Okay, ik ga de balans op maken tot nu toe.
Een short term gebruikers ervaring waarbij ik hem vergelijk tot alles wat ik toe nu toe gebruikt heb, kijkende naar hardware en software.
Ben geen fijnbesnaarde Tweaker en zal me dus ook niet inhouden mbt kritiek.
Design:
Als eerste is het een prachtig toestel. Ik vond dat blok als camera eiland altijd al mooi, zeker met die opstaande rand. Vind de combi wit met zwart mooi, Panda style.
Minder mooi vind ik de Xiaomi branding achterop met die overbodige CE merken en dat soort zaken, puur een merknaam is meer dan zat.
Ceramische achterkant ? Tja, ik merk 0 verschil met andere devices met gewoon glas.
Het is enorm glad en glimt als een hondelul in de maneschijn. Dus een case is eigenlijk nodig en is inclusief.
Heb zelf een witte kwaliteits case gekocht en het geheel is nu weer in style, eindelijk grip en je hebt wat bescherming.
Display:
Mooi scherm maar het is niet mijn eerste curved display dus je bent het zo weer gewend. Knappe screenprotector die erop zit en niet vervelend is dus voor het eerst laat ik hem voorlopig zitten.
Opvallend hoe die protector fingerprints redelijk goed afweert. Knappe coating die ze gebruikt hebben.
Ben GEEN screenprotector fan, heb ze nog NOOIT gebruikt maar ik weet dat Gorilla Victus RUK is vwb krassen ... Aangezien deze protector niet merkbaar is laat ik hem zitten tot hij slecht wordt.
Refreshrates en QWHD ben ik wel gewend. Gewoon goed, niks bijzonders
Brightness valt me een beetje tegen. Had meer verwacht na al die reviews. Wellicht ben ik wat verwend na de ROG2 en de Fold2.
Speakers:
Erg goed, zeker voor een candybar style non gaming device. Echt tevreden.
Net niet op het niveau van de ROG maar dat is gewoon niet te realiseren zonder front firing speakers maar nogmaals, erg goed en zeker in de topklasse mbt non gaming phones.
Accu:
Tot nu toe verbazend goed. Was een zwak punt als ik de reviews moet geloven maar ik denk dat de EU.rom tweaks veel schelen.
Ook de MiUI13 software zelf met hun app management zal schelen.
Het snel laden is geweldig, MAAR dat werkt alleen met hun lader en dat is erg jammer.
Heb hier zat 65W, 100W en zelfs een 120W lader liggen en daarmee kom je gewoon niet in die hyper charge modus.
Mind you, met de gewone snellaad modus op mijn 65W universeel lader gaat het ook erg rap hoor, maar je zit niet in die indrukwekkende (ook grafisch gezien) laadmodus.
Ik durf te beweren dat door het snelle laden de accu beter af is.
Waarom ? Ik laad nu regelmatig 'snachts niet meer helemaal op en na het opstaan gaat hij aan de lader en laad ik in 15 minuten gewoon bij en haal ik hem eraf op 85-90%.
Mocht je gedurende de dag tot laag komen dan kan je in korte tijd veel makkelijker snel bijladen en omdat het zo snel gaat doe je dat wellicht ook wat eerder.
Ik blijf nu veel meer tussen de 35-85% hangen ipv de volle laadcycli van 15%-100% dagelijks.
Ik draai 2x sim (en dus 2 verschillende netwerken actief), NFC, Wifi aan, QWHD, 120hz, Always on Display, brightness bijna vol.
Nu na bijna 5 dagen gebruik best tevreden met de accuduur.
ROG2 niveau ? Dat denk ik niet maar zeker boven verwachting. Een echt oordeel kan ik pas na 4 weken geven.
Wat vind ik Geweldig ?
- Software bevalt me enorm ! Ik ben een tweaker en kan veel keuzes en opties aan. Dit is wellicht niets voor Iphone fans maar voor iemand zo als ik kan je je echt uitleven.
Al een aantal keren zaken gehad die ik niet handig vond en die kon ik steeds aanpassen. (Mooi voorbeeld: accu percentage in de accu icon > Accuduur naast de icon en voor mij dus beter zichtbaar).
Ben ook gewend geraakt aan de dual notification/Settings swipe die ik na het uitzetten toch weer terug heb gezet.
Soms moet je wennen aan iets en kan je het pas na een paar dagen waarderen.
Swipes zijn zoals ik gewend was en geen probleem.
Het geheel werkt erg snel maar dat geld eigenlijk voor alles de afgelopen 2 jaar.
Opvallend vind ik het File management systeem dat ik tot op heden de beste vind die ik gezien heb.
Het is geen Total/Windows Commander maar wel de beste die ik tot op heden heb gezien op Android.
Ik ben iemand die alles bewaard en dus zaken beheerd in mappen en dus dagen bezig is om alles over te zetten, te sorteren, copieren, etc en dan zie je de verschillen.
AOD notification icons zijn full colour en extreem duidelijk. Beste in the game tot op heden. Geld niet voor het gehele AOD systeem (volgt).
Face Unlock is bizar snel. Werkt dus erg goed, ook vanuit hoeken waarvan je het niet verwacht.
Vermoed wel dat hij minder kritisch is want met mijn ROG unlockt hij niet als niet beiden ogen open zijn en deze wel.
Kortom, super snel en handig maar als je een 'Snowden' bent dan is deze optie mischien niet aan te raden.
Fingerprint reader is erg goed. Veel beter als de ROG en vergelijkbaar als een traditionele fingerprint reader.
Gewoon een erg fijne in display reader
Animaties van Dynamische wallpapers, laadmodus, fingerunlock, etc doen ze erg mooi. Toch net even dat beetje extra en geeft een premium gevoel en maakt het geheel wat minder snel 'gewoontjes'.
Laat het duidelijk zijn dat na 3 a 4 weken is een honeymoon met eigenlijk iedere toestel wel voorbij en is het doorgaans allemaal wat gewoontjes omdat je snel aan bepaalde zaken gewend raakt.
Notificaties zijn ERG goed ! Heb er nu veel meer dan ik ooit had en je kan alles aanpassen.
Dit is juist een issue met Chineze devices zoals die van Vivo en Oppo die dan niet altijd alles doorgeven, ook niet na het aanpassen van energie settings.
Op dit toestel met MIUI13 EU rom mis je niks en kun je meldingen uitzetten als het je teveel wordt.
Valt me op dat privacy settings erg goed zijn doorgevoerd, heel veel keuze en opties.
Call recording optie, zonder gedoe, geroot en weet ik wat. Iets dat wel vaker standaard is op Chineze toestellen.
0 Bloathware met de EU rom ... Minder als welk merk dan ook dat ik gezien heb (Samsung, Asus, Poco). Natuurlijk wel wat functionele Xiaomi/MI tools.
IR blaster. Kan de TV en andere apparaten zoals een airco bedienen na het inleren. Handige app en snel toegangbaar.
In een sportschool met verplichte kanalen op schermen kan dat weleens handig zijn

Iets dat je vroeger wel vaker zag op smartphones maar zoals met vele zaken steeds vaker weg bezuinigd is.
Icons van het systeem zelf vond ik matig. Nu vallen die niet meer op dankzij alle 3rd party app icons die gewoon weer vertrouwd zijn en de rest wegvalt of ergens in een map staan en dus zelfden gebruik.
Natuurlijk bied het veranderen van icon packs een optie net zoals we zien met de thema's.
Overwegend tevreden met de camera. Weer een zeer goede allround camera en selfies (zeker met een gezelschap) is zo veel makkelijker en beter met de main camera in combo met de 2nd display.
Valt me op dat hij gedurende de nacht veel minder % verliest als dat ik gewend was.
Komt denk door betere software die meer zaken suspenden en een AOD dat ook op zwart gaat na verloop van tijd.
Wat vind ik minder ?
Camera zoom valt me tegen. Kwaliteit wisselt enorm. Soms bereik je een beter resultaat door verder in te zoomen (en dus steeds waziger) en dan terug naar de mindere zoom en dan heb je soms een scherpere foto.
Soms is het ingezoomd (bijv. 10x ) wat donker en dan zoom ik terug naar bijv 3.5x en dan terug naar 10x en dan is het soms beter.
Je ziet ook duidelijk een grens vwb helderheid die in 1keer om kan slaan boven een bepaalde waarde.
Geef de zoom een 7/10
Had er meer van verwacht.
Na het nemen van de foto is er soms wat processing en kost een seconde eer je die foto naar het overzicht verdwijnen.
Geen issue voor mij maar niet de snelste point and shooter na het nemen van een foto.
AOD is puur voor de tijddisplay wat minder uitgebreid als die van bijv Samsung.
Moet daar wellicht wat meer mee spelen.
Face Unlock lijkt niet heel kritisch te zijn > minder secure dan die van Asus of andere merken
Max brightness meer van verwacht
Toevoegen van lege pagina's, gaat niet voor zover ik weet. Het is een beetje Apple achtig.
Op andere Androids gaat dat wel.
Mischien een optie gemist.
slechts 3 icons naast elkaar in een map, wederom mischien een gemiste optie ? Zeer waarschijnlijk heb ik iets gemist.
Grootste Hekelpunt:
Rear display wordt SLECHT gebruikt.
Prachtige tijddisplay, echt functioneel met selfies met de rear camera en je kunt prima je muziek/video bedienen terwijl die speelt.
MAAR, dat display gaat steeds uit. Waardeloos !
Je kunt veel instellen maar max 30 seconden en dat is waardeloos.
Kost energie, sure maar dat is een keuze die de gebruiker zelf moet maken (of dus niet).
Waarom geen app launch zoals een Zaklamp na 4x snelle tap ?
Er is zoveel mogelijk maar hebben dat display de das om gedaan door 0 functionaliteit verder toe te voegen of om te luisteren naar de gebruikers en dus dat display AAN te laten middels een optie mbt de tijd.
Dit is het eigenlijk wel zo'n beetje nu na 1 week waarvan ruim 4 dagen echt gebruik (simcards in actie en echt als main device functioneren).