Ik heb laatst mn huis gespoten met de airless verfspuit, gewoon met flexa powerdeck, perfect! zonder voorstrijk in 1x strak zonder strepen,
Ik verf alles binnen nu met Pastolex Borasca. Dekt heel goed, niet extreem duur en ook nog goed schrobvast.
Enkel in de keuken hebben we op aanraden van de verf man, Relius Cleancoat 5. Die is enkel in lichte kleuren te krijgen maar moet heel schrobvast zijn. Als in schuurspons erover schrobvast.
Heb het niet getest verder... Maar vet e.d. poets je er zo af ja zonder dat het gaat glimmen.
Heb met beide soorten verf 2 lagen gedaan (gewoonte). Maar eigenlijk dekte het altijd in 1 keer. Zelfs van wit naar brandweer rood dekte in 1x. Na de 2e keer zag ik geen verschil... Maar die kleur verf ging ik toch nooit weer gebruiken dus dan maar bijna opmaken en geen risico nemen.
Voor zolder dacht ik de deurtjes met El cheapo praxis verf te doen... 6 lagen en nog dekte het niet. Nooit weer naar de bouwmarkt voor verf.
Enkel in de keuken hebben we op aanraden van de verf man, Relius Cleancoat 5. Die is enkel in lichte kleuren te krijgen maar moet heel schrobvast zijn. Als in schuurspons erover schrobvast.
Heb het niet getest verder... Maar vet e.d. poets je er zo af ja zonder dat het gaat glimmen.
Heb met beide soorten verf 2 lagen gedaan (gewoonte). Maar eigenlijk dekte het altijd in 1 keer. Zelfs van wit naar brandweer rood dekte in 1x. Na de 2e keer zag ik geen verschil... Maar die kleur verf ging ik toch nooit weer gebruiken dus dan maar bijna opmaken en geen risico nemen.
Voor zolder dacht ik de deurtjes met El cheapo praxis verf te doen... 6 lagen en nog dekte het niet. Nooit weer naar de bouwmarkt voor verf.
[ Voor 36% gewijzigd door Waah op 25-01-2022 23:55 ]
je hebt die kast toch wel eerst voorbehandeld he? dus in de grondverf gezet
en het was geen kast met melamine/fineer toplaag of wax er op?
ook die el cheapo praxis verf (die potten baseline van een10 tje neem ik aan?) heb ik nog nooit een issue mee gehad op de UV bestendigheid na.
ook die el cheapo praxis verf (die potten baseline van een10 tje neem ik aan?) heb ik nog nooit een issue mee gehad op de UV bestendigheid na.
De witte ral 9010 (op basis van latex) van de hornbach heb ik goede ervaringen mee
Er zat al een verflaag op (waren schuifdeurtjes op zolder). Gewoon netjes geschuurd en vervolgens de verf erop. Maar je zag gewoon hoe waterig het was en hoe weinig pigment er in zatfvdberg schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 00:24:
je hebt die kast toch wel eerst voorbehandeld he? dus in de grondverf gezet
En nee niet baseline. Perfection.
Was op zolder, dus dacht niet te duur en had toevallig die dag wat tijd omdat er iets was uitgevallen. Dus ff snel naar praxis, kleurtje verf halen en gaan. Was alsnog duurkoop
[ Voor 12% gewijzigd door Waah op 26-01-2022 07:25 ]
Ik heb al erg veel verf klussen gedaan en zelf ben ik tevreden over Gamma huismerk (in de promo goede prijs/kwaliteit). Gebruik ook wel eens verf van de Action. Die is acceptabel maar gebruik ik enkel voor hobbieklusjes enzo (vogelhuisje van dat soort dingen).
De enige verf waar ik uitermate ontevreden over was is Sigma houtlak op waterbasis. Naar aanbrengen was het oke, maar is slecht slijtvast, niet duurzaam, geeft af en laat zich slecht poetsen. Kortom slecht product naar mijn mening en dan ook nog eens veel voor betaald.
Sikkens ben ik dan wel tevreden van. Als ik kwaliteit wil en geen gezeik achteraf kies ik meestal Sikkens.
De enige verf waar ik uitermate ontevreden over was is Sigma houtlak op waterbasis. Naar aanbrengen was het oke, maar is slecht slijtvast, niet duurzaam, geeft af en laat zich slecht poetsen. Kortom slecht product naar mijn mening en dan ook nog eens veel voor betaald.
Sikkens ben ik dan wel tevreden van. Als ik kwaliteit wil en geen gezeik achteraf kies ik meestal Sikkens.
Kleine schop, maar mogelijk wel nuttig. Ik ben zelf aan het zoeken naar een goede verf voor binnenshuis omdat goedkope verf gewoon goedkoop is; de kleur degradeert over de jaren heen en soms is driemaal aanbrengen noodzakelijk. De verf die we zeven jaar geleden op de muren hebben gesmeerd gaan we daarom binnenkort vervangen. Maar dan de vraag wat is goede verf? Gelukkig bestaat dit topic en worden hier heel veel antwoorden en meningen gegeven. Ik ben dit topic doorgegaan en heb bijgehouden welke merken zijn genoemd en hoe vaak er een positieve of negatieve reactie over is gegeven. Hieronder de grafiek die erbij hoort; Histor is zesmaal afgeraden en één keer aangeraden, Hornbach is nul maal afgeraden en tweemaal aangeraden, enzovoorts.
Voor verf moet je dus volgens de kritische Tweaker bij Sikkens en Sigma zijn, en met Wijnozol op drie zijn dit de echte positieve uitschieters. Histor, Flexa en (overige) verf van de bouwmarkt daar is tot nu toe iedere criticus negatief over en daar moet met een grote boog omheen gelopen worden.
Ik ga dankzij dit topic (en de dataverwerking) bij de verfwinkel kijken naar een merk dat met Si begint!
Voor verf moet je dus volgens de kritische Tweaker bij Sikkens en Sigma zijn, en met Wijnozol op drie zijn dit de echte positieve uitschieters. Histor, Flexa en (overige) verf van de bouwmarkt daar is tot nu toe iedere criticus negatief over en daar moet met een grote boog omheen gelopen worden.
Ik ga dankzij dit topic (en de dataverwerking) bij de verfwinkel kijken naar een merk dat met Si begint!
/f/image/GIYW490UQrWQF1Vywf4oXuFf.png?f=fotoalbum_large)
7400 Wp op het dak
@Theo ik heb ook veel gelezen en gezocht naar goede en betaalbare latex. Ooit de fout gemaakt goedkope bouwmarkt verf (Meisterpolar Hornbach) te gebruiken en nooit meer.
Ik ben tevreden (prijs/kwaliteit) van Drost Alaska+. Kost ongeveer 90 euro per 10 liter, als je mazzel hebt in aanbieding aan 80 euro. Dekt goed en schrobklasse 1 volgens de specificaties. Rendement van 8M2 haal ik in praktijk niet denk ik, maar dat zijn theoretische cijfers in labo omstandigheden. Zal bij Sikkens en Sigma vast niet anders zijn verwacht ik.
Kan verder dus niet met die merken vergelijken. Wel met Wijzonol. Iets goedkoper dan Drost maar dekte slechter op gipsplaat en voor een tientje (oid?) verschil is het me dat gedoe helemaal niet waard.
Ik ben tevreden (prijs/kwaliteit) van Drost Alaska+. Kost ongeveer 90 euro per 10 liter, als je mazzel hebt in aanbieding aan 80 euro. Dekt goed en schrobklasse 1 volgens de specificaties. Rendement van 8M2 haal ik in praktijk niet denk ik, maar dat zijn theoretische cijfers in labo omstandigheden. Zal bij Sikkens en Sigma vast niet anders zijn verwacht ik.
Kan verder dus niet met die merken vergelijken. Wel met Wijzonol. Iets goedkoper dan Drost maar dekte slechter op gipsplaat en voor een tientje (oid?) verschil is het me dat gedoe helemaal niet waard.
[ Voor 8% gewijzigd door sloth op 10-03-2022 18:37 ]
ik heb van de week met 2 type verf gesaust en in het verleden voornamelijk met Sigma.
dit keer hebben we SPS multimat geprobeerd vanwege de 90 euro per 10l, dat was toch 1/3de goedkoper dan de sigma variant en ik ben niet geheel ontevreden. Heb uiteindelijk 2x de wanden moeten sausen voordat ik tevreden was en het streeploos was. Ik ben alleen bang dat dat heeft gelegen aan de voorgestreken ondergrond. Het leek nog net iets meer de verf op te slurpen waardoor je toch banen zag de eerste keer.
Ik vind de SPS wel voor mn gevoel wat sneller banen laten staan, maar dat kan ook aan de ondergrond liggen.
Vandaag nog een paar wanden gedaan met Pure&Original classico krijtverf. Wat een prachtige verf is dat zeg! we gingen van een witte muur naar een donkerdere taupe kleur in 2 lagen en echt perfect streeploos/baan vrij.
Krijtverf is echt extreem mat en ziet er echt prachtig uit! maargoed ze leveren alleen hun eigen kleuren geloof ik. Wel 290 euro per 10L.... voor dat geld mag het ook wel
dit keer hebben we SPS multimat geprobeerd vanwege de 90 euro per 10l, dat was toch 1/3de goedkoper dan de sigma variant en ik ben niet geheel ontevreden. Heb uiteindelijk 2x de wanden moeten sausen voordat ik tevreden was en het streeploos was. Ik ben alleen bang dat dat heeft gelegen aan de voorgestreken ondergrond. Het leek nog net iets meer de verf op te slurpen waardoor je toch banen zag de eerste keer.
Ik vind de SPS wel voor mn gevoel wat sneller banen laten staan, maar dat kan ook aan de ondergrond liggen.
Vandaag nog een paar wanden gedaan met Pure&Original classico krijtverf. Wat een prachtige verf is dat zeg! we gingen van een witte muur naar een donkerdere taupe kleur in 2 lagen en echt perfect streeploos/baan vrij.
Krijtverf is echt extreem mat en ziet er echt prachtig uit! maargoed ze leveren alleen hun eigen kleuren geloof ik. Wel 290 euro per 10L.... voor dat geld mag het ook wel
Wat is jullie voorkeur voor wat betreft het opnieuw witsauzen van een plafond of wandje? Zou je dan vb. verf van de bouwmarkt kunnen pakken (RAL9010), of zouden jullie dan alsnog naar SIkkens/Sigma kijken?
Basho, hangt er natuurlijk vanaf waar dat plafond/wandje is (een berghok of rommelzolder vs. de woonkamer), maar de consensus hier is wel dat bouwmarktverf niet de voorkeur verdient voor de meeste ruimtes.
True republicanism is the sovereignty of the people. There are natural and imprescriptible rights which an entire nation has no right to violate. Vive La Republique!
'witsauzen' met 9010 ?ViezeVis schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 20:26:
Wat is jullie voorkeur voor wat betreft het opnieuw witsauzen van een plafond of wandje? Zou je dan vb. verf van de bouwmarkt kunnen pakken (RAL9010), of zouden jullie dan alsnog naar SIkkens/Sigma kijken?
RAL 9010 is niet wit, maar gaat richting roomkleur/gebroken wit. vergis je daar niet in, als je nu echt helder wit hebt. Caparol Capatex heeft mijn voorkeur, maar is wel prijzig. Je hebt Satin(zijdeglans) Soft (mat zijdeglans), Mat(mat) Gloss 60(glans)
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
Hey, jij ook hierHackus schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 17:39:
[...]
'witsauzen' met 9010 ?
RAL 9010 is niet wit, maar gaat richting roomkleur/gebroken wit. vergis je daar niet in, als je nu echt helder wit hebt. Caparol Capatex heeft mijn voorkeur, maar is wel prijzig. Je hebt Satin(zijdeglans) Soft (mat zijdeglans), Mat(mat) Gloss 60(glans)
Dankje! Ik denk dat we het op zolder zullen gebruiken inderdaad. Moest eerlijk bekennen dat ik wel schrok van het prijsverschil. Aan de andere kant, goede verf blijft langer mooi en je hebt ook minder nodig.theredspecial schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 11:46:
Basho, hangt er natuurlijk vanaf waar dat plafond/wandje is (een berghok of rommelzolder vs. de woonkamer), maar de consensus hier is wel dat bouwmarktverf niet de voorkeur verdient voor de meeste ruimtes.
grappig ik juist minder snel, bij onbehandelde muren eerste keer mengen met voorstrijk en 2e keer gewoon rollen. SPS wordt heel erg veel gebruikt in de private verhuur/renovatie markt vanwegen het makkelijk streeploos werken. Maargoed dat is geen multimat dus dat kan ook nog schelen.Aurum schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 21:22:
@twain4me
Ik durf ook niet met zekerheid te zeggen dat het zo is. We hebben dezelfde verf ook gespoten met een airless apparaat en daar was niks aan de hand namelijk.
Ik zou evengoed de verf aanraden vanwege geld/kwaliteit verhouding
Ik durf ook niet met zekerheid te zeggen dat het zo is. We hebben dezelfde verf ook gespoten met een airless apparaat en daar was niks aan de hand namelijk.
Ik zou evengoed de verf aanraden vanwege geld/kwaliteit verhouding
Zit er eigenlijk veel verschil tussen bijvoorbeeld de 'normale' Sikkens muren & plafonds verf
(https://www.karwei.nl/ass...at-wit-10-liter/p/B163540)
Of de Sikkens Aplha Projecttex?
https://www.deverfzaak.nl/sikkens-alpha-projecttex.html
Of hebben jullie een ander advies voor verf op de binnenmuren? We zijn beginners, hebben wel vaker geschilderd maar nog nooit grote oppervlakten.
(https://www.karwei.nl/ass...at-wit-10-liter/p/B163540)
Of de Sikkens Aplha Projecttex?
https://www.deverfzaak.nl/sikkens-alpha-projecttex.html
Of hebben jullie een ander advies voor verf op de binnenmuren? We zijn beginners, hebben wel vaker geschilderd maar nog nooit grote oppervlakten.
Geen eigen ervaring. Als je de zoekfunctie gebruikt lees je dat men met projecttex doorgaans slechtere resultaten heeft. Schijnt niet gelijk te zijn aan 'normale' Sikkens verf.
Buiten begonnen met Hornbach huismerk (vooral oude, bestaande kozijnen hiermee gedaan)
Toen paar nieuwe kozijnen grond en toplaag in Sigma gezet.
We gaan nu (binnen 2jr dus) de Hornbach zooi strippen en ook in de Sigma zetten. Alles is al verkleurd en verweerd
Wijze en dure les; bezuinig niet op buitenverf.
(binnen alles in 'stralend wit' van Flexa gekwakt, maar ook heel goede ervaringen met de afneembare witte zut die de AC-tion om de zoveel tijd verkoopt...)
Toen paar nieuwe kozijnen grond en toplaag in Sigma gezet.
We gaan nu (binnen 2jr dus) de Hornbach zooi strippen en ook in de Sigma zetten. Alles is al verkleurd en verweerd
Wijze en dure les; bezuinig niet op buitenverf.
(binnen alles in 'stralend wit' van Flexa gekwakt, maar ook heel goede ervaringen met de afneembare witte zut die de AC-tion om de zoveel tijd verkoopt...)
[ Voor 19% gewijzigd door warhamstr op 27-03-2022 23:53 ]
P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K
Ook wij op zoek naar muurverf. Nu zien wij dat de verf van Wijzonol een stuk goedkoper is, en ook erg goede recensies heeft. Welke muurverf van Wijzonol is de juiste voor het verven van muren binnen? De Superdek Muurverf?
Ben hier bezig met Sigma S2U Allure in RAL 7035 op de voordeur. Ziet er uitstekend uit en ‘vloeit’ goed. Op de kozijnen en overige draaiende delen komt het zelfde spul maar dan RAL 9003. Aardige klus..
Lekker!
Ik ga binnenkort mijn trap (wit) verven. Iemand suggesties voor de juiste verf?
@Blik1984 Sigma S2U Nova traplak als ik het nu weer moest doen. Vier jaar geleden met Rambo traplak gedaan en dat is best mooi geworden. Nu zijn er kinderen, is de trap niet geweldig mooi meer en wachten we er nog maar even mee.. 😜
Lekker!
Ik zweer bij KEIM en koop altijd via Greenpaints.
https://duurzamehuizenroute.nl/woning/vrijstaande-woning-2019-ommen
Bump, is dit een fatsoenlijke? https://www.deverfzaak.nl/wijzonol-superdek-muurverf.htmlFelixForte schreef op zondag 22 mei 2022 @ 23:14:
Ook wij op zoek naar muurverf. Nu zien wij dat de verf van Wijzonol een stuk goedkoper is, en ook erg goede recensies heeft. Welke muurverf van Wijzonol is de juiste voor het verven van muren binnen? De Superdek Muurverf?
Deze vind ik nog wel een leuke prijs hebben. Ben van plan om nieuw stucwerk te behandelen met OK Voorstrijk wit dekkend en 1 laag Wijzonol Superdek. Zou dat moeten lukken?
@FelixForte ik heb betere ervaringen met Drost op dezelfde ondergrond. Even zoeken op mijn posts. En dat was met duurdere Wijzonop verf. 5 tientjes lijkt me te goedkoop voor kwalitatieve latex die goed dekt.
Ik ben er weer ingetrapt.
Vol goede moed naar gamma.
Bordeaux lambrisering in de slaapkamer, moet wit vond de vrouw.
Schuren voorbewerking etc.
1 Pot grondverf OK van de gamma in wit. 1 Pot zijdeglans huismerk van gamma.
Zou voldoende moeten zijn voor de lambrisering van een 5m bij 3m kamer.
Nou snap ik best dat je over een donkere kleur 2 lagen grond moet smeren.
En dat rood lastiger dekt dan grijs.
Maar 4 lagen grond.
En 2 lagen zijdeglans lak vind ik echt wat overdreven.
Inmiddels 2 potten OK grond en 1 pot huismerk zijdeglans verder
Ik zit straks aan 7 lagen en die zooi dekt nog niet.
Note to self.
NEVER EVER meer gamma.
Bespaar jezelf al het extra werk en ergernis en hoofdpijn, ga voor Si of Si.
Een dermate belabberde kwaliteit verf is natuurlijk een uitstekend verdienmodel voor gamma.
Maar 4 lagen grond.
Note to self.
NEVER EVER meer gamma.
Een dermate belabberde kwaliteit verf is natuurlijk een uitstekend verdienmodel voor gamma.
[ Voor 30% gewijzigd door Raypelsteeltje op 03-08-2022 00:08 ]
Het kan zeer goed aan mijn ervaring liggen, maar waarom zou je in hemelsnaam 4 lagen grondverf aanbrengen als het al eens geschilderd is? Bij mijn weten is grondverf voor de hechting, niet voor dekking. Het was al eens geschilderd dus ik zou het licht opgeschuurd hebben en geen grondverf gebruiken. Of hooguit 1 laag. Maar omdat je schrijft dat het met 2 lagen zijdeglans niet dekt zal er vast ook iets mis zijn met die verf. Balen!Raypelsteeltje schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 23:53:toon volledige bericht
Maar 4 lagen grond.
Note to self.
NEVER EVER meer gamma.
Voor niet al te kritisch werk gebruik ik wel verf van de gamma, of een pot histor o.i.d.
OK huismerk moet je alleen geven aan je kinderen als ze een boomhut hebben gebouwd en willen schilderen. Als student zijnde die zooi ook wel eens gehaald, dat is troep.Raypelsteeltje schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 23:53:toon volledige bericht
Maar 4 lagen grond.
Note to self.
NEVER EVER meer gamma.
Schilderen is klote werk en dat wil je dus zo lang mogelijk uitstellen tot je weer moet. Daarom dus goede verf gebruiken.
2,5 jaar geleden is ons huis wit geschilderd. Had zelf de verf geleverd (caparol).
Was een beetje smerig/grauw. Vorige week met spuit erover en nu is het weer als nieuw. (en het bladert ook niet af zoals je vaak ziet)
Nog even een plasje
Ik heb in novemeber gekozen voor veveo ac plus + 1x sikkens grond.
Met veveo is zo goed als de hele beneden verdieping gedaan en ik kan oprecht zeggen dat ik hier zeer tevreden over ben, hoog uit 2 lagen( 3 op een bloed rode muur(en dan bedoel ik ook echt F...ing rood)). De sikkens die veel duurder is per liter deed gewoon pijn, zag er niet anders uit, rolde niet anders en dekte ook niet anders.
Ik heb in novemeber gekozen voor veveo ac plus + 1x sikkens grond.
Met veveo is zo goed als de hele beneden verdieping gedaan en ik kan oprecht zeggen dat ik hier zeer tevreden over ben, hoog uit 2 lagen( 3 op een bloed rode muur(en dan bedoel ik ook echt F...ing rood)). De sikkens die veel duurder is per liter deed gewoon pijn, zag er niet anders uit, rolde niet anders en dekte ook niet anders.
𝙸𝚗 𝚜𝚙𝚊𝚌𝚎 𝚗𝚘 𝚘𝚗𝚎 𝚌𝚊𝚗 𝚑𝚎𝚊𝚛 𝚢𝚘𝚞 𝚜𝚌𝚛𝚎𝚊𝚖 | Tweakers Discord | Stats.fm | Discogs
Nog een echte protip (van de pro van de verfwinkel, dus niet van mijRaypelsteeltje schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 23:53:toon volledige bericht
Maar 4 lagen grond.
Note to self.
NEVER EVER meer gamma.
7400 Wp op het dak
Ben ik persoonlijk niet zo'n fan van, omdat het dan nogal lastig is te zien of je alles wel hebt geraakt.Theo schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 11:05:
[...]
Nog een echte protip (van de pro van de verfwinkel, dus niet van mij): Altijd je grondverf van te voren laten mengen in je eindkleur! Dat scheelt echt enorm veel in kleur en moeite. Ik ben er een paar maanden geleden achteraangekomen dat dit een optie is bij de verfwinkel, en het werkt ideaal.
I'd choose Sikkens any day of the week and twice on Sunday #Sikkens4life
[ Voor 4% gewijzigd door Skittles12 op 03-08-2022 11:19 ]
Ik heb hier buiten geverfd met de Gamma Titan, moet zeggen dat ik best tevreden ben. 4 jaar later ziet het er gewoon nog strak uit.
Maar het OK merk van Gamma is gewoon niet OK. Verf nooit geprobeerd maar diverse andere ervaringen in gehad. Ook in kwasten ik schilder prima met de premium huismerk kwasten maar de OK kwast begin ik niet eens meer aan.
Maar het OK merk van Gamma is gewoon niet OK. Verf nooit geprobeerd maar diverse andere ervaringen in gehad. Ook in kwasten ik schilder prima met de premium huismerk kwasten maar de OK kwast begin ik niet eens meer aan.
[ Voor 46% gewijzigd door Batavia op 03-08-2022 11:36 ]
Ik gebruik blauwe grondverf ( sikkens rubbol primer ) voor de buitenkant van mijn huis. Ga er twee tot drie keer overheen met sikkens rubbol sd ral 9010. Niets van het blauwe meer te zien en je weet precies waar je nog moet “raken”.Kurma schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 11:08:
[...]
Ben ik persoonlijk niet zo'n fan van, omdat het dan nogal lastig is te zien of je alles wel hebt geraakt.
Dat is geen protip, maar een don't. Als je dezelfde kleur grondverf gebruikt wordt heel lastig om tijdens het schilderen te zien waar precies geweest bent en welke plekjes je hebt gemist of de verf niet goed heeft gepakt. Bij grote oppervlakte kost dat je alleen maar meer tijd (en frustratie). Ik kan het niemand aanraden.Theo schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 11:05:
[...]
Nog een echte protip (van de pro van de verfwinkel, dus niet van mij): Altijd je grondverf van te voren laten mengen in je eindkleur! Dat scheelt echt enorm veel in kleur en moeite. Ik ben er een paar maanden geleden achteraangekomen dat dit een optie is bij de verfwinkel, en het werkt ideaal.
[ Voor 7% gewijzigd door rappie_nl op 03-08-2022 15:07 ]
beter dekkend in de gronverf(op kleur) zetten en maar 1 aflak laag, tevens zijn rood en blauw de lastigste kleuren om goede dekking te krijgen.
[ Voor 3% gewijzigd door Shevronix op 03-08-2022 15:25 ]
Maar wat is dan wel handig? Stel je lakt af met 9010, dan gronden met 100% wit?rappie_nl schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 15:05:
[...]
Dat is geen protip, maar een don't. Als je dezelfde kleur grondverf gebruikt wordt heel lastig om tijdens het schilderen te zien waar precies geweest bent en welke plekjes je hebt gemist of de verf niet goed heeft gepakt. Bij grote oppervlakte kost dat je alleen maar meer tijd (en frustratie). Ik kan het niemand aanraden.
gronden ook met ral 9010 en gebruik grondverf uit de zelfde lijn als de aflak om spanningsverschil te voorkomen.
[ Voor 64% gewijzigd door Shevronix op 03-08-2022 15:51 ]
En als je nu 2 tandjes lichter gaat dan de eindkleur?rappie_nl schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 15:05:
[...]
Dat is geen protip, maar een don't. Als je dezelfde kleur grondverf gebruikt wordt heel lastig om tijdens het schilderen te zien waar precies geweest bent en welke plekjes je hebt gemist of de verf niet goed heeft gepakt. Bij grote oppervlakte kost dat je alleen maar meer tijd (en frustratie). Ik kan het niemand aanraden.
Dan zie je wel het verschil maar is het wat makkelijker dekend? Of maak ik dan een denk fout
Begin dit jaar met Gamma Titan de schuur in de verf gezet. Eerst met gamma Titan grondverf en daarna 2 lagen Gamma Titan zijdeglans lak.
Enige wat me echt tegenviel is de droogtijd van die lak. Duurt echt minimaal 24 en liefst 48 uur voordat je licht kan opschuren. En echt pas na 2 + week is het echt uitgehard. Maar volgens google schijnt dat normaal te zijn voor acryl gedagen lak.
Het einde resultaat is wel echt netjes geworden! Moest overigens wel de lak verdunnen omdat het anders te stropering was voor de roller.
Ben nu met voorkant van het huis bezig en gebruik het weer
Enige wat me echt tegenviel is de droogtijd van die lak. Duurt echt minimaal 24 en liefst 48 uur voordat je licht kan opschuren. En echt pas na 2 + week is het echt uitgehard. Maar volgens google schijnt dat normaal te zijn voor acryl gedagen lak.
Het einde resultaat is wel echt netjes geworden! Moest overigens wel de lak verdunnen omdat het anders te stropering was voor de roller.
Ben nu met voorkant van het huis bezig en gebruik het weer
Zorgen voor een (klein) contrast tussen de kleuren van je grondverf en lak. Kan een paar tinten donkerder of lichter zijn. Als je maar (net) genoeg contrast hebt. Je hoeft niet altijd witte/standaard grondverf te gebruiken123coen123 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 15:49:
[...]
Maar wat is dan wel handig? Stel je lakt af met 9010, dan gronden met 100% wit?
Als je met 9010 aflakt zou ik bijvoorbeeld een licht grijze kleurvariant nemen voor de grondverf. Dat geeft (voor mij) een goed contrast.
Heb voor de kozijnen buiten (Oost) met de eigenmerk verf van de bouwmaat gedaan in 2016.
https://www.bouwmaat.nl/b...1-25-l/product/0000570289
Vorige week (2022)wat plekjes in de hoeken en scheurtjes op de neuslatten en grenen kozijnen gedaan.
Verf zag er verder nog prima uit op de droge plekken.
Zeer tevreden mee.
Vorige week (2022)wat plekjes in de hoeken en scheurtjes op de neuslatten en grenen kozijnen gedaan.
Verf zag er verder nog prima uit op de droge plekken.
Zeer tevreden mee.
Zelfde spul gebruikt waar onze professionele schilders ook mee werkten.
Binnen alles Trimetal: Magnatex op de muren en Permacryl (FX primer, AE Satin aflak) voor t houtwerk. Buiten Sigma Rubbol (primer en XD Gloss aflak).
Erg goed verwerkbaar en een perfect resultaat.
Binnen alles Trimetal: Magnatex op de muren en Permacryl (FX primer, AE Satin aflak) voor t houtwerk. Buiten Sigma Rubbol (primer en XD Gloss aflak).
Erg goed verwerkbaar en een perfect resultaat.
Dat soort bouwmarkten hebben meestal we goede verven, aanbiedingen zijn daarom meestal leuk.3dmazter schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 17:38:
... eigenmerk verf van de bouwmaat gedaan in 2016.
..
Met die snelgrond kan je tweemaal per dag schilderen.
Nee hoor precies goed gedacht, 100 punten 👍🏻Sinny schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 16:26:
[...]
En als je nu 2 tandjes lichter gaat dan de eindkleur?
Dan zie je wel het verschil maar is het wat makkelijker dekend? Of maak ik dan een denk fout
12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018
Zelf niet, maar andere tweakers wel:
Op zoek naar goede latex
[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6
Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3
Op zoek naar goede latex
[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6
Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3
[ Voor 18% gewijzigd door sloth op 17-08-2022 23:04 ]
Vorige week was bij de Gamma de Sikkens in de aanbieding: https://www.gamma.nl/asso...l-9010-10-liter/p/B163545 voor 93€. Omdat we binnenkort gaan verhuizen leek dit mij wel een goeie, zeker omdat ik niet super tevreden was met de latex van Gamma twee jaartjes geleden.
Maar nu heb ik mijn bedenkingen over de Sikkens die bij de gamma te koop is, gelukkig kan ik 'm nog terugdoen, maar ik kan er bar weinig over vinden behalve dat EAN 8711113186650 ook enkel en alleen bij de Gamma, Praxis en Karwei te koop is. Mijn vermoeden is dan ook dat dit dus niet één en dezelfde verf is die onder een andere naam ook elders te koop is. Hiernaast vertrouw ik ook niet klakkeloos op de reviews gezien het natuurlijk ook niveau Gamma is.
Iemand die mij hier wat over kan vertellen?
Maar nu heb ik mijn bedenkingen over de Sikkens die bij de gamma te koop is, gelukkig kan ik 'm nog terugdoen, maar ik kan er bar weinig over vinden behalve dat EAN 8711113186650 ook enkel en alleen bij de Gamma, Praxis en Karwei te koop is. Mijn vermoeden is dan ook dat dit dus niet één en dezelfde verf is die onder een andere naam ook elders te koop is. Hiernaast vertrouw ik ook niet klakkeloos op de reviews gezien het natuurlijk ook niveau Gamma is.
Iemand die mij hier wat over kan vertellen?
[ Voor 9% gewijzigd door True op 30-08-2022 21:27 ]
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Sikkens bij de gamma is niet de Sikkens die bij een professionele verfwinkel haalt.
Klus afhankelijk: International, Tenco, Sikkens, Jotun, Epifanes
Maar het eindresultaat hangt ook sterk af van de gebruikte kwast/roller/spuit (zoals van Anza of Copenhagen), temperatuur en dwarrelend stof.
Maar het eindresultaat hangt ook sterk af van de gebruikte kwast/roller/spuit (zoals van Anza of Copenhagen), temperatuur en dwarrelend stof.
[ Voor 57% gewijzigd door DJMaze op 31-08-2022 23:20 ]
Maak je niet druk, dat doet de compressor maar
Klopt, maar hopelijk is het wel beter voor die 130 euro dan een bak Flexa powerdek van 39,99. Ik heb zelf alles in huis beneden met Sikkens Alphatex IQ gedaan en dat zit er nog steeds aan. Ook achter de kookplaat ondertussen al 7 jaar dagelijks schoongemaakt, niets aan de hand. Op zolder voor goedkoop gegaan en daar Wijzonol superdek gerold, best oké spul voor het geld.mierenfokker schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 22:36:
Sikkens bij de gamma is niet de Sikkens die bij een professionele verfwinkel haalt.
Voor buitenschilderwerk haal ik ook goed spul, Sikkens Rubbol of Sigma S2U lijn. Voor wat simpelere / minder boeiende zaken haal ik ook wel eens een potje bouwmarkt Flexa / Sikkens als het goed in de aanbieding is.
De wijzen komen uit het Oosten!
Voor iets meer (160 euro) kun je vast wel ergens sikkens alphacryl pure mat sf bestellen online (gratis verzending) of sikkens alphacryl plafond (goedkoper). Die zou ik dan doenNoepZor schreef op donderdag 1 september 2022 @ 09:26:
[...]
Klopt, maar hopelijk is het wel beter voor die 130 euro dan een bak Flexa powerdek van 39,99. Ik heb zelf alles in huis beneden met Sikkens Alphatex IQ gedaan en dat zit er nog steeds aan. Ook achter de kookplaat ondertussen al 7 jaar dagelijks schoongemaakt, niets aan de hand. Op zolder voor goedkoop gegaan en daar Wijzonol superdek gerold, best oké spul voor het geld.
Voor buitenschilderwerk haal ik ook goed spul, Sikkens Rubbol of Sigma S2U lijn. Voor wat simpelere / minder boeiende zaken haal ik ook wel eens een potje bouwmarkt Flexa / Sikkens als het goed in de aanbieding is.
Dat hoor je veel, maar wat is er dan anders?mierenfokker schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 22:36:
Poah dikke Massey.
Dit weekend heb ik de keukenwanden voorzien van Sikkens Alpha Rezisto. Genot om daarmee te werken: vloeit netjes uit, zelfs in de hoekjes zie je nauwelijks dat het kwastenwerk was en geen roller. En ik zou bijna het plafond kunnen schilderen zónder de meubels af te dekken: het druipt eigenlijk niet. Nu maar hopen dat het inderdaad zo makkelijk schoon maakt
, want goedkoop is het niet.
True republicanism is the sovereignty of the people. There are natural and imprescriptible rights which an entire nation has no right to violate. Vive La Republique!
De inhoudpizzacabonara schreef op donderdag 1 september 2022 @ 21:19:
[...]
Dat hoor je veel, maar wat is er dan anders?
Maar als je bijvoorbeeld Sikkens Rezisto koopt is dat overal gelijk. Bouwmarkt of niet. Maar vaak heeft de bouwmarkt een eigen type "sikkens" verf en dat is anders, en meestal niet in positieve zin. Dat is letterlijk "voor de naam" betalen.
Geen ervaring met Rezisto trouwens. maar wel iets soortgelijks: Relius Cleancoat 5. Dit is een ultra-matte verf die zeer schrobvast is. In principe zou die zelfs schuurspons-vast moeten zijn, maar dat heb ik niet aangedurft. We gebruiken het in de keuken en vet en dergelijke krijg je gewoon schoon inderdaad
Het is bij mij een beetje klusafhankelijk met een lichte voorkeur voor Sigma.
Ik ben er wel achter dat ik geen fan ben van de 1-pot systemen.
Ik ben er wel achter dat ik geen fan ben van de 1-pot systemen.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Dat kan ik bevestigen, heb er een goede ervaring mee.Hyena schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 16:43:
Laatst bij een offerte voor latex spuiten bekend geraakt met Keim, wel erg duur maar is volgens mij ook heel erg goede verf. Wikipedia: Minerale verf
Is een uitvinder van minerale verf. Wikipedia: Keimfarben
Wordt voor Nederland in Almere geproduceerd.
Hebben hier een hoofdkantoor voor NL.
Edit: zie dat de prijzen in Duitsland een stuk lager liggen. Color24.de rekent €94.95 per 12.5 liter tegen €135,58 in NL. Geldt ook voor andere merken als Caparol. Verzendkosten nog even opvragen. Edit2: € 35 verzendkosten en 21% BTW ipv 19% wegens koop in Nederland. Dus je betaald gewoon NL BTW ook al is de winkel in Duitsland.
Boven was ik niet tevreden over het resultaat met een andere verf, op de benedenverdieping Keim Innostar gebruikt. Het dekt goed en is erg mat waardoor ook het plafond er strak uitziet.
Naar aanleiding van o.a. dit topic hebben wij voor onze woning (alle binnenmuren) gekozen voor: Sikkens Alphacryl Pure Mat SF in wit en in een donkerblauwe kleur. Voorstrijk met Sikkens Alpha Aquafix. Het is wel prijzig, maar de vergelijking met de Gamma Monodek die wij voor onze vorige woning hebben gebruikt is een compleet andere ervaring. Wel moeten we eerlijkheidshalve zeggen dat de Sikkens Alphacryl Pure Mat SF op kleur gemengd lastiger saust. Het rendement is ook erg laag zonder aan te lengen (bij ons 6m liter(!) enkele laag). Het aanlengen hebben wij nog niet gedaan, maar gaan we zeker voor de 2e verdieping doen.
Fijne grondverf deze https://www.hornbach.nl/s...-2-l/5870207/artikel.html
Poah dikke Massey.
Dus je gaat je hele huis van binnen donkerblauw verven?True schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:28:
Naar aanleiding van o.a. dit topic hebben wij voor onze woning (alle binnenmuren) gekozen voor: Sikkens Alphacryl Pure Mat SF in wit en in een donkerblauwe kleur. Voorstrijk met Sikkens Alpha Aquafix. Het is wel prijzig, maar de vergelijking met de Gamma Monodek die wij voor onze vorige woning hebben gebruikt is een compleet andere ervaring. Wel moeten we eerlijkheidshalve zeggen dat de Sikkens Alphacryl Pure Mat SF op kleur gemengd lastiger saust. Het rendement is ook erg laag zonder aan te lengen (bij ons 6m liter(!) enkele laag). Het aanlengen hebben wij nog niet gedaan, maar gaan we zeker voor de 2e verdieping doen.
Hoeder van het Noord-Meierijse dialect
Breek mij de bek niet los. Mijn vriendin wil de gehele lange wand van 9 meter blauw hebben. Elke keer als ik de kamer in kom schrik ik mij een hoedje denk ik.Harrie_ schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 07:16:
[...]
Dus je gaat je hele huis van binnen donkerblauw verven?
Voor de wanden en het plafond heb ik Veveo gebruikt, de badkamer Indeco-W.
Beide bevallen zeer goed!
Al het houtwerk (binnen) van kozijnen met Sigma S2U Nova Satin en de Trap de Sigma S2u traplak samen met de Nova satin (kanten en de onderkant).
Bij de Sigma verven wel 2 lagen Sigma primer gebruikt.
Al het spul zit er nu al wat jaartjes op en ik moet zeggen dat het mij echt wel bevalt.
Het was een beste uitgave, maar zeker 100% beter als de bouwmarkt verven....
De verf voor de kozijnen buiten heb ik gekozen voor Sikken Rubbol SB.
Beide bevallen zeer goed!
Al het houtwerk (binnen) van kozijnen met Sigma S2U Nova Satin en de Trap de Sigma S2u traplak samen met de Nova satin (kanten en de onderkant).
Bij de Sigma verven wel 2 lagen Sigma primer gebruikt.
Al het spul zit er nu al wat jaartjes op en ik moet zeggen dat het mij echt wel bevalt.
Het was een beste uitgave, maar zeker 100% beter als de bouwmarkt verven....
De verf voor de kozijnen buiten heb ik gekozen voor Sikken Rubbol SB.
Bereid je voor om het opnieuw te doen! Die van mij wilde een (licht)roze muur in de woonkamer. Binnen drie dagen zat er een andere kleur op. Zag er werkelijk waar niet uit.True schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 09:15:
[...]
Breek mij de bek niet los. Mijn vriendin wil de gehele lange wand van 9 meter blauw hebben. Elke keer als ik de kamer in kom schrik ik mij een hoedje denk ik.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Vanaf de eerste baan ben ik er al klaar voor...Oekol schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 04:45:
[...]
Bereid je voor om het opnieuw te doen! Die van mij wilde een (licht)roze muur in de woonkamer. Binnen drie dagen zat er een andere kleur op. Zag er werkelijk waar niet uit.
Wij hebben een paar jaar geleden het hele huis met Histor Clean wit geschilderd. Wat viel dat tegen zeg. De vorige bewoners hadden de hele benedenverdieping lichtblauw tot mid-turquoise geschilderd. Overal met een beetje kleur had het 3 of zelfs 4 lagen nodig om te dekken. Daar word je simpel van...
In de keuken hebben we Sikkens Rezisto Easy Clean gebruikt. Erg mat en met 1 laag dekkend. Verschil tussen 1 laag Sikkens en 3 lagen Histor is niet te zien.
Toen we later nog wat kleur wilden toevoegen hebben we Wijzonol muurverf gebruikt van de lokale verfspeciaalzaak. Wederom in één keer dekkend, super egaal en mat.
Al met al: noooooooooit meer bouwmarkt verf!
Los hiervan zijn we nu bezig met het herstellen van een designkast van MDF/spaanplaat. Hiervoor hebben we zowel acryl (wit, vergeelt niet) als alkyd (kleur, huidvet bestendig) grond en lak van Wijzonol. Dit valt echt vies tegen... Acryl dekt prima maar een mooi glad en streeploos oppervlak blijkt lastig. Vaak toch nog een laag nodig. Alkyd is een stuk strakker maar in de zijdeglans zie je elk stofje. Alles heeft nu dus al 2 à 3 lagen lak gehad... Ervaring doet ook een hoop blijkt maar weer.
In de keuken hebben we Sikkens Rezisto Easy Clean gebruikt. Erg mat en met 1 laag dekkend. Verschil tussen 1 laag Sikkens en 3 lagen Histor is niet te zien.
Toen we later nog wat kleur wilden toevoegen hebben we Wijzonol muurverf gebruikt van de lokale verfspeciaalzaak. Wederom in één keer dekkend, super egaal en mat.
Los hiervan zijn we nu bezig met het herstellen van een designkast van MDF/spaanplaat. Hiervoor hebben we zowel acryl (wit, vergeelt niet) als alkyd (kleur, huidvet bestendig) grond en lak van Wijzonol. Dit valt echt vies tegen... Acryl dekt prima maar een mooi glad en streeploos oppervlak blijkt lastig. Vaak toch nog een laag nodig. Alkyd is een stuk strakker maar in de zijdeglans zie je elk stofje. Alles heeft nu dus al 2 à 3 lagen lak gehad... Ervaring doet ook een hoop blijkt maar weer.
Op zich is een paar laklagen bij een meubel toch heel gebruikelijk? Gewoon goede primer, goed opschuren, laklaag erop, schuren, nog een laklaag. En ook vaak genoeg schoonmaken tussendoor.Kevinns schreef op woensdag 2 november 2022 @ 14:32:toon volledige bericht
Wij hebben een paar jaar geleden het hele huis met Histor Clean wit geschilderd. Wat viel dat tegen zeg. De vorige bewoners hadden de hele benedenverdieping lichtblauw tot mid-turquoise geschilderd. Overal met een beetje kleur had het 3 of zelfs 4 lagen nodig om te dekken. Daar word je simpel van...
Afhankelijk wat je lakt is het nastrijken met een kwast wel zo fraai trouwens, ipv alleen met de roller.
vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl
@bonzz.netninja Meerdere lagen is het probleem ook niet. Alleen het acryl oppervlak blijft een sinaasappelhuidje houden. Geen idee of dit met een kwast beter wordt, maar het zijn heel strakke gladde oppervlakken, dus strepen zouden nog minder mooi zijn.
Het probleem met de zijdeglans alkyd is dat je stof hier veel duidelijker op ziet. En het is lastig om de deurtjes en planken op te hangen dus iets van neerdwarrelend stof heb je al gauw helaas. Maar het oppervlak is wel een stuk gladder dan van acryl, en direct dekkend. De geur is weer wat minder
Daarnaast bleek dat we tot nu toe per ongeluk de Anza Platinum roller voor alkyd hadden gebruikt, en de Elite voor acryl. Dat was dus precies verkeerd om volgens de fabrikant, en zou misschien ook wat van onze problemen kunnen verklaren... Ook als je goede spullen koopt moet je nog blijven opletten
Het probleem met de zijdeglans alkyd is dat je stof hier veel duidelijker op ziet. En het is lastig om de deurtjes en planken op te hangen dus iets van neerdwarrelend stof heb je al gauw helaas. Maar het oppervlak is wel een stuk gladder dan van acryl, en direct dekkend. De geur is weer wat minder
Daarnaast bleek dat we tot nu toe per ongeluk de Anza Platinum roller voor alkyd hadden gebruikt, en de Elite voor acryl. Dat was dus precies verkeerd om volgens de fabrikant, en zou misschien ook wat van onze problemen kunnen verklaren... Ook als je goede spullen koopt moet je nog blijven opletten

[ Voor 6% gewijzigd door Kevinns op 02-11-2022 14:44 ]
Ja, dat sinaasappelhuidje krijg je van een roller naar mijn ervaring. Als je goede lak hebt, en je strijkt het na met een kwast, krijg je geen strepen maar vloeit het prachtig uit. Anders zou je ook alle huizen in de buurt in het kozijn werk voor strepen zien want elke goede schilder doet dat zo.Kevinns schreef op woensdag 2 november 2022 @ 14:42:
@bonzz.netninja Meerdere lagen is het probleem ook niet. Alleen het acryl oppervlak blijft een sinaasappelhuidje houden. Geen idee of dit met een kwast beter wordt, maar het zijn heel strakke gladde oppervlakken, dus strepen zouden nog minder mooi zijn.
Het probleem met de zijdeglans alkyd is dat je stof hier veel duidelijker op ziet. En het is lastig om de deurtjes en planken op te hangen dus iets van neerdwarrelend stof heb je al gauw helaas. Maar het oppervlak is wel een stuk gladder dan van acryl, en direct dekkend. De geur is weer wat minder![]()
vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl
voor buiten (tuinhuisjes) : jotun
Eenvoudig aan te brengen, er op "kwasten" ipv "verfen" en nog een strak resultaat.
Blijft ook lang goed in weer en wind
Eenvoudig aan te brengen, er op "kwasten" ipv "verfen" en nog een strak resultaat.
Blijft ook lang goed in weer en wind
Afgelopen half jaar een paar kamers met Histor My Color geschilderd (kleuren van F&B gemengd) en verrassend prima verf moet ik zeggen! Ik schilder doorgaans alleen met Sikkens of Wijzenol en deze Histor viel erg mee. Je merkt een duidelijk stap omhoog t.o.v. de goedkopere Histor, zonder dat je er enorme bedragen voor neer hoeft te leggen.
Overigens, beneden hebben we alle wanden met Sikkens (Alpha, Resisto en nog 1) geschilderd omdat het simpelweg grotere witte vlakken met veel strijklicht zijn. Dan loont het wel.
Maar voor de slaapkamers was dit echt een prima keus
Zowel de extra mat muurverf, als de zijdeglans lak.
Overigens, beneden hebben we alle wanden met Sikkens (Alpha, Resisto en nog 1) geschilderd omdat het simpelweg grotere witte vlakken met veel strijklicht zijn. Dan loont het wel.
Maar voor de slaapkamers was dit echt een prima keus
Na jaren van verfklusjes binnen en buiten huis heb ik heel wat merken geprobeerd. Van Action huismerk (Spectrum) tot vrijwel alle bekende bouwmarkt merken zoals Histor en Flexa.
Maar een sinds een jaar of 2 zweer ik bij Sigma verf. Daar heb ik echt de allerbeste ervaringen mee. Zowel qua gebruik (mooie vloeing, goeie dekking) als qua duurzaam eindresultaat. Keihard, kleurvast, echt prachtig.
Ik gebruik S2U Nova (zijdeglans) voor binnen en S2U Allure (high gloss) voor buiten. Ik koop nooit meer wat anders.
Maar een sinds een jaar of 2 zweer ik bij Sigma verf. Daar heb ik echt de allerbeste ervaringen mee. Zowel qua gebruik (mooie vloeing, goeie dekking) als qua duurzaam eindresultaat. Keihard, kleurvast, echt prachtig.
Ik gebruik S2U Nova (zijdeglans) voor binnen en S2U Allure (high gloss) voor buiten. Ik koop nooit meer wat anders.
Rookworst zonder R is ook worst.
Iemand nog do's of dont's voor houtlak (MDF)?
Ik had zelf goede ervaring met Sikkens Rubbol BL Rezisto op een andere houtsoort, maar die is in kleine hoeveelheden (0,5l) moeilijker aan een goede prijs te krijgen en voor mijn beoogde gebruik wat overkill.
Wat met Flexa strak in de lak? Ik zag enkele tweakers met (op foto iig) mooie resultaten in [DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6
Ik had zelf goede ervaring met Sikkens Rubbol BL Rezisto op een andere houtsoort, maar die is in kleine hoeveelheden (0,5l) moeilijker aan een goede prijs te krijgen en voor mijn beoogde gebruik wat overkill.
Wat met Flexa strak in de lak? Ik zag enkele tweakers met (op foto iig) mooie resultaten in [DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6
‘Rubbol BL Rezisto Satin of Rubbol BL Rezisto SG’ met lakviltroller. Vooraf goed stofvrij maken en reinigen met st Marc en gronden met grondverf voor MDF.sloth schreef op maandag 16 januari 2023 @ 23:12:
Iemand nog do's of dont's voor houtlak (MDF)?
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
@sloth En het MDF goed schuren voor een strak resultaat. Merkte ik zelf op.
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
Wat zouden jullie aanraden voor iemand met een kleinere beurs.
Ik zie alle lovende recensies voor voor verf merken zoals Sigma of Sikkens waarvan de prijzen me doodsbang maken.
Voor wat context ik zou een in November gestructureerde muur van een woningbouw vereniging huis willen verfen. Ik en mn partner zouden de 1e bewoners worden sinds deze renovatie.
Ik zie alle lovende recensies voor voor verf merken zoals Sigma of Sikkens waarvan de prijzen me doodsbang maken.
Voor wat context ik zou een in November gestructureerde muur van een woningbouw vereniging huis willen verfen. Ik en mn partner zouden de 1e bewoners worden sinds deze renovatie.
Gewoon een tintje lichter nemen dan zie je het verschil beter, grondverf is in de regel mat als je gaat lakken met hoogglans zie je duidelijk verschil zelfs in de zelfde kleur.Kurma schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 11:08:
[...]
Ben ik persoonlijk niet zo'n fan van, omdat het dan nogal lastig is te zien of je alles wel hebt geraakt.
Let er wel op dat goedkope verf vaak veel minder goedkoop is, omdat je veel meer gebruikt. Sigma en Sikkens, hoewel van andere kwaliteit bij de reguliere bouwmarkt, lijken nog altijd beter dan Histor. Dus wellicht kun je een actie bij een van de reguliere bouwmarkten kunnen scoren? Ik weet niet waar je woont, maar de 2 Duitse ketens (Hornbach en Bauhaus) lijken veelal goedkoper en ook bij de online winkels hebben ze soms best fijne acties.Chrisuu01 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 18:49:
Wat zouden jullie aanraden voor iemand met een kleinere beurs.
Reken voor je zelf eens door wat een afwijking in rendement van 30-50% voor (zeg) Histor je aan extra emmers zou kosten. Dan is het verschil minder afschrikwekkend.
Voor muurverf is Sikkens niet gek veel duurder (rendement is veel hoger) dan bijv Flexa. Bestellen bij een webshop is vaak iets goedkoper dan een verfzaak.nl0jdb schreef op maandag 20 maart 2023 @ 18:58:
[...]
Gewoon een tintje lichter nemen dan zie je het verschil beter, grondverf is in de regel mat als je gaat lakken met hoogglans zie je duidelijk verschil zelfs in de zelfde kleur.
Voor lak is Sikkens wel echt aan de prijs, maar daar heb je Wijzonol als alternatief. Toch een A-tier merk, maar soms bijna de helft goedkoper. Heb nu de zolder daarmee voor het eerst gedaan, en ben heel tevreden over hun verf.
Ik heb goede ervaringen met sps hiervoor had ik het huismerk van karwei toch wel een groot verschil. Sps dekt veel beter en geen lelijke strepen.
Overigens geen fan van Sikkens en Sigma vanwege deze praktijken voor rest is het wel goed verf natuurlijk 😅
Overigens geen fan van Sikkens en Sigma vanwege deze praktijken voor rest is het wel goed verf natuurlijk 😅
[ Voor 40% gewijzigd door Amdwarrior op 21-03-2023 17:44 ]
Ik zag hier Farrow and Ball langskomen. Iemand toevallig ervaring met hun nieuwe Dead Flat verf?
Mijn partner en ik zijn recent bij een lokale interieurwinkel voor een kleur van dat merk gevallen maar ik lees op het internet veel klachten over de slechte dekking en de kwetsbaarheid van de verf. Maar dit type schijnt dus vernieuwd te zijn en de farbrikant stelt zelf dat de verf nu afwasbaar is en tevens geschikt voor hout. Gezien het feit dat het ook in de keuken (achterwand) zou moeten komen is de afwasbaarheid natuurlijk wel een dingetje
Mijn partner en ik zijn recent bij een lokale interieurwinkel voor een kleur van dat merk gevallen maar ik lees op het internet veel klachten over de slechte dekking en de kwetsbaarheid van de verf. Maar dit type schijnt dus vernieuwd te zijn en de farbrikant stelt zelf dat de verf nu afwasbaar is en tevens geschikt voor hout. Gezien het feit dat het ook in de keuken (achterwand) zou moeten komen is de afwasbaarheid natuurlijk wel een dingetje
Het eens voor vijf jaar terug een deur geverfd met Farrow And Ball verf. Droogtijd was ongeveeer 4 dagen ( in de nazomer ). Na 4 maanden bladerde de verf eraf. Later het restant eraf geschuurd en Sikkens hoogglans erover. Zit nu nog steeds perfect. Voor mij die verf niet meer.D-e-n schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 08:32:
Ik zag hier Farrow and Ball langskomen. Iemand toevallig ervaring met hun nieuwe Dead Flat verf?
De Farrow and Ball kleuren kan je gewoon laten mengen in bijvoorbeeld goede Sikkens of Trimetal verf bij verfwebwinkels als verf of verfwinkel.D-e-n schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 08:32:
Ik heb het in Trimetal Permacryl XR Mat laten mengen en dat zit na ruim 2 jaar nog altijd zeer strak
Welke is muurverf is nou het goedkoopste per m2 dekking na maximaal verdunnen?
A: Action muurverf
B: Hornbach muurverf
C: Baseline muurverf
D: Kwantum muurverf
E: Andere muurverf
A: Action muurverf
B: Hornbach muurverf
C: Baseline muurverf
D: Kwantum muurverf
E: Andere muurverf
[ Voor 34% gewijzigd door Weicool op 14-07-2023 22:29 ]
Ik ben zeer te spreken over de Sigma Pearl Clean matte. Vlekjes veeg je zo weg
Zo'n 20 jaar geleden wilden we ook posh doen en hebben we het toen nieuwe stucwerk met Farrow&Ball caseïneverf gedaan en het ziet er nog steeds mooi uit. Op 'Eating Room Red' (dat na een ademende primer op leemstuc is aangebracht) zie je inderdaad elk bijgestipt stukje. 'Tallow' en 'Ball Green' (op gewoon gips) zijn veel minder gevoelig en op 'stro' zie je helemaal niet waar je jaren later gerepareerd hebt.
Met die grote blokkwasten van F&B was het aanbrengen echt een feest, we hebben ze nog steeds.
Een kleine twee jaar geleden de onderkant van de net opgeleverde houten terrasoverkapping (veel balken!) roomwit gelakt. Tisaco in Nuth had een partij Boonstoppel-basisverf, die vanwege verkeerde labels voor half geld weg ging, en die liet zich erg plezierig (we verfden boven ons hoofd) aanbrengen.
Edit: De houten poten, die op het noordwesten staan en dus het volle weer krijgen, zijn gebeitst met Sikkens Rubbol EPS.
Toen bij de onderkant van het verandadak de aanvankelijke A-merk grondverf op was en ik om een nieuwe pot ging stelde Tisaco voor (omdat het weliswaar buiten, maar wel een beschutte plek was) om met een grote 2½ Literpot van een goedkoper merk te gronden, en dat hebben we geweten. Naarmate de pot leger ging, werd die grondverf steeds stroever, ik heb het erna nog wel even gevoeld in mijn armen…
Daarna dan met met die Boonstoppel afgelakt om weer even het verschil met het verven met de betere verf te mogen voelen.
Ja, kwaliteitsverf kost wat, maar je krijgt er ook wat voor terug. Het strijkt veel soepeler uit, trekt mooier glad, dekt in één keer en het houdt langer.
Met die grote blokkwasten van F&B was het aanbrengen echt een feest, we hebben ze nog steeds.
Een kleine twee jaar geleden de onderkant van de net opgeleverde houten terrasoverkapping (veel balken!) roomwit gelakt. Tisaco in Nuth had een partij Boonstoppel-basisverf, die vanwege verkeerde labels voor half geld weg ging, en die liet zich erg plezierig (we verfden boven ons hoofd) aanbrengen.
Edit: De houten poten, die op het noordwesten staan en dus het volle weer krijgen, zijn gebeitst met Sikkens Rubbol EPS.
Toen bij de onderkant van het verandadak de aanvankelijke A-merk grondverf op was en ik om een nieuwe pot ging stelde Tisaco voor (omdat het weliswaar buiten, maar wel een beschutte plek was) om met een grote 2½ Literpot van een goedkoper merk te gronden, en dat hebben we geweten. Naarmate de pot leger ging, werd die grondverf steeds stroever, ik heb het erna nog wel even gevoeld in mijn armen…
Daarna dan met met die Boonstoppel afgelakt om weer even het verschil met het verven met de betere verf te mogen voelen.
Ja, kwaliteitsverf kost wat, maar je krijgt er ook wat voor terug. Het strijkt veel soepeler uit, trekt mooier glad, dekt in één keer en het houdt langer.
[ Voor 8% gewijzigd door trabant op 02-08-2023 02:20 . Reden: aanvulling ]
KPN is een drieletterwoord
Ik wil graag verf laten mengen in kleuren van Farrow & Ball.
Nou heb ik veel gelezen over de Sikkens Alphacryl Mat SF. Echter, de schilder gebruikt ook verf van SPS. En specifiek SPS Resimat EC. Heeft er iemand ervaring met het laatste?
Beiden zijn afneembaar als het goed is.
Nou heb ik veel gelezen over de Sikkens Alphacryl Mat SF. Echter, de schilder gebruikt ook verf van SPS. En specifiek SPS Resimat EC. Heeft er iemand ervaring met het laatste?
Beiden zijn afneembaar als het goed is.
Toch ook even mijn feedback posten. Mag dit topic en andere comments ook eens voor Sikkens alpha primer en Sikkens Alphacryl mat SF gekozen (zowel 9010 als een kleur). Je merkt echt verschil. De Sikkens verft veel fijner maar het belangrijkste, de dekking. Daarom zou goedkoop echt weleens duurkoop kunnen zijn. Na de Alpha primer was 1x alphacryl genoeg om te dekken. Terwijl we een paar andere muren met histor monodek hadden gedaan die minimaal 2x moest om voldoende te dekken. Ik heb het niet nagerekend maar dan verschillen de kosten echt niet zoveel.
Overigens met nog meer rendement uit de Sikkens dan door Sikkens zelf opgegeven (dus minder verf nodig per m2).
Overigens met nog meer rendement uit de Sikkens dan door Sikkens zelf opgegeven (dus minder verf nodig per m2).
Merken als Histor en Flexa hebben verschillende kwaliteiten. Als je beste kwaliteit neemt (wel duurder) is het gewoon prima verf en makkelijker te krijgen dan de professionele merken (en goedkoper)
Inmiddels nu fan van Relius Cleancoat 5 voor de spetters, dus in de keuken en waar de hond vaak is. De rest van de muren doe ik met alphacryl pure mat sf. De kozijnen doe ik met Wijzonol LBH SDT Ultra Hoogglanslak. Verder goede rolletjes van Anza, en ook goede kwasten van Anza/ProGold. In ieder geval nooit meer Gamma/Praxis zooi.
Wij zijn voor een wand in onze woning ook bezig geweest met verschillende testers naast elkaar. Diverse testers van Flexa op de muur gesmeerd en een tester laten mengen van Sigma.
Verschil in de kwaliteit is niet alleen de dekking zoals sommigen beweren. Natuurlijk kun je meerdere lagen Flexa smeren om voldoende dekking te hebben, maar daarmee haal je niet de matheid die kwaliteitsverf heeft. Met wat strijklicht is het zo overduidelijk dat de kwaliteitsmerken (Sigma of Sikkens) zo ontzettend veel matter zijn dan Flexa. Dit was echt een zeer overduidelijk verschil met verschillende vlakjes naast elkaar op de muur geverfd.
Verschil in de kwaliteit is niet alleen de dekking zoals sommigen beweren. Natuurlijk kun je meerdere lagen Flexa smeren om voldoende dekking te hebben, maar daarmee haal je niet de matheid die kwaliteitsverf heeft. Met wat strijklicht is het zo overduidelijk dat de kwaliteitsmerken (Sigma of Sikkens) zo ontzettend veel matter zijn dan Flexa. Dit was echt een zeer overduidelijk verschil met verschillende vlakjes naast elkaar op de muur geverfd.
Toevallig bij dit topic gekomen en was toch benieuwd naar jullie mening.
Tot op heden gebruik ik altijd de bouwmarkt flexa of histor latex voor de muren. Onlangs hebben wij onze woonkamer laten verven door een schilder met geloof ik Sigma. Nu viel mij op dat vooral de muren die door de schilder gedaan zijn (van dichtbij) echt veel gladder lijken dan de muren die ik zelf gedaan heb.
Nu las ik hier dat Sigma etc. beter dekken en meestal al in een keer dekkend zijn maar is het ook zo dat bij gebruik van de betere merken de muren ook gladder/fijner zijn of komt dit omdat het door een professional gedaan is?
Tot op heden gebruik ik altijd de bouwmarkt flexa of histor latex voor de muren. Onlangs hebben wij onze woonkamer laten verven door een schilder met geloof ik Sigma. Nu viel mij op dat vooral de muren die door de schilder gedaan zijn (van dichtbij) echt veel gladder lijken dan de muren die ik zelf gedaan heb.
Nu las ik hier dat Sigma etc. beter dekken en meestal al in een keer dekkend zijn maar is het ook zo dat bij gebruik van de betere merken de muren ook gladder/fijner zijn of komt dit omdat het door een professional gedaan is?
@REDN4S roller merk maakt ook veel uit. Kijk eens naar Anza ipv bouwmarkt rollers.
De bouwmarkt rollers heb ik al vervangen voor Anza idd. dus wat ik alleen nog kan doen is de verf vervangen.FitTiv schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 09:13:
@REDN4S roller merk maakt ook veel uit. Kijk eens naar Anza ipv bouwmarkt rollers.
Ik ervaar hetzelfde, histor was ik echt niet tevreden over, tegenwoordig alles zelf met Sigma gedaan en het geeft een beter en gladder resultaat. Dit inderdaad wel in combinatie met meer aandacht voor het schuren en voorbereiden van te voren en betere rollers. Het zal ten alle tijde een combinatie van de factoren zijn.REDN4S schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 08:56:
Toevallig bij dit topic gekomen en was toch benieuwd naar jullie mening.
Sinds mijn verhuizing gebruik ik huismerk verf van een lokale verfwinkel. 10 liter voor ongeveer 80 euro. Dekt goed in 2 lagen over kleur, spettert niet en afwasbaar.
Van bijvoorbeeld de Polar huismerk verf van de hornbach lees ik altijd goede reviews in consumentengids achtige blaadjes, maar als je op de website kijkt is het maximaal 3/5.
Nu ligt veel ook aan je voorbereiding en óf je kunt schilderen. Van een paar familieleden weet ik dat ze dat laatste niet kunnen en dan is het dus zaak om hun niet de laatste laag te laten verfen zodat je geen strepen ziet.
Van bijvoorbeeld de Polar huismerk verf van de hornbach lees ik altijd goede reviews in consumentengids achtige blaadjes, maar als je op de website kijkt is het maximaal 3/5.
Nu ligt veel ook aan je voorbereiding en óf je kunt schilderen. Van een paar familieleden weet ik dat ze dat laatste niet kunnen en dan is het dus zaak om hun niet de laatste laag te laten verfen zodat je geen strepen ziet.
Dit vooral, maar liever ook niet de eerste laag eigenlijk. Doe het liever allemaal zelfBobmeister schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 09:39:
Van een paar familieleden weet ik dat ze dat laatste niet kunnen en dan is het dus zaak om hun niet de laatste laag te laten verfen zodat je geen strepen ziet.
Sowieso schrijf je zo!
Wat is jullie ervaring met het toevoegen van Floetrol aan Latex die op kleur is gemengd? Heeft dit invloed op de kleur of is dit verwaarloosbaar?
Heb een emmer Sigma Supertex staan in een groene tint en heb zonder na te denken floetrol mee besteld maar vraag mij dus af of dit wel een gewenste oplossing is.
Heb een emmer Sigma Supertex staan in een groene tint en heb zonder na te denken floetrol mee besteld maar vraag mij dus af of dit wel een gewenste oplossing is.