Ik weet het eerlijk gezegd niet helemaal maar de installateur heeft in ergens in april/mei 2020 wat aangepast.Moi_in_actie schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 11:43:
Even om het overzicht weer te krijgen: je postte eerder de opbrengst van maart t/m december 2019 en januari t/m december 2020, waarbij je in 12 maanden in 2020 aanzienlijk minder haalde dan in 10 maanden in 2019.
Is er in die tijd iets veranderd aan de installatie of aan de omgeving?
Die 4000kWh uit 2019 (zeg 4500kWh over het volle jaar) is nog altijd niet veel voor een dergelijk omvangrijke installatie. Ook zeker niet weinig, panelen die op het noorden liggen brengen volgens mij veel en veel minder op, maar het is frappant dat er zo'n afname is t.o.v. het jaar ervoor (2019).
Ik denk trouwens, maar aangezien ik nog geen volledig jaar gedraaid heb en ook alleen panelen op Zuid heb kan ik dit niet 100% hard maken, dat schaduw bij jou wel een rol speelt. Dit omdat de piek van de stroom pas heel laat, tegen 16u, behaald wordt. In de grafiek die ik eerder postte kon je zien dat hier de piek meestal al rond 12u begint en deze aanhoudt tot iets van 15u, en dat is dan nu in de winter (zonnige dag in februari) waar wij hier redelijk wat last hebben van schaduw; 7 panelen hebben totaal geen last van schaduw nu, 9 wel (allen 330WP). Hiermee haal ik op de top nu al 3300W, in jouw situatie met aanzienlijk meer panelen (oke, wel een flink deel op noord) zou je toch wel wat meer moeten kunnen halen.
Dat gezegd hebben en wat anderen ook al noemden, ik denk niet dat dit het enige is, het lijkt mij een opeenstapeling van problemen, zeker als het in 2019 een stuk beter leek te werken dan afgelopen jaar. Puur kijkend naar de opbrengst, rekening houdend met de schaduw en de grafiek die je toont, zou het mij eerlijk gezegd niet verbazen als de panelen/string van de noordzijde helemaal niets doet (verkeerd aangesloten, kabeltje los, een of meerdere defecte panelen). Vandaar dat ik aan het begin ook vroeg van "is er eind 2019 of gedurende 2020 iets veranderd aan de situatie/installatie?".
De panelen op de uitbouw zaten oorspronkelijk gelinked aan de panelen op de voorkant. Hij gaf aan dat die panelen elkaar dan proberen 'recht te trekken'. Waardoor de panelen op de voorkant minder opwekken. De panelen op de uitbouw heeft hij daarna weer gekoppeld aan de panelen aan de achterkant. Maar dat bracht ook geen oplossing.
Denk dat jullie er meer van begrijpen dus ik hoop dat de strekking een beetje duidelijkheid geeft.