Toon posts:

Welke combi vloerverwarming PV, WTW, warmtepomp etc?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ebakker1982
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 11-05 14:15
Goedemorgen allemaal!

Ik heb me op dit forum aangemeld na het lezen van een aantal interessante discussies over duurzame investeringen in Warmtepomp ed. Omdat ik niet zo goed weet waar te beginnen voordat ik een installateur laat komen voor een offerte vraag probeer ik eerst wat meer duidelijkheid te krijgen over onze mogelijkheden.

Ik ben in de gelegenheid om ons huis te voorzien van duurzame investeringen. Een aantal zaken heb ik bekeken zoals bijvoorbeeld een warmtepomp of zonneboiler. Er zijn echter een aantal zaken waar een standaard woning misschien niet mee te maken heeft en ben dan ook zoekende naar een juiste combinatie.

Situatie
Twee onder een kap woning woon opp 170m2, gebouwd in 2004. Voorzien van CV (2017 CW5) en van een WTW unit/ ventilatie systeem. Verbruik GAS ca 1800m3, elektriciteit 5900 kWh. Verbruik is vooral hoog door een tropische viskweekhok en een groot tropisch aquarium in de woonkamer(verbruiken veel stroom). Op de daken hebben in totaal 21 zonnepanelen liggen (opbrengst ca. 5000 kWh/j). Het huis is op de begane grond voorzien van vloerverwarming als hoofdverwarming, waarbij radiatoren op de verdiepingen eerst verwarmd worden alvorens het water naar de vloerverwarming gaat (beneden wordt de temperatuur begrensd zodat de vloer niet te warm wordt). Door gebruik te maken van een klein verschil in temperatuur instellingen tussen dag-nacht is het mogelijk om de kamers en werkplekken in de ochtend een boost te geven als die verwarmd moeten worden. Overdag zijn de radiatoren op de verdiepingen niet meer dan handwarm.

In de garage heb ik een tropisch vishokje (ca. 15m3 inhoud), dit wordt momenteel in de basis verwarmd middels een gaskacheltje (verbruik 500m3/j). Dit kacheltje zorgt er voor dat de ruimte continu verwarmd wordt op 24-25 graden, in de zomer staat die uit. Op dit moment is in het hok is alleen koud water en elektra beschikbaar.

Ik ben zoekende naar een handige combinatie(s) van huidige situatie tezamen met een duurzame investering als bv zonneboiler of warmtepomp of..(?). Het zou bijvoorbeeld zonde zijn om de CV ketel weg te doen na slechts 3 jaar. Het is wel van belang dat de verdiepingen nog gebruik kunnen maken van verwarming, zodat er ook in de winter comfortabel gewerkt kan worden. Daarnaast zou het mooi zijn als de gaskachel in de kweekruimte vervangen kan worden voor een andere duurzamere en in gebruik goedkopere regelbare warmtebron (mogelijk zelfs met koelen?) die mogelijk aan te sluiten is op de nieuwe situatie?

Welke aanpassingen zijn nuttig en welke combinaties zijn er te maken?

Ik hoop op een interessante leuke discussie :)

Hartelijk groet,
Erik

Acties:
  • +1Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10:22
1) Meer isolatie om het tropische vishokje. 500 m3 gas vind ik heel veel voor zo`n klein hok. En dan opnemen in het CV circuit (ook de buizen goed isoleren) zodat de warmtepomp van het huis hier ook gaat verwarmen. Alternatief is een L/L warmtepomp (ook wel bekend als airco, dan kun je zowel verwarmen als koelen)

2) Als je het allemaal zelf gaat aanleggen zou je kunnen kijken of je de aquaria kunt verwarmen met een warmtepomp of zonneboiler, daar is denk ik meer winst te behalen dan bij het verwarmen van het tapwater.
Zelf aanleggen is overigens niet zo moeilijk als je de tijd hebt om de installatiehandleiding te lezen, heb hier ook zelf een 5 kW Panasonic monobloc en een warmtepompboiler geinstalleerd.

3) Ik zou niet malen om die CV ketel, die kan gewoon op Marktplaats. Gewoon een warmtepomp installeren.
Liefst zelf doen want dan krijg je een optimaal ingeregeld systeem en hoef je nooit een servicemonteur te bellen. Daarnaast bespaart het al snel 3000 euro. Iedereen die er aan begonnen is is het gelukt, honderden Tweakers zijn je al voorgegaan.
Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie
Met een warmtepomp houd je het huis bij voorkeur altijd op dezelfde temperatuur. Mocht het boven toch wat minder aangenaam worden dan kun je altijd nog kiezen om daar andere radiatoren/convectoren te plaatsen of plaatselijk een InfraRood paneel op te hangen. Of airco in die slaapkamer(s), daarmee kun je verwarmen en koelen.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ebakker1982
Hoi Busscherki,

ad 1, 2)
Klein foutje bij gasverbruik. Er zit een aparte gasmeter op voor het vishok die staat nu op 1500m3, is geïnstalleerd in mei 2017. dus iets minder. Meer isoleren weet ik niet of dat nog kan. Het hok is opgebouwd met muren en plafond dat voorzien is van PIR 100mm Rd 4,5 ongeveer. Daarnaast voerzien van drukvaste vloerisolatie Rd 2,5 (dacht ik). Ik ventileer wel behoorlijk, dat kan een een boosdoener zijn. Ik zal eens een schuifje plaatsen.

Kun je op een warmtepomp ook twee zones maken? Ik hoef mijn huis namelijk niet op 25 graden te hebben ;)

Hoe zie je het verwarmen van 19 bakken voor je met een warmtepomp of zonneboiler? Het is namelijk niet één geheel waardoor dat nog lastig wordt?

ad 3)
Nooit geweten dat MP ook een goede handel is voor tweedehands CV ketels..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• busscherski
ad 1, 2)
Klein foutje bij gasverbruik. Er zit een aparte gasmeter op voor het vishok die staat nu op 1500m3, is geïnstalleerd in mei 2017. dus iets minder. Meer isoleren weet ik niet of dat nog kan. Het hok is opgebouwd met muren en plafond dat voorzien is van PIR 100mm Rd 4,5 ongeveer. Daarnaast voerzien van drukvaste vloerisolatie Rd 2,5 (dacht ik). Ik ventileer wel behoorlijk, dat kan een een boosdoener zijn. Ik zal eens een schuifje plaatsen.
O, dat hok is al aardig geisoleerd, niet ergens nog een koudebrug?
Kun je op een warmtepomp ook twee zones maken? Ik hoef mijn huis namelijk niet op 25 graden te hebben ;)
Dat kan denk ik vaak wel maar het liefst pas je het afgiftesysteem er op aan dat je alles met 1 watertemperatuur kunt doen. Bijvoorbeeld wand en vloer verwarming.
Een airco hangen in dat hok is misschien makkelijker, dan hoef je geen afgiftesysteem te maken.
Of je laat standaard al het CV aanvoer water eerst via het vishok gaan en daarna door de rest van het huis.
Hoe zie je het verwarmen van 19 bakken voor je met een warmtepomp of zonneboiler? Het is namelijk niet één geheel waardoor dat nog lastig wordt?
O 19, ik dacht 2 of 3. Dan wordt het lastig ja.
Ik dacht eraan om gewoon een kleine radiator in het aquarium te hangen.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ebakker1982
busscherski schreef op zondag 7 maart 2021 @ 14:27:
[...]

O, dat hok is al aardig geïsoleerd, niet ergens nog een koudebrug?
Ja waarschijnlijk de deur... Daar heb ik een eenvoudige deur gemonteerd, met daarop 7PIR platen gemonteerd. De randzones (ca 5 cm breed) zijn in de winterdag nat en soms vochtig met condens.
Dat kan denk ik vaak wel maar het liefst pas je het afgiftesysteem er op aan dat je alles met 1 watertemperatuur kunt doen. Bijvoorbeeld wand en vloer verwarming.
Een airco hangen in dat hok is misschien makkelijker, dan hoef je geen afgiftesysteem te maken.
Of je laat standaard al het CV aanvoer water eerst via het vishok gaan en daarna door de rest van het huis.
Een airco (warm en koelen) is op zich handig in het vishok. Wat ik me afvraag is of de stookkosten dan niet de pan uit reizen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• busscherski
Ja de plekken met condens zijn koudebruggen.

Een airco is in gebruik goedkoper dan een gaskachel. Die zal minder dan 2 kWh verbruiken voor dezelfde energie die je gaskachel uit 1 m3 gas haalt.

2 kWh kost ongeveer 0.44 euro
1 m3 gas ergens rond 0.70 euro? (ik heb geen gas meer)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:59

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Je vishokje verwarmen/ontvochtigen met een kleine inverter-splitairco lijkt me een goed idee.
Als ventileren belangrijk is (waarom?), kan je daar een mini-wtw overwegen (bv http://gf-sol-air.de/de/produkte/cvs-ammerwind.php )

Op zich is een multizone-systeem goed te doen met een warmtepomp. Afhankelijk van de gewenste temperatuur van de aquaria kan je proberen om onder de bodem een warmtespiraal van vloerverwarmingsbuis te leggen, en daarmee het warmhouden van het aquarium te helpen.
Als je 's zomers zowel het huis wil koelen als de aquaria wil verwarmen, dan kan je een driepijpssysteem laten aanleggen (wel €€). Je pompt dan warmte uit je huis in het aquarium.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ebakker1982
busscherski schreef op zondag 7 maart 2021 @ 14:50:
Ja de plekken met condens zijn koudebruggen.

Een airco is in gebruik goedkoper dan een gaskachel. Die zal minder dan 2 kWh verbruiken voor dezelfde energie die je gaskachel uit 1 m3 gas haalt.

2 kWh kost ongeveer 0.44 euro
1 m3 gas ergens rond 0.70 euro? (ik heb geen gas meer)
€0.76 tegenwoordig ;)

Bedoel je een airco in combinatie met warmtepomp? Of een gewone 'ouderwetse' airco met stopcontactje?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ebakker1982
Proton_ schreef op zondag 7 maart 2021 @ 15:01:
Je vishokje verwarmen/ontvochtigen met een kleine inverter-splitairco lijkt me een goed idee.
Als ventileren belangrijk is (waarom?), kan je daar een mini-wtw overwegen (bv http://gf-sol-air.de/de/produkte/cvs-ammerwind.php )

Op zich is een multizone-systeem goed te doen met een warmtepomp. Afhankelijk van de gewenste temperatuur van de aquaria kan je proberen om onder de bodem een warmtespiraal van vloerverwarmingsbuis te leggen, en daarmee het warmhouden van het aquarium te helpen.
Als je 's zomers zowel het huis wil koelen als de aquaria wil verwarmen, dan kan je een driepijpssysteem laten aanleggen (wel €€). Je pompt dan warmte uit je huis in het aquarium.
Omdat er een eenvoudig Drue gaskachel stond, aan en afvoer naar buiten via de wand, heb ik destijds voor de zekerheid gezorgd voor goede ventilatie. Is geen must voor de vissen oid, maar een dicht hok en een gaskachel leek me geen goed idee.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Met een gaskachel snap ik het goed :)

Een inverter airco kan zowel verwarmen als koelen.
Die kan je ook in de bouwmarkt kopen:
https://www.amazon.nl/INV...rgieklasse/dp/B08H52FLKQ/

De grootste klapper kan je maken door een manier te vinden om je aquaria met een (lucht/water) warmtepomp te verwarmen.
Wellicht een buiswarmtewisselaar maken en die tussen het filter en aquarium zetten? Wat zie je daar voor mogelijkheid?
Die warmtewisselaar kan je dan weer voeden met een warmtepompboiler, die zijn (met subsidie) ook niet zo duur.

Of als je een kant-en-klare oplossing zoekt is https://www.toppy.nl/prod...sh-warmtepomp-2-4-kw.html misschien wat. Niet echt stil ofzo, maar in de garage maakt dat niet veel uit en het is wel plug-en-play.
De elektrische waterverwarming die je nu gebruikt stel je dan twee graden kouder in als backup.

[Voor 21% gewijzigd door Proton_ op 07-03-2021 15:16]

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ebakker1982
Proton_ schreef op zondag 7 maart 2021 @ 15:12:
Met een gaskachel snap ik het goed :)

Een inverter airco kan zowel verwarmen als koelen.
Die kan je ook in de bouwmarkt kopen:
https://www.amazon.nl/INV...rgieklasse/dp/B08H52FLKQ/

De grootste klapper kan je maken door een manier te vinden om je aquaria met een (lucht/water) warmtepomp te verwarmen.
Wellicht een buiswarmtewisselaar maken en die tussen het filter en aquarium zetten? Wat zie je daar voor mogelijkheid?
Die warmtewisselaar kan je dan weer voeden met een warmtepompboiler, die zijn (met subsidie) ook niet zo duur.
Voor het vishok:
Tropische vissen blijft apart werk. De bakjes zijn erg klein (50x50x25) grootste 100x50x40 en allen voorzien van interne filters van sponzen/schuim. De vissen die ik houd en kweek zwemmen niet allemaal op dezelfde temperatuur. De ene een graad of 2, 3 meer dan de ander. Vandaar dat ik destijds gekozen heb om de ruimte in de basis te verwarmen, en het restant (indien nodig) bij te verwarmen met elektrische verwarmingselementen. Ik denk dat het bijna onmogelijk is om alle bakjes los van een warmtewisselaar te voorzien.

Het aquarium in de woonkamer is 180x66x60, die vreet wel aardig stroom, daar zit een 400watt verwarmingselement in die dan wel niet continu brand maar toch de bak stabiel houdt op 25 garden in een omgevingstemperatuur van 20-21. Nadeel is dat ik daar niet in de vloer kan boren (marmer met vloerverwarming) en weinig ruimte onder heb voor een losse warmtepompboiler. :/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Aha. Net als bij zwembaden zal gelden dat de meeste warmte aan de bovenkant verdwijnt, dat is gedeeltelijk tegen te gaan door een hoge luchtvochtigheid aan te houden. Condensproblemen liggen dan op de loer, dus kijk maar hoe hoog je dan kan gaan :)
Het wateroppervlak zit op het lokale dauwpunt, dus de luchttemperatuur mag zelfs wat hoger zijn dan de gewenste watertemperatuur.

Bakjes verdubbelen, om zo een soort dubbelglas effect te krijgen is een optie?

Ik ben benieuwd of je kan meten wat het aquarium aan verwarming precies verbruikt - hoe dat zich verhoudt tot de pompen en lampen etc.

In de woonkamer zou je het aquarium met peltier elementen kunnen verwarmen, en die op lagere stroom laten draaien. Dan zijn ze nog behoorlijk efficiënt (zie deze curve, dT van 5-7 en dit chinese amazon ding) maar dan is extra zonnepanelen waarschijnlijk makkelijker en goedkoper.

[Voor 19% gewijzigd door Proton_ op 07-03-2021 15:51]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ebakker1982
Proton_ schreef op zondag 7 maart 2021 @ 15:43:

Bakjes verdubbelen, om zo een soort dubbelglas effect te krijgen is een optie?

In de woonkamer zou je het aquarium op peltier elementen kunnen zetten, en die op lagere stroom laten draaien. Dan zijn ze nog behoorlijk efficiënt (zie https://www.meerstetter.c...eltier-element-efficiency ) maar dan is extra zonnepanelen waarschijnlijk goedkoper.
Condensproblemen valt mee, alle bakken zijn voorzien van dekruiten (glas) om verdamping tegen te gaan. Vochtvrij zal het echter nooit worden :*)

Wat bedoel je met bakjes verdubbelen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Misschien denk ik nu wel te moeilijk en zou meten waar het verbruik zit, de eerste stap moeten zijn.
Het zou goed kunnen dat de verwarming niet de moeite waard is als de omgeving warm genoeg is en dat de 6 MWh vooral door verlichting en pompen komt.

Ik heb nu in mijn hoofd dat de bakken waar de vissen in gekweekt worden eenvoudig in een zelfde bak van een maatje groter gezet kunnen worden.
In de woonkamer natuurlijk geen optie :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ebakker1982
Proton_ schreef op zondag 7 maart 2021 @ 16:09:
Misschien denk ik nu wel te moeilijk en zou meten waar het verbruik zit, de eerste stap moeten zijn.
Het zou goed kunnen dat de verwarming niet de moeite waard is als de omgeving warm genoeg is en dat de 6 MWh vooral door verlichting en pompen komt.

Ik heb nu in mijn hoofd dat de bakken waar de vissen in gekweekt worden eenvoudig in een zelfde bak van een maatje groter gezet kunnen worden.
In de woonkamer natuurlijk geen optie :)
Ik had in het verleden al eens bekeken dat de bakken in de woonkamer en vishok tezamen op jaarbasis iets van 2500-3000 kWh verbruikten. verder normaal gezin 4 personen. Daarom toen ook gekozen om 21 panelen op het dak te plaatsen ca 5000kwh reëel.
[...]

Samenvattend vishok
- Er kunnen nog wel twee of drie zonnepanelen bij (huidige systeem is voorzien van micro omvormers/ per paneel geregeld), ik denk dat dat zo wie zo handig is om te doen (mits de eind apparaatje in de meterkast dat aankan, moet ik navragen).
- Daarnaast kijken naar de mogelijkheden voor kleine inverter/ airco i.p.v. het gaskacheltje.

Voor wat betreft het woongedeelte ben ik er nog niet helemaal uit. Uit een CV stroomt (mits die niet stuk is) altijd heet water. Als ik daar een warmtepomp op zet, dan moet dat in combinatie met een boiler. Bij een boiler denk ik altijd aan vroeger :/ Koud water als je net onder de douche staat... Dat wil je ten allen tijde voorkomen. Hoe groot moet zo'n boiler dan ongeveer zijn?

Ik bedenk me net dat er nog een kleine 10l elektrische boiler in de keuken heb staan van 17 jaar oud.. die kan vervangen worden door een warmtepomp boiler.

Ter vervanging van de CV zou je kunnen denken aan

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Een boiler voor een gezin is ca 200-300 liter, afhankelijk van gezinsgrootte, gedrag en stooktemperatuur.
Als je geen bad hebt kun je de boiler weglaten (scheelt ruimte en stilstandverlies) en douchen met een 11 kW doorstroomverwarmer. Ik raad dan wel een douchepijp-wtw aan. Dan is het warme water nooit op :)
Dat kan je ook met een boiler doen, trouwens.
Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• busscherski
ebakker1982 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 15:03:
[...]

€0.76 tegenwoordig ;)

Bedoel je een airco in combinatie met warmtepomp? Of een gewone 'ouderwetse' airco met stopcontactje?
400 m3 gas kun je prima vervangen met een airco die 2 kW kan verwarmen bij een buitentemperatuur van -10 graden. Die @Proton_ linkt is wat krachtiger en zal maximaal ongeveer 1 kW uit het stopcontact trekken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ebakker1982
We hebben wel een bad, maar die wordt eens per maand gebruikt (als dat het al is).
De meterkast is voorzien van driefase aansluiting maar zal vast nog eea geregeld moeten worden dan.

De douche warmte wisselaar heb ik al eens naar gekeken. Probleem waar ik tegenaan gelopen ben is dat de afvoer in een andere koker zit dan aanvoer.

• ebakker1982
Hoi Allemaal,
Ik kan;
- of niet goed zoeken op het forum;
- of gemiddelde ervaringsgetallen van (S)COP niet vinden van Watermtepompen lucht-water tussen 9-13 KW.
Ik wil een globale indicatie maken van kosten/ besparing. Fabriekswaarden van COP zegt niet alles maar geeft een globaal beeld.
gr Erik

• Proton_

Proton_

Team Welles

• ebakker1982
_/-\o_ iets te enthousiaste reactie. Ik ben op zoek naar een (jaar) gemiddelde. De overzichten zijn wel helder, maar per week?

[Voor 19% gewijzigd door ebakker1982 op 08-03-2021 21:26]

• Proton_

Proton_

Team Welles

Het is een hele serie, je kan een paar jaar terug.
Zoek maar op posts van die gebruiker.
Volgens mij komt er ook een jaaroverzicht langs.

• ebakker1982
Proton_ schreef op maandag 8 maart 2021 @ 21:49:
Het is een hele serie, je kan een paar jaar terug.
Zoek maar op posts van die gebruiker.
Volgens mij komt er ook een jaaroverzicht langs.
Weer wat geleerd over zoeken hier op het forum, dank :)!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee