Opzoek naar een nieuw systeem na constante drama met ryzen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fusi0nking
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 04-06-2024
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?

Gamen op 3440x1440 165hz, game developing

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Ik bouw geregeld pc's, dit doe ik dus zelf. Zoek een compleet nieuw systeem(excl videokaart en 2tb ssd) de rest nieuw. Mag wel iets kosten als het extra meerwaarde heeft maar richting de 1500 is wel max

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model

rtx 3080 gaming x trio en 2tb crucial mx500 ssd. randappratuur heb ik allemaal.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.

Alles behalve videokaart. zelf denk ik graag ook een 1tb nvme te nemen + extra sata 1tb ssd(absoluut geen hdd's meer)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.

Intel met z490 of z590, 5 jaar een intel syteem gehad dat zonder issues draaide. overgestapt naar ryzen en steeds problemen (ryzen 2600,verschilend ram,ryzen 3900x,x470 en x570 bord(zie forum history voor alle drama) )

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
Energieverbruik en geluid maak ik mij niet heel druk om. Stabiele componenten is wat mij uitmaakt.

Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?

behalve xmp en standaard boost op de cpu niet.(misschien in de toekomst, vandaar 850watt)

Wat verwacht je van ons?
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?

Ik heb het intel wereld niet echt gevold de laatste tijd(behalve de strijd tussen amd) mijn vraag is daarom ook: zijn dit kwalitatief stabiele componenten?
welke van deze moederborden zullen beter zijn voor de combie 10850k en rtx 3080 met 32gb ram?
https://tweakers.net/pric...;1557536;1659630;1659628/
en welk ram? https://tweakers.net/pric...e/1523194;1449010;496033/

mijn eigen idee(weet dat de kast + cpu koeler niet past, suggesties zijn welkom):
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i9-10850K Avengers Edition Boxed€ 379,-€ 379,-
1MoederbordenMSI MPG Z590 Gaming Force€ 301,30€ 301,30
1BehuizingenSilentiumPC Ventum VT4V EVO TG ARGB Zwart€ 69,90€ 69,90
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 76,90€ 76,90
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K16G32C16U4W€ 153,53€ 153,53
1VoedingenMSI MPG A850GF€ 128,05€ 128,05
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 1TB€ 89,90€ 89,90
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 119,-€ 119,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.317,58

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09:00
De z590 borden hebben vooral meerwaarde als je er een 11e generatie CPU op zet - deze komen naar verwachting in maart op de markt - die generatie ondersteunt PCIe 4.0, de huidige 10e generatie niet. Als je geen plannen hebt naar een 11e generatie over te stappen zou ik het bij een Z490 houden, kijk dan hier naar welke features je belangrijk vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fusi0nking
martyw schreef op zondag 28 februari 2021 @ 20:03:
De z590 borden hebben vooral meerwaarde als je er een 11e generatie CPU op zet - deze komen naar verwachting in maart op de markt - die generatie ondersteunt PCIe 4.0, de huidige 10e generatie niet. Als je geen plannen hebt naar een 11e generatie over te stappen zou ik het bij een Z490 houden, kijk dan hier naar welke features je belangrijk vindt.
De reden waarom ik zelf voor een z590 in het lijstje was gegaan is omdat ik graag een q code schermpje heb en makkelijk kan troubleshooten met eventueel problemen en ook graag veel usb en goeie vrm.
de enige z490 bord die ik kan vinden die niet duurder is dan de z590 in mijn lijstje is: pricewatch: ASUS ROG Strix Z490-E Gaming
deze doet opzich alles, enige is dat ik nog nooit een asus bord hebt gehad en weet niet heel goed als dit een stabiel bord zal zijn. Ook heb ik wel is gehoord dan asus en thunderbolt niet goed samen gaan(wat ik denk ik in de toekomst wel ga gebruiker), vandaar mijn keuze voor de z590 die een 10tje meer is bij Azerty(liever bestel ik niet bij Amazon). Vanwege de features die ik wil en prijs verschil van een 10tje voor een voor mij betrouwbaar moederbord is het denk ik wel waard? of is er iets wat ik over het hoofd zie?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
Kun je iets meer uitleg geven waarom het een drama met Ryzen is? Liefst met links naar eerdere topics?

Ik heb zelf geprobeerd te zoeken, maar in Solid DRAM Led, pc werkt normaal. amper 2 maanden terug schreef je dat je toen nul problemen met de pc had... heb je nog het geheugen aangepast?

Ik heb overigens zelf vorig jaar 4x Ryzen en 2x Intel gebouwd. Bij Intel geen problemen. Bij Ryzen had ik vaak problemen met de Gigabyte borden. Ik vind die bios matig en de software gebrekkig. Die systemen draaien beter zonder de software.

Wat betreft Intel en Asus. Dat is een goede combinatie. Asus heeft de beste Z490 moederborden. Ik vermoed dat het bij Z590 niet veel anders zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fusi0nking
Djarune schreef op zondag 28 februari 2021 @ 22:26:
Kun je iets meer uitleg geven waarom het een drama met Ryzen is? Liefst met links naar eerdere topics?

Ik heb zelf geprobeerd te zoeken, maar in Solid DRAM Led, pc werkt normaal. amper 2 maanden terug schreef je dat je toen nul problemen met de pc had... heb je nog het geheugen aangepast?

Ik heb overigens zelf vorig jaar 4x Ryzen en 2x Intel gebouwd. Bij Intel geen problemen. Bij Ryzen had ik vaak problemen met de Gigabyte borden. Ik vind die bios matig en de software gebrekkig. Die systemen draaien beter zonder de software.

Wat betreft Intel en Asus. Dat is een goede combinatie. Asus heeft de beste Z490 moederborden. Ik vermoed dat het bij Z590 niet veel anders zal zijn.
Klopt, dat met geen problemen had ik beter niet kunnen zeggen helaas want vlak na die tijd kwam de 1e.
Ik had ook in april 2020 problemen die uiteindelijk na veel troubleshooten is opgelost(moederbord en ram is vervangen door Megekko, bleek niet aan de schijven te liggen uiteindelijk)

ik heb opnieuw van alles gedaan, zowel oude als opnieuw nieuwere biosen, pc opnieuw gebouwd, ram frequency verlaagd, windows opnieuw erop vanaf usb, allemaal stress tests gedraaid die allemaal zonder issues draaien. Ik kan van alles doen maar het niet na bootsen, het enige wat mij opvalt is dat het gebeurd tijdens het bufferen op youtube/browsen en dat het net lijkt alsof het aan het internet ligt(paginas die niet laden, video buffered) en uiteindelijk WHEA. Eerste WHEA bsod had ik ook gta V erbij aan die vlekkeloos draaide tot dat ik wat ging browsen en onderanderen youtube. Alle symptomen lijken cpu/ram maar ik heb letterlijk alles gedaan en kan er niet achter komen. Vandaar deze keuze.

Topics: Crashes/bsod HELP
Harde schijf faalt?
Solid DRAM Led, pc werkt normaal.

Over moederborden, zou de msi bord die ik op het oog heb ook prima zijn met wat ik wil qua features? Of toch een ander?
Ook heb ik nog wat twijfels over de koeler. Zou de dark rock 4 pro genoeg zijn of zou een nh d15 een betere keuze zijn?

[ Voor 5% gewijzigd door Fusi0nking op 28-02-2021 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:27
Beide cpu koelers zijn goed. Het is vooral welke vindt je er leuker uitzien.

Qua bord... Totale overkill, maar als jij er graag het geld aan geeft, hij kan wel die i9 aan hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fusi0nking
99ruud99 schreef op zondag 28 februari 2021 @ 23:09:
Beide cpu koelers zijn goed. Het is vooral welke vindt je er leuker uitzien.

Qua bord... Totale overkill, maar als jij er graag het geld aan geeft, hij kan wel die i9 aan hoor.
Bord is zeker overkill, sta open voor suggesties als het goedkoper kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-05 08:52
Ik zou even de 11th gen afwachten, ben ik ook aan het doen. Dat drukt wellicht ook de prijs van de 10e generatie nog wat. Ze komen in Q1 dus ergens komende maand.

Voor development is een snelle SSD wel erg handig, zeker als je veelvuldig compiled en grote assets inlaad enz. Hier is mijn eigen wish list ; die ssd is een van de snelste nu:

1ProcessorsIntel Core i9-11900KF€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenGigabyte Z590 Vision G€ 281,59€ 281,59
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 50,95€ 50,95
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC€ 192,18€ 192,18
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 550W€ 100,05€ 100,05
2Solid state drivesWD Black NVMe SSD SN850 500GB (zonder heatsink)€ 117,22€ 234,44
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 859,21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Voor een 3080 zou ik wel 650w gaan.
Voor een i9 die je gaat overklokken (want k) zou ik wel wat sterkere cpu koeler installeren
Voor gamen is absoluut geen wf black nodig.

Blijft dat mobo; ik zou even kijken hoe duur andere z590 borden worden. Wat wil je allemaal dat je specifiek zo'n duur bord nodig hebt. Als dat schermpje je 100 euro waard is: go for it. Maar dan zou ik zeker niet een -f pakken, want met gewone cpu is makkelijker troubleshooten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fusi0nking
Edwin88 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 07:47:
Ik zou even de 11th gen afwachten, ben ik ook aan het doen. Dat drukt wellicht ook de prijs van de 10e generatie nog wat. Ze komen in Q1 dus ergens komende maand.

Voor development is een snelle SSD wel erg handig, zeker als je veelvuldig compiled en grote assets inlaad enz. Hier is mijn eigen wish list ; die ssd is een van de snelste nu:

1ProcessorsIntel Core i9-11900KF€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenGigabyte Z590 Vision G€ 281,59€ 281,59
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 50,95€ 50,95
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC€ 192,18€ 192,18
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 550W€ 100,05€ 100,05
2Solid state drivesWD Black NVMe SSD SN850 500GB (zonder heatsink)€ 117,22€ 234,44
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 859,21
Dank voor de suggestie, helaas voor mijn doeleinden is het het allemaal net niet. Ik hecht wat meer waarde aan multi core performance als ik de keuze moest maken(de 11900k lijkt dit slechter te gaan doen). Ook zal pcie 4 niet heel belangrijk voor mij zijn, ik heb laatst geupgrade naar een 2tb ssd van crucial en die maakt een wereld van verschil voor game developing een pcie 3/4 zal hier sowieso nog beter in zijn maar de sata ssd’s voldoen meer dan genoeg voor mij.
99ruud99 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 07:55:
Voor een 3080 zou ik wel 650w gaan.
Voor een i9 die je gaat overklokken (want k) zou ik wel wat sterkere cpu koeler installeren
Voor gamen is absoluut geen wf black nodig.

Blijft dat mobo; ik zou even kijken hoe duur andere z590 borden worden. Wat wil je allemaal dat je specifiek zo'n duur bord nodig hebt. Als dat schermpje je 100 euro waard is: go for it. Maar dan zou ik zeker niet een -f pakken, want met gewone cpu is makkelijker troubleshooten.
Ik sta open voor suggesties. Ik weet dat het overkill is en dat ik vooral betaal voor de ‘latest and greatest’ ik heb zelf ook dezen op het oog: https://tweakers.net/pricewatch/compare/1557680%3B1555324/ zouden die ook prima zijn voor de i9 10850k? Ook als ik eventueel wil gaan overclocken qua vrm etc? Het gaat mij vooral om een stabiel bord die makkelijk kan troubleshooten en eventueel een overclock aankan(de IO van alle 3 is prima voor mij) mocht je een hele andere suggestie hebben laat het vooral weten :)
Qua koeler voor de i9 wat zou jij aanraden mocht ik gaan overclocken? Ik zie bijvoorbeeld dat de nh d15(persoonlijk wil ik niet aan een AIO beginnen) de i9 prima op 4.9/5.0ghz zou kunnen draaien met niet extreem hoge temps(80<c prime95)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
Beide zijn prima,
zelfs de msi z490-a pro kan de i9 aan.

heb je wifi nodig?

qua koeler: ik vind de bq dark rock pro 4 fijn, maar dat komt omdat hij ook makkelijk installeert :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fusi0nking
99ruud99 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 10:41:
Beide zijn prima,
zelfs de msi z490-a pro kan de i9 aan.

heb je wifi nodig?

qua koeler: ik vind de bq dark rock pro 4 fijn, maar dat komt omdat hij ook makkelijk installeert :)
De be quiet ziet er imo ook wat ‘mooier’ uit, als die de 10850k prima kan koelen zal dat mijn keuze zijn.
Goed om te weten van de moederborden, kan ik nog wat besparen.
Een dingetje, ik zie dat de 2e pcie 16 slot als 4x draait en als je die 8x wilt hebben de eerste ook 8x draait, niet echt een dingetje aangezien ik die kaarten niet gebruik (atm, misschien iets voor de toekomst vandaar de vraag) is er nog een bord die dit beter doet onder ~300?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
vraag je vooral af, welke 2 kaarten kunnen goed samenwerken?

er zijn vrij weinig situaties dat het slim is om 2 kaarten samen te laten werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fusi0nking
99ruud99 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 11:42:
vraag je vooral af, welke 2 kaarten kunnen goed samenwerken?

er zijn vrij weinig situaties dat het slim is om 2 kaarten samen te laten werken...
Het gaat mij niet zo zeer om 2e videokaart maar meer om expansion kaarten die op 8x draaien waardoor de 1e ook op 8x gaat draaien(denk aan thunderbolt) zijn hier nog meer geschikte borden €300< voor die dit wel kunnen? Niet perse dat het ‘nodig’ is maar meer voor oriëntatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
ik laat het even open voor iemand anders , ik weet dat ze bestaan, maar welke goede prijs heeft weet ik neit :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fusi0nking
99ruud99 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 12:14:
ik laat het even open voor iemand anders , ik weet dat ze bestaan, maar welke goede prijs heeft weet ik neit :p
Helemaal prima ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fusi0nking
@99ruud99 Ik stond er niet bij stil maar ik bedenk mij nu net dat de 10850k maar 20lanes heeft, ik zou dus 11th gen moeten gaan als ik gebruik wil maken van x16+x8 volgens mij als ik x8+x8 wil voorkomen 8)7 ,als dat zo is is het niet anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
op zich is de 11e generatie over maand al uit, weet niet aan welke termijn je zat te denken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fusi0nking
99ruud99 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 13:37:
op zich is de 11e generatie over maand al uit, weet niet aan welke termijn je zat te denken?
Het liefst deze week al, puur omdat het gewoon erg onstabiel is. Ik doe dagelijkse backups maar het probleem is zo 'random' dat het zomaar weer kan gebeuren. Ik hecht wat meer waarde aan nu een stabiel systeem dan voorbereid zijn op eventueel thunderbolt in de toekomst, daar kan ik wel mee leven.
Ik kwam nog wel een dingetje tegen over mce op z490 dat de auto settings soms extreem hoge voltage hebben, is dit inmiddels al opgelost of is manual tweaken nogsteeds van toepassing?(asus lijkt inmiddels een simpele oplossing te hebben maar over msi kan ik bijvoorbeeld niks vinden).
Pagina: 1