Zo, dit klinkt wel héél heftig. Maar ook weer niet heel gek. Ik hoop dat ze spoedig met een antwoord gaan komen. Heb de ook een klacht in gediend bij de aannemer, zij hebben de garantie van EPG verleend.Lardman schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 20:36:
Ik kan het natuurlijk volledig mis hebben maar ik begrijp het volgende uit de posts van ts. 17 maal Benq op ene kant, 12 ja Solar op andere. Specsheet van panelen zegt 54,7 volt per paneel. Omvormer mppt spanning volgens data sheet is 190-750 volt, Max ingangs spanning is 800 volt.
https://solarclarity.nl/w...c4-10kWDataSheetNL-V2.pdf
Reken even mee, 17 keer 54,7 is 930 volt.
Je omvormer staat dus voor noord zonder mppt te draaien , want die snapt het niet meer. Waarschijnlijk is deze sinds de eerste winter beschadigd, boven de 1000 volt schiet de boel waarschijnlijk in de fout en is het stuk, dus foute boel. Deze omvormer had niet met deze panelen in deze configuratie uitgerust mogen worden. Je Zuid panelen kunnen het nog doen, maar Noord is bijna zeker stuk. Max series voltage is 1000 volt dus als je pech hebt zijn er ook al panelen stuk.
Dat ze vervolgens de Benq in de string gooien bij de ja Solar zorgt ook voor 40 procent minder opbrengst op Zuid omdat de ampères niet meer kunnen lopen. Alles boven de 6 ampère wordt dan door de Benq geblokt en als die een andere oriëntatie hebben levert Zuid helemaal niks meer op.....
Als panelen na een dag in de zon warm worden daalt het voltage en kan de omvormer er misschien nog iets mee, maar ik zou deze omvormer vervangen door een omvormer die tot 1000 volt aan kan en de Noord panelen 2*8 of 2*7 parallel aansluiten. De volts zijn te hoog.
Ik kan alleen niet verklaren hoe het bij de buren wel werkt, tenzij die andere manier van aansluiten hebben (14 stuks in 2*7 parallel) of een andere omvormer.
Sterkte in ieder geval
Check! Zet ik 'm morgenvroeg weer om.NeonovA schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 20:31:
Onder je omvormer zit een knop welke je naar "off" kunt draaien, daarmee haal je de omvormer van het net. Zou hem in de nacht even zo laten staan, morgenochtend weer aangooien en kijken wat het doet.
De kabels in de omvormer zou ik trouwens niet loshalen, alles valt nog onder garantie en zou ik mooi door de installateur laten doen.