Zo'n 20 jaar geleden wilden we ook posh doen en hebben we het toen nieuwe stucwerk met Farrow&Ball caseïneverf gedaan en het ziet er nog steeds mooi uit. Op 'Eating Room Red' (dat na een ademende primer op leemstuc is aangebracht) zie je inderdaad elk bijgestipt stukje. 'Tallow' en 'Ball Green' (op gewoon gips) zijn veel minder gevoelig en op 'stro' zie je helemaal niet waar je jaren later gerepareerd hebt.
Met die grote blokkwasten van F&B was het aanbrengen echt een feest, we hebben ze nog steeds.
Een kleine twee jaar geleden de onderkant van de net opgeleverde houten terrasoverkapping (veel balken!) roomwit gelakt. Tisaco in Nuth had een partij Boonstoppel-basisverf, die vanwege verkeerde labels voor half geld weg ging, en die liet zich erg plezierig (we verfden boven ons hoofd) aanbrengen.
Edit: De houten poten, die op het noordwesten staan en dus het volle weer krijgen, zijn gebeitst met Sikkens Rubbol EPS.
Toen bij de onderkant van het verandadak de aanvankelijke A-merk grondverf op was en ik om een nieuwe pot ging stelde Tisaco voor (omdat het weliswaar buiten, maar wel een beschutte plek was) om met een grote 2½ Literpot van een goedkoper merk te gronden, en dat hebben we geweten. Naarmate de pot leger ging, werd die grondverf steeds stroever, ik heb het erna nog wel even gevoeld in mijn armen…
Daarna dan met met die Boonstoppel afgelakt om weer even het verschil met het verven met de betere verf te mogen voelen.
Ja, kwaliteitsverf kost wat, maar je krijgt er ook wat voor terug. Het strijkt veel soepeler uit, trekt mooier glad, dekt in één keer en het houdt langer.
[
Voor 8% gewijzigd door
trabant op 02-08-2023 02:20
. Reden: aanvulling ]