Harde schijf faalt?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fusi0nking
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 04-06-2024
Tijdens het editten heb ik een bsod ervaren die het volgende aangaf ‘Unexpected store exception’ in crystal disk stond de health van deze schijf op caution en in mijn logboeken kwam ik tegen dat er wat met volume 4 Was net voor de bsod (de schijf waar het om gaat) het is all niet zoon beste schijf en gebruikte het voor massive storage.
Echter was ik benieuwd als een 2e schijf die op dat moment word gebruikt voor editten dit kan veroorzaken. ook kreeg ik na het opstaren ‘no bootable disk found’ na in de bios gegaan te zijn zag ik hem gewoon staan, ging uit de bios en starte normaal op. Iemand een idee?

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 16:51
Ja, ik heb een idee: Vervangen, dat ding.

Zo te lezen gebruik je hem echt, en staat er belangrijke data op.
Backuppen en vervangen en niet meer aan denken.

(Zal me niks verbazen als het ding meer dan 4 jaar oud is, overigens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fusi0nking
Even voor de duidelijkheid.
Je denkt dus dat het aan die 2e schijf ligt? Omdat ik dus ook de ‘no bootable disk found’ kreeg en mij dit liet twijfelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Lees de SMART uit en post hier een screenshot :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
Fusi0nking schreef op maandag 3 februari 2020 @ 23:35:
Even voor de duidelijkheid.
Je denkt dus dat het aan die 2e schijf ligt? Omdat ik dus ook de ‘no bootable disk found’ kreeg en mij dit liet twijfelen.
Okay, dan even voor de duidelijkheid:

Beschrijf eens (duidelijk) hoeveel harddisks je in je systeem hebt, en geef aan welke harddisk (achtereenvolgens):

- cristal diskmark die waarschuwing geeft
- je logboek een melding geeft
- bij booten een foutmelding veroorzaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fusi0nking
Windows schijf: Adata XPG SX8100 512GB. Crystal disk health: goed
Na bsod gaf pc aan geen bootable schijf te kunnen vinden, in bios gegaan er er direct weer uit fixte dit weet niet als dit te verwijten is aan de windows schijf?.
Sfc gaf aan geen fouten te hebben ondekt.

Crucial mx100 256gb. Crystal disk health: goed

DT01ACA100 1tb. Crystal disk health: goed

WD Blue 3,5 64MB cache, 7200rpm 1tb.
Crystal disk health: goed

WD WD5000AVCS 500GB. Crystal disk health: Caution, logboek geeft schrijf fout aan, ‘volume 4’ (wat deze schijf is), bsod tijdens editen waarbij deze schijf hevig in gebruik was(normaal eigenlijks altijd idle)

Zal in de ochtend de complete SMART gaan bekijken. word een beetje laat :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Even een screenshot posten van die laatste schijf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
Okay, ik bedoelde eigenlijk een antwoord als:
- 4 schijven
- de WD500 geeft caution in CDM, schrijffout in logboek
Als je zeker weet dat je voeding helemaal goed is (en je systeem verder prima draait), zou ik aanraden:

Vervangen, dat ding.
Zo te lezen gebruik je hem, en staat er ook data op.
Backuppen en vervangen en niet meer aan denken.
(Zal me niks verbazen als het ding meer dan 5 jaar oud is, overigens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fusi0nking
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/HDp8drRoQtr1n9j7cglgnbp5/full.png

Op dit moment draai ik ook Macrorit Disk Scanner en tot nu toe (40%) alles groen.

Zou Windows zelf deze bsod ook kunnen veroorzaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:40

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Reallocated sector counts dus. Met andere woorden, bad sectors. Backuppen en vervangen! :)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fusi0nking
Bedankt voor de snelle reacties!
Ik zal er werk van maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:56

LankHoar

Langharig tuig

Er zijn twee soorten mensen: zijn die regelmatig backups maken, en zij die hoopten dat ze dat gedaan hadden.

Blijf het een leuke uitspraak vinden die de vinger op de zere plek legt. Mocht je (@Fusi0nking ) nog geen goede backup strategie hebben, dan raad ik je met klem aan om je daar in te verdiepen en z.s.m. iets daaraan te veranderen. Nu heb je mazzel dat de schijf nog niet helemaal kapot is, maar je zou echt balen indien je te laat was en of je data kwijt bent, of veel geld voor herstel (zonder garantie op 100% dataherstel) kwijt bent.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fusi0nking
Ik heb een nas met backups hier staan dus ik was hoogstens een avond aan werk kwijt, elke avond als ik klaar ben zet ik het nieuwe gedeelte op de nas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiriTNL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:22
Fusi0nking schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 11:35:
[Afbeelding]

Op dit moment draai ik ook Macrorit Disk Scanner en tot nu toe (40%) alles groen.

Zou Windows zelf deze bsod ook kunnen veroorzaken?
Ik zou de scan annuleren, als er echt meer slechte sectoren zijn zal hij deze vinden en is je schijf misschien helemaal naar de knoppe.

Backuppen in huidige staat en dan pas scan doen.

Edit: ik lees net dat je al een backup hebt, dan kan je door gaan :P

[ Voor 6% gewijzigd door SpiriTNL op 04-02-2020 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-06 22:09
@Fusi0nking
Ik zie een probleem met een BSOD, een wel/niet bootable schijf 4 en een afwijking in de SMART-waarden daarvan staan.
- Schijf 4 heeft op dit moment geen problemen: ergens in de leeftijd van deze harddisk zijn 8 sectoren omgewisseld voor reservesectoren, die voor dat doel paraat staan. Dat kan zijn geweest aan het begin van zijn 22.301 draai-uren, in het midden of aan het einde.
- je BSOD duidt op een acute afwijking in je bestandssyteem, wat mogelijk een relatie kan hebben met de omgewisselde sectoren (hoeft niet).
- het probleem dat in je BIOS géén/wel bootable disk wordt gevonden, lost zich in de regel niet vanzelf op.
Dan zou je eerder een probleem met de PC-voeding verwachten (meer stroomafname dan de voeding op dat moment stabiel kan leveren) of met de SATA-communicatie (wat niet het geval is omdat C7 nog steeds op 0 staat.

Je mag natuurlijk altijd schijf 4 vervangen door een nieuwe, maar voor het zelfde geld (je hebt immers goede backups) doe je een Windows controle van het bestandsysteem en hou de SMART -waarden voor 05/C5/C6 in de gaten (die mogen niet oplopen). Als dat stabiel blijft en je houdt problemen, zou ik toch je voeding eens onder de loep nemen en/of de verdeling van de schijven over de verschillende takken van de voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fusi0nking
Bedankt voor de tip zal er naar gaan kijken.
Ik heb ongeveer 3/4maand geleden mijn voeding vervangen dus ga er vanuit dat dit niet het probleem is. Zeker niet omdat ik hiervoor ook all deze issues had en juist daarom de voeding had vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fusi0nking
Dag Tweakers het is een tijdje goed gegaan helaas heb ik weer bsod (de harde schijf die ik dacht het probleem te veroorzaken is eruit) Na wat meer onderzoek ben ik erachter dat het de 'herstel' volume van de windows schijf misschien kan zijn? (zie screenshot) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ROl3hJYzRovaBo8YLuIOwFdt/full.png

[ Voor 26% gewijzigd door Fusi0nking op 24-02-2020 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:53

Agent47

I always close my contracts.

Ik zou alles back-uppen en een nieuwe schijf kopen.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fusi0nking
Het ding is dat deze schijf een paar maanden oud is, (m.2 xpg 8100). Ik heb via een speciale tool windows van een ssd naar deze gecloned zou dat verkeerd zijn gegaan? Of is de schijf toch defect? :/

[ Voor 5% gewijzigd door Fusi0nking op 24-02-2020 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Tazzios

..

draait een nieuwe SMART test dan kunnen we zien of de waardes slechter zijn geworden.

edit:
"Het ding is dat deze schijf een paar maanden oud is"
Nieuwe (fabrieksfout) en hele oude schijven(slijtage) gaan ook meestal kapot. Er tussen in is de uitval een stuk minder. ;)

[ Voor 56% gewijzigd door Tazzios op 24-02-2020 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orac
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:53

Orac

Ik mis je papa.

Tazzios schreef op maandag 24 februari 2020 @ 17:31:
draait een nieuwe SMART test dan kunnen we zien of de waardes slechter zijn geworden.

edit:
"Het ding is dat deze schijf een paar maanden oud is"
Nieuwe (fabrieksfout) en hele oude schijven(slijtage) gaan ook meestal kapot. Er tussen in is de uitval een stuk minder. ;)
Ja, iets met badkuipcurve. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fusi0nking
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/P1OE3iEzMl3Ce61tgmim44wI/full.png?nohitcount=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-06 22:09
Heb je op al je disks/partities al eens een schijfcontrole uitgevoerd?
De bovenstaande SSD lijkt niets te mankeren, maar dat zegt nog niets over het bestandsysteem op de schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fusi0nking
Ik denk dat het achteraf gezien windows is. Ik probeerde inderdaad dit te doen en kreeg een bsod, dit nog is geprobeert, bsod. Ben op het moment windows via een usb opnieuw aan het installeren aangezien ik dit niet voor elkaar krijg in windows zelf, steeds een ‘onbekende fout bij het opnieuw instellen’

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fusi0nking
Beste.
Het is inmiddels een paar maand later.
Echter heb ik de crash weer een aantal keer ervaren (misschien 3x zins mijn laatste post).
Een bsod met ‘unexpected store exception’ daarna word de pc opnieuw opgestart waarbij ik de ‘no bootable disk found’ error krijg, na een manual shutdown en de pc weer opstarten werkt de pc weer naar behoren.
Wat ik heb gedaan zins de nieuwe windows installatie om het te verhelpen:
Bios update.
Systeem scan via cmd.
Schijven gecheckt via crystal disk.
graphics drivers ge-update.
Windows updates.
Memtest86 3 passes.

Alles kwam zonder errors terug.
wat er gebeurd net voor de crash is dat het hoofd programma waar ik mee bezig ben niet meer reageert, de rest voor een aantal seconden (maar erg traag) daarna gebeuren all deze problemen met bsod etc.

Enige wat ik zelf nog kan bedenken is eventueel: het moederbord(invb met controllers).
De sdd zelf(wat raar zou zijn imo want geen van de testen doelt erop).
(Rare suggestie maar misschien de stekkerdoos die niet goed werkt? Heb echt geen idee meer op het moment).
Onstabiele GPU overclock? (Temps zijn allemaal in orde en de pc draait dag en nacht zonder problemen behalve die 3x bsod).
Iemand ideeën?

[ Voor 12% gewijzigd door Fusi0nking op 08-04-2020 16:14 . Reden: Extra informatie toegevoegd ]

Pagina: 1