Laadpaal laat hoofdzekering springen

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 25.356 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:32

DropjesLover

Dit dus ->

29A door 1 fase van 25A (20% overbelasting) kan net, maar daar moet niets meer bij komen...
Zie ook de smelt/schakelkarakeristiek van een C-zekering.

Ander opmerkelijk ding is dat je andere meterkast B karakteristiek zekeringen heeft. Karakteristieken door elkaar gebruiken is... Onwenselijk.

Ik zou je meterkast hoofdzekering laten aanpassen naar automaten, kost zo'n €220. Kan ook gratis mee met verzwaring van de aansluiting naar 3x35A (maar dat kost €70/mnd aan vastrecht).
Scheelt voorrijkosten en uren zonder prik zitten.
Daarnaast ook duidelijk een andere lader, maar dat zegt de rest ook al.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• laptopleon
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:04
OK, stop maar, het kwartje is gevallen. }:O

Ik dacht er juist verstandig aan te doen, dacht de belasting wat beter te verdelen, maar als mijn laadpaal noch mijn auto iets met die 3-fasen doen, maar alleen 1 fase gebruiken, dan heeft een 3-fase lader natuurlijk geen enkele zin. :/

Ik sta wel versteld van de karakteristiek van die ene 25 A zekering van die fase die heel de auto draagt van 29 A. Want die krijgt dan ruim 5 uur lang (inderdaad) 20% overbelasting.

Sterker nog, hij houdt het al heel wat nachten ook nog vol als de quooker van 1600 Watt er dan nog even bij aanspringt, toch ook weer 7 A extra, dus totaal wordt dan even 36 A. En er staan nog wel een paar kleinere apparaten zoals een koelkast dag en nacht op die fase. Weliswaar relatief kleine verbruikers maar het wordt er niet minder op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-07 07:46

Glewellyn

is er ook weer.

edit: Als mosterd na de maaltijd dan:

------------- Origineel bericht hieronder --------------

Goed, ik zal het @laptopleon als bezitter van 2 Leafs (2014 en 2018) en een drie-fase laadpaal proberen duidelijk te maken.

Er komen 3 fasen jouw huis binnen, die lopen door hoofdzekeringen, de meterkast, wat kabels etc. naar jouw lader.
Zoals je op de foto van de binnenkant van jouw lader kan zien komen de drie fasen, een nul en een aardedraad linksonder je laadpaal in.
Als je de sporen op de printplaat volgt zie je ze naar een connector iets hoger lopen.
Vervolgens lopen de fasen en de nul door een ring waarmee de laadpaal de stroom meet (waarvan hij het vermogen kan afleiden)
Na de ring lopen de fasen en de nul weer door een connector de printplaat op.
Op de printplaat zitten twee zwarte doosjes, dat zijn relais. Elektrisch bedienbare schakelaars waarmee de laadpaal de stroom naar de auto aan en uit kan schakelen.
En na de relais weer via een connector naar de laadkabel.

Er zit in dit verhaal nergens een transformator of iets anders dat stroom uit de ene fase kan aanbieden op een andere fase. Jouw auto laadt dus echt op maar 1 van de 3 fasen.

[ Voor 4% gewijzigd door Glewellyn op 28-02-2021 20:16 . Reden: te laat :) ]

*zucht*

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xs2tom
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-07 12:54
laptopleon schreef op zondag 28 februari 2021 @ 15:14:
[...]

Nee, ja, nee, alleen de lampjes op de foto die ik al postte.

[Afbeelding]

Het is wel iets meer dan alleen een ‘stopcontact’ hoor, van binnen.
Als links onder de binnenkomende draden zijn dan is dat zeer waarschijnlijk ook geen 6mm2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:20

Blokker_1999

Full steam ahead

laptopleon schreef op zondag 28 februari 2021 @ 20:02:

Ik dacht er juist verstandig aan te doen, dacht de belasting wat beter te verdelen, maar als mijn laadpaal noch mijn auto iets met die 3-fasen doen, maar alleen 1 fase gebruiken, dan heeft een 3-fase lader natuurlijk geen enkele zin. :/

Ik sta wel versteld van de karakteristiek van die ene 25 A zekering van die fase die heel de auto draagt van 29 A. Want die krijgt dan ruim 5 uur lang (inderdaad) 20% overbelasting.

Sterker nog, hij houdt het al heel wat nachten ook nog vol als de quooker van 1600 Watt er dan nog even bij aanspringt, toch ook weer 7 A extra, dus totaal wordt dan even 36 A. En er staan nog wel een paar kleinere apparaten zoals een koelkast dag en nacht op die fase. Weliswaar relatief kleine verbruikers maar het wordt er niet minder op.
Het enige nut dat een 3-fase laadpaal zou hebben is toekomstbestendig zijn voor als je in de toekomst wel met 3-fase zou gaan laden. Mocht je advies zoeken of een goede installateur voor het plaatsen van een vervanger, steek dan je licht even op in het thuisladen topic.

Met 29A heb je 16% meer dan met 25A en dat valt zelfs binnen de tolerantie waarbij een automaat mag blijven functioneren zonder ooit uit te vallen. Bedenk dan even dat smeltveiligheden nog toleranter zijn (men wil niet dat die er te snel doorsmelten omdat mensen ze anders gewoon gaan overbruggen of verzwaren) en dan merk je al snel dat die kortstondige overbelastingen naar 36A niet het grootste probleem is. Hoewel ik uiteraard niet weet welke smeltveiligheid er exact is geplaatst merk ik op de curves die ik geraadpleegd heb dat een 25A smeltveiligheid bij een stroom van 40A het alsnog meer dan een uur kan uithouden voor deze doorsmelt.
xs2tom schreef op zondag 28 februari 2021 @ 20:46:
[...]

Als links onder de binnenkomende draden zijn dan is dat zeer waarschijnlijk ook geen 6mm2.
links onder is ingang, rechtsonder is uitgang en beiden lijken mij dezelfde doorsnede te hebben maar is op een foto altijd moeilijk te beoordelen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• laptopleon
Dit is zo ongeveer het omgekeerde qua elektrische installatie van wat ik wilde bereiken cq dacht te hebben bereikt. Ik wil juist een robuust systeem. Ik wil juist niet op het randje zitten van wat er kan en mag.

Dat is ook waarom ik altijd al een 3-fase meterkast had. Zoveel meer dan enkele fase kost het vastrecht niet en dan heb je met een eenmalige uitgave een degelijke installatie waar je decennia plezier van kunt hebben.

Ik ga de dikte van de draad sowieso controleren.

Voorlopig laden we op standje 16 A, tot ik iets beters aangelegd heb.

Ik verwacht niet van zo’n elektromonteur dat hij weet welke lader elk type elektrische auto heeft en zo, maar ik eigenlijk verwacht wel van een vakman zoals hij en zo’n storingsmonteur van Stedin dat er een lampje gaat branden als er twee keer in twee dagen een grondstop doorbrandt die in feite heel traag is. Mede omdat ik de klus met allebei meer dan eens besproken heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-07 22:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

laptopleon schreef op zondag 28 februari 2021 @ 23:17:
Dit is zo ongeveer het omgekeerde qua elektrische installatie van wat ik wilde bereiken cq dacht te hebben bereikt. Ik wil juist een robuust systeem. Ik wil juist niet op het randje zitten van wat er kan en mag.

Dat is ook waarom ik altijd al een 3-fase meterkast had. Zoveel meer dan enkele fase kost het vastrecht niet en dan heb je met een eenmalige uitgave een degelijke installatie waar je decennia plezier van kunt hebben.

Ik ga de dikte van de draad sowieso controleren.

Voorlopig laden we op standje 16 A, tot ik iets beters aangelegd heb.

Ik verwacht niet van zo’n elektromonteur dat hij weet welke lader elk type elektrische auto heeft en zo, maar ik eigenlijk verwacht wel van een vakman zoals hij en zo’n storingsmonteur van Stedin dat er een lampje gaat branden als er twee keer in twee dagen een grondstop doorbrandt die in feite heel traag is. Mede omdat ik de klus met allebei meer dan eens besproken heb.
Maar die weten niet waar de auto mee laad.

Ach ja, je weet het nu en kan actie ondernemen, maar goed dat het bij je eigen auto was en niet een kennis met een tesla die even wil laden, dan hadden ze er alle 3 uit gelegen en zat je ook nog in het donker.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:55

Theo

moederbord

laptopleon schreef op zondag 28 februari 2021 @ 20:02:

Je zal verbaasd zijn hoeveel een ouderwetse smeltzekering kan en mag hebben voordat deze doorsmelt. Een 25A traag kun je een uur lang met zo'n 35A belasten voordat deze daadwerkelijk tript. Of 5 minuten op 50A. Je zit hier dus wel echt bijna tegenaan met meer dan 36A wanneer je qooker aanstaat..

Onderstaande karakteristiek komt bij Hager vandaan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s9F9MkDsxIV35zwoPBMjJC0AX0k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9at185xbtVPIp2pvi9qKBD52.png?f=fotoalbum_large
https://www.hager.nl/file...2_FUSES_SMELTPATRONEN.PDF

Onderstaande uit een simulatie van een adviseur: (negeer het pijltje, het gaat om de rode lijn
Afbeeldingslocatie: https://fritts.nl/wp-content/uploads/2013/09/Selectiviteit-3fase-25-a-zonnepanelen.jpg
https://fritts.nl/selectiviteit-zonnepanelen/

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Topictitel verduidelijkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Een 3-fase installatie is vooral zinvol als je vele grootverbruikers hebt die netjes gebruik kunnen maken van die 3 fases (zoals een inductiekookplaat of als je thuis een werkplaats hebt met zwaar werktuig). Maar als je wereldwijd gaat kijken is 3-fase in huis eigenlijk niet de norm maar kiest men er in vele werelddelen net voor om mono-fase te gaan werken. In de VS heb je hoofdzekeringen in je huis die soms over de 200A gaan, en in tegenstelling tot wat velen denken is dat 240V (de 120V die wij associeren met de VS wordt bekomen door een middenaftakking op de transfo op straat).

Je kan dus misschien ook eens nadenken over het verzwaren van je installatie. Dat gaat je meer aan vastrecht kosten, maar biedt je wel opnieuw voldoende marge. Indien mogelijks zou ik in jouw geval naar 3x50A gaan. Want nu ik je sheet met lasten nog eens goed bekijk loop je op alle 3 je fases op dit moment al het risico op overbelasting als je aan het koken gaat.
Was dat twee keer dezelfe storingsmonteur?

Vergeet niet dat die monteur moet uitgaan van de informatie die jij hem geeft. Als jij aan hem/haar aangeeft 2,2kW per fase over 3 fases dan kan dat als acceptabel aanzien worden en mogelijks weggezet worden als dat de eerste vervangstop mogelijks een fabricatiefout had. Je kan die in de fabriek nu eenmaal niet testen 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:52

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

@laptopleon bij Muxsan kun je (voor best wel wat geld) een 3-fase lader in je Leaf laten bouwen.

Voor nu zou ik ervoor zorgen dat er niets anders op de fase aangesloten is waar je auto ook op laadt. Dan zul je zien dat het heel lang goed gaat (want zoals ook al gezegd: 29A op een 25A zekering zal heel lang goed gaan).

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dolan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-07 22:02

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Electric car chargers aren't chargers at all – EVSE Explained

Bekijk deze even...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15-07 21:27
Blokker_1999 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 09:50:
[...]

Een 3-fase installatie is vooral zinvol als je vele grootverbruikers hebt die netjes gebruik kunnen maken van die 3 fases (zoals een inductiekookplaat of als je thuis een werkplaats hebt met zwaar werktuig). Maar als je wereldwijd gaat kijken is 3-fase in huis eigenlijk niet de norm maar kiest men er in vele werelddelen net voor om mono-fase te gaan werken. In de VS heb je hoofdzekeringen in je huis die soms over de 200A gaan, en in tegenstelling tot wat velen denken is dat 240V (de 120V die wij associeren met de VS wordt bekomen door een middenaftakking op de transfo op straat).

Je kan dus misschien ook eens nadenken over het verzwaren van je installatie. Dat gaat je meer aan vastrecht kosten, maar biedt je wel opnieuw voldoende marge. Indien mogelijks zou ik in jouw geval naar 3x50A gaan. Want nu ik je sheet met lasten nog eens goed bekijk loop je op alle 3 je fases op dit moment al het risico op overbelasting als je aan het koken gaat.

[...]

Vergeet niet dat die monteur moet uitgaan van de informatie die jij hem geeft. Als jij aan hem/haar aangeeft 2,2kW per fase over 3 fases dan kan dat als acceptabel aanzien worden en mogelijks weggezet worden als dat de eerste vervangstop mogelijks een fabricatiefout had. Je kan die in de fabriek nu eenmaal niet testen 😉
toon volledige bericht
Weet je wat verzwaring van de netaansluiting kost? Is ook echt niet nodig overigens.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
Theo schreef op maandag 1 maart 2021 @ 07:25:
Je zal verbaasd zijn hoeveel een ouderwetse smeltzekering kan en mag hebben voordat deze doorsmelt. Een 25A traag kun je een uur lang met zo'n 35A belasten voordat deze daadwerkelijk tript. Of 5 minuten op 50A. Je zit hier dus wel echt bijna tegenaan met meer dan 36A wanneer je qooker aanstaat..
De quooker gaat een paar keer per uur kort aan. Misschien maar 30 seconden. Misschien is het hooguit een minuut. Laat ik het ruim nemen en een paars blokje tekenen van 1 tot 2 minuten in de tweede grafiek. Begrijp ik het dan goed? Dat het dan meer dan 50 A moet zijn geweest?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m-LHu8R9wCq2Vx5oJ075vYswbwk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/58oMIVao7B5zBg9AJYUXmVws.gif?f=user_large

Ik kan alleen niet terugrekenen hoe die >50A dan opgebouwd werd. De auto is 29 A, de vaatwasser 2000 W / 230 V = 8,7 A en de quooker dus 7 A = 45 totaal. Er staat verder alleen een 90 W koelkast op die fase van 0,4 A.

Ik heb geen meter die losse fases meet, pieken onthoudt, laat staan grafieken maakt of zo, maar ik het is wel een slimme meter die ik laat meelezen door umeter. Dit is een nacht voor de zekering sprong:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_QOsT2axsDJsUgrRcDFKEYUW9M4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OjNIrtBzyIw9JTh25gsGnWAZ.png?f=user_large

Het lijkt hier op het eerste heel erg mee te vallen met 2,1 kWh, maar dit is blijkbaar per kwartier? Ik begrijp het niet. Als het maar 2,1 kWh voor het hele huis is, kan het toch nooit teveel zijn voor die ene fase? Maar het zou minimaal 6,6 vanwege de auto alleen al moeten zijn. Je kan dit toch niet uitdrukken in kWh en het per kwartier dan door 4 delen?? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laptopleon
Blokker_1999 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 09:50:
[...]

Een 3-fase installatie is vooral zinvol als je vele grootverbruikers hebt die netjes gebruik kunnen maken van die 3 fases (zoals een inductiekookplaat of als je thuis een werkplaats hebt met zwaar werktuig).
Ik heb inderdaad een inductiekookplaat sinds dag 1 en omdat het toch allemaal nieuw moest worden aangelegd, wilde ik het gelijk ruim doen, zodat ik niet te snel van alles opnieuw zou hoeven aanleggen als ik een keer iets wilde uitbreiden. Te vaak dimmende lampen gezien bij mensen die een stoppenkast met twee groepen hadden, als de stofzuiger startte of de over aansprong.
cc @busscherski

3 x 25 A kost iets van € 90 vastrecht bij stedin
3 x 35 kost al € 700 per jaar méér aan capaciteitsheffing
3 x 50 A kost al € 1053 per jaar aan capaciteitsheffing. Heb je dus nog geen kWh gebruikt :X

Ik vind dit erg duur en overdreven voor die paar uur per nacht dat ik één fase zwaarder zou willen belasten. Dan kan ik nog beter een 3-fase naar 1-fase transformator of zo nemen waarschijnlijk, al zal die ook niet goedkoop zijn, maar wel over een paar jaar uitgesmeerd goedkoper.
Ja. Aardige vent trouwens. Hij wist er ook echt wel een hoop van. En hij heeft nog naar de 40 aardlek gekeken dus ik vind het toch gek dat hij dat niet raar vond, niets van zei.
Ja, ik heb natuurlijk gezegd dat hij op 3 fasen laadde, omdat ik daar van overtuigd was. ;(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

busscherski schreef op maandag 1 maart 2021 @ 12:29:
[...]

Weet je wat verzwaring van de netaansluiting kost? Is ook echt niet nodig overigens.
Niet nodig? Ben je daar zeker van? Als alle verbruikers aanstaan zit hij, zonder het laden van zijn wagen, al aan 22kW op een aansluiting die slechts 17kW mag leveren. Ja, niet alles staat tesamen aan, maar je ziet nu al wat het gevolg is met de EV erbij. Die EV kan je nog opvangen met een slimme lader die stroommeting doet. Maar zijn volgende stap is om airco in huis te installeren. Nog eens meer dan 2,5kW erbij. Dan zit je met een mogelijk piekvermogen dat, als je ook nog eens de wagen gaat laden, in de buurt begint te komen van 2x zijn aansluitvermogen. En dat begint toch echt problematisch te worden. Zeker als je bedenkt dat die wagen bij thuiskomst zo snel mogelijk geladen moet worden en dus niet rustig kan wachten tot midden in de nacht. In de nacht zijn er trouwens andere grote verbruikers die ook periodiek hun vermogen zullen trekken.

Het zal sowieso moeilijker en moeilijker worden om dat uit te balanceren. Vandaag wordt er ook nog primair verwarmt met gas, bedenk dat als iedereen van het gas af moet en er binnen enkele jaren warmtepompen bijkomen, deze aansluiting sowieso onvoldoende zal zijn. De enige oplossing die ik dan nog zie om niet te verzwaren is gebruik maken van een thuisbatterij om als buffer te dienen voor piekbelasting.
laptopleon schreef op maandag 1 maart 2021 @ 12:35:
[...]

De quooker gaat een paar keer per uur kort aan. Misschien maar 30 seconden. Misschien is het hooguit een minuut. Laat ik het ruim nemen en een paars blokje tekenen van 1 tot 2 minuten in de tweede grafiek. Begrijp ik het dan goed? Dat het dan meer dan 50 A moet zijn geweest?
Ja, en nee. Zo een curve is natuurlijk niet 100% accuraat maar geeft slechts een indicatie. Er zit een foutmarge op. Daarom dat je bij moderne curves van automaten niet langer een lijn ziet staan maar een vlak gaat krijgen waar het moet invallen.
Ik kan alleen niet terugrekenen hoe die >50A dan opgebouwd werd. De auto is 29 A, de vaatwasser 2000 W / 230 V = 8,7 A en de quooker dus 7 A = 45 totaal. Er staat verder alleen een 90 W koelkast op die fase van 0,4 A.
Vergeet niet dat je met een overbelasting zit. De 29A van de wagen die volcontinue door de smeltzekering loopt gaat al voor een opwarming zorgen. De vaatwasser gaat die zekering nog zwaarder belasten wanneer deze het water opwarmt en dus warmt ook de zekering verder op. Als op dat moment de quooker aanslaat kan dat wel eens net dat zetje zijn dat noodzakelijk is om de zekering te doen doorsmelten op een kortere periode.
Ik heb geen meter die losse fases meet, pieken onthoudt, laat staan grafieken maakt of zo, maar ik het is wel een slimme meter die ik laat meelezen door umeter. Dit is een nacht voor de zekering sprong:

[Afbeelding]

Het lijkt hier op het eerste heel erg mee te vallen met 2,1 kWh, maar dit is blijkbaar per kwartier? Ik begrijp het niet. Als het maar 2,1 kWh voor het hele huis is, kan het toch nooit teveel zijn voor die ene fase? Maar het zou minimaal 6,6 vanwege de auto alleen al moeten zijn. Je kan dit toch niet uitdrukken in kWh en het per kwartier dan door 4 delen?? :?
Dat is exact wat er wel gebeurd. In het kwartier dat je geselecteerd hebt is er een equivalt van 2,1kWh geleverd. Als je dat 4 kwartier volhoudt is er in een uur tijd 8,4kWh geleverd. kW is vermogen, kWh is een hoeveelheid energie. Op 1 fase mag je continue 5,75kW verbruiken. Doe je dat 1 uur lang heb je 5,75kWh verbruikt. Doe je dat slechts voor 1 kwartier dan heb je slechts 1,44kWh verbruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
@Blokker_1999
Al die apparaten verbruiken nooit tegelijk maximaal.

De oplossing om alle verbruikers op de andere 2 fasen te zetten en de lader begrenzen op 25A enkelfase en ergens tussen 10 en 16A drie fase lijkt me prima werken. Ook met airco.
Als TS dan nog problemen heeft (durf ik wel uit te sluiten) dan mag de Quooker bij op de fase van de wallbox en moet die load balancing krijgen.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:55

Theo

moederbord

laptopleon schreef op maandag 1 maart 2021 @ 12:35:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

toon volledige bericht
Als je de zekering belast met je quooker (10A), auto (29A) en wat klein grut (1A) dan zit je idd al snel aan 40A (geen 50A). Stel je smeltzekering is helemaal koud, dan kun je dus zonder probleem zo'n 30 minuten belasten. In deze tijd warmt het smeldraadje in de zekering langzaam op tot het punt dat deze smelt.

Zo'n zekering werkt met een draadje dat smelt door een te hoge stroom. In principe wamt de stroom het draadje op tot een bepaald punt dat deze smelt. Hierbij is de temperatuur van het draad bij benadering een derdemacht van de stroom; Het opgenomen vermogen van de zekering is I2 R, maar de weerstand van de draad neemt toe met de temperatuur van deze waarmee de weerstand hoger wordt wanneer de stroom dat ook is waarmee je een soort van I3 afhankelijke krijgt.

Belast je de zekering gedurende een uur eerst continu met 29A dan is deze al wat warm. Als je dan de stroom naar 40A verhoogt dat zal het korter duren dan die 30 minuten voordat het draadje smelt en de zekering tript. De karakteristiek van een zekering geldt dus enkel wanneer deze koud is. De exacte normen zijn mij niet bekend, maar je kan over het algemeen aannemen dat wanneer je een zekering voor <50% belast dat deze koud is.

Met het laden van de auto ben je de zekering al goed aan het opwarmen. Het gaat niet snel, maar langzaam wordt het smeltdraadje wel erg warm. Ik gok dat zo'n draadje na een lange tijd (laten we zeggen 50 uren) uren wel zó opgewarmd is dat deze smelt, of dat deze net niet smelt, maar het akelig tegenaan zit.

Met het laden van de auto wordt je smeltdraad dus goed warm. Die dertig seconde 10A van de quooker zijn dan niet heel spannend, maar warmen het draadje wel een beetje extra op. Zodra de quokker afschakelt zal het draadje een beetje afkoelen, maar niet veel. Trekt de vaatwasser 10A om het water te verwarmen samen met de quooker dan zit je op een zekeringstroom van 50A. Een koude smeltdraad mag dit inderdaad zo'n 1-3 minuten hebben,maar een warme smeltdraad een stuk minder. Ik schat dat de tijd dan door 3 mag. Dus dat de zekering, nadat deze al een paar uur met 29A is opgewarmd, maar zo'n 20 tot 60 secondes nodig heeft om met 50A te smelten. En als je elke avond de auto aan het laden bent, de quooker trekt altijd om de zoveel tijd even een minuut wat stroom én de vaatwasser staat elke nacht aan dan is het gewoon wachten totdat ze alle drie gedurende zo'n 30 seconde gelijktijdig veel stroom trekken en de zekering doen trippen.

Zou je ervoor zorgen dat de vaatwasser en quooker niet tegelijkertijd veel stroom trekken dan is het niet zo spannend. Met 40A zal een koude zekering een half uur nodig hebben om te smelten. Met een warme zekering (door uren 29A) zat het mogelijk gereduceerd worden tot een minuutje of tien. Zowel de vaatwasser als de quooker zullen niet tien minuten continu achter elkaar veel stroom trekken om water op te warmen waarmee de kans dat de zekering tript veel kleiner is. Het is nog steeds de limieten opzoeken van je zekering, maar de kans dat je 40A gedurende 10 minuten hebt is kleiner dan 50A gedurende 20 seconde.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

busscherski schreef op maandag 1 maart 2021 @ 13:05:
@Blokker_1999
Al die apparaten verbruiken nooit tegelijk maximaal.
Zeg nooit nooit. Anders zou TS hier niet met zijn probleem zitten.

Ik zie op de twee andere fases nu al potentiele en realistische overbelastingen. Op fase 1, in de winter, ben je de badkamer aan het verwarmen terwijl de wasmachine draait. Als op dat moment de boiler ook even gaat bijwarmen zit je al met een overbelasting. Op fase 2 loop je vooral risico in de keuken. Oven aan, airfryer aan en dan de kookplaat er nog eens bij en je zit ook op een overbelasting. Situaties die nooit zullen voorkomen? Ik denk vooral situaties die gelukkig kortstondig genoeg zijn dat ze de stop er niet doen doorsmelten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@Blokker_1999
Ik denk vooral situaties die gelukkig kortstondig genoeg zijn dat ze de stop er niet doen doorsmelten
Ja dat, en dat is prima.

En mocht je alsnog problemen krijgen dan zijn er dus enkele oplossingen genoemd die veel goedkoper zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
Het verhaal van @Theo, zo stelde ik het me idd ook voor.

Ik moet zeggen dat ik in de 16 jaar dat ik hier woon, nog nooit eerder zelfs maar een aardlekschakelaar uit heb zien springen. Behalve dan die ene keer dat ik het bewust testte toen we hier net woonden.

Kijk, die totalen op m'n meterkast-overzicht zijn vooral een theoretisch verhaal. De vloerverwarming van de badkamer is trouwens enerzijds zo idioot onderbemeten dat het dagen duurt voor die een paar graden warmer is en tegelijkertijd is dat een stroomslurper. Dus die staat altijd uit omdat we het het geld gewoon niet waard vinden.

En ja, de koffiemachine van 1500 Watt staat op dezelfde groep als de keukenboiler en dat is officeel 500 Watt te veel als ook de TV aan staat, maar dat geeft al 16 jaar geen problemen, ook omdat de koffiemachine en boiler altijd maar een paar minuten stroom pakken.

Stofzuigen tegelijk met oven / airfryer / inductiekookplaat aan komt ook nooit voor bijvoorbeeld.

In de badkamer hangt een straalkacheltje, maar die staat eigenlijk nooit op vol vermogen aan. Die wordt bijvoorbeeld ook alleen in de koudste maanden gebruikt, wanneer de airco nooit aan staat.

Toch denk ik dat @Blokker_1999 de komende 15 jaar meer gelijk gaat krijgen. De opkomst van de elektrische auto en daarmee het thuisladen gaat een significant verschil gaat maken voor huishoudens. Deze Leaf opladen op 6.6 kWh trekt 29 A dus idealiter wil je dan al één 35 A fase daarvoor apart zetten, want 25 is niet genoeg. En dan duurt het laden voor een afstand van 100 km toch nog 5 uur.

Veel huishoudens hebben twee of drie auto's. Warmtepompen en airco's zijn in opkomst.

Veel huizen hebben nu nog een enkele 35 A aansluiting. Als we massaal van het gas af moeten, kun je op je vingers natellen dat dat vaak niet meer genoeg is om autoladen, inductiekookplaat, warmtepomp en vaak nog elektrisch bijverwarmen door elkaar te doen.

Toch zou je veel verzwaarde meterkasten kunnen besparen door een 'slim' netwerk. Autolader die even 'inhoudt' als het warmte-element van de quooker piekt. Vaatwasser die start als de auto opgeladen is. Maar ook dat zal heel wat voeten in de aarde hebben, want die apparaten hebben daar nu nog geen mogelijkheden voor, op de timer van de vaatwasser en de elektrische auto's na dan.

Mooiste zou zijn als hier een degelijk en breed gedragen protocol voor komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@laptopleon Wat jij wil kan al lang, er zijn gewoon laadpalen die de auto minder snel laten laden als de rest van het huis meer verbruikt. Dat zit in het protocol van de laadpaal ingebakken en werkt prima.

Het enige is wel dat je laadpaal dit moet ondersteunen. Bij sommige merken kan je dat door het aan te sluiten op je slimme meter, of met CT klemmen zodat ze het verbruik zelf kunnen meten. Bij de een is dat gratis, bij andere modellen moet je er een abonnement voor afsluiten etc.

Die andere gebruikers in huis zijn inderdaad meestal kort (zeker in vergelijking met laden van een EV) dus je laadtijd wordt daar niet eens heel veel langer van.

Als je dan ook nog een EV zou hebben met een 3 fasen lader kan je het verbruik ook beter verdelen over alle fasen, maar goed dat is voor de volgende EV moet je maar denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15-07 23:24
De wat duurdere warmtepompen kunnen ook terugtoeren. Uitschakelen van het e-element kan dan ook. Voor als het terugtoeren van de laadbox niet voldoende is. De andere verbruikers zullen vrijwel altijd zelfs op een 1x35A kunnen. Deze verbruikers kunnen eigenlijk ook niet uitgesteld worden vanwege comforteisen. Maar een 3x25A aansluiting blijft natuurlijk het beste. Aangezien de groepenkast toch uitgebreid moet worden bij een WP en laadbox is de ombouw naar 3x25A ook niet erg spannend meer. Elk (groot) apparaat met deze extra electronica uitvoeren lijkt me dan ook niet nodig ansich.

[ Voor 8% gewijzigd door Jim423 op 01-03-2021 21:09 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Jim423 Er is al een 3 fasen aansluiting. Maar als je een EV met 1 fase laat laden met 29A en je zet ook nog een vaatwasser en quooker op dezelfde fase aan dan springt dus de hoofdzekering van die fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Zover was ik al ;)
Maar ik reageerde meer op breakers om alle apparaten met elkaar te laten communiceren via een bepaald PLC protocol? Gezien we HDMI nog steeds niet geheel op orde hebben is dat echt verre toekomstmuziek ben ik bang...

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laptopleon
@JeroenE Dat weet Jim423 want heeft het hele draadje vanaf het begin gevolgd ;) Er is ook al opgemerkt dat er 'slimme' laadpalen bestaan.

Vrouwlief vindt het een beetje overdreven om daarvoor deze 'lader' weg te doen (met verlies) en een slimmer maar duurder exemplaar te nemen voor haar auto. En met een minimum aan planning en kunnen we er makkelijk omheen werken:

Ik werk thuis. Als ze thuis komt ben ik al bijna klaar met koken, dus als ze na het eten de auto inplugt, op standje 2 oftewel 24 A kan die vanaf 19 uur laden zonder overbelasting, want verder zit alleen de quooker op fase 3 en die zetten we middels een tijdschakelaar gewoon uit tussen 19 en 5 uur. Die wordt dan toch niet gebruikt, hooguit nog voor een kop thee en dat is er ook na een paar uur nog wel uit te halen want die blijft heel lang heet.

Verder staat alleen de vaatwasser op dezelfde fase en die deden we altijd al aan via de timer. Dat doen we voortaan gewoon ook vanaf 5 uur.

De auto is in het ergste geval (40 A accu helemaal leeg) in een uur of 7,5 weer opgeladen. Zeg 8 dus vanaf een uur of 19 + 8 = 3 uur 's nachts. Hebben we nog 2 uur uitloop voor het 5 uur is en de vaatwasser en quooker weer aan kunnen.

Het meterkast / verbruik-schema gaat er dan zó uit zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qE84TWk65tRnZNV8_JsqMLb9Kk0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2D0nvKEkGsi0u8FGnFNE7cIG.png?f=fotoalbum_large

Oh ja, en ik wil de oude, kapotte airco (staat nu op groep 5, 700 W) vervangen door twee nieuwe die samen waarschijnlijk ± 1500 W zijn (groep 1) dus het lijkt me het meest handig om die op dezelfde fase te zetten als de zonnepanelen (4,65 kWp), aangezien koeling meestal nodig is als de zon schijnt.

[ Voor 4% gewijzigd door laptopleon op 01-03-2021 22:55 . Reden: verkeerde plaatje ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
breakers schreef op maandag 1 maart 2021 @ 22:43:
verder zit alleen de quooker op fase 3 en die zetten we middels een tijdschakelaar gewoon uit tussen 19 en 5 uur. Die wordt dan toch niet gebruikt, hooguit nog voor een kop thee en dat is er ook na een paar uur nog wel uit te halen want die blijft heel lang heet.
Hou er wel rekening mee dat er geen kokend water uit de quooker komt als de elektriciteit er af is. Je moet dus wel iets hebben om er dan toch (eventjes) stroom op te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
Na het eten drinken we een sloot (non-koeie)melk met koffie. Daar komt 2'40'' magnetron bij kijken (maar dat is zo kort en weinig dat ik nu dus uit ervaring weet dat daar never nooit de zekering nerveus van wordt)

Daarna gaat een paar minuten de koffiemachine malen, opwarmen en water persen, maar die zit op een andere fase.

Ega drinkt soms in de loop van de avond nog wel eens een kop rooibos-thee, maar dat gaat ook twee uur na uitzetten nog prima uit een quooker. Dat hoeft geen stomend heet water te zijn.

Mijn ervaring is trouwens dat zelfs bij een pannetje kokend water, het meeste water eerder 85º is dan 99º, maar dat is weer een heel ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
xs2tom schreef op zondag 28 februari 2021 @ 20:46:
Hele ding even spanningsloos gemaakt, opengeschroefd, twee draden losgeschroefd en de kernen blijken 2,66 mm ø te zijn.

De radius r is de helft van de doorsnede. De oppervlakte van de doorsnede is π x r2 dus π x 1,332 = 3,14 * 1,7689 = 5,55 mm2.

In het bijgeleverde boekje staat dat 6,00 mm2 als voorgeschreven bedrading.

Als ik dit vergelijk met berekeningen bij voorbeelden online is dit is meer dan voldoende voor 32 A bij 230 V bij een betrekkelijk korte totale kabellengte van een paar meter tussen auto en bron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
laptopleon schreef op maandag 1 maart 2021 @ 20:12:
Toch zou je veel verzwaarde meterkasten kunnen besparen door een 'slim' netwerk. Autolader die even 'inhoudt' als het warmte-element van de quooker piekt. Vaatwasser die start als de auto opgeladen is. Maar ook dat zal heel wat voeten in de aarde hebben, want die apparaten hebben daar nu nog geen mogelijkheden voor, op de timer van de vaatwasser en de elektrische auto's na dan.

Mooiste zou zijn als hier een degelijk en breed gedragen protocol voor komt.
Jim423 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 22:35:
Zover was ik al ;)
Maar ik reageerde meer op breakers om alle apparaten met elkaar te laten communiceren via een bepaald PLC protocol? Gezien we HDMI nog steeds niet geheel op orde hebben is dat echt verre toekomstmuziek ben ik bang...
De hoop lijkt nu op EEBUS gevestigd om dat protocol te worden. Enkele warmtepompen en PV-omvormers spreken het al. Verschillende apparaten gebruiken al open protocollen, zoals ModBus. Maar luxe witgoed (top series van Bosch, Miele e.d.) zit kennelijk nog helemaal aan het begin van 'connected': ieder z'n eigen gesloten app |:(.

Maar je komt er niet met alleen een protocol: je moet ook nog ergens je spelregels kwijt in een unit die de regie voor je voert. Dat zit bij mij in een Loxone miniserver, wat inderdaad een opgepoetste PLC is. En ach.. dat 't die vervolgens via wat verschillende protocollen z'n info krijgt en opdrachten geeft gaat ook wel. Het is die 'closed' mentaliteit die echt in de weg zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Misschien een stomme suggestie, maar de airco op kring 3 zetten. De kans dat je die verwarming in de badkamer tesamen met de airco gaat aanzetten lijkt mij klein 😉.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Blokker_1999 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 19:26:
Misschien een stomme suggestie, maar de airco op kring 3 zetten. De kans dat je die verwarming in de badkamer tesamen met de airco gaat aanzetten lijkt mij klein 😉.
En als je de airco gebruikt om te verwarmen?
Dat is goedkoper stoken dan op gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
Het is inderdaad het plan om de airco ook voor verwarmen te gebruiken, hoewel ik er op reken dat de gasgestookte cv nodig blijft, in ieder geval voor de koudste dagen.

Weet iemand toevallig hoe het zit qua terugleveren / verrekenen als de saldering er af gaat? Als je dan op de ene fase stroom levert en op de andere gebruikt, wordt dan dan gezien als apart afnemen en apart leveren en betaal je dan € 0,23 voor de afgenomen kWh en krijg je € 0,05 voor de teruggeleverde kWh of strepen ze dat alsnog tegen elkaar weg zolang het gelijktijdig gebeurt?

Anders wordt het knap lastig om met een 3-fase aansluiting je zelfopgewekte stroom te verbruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Dat streept de meter tegen elkaar weg. Er zijn enige tijd geleden wat meters geweest waarbij dat fout ging, maar dat is inmiddels hersteld.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-07 23:26

Termy

valt er nog wat te fragge?

De slimme meter saldeert intern (wettelijk verplicht) dus welke fase gebruikt of teruglevert maakt niet uit.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireSheep
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:07
Gwaihir schreef op zondag 28 februari 2021 @ 14:16:
[...]

Onnodig? Ik heb niet zo'n hoge pet op van de netbeheerders, maar dit gaat toch echt verder dan een setje zekeringen. Het is óók een contract om jou op elk moment waarop je er behoefte aan hebt die hoeveelheid stroom te leveren.

Jarenlang schijnt rekenen met 1500W gemiddeld verbruik per huishouden prima volstaan te hebben. Nu zitten we steeds meer met die 3x 25A te worstelen én steeds gelijktijdiger pieken te veroorzaken. Top PV opbrengsten, allemaal tegelijk die inductieplaat + oven aan, allemaal tegelijk de warmtepomp aan én (helemaal over de top) de all electric bijverwarming bij -10 buiten.

Dus 3x 35A weggegeven voor 3x 25A? In your dreams! Zal me niet verbazen als er nog een grootte onder komt. Of een afrekenmethode die rekening houdt met je gelijktijdig gebruik o.i.d.
een kwestie van slim je energie gebruiken, 10A op 24 uur is 55kwh per dag 16a 88kwh. ik zie het probleem niet. dus in theorie kan je je aansluiting verkleinen :9~. tijd dat er meer boilers batterijen en overdag geladen gaat worden. hoef je niks te verzwaren qua kabels.

[ Voor 5% gewijzigd door FireSheep op 31-08-2022 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
Nu we de vaatwasser een uurtje later aan laten springen, ‘s nachts als de auto al klaar is met laden, of in ieder geval bijna klaar is en het laadvermogen al op een laag pitje staat, hebben we geen problemen meer gehad met de hoofdzekering :)

Een maand na het laatste bericht van vorig jaar izijn, zoals gepland, twee nieuwe airco’s geplaatst. Daar hebben we maar bescheiden gebruik van gemaakt in de zomer, maar des te meer in de winter, vanwege de zeer hoge gasprijs. De cv nauwelijks aan gehad. Ketel alleen gebruikt voor douchen.

Dit heeft in de koudste maanden december / november zeker € 250 per maand aan kosten bespaard, ondanks dat de elektriciteitsprijs ook hoger was.

Komende winter gaan we dit weer doen, alleen is de prijs per kWh waarschijnlijk nog weer een stuk hoger :( aangezien ons jaarcontract per 1 november afloopt en er nog steeds geen nieuwe jaarcontracten te krijgen zijn en we dus zoals iedereen automatisch op een variabel contract komen te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartsys
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-07 19:38
Ik zit met een vergelijkbare situatie.
Heb een 6KW hybride warmtepomp, een elektrische boiler, de normale keuken apparatuur als vaarwassen, quooker, oven, koffiemachine, koelkast en airfyer. Daarnaast nog een wasmachine en warmtepomp droger.
Ook ligt er een PV installatie met iets van 5400Wp panelen verdeeld over Oost, Zuid en West.

Sinds kort is hier een elektrische auto, Kia Niro EV, bij gekomen met een Alfen lader.
De lader is gekoppeld met de P1 poort van de slimme meter.
Wat ik probeer te achterhalen is hoe snel de peakshaving/load balancing functie precies werkt?
Als ik de auto met 11KW laad laden zijn 3 fasen van 25A voor 16A vol. Er blijft dan 9A per fase over.

Waar ik bang voor ben is dat nu bijv. De boiler, met 2500w, al meer vermogen kan trekken dan nog beschikbaar is. Deze boiler wordt kosten gestuurd, dus als de prijs laag is start de boiler. Dat kan dus ook tegelijk zijn met het laden van de auto.

De laadpaal moet het vermogen bijstellen als er veel verbruik is, maar hoelang duurt dit? De boiler is instant AAN, dus dan zit ik kortstondig op meer dan 25A. Eerst moet de waarde van de slimme meter uitgelezen worden en dan moet de laadstroom begrenst worden. Als dit te lang duurt smelt die 25A zekering en moet ik Liander bellen om een nieuwe zekering te komen plaatsen.
Ik heb nu preventief de auto maar op 80% laadvermogen ingesteld zodat het geen 16A, maar 12,75A per fase is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 11:36
smartsys schreef op zondag 19 mei 2024 @ 12:33:
Ik zit met een vergelijkbare situatie.
Heb een 6KW hybride warmtepomp, een elektrische boiler, de normale keuken apparatuur als vaarwassen, quooker, oven, koffiemachine, koelkast en airfyer. Daarnaast nog een wasmachine en warmtepomp droger.
Ook ligt er een PV installatie met iets van 5400Wp panelen verdeeld over Oost, Zuid en West.

Sinds kort is hier een elektrische auto, Kia Niro EV, bij gekomen met een Alfen lader.
De lader is gekoppeld met de P1 poort van de slimme meter.
Wat ik probeer te achterhalen is hoe snel de peakshaving/load balancing functie precies werkt?
Als ik de auto met 11KW laad laden zijn 3 fasen van 25A voor 16A vol. Er blijft dan 9A per fase over.

Waar ik bang voor ben is dat nu bijv. De boiler, met 2500w, al meer vermogen kan trekken dan nog beschikbaar is. Deze boiler wordt kosten gestuurd, dus als de prijs laag is start de boiler. Dat kan dus ook tegelijk zijn met het laden van de auto.

De laadpaal moet het vermogen bijstellen als er veel verbruik is, maar hoelang duurt dit? De boiler is instant AAN, dus dan zit ik kortstondig op meer dan 25A. Eerst moet de waarde van de slimme meter uitgelezen worden en dan moet de laadstroom begrenst worden. Als dit te lang duurt smelt die 25A zekering en moet ik Liander bellen om een nieuwe zekering te komen plaatsen.
Ik heb nu preventief de auto maar op 80% laadvermogen ingesteld zodat het geen 16A, maar 12,75A per fase is.
toon volledige bericht
Als alles goed ingesteld is door je installateur mag je er van uit gaan dat dat werkt en dat je hoofdzekering niet springt.

Een zekering springt ook niet instant, je kan zo maar 5 min 40a trekken door een 25a zekering.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
@smartsys Dit kun je toch makkelijk testen door de boiler in te schakelen terwijl de auto aan het laden is als het donker is?
Het vermogen kun je dan aflezen op je slimme meter, deze moet omhoog springen met 2500W en daarna binnen een seconde weer omlaag met ongeveer 1800W. Maar opzich is met 3x13A laden ook geen ramp hoor, je groepenkast wordt dan ook wat minder belast. @Makrolon Smeltzekeringen slijten wel. Als jij dus telkens 40A voor 30sec door een 25A Gg smeltzekering gaat trekken (zeker als deze al een tijd met ~20A belast is) zal deze wel binnen een jaar springen.

[ Voor 9% gewijzigd door Jim423 op 19-05-2024 13:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Eh.. als je inderdaad smeltzekeringen hebt als hoofdzekering, is dat nogal een vervelende test als hij mis gaat. Dan zit je (geheel of deels) zonder stroom, tot je tegen flinke kosten een nieuwe krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:03
Ik zou vandaag de dag niet graag meer met smeltzekeringen zitten.
Je kunt ze tegen betaling ook laten vervangen door automaten als dat beter is voor je gemoedsrust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Gwaihir schreef op zondag 19 mei 2024 @ 21:25:
Eh.. als je inderdaad smeltzekeringen hebt als hoofdzekering, is dat nogal een vervelende test als hij mis gaat. Dan zit je (geheel of deels) zonder stroom, tot je tegen flinke kosten een nieuwe krijgt.
Als je met die boiler test en er staat verder bijna niets aan in huis zou de stroom op kunnen lopen tot 30A op een fase. Daar zal in een testje van een minuut de hoofdzekering niet van doorsmelten.
Ook als je op 3x10A of 3x13A laadt kun je makkelijk op een fase boven de 25A komen en smelt hij wel opeens door zonder peakshaving. Dat is pas erg vervelend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Gwaihir schreef op zondag 19 mei 2024 @ 21:25:
Mijn ervaring is dat de monteur van de netbeheerder er altijd binnen 2 uur is en de zekering vervangen de eerste keer kostenloos is.

Los daarvan zou ik gewoon vertrouwen op die load balancing. Die is er gewoon voor om te voorkomen dat de hoofdzekering door gaat.

Of als je echt iets wilt tweaken, pas dan de stroom aan waar de loadbalancing op stuurt.

Maar hoeft echt niet, er is niets aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Jim423 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 21:55:
Als je met die boiler test en er staat verder bijna niets aan in huis zou de stroom op kunnen lopen tot 30A op een fase. Daar zal in een testje van een minuut de hoofdzekering niet van doorsmelten.
Je gaf mij een indruk dat je een eerlijke test wilde doen, dus met risico om de hoofdzekering te laten smelten.

Of bedoelde je: probeer dit maar 'ns uit, je zult zien dat het gewoon goed gaat?

Want, net als o.a. @busscherski, heb ik persoonlijk wel voldoende vertrouwen in dergelijke loadbalancing.

Hier trouwens inderdaad smeltzekeringen en mocht ik ze ooit laten springen, dan zal ik vermoedelijk inderdaad gelijk bijbetalen voor vervanging. Want dan vrees ik wellicht toch herhaling..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Ik heb geen idee waar jullie het over hebben. De vraag van smartsys was ''Hoelang duurt het voordat mijn peakshaving reageert van mijn laadpaal op een piek in vermogenstoename van bv. een boiler.''
Waarna ik aangeef: dit kun je makkelijk zien op je slimme meter als het donker is buiten en je de boiler inschakelt. Dit is een situatie die dus ook gewoon plaats kan vinden buiten de test om en ik snap wel dat je dit wilt controleren (heb ik ook gecontroleerd, dit was binnen een seconde) zodat niet de hoofdzekering springt op een moment dat dit wat minder goed uitkomt zoals kerstavond. Het risico wat je dus loopt met deze test is hetzelfde risico als je niets doet, er komt altijd wel een moment dat je meer dan 2700Watt aan apparatuur inschakelt op een bepaalde fase. Vervangen naar automaten hangt een prijskaartje aan van maarliefst 592,85 (in mijn gebied) dus wat mij betreft geen optie :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Jim423 Bedankt voor je verheldering. Je had het over testen en uitte in ene moeite zo door twijfels over de praktische levensduur van de smeltzekeringen. Dat had mij kennelijk op een ander been dan jij bedoelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 08-07 22:41
zou je een nieuw, eigen topic willen maken? En graag iets meer info, zodat je meteen de goede adviezen krijgt in plaats van dingen die je zelf al geprobeerd hebt. Thanks!

[ Voor 60% gewijzigd door teacher op 08-09-2024 21:15 ]

7.290 wp | Geothermische WP Thermia Calibra 7 | HASS

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.