Zonnepanelen wekken minder op

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:00
Moi_in_actie schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 11:43:
Even om het overzicht weer te krijgen: je postte eerder de opbrengst van maart t/m december 2019 en januari t/m december 2020, waarbij je in 12 maanden in 2020 aanzienlijk minder haalde dan in 10 maanden in 2019.
Is er in die tijd iets veranderd aan de installatie of aan de omgeving?
Die 4000kWh uit 2019 (zeg 4500kWh over het volle jaar) is nog altijd niet veel voor een dergelijk omvangrijke installatie. Ook zeker niet weinig, panelen die op het noorden liggen brengen volgens mij veel en veel minder op, maar het is frappant dat er zo'n afname is t.o.v. het jaar ervoor (2019).

Ik denk trouwens, maar aangezien ik nog geen volledig jaar gedraaid heb en ook alleen panelen op Zuid heb kan ik dit niet 100% hard maken, dat schaduw bij jou wel een rol speelt. Dit omdat de piek van de stroom pas heel laat, tegen 16u, behaald wordt. In de grafiek die ik eerder postte kon je zien dat hier de piek meestal al rond 12u begint en deze aanhoudt tot iets van 15u, en dat is dan nu in de winter (zonnige dag in februari) waar wij hier redelijk wat last hebben van schaduw; 7 panelen hebben totaal geen last van schaduw nu, 9 wel (allen 330WP). Hiermee haal ik op de top nu al 3300W, in jouw situatie met aanzienlijk meer panelen (oke, wel een flink deel op noord) zou je toch wel wat meer moeten kunnen halen.

Dat gezegd hebben en wat anderen ook al noemden, ik denk niet dat dit het enige is, het lijkt mij een opeenstapeling van problemen, zeker als het in 2019 een stuk beter leek te werken dan afgelopen jaar. Puur kijkend naar de opbrengst, rekening houdend met de schaduw en de grafiek die je toont, zou het mij eerlijk gezegd niet verbazen als de panelen/string van de noordzijde helemaal niets doet (verkeerd aangesloten, kabeltje los, een of meerdere defecte panelen). Vandaar dat ik aan het begin ook vroeg van "is er eind 2019 of gedurende 2020 iets veranderd aan de situatie/installatie?".
Ik weet het eerlijk gezegd niet helemaal maar de installateur heeft in ergens in april/mei 2020 wat aangepast.
De panelen op de uitbouw zaten oorspronkelijk gelinked aan de panelen op de voorkant. Hij gaf aan dat die panelen elkaar dan proberen 'recht te trekken'. Waardoor de panelen op de voorkant minder opwekken. De panelen op de uitbouw heeft hij daarna weer gekoppeld aan de panelen aan de achterkant. Maar dat bracht ook geen oplossing.

Denk dat jullie er meer van begrijpen dus ik hoop dat de strekking een beetje duidelijkheid geeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-05 16:15

killercow

eth0

tiswat schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 11:50:
[...]

Ik weet het eerlijk gezegd niet helemaal maar de installateur heeft in ergens in april/mei 2020 wat aangepast.
De panelen op de uitbouw zaten oorspronkelijk gelinked aan de panelen op de voorkant. Hij gaf aan dat die panelen elkaar dan proberen 'recht te trekken'. Waardoor de panelen op de voorkant minder opwekken. De panelen op de uitbouw heeft hij daarna weer gekoppeld aan de panelen aan de achterkant. Maar dat bracht ook geen oplossing.

Denk dat jullie er meer van begrijpen dus ik hoop dat de strekking een beetje duidelijkheid geeft.
Er is niet echt een "rechttrekken", er is alleen een "naar beneden trekken" mogelijk. Het slechtst presterende paneel bepaalt.

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
killercow schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 11:53:
[...]

Er is niet echt een "rechttrekken", er is alleen een "naar beneden trekken" mogelijk. Het slechtst presterende paneel bepaalt.
Dat ja! Klopt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:51

DjVe

Hatsaflats!

Dan heb je er als installateur echt geen kaas van gegeten..... Een compleet ander paneel op een compleet andere oriëntatie in serie aansluiten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeonovA
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 27-05 21:57
[...]

Als ik kijk naar naar de export valt mij op dat op 28 mei, een dag met vol op zon, het vermogen van string 1 niet hoger kwam dan 2240w. Dit moet bijna wel de string zijn naar de panelen op zuid, maar deze had gezien de tijd van het jaar dan echt wel richting de 3000w moeten gaan of misschien wel hoger. Als de monteur voor deze datum is langsgekomen en de 2 panelen had omgelegd van zuid naar noord, gaat er daar toch echt nog steeds iets niet goed.

Je gaat bijna denken dat de buren een paar van jullie panelen gebruiken of een paneel aan die kant niet goed is. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:59

Termy

valt er nog wat te fragge?

Aan de voltages en de specs van de panelen moet toch te achterhalen zijn hoeveel panelen er in de strings zitten?

Gezien de opbouw van de systemen volgens je de bouwtekening zou het me niet eens verbazen als niet de juiste aantallen panelen in de strings zitten.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:32
[...]

Zijn gedachtegang klopt dan als er geen gebruik wordt gemaakt van optimizers of micro-omvormers, dan zouden inderdaad die panelen achterom de hele reeks aan de voorzijde gaan tegenhouden. Je zegt dat die panelen dan bij de string aan de achterzijde zijn aangesloten, wellicht is hier een simpel foutje gemaakt en zit er een kabel niet doorverbonden (hele string doet niets), of door de extra panelen zit er misschien ineens teveel vermogen op 1 string en geeft dat problemen.

Ryzen 7 5800X ~~ 32GB GSkill TridentZ 3600Mhz ~~ ASRock B550 Steel Legend ~~ XFX Radeon RX5700XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
Nou vandaag helder blauwe dag, zon staat nog wel laag maar we zitten pas 1,5 kWh vandaag. Wordt er echt treurig van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:52
Kun je van vandaag nog eens zo'n Excel-logfile delen?

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 05-03-2021 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
ThinkPadd schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 17:02:
Natuurlijk! https://we.tl/t-Ib554w2WXz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 27-05 12:06
DjVe schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 11:57:
Dan heb je er als installateur echt geen kaas van gegeten..... Een compleet ander paneel op een compleet andere oriëntatie in serie aansluiten...
Dat is inderdaad altijd een slecht plan.

Als het paneel in de schaduw ligt nemen de diodes het over trouwens. Bij schaduw (hoeft maar een randje te zijn) doet het hele paneel niets, en heb je gewoon nog de opbrengst van de andere panelen. Er is wel wat verlies door de spanningsval van de diodes, en doordat je mogelijk buiten het MPP bereik werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
PV1 max 270 watt
PV2 max 144 watt.

Dit zijn schaduwvermogens. Hebben ze wel zon gezien vandaag?

Ter vergelijking: Hier 4125wp op zuidwest: 15Kwh tot nu toe vandaag, max vermogen ongeveer 3100 Watt.

[ Voor 16% gewijzigd door Meester_J op 05-03-2021 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:59

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
ThinkPadd schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 17:02:
pv1 spanning blijft normaal, @TS vandaag toevallig met name difuse licht gehad?

of hangen die 2 panelen er inmiddels niet meer aan? (ik ben een beetje de tel kwijt)

hoe dan ook, het rare spannings verloop is er niet.

[ Voor 22% gewijzigd door twain4me op 05-03-2021 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
Meester_J schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 17:30:
[...]

PV1 max 270 watt
PV2 max 144 watt.

Dit zijn schaduwvermogens. Hebben ze wel zon gezien vandaag?

Ter vergelijking: Hier 4125wp op zuidwest: 15Kwh tot nu toe vandaag, max vermogen ongeveer 3100 Watt.
Vol zon, zeker het zuiden (voorkant). Geen wolkje aan de lucht. Woon zelf in het Noord Oost Brabant.

[ Voor 3% gewijzigd door tiswat op 05-03-2021 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
twain4me schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 17:42:
[...]

pv1 spanning blijft normaal, @TS vandaag toevallig met name difuse licht gehad?

of hangen die 2 panelen er inmiddels niet meer aan? (ik ben een beetje de tel kwijt)

hoe dan ook, het rare spannings verloop is er niet.
Die 2 panelen op de uitbouw zijn afgekoppeld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Omdat ik gek ben op plaatjes:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ByUeix3ENfgyrfHw_zV_z05uYRo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/od4BPZO5NUXiZxid0gcWg7so.jpg?f=fotoalbum_large

Er was inderdaad nauwelijks vermogen, 300W is een lachertje met zoveel panelen. Netspanning blijft netjes binnen de grenzen. String voltages zien er ook goed uit. Ik zou het eerlijk gezegd zo niet weten, toch verkeerde doorlus ergens :?

[ Voor 22% gewijzigd door ThinkPad op 05-03-2021 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
Ik snap er ook niks van. Volgens mij is het gewoon écht niet goed geinstalleerd.
Van mij mogen ze helemaal opnieuw beginnen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9snCa0AkJbBxVpXbqPlskIm9u94=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6vbyjyGwX6uRR4Dr6BzEeHxy.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
ThinkPadd schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 17:46:
Omdat ik gek ben op plaatjes:

[Afbeelding]

Er was inderdaad nauwelijks vermogen, 300W is een lachertje met zoveel panelen. Netspanning blijft netjes binnen de grenzen. String voltages zien er ook goed uit. Ik zou het eerlijk gezegd zo niet weten, toch verkeerde doorlus ergens :?
Ohh, mooie plaatjes _/-\o_

Nou heb ik niet alle reacties gezien, maarrr: Heb je die omvormer al eens van de prik gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeonovA
tiswat schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 17:57:
Ik snap er ook niks van. Volgens mij is het gewoon écht niet goed geinstalleerd.
Van mij mogen ze helemaal opnieuw beginnen.
[Afbeelding]
Dit gaat inderdaad helemaal nergens over. 8)7

Wel vreemd dat het in beide strings fout gaat. Alle 2 geven een veels te laag vermogen. Je zou gaan denken dat er wat loos is met de omvormer. Je kan zoals aangegeven is proberen de boel spanningsloos te maken maar mocht dat niet werken zou ik deze info is doorgeven aan de installateur en vragen of hij een andere omvormer kan meenemen om te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Laatst online: 23:38

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Nou, ik zit net aan hetzelfde te denken.. is die omvormer nog wel goed?

Met 300 watt en 100watt zou je verwachten dat er een hele berg panelen niet aangekoppeld zit, maar dan kan je mpp voltage niet zo hoog zijn...

En ik durf het bijna niet te zeggen, maar hier zou ik nou een solaredge op loslaten.
(Of, als je geen solaredge fan bent, micro omvormers.)

[ Voor 24% gewijzigd door teacher op 05-03-2021 19:33 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
NeonovA schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 19:26:
[...]

Dit gaat inderdaad helemaal nergens over. 8)7

Wel vreemd dat het in beide strings fout gaat. Alle 2 geven een veels te laag vermogen. Je zou gaan denken dat er wat loos is met de omvormer. Je kan zoals aangegeven is proberen de boel spanningsloos te maken maar mocht dat niet werken zou ik deze info is doorgeven aan de installateur en vragen of hij een andere omvormer kan meenemen om te testen.
En spanningsloos in de zin van, stekker eruit en zonnepanelen even 'uit' zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeonovA
Onder je omvormer zit een knop welke je naar "off" kunt draaien, daarmee haal je de omvormer van het net. Zou hem in de nacht even zo laten staan, morgenochtend weer aangooien en kijken wat het doet.

De kabels in de omvormer zou ik trouwens niet loshalen, alles valt nog onder garantie en zou ik mooi door de installateur laten doen.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-05 08:09
Ik kan het natuurlijk volledig mis hebben maar ik begrijp het volgende uit de posts van ts. 17 maal Benq op ene kant, 12 ja Solar op andere. Specsheet van panelen zegt 54,7 volt per paneel. Omvormer mppt spanning volgens data sheet is 190-750 volt, Max ingangs spanning is 800 volt.
https://solarclarity.nl/w...c4-10kWDataSheetNL-V2.pdf

Reken even mee, 17 keer 54,7 is 930 volt.
Je omvormer staat dus voor noord zonder mppt te draaien , want die snapt het niet meer. Waarschijnlijk is deze sinds de eerste winter beschadigd, boven de 1000 volt schiet de boel waarschijnlijk in de fout en is het stuk, dus foute boel. Deze omvormer had niet met deze panelen in deze configuratie uitgerust mogen worden. Je Zuid panelen kunnen het nog doen, maar Noord is bijna zeker stuk. Max series voltage is 1000 volt dus als je pech hebt zijn er ook al panelen stuk.
Dat ze vervolgens de Benq in de string gooien bij de ja Solar zorgt ook voor 40 procent minder opbrengst op Zuid omdat de ampères niet meer kunnen lopen. Alles boven de 6 ampère wordt dan door de Benq geblokt en als die een andere oriëntatie hebben levert Zuid helemaal niks meer op.....

Als panelen na een dag in de zon warm worden daalt het voltage en kan de omvormer er misschien nog iets mee, maar ik zou deze omvormer vervangen door een omvormer die tot 1000 volt aan kan en de Noord panelen 2*8 of 2*7 parallel aansluiten. De volts zijn te hoog.

Ik kan alleen niet verklaren hoe het bij de buren wel werkt, tenzij die andere manier van aansluiten hebben (14 stuks in 2*7 parallel) of een andere omvormer.

Sterkte in ieder geval

[ Voor 27% gewijzigd door Lardman op 05-03-2021 20:54 . Reden: De ja Solar op Zuid gemist ]

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
Lardman schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 20:36:
Ik kan het natuurlijk volledig mis hebben maar ik begrijp het volgende uit de posts van ts. 17 maal Benq op ene kant, 12 ja Solar op andere. Specsheet van panelen zegt 54,7 volt per paneel. Omvormer mppt spanning volgens data sheet is 190-750 volt, Max ingangs spanning is 800 volt.

Je omvormer staat dus voor noord zonder mppt te draaien , want die snapt het niet meer. Waarschijnlijk is deze sinds de eerste winter beschadigd, boven de 1000 volt schiet de boel waarschijnlijk in de fout en is het stuk, dus foute boel. Deze omvormer had niet met deze panelen in deze configuratie uitgerust mogen worden. Je Zuid panelen kunnen het nog doen, maar Noord is bijna zeker stuk. Max series voltage is 1000 volt dus als je pech hebt zijn er ook al panelen stuk.
Dat ze vervolgens de Benq in de string gooien bij de ja Solar zorgt ook voor 40 procent minder opbrengst op Zuid omdat de ampères niet meer kunnen lopen. Alles boven de 6 ampère wordt dan door de Benq geblokt en als die een andere oriëntatie hebben levert Zuid helemaal niks meer op.....

Als panelen na een dag in de zon warm worden daalt het voltage en kan de omvormer er misschien nog iets mee, maar ik zou deze omvormer vervangen door een omvormer die tot 1000 volt aan kan en de Noord panelen 2*8 of 2*7 parallel aansluiten. De volts zijn te hoog.

Ik kan alleen niet verklaren hoe het bij de buren wel werkt, tenzij die andere manier van aansluiten hebben (14 stuks in 2*7 parallel) of een andere omvormer.

Sterkte in ieder geval
Zo, dit klinkt wel héél heftig. Maar ook weer niet heel gek. Ik hoop dat ze spoedig met een antwoord gaan komen. Heb de ook een klacht in gediend bij de aannemer, zij hebben de garantie van EPG verleend.
NeonovA schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 20:31:
Onder je omvormer zit een knop welke je naar "off" kunt draaien, daarmee haal je de omvormer van het net. Zou hem in de nacht even zo laten staan, morgenochtend weer aangooien en kijken wat het doet.

De kabels in de omvormer zou ik trouwens niet loshalen, alles valt nog onder garantie en zou ik mooi door de installateur laten doen.
Check! Zet ik 'm morgenvroeg weer om.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:26

Proton_

Team Welles

Datasheet:
https://zonnepanelendisco...s/datasheets/BQm330wb.pdf

Open klemspanning bij STC (~mooie lentedag) 64.9V. Dat keer 17 is 1103V.
Afgelopen helder vriesweer komt daar zo'n 8% bij (Typ.Temperature Coefficient of VOC -0.26 % / K dus bij -5 ipv 25 graden 30K verschil).
Dus toen kreeg de omvormer, gebouwd voor 800V, bijna 1200V.

Deze panelen hadden in twee strings parallel gemoeten (Isc 6.5A x 2 < 14A die de omvormer mag), maar dat valt niet mee met 17 panelen :N

[ Voor 16% gewijzigd door Proton_ op 06-03-2021 09:04 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:03
tiswat schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 16:53:
Nou vandaag helder blauwe dag, zon staat nog wel laag maar we zitten pas 1,5 kWh vandaag. Wordt er echt treurig van.
Ja, daar is iets goed dood, als dat vandaag de oogst was met iets van 9 kWp aan panelen. Hier, ook in Brabant, kwam vandaag met 2,2 kWp, Zuid-oost en de nodige bomen in de weg, maar wel zon de hele dag, 8,5 kWh binnen.

Ben benieuwd naar de uitkomst uiteindelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Lardman schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 20:36:

Sterkte in ieder geval
Je hebt helemaal gelijk. Ik had in mijn hoofd zitten dat je makkelijk tot 18 panelen kon gaan (heb veel met deze panelen gewerkt bij grote projecten), maar je kon uiterlijk strings van 14 maken bij deze jongens.

Wat een prutswerk....

Dit los je ook niet zomaar netjes op. Je zal of een andere omvormer moeten ophangen met 3mppt (zeldzaam) of je moet twee enkelfase omvormers plaatsen. En dan moet je nog wat verzinnen voor die twee losse panelen.

Of je gooit het helemaal om en gaat voor een SolarEdge systeem (wat ook lastig is wegens combi 60 en 96 cell) of gaat voor een enphase systeem.

Die installateur moet zich de ogen uit de kop schamen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
Nou even spanningsloos gehad en zit op dit moment op 6.6 kWh, dat lijkt al wat beter te gaan!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hk0klCF01j2pVRPutfKlAJ6_2oE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/j4xxk0OEjZEelbTZl60H9hCn.png?f=fotoalbum_large

Dit verschil is echt bizar met het begin van de maand.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0QsAPLMjoLHCXTgg5Azo1wGk52o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/h1C0sj5ymXju8BNxPKoZSehm.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 95% gewijzigd door tiswat op 06-03-2021 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
tiswat schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 11:25:
Nou even spanningsloos gehad en zit op dit moment op 6.6 kWh, dat lijkt al wat beter te gaan!

[Afbeelding]
Top! altijd leuk als je voorgestelde aktie uitgevoerd wordt, en nog helpt ook :) .
Maar dat de boel compleet buiten de specificaties van de omvormer draait is niet best. Ik denk dat er iemand niet heeft opgelet toen de boel besteld werd. De installateur berekent daar weinig opnieuw aan lijkt mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tiswat
Meester_J schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 12:04:
[...]

Top! altijd leuk als je voorgestelde aktie uitgevoerd wordt, en nog helpt ook :) .
Maar dat de boel compleet buiten de specificaties van de omvormer draait is niet best. Ik denk dat er iemand niet heeft opgelet toen de boel besteld werd. De installateur berekent daar weinig opnieuw aan lijkt mij.
Haha ja, super fijn! Maar ze (installateur) heeft het nu overgedragen aan een expert die de waardes gaat bekijken. En dan hopen dat ze met een oplossing komen en de aannemer met een compensatie.

Zij hebben nooit bedacht de omvormer even spanningsloos te maken. Moet ook nog kijken of dit de komende dagen zo blijft, zul je zien dat er weer een keer wat mis gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Er is een grote kans dat niet alleen de omvormerspecs overschreden worden, maar ook die van de kabels en connectoren. Die kunnen vaak ook maar 1kV aan, al komt 1.5 kV ook voor.

Een voorbeeld:
Mijn ONO panelen zijn 41.9Vmpp nominaal maar gaven vanmorgen met rijp erop 48.8Vmpp.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Meester_J schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 12:04:
[...]

Er is in ieder geval één iemand aan het prutsen geweest ;) Ik zie een sticker van Leudal op de omvormer zitten en dat is best een bekende naam in deze wereld, dus ik ga er vanuit dat die het systeem hebben ontworpen en hebben geplaatst.

Aan TS het advies om dit echt kei-hard te spelen en alles te documenteren. Ik heb bij een vriend nagenoeg een zelfde soort probleem gevonden bij zijn nieuwbouwwoning:

15 panelen in één string op een 5Kw omvormer die wel twee mppt heeft (te hoge spanning), welke dan ook nog eens op een 16A automaatje in de groepenkast is aangesloten. Verder gewoon een rommelige installatie waar een hoop dingen niet deugen, zeker niet als er op de factuur staat dat het 10K heeft gekost 8)7

Hij is er een hele tijd mee bezig geweest, maar je krijgt gewoon geen oplossing aangeboden. Als ze bij hem de installatie moeten aanpassen, dat moet dat ook bij alle andere huizen... Dat kost geld.

Ik hoop dat het bij jou wel beter verloopt. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tiswat
DjVe schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 12:55:
[...]

Er is in ieder geval één iemand aan het prutsen geweest ;) Ik zie een sticker van Leudal op de omvormer zitten en dat is best een bekende naam in deze wereld, dus ik ga er vanuit dat die het systeem hebben ontworpen en hebben geplaatst.

Aan TS het advies om dit echt kei-hard te spelen en alles te documenteren. Ik heb bij een vriend nagenoeg een zelfde soort probleem gevonden bij zijn nieuwbouwwoning:

15 panelen in één string op een 5Kw omvormer die wel twee mppt heeft (te hoge spanning), welke dan ook nog eens op een 16A automaatje in de groepenkast is aangesloten. Verder gewoon een rommelige installatie waar een hoop dingen niet deugen, zeker niet als er op de factuur staat dat het 10K heeft gekost 8)7

Hij is er een hele tijd mee bezig geweest, maar je krijgt gewoon geen oplossing aangeboden. Als ze bij hem de installatie moeten aanpassen, dat moet dat ook bij alle andere huizen... Dat kost geld.

Ik hoop dat het bij jou wel beter verloopt. :+
Ai, dat is ook klote. Gelukkig hebben we een Energie prestatie garantie, dus ze moeten wel. We halen bij lange na niet hetgeen wat we moeten halen (5450kWh). Bij 15% verschil moet de aannemer het oplossen én compenseren. Leuk zo'n nul-op-de-meter woning waar alles juridisch vastligt. Ik ga je tip zeker meenemen en alles ook documenteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:47
Inderdaad wat @Lardman en anderen schrijven, de string van 17 x 96 cells Benq panelen is te lang.

Noord string:
Gevolg 1: buiten het bereik van de mppt dus je mist opbrengst. (17 x 54.7 V = 930 V terwijl dat maximaal 750 of 800 V mag zijn.
Gevolg 2: het open klem voltage bij lage buitentemperatuur en felle zon zal op deze manier op ongeveer 17x64.9V*1.1=1214V uitkomen terwijl de panelen en omvormer maar voor 1000 V goedgekeurd zijn (connectors en kabel weet ik niet). Een fout die niet gemaakt mag worden. Ik denk dat het niet noodzakelijk is maar het netst zou denk ik zijn als die 17 BenQ's die in 1 string zijn aangesloten vervangen worden.

Hier ook even een grafiekje op basis van de data van gisteren.
Je ziet PV2 inderdaad rond 800 V hangen terwijl die panelen eigenlijk zo'n 930 V hadden gewild.

Extra 2 panelen:
Die liggen in een heel andere richting dan de andere panelen toch? Die twee panelen horen dus op micro omvormers (of het gehele systeem SolarEdge). Schandalig dat het zo aangesloten is bij jou, ik kan me niet voorstellen dat dit een fout is, het lijkt me moedwillig verkeerd aangesloten.

Voor zuid weet ik het nog niet. Is de omvormer misschien gewoon kapot? Hoog AC voltage is voorlopig je probleem niet.
Hoeveel kW is de omvormer?

Al met al wordt ik hier helemaal niet vrolijk van.

edit: grafiekje vergeten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QBuCrQX7UaINPR0AM5Xb8CrCx2s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nIWW2uyssKD9YXfMAncQV1nQ.png?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door busscherski op 06-03-2021 14:01 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:03
tiswat schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 11:25:
Beter, maar nog steeds verre van goed. Voor het idee, mijn 2.2 kWp systeem zat vandaag rond dat tijdstip rond dezelfde waarde. Op zuid-oost dus dat gaat in de ochtend juist beter. Maar, jij hebt er 4-5x zoveel aan panelen op liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tiswat
Wilke schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 19:40:
[...]

Beter, maar nog steeds verre van goed. Voor het idee, mijn 2.2 kWp systeem zat vandaag rond dat tijdstip rond dezelfde waarde. Op zuid-oost dus dat gaat in de ochtend juist beter. Maar, jij hebt er 4-5x zoveel aan panelen op liggen.
Ben geëindigd op 18,6 vandaag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Ik ben wel een beetje confuus.
Volgens tiswat in "Zonnepanelen wekken minder op" zijn het geen 17 (uit topicstart), maar 15x BenQ. Dat maakt het nog steeds niet OK maar toch iets minder schokkend :)

18.6 kWh voor jouw dak vandaag kan OK zijn, maar misschien ook niet. In Westkapelle had je die opbrengst gehad met alleen je zuid-panelen :)

Kijk of je bij Het grote "jouw productie" topic - Deel 6 of op http://pvoutput.org iets in de buurt kan vinden waar je mee kan vergelijken.

En ik vind het nog steeds raadselachtig dat je met zo'n mega-gevel naast je geen spanningsdip hebt van bypassdiodes. Het is nog niet uitgesloten dat dat ook een deel van het probleem is.
Ik zou dezelfde oefening die jij gedaan hebt (spannings/stroomcurves opzoeken van een dag) proberen te krijgen van alle buren. Is er een buurtappgroep?

Grote kans dat de buren van kavel 145 een vergelijkbaar verhaal hebben, want meer panelen.
Jij vergelijkt met de buren van kavel 147? Die hebben een paneel minder (14), wat het meestal net in de specs van de omvormer brengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@Proton_
Goed opgemerkt, misschien zijn die 2 extra op het platte dak bij noord gerekend (dat had natuurlijk nooit op die manier aangesloten moeten worden).

edit: als het echt een string van 15 panelen is en altijd is geweest dan verwacht ik dat het in de praktijk allemaal wel goed gaat. Ook al is het niet binnen de specs.

[ Voor 34% gewijzigd door busscherski op 06-03-2021 22:05 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
En als de 2 Benq bij de andere string op zitten verklaart dat ook waarom Zuid opbrengst niet je van het is.....
Dank voor de duimen omhoog allemaal!
Hoop dat er voor TS een oplossing komt

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tiswat
Proton_ schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 21:55:
Ik ben wel een beetje confuus.
Volgens tiswat in "Zonnepanelen wekken minder op" zijn het geen 17 (uit topicstart), maar 15x BenQ. Dat maakt het nog steeds niet OK maar toch iets minder schokkend :)

18.6 kWh voor jouw dak vandaag kan OK zijn, maar misschien ook niet. In Westkapelle had je die opbrengst gehad met alleen je zuid-panelen :)

Kijk of je bij Het grote "jouw productie" topic - Deel 6 of op http://pvoutput.org iets in de buurt kan vinden waar je mee kan vergelijken.

En ik vind het nog steeds raadselachtig dat je met zo'n mega-gevel naast je geen spanningsdip hebt van bypassdiodes. Het is nog niet uitgesloten dat dat ook een deel van het probleem is.
Ik zou dezelfde oefening die jij gedaan hebt (spannings/stroomcurves opzoeken van een dag) proberen te krijgen van alle buren. Is er een buurtappgroep?

Grote kans dat de buren van kavel 145 een vergelijkbaar verhaal hebben, want meer panelen.
Jij vergelijkt met de buren van kavel 147? Die hebben een paneel minder (14), wat het meestal net in de specs van de omvormer brengt.
Het zijn er wel degelijk 17, alleen de 2 op de uitbouw (staat niet op de tekening de topicstart), zijn nu dus afgekoppeld.

Helaas wonen er in de rij echt mega digibeten. Maar kan het eventueel proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
@tiswat Hoe staat het er voor? Weer dagen met volle bak productie of ben je weer terug bij af?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tiswat
ThinkPadd schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 09:52:
@tiswat Hoe staat het er voor? Weer dagen met volle bak productie of ben je weer terug bij af?
Terug bij af denk ik, afgelopen week was het geen al te best weer maar kom niet boven de 6 a 7kWh uit. Ook gisteren, hartstikke zonnige dag: 4,4 kWh.

Nog niks terug gehoord van de installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWalrus
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 27-05 21:12
tiswat schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 09:58:
[...]

Terug bij af denk ik, afgelopen week was het geen al te best weer maar kom niet boven de 6 a 7kWh uit. Ook gisteren, hartstikke zonnige dag: 4,4 kWh.

Nog niks terug gehoord van de installateur.
Damm maat. Mijn set is 3 keer zo klein gok ik en ik had gisteren 13,9 kWh. Kun je die noord string niet los halen en dan omvormer resetten om in ieder geval nog iets binnen te halen op zuid.

Oost Friesland [Growatt MOD 6000 7,9 kWp 12*Oost(4680wp) 10*West(3200wp)] [ARK 10kWh Thuisbatterij] PV Output | [Intergas Xource 7kW]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
TheWalrus schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 17:50:
[...]

Damm maat. Mijn set is 3 keer zo klein gok ik en ik had gisteren 13,9 kWh. Kun je die noord string niet los halen en dan omvormer resetten om in ieder geval nog iets binnen te halen op zuid.
Vandaag 2,2 kWh. Moet je nagaan.

Ik weet niet welke kabel ik er dan uit moet halen om noord af te koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Als je DC kabels eruit wilt trekken, doe het dan als het donker is.
Maar ik zie geen aanleiding waarom dat zou helpen.

Ik vind het wel een zeer schandelijke zaak dat je installateur het nog steeds niet heeft opgelost. Blijf je wel bellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:01
Het kan ook zijn dat de strings gekruist zijn aangesloten (dus bv. de + van string 1 op MPPT2 en v.v.).

De omvormer zou dan nog wel kunnen werken, maar gekke dingen kunnen doen.

Je zou dit makkelijk kunnen bepalen door de aansluitingen van 1 MPPT ingang los te halen en de spanning te meten.

Maar, gezien de hoge spanningen (en garantie) zou ik dat in de situatie van TS door de installateur laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
Ik heb vannacht de spanning er weer afgehaald en vandaag super bewolkt, zit ik op dit moment op 4,5 kWh. Vergeleken met gisteren, super zonnig is dat wel echt vreemd.

Net of de spanning eraf halen écht helpt. Iemand enig idee hoe dat dan kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ik vermoed dat je opstelling met bewolking gewoon iets minder slecht werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tiswat
Nou de update. Installateur kan niks doen want de aannemer houd zich aan het contract van de EPG waardoor we ze pas na DRIE jaar iets kunnen doen. Dus we moeten nu nog een compleet jaar met een klote opbrengst doorgaan voordat ze überhaupt iets kunnen doen.

En de installateur mag niks zeggen over de bevindingen, want zij zijn klant van de aannemer en niet van ons.

[ Voor 17% gewijzigd door tiswat op 25-03-2021 15:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeonovA
Owja, en na 3 jaar kan er opeens wel wat worden gedaan? Waar slaat dat in hemelsnaam op dan? 8)7
Wat is opgeleverd kan gewoon niet. Er heeft iemand een dikke fout gemaakt in de berekening en ze snappen nu denk ik wel dat dit foutje een hoop extra werk gaat opleveren en geld gaat kosten.

Maar goed, aangezien jij niets met de installateur te maken heb, maar met de aannemer, zou ik deze proberen te bereiken en aangeven dat de installateur het probleem niet oplost. Je zit al meer dan 2 jaar met een ondeugdelijke installatie. Ze horen gewoon direct met een oplossing te komen.
Heb je een rechtsbijstandsverzekering? Anders zou ik deze zeker in de hand gaan nemen mochten ze er niets aan willen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
NeonovA schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 15:35:
Owja, en na 3 jaar kan er opeens wel wat worden gedaan? Waar slaat dat in hemelsnaam op dan? 8)7
Wat is opgeleverd kan gewoon niet. Er heeft iemand een dikke fout gemaakt in de berekening en ze snappen nu denk ik wel dat dit foutje een hoop extra werk gaat opleveren en geld gaat kosten.

Maar goed, aangezien jij niets met de installateur te maken heb, maar met de aannemer, zou ik deze proberen te bereiken en aangeven dat de installateur het probleem niet oplost. Je zit al meer dan 2 jaar met een ondeugdelijke installatie. Ze horen gewoon direct met een oplossing te komen.
Heb je een rechtsbijstandsverzekering? Anders zou ik deze zeker in de hand gaan nemen mochten ze er niets aan willen doen.
De aannemer zegt dus dat we gewoon nog een jaar moeten wachten. Want daar hebben wij een klacht bij ingediend. En via WoningBorg is vastgesteld dat we 3 jaar cijfers moeten overleggen. Door beide partijen getekend Het is echt te kansloos voor woorden.

Denk ook dat we rechtsbijstand in gaan schakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:13
@tiswat is het een idee om alleen eens de string van 12x zuid op de omvormer te hebben om te zien hoe dat gaat en dus die TE lange string van noord los te halen? Vanavond als het donker is...
Met alleen die 12 van zuid moet je toch zeker dagelijkse goede opwek hebben.

Aangezien je een range aan omvormers aangeeft in een eerdere post (Solax X3 omvormer (4,0 kW - 10,0 kW)) en niet specifiek welke je zelf hebt. Welke heb je zelf?
Welke omvormer hebben de buren (hoekwoning) waar het blijkbaar wel goed gaat?
Als dat een 7kW of groter zou zijn dan is het waarschijnlijk wel beter te verklaren waarom het daar beter gaat.

De kleurtjes en aantallen van de achterkant tekening matchen niet, 146 heeft er 16 gekleurd en 147 heeft er 14 gekleurd. Maar in tekst staan er andere aantallen.
Of het gaat daar beter omdat ze er in werkelijkheid echt 14 hebben en dan gaat het daar net wel goed met de MPPT (ook al is dat net over het randje).

[ Voor 74% gewijzigd door Rouske op 25-03-2021 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
tiswat schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 15:09:
Nou de update. Installateur kan niks doen want de aannemer houd zich aan het contract van de EPG waardoor we ze pas na DRIE jaar iets kunnen doen. Dus we moeten nu nog een compleet jaar met een klote opbrengst doorgaan voordat ze überhaupt iets kunnen doen.

En de installateur mag niks zeggen over de bevindingen, want zij zijn klant van de aannemer en niet van ons.
Dit vind ik echt schandalig. Inderdaad tijd voor de rechtsbijstand, goed dat je die hebt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 26-05 16:45
tiswat schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 15:09:

Advies: als er inderdaad te veel panelen op 1 string zijn aangesloten, moet je niet de "te weinig opbrengst"-kaart spelen maar de "elektrisch ondeugdelijk aangesloten=BRANDGEVAAR"-kaart.

Laat e.e.a. nameten (de DC-spanning) en stel ze dan m.b.v. de rechtsbijstandverzekering aansprakelijk voor alle gevolgen.

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
Zit er ook een event log in de omvormer of zichtbaar op de portal, waar je meldingen kan zien, zoals 'too high DC voltage' / 'Bus Voltage Fault' / 'PV Volt Fault'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
Rouske schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 20:38:
Zit er ook een event log in de omvormer of zichtbaar op de portal, waar je meldingen kan zien, zoals 'too high DC voltage' / 'Bus Voltage Fault' / 'PV Volt Fault'?
Die meldingen kan ik terugzien, maar die zijn er niet. Dat is zo vreemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tiswat
Inmiddels een klacht ingediend bij WoningBorg en rechtsbijstand ingeschakeld.

Lees vandaag weer een record aan opwekking met panelen, ik zit op 5,1 kWh vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
tiswat schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 17:42:

Lees vandaag weer een record aan opwekking met panelen, ik zit op 5,1 kWh vandaag.
Dat is ongeveer de opbrengst van 2.5 paneel richting zuid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske

Terwijl je met alleen jouw zuid panelen al 20+kWh zou moeten hebben op een dag als vandaag!
Ik zou die Noord string loskoppelen van de omvormer....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Rouske schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 19:55:
[...]

Terwijl je met alleen jouw zuid panelen al 20+kWh zou moeten hebben op een dag als vandaag!
Ik zou die Noord string loskoppelen van de omvormer....
Dát dus!!! Hier de afgelopen dagen met 11 stuks 300Wp panelen over twee MPP-Strings op zuid (60o dakhelling met helaas wat onvermijdelijke schaduw in de ochtend) al een nette 15,5 kWh/dag :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SEl-n0nQnoHWuuyJAjf0_ir3St8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/srmymlR3t1efDkvRZKCBpzjw.png?f=fotoalbum_large

Vorig jaar Maart was qua 'zon' uren over het geheel genomen overigens nog beter, maar ik klaag niet.

[ Voor 28% gewijzigd door Will_M op 31-03-2021 00:56 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:09

Felyrion

goodgoan!

Ja, dit soort opbrengsten is echt te triest voor woorden. Ik vind dat je nog bijzonder rustig en geduldig met de situatie omgaat.
Los van allerlei opbrengst garanties enzo is hier gewoon wat grondig mis. Dit is geen slechte opbrengst, dit moet gewoon een ondeugdelijke installatie zijn.
Met ruim 10 panelen minder haal ik hier (oost/west 9 om 9) vandaag bijna 23kWh

Wat je nu aan opbrengst haalt is gewoon zonde van je installatie, als je na gaat wat je allemaal misloopt :-(

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ik zou persoonlijk, zoals eerder ook al opgemerkt is door @Rouske , die Noord-String nú even los koppelen (spul staat nu toch overal UIT). Véél slechter kan 't niet meer worden met 27 panelen totaal waarvan de Noordkant ook nog eens méér panelen en méér Wp/paneel heeft dan de Zuidkant volgens eerdere berichten. Morgen belooft qua weer/zon-uren ongeveer een gelijkwaardige dag aan vandaag te gaan worden dus @tiswat zou met alléén die 12 stuks 300Wp panelen op Zuid (zónder schaduw) ergens rond de 20kWh uit moeten kunnen gaan komen.

[ Voor 4% gewijzigd door Will_M op 31-03-2021 00:46 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
Wij hebben echt het idee dat wanneer de zon gaat schijnen zonder wolken het systeem niks doet. Juist in de ochtend wekken wij vrijwel niks op. Sochtends stond ie om 11 uur op 1 kWh en dan heb je het dus over de Zuid panelen.... Ik weet overigens ook echt niet welke strings ik er dan uit moet halen.

Ga morgen maar weer bellen met WoningBorg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rouske
tiswat schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 21:05:
Wij hebben echt het idee dat wanneer de zon gaat schijnen zonder wolken het systeem niks doet. Juist in de ochtend wekken wij vrijwel niks op. Sochtends stond ie om 11 uur op 1 kWh en dan heb je het dus over de Zuid panelen.... Ik weet overigens ook echt niet welke strings ik er dan uit moet halen.

Ga morgen maar weer bellen met WoningBorg.
PV1, want dat is de string met de hoogste spanning, wel eerst de DC schakkelaar op OFF zetten voordat je het loshaalt! Hoe de connectoren los te halen zijn is wel te vinden op youtube.

Of er moet een mede Tweaker met zonnepaneel ervaring uit Noord Oost Brabant zijn die jouw zou willen helpen hiermee? @reneeke1970 O-)

[ Voor 9% gewijzigd door Rouske op 30-03-2021 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Laatst online: 23:59

Termy

valt er nog wat te fragge?

Ik zou er niets aan gaan veranderen als je het via de rechtsbijstand gaat proberen te regelen. Ook al wek je dan meer op, nou en? Die paar euro's kan niet relevant zijn tov de mogelijke schadevergoeding en reparatie onder garantie die je mogelijk verspeelt als je zelf gaat hobbyen, zeker als je niet goed weet wat je doet en het van hulp van een forum moet hebben (met alle respect voor ons, uiteraard ;)).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
Termy schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 22:57:
Ik zou er niets aan gaan veranderen als je het via de rechtsbijstand gaat proberen te regelen. Ook al wek je dan meer op, nou en? Die paar euro's kan niet relevant zijn tov de mogelijke schadevergoeding en reparatie onder garantie die je mogelijk verspeeld als je zelf gaat hobbyen, zeker als je niet goed weet wat je doet en het van hulp van een forum moet hebben (met alle respect voor ons, uiteraard ;)).
Zo kan je het inderdaad ook bekijken, wellicht dan zelfs beter om de AC kant maar uit te zetten, want het lijkt er immers sterk op dat het een ondeugdelijke installatie is met alle mogelijke gevolgschade van dien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
Ligt het nou aan mij of... Heel de dag drama opwekking tot de zon niet meer op Zuid panelen staan. Dan lijkt er toch wat mis met de Zuid panelen en niet met Noord?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RZnvr9ZDs8yEDCrotOXi0sZospk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KNumXTpXwfHNJefmidLtQsg3.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
Je zou het zeggen...
Maar het verklaart ook weer niet waarom je op de 6e wel goede opwek hebt.
Dat was de dag na het omzetten van die DC switch onder de omvormer toch?
Wellicht zit er ergens slecht contact bij de connectoren of zijn de connectoren niet goed op de kabel gezet.

Alleen door de stringen na te meten en in elke connector te kijken of de metalen pen wel ver genoeg er in geklikt zit zal meer duidelijkheid geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
Rouske schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 18:30:
Je zou het zeggen...
Maar het verklaart ook weer niet waarom je op de 6e wel goede opwek hebt.
Dat was de dag na het omzetten van die DC switch onder de omvormer toch?
Wellicht zit er ergens slecht contact bij de connectoren of zijn de connectoren niet goed op de kabel gezet.

Alleen door de stringen na te meten en in elke connector te kijken of de metalen pen wel ver genoeg er in geklikt zit zal meer duidelijkheid geven.
Ja dat klopt, dat was op dat moment. Ben bang dat ze pas actie ondernemen volgend jaar. Ik ga vrijdag nog een keer de aannemer bellen om te vragen wat de bevinding was van de installateur. Want die wil niks loslaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Misschien heb je het al gedaan, maar zou het anders een idee zijn om nu een brief, desnoods aangetekend, naar de aannemer te sturen waarin je je twijfels over het functioneren van de installatie op papier zet, aangevuld met gegevens die je hebt verzameld (maar niet dat je aan de installatie hebt gezeten).

Je kunt ook overwegen dat erin te zetten dat je je het recht voorbehoudt om een schadevergoeding te vragen mocht laten blijken dat de installatie inderdaad niet goed heeft gefunctioneerd.

Dan sta je waarschijnlijk wat sterker om later een schadevergoeding te eisen en leg je de bal ook officieel nu bij de aannemer.

Hierover zou je de rechtsbijstand om advies kunnen vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:55

Gerco-M

mijn tornado res.

Brandgevaar. Ondeugdelijke installatie met gevaar. Als je dat vermeld dan zou je inderdaad ergens urgentie moeten kunnen krijgen voor deze kwestie!

Een jaar wachten zou bizar zijn. :X

[ Voor 5% gewijzigd door Gerco-M op 31-03-2021 22:27 ]

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lardman
Vooral het je verschuilen achter regeltjes terwijl iedereen met verstand van zonnepanelen binnen een half uur kan zien wat er mis is en met een oplossing kan komen. Sterkte @tiswat

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tiswat
WackoH schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 20:51:
Misschien heb je het al gedaan, maar zou het anders een idee zijn om nu een brief, desnoods aangetekend, naar de aannemer te sturen waarin je je twijfels over het functioneren van de installatie op papier zet, aangevuld met gegevens die je hebt verzameld (maar niet dat je aan de installatie hebt gezeten).

Je kunt ook overwegen dat erin te zetten dat je je het recht voorbehoudt om een schadevergoeding te vragen mocht laten blijken dat de installatie inderdaad niet goed heeft gefunctioneerd.

Dan sta je waarschijnlijk wat sterker om later een schadevergoeding te eisen en leg je de bal ook officieel nu bij de aannemer.

Hierover zou je de rechtsbijstand om advies kunnen vragen.
Dat heb ik nog niet gedaan. Heb wel rechtsbijstand ingeschakeld en alle documentatie + beschrijving van events, contactmomenten etc vastgelegd en door gestuurd. Zij hebben de case nu in behandeling maar kan iets langer duren omdat het nu wat drukker is bij rechtsbijstand ivm corona.

Ben ook benieuwd of de aannemer mij gaat vertellen wat er mis is met de installatie, als zij niks willen zeggen dan weten we dus écht niks. Want de installateur wil het ons niet vertellen.

Het is echt een smerige bedoeling, merk ook dat ik er steeds gefrustreerder over raak en er slechter van slaap.

Wat in ieder geval duidelijk is, is dat de installatie absoluut niet naar behoren werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
Nou contact gehad met de aannemer (kreeg de directeur aan de lijn). Installatie partij is nog aan het doormeten en monitoren, er is contact met de fabrikant van de panelen.
Schijnbaar zijn er nog meer huizen in de wijk met hetzelfde probleem.

Alle opwekking die we niet halen tegenover het gestelde doel (5450 kWh per jaar) krijgen we volgend jaar vergoed.

Directeur leek alleen niet helemaal te begrijpen dat ik een oplossing wil. Want als na 10 jaar het EPG contract stopt, brengt het ook niks meer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeonovA
tiswat schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 10:15:
Nou contact gehad met de aannemer (kreeg de directeur aan de lijn). Installatie partij is nog aan het doormeten en monitoren, er is contact met de fabrikant van de panelen.
Schijnbaar zijn er nog meer huizen in de wijk met hetzelfde probleem.
Je zou eigenlijk deze post is moeten doorsturen naar ze, misschien schiet het dan een beetje op:
Lardman in "Zonnepanelen wekken minder op"
Wel fijn dat er nu toch meer klachten zijn, sta je in ieder geval niet alleen.
Alle opwekking die we niet halen tegenover het gestelde doel (5450 kWh per jaar) krijgen we volgend jaar vergoed.
Met terugwerkende kracht mag ik toch hopen?
Directeur leek alleen niet helemaal te begrijpen dat ik een oplossing wil. Want als na 10 jaar het EPG contract stopt, brengt het ook niks meer op.
De directeur denkt waarschijnlijk vooral aan de winst die hij op deze manier ziet verdampen. :+ Ik weet niet of ze nu hebben afgesproken om je op de hoogte te houden, anders elke week bellen en vragen naar de status, net zo lang tot ze er knettergek van worden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Een paar dingen die me zo opvallen.

Stekkers onder de omvormer hebben de wartels niet helemaal aangedraaid, zitten ze wel goed ingeklikt, losdraaien en duwen of ie klikt of trekken of ie er uit komt. (Avond)

2 strings, altijd tricky met alleen zwarte kabels, dat kan gekruist of zelfs plus en min andersom, los meten en er zeker van zijn dat elke set een mppt heeft met de plus en min ok.

Setting omvormer ok, misschien is er een setting waar beide mppt gekoppeld zijn om als 1 string te werken.

Note
Op heldere dagen vol zonnig doet noord bijna niets met dakhoek 45 graden, die vangt geen zon en geen diffuus licht.
Dus dat het op bewolkte dagen beter gaat is vrij begrijpelijk in een normale situatie, echter lijken deze kruislings aangesloten.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
Rol-Co schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 12:13:
Dus dat het op bewolkte dagen beter gaat is vrij begrijpelijk in een normale situatie, echter lijken deze kruislings aangesloten.
Mee eens (zie m'n eerdere post :+ )

Het is in 1 minuut met behulp van een multimeter vast te stellen.
Alleen wel door iemand met kennis van zaken. Want met mogelijk >500V en >10 A moet je geen fouten maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
tiswat schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 10:15:
Installatie partij is nog aan het doormeten en monitoren, er is contact met de fabrikant van de panelen.
Kunnen ze de waarden die ze bij jouw gemeten hebben niet met je delen?
Mochten ze er nog een keer voor komen, dan er bovenop staan en meekijken.

Misschien moeten ze ook even contact hebben met de fabrikant van de omvormer :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tiswat
Update!

Aannemer is er uitgekomen met de installateur. Ze komen een nieuwe omvormer plaatsen.
Ze gaan uit van schaduwwerking, panelen zijn serie geschakeld dus als er 1 schaduw pakt, doet de rest ook niet veel meer. Nieuwe omvormer schijnt er efficiënter mee om te gaan.

Benieuwd of dat 3000 kWh per jaar verschil op gaat leveren, ik geloof het bijna niet. Maar we gaan het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bisselke
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 00:27
Desnoods kunnen er op de slecht presterende zonnepanelen nog Tigo Optimizers worden geplaatst. Dit zijn micro-omvormers die nog efficiënter zijn dan de omvormer die ze gaan plaatsen. Samen komen deze tot het beste resultaat. Voordeel van Tigo Optimizers is dat deze alleen op de slecht presterende zonnepanelen geplaatst kunnen worden, in tegenstelling tot de SolarEdge optimizers die op alle zonnepanelen geïnstalleerd moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Wat gaan ze precies doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@tiswat slecht nieuws, want de strings blijven dan te lang. Ik zou er ernstig rekening mee houden dat met een nieuwe omvormer het probleem niet (lang) opgelost is.

Ik sluit me bij Lardman in "Zonnepanelen wekken minder op" en WackoH in "Zonnepanelen wekken minder op" aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lardman
Als je nieuwe omvormer ook weer kapot gaat door een te lange string met benqs ben je weer net zo ver van huis. Zorg dat het een omvormer is die je goed uit kunt lezen, dan kun je tenminste zien waarom de boel (vrees ik) stuk zal gaan.

Tevens , als ze er vanuit gaan dat het een schaduw probleem is verstaan ze hun vak niet.

Vraag de monteur die de boel komt plaatsten even om de beide strings door te meten op DC spanning, ik gok dat daarmee het kwartje wel valt.

En oja, die twee losse panelen in die extra string voorzien van een eigen Steca500 van marktplaats, niet op string 1 of 2 erbij

[ Voor 45% gewijzigd door Lardman op 04-06-2021 18:01 . Reden: Brainfart ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Wat @Lardman schrijft en print de datasheet van de BenQ's uit en schrijf er bij hoeveel panelen per string in serie.

Ik vermoed dat je wel kunt praten met de monteur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Misschien komen ze de omvormer vervangen door iets van SolarEdge. Dan moeten ze wel het juiste type optimisers hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
Voila, ze zijn er aan begonnen. Er komt een nieuwe omvormer van Huawei (Volgens mij deze) en op de panelen aan de voorkant (de kant van schaduwwerking), daar worden de optimizers opgezet.

[ Voor 19% gewijzigd door tiswat op 09-06-2021 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
@tiswat Hebben ze al gemeten wat de string spanningen zijn?
Want dat is het belangrijkste!
En welke type precies?
Want die je nu linkt zijn vanaf 12kW...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
Rouske schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 11:50:
@tiswat Hebben ze al gemeten wat de string spanningen zijn?
Want dat is het belangrijkste!
En welke type precies?
Want die je nu linkt zijn vanaf 12kW...
Dit is het type: Sun2000-8KTL-M1
Ben er alleen nog niet achter hoe ik in het systeem kom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
@tiswat Ze moeten eerst de stringen meten en checken met de datasheet en pas aansluiten als dat in de range ligt!

Max. input voltage: 1,100 V
Operating voltage range: 140 V ~ 980 V

edit, volgens handleiding:
MPPT-spanningsbereik bij vollast: 380–850 V

Het is dus van belang om te meten en te weten (aan de hand van de paneel datasheet) hoeveel panelen er nu in de stringen zitten.

edit2:
wacht even,..... op de voorkant gaan ze nu optimizers zetten :? 8)7
Voorkant is toch Zuid en heeft 12x JA panelen?
Achterkant is Noord en heeft 15 (volgens tekst in tekening), maar kleurtjes geteld 16x BENQ's op het dak?
En aan de achterkant nog 2x een los paneel op de uitbouw, toch?

Die snappen het echt niet :(

[ Voor 47% gewijzigd door Rouske op 09-06-2021 12:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
Gelukkig heeft deze nieuwe omvormer hogere/betere specificaties dan de oude Solax.
Als het inderdaad 16x BENQ's zijn dan kom je nog net onder die max van 1.100V ook de MPPT range is maar net binnen de 980V. Mochten het er 15 zijn dan zou dat veiliger zijn.
Kan zijn dat dit inderdaad al beter gaat werken met de Huawei omvormer, maar dat heeft dan niks met al die extra geplaatste optimizers te maken.

En wat @Lardman al zei die 2 losse panelen nergens bij laten plaatsen of plaatsen ze daar dan ook meteen optimizers onder?

[ Voor 13% gewijzigd door Rouske op 09-06-2021 12:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Heeft iemand gecheckt of die panelen in een string van 1100V mogen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
busscherski schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 12:45:
Heeft iemand gecheckt of die panelen in een string van 1100V mogen?
ohoh... inderdaad max 1000V volgens BENQ panelen 8)7 :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@Rouske
Van sommige panelen bestaat ook een 1500 V uitvoering. Maar dat moet je dan aflezen van de sticker op de achterkant van het paneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
Rouske schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 12:43:
Gelukkig heeft deze nieuwe omvormer hogere/betere specificaties dan de oude Solax.
Als het inderdaad 16x BENQ's zijn dan kom je nog net onder die max van 1.100V ook de MPPT range is maar net binnen de 980V. Mochten het er 15 zijn dan zou dat veiliger zijn.
Kan zijn dat dit inderdaad al beter gaat werken met de Huawei omvormer, maar dat heeft dan niks met al die extra geplaatste optimizers te maken.

En wat @Lardman al zei die 2 losse panelen nergens bij laten plaatsen of plaatsen ze daar dan ook meteen optimizers onder?
Die waren ze vergeten, dus hadden ze geen extra optimizers voor bij. Die komen ze nog plaatsen. In dit deel van de wijk moesten ze bij 9 huizen de aanpassing doen. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
Die zie je nog wel een keer terug vrees ik 8)7

Kijk morgen even in de logging wat je string spanning is en of er nog wat opwekt wordt, ik ga er namelijk vanuit dat niet alleen de solax maar ook al enkele benqs gesloopt zijn door jaren te veel volt er op. Het feit dat deze aardige mensen niet eerst de Voltage meten maar de boel vrolijk aansluiten terwijl je iedere indicatie hebt dat de boel stuk is en vervolgens ook nog eens optimisers gaat plaatsen.......

Wederom 8)7

Als het schaduw was had je in jaar 1 niet zo'n goede opbrengst gehad.

Analyse is een vak, dit voelt als gepruts met bovine excrement beweringen.

[ Voor 86% gewijzigd door Lardman op 09-06-2021 20:52 . Reden: Subtiele aanpassingen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ik kan niet alles opnieuw lezen maar is de opstelling als volgt?

15 x Benq SunForte PM096B00 op het schuine dak richting noord (hoeveel Wp precies trouwens?)
12 x JaSolar JAM6BK60/300Wp op het schuine dak richting zuid
Op het platte dak heb je het over Benq's maar als ik naar de foto kijk lijken ze veel meer op JaSolar panelen?
tiswat in "Zonnepanelen wekken minder op"

Zoals @Rouske schreef, 15 van die Benq panelen gaat in de praktijk wel werken met een Huawei omvormer die een max kortsluitstroom van 1100 V mag hebben. Ook het max full power voltage van 850 V zal bij de meeste weersomstandigheden voldoende zijn.
Zoals eerder gezegd denk ik dat jouw panelen maar tot 1000 V goedgekeurd zijn, als dat zo is is dat dus niet binnen de specificaties. In de praktijk gaat het vast goed maar je hebt betaald voor een goed systeem, wat dat betreft vind ik het een schande dat ze geen goed systeem leveren.

Die twee panelen op het plat dak moeten voor goede werking gewoon voorzien worden van een micro omvormer, anders doen ze denk ik meer kwaad dan goed.
Voor de keuze van de micro omvormer moet je wel even zeker weten of het JA solar panelen zijn of Benq's. Als ze niet zijn aangesloten kun je ze net goed verkopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
Lardman schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 20:37:
Die zie je nog wel een keer terug vrees ik 8)7

Kijk morgen even in de logging wat je string spanning is en of er nog wat opwekt wordt, ik ga er namelijk vanuit dat niet alleen de solax maar ook al enkele benqs gesloopt zijn door jaren te veel volt er op. Het feit dat deze aardige mensen niet eerst de Voltage meten maar de boel vrolijk aansluiten terwijl je iedere indicatie hebt dat de boel stuk is en vervolgens ook nog eens optimisers gaat plaatsen.......

Wederom 8)7

Als het schaduw was had je in jaar 1 niet zo'n goede opbrengst gehad.

Analyse is een vak, dit voelt als gepruts met bovine excrement beweringen.
Kan ik helaas niet zien, geen inlog gegevens. Die heb ik aangevraagd bij de aannemer en installateur.

Verder waren beide jaren natuurlijk onder de maat qua opbrengst, zeker wat er beoogd was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:55

Gerco-M

mijn tornado res.

Data direct realtime uitlezen op de Huawei SUN2000 omvormer is wel goed te doen, en met wat handigheid is dit wel mogelijk zonder installateur denk ik, afhankelijk van wat je installateur er al mee gedaan heeft kwa passwords.

Volledige string grafieken zijn het makkelijkst in te zien via de Huawei FusionSolar app, maar daar moet je dus al wel een account hebben. Je installateur heeft die direct voor jou aangemaakt als het goed is.

Ik heb je een DM gestuurd met wat meer informatie. Ik heb ook een 2 tal SUN2000 omvormers hangen hier.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tiswat
Nou Tweakers! Gisteren 42,5kWh opgewekt, dat lijkt er al meer op. In de ochtend wekken we nu echt veel meer op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zSPeH3eua8TEQZwRpiVAYcM53Mg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/aSLFiMIHmXVFj1dWCFs5PIiP.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 60% gewijzigd door tiswat op 11-06-2021 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Houd je de administratie wel goed bij voor de claim wat betreft de opbrengst garantie?

Pagina: 1 2 Laatste