blies. Volgens mijn makelaar wilde ik hun niet tegemoet komen in de schade.
Formeel in gebreke gesteld voor het niet voldoen van meldingsplicht en artikel 6.3 van de koopovereenkomst (In het kort - De onroerende zaak zal bij de eigendomsoverdracht de feitelijke eigenschappen bezitten die nodig zijn voor een normaal gebruik als woning.)
Koper wil graag tot een oplossing komen, wordt verzocht binnen 10 dagen te reageren, indien ik niet bereid bent wordt de zaak uit handen gegeven en zullen alle hieruit vloeiende kosten voor mijn rekening komen.
Ons plan:
Ons plan is nu een reactie op te stellen, aan te geven dat we het vervelend vinden en graag het gesprek aangaan. Voor dat het gesprek komt willen we zelf graag een expert laten kijken naar de kap, dit zal samen met mijn makelaar gebeuren. Zelf ben ik terughoudend om het appartement nog te betreden, ik heb geen vertrouwen meer in koper en ben bang dat zodra ik een stap binnen zet er nieuwe gebreken gevonden worden.
In het gesprek zal gekeken moeten worden naar de eis van koper, blijft dit bij een nieuwe afzuigkap denk ik niet dat we tot een compromis zullen komen. Dit wordt afwachten.
Vragen
- Kan iemand wat zeggen over de verplichting van een recirculatie kap in een appartementencomplex? Zelf kom ik er met zoeken op het internet niet uit, bouwbesluiten zijn teksten waar ik niet heel erg thuis in ben. Mij lijkt het namelijk onwaarschijnlijk dat als dit ten tijde van het bouwen van het complex (12 jaar geleden) al verplicht was dit niet gedaan is.
- Heeft iemand nog specifieke tips voor het opstellen van een reactie? De reactie wordt vooraf sowieso nog gecheckt door mijn makelaar.
- Wat voor expert is handig om in te schakelen om naar de kap te gaan kijken?
Persoonlijk ben ik blij dat er nu wat meer duidelijkheid is, het lijkt dus niet om alleen een filter te gaan wat er niet in zit. Dit gaan we zeker (als we de mogelijkheid krijgen) zelf laten onderzoeken.
We gaan snel reactie geven om de in gebreke stelling en mocht daar weer antwoord op komen zal ik hier weer een update posten!