Laadpaal laat hoofdzekering springen

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 25.694 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:21

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Rol-Co 3 x 60A in Duitsland bij mijn ouders sinds de jaren 60, heel gewoon.
24 kW doorstromer, fornuis en 4 close-in boilers, etc. = never nooit een probleem.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-09 22:14
Stef87 schreef op zondag 28 februari 2021 @ 12:44:
Je snapt het nog steeds niet denk ik. Kijk maar eens op EV-database.nl

Je hoofdaansluiting is drie fase 3x25A
Klopt
Je auto kan alleen met (maximaal) éénfase 1 x 29A opladen. (230v x 29A = 6.6kW)
Klopt ook
Nogmaals: je auto kan dus niet op 2 of 3 fasen opladen..

Voor de duidelijkheid, je bent dus niet met 2200w per fase aan het opladen. Dit is vrijwel de zeker dat het fout gaat. Zou je met éénfase 6.6kW laden dan springt de zekering er na een tijdje al uit.
Ah, ik begrijp de verwarring nu. De auto laadt inderdaad altijd maar met één fase, maar ik heb het over de lader. De laadpaal. De Ratio Electric Home Box EV Charging Station op de foto bovenaan deze pagina. En die is 3-fase etc.
Officieel mag je met een domme lader in jou situatie maar 1x16A opladen (3.68 kW) vanwege selectiviteit.

Met een slimme lader ~ 1x24A, dat is ongeveer 5.52kW..

Je huidige lader overbelast je hoofdzekering waarschijnlijk al zonder andere apparaten ingeschakeld.. Bij een korte overbelasting klapt de hoofdzekering ook niet eens gelijk.
@Jim423 Ja belachelijk eigenlijk idd... Mijn voorgrond is technisch maar geen elektricien en ik zie dit al... Maar dit is wel echt basiskennis. Die 40A groep had zelfs op een 1x35 of 1x40A hoofdaansluiting niet geplaatst mogen worden. >:)
OK dus dit is wel gek dan. Dit is aangelegd door iemand die dit voor zijn werk doet, al jaren. En er is twee keer een Stedin monteur bij geweest en die heeft ook de 40A groep gezien. Uitgebreid praatje mee gemaakt en zelfs nog om tips gevraagd… :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
@laptopleon, hij haalt het inderdaad niet uit 1x16A groep, maar uit een 1x40A groep (aangezien jouw zekering 40A is). De lader is begrenst op 32A dus hij pakt maximaal 3x32A, maar de Leaf laad maar met 1 fase op, dus niet verdeeld over 3 fases. Hij gebruikt dan 1x29A, want dat is de limiet van de lader.

1x29A is de stroom die hij uit het net pakt. De 40A automaat vindt dat akkoord, vervolgens komt de hoofdzekering. Die hoofdzekering ziet gedurende langere periode meer dan 25A en zegt dan na enige tijd, dit is teveel ik stop ermee.

Zie deze grafiek: https://www.123groepenkas...s/bofc-karakteristiek.png

Je zult dus sowieso moeten limiteren op 24A, want anders gaat het sowieso fout, maar eigenlijk moet je gewoon terug naar 16A.

Overigens: bij 70% leeg moet hij ongeveer 154 km bijladen. Met 16A is dat 19 km/h.
154 / 19 = 8.10 uur laadtijd en dan nog heb je marge, aangezien er nog 66 km over was. (km's op basis van EV DB real range).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
Jim423 schreef op zondag 28 februari 2021 @ 12:53:
Zet die auto eens aan de lader en check op je display van je slimme meter de vermogens van de fases eens. Alle andere grote gebruikers in huis even uit uiteraard.
Ik heb het nog niet per fase bekeken maar wel al eerder naar het totaalvermogen gekeken tijdens het laden en dan klopt dat getal wel, van die ± 6.600 Watt hoger als de lader aan staat, standje 3, auto net aangesloten dus volle bak aan het laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
Ep Woody schreef op zondag 28 februari 2021 @ 12:52:
Maar wat ook een goed ding is om te bekijken is wat is het echte gebruik van de auto, hoever moet er mee gereden kunnen worden, en hoeveel is er mee gereden als de auto aan de lader gaat.

Als er 100 km mee gereden is, dan is met de 16A stand de auto in 100/19=5.26 uur vol. Is dat een probleem? Er zat nog een behoorlijke lading in, namelijk 120 van de 220 km.
Typische woon/werk-rit is grofweg 110 km en kost iets van 26,6 kwh per rit, gemiddelde van 3 ritten in januari.

Dus bij een accu van 40 moet je echt wel opladen voor je opnieuw zo'n rit maakt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
Ep Woody schreef op zondag 28 februari 2021 @ 13:09:
Voor een leaf is enkelfase 35A of 40A ook al prima. De rest zijn toch piekstromen die relatief kort duren, en die een hoofdzekering niet heel snel laten springen. Klein beetje voorzichtigheid is wel gewenst, maar je hebt dan voldoende flexibiliteit.
Dat is het nou net. Het zijn de piekstromen van 'kachel achtige' apparaten zoals boilers, quookers, vaatwassers etc die vaak maar een paar minuten per uur echt een flink vermogen trekken.

Valt het auto-laden samen met dat de vaatwasser het water opwarmt en slaat dan de quooker ook nog aan (met de vaatwasser op dezelfde fase) dan is het net te veel.

Zou je een systeem hebben wat écht 'slim' is en die ergste piek voorkomt, dan is het al opgelost. In feite loop je nu tegen pieken aan die maar een paar keer per week een paar minuten voorkomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Rol-Co schreef op zondag 28 februari 2021 @ 12:37:
De hoofdzekering er uit zoals nu laad het traagst :+
_/-\o_ _/-\o_
laptopleon schreef op zondag 28 februari 2021 @ 13:16:
Ah, ik begrijp de verwarring nu. De auto laadt inderdaad altijd maar met één fase, maar ik heb het over de lader. De laadpaal. De Ratio Electric Home Box EV Charging Station op de foto bovenaan deze pagina. En die is 3-fase etc.
Je hebt zo te zien nog niet zo'n besef van wat AC fases zijn. Die kan een laadpaal niet even over elkaar leggen om ze samen te gebruiken. Dat heet kortsluiting..

De enige manier om vanaf jouw 3x 25A huisinstallatie volgens de regels 6,6kW te laden en naar ik begreep nog hoger, zou DC zijn. Je moet dan een laadbox met omvormer hebben. Die zou de volledige 11kW van 3x 16A AC voor je kunnen omzetten en DC naar je Leaf sluizen.

Bestaat vast ook wel, maar is best 'n wezenlijk kostende component. Kijk ik naar PV-omvormers van die maat - die doen datzelfde kunstje in de andere richting - dan denk ik aan zo'n 1600 euro. Ook dat lijkt wel toekomstvast: de EV zal altijd DC blijven en dat aanpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:21
laptopleon schreef op zondag 28 februari 2021 @ 13:35:
[...]
Valt het auto-laden samen met dat de vaatwasser het water opwarmt en slaat dan de quooker ook nog aan (met de vaatwasser op dezelfde fase) dan is het net te veel.
Dan je groepenkast zo indelen dat die andere zware apparaten op één van de andere twee fases zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Gevalletje range anxiety >:)

Grofwet 26.6 kWh per rit. 40 kWh - 26.6 kWh = 13.4 kWh over. 26.6 - 13.4 = 13.2 kWh wat je minimaal moet bijladen voordat je zo'n zelfde rit nog een keer kan maken. 13.2 / 3.6 = 3.7 uur bij 16A laden. Alle extra lading is om je veilig te voelen.

Gewoon rustig bijladen op 16A geeft je meer dan voldoende lading om de woon/werkverkeer ritten te doen, of op 24A als je bang bent dat er toch een extra spoed rit tussen komt.

Qua overbelasting van de groepen:
Je kunt een behoorlijke tijd een groep overbelasten voordat deze uitschakelt. Is dat met 10% kan dat zelfs wel een uur zijn. Is het echter met 100% dan duur het ongeveer 1 tot 2 minuten voordat de groep uitschakelt. Hoe meer vermogen je vraagt, hoe sneller hij uitschakelt/doorslaat.

Vandaar dat een 35A groep met 10% overbelasten best goed gaat. Een boilertje is vaak maar een paar minuten aan het opwarmen.

Verder zou ik even uitzoeken welke fase jouw Leaf gebruikt om te laden, en die leeg maken. Dan is de kans op het doorslaan van je groep een stuk kleiner. Daarnaast zou ik een C25 automaat plaatsen in plaats van de C40 die er nu staat. Hopelijk schakelt die dan net iets sneller uit dan de hoofdzekering.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
laptopleon schreef op zondag 28 februari 2021 @ 13:19:
Ik heb het nog niet per fase bekeken
Doe dat dan NU gelijk eerst!!

Je hoort van alle kanten dat je 29A op één fase trekt met je Leaf én je kunt 't zelf zo zien. Zo lang je daarover in denial blijft heeft de conversatie verder geen zin ;(.

Ben je daarop aangehaakt, dan kun je kijken hoe je 't wilt oplossen - van geheel volgens boekje fraai en zeker tot het zal zo ook hopelijk gaan in verschillende gradaties.

Je zit er echt niet ver vandaan dat Stedin minder aardig wordt. Op dat moment is geheel volgens boekje waarschijnlijk nog je enige optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:19
Voor nu zou je hem op 16A kunnen zetten. Het opladen van een rit duurt dan ongeveer 8 uur wat wel acceptabel is lijkt me? De vaatwasser dan moven naar een van de andere 2 fases inderdaad of de vaatwasser altijd uit laten tijdens het laden.
Vergeet niet dat die smeltveiligheden wel tegen kortstondige overbelasting kunnen maar dat ze wel opwarmen en verzwakken. Stel je overbelast ze elke week een aantal keer zal deze er alsnog binnen een jaar uitgaan. Dus je moet echt ontwerpen op max. 24A. Een laadbox met peakshaving is dus echt de enige juiste oplossing lijkt me.
Rol-Co schreef op zondag 28 februari 2021 @ 13:04:
Die laders gaan nog wel een "dingetje" worden in NL komende jaren, we hebben lage aansluitingen t.o.v de rest van de wereld lijkt het.
Enkelfase 80A zou beter zijn. :)
Ja dat gaat hem niet worden helaas. De voorligger is in vele gevallen maar 125A of 160A. Hoofdbeveiliging 500A. Aangezien er toch wel 10+ aansluitingen op een fase zitten zouden er maar 2 van de 10+ klanten tegelijk kunnen laden.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
Ep Woody schreef op zondag 28 februari 2021 @ 13:16:
@laptopleon, hij haalt het inderdaad niet uit 1x16A groep, maar uit een 1x40A groep (aangezien jouw zekering 40A is).
Het is echt een 3-fase lader, op 3 fasen aangesloten. Je kunt dat ook afleiden uit de 3-fase uitgevoerde groep op de foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V6pZx4F-FDdas_F_rmTGYw7IMu0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ln5VNapnNnGStXhTWyz6kFCt.jpg?f=fotoalbum_large
De lader is begrenst op 32A dus hij pakt maximaal 3x32A, maar de Leaf laad maar met 1 fase op, dus niet verdeeld over 3 fases. Hij gebruikt dan 1x29A, want dat is de limiet van de lader.
De lader is 3 fase. Die maakt maakt er weer één fase van naar de auto toe, dat is waar. De Leaf is maar één fase. Maar de lader kan maar 29 A totaal pakken, over drie fasen verspreid.
1x29A is de stroom die hij uit het net pakt.
Ja, maar wel over 3 fasen verspreid ;)
De 40A automaat vindt dat akkoord, vervolgens komt de hoofdzekering. Die hoofdzekering ziet gedurende langere periode meer dan 25A en zegt dan na enige tijd, dit is teveel ik stop ermee.
Hij stopt er pas mee als ik tijdens het laden ook nog een vaatwasser en een boiler tegelijkertijd aan zet ;) En dan stopt alleen de zekering van die fase er inderdaad mee.
Overigens: bij 70% leeg moet hij ongeveer 154 km bijladen. Met 16A is dat 19 km/h.
154 / 19 = 8.10 uur laadtijd en dan nog heb je marge, aangezien er nog 66 km over was. (km's op basis van EV DB real range).
Kort door de bocht laadt hij nu in een uur of 4,5 weer bij van een rit van 110 km, vooral snelweg, in de winter, bij laden op 29 A, over drie fasen (de lader, niet de auto).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Jim423 schreef op zondag 28 februari 2021 @ 13:48:
Ja dat gaat hem niet worden helaas. De voorligger is in vele gevallen maar 125A of 160A.
125A las ik inderdaad van iemand met véél verstand van zaken. Dat houdt iemand met een domme actie doorgaans nog in leven - een vroegere buurman heeft 't zonder kleerscheuren 'getest' met de boormachine: boorde vanaf de woonkamer wat aan de muur, dacht hij, zo door de hoofkabel heen, voor de meter.

De kabels kunnen best op 250A gebruikt worden, las ik, maar dat geeft dan vermoedelijk wel doden..
Dus moet 't hele lokale net nog in kleinere blokjes? Of met zekeringen halverwege trafohuisje en woningen? (Da's dan nog wel vervelend bij graven.. maar dan lijkt me dat doorgaans de machine de klap vangt. Een hoofdkabel in de grond steek je niet met je spa kapot, toch?)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jim423
laptopleon schreef op zondag 28 februari 2021 @ 13:52:
[...]De lader is 3 fase. Die maakt maakt er weer één fase van naar de auto toe, dat is waar. De Leaf is maar één fase. Maar de lader kan maar 29 A totaal pakken, over drie fasen verspreid.
Nou de ''lader'' zit in de auto. De laadbox zelf maakt er niks van dit is in feite gewoon een stopcontact.
Maar hoe kom je tot de conclusie dat deze 29A over de 3-fase verspreid wordt opgenomen dan?
Gwaihir schreef op zondag 28 februari 2021 @ 13:54:
[...]De kabels kunnen best op 250A gebruikt worden, las ik, maar dat geeft dan vermoedelijk wel doden..
Dus moet 't hele lokale net nog in kleinere blokjes? Of met zekeringen halverwege trafohuisje en woningen? (Da's dan nog wel vervelend bij graven.. maar dan lijkt me dat doorgaans de machine de klap vangt. Een hoofdkabel in de grond steek je niet met je spa kapot, toch?)
/Semiofftopic: Een hoofdkabel krijg je niet kapot met een spa. De oude kabels kunnen doorgaans niet op 250A, de spanningsval lukt nog wel maar je haalt de uitschakeltijden niet meer wat inderdaad onveilig is. Er worden nu nieuwe ringen gelegd (met alu kabel) en hier worden op strategische plekken de oude kabels dan geknipt en op gelast. Zakelijke aansluitingen in tussentijd op 605kVA aggregaat.

[ Voor 46% gewijzigd door Jim423 op 28-02-2021 14:03 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
laptopleon schreef op zondag 28 februari 2021 @ 13:52:
[...]

Het is echt een 3-fase lader, op 3 fasen aangesloten. Je kunt dat ook afleiden uit de 3-fase uitgevoerde groep op de foto:
[Afbeelding]

[...]

De lader is 3 fase. Die maakt maakt er weer één fase van naar de auto toe, dat is waar. De Leaf is maar één fase. Maar de lader kan maar 29 A totaal pakken, over drie fasen verspreid.

[...]

Ja, maar wel over 3 fasen verspreid ;)

[...]

Hij stopt er pas mee als ik tijdens het laden ook nog een vaatwasser en een boiler tegelijkertijd aan zet ;) En dan stopt alleen de zekering van die fase er inderdaad mee.

[...]

Kort door de bocht laadt hij nu in een uur of 4,5 weer bij van een rit van 110 km, vooral snelweg, in de winter, bij laden op 29 A, over drie fasen (de lader, niet de auto).
Hier ontbreekt echt basiskennis.

Ja het is een 3 fasen lader, aangesloten op 3 fasen. Geloof het allemaal, MAAR! de auto heeft een lader die echt maar 1 fase kan gebruiken. Hij kan niets verdelen, hij gebruikt gewoon 1 fase, net zoals je beeldscherm maar 1 fase gebruikt. Ja, met een fancy AC naar DC lader kun je wel op 3 fasen laden als je auto een enkel fase lader heeft, maar zoals nu gaat het echt niet lukken. Het spijt me. Overigens is zo'n lader ongeveer 2000 euro, mocht je het echt heel belangrijk vinden.

De leaf laad gewoon op 1 fase en als je hem 29A geef, zal hij die ook gebruiken, ook al zal je hoofdzekering dat niet te lang volhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-09 22:15
Uiteindelijk is dit een probleem veroorzaak door de netbeheerder, bijna alle woningen zijn overzien van kabel geschikt voor 3x35, het is voor het onderhoud geen enkel verschil om deze aansluiting met 3x35 af te zekeren i.p.v. 3x25. Ze vragen er echter belachelijk veel geld voor.

Netwerkbeheerders melken zo dat mensen die investeren in energietransitie onnodig uit. Zo Nederlands...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:48
Haha.
Je leest niet wat iedereen schrijft.
De auto pakt echt maar 1 fase en belast die op 29 A

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Cees-JanH schreef op zondag 28 februari 2021 @ 14:09:
Uiteindelijk is dit een probleem veroorzaak door de netbeheerder, bijna alle woningen zijn overzien van kabel geschikt voor 3x35, het is voor het onderhoud geen enkel verschil om deze aansluiting met 3x35 af te zekeren i.p.v. 3x25. Ze vragen er echter belachelijk veel geld voor.

Netwerkbeheerders melken zo dat mensen die investeren in energietransitie onnodig uit. Zo Nederlands...
Ik vind de strategie van de netbeheerders juist correct. 99% van de mensen kan met een beetje moeite (lader met load balancing) prima uit met 3*25A.
Dat beperkt de netbelasting.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
Jim423 schreef op zondag 28 februari 2021 @ 13:56:
[...]
Nou de ''lader'' zit in de auto. De laadbox zelf maakt er niks van dit is in feite gewoon een stopcontact.
Maar hoe kom je tot de conclusie dat deze 29A over de 3-fase verspreid wordt opgenomen dan?
Dat is een goede vraag.

Eigenlijk boeit het natuurlijk niet wat de auto of zelfs de lader / laadpaal doet, in hoeveel fasen of wat dan ook, maar nu moet en zal ik het weten ook! >:)

De auto is één fase, althans de connector die ik hiervoor gebruik. Er is ook nog een DC aansluiting, die laat ik even buiten beschouwing. De reden dat ik denk dat de auto 1 fase is, is ook omdat het hier staat:https://ev-database.nl/auto/1106/Nissan-Leaf#charge-table

Deze Leaf heeft namelijk de optionele 6.6kW Boordlader. Op welk laadpunt je die ook aansluit (linker kolom), hij laadt altijd maar (tweede kolom, 'Maximaal') met 230 x 29A.

Volgens mij is de hardware van de lader 3 fasen, want waarom zou het anders een 3-fasen lader heten en duurder zijn en in de gebruiksaanwijzing staan.

Hij is drie fasen aangesloten. Dat er 40 wat op de schakelaar er onder staat, klopt ook. Dat slaat op de gecombineerde 3 fasen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Cees-JanH schreef op zondag 28 februari 2021 @ 14:09:

Onnodig? Ik heb niet zo'n hoge pet op van de netbeheerders, maar dit gaat toch echt verder dan een setje zekeringen. Het is óók een contract om jou op elk moment waarop je er behoefte aan hebt die hoeveelheid stroom te leveren.

Jarenlang schijnt rekenen met 1500W gemiddeld verbruik per huishouden prima volstaan te hebben. Nu zitten we steeds meer met die 3x 25A te worstelen én steeds gelijktijdiger pieken te veroorzaken. Top PV opbrengsten, allemaal tegelijk die inductieplaat + oven aan, allemaal tegelijk de warmtepomp aan én (helemaal over de top) de all electric bijverwarming bij -10 buiten.

Dus 3x 35A weggegeven voor 3x 25A? In your dreams! Zal me niet verbazen als er nog een grootte onder komt. Of een afrekenmethode die rekening houdt met je gelijktijdig gebruik o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
laptopleon schreef op zondag 28 februari 2021 @ 14:16:
Op welk laadpunt je die ook aansluit (linker kolom), hij laadt altijd maar (tweede kolom, 'Maximaal') met 230 x 29A.
_/-\o_
Volgens mij is de hardware van de lader 3 fasen, want waarom zou het anders een 3-fasen lader heten en duurder zijn en in de gebruiksaanwijzing staan.

Hij is drie fasen aangesloten. Dat er 40 wat op de schakelaar er onder staat, klopt ook. Dat slaat op de gecombineerde 3 fasen.
Hoh, wacht.. je was zo goed op weg.

Die C40 (en die 40A op de aardlek) betekenen dat hij in je meterkast de mogelijkheid krijgt 40A per fase te trekken. (Waarvan hij er max 32 wordt geacht te gebruiken, dus dat is op zich voor de laadbox een nette zekering.)

Maar je hebt helemaal geen 40A per fase, laat staan 40A + selectiviteit* = 80A per fase aansluiting.

*Selectiviteit (twee stappen verschil in grootte) is wat ervoor zorgt dat jouw zekering er altijd uit slaat bij problemen en nooit de hoofdzekering van de netbeheerder. Belang ervan heb je à 2x 80 euro al ondervonden.

[ Voor 10% gewijzigd door Gwaihir op 28-02-2021 14:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
laptopleon schreef op zondag 28 februari 2021 @ 14:16:
[...]

Dat is een goede vraag.

Eigenlijk boeit het natuurlijk niet wat de auto of zelfs de lader / laadpaal doet, in hoeveel fasen of wat dan ook, maar nu moet en zal ik het weten ook! >:)

De auto is één fase, althans de connector die ik hiervoor gebruik. Er is ook nog een DC aansluiting, die laat ik even buiten beschouwing. De reden dat ik denk dat de auto 1 fase is, is ook omdat het hier staat:https://ev-database.nl/auto/1106/Nissan-Leaf#charge-table

Deze Leaf heeft namelijk de optionele 6.6kW Boordlader. Op welk laadpunt je die ook aansluit (linker kolom), hij laadt altijd maar (tweede kolom, 'Maximaal') met 230 x 29A.

Not sure if you are trolling or...

De andere 2 fasen doen niets als je een auto die alleen enkelfase accepteert oplaad.

Een 3 fase wallbox is duurder omdat je er een auto die daarvoor geschikt is 3 fase kunt laden.
Jouw enkelfase auto gaat er niet 3 fase van laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
  • Laatst online: 06-09 22:15
Ik kan me vergissen maar een netwerkbeheerder heeft toch een wezenlijk commercieel belang bij het leveren van zoveel mogelijk kWh . De teruglevering door PV wordt straks "bestraft" door einde salderen.

Logisch gevolg van onze gezamenlijke wens van het gas af te gaan is dat de benodigde energie via het elektra net wordt geleverd, het is niet redelijk om de kosten onevenredig bij de pioniers neer te leggen.

De splitsing tussen netwerkbeheer en stroomleverancier lijkt nu ineens niet handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
Jim423 schreef op zondag 28 februari 2021 @ 13:56:
[...]
Sowieso zou de zekering van die ene fase het nooit lang volhouden als de auto op 6600 Watt staat te laden :+

Afgezien daarvan is hij echt 3-fase aangesloten. De aan/uit aardlek-schakelaar die er tussen zit is ook 3-fase. Er staat een 3-fase schema op. Het is de ABB - HAF FH204 A
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wE8QNUi7f2Rq4E26wvPIGmwxIbs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R7T4qiC9U9q1oDRgoSQ7z6N3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:34
Hoeveel mensen moeten hier nog komen vertellen dat je het niet begrijpt? Je auto gebruikt maar 1 van de 3 fasen die je lader kan. De andere 2 doen niks tot je een 3-fasen geschikte auto aansluit.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Een verse 25A stop houdt het wel een tijdje vol op 6600W hoor.
Dat de laadbox 3fasig is aangesloten geloof ik zo. Je kan dus ook prima een Model3 met 11kW hierop laden. Zou je echter een Renault Zoe aansluiten klapt nu alles door op de 32A stand.
Ik zou dit even uit laten zoeken, je kan op de slimme meter dus niet per fase uitlezen begrijp ik?
Je zou misschien even kunnen kijken op welke fases de spanning terugzakt als je het laden begint dan.

[ Voor 9% gewijzigd door Jim423 op 28-02-2021 14:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:32
Ik snap überhaupt niet dat laadpaal fabrikanten een C-karakteristiek voorschrijven, en dan ook nog eens meer dan 32A.

Over het algemeen is er natuurlijk niets mis met om voor de toekomstbestendigheid een 3-fase 32A lader te installeren.

In deze situatie zijn er volgens mij twee opties: de laadpaal instellen op max 16A (dat wordt dan dus maximaal +/- 3680 W voor de eenfasige leaf) en afzekeren op B16 3p+n (en dan hopen dat je uitkomt met de rest).
Of gebruik maken van load-balancing met maximaal 25A en afzekeren op B25. Dan voldoe je niet aan selectiviteit maar dat hoeft ook niet volgens de netcode als je load-balancing gebruikt.

Eventueel kan je in beide opties de fases nog door-roteren op je laadpaal zodat de eerste fase in de laadpaal op de minst gebruikte fase zit.

[ Voor 10% gewijzigd door 0fbe op 28-02-2021 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Jim423 schreef op zondag 28 februari 2021 @ 14:30:
Zou je echter een Renault Zoe aansluiten klapt nu alles door op de 32A stand.
Goed idee! Wie gaat even bij hem / haar langs?
Ik zou dit even uit laten zoeken, je kan op de slimme meter dus niet per fase uitlezen begrijp ik?
Je zou misschien even kunnen kijken op welke fases de spanning terugzakt als je het laden begint dan.
Hij heeft een meter specifiek op die krachtgroep :). (Zie de foto's.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
0fbe schreef op zondag 28 februari 2021 @ 14:33:
In deze situatie zijn er volgens mij twee opties: de laadpaal instellen op max 16A (dat wordt dan dus maximaal +/- 3680 W voor de eenfasige leaf) en afzekeren op B16 3p+n (en dan hopen dat je uitkomt met de rest).
TS is oostindisch doof hiervoor. Want deze kabel voor 't gewone stopcontact zat al bij z'n auto, maar hij heeft net 600+ euri neergeteld voor iets met méér dan 6,6kW erop gestickerd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Eigenlijk jammer dat je al een laadpaal hebt, met zonnepanelen zou een Zappi zijn voor je situatie. Die kan ook load balancing doen en je kan hem zo instellen dat je maximaal gebruik kan maken van je eigen zonnestroom.
laptopleon schreef op zondag 28 februari 2021 @ 14:25:
[...]

Sowieso zou de zekering van die ene fase het nooit lang volhouden als de auto op 6600 Watt staat te laden :+

Afgezien daarvan is hij echt 3-fase aangesloten. De aan/uit aardlek-schakelaar die er tussen zit is ook 3-fase. Er staat een 3-fase schema op. Het is de ABB - HAF FH204 A
[Afbeelding]
Kijk voor de gein eens in de kabel die bij je auto is meegeleverd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F7F0t2vC9N6or3Y31omT4TeEg0o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0B0Z8v8q46rHxhN5c2N5JucQ.jpg?f=user_large

Als het goed is zijn L2 en L3 bij jou niet bezet.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Misschien kan je in het menu op je geinstalleerde meter zien hoeveel fase er gebruikt worden?
https://www.eastroneurope...2D-M_user_manual_V1.6.pdf

Of heeft de lader misschien netwerkaansluiting met software waar aangegeven wordt wat ie doet? Dan kan je zelf zien dat je slechts 1 fase gebruikt.

Oplossing is heel het huis op fase 1 en 2 zetten, kan makkelijk, fase 3 reserveren voor de lader.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Dan nog heb je de mogelijkheid om met 32A te laden, nu 29A effectief, met een Zoë zelfs 3x32A. Dat kan gewoon niet achter een 3x25A hoofdaansluiting dus er moet iets gebeuren.

[ Voor 5% gewijzigd door Jim423 op 28-02-2021 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
Mensen, echt, ik ben niet in denial en ik ben geen trol. Ik zeg alleen eerlijk hoe het zit. zoals ik het heb begrepen. Als het anders is dan ik denk, wil ik het graag weten. Wees gerust, ik ga het tot op de bodem uitpluizen en documenteren voor u :)

Ik zal om te beginnen straks een foto maken van de slimme meter, per fase, met de lader aan en uit.

Is dat een goed idee? Dan weten we een stuk meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
Dan ga je er wel achter komen dat je het verkeerd zag, en ik hoop niet dat het je weer 80 euro kost. ;)

[ Voor 13% gewijzigd door guido66 op 28-02-2021 14:51 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Jim423 schreef op zondag 28 februari 2021 @ 14:48:
Dan nog heb je de mogelijkheid om met 32A te laden, nu 29A effectief, met een Zoë zelfs 3x32A. Dat kan gewoon niet achter een 3x25A hoofdaansluiting dus er moet iets gebeuren.
Ja, wel de lader instellen natuurlijk. Maar je kan maximaal gebruik maken van de 25A.
laptopleon schreef op zondag 28 februari 2021 @ 14:49:
Mensen, echt, ik ben niet in denial en ik ben geen trol. Ik zeg alleen eerlijk hoe het zit. zoals ik het heb begrepen. Als het anders is dan ik denk, wil ik het graag weten.
Dat is nu al meermaals verteld, dus je weet het. ;)
Wees gerust, ik ga het tot op de bodem uitpluizen en documenteren voor u :)
Voor ons hoeft niet, wij weten het al, het gaat om u in deze.
Ik zal om te beginnen straks een foto maken van de slimme meter, per fase, met de lader aan en uit.

Is dat een goed idee? Dan weten we een stuk meer.
Dan weet jij een stuk meer. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
Voor alle duidelijkheid: We hebben de auto al meerdere keren opgeladen zonder problemen. Het gaat alleen mis bij de combinatie auto laden + vaatwasser aan + quooker slaat aan (vermoed ik dan, want die fase is quooker en vaatwasser op staan die er uit gaat).

Foto voor…
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qP2S8uiQrkQEwf0bZSGjK6xKD-4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mP6diMMTzteekl83LDM4VNlc.jpg?f=fotoalbum_large

en tijdens laden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2CkhAUDPio2Y467USWxrDbRAO6Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1gXcLJXOd4iNOvukaSq5RPOC.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn meter geeft helaas geen vermogen per fase, alleen dat er drie fasen zijn aangesloten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yw8iIeytB2do_9-qD2lTzDHtmBY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fIRiMNRhDN0qIuUxI2jKS2j8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
Je hebt gewoon geluk gehad dat je zekering enorm overbelast kan worden. Maar dit moet je zo niet vol blijven houden. Als er iets anders sneuvelt dan een zekering ben je verder van huis.

En als je laadt terwijl de zonnepanelen ook opleveren wordt je hoofdzekering wat minder extreem belast.

[ Voor 22% gewijzigd door guido66 op 28-02-2021 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

laptopleon schreef op zondag 28 februari 2021 @ 15:05:
Voor alle duidelijkheid: We hebben de auto al meerdere keren opgeladen zonder problemen. Het gaat alleen mis bij de combinatie auto laden + vaatwasser aan + quooker slaat aan (vermoed ik dan, want die fase is quooker en vaatwasser op staan die er uit gaat).
Ja dat is ook de fase van de auto waarschijnlijk, smeltzekeringen kunnen veel hebben bij ohmse belastingen (verwarmingen) ik heb ooit eens 34A gemeten op een 20A zekering en toch ging dat lang goed, daar zaten 2 koffie automaten op en een kantoor met pc's.
Foto voor…
[Afbeelding]

en tijdens laden:
[Afbeelding]

Mijn meter geeft helaas geen vermogen per fase, alleen dat er drie fasen zijn aangesloten:
[Afbeelding]
En je lader? Heeft die software? Display, netwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
guido66 schreef op zondag 28 februari 2021 @ 14:50:
Dan ga je er wel achter komen dat je het verkeerd zag, en ik hoop niet dat het je weer 80 euro kost. ;)
De zekering is nog heel :Y)

De losse meter voor de autolader heeft alleen een totaalverbruik. Maar heel de autolader doet het niet meer als die ene fase er uit ligt vanwege de zekering, telt dat ook als aanwijzing?

Hij laadt ook echt pakweg twee keer zo snel als met de losse lader dus wat dat betreft heb ik echt geen spijt van deze vaste lader.

Ik vind een ‘slimme’ lader ook wel erg duur voor € 400 extra.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• guido66
Jij bent de enige die nog op zoek is naar aanwijzingen. Je laadt op 1 fase, dit is de laatste keer dat ik het herhaal

[ Voor 36% gewijzigd door guido66 op 28-02-2021 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
Rol-Co schreef op zondag 28 februari 2021 @ 15:09:
[...]

En je lader? Heeft die software? Display, netwerk?
Nee, ja, nee, alleen de lampjes op de foto die ik al postte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IMf9TqgAraFRNN99RGUVmSFmMpc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/btn5qLMo9GSHH2PglOjI4YiT.jpg?f=fotoalbum_large

Het is wel iets meer dan alleen een ‘stopcontact’ hoor, van binnen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:32
Ik geef het op. Het is klip en klaar. Je leaf laad 1-fasig op de eerste fase van je 3-fase laadstation met 32A. Dat is te veel voor je hoofdaansluiting (zeker met andere verbruikers op die fase) dus je hoofdzekering klapt er uit. Omdat je leaf alleen de eerste fase gebruikt laad ie dan niet meer nee.
Een laadpaal is niet meer dan een domme schakelaar, en jij hebt een schakelaar die 3-fases kan schakelen waarvan je leaf er alleen de eerste gebruikt.

Ik hoop voor je dat de hoofdzekering eerder aan blijft spreken dan dat je groepenkast in vlammen opgaat door een slecht contact.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• busscherski
Mijn laatste poging. Misschien ben je dan geen troll maar wel in denial of eigenwijs (of in denial over dat je in denial bent)

Alleen de auto enkelfase laden met 29A gaat nog best lang goed bij die 25A hoofd zekering. Want die kan in de praktijk een tijdje iets meer dan 25A hebben. Als de cooker of vaatwasser er bij komt is het dan inderdaad teveel.

Je zou natuurlijk alle groepen behalve die van de wallbox naar de 2 andere fasen kunnen verplaatsen en de laadsnelheid verlagen naar 25A. Is een beetje houtje touwtje maar zolang je niet meer dan 11 kW 3 fase (met een voor 3 fase geschikte auto) probeert te laden gaat het wel goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

laptopleon schreef op zondag 28 februari 2021 @ 15:14:
[...]

[Afbeelding]
Daar heb je niets aan, jammer, de lader is 3 fase en kan ook 3 fase laden dus prima, nu je auto nog.
Nou.... eerlijk? Vind het maar een prul eigenlijk, heb je al eens een icu van binnen gezien, dat is wel even wat anders. Ik zie hier geen beveiligingen niets. Wat kost zoiets?

Oh en ja, 1 fase weg stopt ie er mee, dat is met de meeste 3 fase omvormers, of het nou laden is of pv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
[...]Het is wel iets meer dan alleen een ‘stopcontact’ hoor, van binnen.
Alle energie die de auto in gaat komt binnen. Gaat via die vier draden door de ring (current sensor). Door een contactor (zwarte blokjes rechts). En dan naarbuiten via de laadkabel. In feite dus niet veel meer dan een stopcontact met een interne schakelaar aan/uit. Alle extra electronica die erin zit zijn voor randzaken maar doen niets met de laadstroom direct. Ik vraag mij trouwens ook af of hier wel een gelijkstroombeveiliging op zit.
Anyway: er moet toch een electriciën komen. Je kunt die het even na laten meten met een stroomtang dan ben je er zo achter. Die slimme meter geeft inderdaad bijzonder weinig informatie. Misschien dat je via de Eastron meter nog iets te weten kan komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Jim423 schreef op zondag 28 februari 2021 @ 15:26:
[...]

Alle energie die de auto in gaat komt binnen. Gaat via die vier draden door de ring (current sensor). Door een contactor (zwarte blokjes rechts). En dan naarbuiten via de laadkabel. In feite dus niet veel meer dan een stopcontact met een interne schakelaar aan/uit. Alle extra electronica die erin zit zijn voor randzaken maar doen niets met de laadstroom direct. Ik vraag mij trouwens ook af of hier wel een gelijkstroombeveiliging op zit.
Anyway: er moet toch een electriciën komen. Je kunt die het even na laten meten met een stroomtang dan ben je er zo achter. Die slimme meter geeft inderdaad bijzonder weinig informatie. Misschien dat je via de Eastron meter nog iets te weten kan komen?
Ik weet niet wat die lader kost maar een gelijkstroom beveiliging voor een 22kW kost zo rond de 675,- alleen al dus dat die er niet in zit is logisch.
In een icu eve zit ie er in maar zo'n laadpaaltje kost zo'n 2200,- ongeveer, anders moet ie in de meterkast een b type plaatsen waar hij nu een type A heeft van ABB. ;)
https://www.laadpunt.nl/waarom-type-b-aardlekbeveiliging/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-09 16:21
laptopleon schreef op zondag 28 februari 2021 @ 15:05:

Foto voor…
[Afbeelding]

en tijdens laden:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Op de P1 poort kan je het vermogen per fase uitlezen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Jim423 schreef op zondag 28 februari 2021 @ 15:26:
Alle energie die de auto in gaat komt binnen. Gaat via die vier draden door de ring (current sensor). Door een contactor (zwarte blokjes rechts). En dan naarbuiten via de laadkabel. In feite dus niet veel meer dan een stopcontact met een interne schakelaar aan/uit. Alle extra electronica die erin zit zijn voor randzaken maar doen niets met de laadstroom direct.
Kom op man, dat is toch evident niet waar! >:)

Je ziet rechts onder twee stukjes Panasonic elektronica, elk over twee van de hoofdpaden naar de auto-aansluiting. Zonder enige twijfel neemt zo'n blokje de twee paden die erdoor lopen samen, zodat op elk met 2x vermogen geladen kan worden. >:)

Echt, zonder enige twijfel. Het energie-focussend kristal in een Star Trek phaser is nog een slag kleiner dan zo'n blokje, en weet wat een energie daardoor gemanipuleerd wordt! >:)

:+ 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
laptopleon schreef op zondag 28 februari 2021 @ 13:16:
[...]

Klopt

[...]

Klopt ook

[...]

[...]

[...]

OK dus dit is wel gek dan. Dit is aangelegd door iemand die dit voor zijn werk doet, al jaren. En er is twee keer een Stedin monteur bij geweest en die heeft ook de 40A groep gezien. Uitgebreid praatje mee gemaakt en zelfs nog om tips gevraagd… :')
Een 3 fasen laadpaal kan ook prima een auto opladen op 1 fase. Twee van de drie fasen doen dan gewoon niets.

Mocht je nog geen zonnepanelen hebben is een SolarEdge EV-charger met solarboost en een verbruiksmonitor met loadbalancing nog een oplossing.

De laadpaal is dan geïntegreerd met de omvormer van de zonnepanelen (en je hebt een vaste kabel).

Andere optie zou ook een slimme Zappi lader kunnen zijn, alleen die heeft nogal vaak wat updates nodig en kleine probleempjes (naast dat die nog een stuk duurder is).

Nogmaals: je kan met 3x25A Prima uit de voeten..! Het probleem zit hem echt in hoe de laadpaal is aangesloten. Ik mag hopen dat dit geen professional is geweest.

Zelfs een leerling zou zo’n fout niet snel maken... Je kan nooit 40A ná een 25A hoofdzekering zetten. Het zal onder sommige omstandigheden ook met alleen laden van de auto al mis kunnen gaan.

Ik mag hopen dat er een andere elektricien komt om alles wél goed te doen.. Misschien zijn er ook zicht/onzichtbare grotere fouten en bijbehorend brandgevaar.

(Kabellengte en diameter in orde? Verbindingen goed vast gezet? Is er een aardlek met gelijkstroom beveiliging aanwezig?..)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-08 11:15

Infant

It's a floating Dino!

Ik was een aantal pagina's terug al verbeterd, maar het is 6.6kW op 1 fase inderdaad.

Gelukkig verkoopt Ratio daar een prachtige oplossing voor: Een trafo in een doos.
https://www.laadkabeldisc...-transformer-charger.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
Infant schreef op zondag 28 februari 2021 @ 17:56:
Ik was een aantal pagina's terug al verbeterd, maar het is 6.6kW op 1 fase inderdaad.

Gelukkig verkoopt Ratio daar een prachtige oplossing voor: Een trafo in een doos.
https://www.laadkabeldisc...-transformer-charger.html
Moet je eigenlijk niet willen... er is dan een nog groter laadverlies en er zijn betere oplossingen wmb die al genoemd zijn :)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:36

Blokker_1999

Full steam ahead

@Jim423 Hij zei inderdaad dat hij nog nooit zo'n ding had aangesloten. Maar hij had wel in het boekje gekeken en ik neem aan dat hij daarom die 40A wilde. Prima gedaan dus.
Die zou er bij mij nooit meer inkomen. Een zekering van 40A plaatsen in een installatie die in zijn totaliteit is afgezekerd op 25A is not done. Never. Net omdat bij overbelasting de verkeerde zekering eruit zal klappen. En als je toch zou afzekeren op dezelfde stroomwaarde, dan wil je ook nog eens dat de zekering het dichtst bij de verbruiker liefst sneller is om ook te voorkomen dat bij een kortsluiting heel de fase over heel de woning eruit gaat.
laptopleon schreef op zondag 28 februari 2021 @ 14:25:
Niet noodzakelijk. Die stoppen kunnen bij een overbelasting wel wat hebben. Net omdat je niet wenst dat die er bij het minste uitklappen. Ze horen trager te zijn dan de zekeringen in je eigen verdeelbord en tolleranter. Ze zitten er vooral voor wanneer er iets in je eigen verdeelbord misgaat. Maar net omdat de laadpaal met 40A is afgezekerd is het uiteindelijk de hoofdstop die eruit gaat.
[...]

[Afbeelding]

Eigenlijk niet. Dit is wel degelijk gewoon een stopcontact van binnen. Er zit een beetje elektronica rond die de communicatie met de wagen doet en die nagaat of er eventueel verliesstromen zijn. De communicatie met de wagen is er zodat de wagen kan laten weten dat er een verbinding is en dat aan de kant van de wagen ook alles in orde is en voor de laadpaal om aan de wagen te melden hoeveel stroom deze maximaal mag gebruikten. In jouw geval dus 32A. Eenmaal aan alle voorwaarden voldaan wordt het relais gesloten en vloeit er stroom naar de wagen.

De lader op zich is zelfs niet in staat om zelf de hoeveelheid stroom te meten. Daarvoor ontbreken de CTs die rechts bovenaan geplaatst kunnen worden. Dit is een zeer eenvoudige laadpaal, net zoals vele laadpalen trouwens. En er zit ook niets in om van 3 fases naar 1 fase te gaan. Dat doe je ofwel met een transfo. Groot en zwaar, meerdere kilos aan koper die je zult nodig hebben danwel met actieve elektronica die je hier ook niet ziet zitten.

Je ziet op je foto links onderaan de spanning binnenkomen. Je ziet ook de traces gaan naar het connectorblok dat er rechtsboven zit. Vandaar gaan ze met draad naar een ander connectorblok. Dit hebben ze gedaan om metingen te kunnen doen. De 4 draden passeren door 1 meetklem om na te gaan of er verliesstroom is en komen dan op een connectorblok aan de rechterkant terecht. De 2 zwarte blokken eronder zijn relais. Als die sluiten wordt de spanning van de ingang rechtstreeks en zonder enige aanpassing gewoon rechts onderaan doorgegeven aan de laadkabel.

En gegeven al je fases al een vrij hoog verbruik kunnen hebben op piekmomenten is de enige goede oplossing een nieuwe laadpaal plaatsen in combinatie met een load balancer zodat de fase die gebruikt wordt voor het laden van de wagen niet meer overbelast wordt, maar de wagen alsnog zo snel mogelijk geladen kan worden. En totdat je dat geregeld hebt wil ik toch echt aanraden om liefst met maximaal 16A te laden, met 24A ben je met momenten al die fase aan het overbelasten wanneer ook de quooker staat op te warmen of de vaatwasser actief is. En als je daar nog eens een airco gaat bijzetten heb je in de zomer pas echt problemen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:06

DropjesLover

Dit dus ->

29A door 1 fase van 25A (20% overbelasting) kan net, maar daar moet niets meer bij komen...
Zie ook de smelt/schakelkarakeristiek van een C-zekering.

Ander opmerkelijk ding is dat je andere meterkast B karakteristiek zekeringen heeft. Karakteristieken door elkaar gebruiken is... Onwenselijk.

Ik zou je meterkast hoofdzekering laten aanpassen naar automaten, kost zo'n €220. Kan ook gratis mee met verzwaring van de aansluiting naar 3x35A (maar dat kost €70/mnd aan vastrecht).
Scheelt voorrijkosten en uren zonder prik zitten.
Daarnaast ook duidelijk een andere lader, maar dat zegt de rest ook al.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• laptopleon
OK, stop maar, het kwartje is gevallen. }:O

Ik dacht er juist verstandig aan te doen, dacht de belasting wat beter te verdelen, maar als mijn laadpaal noch mijn auto iets met die 3-fasen doen, maar alleen 1 fase gebruiken, dan heeft een 3-fase lader natuurlijk geen enkele zin. :/

Ik sta wel versteld van de karakteristiek van die ene 25 A zekering van die fase die heel de auto draagt van 29 A. Want die krijgt dan ruim 5 uur lang (inderdaad) 20% overbelasting.

Sterker nog, hij houdt het al heel wat nachten ook nog vol als de quooker van 1600 Watt er dan nog even bij aanspringt, toch ook weer 7 A extra, dus totaal wordt dan even 36 A. En er staan nog wel een paar kleinere apparaten zoals een koelkast dag en nacht op die fase. Weliswaar relatief kleine verbruikers maar het wordt er niet minder op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-09 08:10

Glewellyn

is er ook weer.

edit: Als mosterd na de maaltijd dan:

------------- Origineel bericht hieronder --------------

Goed, ik zal het @laptopleon als bezitter van 2 Leafs (2014 en 2018) en een drie-fase laadpaal proberen duidelijk te maken.

Er komen 3 fasen jouw huis binnen, die lopen door hoofdzekeringen, de meterkast, wat kabels etc. naar jouw lader.
Zoals je op de foto van de binnenkant van jouw lader kan zien komen de drie fasen, een nul en een aardedraad linksonder je laadpaal in.
Als je de sporen op de printplaat volgt zie je ze naar een connector iets hoger lopen.
Vervolgens lopen de fasen en de nul door een ring waarmee de laadpaal de stroom meet (waarvan hij het vermogen kan afleiden)
Na de ring lopen de fasen en de nul weer door een connector de printplaat op.
Op de printplaat zitten twee zwarte doosjes, dat zijn relais. Elektrisch bedienbare schakelaars waarmee de laadpaal de stroom naar de auto aan en uit kan schakelen.
En na de relais weer via een connector naar de laadkabel.

Er zit in dit verhaal nergens een transformator of iets anders dat stroom uit de ene fase kan aanbieden op een andere fase. Jouw auto laadt dus echt op maar 1 van de 3 fasen.

[ Voor 4% gewijzigd door Glewellyn op 28-02-2021 20:16 . Reden: te laat :) ]

*zucht*

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xs2tom
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:42
[...]

[Afbeelding]

Als links onder de binnenkomende draden zijn dan is dat zeer waarschijnlijk ook geen 6mm2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

laptopleon schreef op zondag 28 februari 2021 @ 20:02:

Ik dacht er juist verstandig aan te doen, dacht de belasting wat beter te verdelen, maar als mijn laadpaal noch mijn auto iets met die 3-fasen doen, maar alleen 1 fase gebruiken, dan heeft een 3-fase lader natuurlijk geen enkele zin. :/

Ik sta wel versteld van de karakteristiek van die ene 25 A zekering van die fase die heel de auto draagt van 29 A. Want die krijgt dan ruim 5 uur lang (inderdaad) 20% overbelasting.

Sterker nog, hij houdt het al heel wat nachten ook nog vol als de quooker van 1600 Watt er dan nog even bij aanspringt, toch ook weer 7 A extra, dus totaal wordt dan even 36 A. En er staan nog wel een paar kleinere apparaten zoals een koelkast dag en nacht op die fase. Weliswaar relatief kleine verbruikers maar het wordt er niet minder op.
Het enige nut dat een 3-fase laadpaal zou hebben is toekomstbestendig zijn voor als je in de toekomst wel met 3-fase zou gaan laden. Mocht je advies zoeken of een goede installateur voor het plaatsen van een vervanger, steek dan je licht even op in het thuisladen topic.

Met 29A heb je 16% meer dan met 25A en dat valt zelfs binnen de tolerantie waarbij een automaat mag blijven functioneren zonder ooit uit te vallen. Bedenk dan even dat smeltveiligheden nog toleranter zijn (men wil niet dat die er te snel doorsmelten omdat mensen ze anders gewoon gaan overbruggen of verzwaren) en dan merk je al snel dat die kortstondige overbelastingen naar 36A niet het grootste probleem is. Hoewel ik uiteraard niet weet welke smeltveiligheid er exact is geplaatst merk ik op de curves die ik geraadpleegd heb dat een 25A smeltveiligheid bij een stroom van 40A het alsnog meer dan een uur kan uithouden voor deze doorsmelt.
xs2tom schreef op zondag 28 februari 2021 @ 20:46:
[...]

Als links onder de binnenkomende draden zijn dan is dat zeer waarschijnlijk ook geen 6mm2.
links onder is ingang, rechtsonder is uitgang en beiden lijken mij dezelfde doorsnede te hebben maar is op een foto altijd moeilijk te beoordelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• laptopleon
Dit is zo ongeveer het omgekeerde qua elektrische installatie van wat ik wilde bereiken cq dacht te hebben bereikt. Ik wil juist een robuust systeem. Ik wil juist niet op het randje zitten van wat er kan en mag.

Dat is ook waarom ik altijd al een 3-fase meterkast had. Zoveel meer dan enkele fase kost het vastrecht niet en dan heb je met een eenmalige uitgave een degelijke installatie waar je decennia plezier van kunt hebben.

Ik ga de dikte van de draad sowieso controleren.

Voorlopig laden we op standje 16 A, tot ik iets beters aangelegd heb.

Ik verwacht niet van zo’n elektromonteur dat hij weet welke lader elk type elektrische auto heeft en zo, maar ik eigenlijk verwacht wel van een vakman zoals hij en zo’n storingsmonteur van Stedin dat er een lampje gaat branden als er twee keer in twee dagen een grondstop doorbrandt die in feite heel traag is. Mede omdat ik de klus met allebei meer dan eens besproken heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

laptopleon schreef op zondag 28 februari 2021 @ 23:17:
Dit is zo ongeveer het omgekeerde qua elektrische installatie van wat ik wilde bereiken cq dacht te hebben bereikt. Ik wil juist een robuust systeem. Ik wil juist niet op het randje zitten van wat er kan en mag.

Dat is ook waarom ik altijd al een 3-fase meterkast had. Zoveel meer dan enkele fase kost het vastrecht niet en dan heb je met een eenmalige uitgave een degelijke installatie waar je decennia plezier van kunt hebben.

Ik ga de dikte van de draad sowieso controleren.

Voorlopig laden we op standje 16 A, tot ik iets beters aangelegd heb.

Ik verwacht niet van zo’n elektromonteur dat hij weet welke lader elk type elektrische auto heeft en zo, maar ik eigenlijk verwacht wel van een vakman zoals hij en zo’n storingsmonteur van Stedin dat er een lampje gaat branden als er twee keer in twee dagen een grondstop doorbrandt die in feite heel traag is. Mede omdat ik de klus met allebei meer dan eens besproken heb.
Maar die weten niet waar de auto mee laad.

Ach ja, je weet het nu en kan actie ondernemen, maar goed dat het bij je eigen auto was en niet een kennis met een tesla die even wil laden, dan hadden ze er alle 3 uit gelegen en zat je ook nog in het donker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:55

Theo

moederbord

laptopleon schreef op zondag 28 februari 2021 @ 20:02:

Je zal verbaasd zijn hoeveel een ouderwetse smeltzekering kan en mag hebben voordat deze doorsmelt. Een 25A traag kun je een uur lang met zo'n 35A belasten voordat deze daadwerkelijk tript. Of 5 minuten op 50A. Je zit hier dus wel echt bijna tegenaan met meer dan 36A wanneer je qooker aanstaat..

Onderstaande karakteristiek komt bij Hager vandaan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s9F9MkDsxIV35zwoPBMjJC0AX0k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9at185xbtVPIp2pvi9qKBD52.png?f=fotoalbum_large
https://www.hager.nl/file...2_FUSES_SMELTPATRONEN.PDF

Onderstaande uit een simulatie van een adviseur: (negeer het pijltje, het gaat om de rode lijn
Afbeeldingslocatie: https://fritts.nl/wp-content/uploads/2013/09/Selectiviteit-3fase-25-a-zonnepanelen.jpg
https://fritts.nl/selectiviteit-zonnepanelen/

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:31
Topictitel verduidelijkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Een 3-fase installatie is vooral zinvol als je vele grootverbruikers hebt die netjes gebruik kunnen maken van die 3 fases (zoals een inductiekookplaat of als je thuis een werkplaats hebt met zwaar werktuig). Maar als je wereldwijd gaat kijken is 3-fase in huis eigenlijk niet de norm maar kiest men er in vele werelddelen net voor om mono-fase te gaan werken. In de VS heb je hoofdzekeringen in je huis die soms over de 200A gaan, en in tegenstelling tot wat velen denken is dat 240V (de 120V die wij associeren met de VS wordt bekomen door een middenaftakking op de transfo op straat).

Je kan dus misschien ook eens nadenken over het verzwaren van je installatie. Dat gaat je meer aan vastrecht kosten, maar biedt je wel opnieuw voldoende marge. Indien mogelijks zou ik in jouw geval naar 3x50A gaan. Want nu ik je sheet met lasten nog eens goed bekijk loop je op alle 3 je fases op dit moment al het risico op overbelasting als je aan het koken gaat.
Was dat twee keer dezelfe storingsmonteur?

Vergeet niet dat die monteur moet uitgaan van de informatie die jij hem geeft. Als jij aan hem/haar aangeeft 2,2kW per fase over 3 fases dan kan dat als acceptabel aanzien worden en mogelijks weggezet worden als dat de eerste vervangstop mogelijks een fabricatiefout had. Je kan die in de fabriek nu eenmaal niet testen 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:34

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

@laptopleon bij Muxsan kun je (voor best wel wat geld) een 3-fase lader in je Leaf laten bouwen.

Voor nu zou ik ervoor zorgen dat er niets anders op de fase aangesloten is waar je auto ook op laadt. Dan zul je zien dat het heel lang goed gaat (want zoals ook al gezegd: 29A op een 25A zekering zal heel lang goed gaan).

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dolan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10-09 09:34

Bekijk deze even...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Blokker_1999 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 09:50:
[...]

Een 3-fase installatie is vooral zinvol als je vele grootverbruikers hebt die netjes gebruik kunnen maken van die 3 fases (zoals een inductiekookplaat of als je thuis een werkplaats hebt met zwaar werktuig). Maar als je wereldwijd gaat kijken is 3-fase in huis eigenlijk niet de norm maar kiest men er in vele werelddelen net voor om mono-fase te gaan werken. In de VS heb je hoofdzekeringen in je huis die soms over de 200A gaan, en in tegenstelling tot wat velen denken is dat 240V (de 120V die wij associeren met de VS wordt bekomen door een middenaftakking op de transfo op straat).

Je kan dus misschien ook eens nadenken over het verzwaren van je installatie. Dat gaat je meer aan vastrecht kosten, maar biedt je wel opnieuw voldoende marge. Indien mogelijks zou ik in jouw geval naar 3x50A gaan. Want nu ik je sheet met lasten nog eens goed bekijk loop je op alle 3 je fases op dit moment al het risico op overbelasting als je aan het koken gaat.

[...]

Vergeet niet dat die monteur moet uitgaan van de informatie die jij hem geeft. Als jij aan hem/haar aangeeft 2,2kW per fase over 3 fases dan kan dat als acceptabel aanzien worden en mogelijks weggezet worden als dat de eerste vervangstop mogelijks een fabricatiefout had. Je kan die in de fabriek nu eenmaal niet testen 😉
Weet je wat verzwaring van de netaansluiting kost? Is ook echt niet nodig overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
Theo schreef op maandag 1 maart 2021 @ 07:25:
Je zal verbaasd zijn hoeveel een ouderwetse smeltzekering kan en mag hebben voordat deze doorsmelt. Een 25A traag kun je een uur lang met zo'n 35A belasten voordat deze daadwerkelijk tript. Of 5 minuten op 50A. Je zit hier dus wel echt bijna tegenaan met meer dan 36A wanneer je qooker aanstaat..
De quooker gaat een paar keer per uur kort aan. Misschien maar 30 seconden. Misschien is het hooguit een minuut. Laat ik het ruim nemen en een paars blokje tekenen van 1 tot 2 minuten in de tweede grafiek. Begrijp ik het dan goed? Dat het dan meer dan 50 A moet zijn geweest?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m-LHu8R9wCq2Vx5oJ075vYswbwk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/58oMIVao7B5zBg9AJYUXmVws.gif?f=user_large

Ik kan alleen niet terugrekenen hoe die >50A dan opgebouwd werd. De auto is 29 A, de vaatwasser 2000 W / 230 V = 8,7 A en de quooker dus 7 A = 45 totaal. Er staat verder alleen een 90 W koelkast op die fase van 0,4 A.

Ik heb geen meter die losse fases meet, pieken onthoudt, laat staan grafieken maakt of zo, maar ik het is wel een slimme meter die ik laat meelezen door umeter. Dit is een nacht voor de zekering sprong:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_QOsT2axsDJsUgrRcDFKEYUW9M4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OjNIrtBzyIw9JTh25gsGnWAZ.png?f=user_large

Het lijkt hier op het eerste heel erg mee te vallen met 2,1 kWh, maar dit is blijkbaar per kwartier? Ik begrijp het niet. Als het maar 2,1 kWh voor het hele huis is, kan het toch nooit teveel zijn voor die ene fase? Maar het zou minimaal 6,6 vanwege de auto alleen al moeten zijn. Je kan dit toch niet uitdrukken in kWh en het per kwartier dan door 4 delen?? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laptopleon
Blokker_1999 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 09:50:
[...]

Een 3-fase installatie is vooral zinvol als je vele grootverbruikers hebt die netjes gebruik kunnen maken van die 3 fases (zoals een inductiekookplaat of als je thuis een werkplaats hebt met zwaar werktuig).
Ik heb inderdaad een inductiekookplaat sinds dag 1 en omdat het toch allemaal nieuw moest worden aangelegd, wilde ik het gelijk ruim doen, zodat ik niet te snel van alles opnieuw zou hoeven aanleggen als ik een keer iets wilde uitbreiden. Te vaak dimmende lampen gezien bij mensen die een stoppenkast met twee groepen hadden, als de stofzuiger startte of de over aansprong.
cc @busscherski

3 x 25 A kost iets van € 90 vastrecht bij stedin
3 x 35 kost al € 700 per jaar méér aan capaciteitsheffing
3 x 50 A kost al € 1053 per jaar aan capaciteitsheffing. Heb je dus nog geen kWh gebruikt :X

Ik vind dit erg duur en overdreven voor die paar uur per nacht dat ik één fase zwaarder zou willen belasten. Dan kan ik nog beter een 3-fase naar 1-fase transformator of zo nemen waarschijnlijk, al zal die ook niet goedkoop zijn, maar wel over een paar jaar uitgesmeerd goedkoper.
Ja. Aardige vent trouwens. Hij wist er ook echt wel een hoop van. En hij heeft nog naar de 40 aardlek gekeken dus ik vind het toch gek dat hij dat niet raar vond, niets van zei.
Ja, ik heb natuurlijk gezegd dat hij op 3 fasen laadde, omdat ik daar van overtuigd was. ;(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

busscherski schreef op maandag 1 maart 2021 @ 12:29:
[...]

Weet je wat verzwaring van de netaansluiting kost? Is ook echt niet nodig overigens.
Niet nodig? Ben je daar zeker van? Als alle verbruikers aanstaan zit hij, zonder het laden van zijn wagen, al aan 22kW op een aansluiting die slechts 17kW mag leveren. Ja, niet alles staat tesamen aan, maar je ziet nu al wat het gevolg is met de EV erbij. Die EV kan je nog opvangen met een slimme lader die stroommeting doet. Maar zijn volgende stap is om airco in huis te installeren. Nog eens meer dan 2,5kW erbij. Dan zit je met een mogelijk piekvermogen dat, als je ook nog eens de wagen gaat laden, in de buurt begint te komen van 2x zijn aansluitvermogen. En dat begint toch echt problematisch te worden. Zeker als je bedenkt dat die wagen bij thuiskomst zo snel mogelijk geladen moet worden en dus niet rustig kan wachten tot midden in de nacht. In de nacht zijn er trouwens andere grote verbruikers die ook periodiek hun vermogen zullen trekken.

Het zal sowieso moeilijker en moeilijker worden om dat uit te balanceren. Vandaag wordt er ook nog primair verwarmt met gas, bedenk dat als iedereen van het gas af moet en er binnen enkele jaren warmtepompen bijkomen, deze aansluiting sowieso onvoldoende zal zijn. De enige oplossing die ik dan nog zie om niet te verzwaren is gebruik maken van een thuisbatterij om als buffer te dienen voor piekbelasting.
laptopleon schreef op maandag 1 maart 2021 @ 12:35:
[...]

De quooker gaat een paar keer per uur kort aan. Misschien maar 30 seconden. Misschien is het hooguit een minuut. Laat ik het ruim nemen en een paars blokje tekenen van 1 tot 2 minuten in de tweede grafiek. Begrijp ik het dan goed? Dat het dan meer dan 50 A moet zijn geweest?
Ja, en nee. Zo een curve is natuurlijk niet 100% accuraat maar geeft slechts een indicatie. Er zit een foutmarge op. Daarom dat je bij moderne curves van automaten niet langer een lijn ziet staan maar een vlak gaat krijgen waar het moet invallen.
Ik kan alleen niet terugrekenen hoe die >50A dan opgebouwd werd. De auto is 29 A, de vaatwasser 2000 W / 230 V = 8,7 A en de quooker dus 7 A = 45 totaal. Er staat verder alleen een 90 W koelkast op die fase van 0,4 A.
Vergeet niet dat je met een overbelasting zit. De 29A van de wagen die volcontinue door de smeltzekering loopt gaat al voor een opwarming zorgen. De vaatwasser gaat die zekering nog zwaarder belasten wanneer deze het water opwarmt en dus warmt ook de zekering verder op. Als op dat moment de quooker aanslaat kan dat wel eens net dat zetje zijn dat noodzakelijk is om de zekering te doen doorsmelten op een kortere periode.
Ik heb geen meter die losse fases meet, pieken onthoudt, laat staan grafieken maakt of zo, maar ik het is wel een slimme meter die ik laat meelezen door umeter. Dit is een nacht voor de zekering sprong:

[Afbeelding]

Het lijkt hier op het eerste heel erg mee te vallen met 2,1 kWh, maar dit is blijkbaar per kwartier? Ik begrijp het niet. Als het maar 2,1 kWh voor het hele huis is, kan het toch nooit teveel zijn voor die ene fase? Maar het zou minimaal 6,6 vanwege de auto alleen al moeten zijn. Je kan dit toch niet uitdrukken in kWh en het per kwartier dan door 4 delen?? :?
Dat is exact wat er wel gebeurd. In het kwartier dat je geselecteerd hebt is er een equivalt van 2,1kWh geleverd. Als je dat 4 kwartier volhoudt is er in een uur tijd 8,4kWh geleverd. kW is vermogen, kWh is een hoeveelheid energie. Op 1 fase mag je continue 5,75kW verbruiken. Doe je dat 1 uur lang heb je 5,75kWh verbruikt. Doe je dat slechts voor 1 kwartier dan heb je slechts 1,44kWh verbruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
@Blokker_1999
Al die apparaten verbruiken nooit tegelijk maximaal.

De oplossing om alle verbruikers op de andere 2 fasen te zetten en de lader begrenzen op 25A enkelfase en ergens tussen 10 en 16A drie fase lijkt me prima werken. Ook met airco.
Als TS dan nog problemen heeft (durf ik wel uit te sluiten) dan mag de Quooker bij op de fase van de wallbox en moet die load balancing krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:55

Theo

moederbord

laptopleon schreef op maandag 1 maart 2021 @ 12:35:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Als je de zekering belast met je quooker (10A), auto (29A) en wat klein grut (1A) dan zit je idd al snel aan 40A (geen 50A). Stel je smeltzekering is helemaal koud, dan kun je dus zonder probleem zo'n 30 minuten belasten. In deze tijd warmt het smeldraadje in de zekering langzaam op tot het punt dat deze smelt.

Zo'n zekering werkt met een draadje dat smelt door een te hoge stroom. In principe wamt de stroom het draadje op tot een bepaald punt dat deze smelt. Hierbij is de temperatuur van het draad bij benadering een derdemacht van de stroom; Het opgenomen vermogen van de zekering is I2 R, maar de weerstand van de draad neemt toe met de temperatuur van deze waarmee de weerstand hoger wordt wanneer de stroom dat ook is waarmee je een soort van I3 afhankelijke krijgt.

Belast je de zekering gedurende een uur eerst continu met 29A dan is deze al wat warm. Als je dan de stroom naar 40A verhoogt dat zal het korter duren dan die 30 minuten voordat het draadje smelt en de zekering tript. De karakteristiek van een zekering geldt dus enkel wanneer deze koud is. De exacte normen zijn mij niet bekend, maar je kan over het algemeen aannemen dat wanneer je een zekering voor <50% belast dat deze koud is.

Met het laden van de auto ben je de zekering al goed aan het opwarmen. Het gaat niet snel, maar langzaam wordt het smeltdraadje wel erg warm. Ik gok dat zo'n draadje na een lange tijd (laten we zeggen 50 uren) uren wel zó opgewarmd is dat deze smelt, of dat deze net niet smelt, maar het akelig tegenaan zit.

Met het laden van de auto wordt je smeltdraad dus goed warm. Die dertig seconde 10A van de quooker zijn dan niet heel spannend, maar warmen het draadje wel een beetje extra op. Zodra de quokker afschakelt zal het draadje een beetje afkoelen, maar niet veel. Trekt de vaatwasser 10A om het water te verwarmen samen met de quooker dan zit je op een zekeringstroom van 50A. Een koude smeltdraad mag dit inderdaad zo'n 1-3 minuten hebben,maar een warme smeltdraad een stuk minder. Ik schat dat de tijd dan door 3 mag. Dus dat de zekering, nadat deze al een paar uur met 29A is opgewarmd, maar zo'n 20 tot 60 secondes nodig heeft om met 50A te smelten. En als je elke avond de auto aan het laden bent, de quooker trekt altijd om de zoveel tijd even een minuut wat stroom én de vaatwasser staat elke nacht aan dan is het gewoon wachten totdat ze alle drie gedurende zo'n 30 seconde gelijktijdig veel stroom trekken en de zekering doen trippen.

Zou je ervoor zorgen dat de vaatwasser en quooker niet tegelijkertijd veel stroom trekken dan is het niet zo spannend. Met 40A zal een koude zekering een half uur nodig hebben om te smelten. Met een warme zekering (door uren 29A) zat het mogelijk gereduceerd worden tot een minuutje of tien. Zowel de vaatwasser als de quooker zullen niet tien minuten continu achter elkaar veel stroom trekken om water op te warmen waarmee de kans dat de zekering tript veel kleiner is. Het is nog steeds de limieten opzoeken van je zekering, maar de kans dat je 40A gedurende 10 minuten hebt is kleiner dan 50A gedurende 20 seconde.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

busscherski schreef op maandag 1 maart 2021 @ 13:05:
@Blokker_1999
Al die apparaten verbruiken nooit tegelijk maximaal.
Zeg nooit nooit. Anders zou TS hier niet met zijn probleem zitten.

Ik zie op de twee andere fases nu al potentiele en realistische overbelastingen. Op fase 1, in de winter, ben je de badkamer aan het verwarmen terwijl de wasmachine draait. Als op dat moment de boiler ook even gaat bijwarmen zit je al met een overbelasting. Op fase 2 loop je vooral risico in de keuken. Oven aan, airfryer aan en dan de kookplaat er nog eens bij en je zit ook op een overbelasting. Situaties die nooit zullen voorkomen? Ik denk vooral situaties die gelukkig kortstondig genoeg zijn dat ze de stop er niet doen doorsmelten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@Blokker_1999
Ik denk vooral situaties die gelukkig kortstondig genoeg zijn dat ze de stop er niet doen doorsmelten
Ja dat, en dat is prima.

En mocht je alsnog problemen krijgen dan zijn er dus enkele oplossingen genoemd die veel goedkoper zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
Het verhaal van @Theo, zo stelde ik het me idd ook voor.

Ik moet zeggen dat ik in de 16 jaar dat ik hier woon, nog nooit eerder zelfs maar een aardlekschakelaar uit heb zien springen. Behalve dan die ene keer dat ik het bewust testte toen we hier net woonden.

Kijk, die totalen op m'n meterkast-overzicht zijn vooral een theoretisch verhaal. De vloerverwarming van de badkamer is trouwens enerzijds zo idioot onderbemeten dat het dagen duurt voor die een paar graden warmer is en tegelijkertijd is dat een stroomslurper. Dus die staat altijd uit omdat we het het geld gewoon niet waard vinden.

En ja, de koffiemachine van 1500 Watt staat op dezelfde groep als de keukenboiler en dat is officeel 500 Watt te veel als ook de TV aan staat, maar dat geeft al 16 jaar geen problemen, ook omdat de koffiemachine en boiler altijd maar een paar minuten stroom pakken.

Stofzuigen tegelijk met oven / airfryer / inductiekookplaat aan komt ook nooit voor bijvoorbeeld.

In de badkamer hangt een straalkacheltje, maar die staat eigenlijk nooit op vol vermogen aan. Die wordt bijvoorbeeld ook alleen in de koudste maanden gebruikt, wanneer de airco nooit aan staat.

Toch denk ik dat @Blokker_1999 de komende 15 jaar meer gelijk gaat krijgen. De opkomst van de elektrische auto en daarmee het thuisladen gaat een significant verschil gaat maken voor huishoudens. Deze Leaf opladen op 6.6 kWh trekt 29 A dus idealiter wil je dan al één 35 A fase daarvoor apart zetten, want 25 is niet genoeg. En dan duurt het laden voor een afstand van 100 km toch nog 5 uur.

Veel huishoudens hebben twee of drie auto's. Warmtepompen en airco's zijn in opkomst.

Veel huizen hebben nu nog een enkele 35 A aansluiting. Als we massaal van het gas af moeten, kun je op je vingers natellen dat dat vaak niet meer genoeg is om autoladen, inductiekookplaat, warmtepomp en vaak nog elektrisch bijverwarmen door elkaar te doen.

Toch zou je veel verzwaarde meterkasten kunnen besparen door een 'slim' netwerk. Autolader die even 'inhoudt' als het warmte-element van de quooker piekt. Vaatwasser die start als de auto opgeladen is. Maar ook dat zal heel wat voeten in de aarde hebben, want die apparaten hebben daar nu nog geen mogelijkheden voor, op de timer van de vaatwasser en de elektrische auto's na dan.

Mooiste zou zijn als hier een degelijk en breed gedragen protocol voor komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@laptopleon Wat jij wil kan al lang, er zijn gewoon laadpalen die de auto minder snel laten laden als de rest van het huis meer verbruikt. Dat zit in het protocol van de laadpaal ingebakken en werkt prima.

Het enige is wel dat je laadpaal dit moet ondersteunen. Bij sommige merken kan je dat door het aan te sluiten op je slimme meter, of met CT klemmen zodat ze het verbruik zelf kunnen meten. Bij de een is dat gratis, bij andere modellen moet je er een abonnement voor afsluiten etc.

Die andere gebruikers in huis zijn inderdaad meestal kort (zeker in vergelijking met laden van een EV) dus je laadtijd wordt daar niet eens heel veel langer van.

Als je dan ook nog een EV zou hebben met een 3 fasen lader kan je het verbruik ook beter verdelen over alle fasen, maar goed dat is voor de volgende EV moet je maar denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
De wat duurdere warmtepompen kunnen ook terugtoeren. Uitschakelen van het e-element kan dan ook. Voor als het terugtoeren van de laadbox niet voldoende is. De andere verbruikers zullen vrijwel altijd zelfs op een 1x35A kunnen. Deze verbruikers kunnen eigenlijk ook niet uitgesteld worden vanwege comforteisen. Maar een 3x25A aansluiting blijft natuurlijk het beste. Aangezien de groepenkast toch uitgebreid moet worden bij een WP en laadbox is de ombouw naar 3x25A ook niet erg spannend meer. Elk (groot) apparaat met deze extra electronica uitvoeren lijkt me dan ook niet nodig ansich.

[ Voor 8% gewijzigd door Jim423 op 01-03-2021 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Jim423 Er is al een 3 fasen aansluiting. Maar als je een EV met 1 fase laat laden met 29A en je zet ook nog een vaatwasser en quooker op dezelfde fase aan dan springt dus de hoofdzekering van die fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Zover was ik al ;)
Maar ik reageerde meer op breakers om alle apparaten met elkaar te laten communiceren via een bepaald PLC protocol? Gezien we HDMI nog steeds niet geheel op orde hebben is dat echt verre toekomstmuziek ben ik bang...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laptopleon
@JeroenE Dat weet Jim423 want heeft het hele draadje vanaf het begin gevolgd ;) Er is ook al opgemerkt dat er 'slimme' laadpalen bestaan.

Vrouwlief vindt het een beetje overdreven om daarvoor deze 'lader' weg te doen (met verlies) en een slimmer maar duurder exemplaar te nemen voor haar auto. En met een minimum aan planning en kunnen we er makkelijk omheen werken:

Ik werk thuis. Als ze thuis komt ben ik al bijna klaar met koken, dus als ze na het eten de auto inplugt, op standje 2 oftewel 24 A kan die vanaf 19 uur laden zonder overbelasting, want verder zit alleen de quooker op fase 3 en die zetten we middels een tijdschakelaar gewoon uit tussen 19 en 5 uur. Die wordt dan toch niet gebruikt, hooguit nog voor een kop thee en dat is er ook na een paar uur nog wel uit te halen want die blijft heel lang heet.

Verder staat alleen de vaatwasser op dezelfde fase en die deden we altijd al aan via de timer. Dat doen we voortaan gewoon ook vanaf 5 uur.

De auto is in het ergste geval (40 A accu helemaal leeg) in een uur of 7,5 weer opgeladen. Zeg 8 dus vanaf een uur of 19 + 8 = 3 uur 's nachts. Hebben we nog 2 uur uitloop voor het 5 uur is en de vaatwasser en quooker weer aan kunnen.

Het meterkast / verbruik-schema gaat er dan zó uit zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qE84TWk65tRnZNV8_JsqMLb9Kk0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2D0nvKEkGsi0u8FGnFNE7cIG.png?f=fotoalbum_large

Oh ja, en ik wil de oude, kapotte airco (staat nu op groep 5, 700 W) vervangen door twee nieuwe die samen waarschijnlijk ± 1500 W zijn (groep 1) dus het lijkt me het meest handig om die op dezelfde fase te zetten als de zonnepanelen (4,65 kWp), aangezien koeling meestal nodig is als de zon schijnt.

[ Voor 4% gewijzigd door laptopleon op 01-03-2021 22:55 . Reden: verkeerde plaatje ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
breakers schreef op maandag 1 maart 2021 @ 22:43:
verder zit alleen de quooker op fase 3 en die zetten we middels een tijdschakelaar gewoon uit tussen 19 en 5 uur. Die wordt dan toch niet gebruikt, hooguit nog voor een kop thee en dat is er ook na een paar uur nog wel uit te halen want die blijft heel lang heet.
Hou er wel rekening mee dat er geen kokend water uit de quooker komt als de elektriciteit er af is. Je moet dus wel iets hebben om er dan toch (eventjes) stroom op te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
Na het eten drinken we een sloot (non-koeie)melk met koffie. Daar komt 2'40'' magnetron bij kijken (maar dat is zo kort en weinig dat ik nu dus uit ervaring weet dat daar never nooit de zekering nerveus van wordt)

Daarna gaat een paar minuten de koffiemachine malen, opwarmen en water persen, maar die zit op een andere fase.

Ega drinkt soms in de loop van de avond nog wel eens een kop rooibos-thee, maar dat gaat ook twee uur na uitzetten nog prima uit een quooker. Dat hoeft geen stomend heet water te zijn.

Mijn ervaring is trouwens dat zelfs bij een pannetje kokend water, het meeste water eerder 85º is dan 99º, maar dat is weer een heel ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
xs2tom schreef op zondag 28 februari 2021 @ 20:46:
Hele ding even spanningsloos gemaakt, opengeschroefd, twee draden losgeschroefd en de kernen blijken 2,66 mm ø te zijn.

De radius r is de helft van de doorsnede. De oppervlakte van de doorsnede is π x r2 dus π x 1,332 = 3,14 * 1,7689 = 5,55 mm2.

In het bijgeleverde boekje staat dat 6,00 mm2 als voorgeschreven bedrading.

Als ik dit vergelijk met berekeningen bij voorbeelden online is dit is meer dan voldoende voor 32 A bij 230 V bij een betrekkelijk korte totale kabellengte van een paar meter tussen auto en bron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
laptopleon schreef op maandag 1 maart 2021 @ 20:12:
Toch zou je veel verzwaarde meterkasten kunnen besparen door een 'slim' netwerk. Autolader die even 'inhoudt' als het warmte-element van de quooker piekt. Vaatwasser die start als de auto opgeladen is. Maar ook dat zal heel wat voeten in de aarde hebben, want die apparaten hebben daar nu nog geen mogelijkheden voor, op de timer van de vaatwasser en de elektrische auto's na dan.

Mooiste zou zijn als hier een degelijk en breed gedragen protocol voor komt.
Jim423 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 22:35:
Zover was ik al ;)
Maar ik reageerde meer op breakers om alle apparaten met elkaar te laten communiceren via een bepaald PLC protocol? Gezien we HDMI nog steeds niet geheel op orde hebben is dat echt verre toekomstmuziek ben ik bang...
De hoop lijkt nu op EEBUS gevestigd om dat protocol te worden. Enkele warmtepompen en PV-omvormers spreken het al. Verschillende apparaten gebruiken al open protocollen, zoals ModBus. Maar luxe witgoed (top series van Bosch, Miele e.d.) zit kennelijk nog helemaal aan het begin van 'connected': ieder z'n eigen gesloten app |:(.

Maar je komt er niet met alleen een protocol: je moet ook nog ergens je spelregels kwijt in een unit die de regie voor je voert. Dat zit bij mij in een Loxone miniserver, wat inderdaad een opgepoetste PLC is. En ach.. dat 't die vervolgens via wat verschillende protocollen z'n info krijgt en opdrachten geeft gaat ook wel. Het is die 'closed' mentaliteit die echt in de weg zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Misschien een stomme suggestie, maar de airco op kring 3 zetten. De kans dat je die verwarming in de badkamer tesamen met de airco gaat aanzetten lijkt mij klein 😉.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Blokker_1999 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 19:26:
Misschien een stomme suggestie, maar de airco op kring 3 zetten. De kans dat je die verwarming in de badkamer tesamen met de airco gaat aanzetten lijkt mij klein 😉.
En als je de airco gebruikt om te verwarmen?
Dat is goedkoper stoken dan op gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
Het is inderdaad het plan om de airco ook voor verwarmen te gebruiken, hoewel ik er op reken dat de gasgestookte cv nodig blijft, in ieder geval voor de koudste dagen.

Weet iemand toevallig hoe het zit qua terugleveren / verrekenen als de saldering er af gaat? Als je dan op de ene fase stroom levert en op de andere gebruikt, wordt dan dan gezien als apart afnemen en apart leveren en betaal je dan € 0,23 voor de afgenomen kWh en krijg je € 0,05 voor de teruggeleverde kWh of strepen ze dat alsnog tegen elkaar weg zolang het gelijktijdig gebeurt?

Anders wordt het knap lastig om met een 3-fase aansluiting je zelfopgewekte stroom te verbruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Dat streept de meter tegen elkaar weg. Er zijn enige tijd geleden wat meters geweest waarbij dat fout ging, maar dat is inmiddels hersteld.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 20:22

Termy

valt er nog wat te fragge?

De slimme meter saldeert intern (wettelijk verplicht) dus welke fase gebruikt of teruglevert maakt niet uit.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireSheep
  • Laatst online: 18:52
Gwaihir schreef op zondag 28 februari 2021 @ 14:16:
[...]

Onnodig? Ik heb niet zo'n hoge pet op van de netbeheerders, maar dit gaat toch echt verder dan een setje zekeringen. Het is óók een contract om jou op elk moment waarop je er behoefte aan hebt die hoeveelheid stroom te leveren.

Jarenlang schijnt rekenen met 1500W gemiddeld verbruik per huishouden prima volstaan te hebben. Nu zitten we steeds meer met die 3x 25A te worstelen én steeds gelijktijdiger pieken te veroorzaken. Top PV opbrengsten, allemaal tegelijk die inductieplaat + oven aan, allemaal tegelijk de warmtepomp aan én (helemaal over de top) de all electric bijverwarming bij -10 buiten.

Dus 3x 35A weggegeven voor 3x 25A? In your dreams! Zal me niet verbazen als er nog een grootte onder komt. Of een afrekenmethode die rekening houdt met je gelijktijdig gebruik o.i.d.
een kwestie van slim je energie gebruiken, 10A op 24 uur is 55kwh per dag 16a 88kwh. ik zie het probleem niet. dus in theorie kan je je aansluiting verkleinen :9~. tijd dat er meer boilers batterijen en overdag geladen gaat worden. hoef je niks te verzwaren qua kabels.

[ Voor 5% gewijzigd door FireSheep op 31-08-2022 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
Nu we de vaatwasser een uurtje later aan laten springen, ‘s nachts als de auto al klaar is met laden, of in ieder geval bijna klaar is en het laadvermogen al op een laag pitje staat, hebben we geen problemen meer gehad met de hoofdzekering :)

Een maand na het laatste bericht van vorig jaar izijn, zoals gepland, twee nieuwe airco’s geplaatst. Daar hebben we maar bescheiden gebruik van gemaakt in de zomer, maar des te meer in de winter, vanwege de zeer hoge gasprijs. De cv nauwelijks aan gehad. Ketel alleen gebruikt voor douchen.

Dit heeft in de koudste maanden december / november zeker € 250 per maand aan kosten bespaard, ondanks dat de elektriciteitsprijs ook hoger was.

Komende winter gaan we dit weer doen, alleen is de prijs per kWh waarschijnlijk nog weer een stuk hoger :( aangezien ons jaarcontract per 1 november afloopt en er nog steeds geen nieuwe jaarcontracten te krijgen zijn en we dus zoals iedereen automatisch op een variabel contract komen te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartsys
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:23
Ik zit met een vergelijkbare situatie.
Heb een 6KW hybride warmtepomp, een elektrische boiler, de normale keuken apparatuur als vaarwassen, quooker, oven, koffiemachine, koelkast en airfyer. Daarnaast nog een wasmachine en warmtepomp droger.
Ook ligt er een PV installatie met iets van 5400Wp panelen verdeeld over Oost, Zuid en West.

Sinds kort is hier een elektrische auto, Kia Niro EV, bij gekomen met een Alfen lader.
De lader is gekoppeld met de P1 poort van de slimme meter.
Wat ik probeer te achterhalen is hoe snel de peakshaving/load balancing functie precies werkt?
Als ik de auto met 11KW laad laden zijn 3 fasen van 25A voor 16A vol. Er blijft dan 9A per fase over.

Waar ik bang voor ben is dat nu bijv. De boiler, met 2500w, al meer vermogen kan trekken dan nog beschikbaar is. Deze boiler wordt kosten gestuurd, dus als de prijs laag is start de boiler. Dat kan dus ook tegelijk zijn met het laden van de auto.

De laadpaal moet het vermogen bijstellen als er veel verbruik is, maar hoelang duurt dit? De boiler is instant AAN, dus dan zit ik kortstondig op meer dan 25A. Eerst moet de waarde van de slimme meter uitgelezen worden en dan moet de laadstroom begrenst worden. Als dit te lang duurt smelt die 25A zekering en moet ik Liander bellen om een nieuwe zekering te komen plaatsen.
Ik heb nu preventief de auto maar op 80% laadvermogen ingesteld zodat het geen 16A, maar 12,75A per fase is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:29
smartsys schreef op zondag 19 mei 2024 @ 12:33:
Ik zit met een vergelijkbare situatie.
Heb een 6KW hybride warmtepomp, een elektrische boiler, de normale keuken apparatuur als vaarwassen, quooker, oven, koffiemachine, koelkast en airfyer. Daarnaast nog een wasmachine en warmtepomp droger.
Ook ligt er een PV installatie met iets van 5400Wp panelen verdeeld over Oost, Zuid en West.

Sinds kort is hier een elektrische auto, Kia Niro EV, bij gekomen met een Alfen lader.
De lader is gekoppeld met de P1 poort van de slimme meter.
Wat ik probeer te achterhalen is hoe snel de peakshaving/load balancing functie precies werkt?
Als ik de auto met 11KW laad laden zijn 3 fasen van 25A voor 16A vol. Er blijft dan 9A per fase over.

Waar ik bang voor ben is dat nu bijv. De boiler, met 2500w, al meer vermogen kan trekken dan nog beschikbaar is. Deze boiler wordt kosten gestuurd, dus als de prijs laag is start de boiler. Dat kan dus ook tegelijk zijn met het laden van de auto.

De laadpaal moet het vermogen bijstellen als er veel verbruik is, maar hoelang duurt dit? De boiler is instant AAN, dus dan zit ik kortstondig op meer dan 25A. Eerst moet de waarde van de slimme meter uitgelezen worden en dan moet de laadstroom begrenst worden. Als dit te lang duurt smelt die 25A zekering en moet ik Liander bellen om een nieuwe zekering te komen plaatsen.
Ik heb nu preventief de auto maar op 80% laadvermogen ingesteld zodat het geen 16A, maar 12,75A per fase is.
Als alles goed ingesteld is door je installateur mag je er van uit gaan dat dat werkt en dat je hoofdzekering niet springt.

Een zekering springt ook niet instant, je kan zo maar 5 min 40a trekken door een 25a zekering.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
@smartsys Dit kun je toch makkelijk testen door de boiler in te schakelen terwijl de auto aan het laden is als het donker is?
Het vermogen kun je dan aflezen op je slimme meter, deze moet omhoog springen met 2500W en daarna binnen een seconde weer omlaag met ongeveer 1800W. Maar opzich is met 3x13A laden ook geen ramp hoor, je groepenkast wordt dan ook wat minder belast. @Makrolon Smeltzekeringen slijten wel. Als jij dus telkens 40A voor 30sec door een 25A Gg smeltzekering gaat trekken (zeker als deze al een tijd met ~20A belast is) zal deze wel binnen een jaar springen.

[ Voor 9% gewijzigd door Jim423 op 19-05-2024 13:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Eh.. als je inderdaad smeltzekeringen hebt als hoofdzekering, is dat nogal een vervelende test als hij mis gaat. Dan zit je (geheel of deels) zonder stroom, tot je tegen flinke kosten een nieuwe krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Ik zou vandaag de dag niet graag meer met smeltzekeringen zitten.
Je kunt ze tegen betaling ook laten vervangen door automaten als dat beter is voor je gemoedsrust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Gwaihir schreef op zondag 19 mei 2024 @ 21:25:
Eh.. als je inderdaad smeltzekeringen hebt als hoofdzekering, is dat nogal een vervelende test als hij mis gaat. Dan zit je (geheel of deels) zonder stroom, tot je tegen flinke kosten een nieuwe krijgt.
Als je met die boiler test en er staat verder bijna niets aan in huis zou de stroom op kunnen lopen tot 30A op een fase. Daar zal in een testje van een minuut de hoofdzekering niet van doorsmelten.
Ook als je op 3x10A of 3x13A laadt kun je makkelijk op een fase boven de 25A komen en smelt hij wel opeens door zonder peakshaving. Dat is pas erg vervelend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Gwaihir schreef op zondag 19 mei 2024 @ 21:25:
Mijn ervaring is dat de monteur van de netbeheerder er altijd binnen 2 uur is en de zekering vervangen de eerste keer kostenloos is.

Los daarvan zou ik gewoon vertrouwen op die load balancing. Die is er gewoon voor om te voorkomen dat de hoofdzekering door gaat.

Of als je echt iets wilt tweaken, pas dan de stroom aan waar de loadbalancing op stuurt.

Maar hoeft echt niet, er is niets aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Jim423 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 21:55:
Als je met die boiler test en er staat verder bijna niets aan in huis zou de stroom op kunnen lopen tot 30A op een fase. Daar zal in een testje van een minuut de hoofdzekering niet van doorsmelten.
Je gaf mij een indruk dat je een eerlijke test wilde doen, dus met risico om de hoofdzekering te laten smelten.

Of bedoelde je: probeer dit maar 'ns uit, je zult zien dat het gewoon goed gaat?

Want, net als o.a. @busscherski, heb ik persoonlijk wel voldoende vertrouwen in dergelijke loadbalancing.

Hier trouwens inderdaad smeltzekeringen en mocht ik ze ooit laten springen, dan zal ik vermoedelijk inderdaad gelijk bijbetalen voor vervanging. Want dan vrees ik wellicht toch herhaling..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Ik heb geen idee waar jullie het over hebben. De vraag van smartsys was ''Hoelang duurt het voordat mijn peakshaving reageert van mijn laadpaal op een piek in vermogenstoename van bv. een boiler.''
Waarna ik aangeef: dit kun je makkelijk zien op je slimme meter als het donker is buiten en je de boiler inschakelt. Dit is een situatie die dus ook gewoon plaats kan vinden buiten de test om en ik snap wel dat je dit wilt controleren (heb ik ook gecontroleerd, dit was binnen een seconde) zodat niet de hoofdzekering springt op een moment dat dit wat minder goed uitkomt zoals kerstavond. Het risico wat je dus loopt met deze test is hetzelfde risico als je niets doet, er komt altijd wel een moment dat je meer dan 2700Watt aan apparatuur inschakelt op een bepaalde fase. Vervangen naar automaten hangt een prijskaartje aan van maarliefst 592,85 (in mijn gebied) dus wat mij betreft geen optie :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Jim423 Bedankt voor je verheldering. Je had het over testen en uitte in ene moeite zo door twijfels over de praktische levensduur van de smeltzekeringen. Dat had mij kennelijk op een ander been dan jij bedoelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 21:11
zou je een nieuw, eigen topic willen maken? En graag iets meer info, zodat je meteen de goede adviezen krijgt in plaats van dingen die je zelf al geprobeerd hebt. Thanks!

[ Voor 60% gewijzigd door teacher op 08-09-2024 21:15 ]

☀️7.290 wp | ♨️Geothermische WP Thermia Calibra 7 | 🏡HASS | 🚘Tesla Y | 🔋Marstek coming soon?

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.