• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-05 21:29
In deze wil ik even advies opvragen.

We wonen in een nieuwbouwhuis mét nul-op-de-meter garantie + woningborg certificaat. (opgeleverd 2019) De woning bevat 29 zonnepanelen waarvan er 12 op Zuid liggen en 17 op Noord. We wonen in een rijtje van 5 huizen en wij zitten 1 huis van de hoek af. Met het zuiden voor en de tuin op het noorden. Het betreft een nieuwbouwwijk dus er zijn ook geen huizen of bomen die voor schaduw zorgen.

Nu merkte wij vorig jaar dat we op zonnige dagen, weinig opwekte. Pakweg 20 kWh op een zonnige dag.
Navraag bij buren (hoekhuis) pakte zij op zo'n dag grofweg 40+. Vreemd, we hebben allemaal exact dezelfde panelen, zelfde installatie etc. etc.. Ik heb hiervan melding gemaakt bij de installatiepartij en die zijn destijds het komen uitzoeken (april 2020). Zij hebben een kleine aanpassing gedaan aan de omvormer, maar met weinig resultaat.

Nu hebben zij ons een week geleden weer benaderd dat er toch iets niet klopte. Zij hebben de boel ook gemonitord en zijn gisteren alle huizen afgegaan om te vergelijken. Andere huizen in het rijtje wekken ook minder op (wij 3100 kWh over het jaar), behalve de hoeken. Blijkt dat wij vorig jaar 3000 kWh (!) minder hebben opgewekt in vergelijking met de buren (het hoekhuis). De installateur wist mij te vertellen dat ze het hoekhuis nu als 'standaard' gaan zetten en de rest dus ook daar naar toe moeten halen qua opwekking.

3000 kWh gaat om een serieus bedrag en dat wil ik het liefst op hen gaan verhalen. Deze kwestie loopt inmiddels een jaar omdat wij een melding hebben gemaakt.

Wat zijn de juiste stappen om te ondernemen? Uiteraard eerst contact opnemen met de installateur maar verder? Sta ik überhaupt in mijn recht?

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Begin inderdaad met stap 1: Ga in gesprek met de installateur.

Zij hebben zelf al aangegeven, dat er een "fout" zit in het systeem (heb je dit zwart op wit of alleen mondeling?). Laat ze zelf met een voorstel komen hoe ze dit willen gaan oplossen.
Daarbij zou je zelf aan kunnen geven, dat je graag gecompenseerd wilt worden. Uitgangspunt zou daarbij hetgeen opgewekt is bij het hoekhuis (de nieuwe standaard) kunnen zijn. Of wil je op een andere manier gecompenseerd worden?

Daarnaast: Wat staat er in de verkoopbrochure? Is bij de verkoop gesproken over een minimale opbrengst van de panelen? Zo ja, hoe ver zitten jullie hier vandaan en hoe ver zit het hoekhuis hier vandaan (of zitten zij hoger)?

Pas als je er met de installateur niet uitkomt, moet je pas over de vervolgstappen gaan nadenken. Maar aangezien ze zelf al hebben aangegeven de "standaard" omhoog te willen krikken conform het hoekhuis, heb ik een vermoeden dat ze meewerkend zullen zijn.
Het gevaar is namelijk dat als jij nu al over vervolgstappen gaat nadenken, dat je in het gesprek met de installateur een paar stappen over slaat (omdat jij al verder bent, dan hetgeen zij zijn). Dit kan averechts werken, omdat ze dan al een bak ellende over zich heen krijgen terwijl zij ook wellicht willen meewerken aan een oplossing.

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03:09
Wellicht kun je je vraag beter kwijt in: Duurzame Energie & Domotica gezien daar de meeste zonnepaneel experts zitten.

Wat je rechten zo zijn durf ik niette zeggen, maar het is wellicht handig (als je het weet) om te vermelden welke panelen het betreft en welke omvormer (en evt. kijken of je mbv https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/Home je eigen situatie na kan maken om te kijken wat daar als verwachte opbrengst gegeven word)

Voor de rest: wat staat er in de documentatie van de garantie?
Als ik snel zoek vind ik die van bouwgarant
https://www.bouwgarant.nl/garantie/energieprestatiegarantie/, en daar melden ze:
De EPG biedt de opdrachtgever een verzekerde garantie dat de beoogde energieprestatie van een
woning wordt gerealiseerd. Als blijkt dat de woning niet voldoende presteert, zullen
herstelwerkzaamheden plaatsvinden en / of worden aanvullende maatregelen getroffen. Eventueel
kan er sprake zijn van een schadevergoeding. Dat is niet het geval als de overschrijding beperkt is
(minder dan 10% van het gegarandeerde gebouwgebonden verbruik en/of 15% van de
gegarandeerde energieopwekking) en als de overschrijding niet wordt veroorzaakt door de
maatregelen maar door het gedrag van de bewoner.

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:34
Vertel eens wat voor installatie je nu hebt liggen.

• tiswat
BastaRhymez schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 10:13:
Daarnaast: Wat staat er in de verkoopbrochure? Is bij de verkoop gesproken over een minimale opbrengst van de panelen? Zo ja, hoe ver zitten jullie hier vandaan en hoe ver zit het hoekhuis hier vandaan (of zitten zij hoger)?
In de verkoopbrochure zouden we 5450 kWh opwekken. Vorig jaar zijn we gestrand op 3100.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Op basis van de door jou verschafte informatie zou ik zeggen: de hoekhuizen hebben geen schoorstenen die schaduwen werpen op de panelen, en de drie in het midden gelegen huizen wel. De panelen liggen in serie, zonder optimizers, en de schaduwen van de schoorstenen zorgen voor een behoorlijk lagere opbrengst.

Maar dat is koffiedikkijken, specs en foto's zouden al een boel helpen.

[Voor 4% gewijzigd door CodeCaster op 04-03-2021 10:16]

https://oneerlijkewoz.nl
I have these thoughts / so often I ought / to replace that slot / with what I once bought / 'cause somebody stole my car radio / and now I just sit in silence

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:18
Ik zou toch echt eerst focussen op het oplossen van het probleem. Als je nu al begint over compensatie, zal de installateur sneller geneigd zijn om te zeggen dat de gerealiseerde opwek in-spec is.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07:51

Tens

My brain hurts

_Arthur schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 10:14:
en hoe monitor je, kun je zien of alle panelen leveren? heb je schaduw in de loop van de dag?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Anton2610
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:33
tiswat schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 10:04:

We wonen in een nieuwbouwhuis mét nul-op-de-meter garantie + woningborg certificaat. (opgeleverd 2019) De woning bevat 28 zonnepanelen waarvan er 14 op Zuid liggen en 14 op Noord. We wonen in een rijtje van 5 huizen en wij zitten 1 huis van de hoek af. Met het zuiden voor en de tuin op het noorden. Het betreft een nieuwbouwwijk dus er zijn ook geen huizen of bomen die voor schaduw zorgen.

Nu merkte wij vorig jaar dat we op zonnige dagen, weinig opwekte. Pakweg 20 kWh op een zonnige dag.
Navraag bij buren (hoekhuis) pakte zij op zo'n dag grofweg 40+. Vreemd, we hebben allemaal exact dezelfde panelen, zelfde installatie etc. etc.. Ik heb hiervan melding gemaakt bij de installatiepartij en die zijn destijds het komen uitzoeken (april 2020). Zij hebben een kleine aanpassing gedaan aan de omvormer, maar met weinig resultaat.

Nu hebben zij ons een week geleden weer benaderd dat er toch iets niet klopte. Zij hebben de boel ook gemonitord en zijn gisteren alle huizen afgegaan om te vergelijken. Andere huizen in het rijtje wekken ook minder op (wij 3100 kWh over het jaar), behalve de hoeken. Blijkt dat wij vorig jaar 3000 kWh (!) minder hebben opgewekt in vergelijking met de buren (het hoekhuis). De installateur wist mij te vertellen dat ze het hoekhuis nu als 'standaard' gaan zetten en de rest dus ook daar naar toe moeten halen qua opwekking.

3000 kWh gaat om een serieus bedrag en dat wil ik het liefst op hen gaan verhalen. Deze kwestie loopt inmiddels een jaar omdat wij een melding hebben gemaakt.

Wat zijn de juiste stappen om te ondernemen? Uiteraard eerst contact opnemen met de installateur maar verder? Sta ik überhaupt in mijn recht?
Heb je je nul-op-de-meter woning gekocht als verdienmodel, namelijk meer opwekken dan nodig? Of omdat je goed bezig wil zijn voor het milieu?

Lijkt nu op het eerste als je "gemiste kWh's wil gaan verhalen". Tijd om dat salderen af te schaffen.

• Slapstick
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 27-05 21:18

Slapstick

Me, myself or I

Schaduweffecten zijn behoorlijk groot voor de opbrengst van zonnepanelen. Kun je bevestigen of er overdag eventueel schaduw op de panelen komt? van een boom die dichtbij staat of een schoorsteen of een hoger huis wat in de weg staat?

Als dit niet zo is dan kan je pas echt verder kijken (optimizer defect. verkeerd geschakeld, slechte panelen enzovoort)

:TweakBlog:

• jan groen
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 29-05 20:28
Zit je op een andere fase aangesloten? Misschien is de ene fase meer belast dan de andere.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:35

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Heb je meer info over je panelen (vermogen per stuk bijv.), wat voor omvormer je hebt hangen? Heb je een logging portal waar je wat screenshots van grafiekjes (vermogen / string voltage) kunt delen? Foto van hoe de boel bij de omvormer is aangesloten?
jan groen schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 10:20:
Zit je op een andere fase aangesloten? Misschien is de ene fase meer belast dan de andere.
Dit zou inderdaad ook kunnen, bij een kennis ook gezien. Spanning op één van de drie fasen liep overdag veel te hoog op > omvormer knalde op het mooiste moment van de dag qua zon in de overspanningbeveiliging. Installateur heeft de (1-fase) omvormer toen op een andere fase gezet en probleem is al een aantal jaar niet meer opgetreden.

De slimme meter (≥ DSMR 5) meet zelf de spanningen ook, via een uitleeskabeltje in de P1-poort kun je dit prima inzichtelijk krijgen.

[Voor 60% gewijzigd door ThinkPad op 04-03-2021 10:29]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 29-05 21:46
Als je hier een zinnig antwoord verwacht afgezien van "neem contact op met de installateur", dan moet je toch echt met wat meer informatie komen, zoals:
- Naam/type/wattage van de zonnepanelen
- Welke omvormer (eventueel micro-omvormers of optimizers erbij)
- Foto/situatieschets; heb je toevallig veel last van (slag)schaduw?
- Hellingshoek van de panelen

Zonder dat kunnen we er weinig zinvols van zeggen. Als je het hebt laten installeren, ik gok dat het projectbouw is geweest en dat bij alle huizen eenzelfde installatie geplaatst is door dezelfde installateur, dan moet je inderdaad bij die installateur te recht. Vooraf kun je kijken in hoeverre het een harde garantie is geweest, of was het puur marketing praat.

Ryzen 7 3700X @4275Mhz ~~ 32GB GSkill TridentZ 3600Mhz ~~ ASRock B550 Steel Legend ~~ XFX Radeon RX5700XT

• tiswat
_Arthur schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 10:14:
Benq SunForte PM096B00 (320-335 WP) Liggen op Noord
JaSolar JAM6BK60/300Wp (Liggen op Zuid
Solax X3 omvormer (4,0 kW - 10,0 kW)

Kavel 146 zijn wij. Dus links van het witte huis.

Naast onze huizen en tegenover liggen allemaal huizen met platte daken, dus daar krijgen wij geen schaduw van.

Acties:
  • +14Henk 'm!

• PheraX
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 29-05 17:45
Waarom zou je gelijk over compensatie en "vervolgstappen" nadenken. laat die mannen het netjes oplossen zodat je evenveel opwekt als het hoekhuis, of elk andere buur, en geniet de komende 20 jaar van je leven.

• Moi_in_actie
tiswat schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 10:26:
[...]

Benq SunForte PM096B00 (320-335 WP) Liggen op Noord
JaSolar JAM6BK60/300Wp (Liggen op Zuid
Solax X3 omvormer (4,0 kW - 10,0 kW)

Kavel 146 zijn wij. Dus links van het witte huis.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Naast onze huizen en tegenover liggen allemaal huizen met platte daken, dus daar krijgen wij geen schaduw van.
Ligt de voorkant naar het zuiden, of de achterkant? Dit kon ik uit het plaatje niet opmaken.

Ryzen 7 3700X @4275Mhz ~~ 32GB GSkill TridentZ 3600Mhz ~~ ASRock B550 Steel Legend ~~ XFX Radeon RX5700XT

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:25
Moi_in_actie schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 10:23:
Als je hier een zinnig antwoord verwacht afgezien van "neem contact op met de installateur", dan moet je toch echt met wat meer informatie komen, zoals:
- Naam/type/wattage van de zonnepanelen
- Welke omvormer (eventueel micro-omvormers of optimizers erbij)
- Foto/situatieschets; heb je toevallig veel last van (slag)schaduw?
- Hellingshoek van de panelen

Zonder dat kunnen we er weinig zinvols van zeggen.
Dit. Eerst vaststellen wat je nu precies hebt liggen, welke orientatie en hellingshoek, en in welke provincie. Dan kunnen ze je in Duurzame energie & domotica haarfijn vertellen in welke orde je opbrengst zou moeten liggen voor een heel jaar, afgezien van schaduwval.

Dan weet je in elk geval of je systeem ondermaats presteert en wat daar aan te doen zou kunnen zijn, of dat er getallen voorgespiegeld zijn die nooit haalbaar kunnen zijn.

Mijn gok gebaseerd op deze zeer beperkte informatie, is dat er in de kleine lettertjes vast wel iets staat over 'minus schaduwval' omdat dat ook werkelijk tricky is om iets exacts over te zeggen (bomen groeien, waar komt de schaduw van die schoorsteen of dakkapel nou precies, dit verschilt sterk door het jaar heen, etc.), en verder dat het om een gewone string-omvormer gaat die zeer gevoelig is voor schaduw op slechts 1 of enkele panelen. Want dat zal het goedkoopste zijn geweest om te installeren en grote theoretische Wp-getalletjes te claimen zonder te veel na te denken over wat het werkelijk gaat opleveren.

Edit: ik had de post met info hierboven nog gemist, maar dat klopt dus wel aardig. Je hebt vast schaduw van het schuine deel van het witte huis naast je. Met een stringomvormer gaat dat inderdaad pijn doen.

[Voor 6% gewijzigd door Wilke op 04-03-2021 10:37]

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-05 20:16
Wilke schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 10:32:
[...]
Mijn gok gebaseerd op deze zeer beperkte informatie, is dat er in de kleine lettertjes vast wel iets staat over 'minus schaduwval' omdat dat ook werkelijk tricky is om iets exacts over te zeggen (bomen groeien, waar komt de schaduw van die schoorsteen of dakkapel nou precies, dit verschilt sterk door het jaar heen, etc.), en verder dat het om een gewone string-omvormer gaat die zeer gevoelig is voor schaduw op slechts 1 of enkele panelen. Want dat zal het goedkoopste zijn geweest om te installeren en grote theoretische Wp-getalletjes te claimen zonder te veel na te denken over wat het werkelijk gaat opleveren.
Dan hebben ze toch een klein probleem als er een nul-op-de-meter garantie bij zit, lijkt me?

4800wp zuid - pvoutput.org

• tiswat
Moi_in_actie schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 10:32:
[...]

Ligt de voorkant naar het zuiden, of de achterkant? Dit kon ik uit het plaatje niet opmaken.
Voorkant ligt op Zuid.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Die gevel van het witte huis werpt dan toch 's ochtends bij jou veel meer schaduw dan bij het hoekhuis? En idem voor de rechterkant van het blok 's avonds.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Moi_in_actie
Sorry inderdaad, was net al aan mijn vorige reactie aan het bijwerken, het stond in de openingspost (niet goed gelezen).

Goed, ik ben niet bekend met dat type omvormer, maar ik gok dat bij jullie schaduw best wel een issue kan zijn. Als het witte huis met die nokhoogte tot aan de voorgevel zit, heb je in de ochtend gegarandeerd flinke schaduw op ik denk bijna alle panelen aan de voorzijde. Afhankelijk van hoe dat type omvormer hier wel/niet tegen kan, en bijvoorbeeld of de voorzijde en achterzijde in 1 string zitten of aparte strings, kan het in het ergste geval heeft de schaduw op de panelen aan de voorzijde dus ook een negatief effect op die van de achterzijde.

Zelf heb ik, omdat wij door het jaar heen ook last hebben van schaduw, gekozen voor een SolarEdge systeem met optimizers, die ervoor zorgen dat 1 paneel wat (vrijwel) niets oplevert door schaduw niet de rest beinvloed. In hoeverre dit effect tegenwoordig nog is, geen idee, vroeger in de tijd dat mijn vader zijn panelen heeft aangelegd (dan hebben we het over eind jaren 90/begin 2000) was het daadwerkelijk zo: 1 paneel levert om redenen niets op, dan kunnen de andere panelen doen wat ze willen, maar krijg je niets.
Ik vermoed echter dat het zo rigoreus tegenwoordig niet meer is, maar qua ligging is jullie huis het slechtste van de rij.

edit: ter aanvulling, kan jij zelf het systeem monitoren, als in kun je op elke gegeven moment de productie monitoren?

[Voor 3% gewijzigd door Moi_in_actie op 04-03-2021 10:43]

• Wilke
herofruit schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 10:35:
Dan hebben ze toch een klein probleem als er een nul-op-de-meter garantie bij zit, lijkt me?
Ik heb me er niet specifiek in verdiept. Maar het kan haast niet anders of aan die "garantie" ligt een rekenmodel ten grondslag, waarbij het aantal Wp en/of verwachte opbrengst inputs zijn, waarin schaduwval eigenlijk niet goed mee te rekenen is, en dus vast wel uitgesloten zal zijn.

Bij projectbouw betekent dit dat je de allergoedkoopste oplossing krijgt die aan de letter van de garantie voldoet.

Zie ook: de huizen met 3 zonnepanelen omdat dit de EPC verbetert, waardoor de muurisolatie dan dunner mag. Wat natuurlijk compleet onwenselijk is, maar volgens de letter van de regels mag het. Dus het gebeurt.

• SniperGuy
  • Laatst online: 26-05 15:14
Je haalt zeker weten opwekken en terugleveren niet door elkaar?
Het kan een meetfout zijn van de omvormer (als je kijkt naar opgewekte vermogen) maar dan moet je de meterstanden van je slimme meter nakijken en vergelijken met de buren.

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
tiswat schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 10:04:

We wonen in een nieuwbouwhuis mét nul-op-de-meter garantie + woningborg certificaat. (opgeleverd 2019)

...

Weet je ook van wie je die garantie (0 op de meter) hebt gekregen? Ik neem aan dat dat degene is van wie je de woning hebt gekocht.

Dus formeel gezien is de verkoper van de woning in gebreke toch? Die installateur, het is mooi als die het kunnen oplossen maar je kan het niet op de installateur verhalen toch?

Wat ik zou doen:
- De installateur het laten oplossen
- Degene die de garantie nul-op-de-meter-garantie heeft gegeven aanspreken op die honderden euro's die je mis bent gelopen

PV Output

• _Arthur
  • Laatst online: 09:34
@busscherski of @AUijtdehaag kom d'r maar in met jullie problem-shooting 8)

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-05 20:16
Wilke schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 10:42:
[...]

Ik heb me er niet specifiek in verdiept. Maar het kan haast niet anders of aan die "garantie" ligt een rekenmodel ten grondslag, waarbij het aantal Wp en/of verwachte opbrengst inputs zijn, waarin schaduwval eigenlijk niet goed mee te rekenen is, en dus vast wel uitgesloten zal zijn.

Bij projectbouw betekent dit dat je de allergoedkoopste oplossing krijgt die aan de letter van de garantie voldoet.

Zie ook: de huizen met 3 zonnepanelen omdat dit de EPC verbetert, waardoor de muurisolatie dan dunner mag. Wat natuurlijk compleet onwenselijk is, maar volgens de letter van de regels mag het. Dus het gebeurt.
Goed punt. Dan is natuurlijk die garantie ook een wassen neus.

Zonde, door €1000 te besparen op optimizers/micro-omvormers lopen je klanten op lange termijn enorm veel inkomsten mis.

4800wp zuid - pvoutput.org

• tiswat
Moi_in_actie schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 10:41:
[...]

Zelf heb ik, omdat wij door het jaar heen ook last hebben van schaduw, gekozen voor een SolarEdge systeem met optimizers, die ervoor zorgen dat 1 paneel wat (vrijwel) niets oplevert door schaduw niet de rest beinvloed. In hoeverre dit effect tegenwoordig nog is, geen idee, vroeger in de tijd dat mijn vader zijn panelen heeft aangelegd (dan hebben we het over eind jaren 90/begin 2000) was het daadwerkelijk zo: 1 paneel levert om redenen niets op, dan kunnen de andere panelen doen wat ze willen, maar krijg je niets.
Ik vermoed echter dat het zo rigoreus tegenwoordig niet meer is, maar qua ligging is jullie huis het slechtste van de rij.

edit: ter aanvulling, kan jij zelf het systeem monitoren, als in kun je op elke gegeven moment de productie monitoren?
Wij hebben ook 2 panelen op de uitbouw liggen, deze vangen nauwelijks zon. Gisteren vertelde de installateur dat ze daar inderdaad een extra kastje voor willen aansluiten. Alleen de buren hebben dus exact hetzelfde, ook de uitbouw, ook geen extra kastje etc. etc. Dat maakt het zo vreemd.

• Moi_in_actie
tiswat schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 11:48:
[...]

Wij hebben ook 2 panelen op de uitbouw liggen, deze vangen nauwelijks zon. Gisteren vertelde de installateur dat ze daar inderdaad een extra kastje voor willen aansluiten. Alleen de buren hebben dus exact hetzelfde, ook de uitbouw, ook geen extra kastje etc. etc. Dat maakt het zo vreemd.
Maar afgaande op de tekeningen hebben de buren (ik neem aan die links van jullie, niet het witte huis rechts) aanzienlijk minder/geen last meer van schaduw van het witte huis. Dat zij een aanzienlijk betere opbrengst hebben vind ik dan niet verwonderlijk.

• tiswat
Moi_in_actie schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 11:50:
[...]

Maar afgaande op de tekeningen hebben de buren (ik neem aan die links van jullie, niet het witte huis rechts) aanzienlijk minder/geen last meer van schaduw van het witte huis. Dat zij een aanzienlijk betere opbrengst hebben vind ik dan niet verwonderlijk.
Vanuit het huis gezien is het witte huis links van ons. Maar dit geldt alleen voor de ochtend aangezien de zon draait. Dat kan toch geen 3000 kWh schelen op jaar basis? Gisteren wekte wij 6kWh op, de buren (hoekhuis) 15.

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:30

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Freeaqingme schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 10:16:
Ik zou toch echt eerst focussen op het oplossen van het probleem. Als je nu al begint over compensatie, zal de installateur sneller geneigd zijn om te zeggen dat de gerealiseerde opwek in-spec is.
Ik zou inderdaad eerst eens afwachten wat de installateur gaat doen. Het is in ieder geval fijn dat zij de panelen in de gaten houden, en zelf proactief aangeven dat er teveel verschil in lijkt te zitten.
Bij zo'n club aankomen met een vordering lijkt me niet gelijk de juiste stap.
Ze zijn nu gewoon welwillend, en lijken het probleem gewoon op te willen lossen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Misschien een issue met het afschakelen van de omvormer door te hoge spanning op het net? Dat jullie omvormer net iets kritischer meet dan die van de buren?

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

• Moi_in_actie
tiswat schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 12:00:
[...]

Vanuit het huis gezien is het witte huis links van ons. Maar dit geldt alleen voor de ochtend aangezien de zon draait. Dat kan toch geen 3000 kWh schelen op jaar basis? Gisteren wekte wij 6kWh op, de buren (hoekhuis) 15.
Vind dat verschil ook erg groot, maar zoals eerder gezegd weet ik niet hoe dat type omvormer omgaat met schaduw en, zeker nu de zon nog vrij laag staat, hoe lang jullie schaduw hebben van het witte huis. Vandaar dat ik ook vroeg of jullie zelf toegang hebben tot realtime monitoring. Bij onze SolarEdge installatie ziet dat er zo uit:

Klik

Dit kan ik eventueel ook per paneel bekijken. Hierdoor zag ik dus na het eerste opstarten dat bij ons 1 van de panelen/optimizers niet herkend werd en wist ik ook welke. Oorzaak was dat het paneel niet goed was aangesloten op de optimizer (kabeltje vergeten in te pluggen).

Kortom: meten is weten. Indien je zelf de boel wilt troubleshooten, en tot op zekere hoogte kan dat zeker, moet je wel de dingen kunnen meten. Simpelweg constateren dat je minder productie hebt als de buren. Wellicht (redelijke kans) kan die omvormer/installatie van jullie niet goed omgaan met schaduw op een deel van de panelen en heeft dit continue effect op de opbrengst van het hele circuit. Zijnde: als je gedurende de ochtend schaduw hebt op panelen aan de voorzijde en het slechts presterende paneel produceert hierdoor maar 50W continue, kunnen de anderen ook maar 50W produceren ook al liggen ze vol in de zon.

En nogmaals: ik weet niet of dat bij die omvormer ook zo extreem is, vroeger was dat in ieder geval wel het geval (je productie was zo goed als het slechts presterende paneel), vandaar dat ik bij onze installatie (waar we zeker in de winter gegarandeerd deels schaduw kregen op de helft van alle panelen) gekozen voor een SolarEdge systeem.
Als dit bij jullie inderdaad het issue is en die omvormer niet geschikt blijkt voor de situatie, dan is de enige oplossing een andere omvormer die wel met schaduw overweg kan (SolarEdge met optimizers per paneel, SMA kan het dacht ik in mindere mate ook).

• UdiBenLudi
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-05 13:49
Vind het wel een gevalletje de architect hoort een behoorlijke schop te krijgen. Welke idioot zet zo'n (mooie) gevel aan de zuidzijde waardoor je van die rare schaduwen krijgt. Zeker wanneer de woningen "ontworpen" zijn als nul op de meter. Dit verdient geen schoonheidsprijs.

Denk idd dat er met optimizers of microomvormers gewerkt zou moeten worden om de panelen aan de zuidzijde efficienter te krijgen.

Jammer ook dat de "beste" panelen op de noordzijde gezet zijn.

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-05 20:02
[...]

Leg de grafieken van de monitoring eens naast de grafieken van de buren van die van gisteren.
Kijk per string. Kijk ook naar de gelogde spanning van de panelen.
Dan zou je toch een verschil moeten zien.

Zou verwachten dat de installateur dat overigens ook al heeft gedaan.

Verwacht dat of de omvormer regelmatig in storing gaat of dat de netspanning regelmatig te hoog >253v wordt. Dit zou je ook in de grafieken moeten zien.
Of een deel is niet aangesloten.

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:02
Nog los van wat de buren aan opbrengst hebben (ook al is dat natuurlijk heel handig als vergelijking) klopt je vermoeden in ieder geval dat 3000 kWh per jaar veel te weinig is voor zo'n installatie. Ik zou denken dat alleen al die 12 panelen op zuid iets in die buurt moeten kunnen leveren.

• TunderNerd
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 27-05 12:36
Volgens mij is het antwoord heel erg simpel: Schaduw. Je hebt een pracht gevel naast je die waarschijnlijk 1 of meerdere panelen z- goed als in de schaduw leggen. Nu kan ik een heel technisch verhaal houden, maar om een kort verhaal lang te maken:
Je spanning blijft (ongeveer) gelijk, je stroom dipt echter vrij snel. Je inverter trekt niet door naar de 2e spanning- stroom optima, en dus zal je te weinig terug leveren.
Een andere optie is een "rot" panneel, die geeft vervolgens precies de zelfde karakteristiek als een panneel in de schaduw.
Veel intressanter, hoe vind ik dit uit/ los ik dit op?

Bereken wat je opbrengst zou moeten zijn, en vergelijk dit met de buren. monitor elke 10 minuten je opbrengst. zie je een constante dip t.o.v. de buren: waarschijnlijk geen schaduwfout, want die is tijdsafhankelijk. Komt de dip vanaf een tijdspunt: schaduw.
Na het detecteren van de dip vanaf een tijdspunt: maak foto's van je dak net voor en na dit tijdspunt, en check voor schaduwen
Mocht het naar een kapot panneel wijzen:
DOE DIT NIET ZELF TENZIJ JE EXACT WEET WAT JE DOET
Pannelen zet je niet "even uit", en geven een belachelijk hoge spanning op DC. Een klein foutje is je fataal.
Nu de techniek: een panneel uit je string halen. en bovenstaande herhalen net zo lang totdat je de stukke vind. Succes!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online
Is dat pal zuid, of toch een 10-20 graden verdraaid ten opzichte van pal op zuid? Dat kan voor de schaduw werking namelijk een enorm verschil maken ten opzichte van de andere woningen. Zelfs ten opzicht van het huis rechts van het witte huis. Indien de voorgevel pal op het zuiden is gebouwd, hebben de huizen links en rechts van het witte huis even veel schaduw. Maar wanneer de gevel een klein stukje naar het westen gedraaid is, heb jij aanzienlijk meer last van schaduw dan het huis rechts van het witte huis. Zeker van oktober t/m maart wanneer de zon laag staat kan dit voor enorme verschillen in opbrengst zorgen.

Daarnaast is er inderdaad nog de mogelijkheid van een overbelaste fase 'in de straat', waardoor jouw omvormer uitschakelt en die van de buurman waarmee je nu vergelijkt niet, omdat die op een andere fase zit.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Maak eens foto's (van de hele rij woningen) op verschillende momenten van de dag.

Dan zie je snel genoeg of er op bepaalde panelen schaduw valt.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-05 16:07

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

UdiBenLudi schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 12:34:
Vind het wel een gevalletje de architect hoort een behoorlijke schop te krijgen. Welke idioot zet zo'n (mooie) gevel aan de zuidzijde waardoor je van die rare schaduwen krijgt. Zeker wanneer de woningen "ontworpen" zijn als nul op de meter. Dit verdient geen schoonheidsprijs.

Denk idd dat er met optimizers of microomvormers gewerkt zou moeten worden om de panelen aan de zuidzijde efficienter te krijgen.

Jammer ook dat de "beste" panelen op de noordzijde gezet zijn.
Er is meer in het leven dan een zonnepaneel. ;) Het oog wil ook wat. De tuitgevel zorgt voor extra binnenruimte voor die woning en verrijkt het karakter van de straat aangezien het de straatzijde is. But let us not go there.

Buiten de eerder genoemde zaken, laat controleren of alle panelen wel aangesloten zijn bij jou. Ik zie een patroon met panelen van buren op jouw dak die schreeuwt om fouten. Om die reden bied ik ook geregeld geen NOM aan als men het niet binnen het eigen dakvlak kan houden.

Owja, en een tikje WVB >>> DED.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Wilke
jobr schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 13:10:
Verwacht dat of de omvormer regelmatig in storing gaat of dat de netspanning regelmatig te hoog >253v wordt.
Dit is een mogelijke oorzaak, maar in een nieuwbouwwijk minder waarschijnlijk, en verder aangezien het een 3-fasenomvormer is, zou je verwachten dat dan exact hetzelfde bij alle buren (die vast dezelfde hebben) ook geldt, en dus de opbrengsten overal te laag zouden zijn.

Schaduwval + stringomvormer die daar niet goed mee om kan gaan is een veel logischer verklaring en het eerste waar ik naar zou kijken.

Grofweg zou je, afgezien van schaduw, inderdaad in de orde van het dubbele van 3000 kWh verwachten met deze installatie.

• Wilke
ZeRoC00L schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 14:09:
Maak eens foto's (van de hele rij woningen) op verschillende momenten van de dag.

Dan zie je snel genoeg of er op bepaalde panelen schaduw valt.
Dit verschilt ook enorm per seizoen.

Hier is een website waarop je je adres of GPS coordinaten kunt invullen, en dan de baan van de zon kunt simuleren door het jaar heen, met de kaart als achtergrond: https://www.suncalc.org/

Daarmee kun je al vrij aardig inschatten waar en wanneer je schaduw zult hebben.

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-05 15:26

Gerco-M

mijn tornado res.

Om exact te berekenen mis ik volgens mij nog de dakhoek. Ik zie die zo niet staan in de tekeningen, of ik kijk er overheen.
Als het dak vrij schuin is wat ik vermoed, dan leveren de noord gerichte panelen erg weinig op en dat kan een grote factor hier zijn. Maar zeker niet het hele probleem. Schaduw aan de Zuidkant kan er ook mee te maken hebben inderdaad.

Enige exacte data zou handig zijn inderdaad, en verder lijkt het mij inderdaad verstandig om dit gewoon te laten oplossen en dan verder te genieten van een betere opbrengst. Ellenlang getrouwtrek over die paar honderd euro aan stroom wordt niemand wijzer van denk ik.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:05
PheraX schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 10:26:
Waarom zou je gelijk over compensatie en "vervolgstappen" nadenken. laat die mannen het netjes oplossen zodat je evenveel opwekt als het hoekhuis, of elk andere buur, en geniet de komende 20 jaar van je leven.
Er is een garantie afgegeven, en 2000KwH bij 0,2ct per kwh is 400 euro die is "beloofd" maar niet is gegarandeerd.
Daarmee ga ik er vanuit bij een "0" woning dat het niet wordt teruggeleverd, maar nu moet worden betaald. Je hoeft niet gelijk schreeuwend aan de telefoon te hangen, dat kan je ook op een nette manier brengen.

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-05 15:26

Gerco-M

mijn tornado res.

[...]

Van getallen zoals dit, heb je daar een screenshot / overzicht van? of een grafiek van de dagopbrengst van bv 28 februari? Dat kan al veel zeggen over de situatie en zegt al heel veel over wat er mis kan zijn met de opbrengst.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Gerco-M schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 16:59:
[...]

Van getallen zoals dit, heb je daar een screenshot / overzicht van? of een grafiek van de dagopbrengst van bv 28 februari? Dat kan al veel zeggen over de situatie en zegt al heel veel over wat er mis kan zijn met de opbrengst.
Zonder locatie zegt dit ook nog niet heel veel. Op Texel meet je op dezelfde dag andere waarden dan in Maastricht, bijvoorbeeld.

Als de TS (@tiswat ) direct in kan loggen op de omvormer(s?) dan zou dat het leven een stukje gemakkelijk maken doordat die 'krengen' vaak exact zelf héél goed kunnen laten zien wat er over de dag gebeurd, inclusief historie, nadat de waarden per 'string' ooit goed ingesteld zijn geweest. Zelfs zonder optimizers.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-04 15:10
Heb je een solax app of toegang tot een website met dagelijkse opbrengst plaatjes ?
Zo ja, heb je dan een beeld van een zonnige dag afgelopen week en een hele zonnige dag in juli/aug 2020

• tiswat
Will_M schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 17:07:
[...]

Zonder locatie zegt dit ook nog niet heel veel. Op Texel meet je op dezelfde dag andere waarden dan in Maastricht, bijvoorbeeld.

Als de TS (@tiswat ) direct in kan loggen op de omvormer(s?) dan zou dat het leven een stukje gemakkelijk maken doordat die 'krengen' vaak exact zelf héél goed kunnen laten zien wat er over de dag gebeurd, inclusief historie, nadat de waarden per 'string' ooit goed ingesteld zijn geweest. Zelfs zonder optimizers.
Ik kan in de app inderdaad, ik kan alleen niet 'in' een dag zelf kijken. Alleen wat de dagen hebben opgewekt.
Dit is in juli 2019.

En mei 2020.

[Voor 14% gewijzigd door tiswat op 04-03-2021 17:31]

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

TWyk schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 17:20:
Heb je een solax app of toegang tot een website met dagelijkse opbrengst plaatjes ?
Zo ja, heb je dan een beeld van een zonnige dag afgelopen week en een hele zonnige dag in juli/aug 2020
Juli / Augustus moet je niet willen vergelijken met Februari :+

In Juli en Augustus heb je effectief minder rendement pér paneel doordat de buitentemperatuur dan (veel) hoger is dan de buitentemperatuur in Februari dat is.

Beste paneel maanden in NL: April / Mei :9

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:07
Heb je geen mooie volle parabolen van een dag(en) opbrengst om te laten zien. of log files met spanningen etc.
en dan bij voorkeur met de gegevens van je buren ernaast, hier zie je helemaal niets aan. En daarnaast hoe is de string verdeling etc

[Voor 3% gewijzigd door twain4me op 04-03-2021 17:36]

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

twain4me schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 17:35:
Heb je geen mooie volle parabolen van een dag(en) opbrengst om te laten zien. of log files met spanningen etc.
en dan bij voorkeur met de gegevens van je buren ernaast, hier zie je helemaal niets aan, hoe is de string verdeling etc
Vandaar dat ik al vroeg om direct op de omvormer in te loggen ALS dat mogelijk is voor de TS :*)

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 28-05 22:17
Schaduw is natuurlijk helemaal niet leuk. Ik heb sinds kort een 6-tal panelen op een SMA, en die hebben met de lage zon van februari aan het eind van de dag allerlei varianten schaduw. In de panelen zitten al jaren diodes die bij schaduw voor zorgen dat de stroom van de string toch zijn doorgang vind. Proefondervindelijk komt het er voorlopig op neer dat ik bij 60% van de panelen in de zon, nog ongeveer 50% opbrengst heb. Niet heel slecht dus. Als de zon wat hoger komt ben ik er grotendeels vanaf, en dat zijn ook de beste opbrengsten.
Ter vergelijking heb ik een andere set panelen op exact dezelfde hoek liggen, dus kan precies zien wat eruit had kunnen komen bij volledig zon.
-> let wel op: 5 cm schaduw over de korte kant, en het hele paneel moet je als "in de schaduw" rekenen.

[Voor 7% gewijzigd door Meester_J op 04-03-2021 18:28]

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-04 15:10
Will_M schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 17:33:
[...]

Juli / Augustus moet je niet willen vergelijken met Februari :+

In Juli en Augustus heb je effectief minder rendement pér paneel doordat de buitentemperatuur dan (veel) hoger is dan de buitentemperatuur in Februari dat is.

Beste paneel maanden in NL: April / Mei :9
Ik wil niet vergelijken maar kijken naar het verschil

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:55

Part

Helemaal niets.....

De opbrengst die je nu hebt zou ongeveer overeenkomen met de panelen op het zuiden.

Het is dus net als of de panelen op het noorden niets doen. Maar het zou wel knullig van de installateur zijn als hij dit niet zou zien.

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 29-05 00:07
Klinkt wel als heel veel verschil. 27 panelen en 20kwh op een mooie dag is wel weinig, grafiekjes van de buren zou handig zijn voor jou.

Voor je meteen in de 'blame' versie gaat, is de technische reden überhaupt duidelijk?

Als het shaduw is moet je op die specifieke panelen een optimizer plakken (50 euro per stuk).

Ff een paar foto's van ochtend, middag en avond.

Of is 1 paneel niet goed?

[Voor 14% gewijzigd door Harm_H op 04-03-2021 19:22]

Mijn tweakblog over de toekomst

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ik lees veel over schaduw, maar als alle buren ook panelen hebben lijkt me de optie 'energienet overbelast' ook redelijk.

Zo het niet kunnen dat de transformator gewoon de stroom niet op het net kwijt kan en zichzelf uitzet? En dat de buren iets betere plek op het net hebben en dus wel hun stroom kwijt kunnen? Er zal vast een transformator zijn die bij drukte als eerste eruit knalt en het klinkt als die van TS.

Een plaatje doet wonderen, schakelt de machine uit op zeer goed tijdstippen dan weet je genoeg.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Om te troubleshooten heb je veel meer informatie nodig, met name de opwekking over een dag gegroepeerd op maximaal 10 minuten. Dan kan je goed zien of de omvormer afslaat of door blijft lopen.

Zo was bij mijn systeem ook het geval dat de netspanning te hoog was en mijn systeem af sloeg. Op deze afbeelding kan je zien dat het meermaals gebeurde waarna hij na een tijd weer voorzichtig opstartte. Dat kwam voor als de zon vrijwel op het zuiden stond waardoor in de gehele straat de Oost en West panelen zon kregen en iedereen massaal ging terugleveren. Uiteindelijk verholpen door de grenswaarde simpelweg te verhogen, mag niet maar werkt wel.

Met zulke monitoring kan je ook zien of je 's ochtends te weinig opwerkt door schaduw of dat er andere dingen gebeuren.

Nu zou ik van jouw systeem ook niet al te veel verwachten met 17 panelen op Noord, dat zal wellicht 50% van de zuid opbrengst zijn. Maar dan alsnog zou ik wel meer dan 3000kWh verwachten. Zeker in 2020 was het een prima jaar voor zonnepanelen. Wellicht helpt het als je wat foto's maakt van de panelen op verschillende momenten van de dag als de zon flink schijnt, dan zie je direct wat voor schaduw je hebt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• j4y
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 07:46
tiswat schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 17:29:
[...]

Ik kan in de app inderdaad, ik kan alleen niet 'in' een dag zelf kijken. Alleen wat de dagen hebben opgewekt.
Ik heb ook een Solax, stomme is inderdaad dat je op de app niet terug kan kijken maar op de website van solax cloud kan je wel de grafieken van dagen terug zien en zelfs tabbellen met voltages etc.

https://www.solaxcloud.com/#/overview-inverter

[Voor 5% gewijzigd door j4y op 04-03-2021 22:56]

• tiswat
Hierbij even een export van de opbrengst in mei 2019 en mei 2020.
Hopelijk hebben jullie daar iets meer aan.

https://we.tl/t-jmISVMK98f

Overigens ga ik deze stap sowieso ondernemen bij BouwGarant (EPG).
Welke zekerheid heeft u met de EnergiePrestatieGarantie?

De ondernemer garandeert gedurende maximaal 10 jaar na de oplevering de gebouwgebonden energiebesparing en/of energieopwekking. Daarnaast garandeert de ondernemer de deugdelijkheid van de energiemaatregelen voor een periode van 10 jaar, bij actieve energiemaatregelen (bijvoorbeeld warmtepomp of zonnepanelen) is dit beperkt tot 3 jaar na de oplevering.

Stichting BouwGarant toetst de plannen en laat kwaliteitscontroles uitvoeren.

U kunt een beroep doen op de ondernemer als:

De feitelijke gebouwgebonden energiebesparing meer dan 10% afwijkt van de gegarandeerde gebouwgebonden energiebesparing , en/of

De feitelijke energieopwekking meer dan 15% afwijkt van de gegarandeerde
Indien de afwijking in het gebouwgebonden energiebesparing wordt gecompenseerd door de afwijking in de energieopwekking, of andersom, wordt gesaldeerd.
Dit is bijvoorbeeld een dag in mei, daar lijkt ie ook niet weg te vallen.

[Voor 15% gewijzigd door tiswat op 05-03-2021 07:28]

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:47
Ik kan uit deze grafiek niet opmaken dat je een set panelen op zuid hebt liggen. Dan verwacht je echt een hele duidelijke heuvel die niet opeens wordt afgekapt einde dag. Mijn eerste onderzoek zou gericht zijn op zuid denk ik, want ik zie daar niets van in je grafiek.

Heeft iedereen in het rijtje dezelfde installatie? Dan zou ik bovenstaande grafiek ook eens opvragen bij je buren voor een aantal dezelfde dagen. Daarmee ben je natuurlijk zelf aan het onderzoeken geslagen en dat zou de installateur ook moeten kunnen, maar goed: des te sneller de oorzaak gevonden kan worden des te eerder heb je daar ook profijt van.

Ik heb ook een Solax X3(-MIC/PRO). Zie bijv. mijn installatie op exact dezelfde dag, bestaande uit 14 panelen van 320wp (Heckert NeMo) liggend op ZZO. Ik heb mijn panelen dus maar aan één kant.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• tiswat
Arjan90 schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 07:59:
Ik kan uit deze grafiek niet opmaken dat je een set panelen op zuid hebt liggen. Dan verwacht je echt een hele duidelijke heuvel die niet opeens wordt afgekapt einde dag. Mijn eerste onderzoek zou gericht zijn op zuid denk ik, want ik zie daar niets van in je grafiek.

Heeft iedereen in het rijtje dezelfde installatie? Dan zou ik bovenstaande grafiek ook eens opvragen bij je buren voor een aantal dezelfde dagen. Daarmee ben je natuurlijk zelf aan het onderzoeken geslagen en dat zou de installateur ook moeten kunnen, maar goed: des te sneller de oorzaak gevonden kan worden des te eerder heb je daar ook profijt van.

Ik heb ook een Solax X3(-MIC/PRO). Zie bijv. mijn installatie op exact dezelfde dag, bestaande uit 14 panelen van 320wp (Heckert NeMo) liggend op ZZO. Ik heb mijn panelen dus maar aan één kant.
[Afbeelding]
Ik hoop dat zij het sowieso gaan oplossen, maar de buren zijn niet heel technisch onderlegd. Die weten er echt niks vanaf.

Ik schrik ook van de totale opbrengst.
Maart 2019 t/m Dec 2019: 4027,5
Januari 2020 t/m Dec 2020: 3122,2

8)7 ze verwachten alleen al dat ik met 2700 kWh mijn eigen huishoudelijk apparaten energie kan leveren.
Dus ik zit er echt ruimschoots onder.

• TunderNerd
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 27-05 12:36
Woont TS al een jaar in dit huis? Hopelijk wel, April 2020 waren namelijk de "blauwste dagen sinds tijden":

kijken we alleen naar de voorjaarsmaanden maart en april dan blijkt 22 maart van dit jaar de ranglijst aan te voeren. Bovendien staat 31 maart op de tweede plaats en komen 23 en 25 maart en 4, 11, 19, 20, 21 en 22 april allemaal in de top 20 voor. We kunnen dus concluderen dat de huidige voorjaarsperiode, in het licht van de laatste 15 jaar, zeer veel dagen met uitzonderlijk blauwe luchten kent. bron: KNMI, https://www.knmi.nl/over-...k-blauwe-voorjaarsluchten

Vanaf het grafiek van 31 maart weten we zeker dat er geen wolkjes voorbij komen, en kunnen we slagschaduw van de gevel er uit halen!

[Voor 5% gewijzigd door TunderNerd op 05-03-2021 08:17]

• tiswat
TunderNerd schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 08:16:
Woont TS al een jaar in dit huis? Hopelijk wel, April 2020 waren namelijk de "blauwste dagen sinds tijden":

kijken we alleen naar de voorjaarsmaanden maart en april dan blijkt 22 maart van dit jaar de ranglijst aan te voeren. Bovendien staat 31 maart op de tweede plaats en komen 23 en 25 maart en 4, 11, 19, 20, 21 en 22 april allemaal in de top 20 voor. We kunnen dus concluderen dat de huidige voorjaarsperiode, in het licht van de laatste 15 jaar, zeer veel dagen met uitzonderlijk blauwe luchten kent. bron: KNMI, https://www.knmi.nl/over-...k-blauwe-voorjaarsluchten

Vanaf het grafiek van 31 maart weten we zeker dat er geen wolkjes voorbij komen, en kunnen we slagschaduw van de gevel er uit halen!
Woon er sinds maart 2019

• ThinkPad

ThinkPad

Foto van de omvormer en hoe de bekabeling daar loopt is ook wel handig, zou je die kunnen maken?

• tiswat
ThinkPadd schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 08:32:
Foto van de omvormer en hoe de bekabeling daar loopt is ook wel handig, zou je die kunnen maken?
Uiteraard. Ze hebben de 2 panelen op de uitbouw overigens er even uitgehaald, zie losse kabel.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

2 strings die in parallel zijn aangesloten? Why? Er zijn toch 2mppt's?

Kan je nog meer data uit cloud halen? Dc voltage van een mooie zonnige dag?

[Voor 51% gewijzigd door teacher op 05-03-2021 09:45]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +5Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:09

DjVe

Hatsaflats!

Dit begint steeds meer te klinken als een niet kloppend ontwerp.....

Je hebt een Solax X3 4.0. Dat is een 3-fase omvormer met 2 MPPT

Je geeft nu aan dat de twee panelen die haaks op de uitbouw liggen, afgekoppeld zijn. Daaruit concludeer ik dat dat deze in één string zitten. Er zitten dus meerdere aansluitingen op de omvormer om strings van panelen aan te sluiten, maar dat is om identieke strings panelen (met dezelfde oriëntatie) parallel te schakelen.

De omvormer zelf is voorzien van twee MPPT, dus je kan twee dakvlakken met verschillende oriëntaties gebruiken. Nu hebben ze er 3 aangesloten... Dat is knap dom

Kan je een foto maken van de onderzijde van de omvormer zodat we kunnen zien hoe het aangesloten is?

Het zou zelfs kunnen dat ze voorzijde en achterzijde parallel geschakeld hebben op 1 MPPT en de twee losse panelen op MPP2 hebben geduwd. Dat zou wel verklaren waarom je opbrengst zo achter blijft.

oh en laat de installateur als de wiederweerga ook je potentiaalvereffening op orde maken. Ik zie geen gele draad naar binnen komen, dus je onderconstructie op het dak is nu niet potentiaal vereffend en dat is wel verplicht.

[Voor 50% gewijzigd door DjVe op 05-03-2021 09:44]

• ThinkPad

ThinkPad

tiswat schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 07:24:
Hierbij even een export van de opbrengst in mei 2019 en mei 2020.
Hopelijk hebben jullie daar iets meer aan.

https://we.tl/t-jmISVMK98f
[...]
Dit is goede informatie. In deze Excel files staat alle informatie die nodig is om te debuggen (DC-voltage / stroom / vermogen per MPPT-ingang. En ook bijv. de netspanning per AC-fase).
Het is alleen dusdanig veel informatie dat het mij wat teveel werk is om het volledig uit te pluizen. Heb in de sheet van 2020 even snel wat dingen bekeken.

Gemiddelde string voltage van MPPT1 zit rond 750V
Gemiddelde string voltage van MPPT1 zit rond 450V

Die 750V lijkt mij wat veel met 12 (ene string) of 17 (andere string) panelen. Als ik het vergelijk met twee andere setups die ik ken, dan zit je op zo'n 30-34V per paneel. Misschien dat @busscherski of @AUijtdehaag hier wat over kan zeggen.

Verder zie ik dat de tweede fase 5x boven de 251V is geweest (=AANTAL.ALS(L:L;">251")). In één maand tijd is dat best veel. Bij fase 1 en 3 gebeurt het niet. Deze hoge spanning kan er voor zorgen dat de omvormer pauzeert/vermogen gaat afknijpen. In 2019 lijkt hier geen sprake van. Zal wel komen doordat er in de wijk flink wat panelen bij zijn gekomen.

Het is inderdaad wel gek dat je omvormer twee MPPT-ingangen heeft, maar er 3 setjes kabels zijn. Mogelijk zat de boel in serie en kneep die kleine string de grote string af?

[Voor 34% gewijzigd door ThinkPad op 05-03-2021 10:15]

• SniperGuy
  • Laatst online: 26-05 15:14
tiswat schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 17:29:
[...]

Dit is in juli 2019. [Afbeelding]

En mei 2020.

[Afbeelding]
Al ik vergelijk met mijn eigen 10 panelen 3250wp setup op zzw dan haal ik in Mei een maximale opbrengst van 23.4kWh op een specifieke dag.
Dan vind ik 29 panelen van jou (waarvan 12 op zuid) inderdaad slecht presteren. Ik woon aan dan wel in het meest zonnige gedeelte van NL, maar hij hebt 3x zoveel panelen dan ik :o

Acties:
  • +1Henk 'm!

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

ThinkPadd schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 09:43:
[...]

Het is inderdaad wel gek dat je omvormer twee MPPT-ingangen heeft, maar er 3 setjes kabels zijn. Mogelijk zat de boel in serie en kneep die kleine string de grote string af?
1 string a
2x string b ?

Hier klopt echt iets niet.....

[Voor 5% gewijzigd door teacher op 05-03-2021 10:11]

• tiswat
DjVe schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 09:32:
Dit begint steeds meer te klinken als een niet kloppend ontwerp.....

Je hebt een Solax X3 4.0. Dat is een 3-fase omvormer met 2 MPPT

Je geeft nu aan dat de twee panelen die haaks op de uitbouw liggen, afgekoppeld zijn. Daaruit concludeer ik dat dat deze in één string zitten. Er zitten dus meerdere aansluitingen op de omvormer om strings van panelen aan te sluiten, maar dat is om identieke strings panelen (met dezelfde oriëntatie) parallel te schakelen.

De omvormer zelf is voorzien van twee MPPT, dus je kan twee dakvlakken met verschillende oriëntaties gebruiken. Nu hebben ze er 3 aangesloten... Dat is knap dom

Kan je een foto maken van de onderzijde van de omvormer zodat we kunnen zien hoe het aangesloten is?

Het zou zelfs kunnen dat ze voorzijde en achterzijde parallel geschakeld hebben op 1 MPPT en de twee losse panelen op MPP2 hebben geduwd. Dat zou wel verklaren waarom je opbrengst zo achter blijft.

oh en laat de installateur als de wiederweerga ook je potentiaalvereffening op orde maken. Ik zie geen gele draad naar binnen komen, dus je onderconstructie op het dak is nu niet potentiaal vereffend en dat is wel verplicht.
Uiteraard

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Oke dat zit goed. Geen parallelle aansluitingen.

Maar waar komen die losse kabels vandaan dan? Volgens je tekeningen heb je 12 panelen voor op zuid liggen en 15 achter op noord. Maar jij hebt het over twee panelen? Waar liggen die dan? Die kabels lijken ook naar beneden te lopen en het is door iemand anders aangesloten (want die gebruikt wel netjes zwart rood kabel)

Je vraagt je onderhand wel af hoe ze het systeem hebben ontworpen en geplaats bij nummer 145 met zoveel oriëntaties (ik hoop dat ze daar wel een systeem met optimizers/micro omvormers hebben geplaatst).

[Voor 13% gewijzigd door DjVe op 05-03-2021 10:20]

• ThinkPad

ThinkPad

teacher schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 09:48:
[...]

1 string a
2x string b ?

Hier klopt echt iets niet.....
Ik vind de string voltage van MPPT1 ook wel érg hoog (750V). Niet kloppend bij een string van 12 of 17 panelen iig, uitgaande van 30-34V per paneel als ik kijk naar twee andere setups waar ik dit inzichtelijk heb.

De strings lijken wel in serie te zijn aangesloten o.i.d. :?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

ThinkPadd schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 10:20:
[...]

Ik vind de string voltage van MPPT1 ook wel érg hoog (750V). Niet kloppend bij een string van 12 of 17 panelen iig, uitgaande van 30-34V per paneel als ik kijk naar twee andere setups waar ik dit inzichtelijk heb.

De strings lijken wel in serie te zijn aangesloten o.i.d. :?
Dat klopt wel. Het zijn 96C panelen op het noorden (mooie panelen overigens).

• tiswat
DjVe schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 10:18:
Oke dat zit goed. Geen parallelle aansluitingen.

Maar waar komen die losse kabels vandaan dan? Volgens je tekeningen heb je 12 panelen voor op zuid liggen en 15 achter op noord. Maar jij hebt het over twee panelen? Waar liggen die dan? Die kabels lijken ook naar beneden te lopen en het is door iemand anders aangesloten (want die gebruikt wel netjes zwart rood kabel)

Je vraagt je onderhand wel af hoe ze het systeem hebben ontworpen en geplaats bij nummer 145 met zoveel oriëntaties (ik hoop dat ze daar wel een systeem met optimizers/micro omvormers hebben geplaatst).
Die 2 panelen liggen op de uitbouw aan de achterkant. Dus ook op Noord gelegen.

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Oke duidelijk. Dan moet je die twee panelen op een eigen omvormer gaan aansluiten. Het is geen goed idee om deze panelen in serie op te nemen in je huidige configuratie.

Dat zal wel eens de reden kunnen zijn van je matige productie.

Dus ik verwacht dat het nu goed zit en dat je voor die twee panelen op je uitbouw even een aanvullende omvormer moet gaan regelen. Desnoods knal je die op twee micro-omvormers.

[Voor 36% gewijzigd door DjVe op 05-03-2021 10:37]

• tiswat
DjVe schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 10:31:
Oke duidelijk. Dan moet je die twee panelen op een eigen omvormer gaan aansluiten. Het is geen goed idee om deze panelen in serie op te nemen in je huidige configuratie.

Dat zal wel eens de reden kunnen zijn van je matige productie.

Dus ik verwacht dat het nu goed zit en dat je voor die twee panelen op je uitbouw even een aanvullende omvormer moet gaan regelen. Desnoods knal je die op twee micro-omvormers.
Dat gaf inderdaad de installateur woensdag ook aan. Alleen het gekke is dat de buren dezelfde installatie hebben en ook een uitbouw met 2 panelen (hoekhuis). Met de 2 panelen uit, wekte wij 4 kWh op en de buren 14 kWh.

• Moi_in_actie
Even om het overzicht weer te krijgen: je postte eerder de opbrengst van maart t/m december 2019 en januari t/m december 2020, waarbij je in 12 maanden in 2020 aanzienlijk minder haalde dan in 10 maanden in 2019.
Is er in die tijd iets veranderd aan de installatie of aan de omgeving?
Die 4000kWh uit 2019 (zeg 4500kWh over het volle jaar) is nog altijd niet veel voor een dergelijk omvangrijke installatie. Ook zeker niet weinig, panelen die op het noorden liggen brengen volgens mij veel en veel minder op, maar het is frappant dat er zo'n afname is t.o.v. het jaar ervoor (2019).

Ik denk trouwens, maar aangezien ik nog geen volledig jaar gedraaid heb en ook alleen panelen op Zuid heb kan ik dit niet 100% hard maken, dat schaduw bij jou wel een rol speelt. Dit omdat de piek van de stroom pas heel laat, tegen 16u, behaald wordt. In de grafiek die ik eerder postte kon je zien dat hier de piek meestal al rond 12u begint en deze aanhoudt tot iets van 15u, en dat is dan nu in de winter (zonnige dag in februari) waar wij hier redelijk wat last hebben van schaduw; 7 panelen hebben totaal geen last van schaduw nu, 9 wel (allen 330WP). Hiermee haal ik op de top nu al 3300W, in jouw situatie met aanzienlijk meer panelen (oke, wel een flink deel op noord) zou je toch wel wat meer moeten kunnen halen.

Dat gezegd hebben en wat anderen ook al noemden, ik denk niet dat dit het enige is, het lijkt mij een opeenstapeling van problemen, zeker als het in 2019 een stuk beter leek te werken dan afgelopen jaar. Puur kijkend naar de opbrengst, rekening houdend met de schaduw en de grafiek die je toont, zou het mij eerlijk gezegd niet verbazen als de panelen/string van de noordzijde helemaal niets doet (verkeerd aangesloten, kabeltje los, een of meerdere defecte panelen). Vandaar dat ik aan het begin ook vroeg van "is er eind 2019 of gedurende 2020 iets veranderd aan de situatie/installatie?".

• tiswat
Moi_in_actie schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 11:43:
Even om het overzicht weer te krijgen: je postte eerder de opbrengst van maart t/m december 2019 en januari t/m december 2020, waarbij je in 12 maanden in 2020 aanzienlijk minder haalde dan in 10 maanden in 2019.
Is er in die tijd iets veranderd aan de installatie of aan de omgeving?
Die 4000kWh uit 2019 (zeg 4500kWh over het volle jaar) is nog altijd niet veel voor een dergelijk omvangrijke installatie. Ook zeker niet weinig, panelen die op het noorden liggen brengen volgens mij veel en veel minder op, maar het is frappant dat er zo'n afname is t.o.v. het jaar ervoor (2019).

Ik denk trouwens, maar aangezien ik nog geen volledig jaar gedraaid heb en ook alleen panelen op Zuid heb kan ik dit niet 100% hard maken, dat schaduw bij jou wel een rol speelt. Dit omdat de piek van de stroom pas heel laat, tegen 16u, behaald wordt. In de grafiek die ik eerder postte kon je zien dat hier de piek meestal al rond 12u begint en deze aanhoudt tot iets van 15u, en dat is dan nu in de winter (zonnige dag in februari) waar wij hier redelijk wat last hebben van schaduw; 7 panelen hebben totaal geen last van schaduw nu, 9 wel (allen 330WP). Hiermee haal ik op de top nu al 3300W, in jouw situatie met aanzienlijk meer panelen (oke, wel een flink deel op noord) zou je toch wel wat meer moeten kunnen halen.

Dat gezegd hebben en wat anderen ook al noemden, ik denk niet dat dit het enige is, het lijkt mij een opeenstapeling van problemen, zeker als het in 2019 een stuk beter leek te werken dan afgelopen jaar. Puur kijkend naar de opbrengst, rekening houdend met de schaduw en de grafiek die je toont, zou het mij eerlijk gezegd niet verbazen als de panelen/string van de noordzijde helemaal niets doet (verkeerd aangesloten, kabeltje los, een of meerdere defecte panelen). Vandaar dat ik aan het begin ook vroeg van "is er eind 2019 of gedurende 2020 iets veranderd aan de situatie/installatie?".
Ik weet het eerlijk gezegd niet helemaal maar de installateur heeft in ergens in april/mei 2020 wat aangepast.
De panelen op de uitbouw zaten oorspronkelijk gelinked aan de panelen op de voorkant. Hij gaf aan dat die panelen elkaar dan proberen 'recht te trekken'. Waardoor de panelen op de voorkant minder opwekken. De panelen op de uitbouw heeft hij daarna weer gekoppeld aan de panelen aan de achterkant. Maar dat bracht ook geen oplossing.

Denk dat jullie er meer van begrijpen dus ik hoop dat de strekking een beetje duidelijkheid geeft.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-05 12:16
tiswat schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 11:50:
[...]

Ik weet het eerlijk gezegd niet helemaal maar de installateur heeft in ergens in april/mei 2020 wat aangepast.
De panelen op de uitbouw zaten oorspronkelijk gelinked aan de panelen op de voorkant. Hij gaf aan dat die panelen elkaar dan proberen 'recht te trekken'. Waardoor de panelen op de voorkant minder opwekken. De panelen op de uitbouw heeft hij daarna weer gekoppeld aan de panelen aan de achterkant. Maar dat bracht ook geen oplossing.

Denk dat jullie er meer van begrijpen dus ik hoop dat de strekking een beetje duidelijkheid geeft.
Er is niet echt een "rechttrekken", er is alleen een "naar beneden trekken" mogelijk. Het slechtst presterende paneel bepaalt.

Ook zin in een outdoor geek-fest? eth0.nl

• tiswat
killercow schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 11:53:
[...]

Er is niet echt een "rechttrekken", er is alleen een "naar beneden trekken" mogelijk. Het slechtst presterende paneel bepaalt.
Dat ja! Klopt.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Dan heb je er als installateur echt geen kaas van gegeten..... Een compleet ander paneel op een compleet andere oriëntatie in serie aansluiten...

• NeonovA
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-05 11:26
[...]

Als ik kijk naar naar de export valt mij op dat op 28 mei, een dag met vol op zon, het vermogen van string 1 niet hoger kwam dan 2240w. Dit moet bijna wel de string zijn naar de panelen op zuid, maar deze had gezien de tijd van het jaar dan echt wel richting de 3000w moeten gaan of misschien wel hoger. Als de monteur voor deze datum is langsgekomen en de 2 panelen had omgelegd van zuid naar noord, gaat er daar toch echt nog steeds iets niet goed.

Je gaat bijna denken dat de buren een paar van jullie panelen gebruiken of een paneel aan die kant niet goed is. 8)7

PVOutput | 3465Wp i.c.m. SB3.6-1AV-40 op ZO | Heerhugowaard | LIVE

• Termy
  • Laatst online: 23:24

Termy

valt er nog wat te fragge?

Aan de voltages en de specs van de panelen moet toch te achterhalen zijn hoeveel panelen er in de strings zitten?

Gezien de opbouw van de systemen volgens je de bouwtekening zou het me niet eens verbazen als niet de juiste aantallen panelen in de strings zitten.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Moi_in_actie
[...]

Zijn gedachtegang klopt dan als er geen gebruik wordt gemaakt van optimizers of micro-omvormers, dan zouden inderdaad die panelen achterom de hele reeks aan de voorzijde gaan tegenhouden. Je zegt dat die panelen dan bij de string aan de achterzijde zijn aangesloten, wellicht is hier een simpel foutje gemaakt en zit er een kabel niet doorverbonden (hele string doet niets), of door de extra panelen zit er misschien ineens teveel vermogen op 1 string en geeft dat problemen.

• tiswat
Nou vandaag helder blauwe dag, zon staat nog wel laag maar we zitten pas 1,5 kWh vandaag. Wordt er echt treurig van.

• ThinkPad

ThinkPad

Kun je van vandaag nog eens zo'n Excel-logfile delen?

[Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 05-03-2021 17:02]

• tiswat
ThinkPadd schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 17:02:
Natuurlijk! https://we.tl/t-Ib554w2WXz

• Meester_J
DjVe schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 11:57:
Dan heb je er als installateur echt geen kaas van gegeten..... Een compleet ander paneel op een compleet andere oriëntatie in serie aansluiten...
Dat is inderdaad altijd een slecht plan.

Als het paneel in de schaduw ligt nemen de diodes het over trouwens. Bij schaduw (hoeft maar een randje te zijn) doet het hele paneel niets, en heb je gewoon nog de opbrengst van de andere panelen. Er is wel wat verlies door de spanningsval van de diodes, en doordat je mogelijk buiten het MPP bereik werkt.

• Meester_J
PV1 max 270 watt
PV2 max 144 watt.

Dit zijn schaduwvermogens. Hebben ze wel zon gezien vandaag?

Ter vergelijking: Hier 4125wp op zuidwest: 15Kwh tot nu toe vandaag, max vermogen ongeveer 3100 Watt.

[Voor 16% gewijzigd door Meester_J op 05-03-2021 17:33]

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:07
ThinkPadd schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 17:02:
pv1 spanning blijft normaal, @TS vandaag toevallig met name difuse licht gehad?

of hangen die 2 panelen er inmiddels niet meer aan? (ik ben een beetje de tel kwijt)

hoe dan ook, het rare spannings verloop is er niet.

[Voor 22% gewijzigd door twain4me op 05-03-2021 17:44]

• tiswat
Meester_J schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 17:30:
[...]

PV1 max 270 watt
PV2 max 144 watt.

Dit zijn schaduwvermogens. Hebben ze wel zon gezien vandaag?

Ter vergelijking: Hier 4125wp op zuidwest: 15Kwh tot nu toe vandaag, max vermogen ongeveer 3100 Watt.
Vol zon, zeker het zuiden (voorkant). Geen wolkje aan de lucht. Woon zelf in het Noord Oost Brabant.

[Voor 3% gewijzigd door tiswat op 05-03-2021 17:45]

• tiswat
twain4me schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 17:42:
[...]

pv1 spanning blijft normaal, @TS vandaag toevallig met name difuse licht gehad?

of hangen die 2 panelen er inmiddels niet meer aan? (ik ben een beetje de tel kwijt)

hoe dan ook, het rare spannings verloop is er niet.
Die 2 panelen op de uitbouw zijn afgekoppeld

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ThinkPad

ThinkPad

Omdat ik gek ben op plaatjes:

Er was inderdaad nauwelijks vermogen, 300W is een lachertje met zoveel panelen. Netspanning blijft netjes binnen de grenzen. String voltages zien er ook goed uit. Ik zou het eerlijk gezegd zo niet weten, toch verkeerde doorlus ergens :?

[Voor 22% gewijzigd door ThinkPad op 05-03-2021 17:50]

• tiswat
Ik snap er ook niks van. Volgens mij is het gewoon écht niet goed geinstalleerd.
Van mij mogen ze helemaal opnieuw beginnen.

• Meester_J
ThinkPadd schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 17:46:
Omdat ik gek ben op plaatjes:

[Afbeelding]

Er was inderdaad nauwelijks vermogen, 300W is een lachertje met zoveel panelen. Netspanning blijft netjes binnen de grenzen. String voltages zien er ook goed uit. Ik zou het eerlijk gezegd zo niet weten, toch verkeerde doorlus ergens :?
Ohh, mooie plaatjes _/-\o_

Nou heb ik niet alle reacties gezien, maarrr: Heb je die omvormer al eens van de prik gehad?

• NeonovA
tiswat schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 17:57:
Ik snap er ook niks van. Volgens mij is het gewoon écht niet goed geinstalleerd.
Van mij mogen ze helemaal opnieuw beginnen.
[Afbeelding]
Dit gaat inderdaad helemaal nergens over. 8)7

Wel vreemd dat het in beide strings fout gaat. Alle 2 geven een veels te laag vermogen. Je zou gaan denken dat er wat loos is met de omvormer. Je kan zoals aangegeven is proberen de boel spanningsloos te maken maar mocht dat niet werken zou ik deze info is doorgeven aan de installateur en vragen of hij een andere omvormer kan meenemen om te testen.

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Nou, ik zit net aan hetzelfde te denken.. is die omvormer nog wel goed?

Met 300 watt en 100watt zou je verwachten dat er een hele berg panelen niet aangekoppeld zit, maar dan kan je mpp voltage niet zo hoog zijn...

En ik durf het bijna niet te zeggen, maar hier zou ik nou een solaredge op loslaten.
(Of, als je geen solaredge fan bent, micro omvormers.)

[Voor 24% gewijzigd door teacher op 05-03-2021 19:33]

• tiswat
NeonovA schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 19:26:
[...]

Dit gaat inderdaad helemaal nergens over. 8)7

Wel vreemd dat het in beide strings fout gaat. Alle 2 geven een veels te laag vermogen. Je zou gaan denken dat er wat loos is met de omvormer. Je kan zoals aangegeven is proberen de boel spanningsloos te maken maar mocht dat niet werken zou ik deze info is doorgeven aan de installateur en vragen of hij een andere omvormer kan meenemen om te testen.
En spanningsloos in de zin van, stekker eruit en zonnepanelen even 'uit' zetten?

• NeonovA
Onder je omvormer zit een knop welke je naar "off" kunt draaien, daarmee haal je de omvormer van het net. Zou hem in de nacht even zo laten staan, morgenochtend weer aangooien en kijken wat het doet.

De kabels in de omvormer zou ik trouwens niet loshalen, alles valt nog onder garantie en zou ik mooi door de installateur laten doen.

Acties:
  • +11Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23:13
Ik kan het natuurlijk volledig mis hebben maar ik begrijp het volgende uit de posts van ts. 17 maal Benq op ene kant, 12 ja Solar op andere. Specsheet van panelen zegt 54,7 volt per paneel. Omvormer mppt spanning volgens data sheet is 190-750 volt, Max ingangs spanning is 800 volt.
https://solarclarity.nl/w...c4-10kWDataSheetNL-V2.pdf

Reken even mee, 17 keer 54,7 is 930 volt.
Je omvormer staat dus voor noord zonder mppt te draaien , want die snapt het niet meer. Waarschijnlijk is deze sinds de eerste winter beschadigd, boven de 1000 volt schiet de boel waarschijnlijk in de fout en is het stuk, dus foute boel. Deze omvormer had niet met deze panelen in deze configuratie uitgerust mogen worden. Je Zuid panelen kunnen het nog doen, maar Noord is bijna zeker stuk. Max series voltage is 1000 volt dus als je pech hebt zijn er ook al panelen stuk.
Dat ze vervolgens de Benq in de string gooien bij de ja Solar zorgt ook voor 40 procent minder opbrengst op Zuid omdat de ampères niet meer kunnen lopen. Alles boven de 6 ampère wordt dan door de Benq geblokt en als die een andere oriëntatie hebben levert Zuid helemaal niks meer op.....

Als panelen na een dag in de zon warm worden daalt het voltage en kan de omvormer er misschien nog iets mee, maar ik zou deze omvormer vervangen door een omvormer die tot 1000 volt aan kan en de Noord panelen 2*8 of 2*7 parallel aansluiten. De volts zijn te hoog.

Ik kan alleen niet verklaren hoe het bij de buren wel werkt, tenzij die andere manier van aansluiten hebben (14 stuks in 2*7 parallel) of een andere omvormer.

Sterkte in ieder geval

[Voor 27% gewijzigd door Lardman op 05-03-2021 20:54. Reden: De ja Solar op Zuid gemist]

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Pagina: 1 2 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee