Kijkdag woning niet haalbaar

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 24.898 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eefje020
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08-05-2021
Van der Berg schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 21:58:
Je kan je ook ziek melden op werk voor die dag of gewoon verlof opnemen voor Dinsdag. Of gewoon de waarheid zeggen dat je naar Brabant moet voor een woning en het bewijs daarvan aan je werk laten zien. Ik denk als je eerlijk bent en met een bewijs komt ze niet moeilijk doen is mijn verwachting.

Een van mijn collega's had zich ook ziekgemeld en de volgende dag weer gewoon op werk aanwezig.
Dan zou ik toch niet op mijn gemak zijn en het gevoel hebben clienten in de steek te laten. Het gaat me ook niet zozeer om of ik vrij moet nemen maar vrij nemen in 2 dagen tijd (weekend tel ik voor het gemak niet mee) is in mijn geval enorm lastig. Een weekje later is geen issue maar zo zit de markt niet meer in elkaar weet ik nu.

Gelukkig hebben we geen haast dat we binnen nu en 6 maanden een woning moeten hebben. Zou wel leuk zijn natuurlijk dus deze woning had het gewoon niet mogen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13:48
Weet niet of je het sowieso van plan was, maar je zou Jaam eens kunnen proberen of zij wat voor elkaar kunnen krijgen voor je. (Is een aankoopmakelaars kantoor) zij hebben voor ons in dezelfde regio wat kunnen betekenen en Waalwijk zit in hun gebied.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eefje020
MisterEagle schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 22:23:
Weet niet of je het sowieso van plan was, maar je zou Jaam eens kunnen proberen of zij wat voor elkaar kunnen krijgen voor je. (Is een aankoopmakelaars kantoor) zij hebben voor ons in dezelfde regio wat kunnen betekenen en Waalwijk zit in hun gebied.
Ik heb het er vanavond met mijn man over gehad. We gaan zelf nog even op zoek en mocht het naar onze zin niet vlotten dan heb ik nu een goed adres. Dankjewel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13:48
Eefje020 schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 22:25:
[...]

Ik heb het er vanavond met mijn man over gehad. We gaan zelf nog even op zoek en mocht het naar onze zin niet vlotten dan heb ik nu een goed adres. Dankjewel!
ik vind ze zeker een aanrader mits je zaken los kunt laten. (Zij ontzorgen en zeggen precies wanneer je wat moet doen) Daarnaast hebben ze korte lijntjes veel en ze gaan best ver, zolang er geen handtekening op papier staat is er geen overeenkomst voor verkoop en ze kopen dus wel eens een huis weg bij iemand die wel mondeling een akkoord heeft maar als de andere partij eerder tekent.. Kan best interessant zijn dus als je echt ergens je zinnen op hebt gezet.

Wij kwamen ook van buiten de regio dus was voor ons ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07-05 12:22
in de avond langsgaan? Een bod uitbrengen onder voorbehoud van bezichtiging?

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ISaFeeliN
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 25-04 10:58
Joh, het is pas je eerste gevalletje .. Reken maar op meer tegenvallers, dan valt het niet zo tegen. Vooral gewoon doorgaan, niet opgeven. Je hebt een keer beet. De afstand maakt het wel lastig hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eefje020
ISaFeeliN schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 22:42:
Joh, het is pas je eerste gevalletje .. Reken maar op meer tegenvallers, dan valt het niet zo tegen. Vooral gewoon doorgaan, niet opgeven. Je hebt een keer beet. De afstand maakt het wel lastig hier.
Dat is niet helemaal waar hoor. We hebben al eerder twee woningen bezichtigd op afspraak en in het weekend. Was geen probleem. Misschien hadden we mazzel. Beide woningen waren het niet voor ons.
Dus ik schrok onwijs van deze makelaar die zo kortaf reageerde op mijn vraag om een afspraak te maken.
Maar inderdaad, we hebben vast een keer beet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assassin85
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-02 10:36
Eefje020 schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 16:09:
[...]

Haha! Niet voor ieder beroep is het mogelijk even een half dagje vrij te nemen. Dan moet er toch eerst het eea geregeld moeten worden/vervanging zijn.
Oke maar je beseft natuurlijk wel dat de verkoper daar geen rekening mee hoeft te houden, als ie 10 andere geïnteresseerden heeft die wél op die bewuste dag kunnen bezichtigen?

Los van dat, laten we het omdraaien. De verkopers werken beide thuis, en hebben ook beroepen waarbij ze niet zomaar ff vrij kunnen nemen net zoals jij dat in deze situatie niet kan. Ze hebben die kijkdag weken van te voren gepland en bewust vrij genomen na overleg op het werk. Ze hebben een waslijst aan kijkers en één vd geïnteresseerden wil graag op een andere dag. Uitkomst is imo logisch dat de verkopers daar geen behoefte/zin/nood aan hebben.

Begrijp dat het frustrerend is voor jou, maar helaas is dit het nieuwe normaal in de huidige woningmarkt

[ Voor 38% gewijzigd door assassin85 op 05-03-2021 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13:31
Eefje020 schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 22:50:
[...]

Dat is niet helemaal waar hoor. We hebben al eerder twee woningen bezichtigd op afspraak en in het weekend. Was geen probleem. Misschien hadden we mazzel. Beide woningen waren het niet voor ons.
Dus ik schrok onwijs van deze makelaar die zo kortaf reageerde op mijn vraag om een afspraak te maken.
Denk dat je net pech had en een rapport van Funda kreeg over een woning welke al een week erop stond.
Dan zijn de kijkdagen al ingepland en is de enige optie een gaatje wat ze nog op de kijkdag over hadden.

Tactiek is zorgen dat je een aankoopmakelaar hebt.
De huizen worden voordat ze op Funda komen eerst op move.nl gezet. (site van de makelaars)
Daar krijg je een paar uur of dag eerder bericht van.
Lijkt het je wat zo snel mogelijk reagereren. Niet denken het komt morgenavond wel.
Dan heb je kans dat je een kijkdag in het weekend of volgende week doordeweeks kan vastleggen.
Want je moet bij de eerste gegadigden zitten en vol is vol helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psqld
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 10-03-2021
D-dark schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 22:58:
[...]

Denk dat je net pech had en een rapport van Funda kreeg over een woning welke al een week erop stond.
Dan zijn de kijkdagen al ingepland en is de enige optie een gaatje wat ze nog op de kijkdag over hadden.

Tactiek is zorgen dat je een aankoopmakelaar hebt.
De huizen worden voordat ze op Funda komen eerst op move.nl gezet. (site van de makelaars)
Daar krijg je een paar uur of dag eerder bericht van.
Lijkt het je wat zo snel mogelijk reagereren. Niet denken het komt morgenavond wel.
Dan heb je kans dat je een kijkdag in het weekend of volgende week doordeweeks kan vastleggen.
Want je moet bij de eerste gegadigden zitten en vol is vol helaas.
Zelfs zo snel mogelijk reageren heeft minder en minder zin. Maar is inderdaad wel goed om andere manieren te zoeken. Sta zelf op mailing list van aantal makelaars, dan krijg je vaak eerder al de info als dat het op Funda staat. Maar heeft tegenwoordig minder zin om echt snel te zijn is mijn eigen ervaring, al is dat wel Regio Rotterdam. Ze weten vaak gewoon dat er veel interesse zal zijn, dus gaan ze andere dingen proberen, aankoopmakelaar heeft dan ook minder nut. Ze willen immers zo veel mogelijk mensen hebben, en zie steeds vaker wat ik hieronder beschrijf.

Heb al aantal keer meegemaakt dat je om te mogen kijken al een indicatief bod moet uitbrengen. Alleen als dat hoog genoeg is heb je kans om het huis te bezichtigen. Die bezichtiging staat dan ook al vast op een bepaalde dag. Kun je niet heb je pech. Alles proberen ze dan ook nog in een zo kort mogelijke tijd te regelen. Maandag op Funda, Dinsdag moet indicatief bod binnen zijn, woensdag contacteren ze de hoogste biedingen, donderdag bezichtiging en maandag moet je definitief bod binnen zijn... vervolgens maandag status naar onder bod en niet heel veel later gaat het naar verkocht onder voorbehoud. Al meerdere woningen zo verkocht zien worden welke ik wel zag zitten.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07:53
Eefje020 schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 22:50:
[...]

Hier zijn we inmiddels zo'n 15x wezen bezichtigen de afgelopen 18 maanden (of tenminste, dat we een afspraak hadden, we zijn meermaals voor de bezichtiging al afgebeld omdat er iemand al een bizar bod had gedaan), we hebben 8 biedingen gedaan waarvan 6 minimaal 10% boven de vraagprijs (ook vergeleken met Kadaster wijkverkopen geen lage biedingen). Dan praat je al snel over volledige jaarsalarissen aan spaargeld boven de vraagprijs, of een ton boven de WOZ...

Ik kan eigenlijk niet meer aan mezelf verantwoorden dat ik voor de goedkopere kaas in de supermarkt kies terwijl we in een avondje over 2000 meer of minder aan het discussieren zijn _O-

En dat is dan nog buiten de randstad en buiten Brabant ;) oftewel, "waar het nog meevalt" zeggen ze dan.

Sorry, maar je hebt niet 'vast een keer beet' :P dit komt niet vanzelf weer goed. Je moet heel, heel ver gaan, om beet te krijgen.
We staan aan de rand van een economische crisis, de economie staat praktisch stil, desondanks kan je met twee modale inkomens geen modaal huis meer kopen.

Over een paar weken mag je stemmen, wie weet is dit een goed moment om daar eens over na te denken.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tilburgs82
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-08-2023

tilburgs82

carpe florem

Richh schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 00:28:
[...]
Sorry, maar je hebt niet 'vast een keer beet' :P dit komt niet vanzelf weer goed. Je moet heel, heel ver gaan, om beet te krijgen.
Half jaar geleden huis bezichtigd. We waren nummer 3. Direct vraagprijs geboden (lag op WOZ waarde) en half uur later teruggebeld dat we het huis hadden.
Het kan dus wel 😊
Moet er wel bij vermelden dat wij boden zonder keuring en financiële ontbinding. Deze persoon wou snel van zijn huis af (klein dorp, dan weet je van te voren al wie de verkoper is en waarom e.d. 😉) en wij hadden het idee dat we dan een streepje voor hadden.

Maar wel bijna een jaar bezig geweest en soms al 40 bezichtigen gepland in een huis dat pas een half uur online stond 🙄
Of half uur van te voren afgebeld. Maar dat zullen de mensen na ons ook wel gehad hebben 😉

[ Voor 4% gewijzigd door tilburgs82 op 06-03-2021 07:37 ]

Granny Smit, Jonagold, Elstar en Pink Lady

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
voor mijn gevoel stap je nog steeds snel over hetgene in de situatie waar je wel controle over hebt: een vrije (halve) dag op korte termijn (want de oververhitting van de martk, dat los je niet op...)
gezien de major life event die je van plan bent te triggeren door (terug) te verhuizen naar brabant: even alles in perspectief en een gevalletje "jammer voor de client". denk ook even aan jezelf, je partner en je toekomst voor de komende jaren, een goed huis laten schieten voor 2 belangrijke(?) meetings is echt zonde.
volgens mij komen ze er wel een keertje uit zonder je. dan plan je vervolgens de notaris en de verhuizing mooi rekening houdende met de baas en dan is er toch gewoon een balans?

(ook een oranje vlaggetje als je collegas je dit niet gunnen, ik zou t zelf echt passend maken als een teamlid zo'n toffe stap voor zichzelf kan gaan maken)

[ Voor 3% gewijzigd door dyrc op 06-03-2021 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anton2610
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07-05 19:04
In Brabant is de markt ook behoorlijk overspannen.

Voorbeeld hoe wij vorig jaar een huis gekocht hebben in Brabant, echt niet in een grote stad.

Huis kwam op een woensdag als sneak peak op de facebookpagina van de verkoopmakelaar. Mijn vriendin heeft toen meteen de makelaar gebeld voor een bezichtiging, helaas konden we de maandag daarop pas terecht en was de animo groot.
De volgende dag kwam het huis te koop op funda. Ik bellen naar de makelaar met de mededeling; goh, als we vandaag nog zouden kunnen kijken, kun je de overige bezichtigingen maandag mogelijk nog afzeggen.
17.00 stond de makelaar voor het huis op ons te wachten, 17.30 belde de makelaar ons terug dat de verkoper akkoord was met het bod.

Joejoe, wie had dit een aantal jaar durven denken?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:09
dyrc schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 08:29:
voor mijn gevoel stap je nog steeds snel over hetgene in de situatie waar je wel controle over hebt: een vrije (halve) dag op korte termijn (want de oververhitting van de martk, dat los je niet op...)
gezien de major life event die je van plan bent te triggeren door (terug) te verhuizen naar brabant: even alles in perspectief en een gevalletje "jammer voor de client". denk ook even aan jezelf, je partner en je toekomst voor de komende jaren, een goed huis laten schieten voor 2 belangrijke(?) meetings is echt zonde.
volgens mij komen ze er wel een keertje uit zonder je. dan plan je vervolgens de notaris en de verhuizing mooi rekening houdende met de baas en dan is er toch gewoon een balans?

(ook een oranje vlaggetje als je collegas je dit niet gunnen, ik zou t zelf echt passend maken als een teamlid zo'n toffe stap voor zichzelf kan gaan maken)
sommige mensen hebben (gelukkig) een verantwoordelijkheidsgevoel. Als je in de zorg werkt, en je hebt 2 afspraken dan kan het zijn dat het lastig is om die af te zeggen. Ik snap dat het als IT-er lastig is om dat niet te zien: je cocon is online vergaderen enzo, maar e ris echt meer in de wereld dan dat hoor.
Ik zou wat minder hoogdravend dingen roepen over je collega's en of je daar wel wil werken, ik kan een heleboel banen bedenken die zo werken, zeker in de zorg.

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:45
D-dark schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 20:53:
[...]

Ok, durf te dromen.
Verruim je budget eens naar 4 a 5 K categorie waar het hopelijk wat rustiger is dan in de 2 a 4 K categorie.
Kijk dan eens of je het droomhuis kan vinden met genoeg ruimte voor jullie drieën en in de toekomst misschien nog 1 of 2 en waarvan je denkt daar kunnen we de komende dertig jaar wonen.

Dan zou het misschien ook nog een optie zijn om te kijken of er nog nieuwbouw projecten lopen waarvoor jullie je kunnen inschrijven. Verhuizen hoeft nog niet op stel en sprong. Is de oplevering pas over een jaar dan kan het ook nog.
Zelfs in het segment boven de miljoen euro is het gekkenhuis. Overal, ook in Brabant. Ik ken mensen die met 15 man in de rij stonden voor een topsegment appartement in die prijscategorie.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eefje020
Bockelaar schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 13:08:
[...]

sommige mensen hebben (gelukkig) een verantwoordelijkheidsgevoel. Als je in de zorg werkt, en je hebt 2 afspraken dan kan het zijn dat het lastig is om die af te zeggen. Ik snap dat het als IT-er lastig is om dat niet te zien: je cocon is online vergaderen enzo, maar e ris echt meer in de wereld dan dat hoor.
Ik zou wat minder hoogdravend dingen roepen over je collega's en of je daar wel wil werken, ik kan een heleboel banen bedenken die zo werken, zeker in de zorg.
Dankjewel! Zo is het wel. Afzeggen geeft consequenties maar mensen die niet in de zorg werken kunnen dan moeilijk voorstellen en is ook moeilijk uit te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Eefje020 schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 16:04:
[...]

Dankjewel! Zo is het wel. Afzeggen geeft consequenties maar mensen die niet in de zorg werken kunnen dan moeilijk voorstellen en is ook moeilijk uit te leggen.
Praat je nooit met collega’s? Zijn jullie geen team?

Mijn vrouw had gewoon contact, collega’s wisten van de zoektocht, kijkdag was op een werkdag, app in de teamapp en geregeld.

En ja, de zorg.... 2x aan toe, 1x tijdens intramuraal werkgever en 1x extramuraal werkgever...

Dus ik snap ook het probleem niet helemaal :? Er hoefde in ieder geval geen zorg afgezegd te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Laatst online: 11:38
Vorkie schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 16:19:
[...]

Praat je nooit met collega’s? Zijn jullie geen team?
Soms moet iemand gewoon productie draaien. Neem de tandarts, die heeft 12 afspraken in de ochtend staan en met 3-4 collega's moet je mensen af gaan bellen als eentje niet komt werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@Eefje020 Kan die verkoopmakelaar jullie via FaceTime/Whatsapp niet even meenemen tijdens de rondleiding?

Dit weekend even om het huis heen kijken, bel anders spontaan even aan.. misschien wat brutaal maar hey de verkopers weten ook wel hoe de markt verloopt.

Als jullie hem echt willen == actie

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Eefje020
Falcon schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 16:37:
@Eefje020 Kan die verkoopmakelaar jullie via FaceTime/Whatsapp niet even meenemen tijdens de rondleiding?

Dit weekend even om het huis heen kijken, bel anders spontaan even aan.. misschien wat brutaal maar hey de verkopers weten ook wel hoe de markt verloopt.

Als jullie hem echt willen == actie
We gaan morgen even langs het huis.
Bod ligt al op tafel 😊
Bod is wat wij ervoor willen geven. Gaat iemand daar overheen dan is het gewoon niet zo. Het huis is ook geen 40.000 meer waard.
We gaan het zien.

[ Voor 13% gewijzigd door Eefje020 op 06-03-2021 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Bockelaar schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 13:08:
[...]

alles is lastig in 't leven, en alles heeft consequenties. om jezelf dan maar weg te cijferen om geen weerstand tegen te komen is een manier om er mee om te gaan (en weinig succesvol als je dus een huis wilt bezichtigen op korte termijn), maar ik denk dat de spiegel die ik voorhoud nergens een grens over gaat.
Eefje020 schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 17:01:
[...]

Bod ligt al op tafel 😊
Bod is wat wij ervoor willen geven. Gaat iemand daar overheen dan is het gewoon niet zo. Het huis is ook geen 40.000 meer waard.
We gaan het zien.
oprecht succes en ik duim met je mee, hopelijk heb je meteen beet!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bockelaar
ik hoop dat je nooit in een situatie komt dat je voor je leven afhankelijk bent van iemand die dan doodleuk last minute afzegt omdat ie effe een huisje moet gaan kijken. Je gaat geen grens over met je spiegel, ik houd je er ook een voor.

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 235591

Jeroenneman schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 16:04:
[...]

Als je pas belt als de woning op Funda staat, dan heeft iedereen met een aankoopmakelaar en toegang tot het Move portaal allang een bezichtiging ingepland. Huizen kopen anno 2021 is héél flexibel zijn, flink overbieden en op zondagmiddag de voicemail voor maandagochtend inspreken én maandag voor openingstijd nog even nabellen.

(Tenzij je in een segment kun shoppen waar de concurrentie niet zo moordend is, of als je in het zuiden of het hoge noorden wil wonen).
Ook hier in het noorden is het gekkenhuis. Huis van mijn vriendin te koop gezet en 190 mensen die langs wilden komen. Prijs omhoog gegooid en bieden vanaf 150k. Dat joeg de koopjesjagers weg. Twee kijkdagen met 48 kijkers tot gevolg en in die week ook het huis verkocht. Met 65 procent overwaarde terwijl mijn vriendin het net vorig jaar gekocht had. De markt is knettergek geworden.

Haar/ons huis is zelfs viraal gegaan. En niet een beetje ook:

https://www.facebook.com/...ur-voor/3650926364999231/

https://manly.nl/vrijstaande-woning-groningen

https://viraaltjes.nl/vri...a-voor-maar-129-000-euro/

De reacties zijn leuk en lachwekkend. Zeker als je weet dat het huis verder in prima staat is en het vorig jaar 100k kostte en nu verkocht is voor 165k. Tja, dan maar in het noorden. Nu een stuk grond aangekocht van 2600m2 met een klushuis erop inclusief enorme vijver en bos met wijds uitzicht.
Eefje020 schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 17:01:
[...]

Bod ligt al op tafel 😊
We gaan het zien.
Jij bepaald dat dus niet. Het is de markt die dat bepaald. Het huis van mijn vriendin kostte vorig jaar een ton. Vraagprijs 129.500 maar door enorme drukte bieden vanaf 150k. Taxatiewaarde vanwege het hoge en vele bieden naar 155k gegaan. Ga jij mij vertellen wat iets wel of niet waard is? Dat doet de markt wel en ik/wij varen er wel bij. Jammer voor jou maar zo is het.

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 235591 op 06-03-2021 20:00 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Eefje020
Bockelaar schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 19:15:
ik hoop dat je nooit in een situatie komt dat je voor je leven afhankelijk bent van iemand die dan doodleuk last minute afzegt omdat ie effe een huisje moet gaan kijken. Je gaat geen grens over met je spiegel, ik houd je er ook een voor.
En daarnaast is de zorg nu meer dan hard nodig. Vanuit een andere afdeling draai ik nu mee op de IC want handen tekort. Dan ga je gewoon niet even een woning bekijken tussendoor. Aannames zijn snel gemaakt. Het geeft niets maar roep iets minder hard over wegcijferen en spiegels. Het is gewoon ontzettend lastig. In een andere tijd had ik vast wel een paar uur eruit gekunt. Nu is dat echt een verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Anoniem: 235591 schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 19:58:
[...]

Ook hier in het noorden is het gekkenhuis. Huis van mijn vriendin te koop gezet en 190 mensen die langs wilden komen. Prijs omhoog gegooid en bieden vanaf 150k. Dat joeg de koopjesjagers weg. Twee kijkdagen met 48 kijkers tot gevolg en in die week ook het huis verkocht. Met 65 procent overwaarde terwijl mijn vriendin het net vorig jaar gekocht had. De markt is knettergek geworden.

Haar/ons huis is zelfs viraal gegaan. En niet een beetje ook:

https://www.facebook.com/...ur-voor/3650926364999231/

https://manly.nl/vrijstaande-woning-groningen

https://viraaltjes.nl/vri...a-voor-maar-129-000-euro/

De reacties zijn leuk en lachwekkend. Zeker als je weet dat het huis verder in prima staat is en het vorig jaar 100k kostte en nu verkocht is voor 165k. Tja, dan maar in het noorden. Nu een stuk grond aangekocht van 2600m2 met een klushuis erop inclusief enorme vijver en bos met wijds uitzicht.

[...]

Jij bepaald dat dus niet. Het is de markt die dat bepaald. Het huis van mijn vriendin kostte vorig jaar een ton. Vraagprijs 129.500 maar door enorme drukte bieden vanaf 150k. Taxatiewaarde vanwege het hoge en vele bieden naar 155k gegaan. Ga jij mij vertellen wat iets wel of niet waard is? Dat doet de markt wel en ik/wij varen er wel bij. Jammer voor jou maar zo is het.
Spijker-kop. De markt is gewoon oververhit, en een huis wordt alleen maar meer waard. Want je moet toch ergens wonen. Als je me 5 jaar geleden had voorgehouden dat ik 4+ ton zou neerleggen voor een rijtjeshuis, dan had ik je uitgelachen. Maar toch moet het.

Hier in de buurt ook inderdaad huizen die voor 325 weggingen 3 jaar geleden tijdens de bouwfase, en waarvoor men nu moeiteloos 450+ voor neertelt.

Zodra de gemeente het nieuwe winkelcentrum heeft gerealiseerd, dan verwacht ik nog een flinke stijging, want dan zijn er opeens meer faciliteiten op loopafstand. En mensen betalen het gewoon (ik dus helaas ook).

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 235591

Je hoort en ziet het overal om je heen. Er worden top hypotheken neergelegd om maar het huis te kunnen kopen. Tot er eentje wegvalt. Dan kan je het niet meer opbrengen en moet het weer onder hamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
En, ben je er al geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:47
Jeroenneman schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 20:12:
Spijker-kop. De markt is gewoon oververhit, en een huis wordt alleen maar meer waard. Want je moet toch ergens wonen. Als je me 5 jaar geleden had voorgehouden dat ik 4+ ton zou neerleggen voor een rijtjeshuis, dan had ik je uitgelachen. Maar toch moet het.
Ik hoop maar dat mensen er rekening mee houden dat als je nu maximaal geld neergeld voor een huis terwijl de markt op een top is dat je daar voorlopig niet zomaar meer weg kan. Het geld is straks gewoon op want de salarissen hebben de stijging niet bepaald gevolgd. Starters kunnen niet starten en ik kan niet meer doorschuiven. De komende jaren gaat niemand dat huis van je overnemen voor het bedrag dat jij er voor neer hebt gelegd.

Ik had het vermoeden al maar ik weet inmiddels zeker dat ik enorm slecht betaald wordt. Huizen worden nog steeds verkocht voor astronomische bedragen en ik zie hier in de buurt nieuwbouw kastelen de grond uit komen, echt niet normaal. Waar haalt iedereen die centen toch vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06:20
Erg herkenbaar voor mij tijdens onze zoektocht een jaar geleden.
Werk zelf ook in de zorg. Lange tijd enkel huizen bezichtigd die toevallig op funda kwamen in de week vooraf aan een dienstblok. Enkele malen midden in een nachtdienstblok overdag moeten gaan kijken. Het huis dat we uiteindelijk hebben gekocht is de eerste maal zelfs alleen door mijn vriendin bezichtigd (en tijdens de bezichtiging bleek er beperkt animo en konden we de volgende dag nogmaals langskomen, toen kon ik wel).

Veel succes met je zoektocht! Wat soms kan helpen is een makelaar die de verkopend makelaar kent en dan soms wat kan regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:48
Is het dan in een jaar tijd zoveel verandert in Waalwijk?

Eind 2019 hier (Besoyen) huis gekocht, 2x gewoon een afspraak kunnen maken met makelaar voor dit huis... 2e keer zelfs eea aan ouders meegenomen... allemaal geen probleem. Nog bod onder vraagprijs kunnen doen, beetje met wat euro's schuiven en ook onder vraagprijs kunnen kopen. Hadden wel klein voordeeltje dat de vorige bewoners vrij snel weg wilden.

Ook nog wat andere woningen zonder problemen kunnen bekijken, oa in Driessen. Er was een woning in Kaatsheuvel waar wel een kijkdag was en die was ook wel vrij vlot weg.

3 deuren verderop heeft een 'vergelijkbare' woning bijna een half jaar te koop gestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
leecher schreef op zondag 7 maart 2021 @ 16:12:
Ik had het vermoeden al maar ik weet inmiddels zeker dat ik enorm slecht betaald wordt. Huizen worden nog steeds verkocht voor astronomische bedragen en ik zie hier in de buurt nieuwbouw kastelen de grond uit komen, echt niet normaal. Waar haalt iedereen die centen toch vandaan?
De bank heeft alleen vertrouwen in duo-inkomens:
1x 40k bruto: 188k hypotheek
2x 40k bruto: 440k hypotheek

Ga zonder studieschuld op de salarisadministratie werken, duw een ring om de vinger van je directe collega, en jullie kunnen lachend 500k neertellen voor een woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
KeRsTmAnNeKe schreef op zondag 7 maart 2021 @ 16:29:
Iedereen die in het treurige deel van de randstad woont komt er nu achter dat het 60m2 appartement aan de Coolsingel toch niet zo denderend is als je daar de hele dag bent. Ooit gekocht als veredeld slaaphok omdat je toch altijd naar werk/restaurant/kroeg/sport bent en nu dat allemaal weg valt kijken we stiekem verder, aangesterkt door de acceptatie van thuiswerken is het helemaal niet meer nodig om dicht bij dat kantoorpand zonder parkeermogelijkheid te wonen.

https://www.ad.nl/wonen/t...r-platteland-br~a92f4923/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 15:10
[...]

tja weet niet of je slecht betaalt wordt maar er is altijd een categorie mensen die nooit een huis kunnen kopen

of de rente is te hoog of de huizen zijn niet betaalbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

[...]

Ik hoop maar dat mensen er rekening mee houden dat als je nu maximaal geld neergeld voor een huis terwijl de markt op een top is dat je daar voorlopig niet zomaar meer weg kan. Het geld is straks gewoon op want de salarissen hebben de stijging niet bepaald gevolgd. Starters kunnen niet starten en ik kan niet meer doorschuiven. De komende jaren gaat niemand dat huis van je overnemen voor het bedrag dat jij er voor neer hebt gelegd.

Flinke salarisstijgingen? Ik verdien nu netto wat ik anderhalf jaar geleden bruto verdiende. En voor augustus weer 500 bruto erbij.

Nu heb ik dus redelijk maximaal ingezet qua hypotheek (80% van mogelijk), in de verwachting dat het salaris blijft stijgen bij nieuwe functies.

En tja, huren is helemaal geld verbranden. Dus nu (duurder dan eigenlijk wenselijk) iets kopen, of weer 12K per jaar weggooien, die keuze is makkelijk gemaakt.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07:53
dyrc schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 08:29:
En zo denken heel veel starters dus nu: persoonlijk een dagje vrij nemen, of gewoon net die kutbaan aannemen zodat je tienduizend euro meer mag lenen/bieden.

De woningmarkt is compleet stuk en alle starters samen zullen zich daar gezamenlijk ook politiek voor in moeten zetten. Met het enkel aan jezelf denken creëer je nu een piramidespel in de hoop dat je eigen kinderen zometeen jouw overwaarde kunnen financieren.

Ik snap dat heel goed, maar op een gegeven moment is er een grens bereikt en wordt het tijd dat men eens aan het grotere plaatje gaat denken.

Ook als wij volgende maand opeens wel slagen in de aankoop van een koophuis, zal ik actief blijven pleiten voor maatregelen die de huizenbubbel doen barsten en de prijzen doen dalen.

Dit probleem draait niet om TS of om mij of om die 300.000 andere starters, des te meer over de kansen van onze toekomstige kindere.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eefje020
KeRsTmAnNeKe schreef op zondag 7 maart 2021 @ 16:29:

Eind 2019 hier (Besoyen) huis gekocht, 2x gewoon een afspraak kunnen maken met makelaar voor dit huis... 2e keer zelfs eea aan ouders meegenomen... allemaal geen probleem. Nog bod onder vraagprijs kunnen doen, beetje met wat euro's schuiven en ook onder vraagprijs kunnen kopen. Hadden wel klein voordeeltje dat de vorige bewoners vrij snel weg wilden.

Ook nog wat andere woningen zonder problemen kunnen bekijken, oa in Driessen. Er was een woning in Kaatsheuvel waar wel een kijkdag was en die was ook wel vrij vlot weg.

3 deuren verderop heeft een 'vergelijkbare' woning bijna een half jaar te koop gestaan.
Ik denk dat dit ook wel meevalt. We hebben gisteren de verkoopprijzen opgevraagd. 2 woningen vorig jaar in dezelfde straat verkocht. Allebei onder de vraagprijs. Niet veel maar zeker niet hoger.
Nu weet je het natuurlijk nooit maar we hebben door deze kennis ons bod wel wat bijgesteld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Richh schreef op zondag 7 maart 2021 @ 20:25:
[...]
Ik snap dat heel goed, maar op een gegeven moment is er een grens bereikt en wordt het tijd dat men eens aan het grotere plaatje gaat denken.
We zijn daar natuurlijk al jaren mee bezig.
Het is een probleem dat niet 1-2-3 opgelost is. En zeker zolang de VVD de grootste partij blijft zullen veranderingen maar mondjesmaat gaan.

Twee hele grote stappen zijn natuurlijk gezet in 2013: Afbouwen HRA en LTV terugbrengen naar 100%
Deze twee dingen hebben de prijzen waarschijnlijk aanzienlijk minder hard laten stijgen.

Ik hoop dat een volgende kabinet, wat dat ook moge zijn, het ministerie van VROM weer in ere herstelt om de huizenbouw weer aan te wakkeren. Al die decentralisatie heeft niet geholpen.

Desnoods weer een Nota ruimtelijke ordening, zoals in de jaren 50 (wederopbouw), 70 (groeikernen en stadsvernieuwing) en 90 (vinex).
Maar dan graag wel slim en groen graag 🌳 (en dan heb ik het niet alleen over duurzame bouw, maar ook over behoud van natuur).
Daarom is jullie stem de 17e belangrijk voor de richting van het aankomende beleid ;)

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
misschien kun je beter verder in https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1837727

[ Voor 27% gewijzigd door Bockelaar op 07-03-2021 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Eefje020 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 20:34:
[...]

Ik denk dat dit ook wel meevalt. We hebben gisteren de verkoopprijzen opgevraagd. 2 woningen vorig jaar in dezelfde straat verkocht. Allebei onder de vraagprijs. Niet veel maar zeker niet hoger.
Nu weet je het natuurlijk nooit maar we hebben door deze kennis ons bod wel wat bijgesteld.
Het aloude dilemma, wil je je droomhuis hebben? Of wil je dat huis als de prijs goed is?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
offtopic:
Je hebt gelijk, dacht even dat ik daar zat :)

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eefje020
We zijn gaan kijken naar de woning. Goed rondje door de omgeving gewandeld. Alles voelde goed.
Niet aangebeld. We hebben dinsdagmiddag iemand die voor ons gaat kijken naar de woning. Dit weekend de makelaar niet te pakken gekregen dus hopelijk is er nog een plekje op de kijkdag. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eefje020
fsfikke schreef op zondag 7 maart 2021 @ 21:09:
[...]

Het aloude dilemma, wil je je droomhuis hebben? Of wil je dat huis als de prijs goed is?
We willen de woning zeker hebben maar met deze kennis gaan wij niet 40000 boven vraagprijs bieden. Dan zou dit het allereerste huis in de straat zijn die met overwaarde verkocht zou worden. Ik verwacht ook niet dat er zoveel overboden wordt en dus hebben we dit bijgesteld. Uiteraard nog een flink bod al zeg ik het zelf dus we gaan het zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bastie-88
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 06-05 07:44
Eefje020 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 21:23:
[...]

We willen de woning zeker hebben maar met deze kennis gaan wij niet 40000 boven vraagprijs bieden. Dan zou dit het allereerste huis in de straat zijn die met overwaarde verkocht zou worden. Ik verwacht ook niet dat er zoveel overboden wordt en dus hebben we dit bijgesteld. Uiteraard nog een flink bod al zeg ik het zelf dus we gaan het zien.
Zijn gisteren nog naar een woning gaan kijken en kregen van de makelaar als tip mee een "gek" bedrag te bieden. Dus stel je wilt 453.000 bieden je er best 453.453 van kan maken. Dan val je op mochten er meer biedingen zijn.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tinoburg85
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10:53
Eefje020 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 21:23:
[...]

Je gebruikt overwaarde hier verkeerd, of je begrijpt het begrip niet.
En een tip van mijn kant, schakel een aankoopmakelaar in.
Die kan net even iets beter inschatten wat een winnend bod zou kunnen zijn, zeker als hij goede banden met de verkopende makelaar heeft.
Dankzij de aankoopmakelaar hebben wij een huis kunnen kopen /gegund gekregen.
Succes met de zoektocht iniedergeval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eefje020
Bastie-88 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 21:28:
[...]

Zijn gisteren nog naar een woning gaan kijken en kregen van de makelaar als tip mee een "gek" bedrag te bieden. Dus stel je wilt 453.000 bieden je er best 453.453 van kan maken. Dan val je op mochten er meer biedingen zijn.
Dat hebben wij inderdaad ook gedaan. :Y ook voor het geval iemand rond biedt. Zit je er altijd boven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eefje020
tinoburg85 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 21:31:
[...]

Je gebruikt overwaarde hier verkeerd, of je begrijpt het begrip niet.
En een tip van mijn kant, schakel een aankoopmakelaar in.
Die kan net even iets beter inschatten wat een winnend bod zou kunnen zijn, zeker als hij goede banden met de verkopende makelaar heeft.
Dankzij de aankoopmakelaar hebben wij een huis kunnen kopen /gegund gekregen.
Succes met de zoektocht iniedergeval.
Haha ja, dat klopt. Ik bedoel overboden. Sorry, het was vroeg vanochtend + nachtdienst 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Mijn ouders hebben recentelijk een woning aangeschaft.
Bieding gewonnen met Vraag prijs +10% +1euro....
Het 2de hoogste bod was vraagprijs+10%

Gek bieden werkt, geen ronde getallen of percentage nemen.

[ Voor 5% gewijzigd door jack zomer op 07-03-2021 23:11 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

fsfikke schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 16:00:
En anders gaat eentje van jullie kijken :?
Ja, neem een halve dag vrij of stop iets eerder met werken. Of laat je partner gaan. Of niet en skip het huis.

Ik weet niet wat je verwacht van dit topic als de makelaar aangeeft dat er alleen een kijkdag op dinsdag is en dat ze verwachten dat het huis dan wel verkocht raakt?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-05 13:37
Mag ik een ieder er vriendelijk op wijzen dat we Ervaring met huis kopen - Deel 8 hebben? We zijn dat topic hier bijkans dunnetjes aan het overdoen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Eefje020
Marzman schreef op zondag 7 maart 2021 @ 22:14:
[...]

Ja, neem een halve dag vrij of stop iets eerder met werken. Of laat je partner gaan. Of niet en skip het huis.

Ik weet niet wat je verwacht van dit topic als de makelaar aangeeft dat er alleen een kijkdag op dinsdag is en dat ze verwachten dat het huis dan wel verkocht raakt?
Misschien heb je het topic niet helemaal gelezen. Ik werk zelf op de IC. Even eerder stoppen met werken is geen optie en mijn man kan op hele korte termijn moeilijk vrij krijgen ivm meetings. Geeft heel veel gehannes zullen we maar zeggen.
Waarom ik het topic startte was omdat wij al eerder 2 woning hebben bezichtigd. Makelaar gebeld, afspraak gemaakt tot bezichtigen en gaan kijken. Geen issue.
Deze makelaar gebeld om een afspraak te maken en dat was niet mogelijk. Ik moest echt vissen dat er een kijkdag was want daar kwam ze zelf niet mee.
Mijn vraag was dus of dit normale gang van zaken is. Anyhow, ondertussen zijn wij een hoop wijzer en blijkt de makelaar zelf met vakantie te zijn deze week en hadden wij te doen met een assistent die misschien haar dag niet had. Hoe dan ook, ik vond het heel fijn reacties en ervaringen te lezen van mede huiskopers en heb er zeker veel van opgestoken. _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eefje020
Hoi iedereen!

We hebben de woning gisterenochtend nog kunnen bekijken. Hemel en aarde bewogen zo voelde het en eigenlijk was er geen plek meer maar dankzij een afmelding (ben voor het eerst blij met Corona!) werden we gebeld dat we lang konden komen. Er was blijkbaar een flinke wachtlijst maar omdat ik zo volhardend was in eerste instantie hebben ze ons gebeld. (kan ook een trucje zijn maar dat denk ik overigens niet)
Ons bod moet voor morgen 17.00 uur binnen zijn.
Vanmiddag een gesprek met de hypotheekadviseur. We kunnen de woning betalen en het grootste geld zit nu nog in onze huidige woning met een overwaarde gebaseerd op de WOZ van bijna 2 ton. Uitgaande van 90 % van de marktwaarde - huidige hypotheek, voor een overbruggingshypotheek is de hypotheek die daarnaast nog nodig is relatief klein en eigenlijk zien wij geen problemen.
Ook research gedaan naar de verkoop van de huizen in de wijk. Van de 25 woningen zijn er 5 boven vraagprijs weggegaan. En dan echt met luttele procenten dus geen duizende euro's.
We willen nu een bod gaan uitbrengen net boven de vraagprijs zonder voorbehoud van financiering omdat we op die manier de meeste kans denken te maken. Een bod met voorbehoud geeft de verkoper natuurlijk nog geen garantie.
Ervaringen hiermee? Uiteraard hebben we een uitgebreid gesprek vanmiddag maar hoor graag jullie adviezen/ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ervaringen met het verkopen van je woning

&

Ervaring met huis kopen - Deel 8

staat eigenlijk alles wel in :)

[ Voor 39% gewijzigd door Vorkie op 10-03-2021 09:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Met als conclusie: hoog bieden zonder voorbehoud. Werkte bij mij perfect :p

Ik denk dat de TS erg vasthoud aan historische biedingen in de buurt voor andere huizen. Maar de moeilijkheid om het huis te bezichtigen geeft niet het het beeld dat er weinig interesse zal zijn. Zoals iemand anders hier (of in het huis kopen topic) ook opmerkte, kijk naar m2 prijs. Vraagprijzen zijn volslagen arbitrair. Misschien is deze makelaar er eentje die als tactiek heeft de vraagprijs lekker laag te zetten om veel biedingen te krijgen terwijl de makelaars van de andere huizen in de buurt meteen hoog ingezet hebben. Dan kom jij aan met je 'bij andere huizen is er maar 2% overheen gegaan dus dan is het nu ook niet meer waard'...

Wil je het huis echt hebben moet je daar gewoon naar bieden. In deze prijsklasse maken een paar procenten nou ook niet zo veel verschil.

[ Voor 53% gewijzigd door fsfikke op 10-03-2021 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eefje020
fsfikke schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 09:53:
[...]

Met als conclusie: hoog bieden zonder voorbehoud. Werkte bij mij perfect :p
Haha, ik ben een beetje aan het lezen. Veel info inderdaad.

Fijn om te horen dat het voor jou goed heeft uitgepakt. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Eefje020 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 09:58:
[...]

Haha, ik ben een beetje aan het lezen. Veel info inderdaad.

Fijn om te horen dat het voor jou goed heeft uitgepakt. :D
Bij mij was de vraagprijs gewoon te laag ingezet en daar was het interesse ook naar (moesten er 1.5 ton overheen). Het niet hebben van een aankoopmakelaar maakt het voor jou ook lastiger, die hebben vaak toch de voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eefje020
fsfikke schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 09:59:
[...]

Bij mij was de vraagprijs gewoon te laag ingezet en daar was het interesse ook naar (moesten er 1.5 ton overheen). Het niet hebben van een aankoopmakelaar maakt het voor jou ook lastiger, die hebben vaak toch de voorkeur.
Ik snap het. In dit geval ligt de vraagprijs net boven de WOZ dus dat is hier niet het geval.
En gezien de geschiedenis van de andere huizen in de wijk is er nooit met grote bedragen overboden. Ging slechts om honderde euro's soms.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 07:54
Eefje020 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 09:48:
Ook research gedaan naar de verkoop van de huizen in de wijk. Van de 25 woningen zijn er 5 boven vraagprijs weggegaan. En dan echt met luttele procenten dus geen duizende euro's.
Ik heb je dit een aantal keer zien herhalen, en volgens mij berust het op een kleine denkfout: Vergis je niet met historische prijzen - daar horen ook historische hypotheekrentes bij.

Stel dat iemand voor het huis van de buren in 2019 4 ton heeft betaald. De hypotheekrente was toen 2,2% Daar hoort een hypotheekbedrag van 1500 euro in de maand bij.

De hypotheekrente is inmiddels gedaald; voor een hypotheekbedrag van 1500 euro in de maand kun je (met 1,2% rente) nu 460000 euro lenen. Als je het huis nú te koop zetten zou je ook iets van 460000 euro ervoor kunnen vragen.

Hoeveel er wordt overboden heeft niets met de buurt te maken. Vooral met de verhouding van de vraagprijs tot wat mensen kunnen betalen. Als een huis "goedkoop" in de markt staat, krijg je veel bezoekers en dus veel overbiedingen.

Als een huis te koop staat voor een prijs die precies gelijk is aan die van vergelijkbare woningen uit 2019, 2018 ... dan is dat een goede indicatie dat de vraagprijs onrealistisch laag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Laatst online: 15:32

_Arthur

blub

Even een calcasa rapportje opvragen (kost je 28 euro of 18 euro als je lid bent van VeH), dan weet je gelijk wat de verkoopprijzen zijn van de omliggende vergelijkbare woningen.

De meest recente huizen in de buurt daar zijn binnen 10 dagen tot 3 maanden verkocht. En dit is dan de "Funda" verkocht-tijd c.q. de transport-datum waarop de overdracht heeft plaats gevonden. Het echte koopcontract kan dan al veer eerder getekend zijn.

[ Voor 42% gewijzigd door _Arthur op 10-03-2021 10:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:30

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Eefje020 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 10:06:
[...]

Ik snap het. In dit geval ligt de vraagprijs net boven de WOZ dus dat is hier niet het geval.
En gezien de geschiedenis van de andere huizen in de wijk is er nooit met grote bedragen overboden. Ging slechts om honderde euro's soms.
Vandaar dat je dus die aankoopmakelaar wilt. Jij bent afhankelijk van datgene wat je in de geschiedenis van Funda ziet en evt van verkopers hoort. Da's een gekleurd plaatje en mist ongetwijfeld info, en je weet niet of dat veel of weinig is.
JIj stelt dat er nooit met grote bedragen overboden is. Kan best zijn dat je gelijk hebt, maar gezien de huidige markt zet ik daar sterk mijn vraagtekens bij. Er is dermate veel vraag dat een huis niet eens op Funda komt, en jij kent de lokale situatie niet 100%. Nofi :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

[...]
[...]
Ik weet niet over welke prijsklasse we praten maar het is niet persé vreemd dat er zomaar een gat zit van 50k tussen WOZ en het wat het op moet/gaat brengen. Als de vraagprijs nèt boven de WOZ-waarde ligt dan mag je er gerust van uitgaan dat er nog wel een aardig centje bij moet...

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:46
The Eagle schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 10:21:
[...]

Vandaar dat je dus die aankoopmakelaar wilt. Jij bent afhankelijk van datgene wat je in de geschiedenis van Funda ziet en evt van verkopers hoort. Da's een gekleurd plaatje en mist ongetwijfeld info, en je weet niet of dat veel of weinig is.
JIj stelt dat er nooit met grote bedragen overboden is. Kan best zijn dat je gelijk hebt, maar gezien de huidige markt zet ik daar sterk mijn vraagtekens bij. Er is dermate veel vraag dat een huis niet eens op Funda komt, en jij kent de lokale situatie niet 100%. Nofi :)
Maar waarom op Funda en afgaan of wat verkopers zeggen?

https://www.kadaster.nl/producten/woning/koopsominformatie

Kost een paar euro, maar weet je zeker welke woningen voor welke bedragen van de hand zijn gegaan.

Edit: ik zie net dat @Eefje020 een aankoopmakelaar in de arm neemt? Die heeft die info natuurlijk ook ter beschikking...

[ Voor 6% gewijzigd door renegrunn op 10-03-2021 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

[...]

In mijn geval lag de vraagprijs al 1.5 ton boven de WOZ ;) Vandaar dat die dit jaar ook 3 ton gestegen is ;w

Again: focus je op echte prijzen van huizen, niet op het percentage van overbiedingen. Dat zou alleen logisch zijn als de vraagprijs via een NL-wijde standaard gedefineerd wordt.

Als je morgen te horen krijgt dat je niet het winnende bod had omdat iemand anders 10k hoger geboden heeft, zou je je dan voor de kop slaan of haal je je schouders op? In dat laatste geval is het schijnbaar niet je droomhuis en moet je gewoon verder op zoek.

[ Voor 51% gewijzigd door fsfikke op 10-03-2021 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Eerlijk is eerlijk, ik had vooraf niet gedacht dat dit ging lukken. Mooi voor jullie dat een bezichtiging toch gelukt is :)

Tsja, qua biedingen is het lastig adviseren vanachter een toetsenbord zonder verdere kennis. Doe goed je huiswerk, staar je niet teveel blind op de vraagprijs, WOZ of prijs van verkochte woningen.
Kijk wat jullie er voor over hebben en bied dat.

Vraag je daarbij wel af of, als het echt jullie droomhuis is, duizend/enkele duizenden euro's meer nou zo'n punt zijn als je het echt wilt hebben. Zou ook jammer zijn als je de woning op 1.000eu na misloopt terwijl je dat geld wel hebt.

LET WEL! Dit is geen zwart/wit advies, overweeg het goed en bied geen bedragen die je niet kunt waarmaken. Hetzelfde geld voor eventueel achterwege laten van eventuele ontbindende voorwaarden, wees je bewust van de consequenties als het niet loopt zoals het moet lopen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Gezien ik weet (door je eigen omschrijving in de TS) om welk huis/buurt het gaat, hier een klein stukje onderzoek voor je:

23 = 292500 / woz: 270000 / verkocht in 3 maanden
33 = 339000 / woz: 335000 / -tekoop staande woning-
35 = 300000 / woz: 275000 / verkocht in 3 weken
37 = 300000 / woz: 285000 / verkocht in 10 dagen
67 = 339000 / woz: 315000 / verkocht in 2 maanden

Waarbij 67 enigzins vergelijkbaar is qua oppervlakte, de rest is kleiner.

In een Calcasa rapport staat onder andere de koopsommen van bovenstaande huizen, voorbeeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7EZ14A7c6ifGX93YyuKZwjIJA7g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pWFmNOF1UYZ6wkPnOzL88DVD.png?f=user_large

[ Voor 32% gewijzigd door _Arthur op 10-03-2021 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eefje020
renegrunn schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 10:32:
[...]

Maar waarom op Funda en afgaan of wat verkopers zeggen?

https://www.kadaster.nl/producten/woning/koopsominformatie

Kost een paar euro, maar weet je zeker welke woningen voor welke bedragen van de hand zijn gegaan.

Edit: ik zie net dat @Eefje020 een aankoopmakelaar in de arm neemt? Die heeft die info natuurlijk ook ter beschikking...
We hebben bij het kadaster opgevraagd en via walterliving.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geonosys
  • Laatst online: 07-03 13:42
Eefje020 schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 21:05:
[...]

Zag de tip inderdaad al vaker voorbij komen. Ik ga er zo eens naar kijken. Bedankt voor het meedenken.
In aanvulling daar op:
Check makelaars op Facebook (ze posten vaak huizen die ze in de verkoop gaan nemen). Ik stond daar een beetje kritisch tegenover, maar mijn vrouw niet. Kwam een huis online wat ideaal was (voor ons), binnen tien minuten gebeld en een afspraak gemaakt. We waren de eerste (en hebben het nu gekocht :D )

Nu moet ik zeggen dat het een huis van 500K was. In dat segment is het iets rustiger. Niet veel, maar in dit geval net genoeg.

[ Voor 4% gewijzigd door geonosys op 10-03-2021 11:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eefje020
_Arthur schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 10:46:
Gezien ik weet (door je eigen omschrijving in de TS) om welk huis/buurt het gaat, hier een klein stukje onderzoek voor je:

23 = 292500 / woz: 270000 / verkocht in 3 maanden
35 = 300000 / woz: 275000 / verkocht in 3 weken
37 = 300000 / woz: 285000 / verkocht in 10 dagen
67 = 339000 / woz: 315000 / verkocht in 2 maanden

Waarbij 67 enigzins vergelijkbaar is qua oppervlakte, de rest is kleiner.

In een Calcasa rapport staat onder andere de koopsommen van bovenstaande huizen, voorbeeld:

[Afbeelding]
Vul deze graag even aan met de info die wij hebben gevonden:

23 = 292500 / woz: 270000 / verkocht in 3 maanden / Koopsom € 290.000
35 = 300000 / woz: 275000 / verkocht in 3 weken / Koopsom € 295.000
37 = 300000 / woz: 285000 / verkocht in 10 dagen / Koopsom € staat niet in het kadaster helaas (te recent?)
67 = 339000 / woz: 315000 / verkocht in 2 maanden / Koopsom € € 332.500

WOZ van 33 maakt wel een flinke sprong in 2019 van 305.000 naar 335.000 in peildatum 2020 bij de overige woningen zijn die stappen niet zo groot.

Nummer 23 is zelfs gezakt:
Peildatum WOZ-waarde
01-01-2020 270.000 euro
01-01-2019 285.000 euro

[ Voor 8% gewijzigd door Eefje020 op 10-03-2021 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Eefje020 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 12:01:
37 = 300000 / woz: 285000 / verkocht in 10 dagen / Koopsom € staat niet in het kadaster helaas (te recent?)
Of te recent of de overdracht is nog niet geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:45
Kennissen hebben hun woning in 020 verkocht en in Overijssel iets gehuurd, om daar comfortabel verder te zoeken. Anders bljf je reizen...

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eefje020
Gluten Parody schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 12:14:
Kennissen hebben hun woning in 020 verkocht en in Overijssel iets gehuurd, om daar comfortabel verder te zoeken. Anders bljf je reizen...
Goed idee maar wij hebben in die zin geen haast uit 020 te vertrekken. Wil wel graag naar Waalwijk voordat onze dochter naar school gaat. Ze is net 1 jaar geworden dus we hebben nog even en reageren alleen op huizen die het voor ons allemaal hebben. Ik verhuis liever niet 2 keer met die kleine uk maar wordt misschien concreter als we over 2 jaar nog geen huis hebben gevonden. :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Nu online

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Als je toch de tijd hebt: nieuwbouw! Niet overbieden, geen kijkdagen, alleen inschrijven en een charme-offensief naar de verkoopmakelaar beginnen :)

En anders inderdaad: een lokale aankoopmakelaar inschakelen. Eigen ervaring: telefonisch kregen we te horen dat de kijkdag vol zat, toen we vermelden dat er volgens onze aankoopmakelaar nog ruimte was, kregen we te horen "Oh, [naam aankoopmakelaar]! Ja hoor, hoe laat schikt het?" 8)7

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eefje020
B-Real schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 10:46:
Eerlijk is eerlijk, ik had vooraf niet gedacht dat dit ging lukken. Mooi voor jullie dat een bezichtiging toch gelukt is :)

Tsja, qua biedingen is het lastig adviseren vanachter een toetsenbord zonder verdere kennis. Doe goed je huiswerk, staar je niet teveel blind op de vraagprijs, WOZ of prijs van verkochte woningen.
Kijk wat jullie er voor over hebben en bied dat.

Vraag je daarbij wel af of, als het echt jullie droomhuis is, duizend/enkele duizenden euro's meer nou zo'n punt zijn als je het echt wilt hebben. Zou ook jammer zijn als je de woning op 1.000eu na misloopt terwijl je dat geld wel hebt.

LET WEL! Dit is geen zwart/wit advies, overweeg het goed en bied geen bedragen die je niet kunt waarmaken. Hetzelfde geld voor eventueel achterwege laten van eventuele ontbindende voorwaarden, wees je bewust van de consequenties als het niet loopt zoals het moet lopen
Dankjewel voor je reactie.

Uiteraard zouden we nooit bieden wat we niet kunnen betalen. We willen ook geen maximale hypotheek. Droomhuis: geen idee. Heeft het alles wat we wensen: zeker.

Bieden blijft uiteraard heel erg lastig. Daarom willen we het ook graag zonder behoud van doen om net die extra kans te maken indien iemand misschien hoger biedt maar wel met behoud van. En dat kunnen we ook.

We hebben nu een bod in ons hoofd die voor ons heel goed voelt. Hoger voelt niet goed meer. Dan wordt het in onze ogen absurd en dan betaald iemand anders gewoon veel te veel voor het huis. Daarnaast zijn er ook kosten die eraan gaan komen zoals schilderwerk (is uit 2014) en een nieuwe CV-ketel om maar iets te noemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eefje020
Update: Gisteren te horen gekregen dat ons bod helaas te laag was. We zaten 20.000 euro boven vraagprijs met 'onder voorbehoud van financiering voor slechts 160.000 euro en alsnog niet geworden dus zo zie je maar; wat een gek ervoor wil geven.
Wij zoeken rustig verder. Zoals al eerder aangegeven hebben wij geen haast en geven we onszelf twee jaar voor de zoektocht van een geschikte woning. Daarna zullen we eventueel een aankoopmakelaar in de arm nemen als er wat meer haast komt omdat we graag voor onze dochter naar school gaat wel verhuisd willen zijn. Iedereen bedankt voor alle advies en het meedenken. O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 316512

Eefje020 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 09:06:
Update: Gisteren te horen gekregen dat ons bod helaas te laag was. We zaten 20.000 euro boven vraagprijs met 'onder voorbehoud van financiering voor slechts 160.000 euro en alsnog niet geworden dus zo zie je maar; wat een gek ervoor wil geven.
Wij zoeken rustig verder. Zoals al eerder aangegeven hebben wij geen haast en geven we onszelf twee jaar voor de zoektocht van een geschikte woning. Daarna zullen we eventueel een aankoopmakelaar in de arm nemen als er wat meer haast komt omdat we graag voor onze dochter naar school gaat wel verhuisd willen zijn. Iedereen bedankt voor alle advies en het meedenken. O+
Succes ermee, het overbieden zal je hoogstwaarschijnlijk wel moeten blijven doen. Dat gebeurt trouwens ook in de segmenten van woningen die nog een 0 erachter hebben staan. In de randstand lijkt wel voor elke soort woning een tekort te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eefje020
Anoniem: 316512 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 09:23:
[...]
Succes ermee, het overbieden zal je hoogstwaarschijnlijk wel moeten blijven doen. Dat gebeurt trouwens ook in de segmenten van woningen die nog een 0 erachter hebben staan. In de randstand lijkt wel voor elke soort woning een tekort te zijn.
Dankjewel. Dit was geen Randstad maar Brabant. Desalniettemin blijft het bizar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-05 14:29

Sen

<-->

Er blijft 1 vraag over? Heb je nu spijt dat je niet 10k meer hebt geboden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07-05 17:35
Jeoh schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 16:03:
Er komt vast wel een andere geschikte woning. Lukt het niet dan lukt het niet. Kijk anders even naar Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 5 om een indruk te krijgen van de huidige markt.
Dit dus!

Makelaars proberen je vooral ook gek te maken. Toen ik 3 jaar geleden mijn huis verkocht was vanuit de verkoopmakelaar ook maar 1 dag om te bezichtigen. Er zijn die dag 9 mensen komen kijken. Drie hebben een bod gedaan. Alleen 1 was realistisch en direct 20% boven de vraagprijs. De persoon in kwestie heeft nooit geweten dat ze het huis ook voor 10% minder had kunnen kopen..

Mijn huidige woonhuis heb ik dan weer 5% onder de vraagprijs gekocht. We waren allebei verliefd op het huis maar dachten het niet te kunnen betalen. Doordat ons oude huis voor meer verkocht hebben we toch een bod geplaatst (weliswaar dus onder de vraagprijs) en nu zijn we meer dan twee jaar de eigenaar :D

[ Voor 17% gewijzigd door Limbeckx op 12-03-2021 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eefje020
Sen schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 09:29:
Er blijft 1 vraag over? Heb je nu spijt dat je niet 10k meer hebt geboden?
Nee.

Vraagprijs was 339.000. Ons bod 359.533. Ik zou er geen 369.000 voor hebben gegeven. Dan kijk ik liever naar andere woningen die voor dat bedrag meer te bieden hebben.

Winnende bod is helaas niet bekend gemaakt maar makelaar zei letterlijk; jullie bod is niet het winnende, puur op basis van het bod." Ik maak daaruit op dat de voorwaarden toch aantrekkelijk waren en de hoogste bieder misschien wel het complete bedrag onder voorbehoud heeft uitgebracht. Ze verkopende partij is dus puur voor het geld gegaan waarschijnlijk. Geef ze uiteraard geen ongelijk. :X

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Eefje020 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 09:36:
[...]

Nee.

Vraagprijs was 339.000. Ons bod 359.533. Ik zou er geen 369.000 voor hebben gegeven. Dan kijk ik liever naar andere woningen die voor dat bedrag meer te bieden hebben.
Vergelijk het dan niet met woningen die een vraagprijs van 369k hebben, want die gaan waarschijnlijk voor 400k+ weg uiteindelijk ;)

Ook snap ik het idee niet helemaal van 359.533 bieden. Doe dan 360.143 ofzo, heb je iig die 6 ervoor.

[ Voor 10% gewijzigd door fsfikke op 12-03-2021 09:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eefje020
Limbeckx schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 09:34:
[...]

Dit dus!

Makelaars proberen je vooral ook gek te maken. Toen ik 3 jaar geleden mijn huis verkocht was vanuit de verkoopmakelaar ook maar 1 dag om te bezichtigen. Er zijn die dag 9 mensen komen kijken. Drie hebben een bod gedaan. Alleen 1 was realistisch en direct 20% boven de vraagprijs. De persoon in kwestie heeft nooit geweten dat ze het huis ook voor 10% minder had kunnen kopen..

Mijn huidige woonhuis heb ik dan weer 5% onder de vraagprijs gekocht. We waren allebei verliefd op het huis maar dachten het niet te kunnen betalen. Doordat ons oude huis voor meer verkocht hebben we toch een bod geplaatst (weliswaar dus onder de vraagprijs) en nu zijn we meer dan twee jaar de eigenaar :D
Zeker! Je moet echt nagaan wat je er voor over hebt. Voor ons was dat dus 20.000 euro boven vraagprijs. We hebben het nog over 25.000 en 30.000 euro gehad. Hadden we ook kunnen doen want we hadden nog ruim 50.000 euro speling in ons budget maar dat werd voor ons gewoon gekkewerk en voelde echt niet goed meer. Zeker ook omdat het huis echt nog niet 100% instapklaar was en we dit ook nog wilde aanpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07-05 17:35
Eefje020 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 09:38:
[...]

Zeker! Je moet echt nagaan wat je er voor over hebt. Voor ons was dat dus 20.000 euro boven vraagprijs. We hebben het nog over 25.000 en 30.000 euro gehad. Hadden we ook kunnen doen want we hadden nog ruim 50.000 euro speling in ons budget maar dat werd voor ons gewoon gekkewerk en voelde echt niet goed meer. Zeker ook omdat het huis echt nog niet 100% instapklaar was en we dit ook nog wilde aanpakken.
Wat mij betreft zijn dat goede afwegingen.

Bij ons was er net een tweeling gekomen (en we hadden al een dochter) en het oude huis had maar twee slaapkamers maar we waren er ook 100% over eens dat we ons niet gek zouden laten maken. Ik ga zo'n snotaapje in een apenpakje (de makelaar) ons niet laten manipuleren :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eefje020
fsfikke schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 09:37:
[...]

Vergelijk het dan niet met woningen die een vraagprijs van 369k hebben, want die gaan waarschijnlijk voor 400k+ weg uiteindelijk ;)
Klopt. Ons budget is dan ook 400+ dus daar kunnen we zeker ook voor gaan. We zoeken niet specifiek in een prijsklasse op dit moment maar meer voor een huis dat goed voelt. In die prijsklasse moet voor ons wel alles kloppen. Komt er vandaag één online werd ik getipt in dezelfde wijk. Wie weet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:21
Eefje020 schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 15:49:
Hey mede forumers,

Ik weet niet of ik nu heel moeilijk ben maar wil even het volgende voorleggen en ben erg benieuwd naar jullie reactie en kijk hierop.

AAARRRRGGGG! Ben ik nu zo moeilijk of...?
Nee je bent niet moeilijk. Zo is de markt....

Mijn zus woonde enkele jaren geleden in Eindhoven en wilde met haar gezin naar Utrecht.
Na een jarenlange zoektocht en tegen dezelfde proberen op te lopen als julie, hebben ze op hun voormalig huis "blind geboden" op funda. En dat ging om 6ton!
Met in hun achterhoofd dat ze nog wettelijke bedenktijd hebben, ook al is er een voorlopig contract getekend.

De verkopers gingen akkoord en daarna hebben te het huis kunnen bekijken.
Dit bleek naar hun wensen. Maar ze hadden ook kunnen ontbinden.

Misschien kun je iets met dit verhaal....Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eefje020
barry86 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 09:51:
[...]

Nee je bent niet moeilijk. Zo is de markt....

Mijn zus woonde enkele jaren geleden in Eindhoven en wilde met haar gezin naar Utrecht.
Na een jarenlange zoektocht en tegen dezelfde proberen op te lopen als julie, hebben ze op hun voormalig huis "blind geboden" op funda. En dat ging om 6ton!
Met in hun achterhoofd dat ze nog wettelijke bedenktijd hebben, ook al is er een voorlopig contract getekend.

De verkopers gingen akkoord en daarna hebben te het huis kunnen bekijken.
Dit bleek naar hun wensen. Maar ze hadden ook kunnen ontbinden.

Misschien kun je iets met dit verhaal....Succes!
Daar kan ik zeker wat mee. Niet zo netjes maar wel een optie mocht de woning echt goed voelen dan zouden we dit zeker ook zo aanpakken. Fijn dat het voor je zus op die manier gelukt is. Jammer dat het zo moet tegenwoordig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:21
Eefje020 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 09:56:
[...]

Daar kan ik zeker wat mee. Niet zo netjes maar wel een optie mocht de woning echt goed voelen dan zouden we dit zeker ook zo aanpakken. Fijn dat het voor je zus op die manier gelukt is. Jammer dat het zo moet tegenwoordig.
Inderdaad, jammer maar dit zijn noodgrepen.
In de periode dat er gewacht moet worden op elkaar ivm documentatie hebben jullie de tijd om de straat / wijk / omgeving rustig in jullie op te nemen. Facilitaire zaken in de buurt te onderzoeken en het huis rustig vanaf de buitenkant in je opnemen.
Dan rest je alleen nog de binnenkant. Als het dan geen opknapper is dan is het risico ook minder dat je een misstap maakt.

Normaal gesproken is bij een mondelinge koop overeenkomst de druk er vanaf en krijg je vaak in alle redelijkheid een 2e bezichtiging onder het mom van zaken opmeten etc etc.
Daar moet je creatief mee omgaan

[ Voor 9% gewijzigd door barry86 op 12-03-2021 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
Eefje020 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 09:36:
[...]

Nee.

Winnende bod is helaas niet bekend gemaakt maar makelaar zei letterlijk; jullie bod is niet het winnende, puur op basis van het bod." Ik maak daaruit op dat de voorwaarden toch aantrekkelijk waren en de hoogste bieder misschien wel het complete bedrag onder voorbehoud heeft uitgebracht. Ze verkopende partij is dus puur voor het geld gegaan waarschijnlijk. Geef ze uiteraard geen ongelijk. :X
je hebt nog kans dat de partij de financiering niet rond krijgt vanwege het hoge bod en voorbehoud 100% financiering. Als de taxatie lager uitvalt en ze kunnen het gat niet dichten uit eigen middelen kan het zijn dat de verkopende makelaar nog bij jullie terug komt. Als je daar voor in bent zou je dat de verkopende makelaar kunnen laten weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eefje020
Bockelaar schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 10:37:
[...]

je hebt nog kans dat de partij de financiering niet rond krijgt vanwege het hoge bod en voorbehoud 100% financiering. Als de taxatie lager uitvalt en ze kunnen het gat niet dichten uit eigen middelen kan het zijn dat de verkopende makelaar nog bij jullie terug komt. Als je daar voor in bent zou je dat de verkopende makelaar kunnen laten weten.
Dat zou zeker nog kunnen gebeuren. De makelaar is ervan op de hoogte dat we oprecht heel erg veel interesse hadden in deze woning dus mocht het zo zijn dan zullen ze wel bellen.
Ze hebben ons immers ook als eerste gebeld toen er een plekje vrij kwam omdat iemand zich had afgemeld ookal was er een wachtlijst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bockelaar
wordt wel je nick veranderen in Eefje0416 ipv 020 alsje succes hebt :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eefje020
Bockelaar schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 10:57:
wordt wel je nick veranderen in Eefje0416 ipv 020 alsje succes hebt :P
Hehe, ja, ik neem het mee in het lijstje 'to do' van de verhuizing d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-05 11:35
Ik heb deze week zojuist de koopovereenkomst getekend en de hypotheek is ook zo goed als rond, maar wat een gevecht was het zeg om bezichtigingen te krijgen en het uitzoeken wat voor bod je nou eigenlijk moet doen. Overigens wordt dit mijn eerste huisje O-)

Zo heb ik:
~20 bezichtigingen gehad
~6 biedingen uitgebracht.
2 biedingen gewonnen, 1 afgewezen doordat de opleveringen opeens 7 maanden later was ipv 2

Allemaal in de range van de 200 / 225k. Waarbij ik eigenlijk begon met overbieden van 5% en naarmate je meer feeling krijgt ging ik al standaard 18-20k overbieden op basis van de prijs van een woning. En zo kwam ik erachter dat eigenlijk in de meeste gevallen je gewoon 10% moet overbieden, anders maak je vaak al geen kans op een huis......( al is het een bouwval )

Verdere tips:
- geen bouwkundige keuring, maar als je die per se wilt doen, doe het in de bedenktijd
- Zorg dat adviseur alles klaar heeft. Zo kon ik aangeven dat mijn hypotheek binnen een week rond is ( zowel taxatie als de rest ) Dit vinden verkopende makelaars over het algemeen een groot pluspunt

Eerlijk is het allemaal niet, maar helaas zitten we in een lastige markt waarbij verkopers alles kunnen eisen wat ze maar willen. Happy hunting! :)

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eefje020
hollandnick schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 14:10:
Ik heb deze week zojuist de koopovereenkomst getekend en de hypotheek is ook zo goed als rond, maar wat een gevecht was het zeg om bezichtigingen te krijgen en het uitzoeken wat voor bod je nou eigenlijk moet doen. Overigens wordt dit mijn eerste huisje O-)

Zo heb ik:
~20 bezichtigingen gehad
~6 biedingen uitgebracht.
2 biedingen gewonnen, 1 afgewezen doordat de opleveringen opeens 7 maanden later was ipv 2

Allemaal in de range van de 200 / 225k. Waarbij ik eigenlijk begon met overbieden van 5% en naarmate je meer feeling krijgt ging ik al standaard 18-20k overbieden op basis van de prijs van een woning. En zo kwam ik erachter dat eigenlijk in de meeste gevallen je gewoon 10% moet overbieden, anders maak je vaak al geen kans op een huis......( al is het een bouwval )

Verdere tips:
- geen bouwkundige keuring, maar als je die per se wilt doen, doe het in de bedenktijd
- Zorg dat adviseur alles klaar heeft. Zo kon ik aangeven dat mijn hypotheek binnen een week rond is ( zowel taxatie als de rest ) Dit vinden verkopende makelaars over het algemeen een groot pluspunt

Eerlijk is het allemaal niet, maar helaas zitten we in een lastige markt waarbij verkopers alles kunnen eisen wat ze maar willen. Happy hunting! :)
Gefeliciteerd met je woning! *O*

Bedankt voor je tips.
Voor ons staat de teller pas op 3 bezichtigingen en 1 bod uitgebracht.
Vandaag zag ik dat er een huis beschikbaar kwam, meteen gebeld en guess what? Ik was de eerste :')
We gaan donderdag dus een kijkje nemen. Ik zal de 10% in mijn achterhoofd houden.
Onze adviseur heeft alles klaar. We hebben toegang tot een portaal waar we zelf de woningprijs nog kunnen aanpassen. Als er een bod akkoord is hoeven we maar te bellen en dan is het gewoon op enter drukken (als het ware)

Wij hebben denk ik een grote voorsprong dat we veel eigen geld en overwaarde meebrengen waarbij het stukje 'onder voorbehoud van financiering' wegvalt of bij een duurdere woning laag is. Ik begrijp van meerdere mensen dat dat ook een hele grote plus kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tangonaf
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11-03-2024
Een aankoopmakelaar is best fijn in deze markt. Vooral als je wilt gaan overbieden en een bod wilt uitbrengen wat niet boven de taxatiewaarde zit, waarmee je het huis wel kunt krijgen.

Ik werd er zelf een beetje nerveus van, na een aankoopmakelaar in te schakelen hebben we in een keer een geaccepteerd bod gekregen die niet boven de taxatiewaarde zat. Persoonlijk vind ik het wel waard om voor een aankoop van >400k een deskundige adviseur in dienst te nemen.

Of maken andere mensen zich geen zorgen over het overbieden vs de taxatiewaarde? En hierbij gaat het niet eens om 100% hypotheek maar meer over hoe je rente lager wordt als je meer afbetaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutgeri
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 04-05 23:20
Het lijkt vrij standaard tegenwoordag dat er een of enkele vaste kijkdagen worden vastgelegd. Hierin spelen een aantal factoren mee.

- Het huis moet vrij zijn, zeker nu met Corona
- Het huis moet door Corona voor/na elk bezoek worden schoongemaakt.
- De verkoopmakelaar moet beschikbaar zijn (deze is niet alleen met deze specifieke woning bezig)

Dus als de bezichting hier op dinsdag is, dan is het graag of niet. Je kan het natuurlijk altijd vragen, maar meestal krijg je nul op het rekest omdat zoals eerder gezegd er ook van alles voor geregeld moet worden. Tegelijk is er vrij voor nemen/vragen ook niet zo heel gek. Werkgevers snappen ook best hoe lastig de zoektocht naar een woning op dit moment is.

En als vrij idd echt niet gaat, dan is het heel vervelend, maar dan gaat het hem niet worden, zoals al eerder gezegd. De moeite die de verkoper moet doen weegt niet op tegen 1 potentiele extra bieder. Waarschijnlijk is het op die dinsdag al druk zat. Dat is de afweging die zij waarschijnlijk maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:06
Tangonaf schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 17:11:
Een aankoopmakelaar is best fijn in deze markt. Vooral als je wilt gaan overbieden en een bod wilt uitbrengen wat niet boven de taxatiewaarde zit, waarmee je het huis wel kunt krijgen.

Ik werd er zelf een beetje nerveus van, na een aankoopmakelaar in te schakelen hebben we in een keer een geaccepteerd bod gekregen die niet boven de taxatiewaarde zat. Persoonlijk vind ik het wel waard om voor een aankoop van >400k een deskundige adviseur in dienst te nemen.

Of maken andere mensen zich geen zorgen over het overbieden vs de taxatiewaarde? En hierbij gaat het niet eens om 100% hypotheek maar meer over hoe je rente lager wordt als je meer afbetaald.
Werkelijk alle mensen die ik ken die afgelopen 2 jaar gekocht hebben hebben boven de vraagprijs geboden. Soms 1%, soms 20%. Alle taxaties kwamen exact uit op de verkoopsom. Betekent dat dat je er vanuit mag gaan dat dat ook altijd zo gaat? Nee. Maar echt bang zijn? Zou ik ook niet meer zijn, daarvoor is het systeem al te verrot, als er ergens wat te verdienen valt voor makelaars en taxateurs dan "komt het altijd wel goed" ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Tangonaf schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 17:11:

Die taxatiewaarde is natuurlijk alleen interessant op het moment dat je met je hypotheek redelijk krap zit. Maar meestal doe je een taxatie ook alleen nadat je bod geaccepteerd is. Het kost toch een paar honderd Euro, en je ziet hoe makkelijk de TS een bezichtiging kon regelen, laat staan als hij ook nog een taxatie uit wilt voeren. 20 anderen in de rij die niet moeilijk doen en gewoon bieden. Als iemand perse een taxatie wilt doen vooraf zou ik denken dat het risico groot is dat hij het niet makkelijk kan betalen.
De taxatie is wat de bank als waarde aanneemt en waarop de LTV berekend wordt. De kans dat deze sterk afwijkt van de verkoopprijs lijkt me niet zo groot. Uiteindelijk bepaald je eigen inleg vooral in welke risico-categorie je terecht komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-04 21:36

-36-

Trust me. I'm an amateur

welkom in de vastgoedbubbel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-05 11:35
Eefje020 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 16:07:
[...]

Gefeliciteerd met je woning! *O*

Bedankt voor je tips.
Voor ons staat de teller pas op 3 bezichtigingen en 1 bod uitgebracht.
Vandaag zag ik dat er een huis beschikbaar kwam, meteen gebeld en guess what? Ik was de eerste :')
We gaan donderdag dus een kijkje nemen. Ik zal de 10% in mijn achterhoofd houden.
Onze adviseur heeft alles klaar. We hebben toegang tot een portaal waar we zelf de woningprijs nog kunnen aanpassen. Als er een bod akkoord is hoeven we maar te bellen en dan is het gewoon op enter drukken (als het ware)

Wij hebben denk ik een grote voorsprong dat we veel eigen geld en overwaarde meebrengen waarbij het stukje 'onder voorbehoud van financiering' wegvalt of bij een duurdere woning laag is. Ik begrijp van meerdere mensen dat dat ook een hele grote plus kan zijn.
haha thanks :) en idd bieden zonder voorbehoud op financiering is wel risicovol ( maar zo te horen bij jou minimaal ) en wordt zeker gezien als een grote plus. Want als het niet door gaat krijgt de verkoper zo ff 10% overgemaakt op hun rekening :9 En dan kunnen ze de woning daarna alsnog met vette winst verkopen

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blubkens
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
Waalwijk is wel een plek geworden met heel veel buitenlandse arbeidsmigranten. Denk aan Polen, Roemenen, Bulgaren etc.
Als je kan uit wijken naar de regio vlijmen zou ik daar eerder voor kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Laatst online: 07-05 13:37
Goed, ik denk dat de oorspronkelijke vraag hiermee wel beantwoord is. Graag verder met de overwegingen in het reguliere koop dan wel woningmarkt topic. :)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.