Mijn vriend vindt de Logitec
h Harmony Touc
h maar een onding.
Hij
heeft er altijd ruzie mee. Voor
hem
heb ik nu in
Home Assistant een das
hboard gemaakt: een voor de Apple TV en een voor gewoon tv kijken via de tv box van Freedom/Canal Digitaal.
Voor
het tv kijken wordt er een NAD receiver ingesc
hakeld, de LG tv en de tv box (Amino Aria 710). Commando's worden verstuurd via een combinatie van IP en infrarood. Die laatste door middel van een Broadlink RM Pro+.
Wanneer we willen kijken via de Apple TV, dan wordt vanzelfsprekend de Amino niet ingesc
hakeld, maar de Apple TV 4K wel. Deze laatste afstandsbediening via
HA werkt eigenlijk wel perfect. Nog geen problemen gezien. TV kijken in combinatie met de Amino geeft wel problemen. Deze wordt dus via infrarood aangestuurd.
In
het das
hboard gebruik ik een
HACS frontend add-on, genaamd tv-card (
https://github.com/marrobHD/tv-card). Als ik nu een toets op de afstandsbediening in
het das
hboard druk, dan stuurt de Broadlink die infraroodcode. Druk ik nogmaals op diezelfde toets, dan wordt
het commando meerdere keren
her
haald en verspringt de cursor dus te ver in
het menu. Druk ik vervolgens op een andere knop, dan wordt dat command een keertje verstuurd en wordt de cursor een plek verplaatst.
Dus: door een tweede keer (of derde, vierde etc). op dezelfde button te drukken, dan wordt
het infraroodcommando kennelijk meerdere keren verstuurd.
Hiet wat stukjes configuratie:
Uit de broadlink codes file:
code:
1
2
3
4
5
6
| ...
"tvbox": {
...
"omhoog": "JgDAAFceDRANEA4dDR8qHw0QDRANEA0QDRAODx4cDRANEA8OHg4NEA0QDR8bHw0QHQ8OHQ0QHhwcEA0fDRAODw4ACNJXHQ4PDw4OHg4eKh4NEA4PDg8PDg8PDg8eHA0QDg8ODx4ODg8ODw4dHB4NEB4ODh4NEB4cGxAPHQ4PDRAOAAjSVx4NEA0QDR4NHyseDRANEA0QDRANEA0QHR0NEA0QDRAcEQwQDRANHxsfDRAbEQ0eDRAcHhwQDR8NEA0QDQANBQAAAAAAAAAA",
"omlaag": "JgC6AFgcEQ0PDRAdDh0sHBENDw0QDw4PDg4PDx0cEA4ODhAOHg4ODg4dEA4fHA4OHg4PHBAOHR0cDw8dEAwfAAjeWB4ODhAODxwPHSseDg8PDRAODw0RDBAOHRwRDQ8NEA8dDhAMEB0PDR8cDw0fDRAcEAwgGh8ODh0PDx0ACN9YHBENDg4RHA4dLBwQDg8NEA8ODhAODw0fHA8NEA4PDR8ODQ8QHA8NIBoQDx0NEBwPDh8cHQ8OHA8PHQANBQAAAAAAAAAAAAAAAAAA",
... |
En de Lovelace code voor de afstandsbediening:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| type: custom:tv-card
entity: sun.sun
name: Televisie
...
up:
service: remote.send_command
service_data:
entity_id: remote.broadlink_woonkamer_remote
device: tvbox
command: omhoog
down:
service: remote.send_command
service_data:
entity_id: remote.broadlink_woonkamer_remote
device: tvbox
command: omlaag
... |
Ik denk dat
het probleem in de Broadlink aansturing zit, omdat dit probleem bij de Apple TV met de cursortoetsen niet speelt. Maar die toetsen worden via een API over
het netwerk aangestuurd.
Herkent iemand dit probleem of weet iemand
hier een oplossing voor?