12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018
Op zoek naar goede latex
[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6
Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3
[ Voor 18% gewijzigd door sloth op 17-08-2022 23:04 ]
Maar nu heb ik mijn bedenkingen over de Sikkens die bij de gamma te koop is, gelukkig kan ik 'm nog terugdoen, maar ik kan er bar weinig over vinden behalve dat EAN 8711113186650 ook enkel en alleen bij de Gamma, Praxis en Karwei te koop is. Mijn vermoeden is dan ook dat dit dus niet één en dezelfde verf is die onder een andere naam ook elders te koop is. Hiernaast vertrouw ik ook niet klakkeloos op de reviews gezien het natuurlijk ook niveau Gamma is.
Iemand die mij hier wat over kan vertellen?
[ Voor 9% gewijzigd door True op 30-08-2022 21:27 ]
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Maar het eindresultaat hangt ook sterk af van de gebruikte kwast/roller/spuit (zoals van Anza of Copenhagen), temperatuur en dwarrelend stof.
[ Voor 57% gewijzigd door DJMaze op 31-08-2022 23:20 ]
Maak je niet druk, dat doet de compressor maar
Klopt, maar hopelijk is het wel beter voor die 130 euro dan een bak Flexa powerdek van 39,99. Ik heb zelf alles in huis beneden met Sikkens Alphatex IQ gedaan en dat zit er nog steeds aan. Ook achter de kookplaat ondertussen al 7 jaar dagelijks schoongemaakt, niets aan de hand. Op zolder voor goedkoop gegaan en daar Wijzonol superdek gerold, best oké spul voor het geld.mierenfokker schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 22:36:
Sikkens bij de gamma is niet de Sikkens die bij een professionele verfwinkel haalt.
Voor buitenschilderwerk haal ik ook goed spul, Sikkens Rubbol of Sigma S2U lijn. Voor wat simpelere / minder boeiende zaken haal ik ook wel eens een potje bouwmarkt Flexa / Sikkens als het goed in de aanbieding is.
De wijzen komen uit het Oosten!
Voor iets meer (160 euro) kun je vast wel ergens sikkens alphacryl pure mat sf bestellen online (gratis verzending) of sikkens alphacryl plafond (goedkoper). Die zou ik dan doenNoepZor schreef op donderdag 1 september 2022 @ 09:26:
[...]
Klopt, maar hopelijk is het wel beter voor die 130 euro dan een bak Flexa powerdek van 39,99. Ik heb zelf alles in huis beneden met Sikkens Alphatex IQ gedaan en dat zit er nog steeds aan. Ook achter de kookplaat ondertussen al 7 jaar dagelijks schoongemaakt, niets aan de hand. Op zolder voor goedkoop gegaan en daar Wijzonol superdek gerold, best oké spul voor het geld.
Voor buitenschilderwerk haal ik ook goed spul, Sikkens Rubbol of Sigma S2U lijn. Voor wat simpelere / minder boeiende zaken haal ik ook wel eens een potje bouwmarkt Flexa / Sikkens als het goed in de aanbieding is.
Dat hoor je veel, maar wat is er dan anders?mierenfokker schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 22:36:
Sikkens bij de gamma is niet de Sikkens die bij een professionele verfwinkel haalt.
Poah dikke Massey.
True republicanism is the sovereignty of the people. There are natural and imprescriptible rights which an entire nation has no right to violate. Vive La Republique!
De inhoudpizzacabonara schreef op donderdag 1 september 2022 @ 21:19:
[...]
Dat hoor je veel, maar wat is er dan anders?
Maar als je bijvoorbeeld Sikkens Rezisto koopt is dat overal gelijk. Bouwmarkt of niet. Maar vaak heeft de bouwmarkt een eigen type "sikkens" verf en dat is anders, en meestal niet in positieve zin. Dat is letterlijk "voor de naam" betalen.
Geen ervaring met Rezisto trouwens. maar wel iets soortgelijks: Relius Cleancoat 5. Dit is een ultra-matte verf die zeer schrobvast is. In principe zou die zelfs schuurspons-vast moeten zijn, maar dat heb ik niet aangedurft. We gebruiken het in de keuken en vet en dergelijke krijg je gewoon schoon inderdaad
Ik ben er wel achter dat ik geen fan ben van de 1-pot systemen.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Dat kan ik bevestigen, heb er een goede ervaring mee.Hyena schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 16:43:
Laatst bij een offerte voor latex spuiten bekend geraakt met Keim, wel erg duur maar is volgens mij ook heel erg goede verf. Wikipedia: Minerale verf
Is een uitvinder van minerale verf. Wikipedia: Keimfarben
Wordt voor Nederland in Almere geproduceerd.
Hebben hier een hoofdkantoor voor NL.
Edit: zie dat de prijzen in Duitsland een stuk lager liggen. Color24.de rekent €94.95 per 12.5 liter tegen €135,58 in NL. Geldt ook voor andere merken als Caparol. Verzendkosten nog even opvragen. Edit2: € 35 verzendkosten en 21% BTW ipv 19% wegens koop in Nederland. Dus je betaald gewoon NL BTW ook al is de winkel in Duitsland.
Boven was ik niet tevreden over het resultaat met een andere verf, op de benedenverdieping Keim Innostar gebruikt. Het dekt goed en is erg mat waardoor ook het plafond er strak uitziet.
Poah dikke Massey.
Dus je gaat je hele huis van binnen donkerblauw verven?True schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:28:
Naar aanleiding van o.a. dit topic hebben wij voor onze woning (alle binnenmuren) gekozen voor: Sikkens Alphacryl Pure Mat SF in wit en in een donkerblauwe kleur. Voorstrijk met Sikkens Alpha Aquafix. Het is wel prijzig, maar de vergelijking met de Gamma Monodek die wij voor onze vorige woning hebben gebruikt is een compleet andere ervaring. Wel moeten we eerlijkheidshalve zeggen dat de Sikkens Alphacryl Pure Mat SF op kleur gemengd lastiger saust. Het rendement is ook erg laag zonder aan te lengen (bij ons 6m liter(!) enkele laag). Het aanlengen hebben wij nog niet gedaan, maar gaan we zeker voor de 2e verdieping doen.
Hoeder van het Noord-Meierijse dialect
Breek mij de bek niet los. Mijn vriendin wil de gehele lange wand van 9 meter blauw hebben. Elke keer als ik de kamer in kom schrik ik mij een hoedje denk ik.Harrie_ schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 07:16:
[...]
Dus je gaat je hele huis van binnen donkerblauw verven?
Beide bevallen zeer goed!
Al het houtwerk (binnen) van kozijnen met Sigma S2U Nova Satin en de Trap de Sigma S2u traplak samen met de Nova satin (kanten en de onderkant).
Bij de Sigma verven wel 2 lagen Sigma primer gebruikt.
Al het spul zit er nu al wat jaartjes op en ik moet zeggen dat het mij echt wel bevalt.
Het was een beste uitgave, maar zeker 100% beter als de bouwmarkt verven....
De verf voor de kozijnen buiten heb ik gekozen voor Sikken Rubbol SB.
Bereid je voor om het opnieuw te doen! Die van mij wilde een (licht)roze muur in de woonkamer. Binnen drie dagen zat er een andere kleur op. Zag er werkelijk waar niet uit.True schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 09:15:
[...]
Breek mij de bek niet los. Mijn vriendin wil de gehele lange wand van 9 meter blauw hebben. Elke keer als ik de kamer in kom schrik ik mij een hoedje denk ik.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Vanaf de eerste baan ben ik er al klaar voor...Oekol schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 04:45:
[...]
Bereid je voor om het opnieuw te doen! Die van mij wilde een (licht)roze muur in de woonkamer. Binnen drie dagen zat er een andere kleur op. Zag er werkelijk waar niet uit.
In de keuken hebben we Sikkens Rezisto Easy Clean gebruikt. Erg mat en met 1 laag dekkend. Verschil tussen 1 laag Sikkens en 3 lagen Histor is niet te zien.
Toen we later nog wat kleur wilden toevoegen hebben we Wijzonol muurverf gebruikt van de lokale verfspeciaalzaak. Wederom in één keer dekkend, super egaal en mat.
Al met al: noooooooooit meer bouwmarkt verf!
Los hiervan zijn we nu bezig met het herstellen van een designkast van MDF/spaanplaat. Hiervoor hebben we zowel acryl (wit, vergeelt niet) als alkyd (kleur, huidvet bestendig) grond en lak van Wijzonol. Dit valt echt vies tegen... Acryl dekt prima maar een mooi glad en streeploos oppervlak blijkt lastig. Vaak toch nog een laag nodig. Alkyd is een stuk strakker maar in de zijdeglans zie je elk stofje. Alles heeft nu dus al 2 à 3 lagen lak gehad... Ervaring doet ook een hoop blijkt maar weer.
Op zich is een paar laklagen bij een meubel toch heel gebruikelijk? Gewoon goede primer, goed opschuren, laklaag erop, schuren, nog een laklaag. En ook vaak genoeg schoonmaken tussendoor.Kevinns schreef op woensdag 2 november 2022 @ 14:32:
Wij hebben een paar jaar geleden het hele huis met Histor Clean wit geschilderd. Wat viel dat tegen zeg. De vorige bewoners hadden de hele benedenverdieping lichtblauw tot mid-turquoise geschilderd. Overal met een beetje kleur had het 3 of zelfs 4 lagen nodig om te dekken. Daar word je simpel van...
In de keuken hebben we Sikkens Rezisto Easy Clean gebruikt. Erg mat en met 1 laag dekkend. Verschil tussen 1 laag Sikkens en 3 lagen Histor is niet te zien.
Toen we later nog wat kleur wilden toevoegen hebben we Wijzonol muurverf gebruikt van de lokale verfspeciaalzaak. Wederom in één keer dekkend, super egaal en mat.
Al met al: noooooooooit meer bouwmarkt verf!
Los hiervan zijn we nu bezig met het herstellen van een designkast van MDF/spaanplaat. Hiervoor hebben we zowel acryl (wit, vergeelt niet) als alkyd (kleur, huidvet bestendig) grond en lak van Wijzonol. Dit valt echt vies tegen... Acryl dekt prima maar een mooi glad en streeploos oppervlak blijkt lastig. Vaak toch nog een laag nodig. Alkyd is een stuk strakker maar in de zijdeglans zie je elk stofje. Alles heeft nu dus al 2 à 3 lagen lak gehad... Ervaring doet ook een hoop blijkt maar weer.
Afhankelijk wat je lakt is het nastrijken met een kwast wel zo fraai trouwens, ipv alleen met de roller.
vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl
Het probleem met de zijdeglans alkyd is dat je stof hier veel duidelijker op ziet. En het is lastig om de deurtjes en planken op te hangen dus iets van neerdwarrelend stof heb je al gauw helaas. Maar het oppervlak is wel een stuk gladder dan van acryl, en direct dekkend. De geur is weer wat minder
Daarnaast bleek dat we tot nu toe per ongeluk de Anza Platinum roller voor alkyd hadden gebruikt, en de Elite voor acryl. Dat was dus precies verkeerd om volgens de fabrikant, en zou misschien ook wat van onze problemen kunnen verklaren... Ook als je goede spullen koopt moet je nog blijven opletten

[ Voor 6% gewijzigd door Kevinns op 02-11-2022 14:44 ]
Ja, dat sinaasappelhuidje krijg je van een roller naar mijn ervaring. Als je goede lak hebt, en je strijkt het na met een kwast, krijg je geen strepen maar vloeit het prachtig uit. Anders zou je ook alle huizen in de buurt in het kozijn werk voor strepen zien want elke goede schilder doet dat zo.Kevinns schreef op woensdag 2 november 2022 @ 14:42:
@bonzz.netninja Meerdere lagen is het probleem ook niet. Alleen het acryl oppervlak blijft een sinaasappelhuidje houden. Geen idee of dit met een kwast beter wordt, maar het zijn heel strakke gladde oppervlakken, dus strepen zouden nog minder mooi zijn.
Het probleem met de zijdeglans alkyd is dat je stof hier veel duidelijker op ziet. En het is lastig om de deurtjes en planken op te hangen dus iets van neerdwarrelend stof heb je al gauw helaas. Maar het oppervlak is wel een stuk gladder dan van acryl, en direct dekkend. De geur is weer wat minder![]()
Daarnaast bleek dat we tot nu toe per ongeluk de Anza Platinum roller voor alkyd hadden gebruikt, en de Elite voor acryl. Dat was dus precies verkeerd om volgens de fabrikant, en zou misschien ook wat van onze problemen kunnen verklaren... Ook als je goede spullen koopt moet je nog blijven opletten
vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl
Eenvoudig aan te brengen, er op "kwasten" ipv "verfen" en nog een strak resultaat.
Blijft ook lang goed in weer en wind
Overigens, beneden hebben we alle wanden met Sikkens (Alpha, Resisto en nog 1) geschilderd omdat het simpelweg grotere witte vlakken met veel strijklicht zijn. Dan loont het wel.
Maar voor de slaapkamers was dit echt een prima keus
Maar een sinds een jaar of 2 zweer ik bij Sigma verf. Daar heb ik echt de allerbeste ervaringen mee. Zowel qua gebruik (mooie vloeing, goeie dekking) als qua duurzaam eindresultaat. Keihard, kleurvast, echt prachtig.
Ik gebruik S2U Nova (zijdeglans) voor binnen en S2U Allure (high gloss) voor buiten. Ik koop nooit meer wat anders.
Rookworst zonder R is ook worst.
Ik had zelf goede ervaring met Sikkens Rubbol BL Rezisto op een andere houtsoort, maar die is in kleine hoeveelheden (0,5l) moeilijker aan een goede prijs te krijgen en voor mijn beoogde gebruik wat overkill.
Wat met Flexa strak in de lak? Ik zag enkele tweakers met (op foto iig) mooie resultaten in [DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6
‘Rubbol BL Rezisto Satin of Rubbol BL Rezisto SG’ met lakviltroller. Vooraf goed stofvrij maken en reinigen met st Marc en gronden met grondverf voor MDF.sloth schreef op maandag 16 januari 2023 @ 23:12:
Iemand nog do's of dont's voor houtlak (MDF)?
Ik had zelf goede ervaring met Sikkens Rubbol BL Rezisto op een andere houtsoort, maar die is in kleine hoeveelheden (0,5l) moeilijker aan een goede prijs te krijgen en voor mijn beoogde gebruik wat overkill.
Wat met Flexa strak in de lak? Ik zag enkele tweakers met (op foto iig) mooie resultaten in [DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
Ik zie alle lovende recensies voor voor verf merken zoals Sigma of Sikkens waarvan de prijzen me doodsbang maken.
Voor wat context ik zou een in November gestructureerde muur van een woningbouw vereniging huis willen verfen. Ik en mn partner zouden de 1e bewoners worden sinds deze renovatie.
Gewoon een tintje lichter nemen dan zie je het verschil beter, grondverf is in de regel mat als je gaat lakken met hoogglans zie je duidelijk verschil zelfs in de zelfde kleur.Kurma schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 11:08:
[...]
Ben ik persoonlijk niet zo'n fan van, omdat het dan nogal lastig is te zien of je alles wel hebt geraakt.
Let er wel op dat goedkope verf vaak veel minder goedkoop is, omdat je veel meer gebruikt. Sigma en Sikkens, hoewel van andere kwaliteit bij de reguliere bouwmarkt, lijken nog altijd beter dan Histor. Dus wellicht kun je een actie bij een van de reguliere bouwmarkten kunnen scoren? Ik weet niet waar je woont, maar de 2 Duitse ketens (Hornbach en Bauhaus) lijken veelal goedkoper en ook bij de online winkels hebben ze soms best fijne acties.Chrisuu01 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 18:49:
Wat zouden jullie aanraden voor iemand met een kleinere beurs.
Ik zie alle lovende recensies voor voor verf merken zoals Sigma of Sikkens waarvan de prijzen me doodsbang maken.
Reken voor je zelf eens door wat een afwijking in rendement van 30-50% voor (zeg) Histor je aan extra emmers zou kosten. Dan is het verschil minder afschrikwekkend.
True republicanism is the sovereignty of the people. There are natural and imprescriptible rights which an entire nation has no right to violate. Vive La Republique!
Voor muurverf is Sikkens niet gek veel duurder (rendement is veel hoger) dan bijv Flexa. Bestellen bij een webshop is vaak iets goedkoper dan een verfzaak.nl0jdb schreef op maandag 20 maart 2023 @ 18:58:
[...]
Gewoon een tintje lichter nemen dan zie je het verschil beter, grondverf is in de regel mat als je gaat lakken met hoogglans zie je duidelijk verschil zelfs in de zelfde kleur.
Voor lak is Sikkens wel echt aan de prijs, maar daar heb je Wijzonol als alternatief. Toch een A-tier merk, maar soms bijna de helft goedkoper. Heb nu de zolder daarmee voor het eerst gedaan, en ben heel tevreden over hun verf.
Overigens geen fan van Sikkens en Sigma vanwege deze praktijken voor rest is het wel goed verf natuurlijk 😅
[ Voor 40% gewijzigd door Amdwarrior op 21-03-2023 17:44 ]
Mijn partner en ik zijn recent bij een lokale interieurwinkel voor een kleur van dat merk gevallen maar ik lees op het internet veel klachten over de slechte dekking en de kwetsbaarheid van de verf. Maar dit type schijnt dus vernieuwd te zijn en de farbrikant stelt zelf dat de verf nu afwasbaar is en tevens geschikt voor hout. Gezien het feit dat het ook in de keuken (achterwand) zou moeten komen is de afwasbaarheid natuurlijk wel een dingetje
Het eens voor vijf jaar terug een deur geverfd met Farrow And Ball verf. Droogtijd was ongeveeer 4 dagen ( in de nazomer ). Na 4 maanden bladerde de verf eraf. Later het restant eraf geschuurd en Sikkens hoogglans erover. Zit nu nog steeds perfect. Voor mij die verf niet meer.D-e-n schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 08:32:
Ik zag hier Farrow and Ball langskomen. Iemand toevallig ervaring met hun nieuwe Dead Flat verf?
Mijn partner en ik zijn recent bij een lokale interieurwinkel voor een kleur van dat merk gevallen maar ik lees op het internet veel klachten over de slechte dekking en de kwetsbaarheid van de verf. Maar dit type schijnt dus vernieuwd te zijn en de farbrikant stelt zelf dat de verf nu afwasbaar is en tevens geschikt voor hout. Gezien het feit dat het ook in de keuken (achterwand) zou moeten komen is de afwasbaarheid natuurlijk wel een dingetje
De Farrow and Ball kleuren kan je gewoon laten mengen in bijvoorbeeld goede Sikkens of Trimetal verf bij verfwebwinkels als verf of verfwinkel.D-e-n schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 08:32:
Ik zag hier Farrow and Ball langskomen. Iemand toevallig ervaring met hun nieuwe Dead Flat verf?
Ik heb het in Trimetal Permacryl XR Mat laten mengen en dat zit na ruim 2 jaar nog altijd zeer strak
A: Action muurverf
B: Hornbach muurverf
C: Baseline muurverf
D: Kwantum muurverf
E: Andere muurverf
[ Voor 34% gewijzigd door Weicool op 14-07-2023 22:29 ]
Met die grote blokkwasten van F&B was het aanbrengen echt een feest, we hebben ze nog steeds.
Een kleine twee jaar geleden de onderkant van de net opgeleverde houten terrasoverkapping (veel balken!) roomwit gelakt. Tisaco in Nuth had een partij Boonstoppel-basisverf, die vanwege verkeerde labels voor half geld weg ging, en die liet zich erg plezierig (we verfden boven ons hoofd) aanbrengen.
Edit: De houten poten, die op het noordwesten staan en dus het volle weer krijgen, zijn gebeitst met Sikkens Rubbol EPS.
Toen bij de onderkant van het verandadak de aanvankelijke A-merk grondverf op was en ik om een nieuwe pot ging stelde Tisaco voor (omdat het weliswaar buiten, maar wel een beschutte plek was) om met een grote 2½ Literpot van een goedkoper merk te gronden, en dat hebben we geweten. Naarmate de pot leger ging, werd die grondverf steeds stroever, ik heb het erna nog wel even gevoeld in mijn armen…
Daarna dan met met die Boonstoppel afgelakt om weer even het verschil met het verven met de betere verf te mogen voelen.
Ja, kwaliteitsverf kost wat, maar je krijgt er ook wat voor terug. Het strijkt veel soepeler uit, trekt mooier glad, dekt in één keer en het houdt langer.
[ Voor 8% gewijzigd door trabant op 02-08-2023 02:20 . Reden: aanvulling ]
KPN is een drieletterwoord
Nou heb ik veel gelezen over de Sikkens Alphacryl Mat SF. Echter, de schilder gebruikt ook verf van SPS. En specifiek SPS Resimat EC. Heeft er iemand ervaring met het laatste?
Beiden zijn afneembaar als het goed is.
Overigens met nog meer rendement uit de Sikkens dan door Sikkens zelf opgegeven (dus minder verf nodig per m2).
Verschil in de kwaliteit is niet alleen de dekking zoals sommigen beweren. Natuurlijk kun je meerdere lagen Flexa smeren om voldoende dekking te hebben, maar daarmee haal je niet de matheid die kwaliteitsverf heeft. Met wat strijklicht is het zo overduidelijk dat de kwaliteitsmerken (Sigma of Sikkens) zo ontzettend veel matter zijn dan Flexa. Dit was echt een zeer overduidelijk verschil met verschillende vlakjes naast elkaar op de muur geverfd.
Tot op heden gebruik ik altijd de bouwmarkt flexa of histor latex voor de muren. Onlangs hebben wij onze woonkamer laten verven door een schilder met geloof ik Sigma. Nu viel mij op dat vooral de muren die door de schilder gedaan zijn (van dichtbij) echt veel gladder lijken dan de muren die ik zelf gedaan heb.
Nu las ik hier dat Sigma etc. beter dekken en meestal al in een keer dekkend zijn maar is het ook zo dat bij gebruik van de betere merken de muren ook gladder/fijner zijn of komt dit omdat het door een professional gedaan is?
De bouwmarkt rollers heb ik al vervangen voor Anza idd. dus wat ik alleen nog kan doen is de verf vervangen.FitTiv schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 09:13:
@REDN4S roller merk maakt ook veel uit. Kijk eens naar Anza ipv bouwmarkt rollers.
Ik ervaar hetzelfde, histor was ik echt niet tevreden over, tegenwoordig alles zelf met Sigma gedaan en het geeft een beter en gladder resultaat. Dit inderdaad wel in combinatie met meer aandacht voor het schuren en voorbereiden van te voren en betere rollers. Het zal ten alle tijde een combinatie van de factoren zijn.REDN4S schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 08:56:
Toevallig bij dit topic gekomen en was toch benieuwd naar jullie mening.
Tot op heden gebruik ik altijd de bouwmarkt flexa of histor latex voor de muren. Onlangs hebben wij onze woonkamer laten verven door een schilder met geloof ik Sigma. Nu viel mij op dat vooral de muren die door de schilder gedaan zijn (van dichtbij) echt veel gladder lijken dan de muren die ik zelf gedaan heb.
Nu las ik hier dat Sigma etc. beter dekken en meestal al in een keer dekkend zijn maar is het ook zo dat bij gebruik van de betere merken de muren ook gladder/fijner zijn of komt dit omdat het door een professional gedaan is?
Van bijvoorbeeld de Polar huismerk verf van de hornbach lees ik altijd goede reviews in consumentengids achtige blaadjes, maar als je op de website kijkt is het maximaal 3/5.
Nu ligt veel ook aan je voorbereiding en óf je kunt schilderen. Van een paar familieleden weet ik dat ze dat laatste niet kunnen en dan is het dus zaak om hun niet de laatste laag te laten verfen zodat je geen strepen ziet.
Dit vooral, maar liever ook niet de eerste laag eigenlijk. Doe het liever allemaal zelfBobmeister schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 09:39:
Van een paar familieleden weet ik dat ze dat laatste niet kunnen en dan is het dus zaak om hun niet de laatste laag te laten verfen zodat je geen strepen ziet.
Sowieso schrijf je zo!
Heb een emmer Sigma Supertex staan in een groene tint en heb zonder na te denken floetrol mee besteld maar vraag mij dus af of dit wel een gewenste oplossing is.
Als je de instructies aanhoudt, zal dat geen probleem moeten zijn. Owatrol is er ook niet mee geholpen dat mensen ontevreden zijn. De instructies zijn ook wel duidelijk lijkt mijDracula schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 10:31:
Wat is jullie ervaring met het toevoegen van Floetrol aan Latex die op kleur is gemengd? Heeft dit invloed op de kleur of is dit verwaarloosbaar?
Heb een emmer Sigma Supertex staan in een groene tint en heb zonder na te denken floetrol mee besteld maar vraag mij dus af of dit wel een gewenste oplossing is.
De mengverhoudingen wel alleen kon niet heel duidelijk vinden wat de impact zou kunnen zijn op de kleur, maar ik zal wel met oogkleppen op lezen 🤪True schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 13:05:
[...]
Als je de instructies aanhoudt, zal dat geen probleem moeten zijn. Owatrol is er ook niet mee geholpen dat mensen ontevreden zijn. De instructies zijn ook wel duidelijk lijkt mij
Impact op kleur zou het niet moeten hebben, het dekt wellicht (percentueel) iets minder, maar daarom gebruik je gewoon dezelfde hoeveelheid verf als normaal voor een muur, maar aangelengd saus je er bruto wat meer op.Dracula schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 17:01:
[...]
De mengverhoudingen wel alleen kon niet heel duidelijk vinden wat de impact zou kunnen zijn op de kleur, maar ik zal wel met oogkleppen op lezen 🤪
Dacht meer omdat floetrol wit is en de verd een kleurtje heeft.True schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 17:31:
[...]
Impact op kleur zou het niet moeten hebben, het dekt wellicht (percentueel) iets minder, maar daarom gebruik je gewoon dezelfde hoeveelheid verf als normaal voor een muur, maar aangelengd saus je er bruto wat meer op.
Idd rollers zoals door anderen gezegd is belangrijk. Kijk naar de ondergrond, ik heb glad stucwerk en dan wil je zeer laagpolige rollers. Ik gebruik ook de Anza (Pro Super Antex) en ben daar tevreden over. Ook geen onnodig gepluisREDN4S schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 08:56:
Toevallig bij dit topic gekomen en was toch benieuwd naar jullie mening.
Toevallig vandaag weer wat binnen gekregen, ook de Sikkens Alphacryl Pure Mat SF in twee kleuren. Met Sigma en Sikkens (niet per sé de bouwmarkt varianten, daar heb ik geen ervaring mee) zit je sowieso wel goed.
Hangt van het blauw afTrue schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 09:15:
[...]
Breek mij de bek niet los. Mijn vriendin wil de gehele lange wand van 9 meter blauw hebben. Elke keer als ik de kamer in kom schrik ik mij een hoedje denk ik.
-------
Ik ben er na twee jaar ook wel aan gewend hoor, maar nieuw bezoek wil er nog wel eens een opmerking over maken.mjl schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 21:48:
[...]
Hangt van het blauw afwij hadden een donker paarse muur (heel mat diepe kleur) voor de verandering is die nu donkergroen. Een donkere muur met kleur kan prima en geeft sfeer.
Voor een heel koophuis van binnen verven tikt het allemaal wel aan. Verwacht toch wel meerder 10L emmers nodig te hebben. Het meerendeel zal het opnieuw witten van al witte verf zijn. De A-merken zijn iets van 4a5x zo duur als je het vergelijkt mij de bouwmarkt monodek/powerdek. Het lijkt mij stug dat ik 4 of meer lagen nodig heb om het bestaande wit opnieuw te dekken. Het zijn normale muren maar (helaas) wel gipsplafonds met naden. Wat is nou wijsheid als je de kosten/baten tegen elkaar afzet
Zag dat je van de modek/powerdek etc. ook meerdere varianten hebt, waaronder de revolution. Maar ook weer huismerken... Iemand nog aanvullende tips/ideeën?
44.95 Histor monodek (12.5L)
39,95 Wijzonol Superdek (10L)
54,95 Histor Monodek Revolution (10L)
99,95 Drost Alaska+ (10L)
169.75 Sikkens Alphacryl Pure Mat SF (10L)
175,- Sigma Perfect Matt (10L)
Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]
Ik zou de duurdere beneden gebruiken en histor bewaren voor de slaapkamers en zolder. Hal en beneden dus met de dure. Ga je zeker plezier van hebben.thof schreef op maandag 1 juli 2024 @ 00:17:
Topic afgelopen tijd doorgenomen, helemaal overtuigd dat Sikkens of Sigma (of andere A-merken) de way to go is. Sowieso voor lakken, maar voor muur/plafondverf begint toch de twijfel weer toe te laten slaan...
Voor een heel koophuis van binnen verven tikt het allemaal wel aan. Verwacht toch wel meerder 10L emmers nodig te hebben. Het meerendeel zal het opnieuw witten van al witte verf zijn. De A-merken zijn iets van 4a5x zo duur als je het vergelijkt mij de bouwmarkt monodek/powerdek. Het lijkt mij stug dat ik 4 of meer lagen nodig heb om het bestaande wit opnieuw te dekken. Het zijn normale muren maar (helaas) wel gipsplafonds met naden. Wat is nou wijsheid als je de kosten/baten tegen elkaar afzet
Zag dat je van de modek/powerdek etc. ook meerdere varianten hebt, waaronder de revolution. Maar ook weer huismerken... Iemand nog aanvullende tips/ideeën?
diskeltische lurker
Ik ben erg tevreden over de perfection van de praxis (gewoon wit).
Overigens schilder ik de kozijnen binnen gewoon met sigma s2u nova
En buiten met sikkena rubbol (beide gehaald bij de verfzaak) alleen de latex nee sorry daar ga ik voor maar de bouwmarkt.
De witte latex daar is ooit een test bij gedaan bij de consumenten bond en daar kwa die perfection heel prima uit. (Sikkens wel een fractie beter..maar gezien je prijs verschilt haha)
Voor binnen maakt het me niet zo veel uit en neem ik gewoon de niet goedkoopste verf (die is meestal wel voldoende dekkend), maar buiten gebruik ik altijd Sikkens of Sigma omdat ik dan minder vaak hoef te schilderen. Liever wat meer betalen dan vaker schilderenBobmeister schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 09:39:
Sinds mijn verhuizing gebruik ik huismerk verf van een lokale verfwinkel. 10 liter voor ongeveer 80 euro. Dekt goed in 2 lagen over kleur, spettert niet en afwasbaar.
Van bijvoorbeeld de Polar huismerk verf van de hornbach lees ik altijd goede reviews in consumentengids achtige blaadjes, maar als je op de website kijkt is het maximaal 3/5.
Nu ligt veel ook aan je voorbereiding en óf je kunt schilderen. Van een paar familieleden weet ik dat ze dat laatste niet kunnen en dan is het dus zaak om hun niet de laatste laag te laten verfen zodat je geen strepen ziet.
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Hier gebruiken we Wijzonol Superdek (goede dekkingsklasse, zie databladen). Ik heb niet bijzonder veel ervaring met sauzen, maar het dekt redelijk tot gewoon goed. De muren zijn eerst met stucpasta glad gemaakt en er is daarna geen voorstrijk gebruikt. Ik denk dat een voorstrijk wel zou kunnen helpen. Met bepaald licht lijkt er wat variatie in de textuur te zitten, maar het lijkt wel gewoon goed gedekt (we hebben ook een kleur gebruikt). Het resultaat verder geheel streeploos, behalve op het plafond (ook geen voorstrijk gebruikt, en het was misschien nog nooit geschilderd). Het plafond is na 2 lagen nogsteeds matig. Voor de prijs is het prima verf, maar het is geen Sikkens.thof schreef op maandag 1 juli 2024 @ 00:17:
Topic afgelopen tijd doorgenomen, helemaal overtuigd dat Sikkens of Sigma (of andere A-merken) de way to go is. Sowieso voor lakken, maar voor muur/plafondverf begint toch de twijfel weer toe te laten slaan...
Ik ken het dilemma. Wij gaan aankomend weekend verhuizen naar onze nieuwe woning, welke wij helemaal (alle plafonds, muren, binnen(deur)kozijnen, binnendeuren etc hebben geverfd. Ik kom uit een gezin waar wij altijd voor de goedkope bouwmarktverf gingen, maar ik heb het deze keer anders gedaan: Beneden op de muren zit de Sigma Pearl Clean (we hebben 2 kleine kinderen) en op de rest van de muren en plafond zit de Sigma Perfect Matt. Het kost een hoop, maar wat een verademing! Mijn broer kwam met wat lak op de geverfde muur beneden en, als je direct handelt, wrijf je het zo weg; je slaat een insect dood, je wrijft het weg. De feedback van mijn broer en vader (die hebben geholpen): Wat een dekking! Wat droogt het mooi egaal op! En de allermooiste was toen mijn broer bij de eerste baan zei: zo, dit verft echt veel fijner dan de bouwmarkt verf die wij hebben gebruikt.thof schreef op maandag 1 juli 2024 @ 00:17:
Ook voor het plafond hebben wij dekkende voorstrijk gebruikt (alles was nieuw gestuct), waardoor wij hierna op het plafond maar 1 laag Perfect Matt hebben aangebracht (beide wit). (FYI: 2 lagen wordt wel aanbevolen om de schrobklasse te behalen, maar vonden wij voor het plafond niet nodig).
Kortom, ik zou het zo weer doen.
En er zijn aan de lopende band 10% kortingscodes bij online verfzaken, waardoor je toch alweer wat geld kan besparen.
[ Voor 7% gewijzigd door Marzman op 01-07-2024 10:42 ]
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Maar deze kun je ook na enkele jaren bijwerken zonder dat je er iets van ziet.
Wel even kijken waar je de verf haalt. In een interieurzaak betaal je soms twee keer zo veel als elders.
Let op;
- Wanneer je witte verf hebt gebruik je het beste watergedragen. Die vergeelt niet zo erg als terpentine-gedragen
- Voor grote vlakke oppervlakten is terpentinegedragen eenvoudiger om mooi vlak te krijgen. Watergedragen kan lastig zijn om de 'streken' uit te halen.
Voor de buitenkant zelf geen ervaring mee. Maar wat je zegt is ook belangrijk: je tijd is ook wat waard. Liever 1 keer goed voor een flinke tijd, dan meermaals opnieuw.Marzman schreef op maandag 1 juli 2024 @ 10:38:
@mikkl Voor binnen zou ik me daar niet zo druk over maken. Op een buitendeur maar in een veranda heb ik ook bouwmarktverf en dat is prima, maar aan de buitenkant van de veranda zelf heeft het wat meer te lijden door zon, regen, sneeuw. Als ik dan bouwmarktverf gebruik is die op sommige plaatsen na twee jaar al helemaal verdwenen en dan smeer ik er liever wat duurdere verf op die er wat jaren langer op bljift zitten. Met goedkope verf zou ik dat denk ik elk jaar moeten schilderen.
Binnen op de deuren (standaard board deuren) hebben wij overigens Sigma Nova gebruikt en dat had toch ook zijn voordelen. Mijn vader heeft een paar gouden handen, met o.a. ervaring in de bouw. Hij stond op mij toe te kijken terwijl ik de binnendeur aan het verven was en zei: dit komt niet goed

Een paar uur later stond hij versteld van hoe het toch mooi in elkaar was gevloeid, wat dus zeker niet aan mijn techniek te danken was
Dus zonder additieven om de open tijd van je lak/muurverf te verlengen, heb ik als amateur schilder (en ik heb een hekel aan schilderen, maar ik ben wel een pietje precies) toch mooie resultaten weten te behalen. Je kan met goedkopere verf ongetwijfeld prima resultaten behalen, maar dan komt het wellicht ook aan op meer geduld en techniek.
Wij hebben de plafonds en de muren in dezelfde kleur er mee gedaan. Mijn zwager is professioneel schilder en die was ook onder de druk van de kwaliteit van de Einza muurverf. Het is net een soort modder wat je aan brengt op de muren. Dit was overigens wel mijn eerste ervaring met iets anders dan bouwmarkt muurverf.
De volgende keer ga ik eens proberen met een ander kwaliteits muurverf. Nu ik eenmaal eens het duurdere spul heb gebruikt, wil ik niet meer anders dan kwalitatief beter spul. Al helemaal als je alles zelf doet, dan betaal ik mezelf in goed materiaal. Als een vakman het doet kost het al helemaal een vermogen tegenwoordig, dat rechtvaardigt voor mij de prijs van duurder spul dan.
En ik doe klusjes veel liever zelf. Heb er maar een hekel aan anderen in en om mijn huis aan het werk te hebben, haha. Al helemaal omdat ik zelf onregelmatig werk, dan kan ik niet hier wat achter mijn pctje zitten terwijl iemand anders wat staat te sauzen:P.
Mijn tips zijn als volgt:thof schreef op maandag 1 juli 2024 @ 00:17:
- Goed voorbereiden, dus schoonmaken met st. Marc, bij twijfel voorstrijken met Alabastine, probleemplekjes aanpakken.
- Strakke lijnen? Gebruik Frogtape (op de juiste manier)
- Zet de verf altijd dikker op dan je gevoel je laat doen. We zijn vaak geneigd veel te lang heen en weer te zwiepen met te weinig verf.
En dan natuurlijk het belangrijkste:
- Gamma huismerk muurverf voor buiten! Ik heb door de jaren heen van alles gebruikt bij veel klussen, en er is zoiets als de optimale prijs/kwaliteitverhouding. De Gamma huismerk muurverf voor BUITEN dekt verbluffend goed, is op iedere kleurstaal te mengen (ook andere kaartjes van Flexa/Histor kleurcodes), de verf droogt mooi strak op, en het is zeer duurzaam in die zin dat het goede weerstand kan bieden aan het gezinsleven.
Waar ik zelf voor de kosten moest opdraaien koop ik altijd deze verf en ik mik het dan ook zo uit dat ik dit tijdens de 30% korting doe die regelmatig voorbij komt. Op dit moment van schrijven is het zelfs 40% korting, dat is ook geen uitzondering tijdens de vakantieperiodes.
superB
Anoniem: 1221402
Voorstrijken lekker met flevopol doen ipv dure latex verdund. Goede ervaringen mee, op advies van de stucadoor. Plafonds gewoon hetzelfde.inXs schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 08:13:
Hele topic doorgelopen, ons appartement wordt nu gestuukt en daarna gaan we het geheel verven. Nav dit topic en het feit dat mijn schoonvader nogal kritisch is op verfsoorten gaan we voor sikkens alphatex. Ook het extra mat vinden we erg fraai! Nu is het kopen in ‘massa’ vaak wat gunstiger dus ik vroeg mij af of ik deze verf ook als voorstrijk kan gebruik op het stuukwerk, of is het slimmer om gewoon echte voorstrijk te gebruiken? En dan een goede van sikkens? Ook het plafond van de badkamer wordt gestuukt (tegels houden we , want pas 4 jaar oud), kunnen we hier ook deze verf voor gebruiken? Hij is immers isolerend? Of raden jullie toch specifieke verf aan voor badkamers? En tot slot, deze alphatex ga ik ook voor de plafonds gebruiken in de woning, geen probleem lijkt me?
Persoonlijk zou ik schimmelwerend kiezen voor de badkamer, Sikkens heeft daar Humitex voor. Wel alleen per 5L en prijzig. Ik ben zelf fan van gewoon naar een lokale verfhandel gaan en daar advies inwinnen. Ik heb goede ervaringen met Boonstoppel, herfst en helder maar ook de huismerk van de verfhandel is goed, vergeleken met een histor en flexa. Daar had ik een klein blikje schimmelwerende muurverf gekocht voor de badkamerplafond.
Wij hadden (ook i.c.m. met Sikkens verf) de Sikkens Alpha Aquafix als voorstrijk gebruikt. Ik ga niet drie tientjes besparen als je ook al met A-merk verf/latex zit te werken.inXs schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 08:13:
Hele topic doorgelopen, ons appartement wordt nu gestuukt en daarna gaan we het geheel verven. Nav dit topic en het feit dat mijn schoonvader nogal kritisch is op verfsoorten gaan we voor sikkens alphatex. Ook het extra mat vinden we erg fraai! Nu is het kopen in ‘massa’ vaak wat gunstiger dus ik vroeg mij af of ik deze verf ook als voorstrijk kan gebruik op het stuukwerk, of is het slimmer om gewoon echte voorstrijk te gebruiken? En dan een goede van sikkens? Ook het plafond van de badkamer wordt gestuukt (tegels houden we , want pas 4 jaar oud), kunnen we hier ook deze verf voor gebruiken? Hij is immers isolerend? Of raden jullie toch specifieke verf aan voor badkamers? En tot slot, deze alphatex ga ik ook voor de plafonds gebruiken in de woning, geen probleem lijkt me?
Engineering
Voor voorstrijken zou ik ook flevopol gebruiken. uiteindelijk is het exact het zelfde als al die andere producten alleen dan met minder water (wat je zelf uit de kraan kan toevoegen) eventueel wat verf door mengen om goed te zien waar je bent gebleven (zodat je ook eventuele druipers goed kan zien) . werkt al tientallen jaren prima op elke muur en met welk merk muurverf dan ook. voorstrijk op kleur gemengd is ook erg makkelijk als je tijd wil besparen.inXs schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 08:13:
[ Voor 99% gewijzigd door We Are Borg op 11-10-2024 16:14 ]
nu kom ik vanalles tegen van
sigma en sikkens (dat zal vast wel goed zijn)
tot flexa en stylecolor (is dat wel kwaliteit?)
https://www.praxis.nl/ver...udroze-2-5l/5224391#specs
Het is belangrijk dat het afwasbaar is
Nu kom ik ook een voor mij totaal onbekend merk Rust-Oleum tegen
https://www.praxis.nl/ver...selein-roze-2-5l/10181372
Een schilder adviseerde mij weer Albrecht van de Verfkampioen
Iemand die er wat over kan zeggen?
[ Voor 11% gewijzigd door boyette op 28-11-2024 02:29 ]
KEIM natuur/silicaatverf (wel even de schrobvaste versie selecteren)boyette schreef op donderdag 28 november 2024 @ 02:19:
Ik ben op zoek naar verf voor een kinderkamer die afwasbaar moet zijn
Lijkt me meer wat voor buiten he..veertje35 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 20:23:
[...]
KEIM natuur/silicaatverf (wel even de schrobvaste versie selecteren)
Past niet echt bij dit verhaal
Rust-Oleom en Albrecht zijn opzich ook prima merken. De eerste is een grote speler op de internationale markt en heeft een paar jaar geleden het nederlandse SPS gekocht. Die hebben ook nog steeds kwaliteits verven er is genoeg keus.boyette schreef op donderdag 28 november 2024 @ 02:19:
[ Voor 2% gewijzigd door theredspecial op 29-11-2024 10:42 . Reden: Correctie: verkeerde factuur er bij gepakt, gewijzigd naar juiste merk en type. ]
Dat is een houtlak, ik ga er vanuit dat er om een muurverf/latex gevraagd wordt. Ik heb zowel Sigma pearl clean als Sikkens alpha rezisto clean gebruikt. Beide werken goed en zijn goed afwasbaar en 'vlekafstotend'. Vlekken hechten er minder snel op, dit kan ik ook merken als ik wat op wil hangen met bijvoorbeeld tesa powerstrips, die blijven niet goed plakken op wanden waar dit spul op zit.theredspecial schreef op donderdag 28 november 2024 @ 21:50:
In onze keuken is een deel van de wand 'gewoon' geverfd (en dus geen speciale achterwand van composiet of aluminium of zo). Dat leidde al snel tot vlekken die zichtbaar bleven. Ik ben toen uitgekomen bij Sikkens Rubbol BL Rezisto en ik moet zeggen: zeer goed schoon te houden. Zelfs vlekken van kurkuma en granaatappel komen er af. Wellicht is er een deal te vinden met Black Friday? Ik betaalde ongeveer € 32 voor 500 ml - op zich wel aan de prijs, maar is het voor mij dubbel en dwards waard.
Er heeft bijvoorbeeld een hele nacht rode wijn op de muur gezeten, dat ging er in de ochtend zo af.
[ Voor 4% gewijzigd door IceM op 29-11-2024 07:38 ]
...
De Flexa is een ander verhaal, had er eerlijk gezegd al meteen spijt van. Met een grijze kleur over een witte muur nog altijd 3 lagen nodig gehad om het goed dekkend te krijgen en het smeerde echt niet lekker uit. Dan mag zo'n Sikkens wel wat duurder zijn (viel nog wel mee, lokale speciaalzaak hier was de Sikkens Alphatex 100 euro voor 10L), zodra je 2 of 3 keer zoveel nodig hebt ben je ineens niet zoveel goedkoper uit. En niet alleen dat, je bent dus ook langer bezig en muren en zeker plafonds verven is absoluut niet mijn hobby. Tenslotte was die Flexa ook al na enkele maanden wat na aan het geven, kleur was niet helemaal effen, 1 of 2 plekjes waar het wat los liet.
Voor mij was dat een eens maar nooit meer v.w.b. de meer "budget" muurverf en blijf ik, mocht ik weer eens wat moeten gaan verven, lekker bij Sikkens. De laatste jaren hebben ze bij de desbetreffende lokale speciaalzaak nu ook 750ml en 2.5L Sikkens in iedere kleur beschikbaar, dus mijn keuzeprobleem van destijds bestaat niet meer.
Ryzen 7 5800X ~~ 32GB GSkill TridentZ 3600Mhz ~~ ASRock B550 Steel Legend ~~ XFX Radeon RX5700XT
Sorry, klopt! Post gewijzigd.IceM schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 07:36:
[...]
Dat is een houtlak, ik ga er vanuit dat er om een muurverf/latex gevraagd wordt.
Ik heb hier de hele tent (op badkamer na) met rezisto laten spuiten (de latex versie) en dat is goud. Vlekken verwijder je zo. Zeker op lichte kleuren wel zo fijn.boyette schreef op donderdag 28 november 2024 @ 02:19:
Kost iets meer dan goedkope verf, maar dat verdien je terug in verwerkingstijd (okay niet met spuiten, maar rollen is makkelijker dan goedkope verf) of ergernis.
[ Voor 3% gewijzigd door Boudewijn op 29-11-2024 09:25 ]
Maar nu heb ik Sikkens Rubbol BL Rezisto Primer gebruikt en ik vind dat erg fijn verven en het blijft ook erg goed zitten als je het even licht opschuurt.
Als lak heb ik Sikkens Rubbol BL Rezisto Satin en dat verft ook erg fijn, het trekt mooi strak en het dekt erg goed.
Het is duurder dan Flexa maar het werkt fijner en het resultaat is mooier naar mijn mening.
Rampage 4 extreme, i7-4960X, RTX2070
O.a. innostar is voor binnen.boyette schreef op donderdag 28 november 2024 @ 21:24:
[...]
Lijkt me meer wat voor buiten he..
Past niet echt bij dit verhaal
Daarom was ik even wat verder aan het kijken en zie hier in het topic veel Sikkens Alphacryl Pure Mat Sf.
Alleen schrok ik nogal van de prijs. Snap dat goede verf wel wat duurder dan de standaard bouwmarkt maar vroeg mij toch wel af of verf van zo'n €80 niet net zo goed kan zijn?
Ik zie verder namelijk ook een aantal keren Wijzonol en SPS voorbij komen hier in dit topic, al wordt mij niet geheel duidelijk om welke verf dit dan precies gaat.
Wijzonol (wijzotex) werd ons trouwens door de lokale verfspecialist aangemerkt al betaalbaar alternatief van Sikkens, maar ben benieuwd of anderen hier ook goede ervaring mee hebben? Al viel mij wel op dat dit 'slechts' schrobklasse 2 heeft, is dat iets wat verstandig is om mee te nemen in de overweging? We hebben namelijk ook een kleine die binnenkort ook wel wat vlekken kan gaan maken
De kreet op de tex is “dekt altijd in 1x”. Dat klopt in mijn ervaring vrij aardig als je niet te zuinig rolt. Bij wat donkere spikkels op het plafond moest ik er wel nog een tweede keer overheen om het een beetje bij te werken, maar daar was het echt wit over zwart.
De verf droogt mooi en streeploos op.
nothing special
[ Voor 3% gewijzigd door Eijsbeer op 16-12-2024 22:01 ]
Het is nieuw stucwerk wat in de Modulan 2101 Hydrosol diepgrond gezet is. Ik heb inmiddels een volledige emmer Monodek verbruikt voor 3 lagen en het dekt nog niet helemaal. Wat een ongelooflijk nutteloze troep. Het ligt niet aan de diepgrond, die werkt prima. Ook te zien aan een stukje wat gemist is met de grondeer wat echt flink zuigt. De Monodek rolt gewoon voor geen meter uit. De muren en het plafond zijn inmiddels redelijk egaal wit, maar als je van dichtbij kijkt zie je de kleur van de diepgrond er op sommige stukken nog iets door. Als het licht erop valt is het vlekkerig.
Vanmiddag naar aanleiding van de ervaringen in dit topic 20 liter Sigma Sigmatex Superlatex Mat besteld. Ik ben heel benieuwd. Ik hoop dat het in één laag dekt, maar twee is ook prima als het tenminste dan ook mooi egaal mat is.
Het plafond van de badkamer had ik al Wijzonol badkamer verf voor, vanwege eerder goede ervaringen met buitenlak van Wijzonol. Daar is vandaag de eerste laag op gezet en dat rolde goed uit en zag er nat erg goed uit.
Binnen worden de kozijnen en deuren geschilderd met Sikkens BL Rubbol Rezisto Satin. Eerste keer dat ik die lak gebruik, maar ik hoor er goede verhalen over
Ik heb ook de Sikkens geprobeerd (a 130 oid voor 10 liter).... sorry vond er geen bal aan..echt van mij hoeft het niet vond het niet fijn genoeg werken voor die prijs.
Voor buiten lak gebruik ik wel de Sikkens rubbol hoogglans en binnen de sigma S2u.nova.
Al vaak in de Brico (België) zien staan, maar dacht altijd dat het niet zulke goede verf was. M.a.w. een aanrader dus?Orkaan schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 23:43:
Praxis perfection (gewoon wit) zonder mengen 10L voor 34 euro (in de aanbieding.iedere x weken wel)...
Is trouwens een tripje naar Nederland waard.
Prijs België: 97,99 (actieprijs: 59,99)
Prijs Nederland: 46,99 (actieprijs: 29,99)

Moet alleen een Praxis plus zien te bekomen :-)