Toon posts:

Nieuwbouwhuis & netwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Rhndy
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-03 11:07
Hi allemaal,

Volgend jaar gaan we verhuizen en als 'voorpret' ben ik al even aan het kijken hoe we het netwerk aangelegd willen hebben. Ik heb ook wat extra loze leidingen (19mm) laten plaatsen, waarvan 1 reeds bedraad (maar niet afgewerkt) op zolder.

Ik heb al wat voorwerk gedaan door een tekening in Visio (absoluut niet mijn Visio meesterwerk) te maken:

Legenda
S-kabels zijn netwerkkabels voor in de muur (stijf, koperen kern)
P-kabels zijn normale patchkabels
AP = Access Point
De icoontjes (stroom) zijn walloutlets, hier twijfel ik dus over keystones plaatsen en daar een heel kort kabeltje tussen te zetten of een WCD van te maken.

Producten
Op het eerste oog zou ik voor de TP-Link Omada lijn willen gaan, eigenlijk bied die in mijn ogen alles wat ik nodig heb. Ook had ik al gelezen dat een Raspberry Pi als WLAN controller in te zetten is, deze heb ik liggen (zowel de 1 als de 2)

Ik heb een wensenlijstje aangemaakt, en een 'boodschappenlijstje' in de afbeelding neergezet.
De stijve kabels heb ik niet in het lijstje hieronder staan en van de lengtes van diverse kabels ben ik nog niet zeker. Ik heb ook een aardig voorraadje kabels, dus neem die even met een korreltje zout. Gaat vooral om de apparatuur dus :)

#CategoryProductPrijsSubtotaal
5KabelsStartech.com 0.5 m CAT6 netwerkkabel RJ45 connector blauw Blauw€ 2,-€ 10,-
5KabelsStartech.com 2.5 m CAT6 netwerkkabel RJ45 connector grijs Grijs€ 3,01€ 15,05
2KabelsStartech.com Cat6 netwerkkabel met snagless RJ45 connectoren UTP patchkabel paars 5m Paars€ 5,32€ 10,64
1Netwerk switchesTP-Link TL-SG108PE€ 58,69€ 58,69
1Access pointsTP-Link EAP225 Access Point AC1350 V3€ 65,50€ 65,50
2Access pointsTP-Link EAP235-Wall€ 68,-€ 136,-
1NetwerkaccessoiresEquip 8 Ports Cat.6 Desktop Patch Panel, Light Grey€ 21,90€ 21,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 317,78

Vraag/Advies
Ik wil graag jullie advies over wat ik moet kopen/aansluiten/niet moet vergeten. In mijn ogen ben ik redelijk compleet. Al zit ik een beetje met de loze leidingen, daar gaat 1 draad doorheen, maar die moet zowel een AP voeden via PoE als een switch van netwerkverbinding voorzien. Volgens mij is het AP wat in de lijst staat in staat om dat door te lussen.

De AP's komen niet op het plafond te hangen, maar aan de muur.

[Voor 5% gewijzigd door Rhndy op 24-02-2021 15:38]

Beste antwoord (via Rhndy op 25-02-2021 14:06)

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Rhndy schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 08:13:
[...]

Thanks!
Ik wil het AP in de overloop niet doorlussen. Deze is echt alleen als AP bedoeld..
Ik wil inderdaad 100% koper, ik heb het topic dat je doorgelinkt hebt gelezen.
Aha oke dacht juist wel doorlinken omdat je in TS het volgende typt Volgens mij is het AP wat in de lijst staat in staat om dat door te lussen.
[...]

Dat is een goede tip. Zijn deze switches ook te krijgen van TP-Link die ik kan beheren via de cloud controller? Of zijn er andere merken die een zelfde soort 'ecosysteem' hebben?
Toevallig ander topic net een lijst gepost wat er op omada controller werkt.
job_h in "[TP-Link Managed Access Points] Ervaringen & Discussie"
Andere merk om alles bij elkaar te managen is ubiquiti

Heb trouwens je tekening even nader bekeken. Geen idee wat voor TV media box je straks hebt. Maar als je Tweak met Canal Digitaal hebt gaat TV kijken niet werken, die moet een directe poort van de router hebben TV en Data hebben aparte vlan: https://blog.tweak.nl/thuisnetwerk/sparql-box-aansluiten/

Verder ben ik geen voorstander van dat doorlinken maar liever 1 centrale switch geeft minder kans op storingen en kan veel meer data verwerken nu moet al het verkeer door je AP1. Wellicht deze optie gekozen omdat je maar 1 kabeltje naar die locatie kan leggen?

Wat kan gebeuren
Werkplek 1 geen internet wel icoontje dat je verbonden bent, kan dus aan je Switch liggen, AP liggen, Switch PoE of de router.
Meestal met een volledige of deels stroomstoring het geval het een komt eerder en later op ;).

Met centrale switch
Switch PoE of de router dat maakt zoeken stukken makkelijker en minste stroomverbruik en meest nette :).
Router -> SwitchPoE1 -> Werkplek1
AP zolder ook op de SwitchPoE1
Via patchpaneel uiteraard.

Optie die je hebt getekend maar net wat andere volgorde en apparatuur.
Mocht maar 1 kabel mogelijk zijn zou ik kiezen voor 3x dezelfde PoE+ switches (jammer van huidige switches die je al hebt, hoeft niet volgende alinea) en dan Zolder en Woonkamer eerst de Switch te doen en op de Switch de AP te doen, zo gaat de AP niet al dat verkeer verwerken.
Router -> SwitchPoE1 -> SwitchPoE2 -> Werkplek1
AP zolder op de SwitchPoE2 zo gaat de AP niet al het verkeer verwerken.

Je kan je switches ook hergebruiken, deze setup heeft wel de meeste stekkers nodig :D . Dus zolder en woonkamer eerst switch en dan met PoE injectors naar de AP. Bij de AP's van TP link zitten PoE injectors bij. Ook zo gaat niet al het verkeer door de AP.
Router -> SwitchPoE1 -> SwitchGeenPoE1 -> Werkplek1
AP een PoE module op de SwitchGeenPoE1

Dat doorlinken van een AP gebruik ik alleen in uiterste nood. Denk aan TV of versterker ook aan de kabel niet om vol data doorheen te jagen. AP moet als AP dienen niet als bekabelde data doorvoer (men mening en ervaring). Zoals je hebt getekend zo ben ben ik ook ooit begonnen tot je dan achter bottlenecks komt ;).

Enkelen jaren terug huis gekocht en verbouwd
RobbyTown in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4"

Het oog wil ook wat ;) Topic staat er vol mee :). Zo maar 2 linkjes
SanderH_ in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4"

LightStar in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4"

[Voor 65% gewijzigd door RobbyTown op 25-02-2021 10:23]

Mijn blog - T.net nostalgie - Tweak uptime

Alle reacties

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Je hebt de verkeerde AP's om door te lussen. Je dient de 245 te hebben ipv de 225 ;).

De Tweakers PW is niet heilig zeker niet in 'apart' spul. Ik heb geen ervaring met Startech in de netwerkwereld.

Basis heb je al goed CAT6 *O*

Ik shop met netwerk spul hier (los van de ap's & switches).
https://www.netwerkwinkel.com
https://www.netwerkkabelshop.nl

Verder wat je ook voorbij ziet komen (geen ervaring mee)
https://www.sandervunderink.nl
https://www.utp-kabel.nl/ (die was met z'n kabel test setje behoorlijk aan de prijs, zie nette lan topic misschien handig voor inspiratie)

Geen idee als je zelf de kabels moet trekken in de leiding, koop 100% koper er is troep op de markt!

[Voor 87% gewijzigd door RobbyTown op 24-02-2021 17:18]

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Wat voor switch worden de nummers 2 en 3 als je daar een POE gevoede met POE pasthrough scheelt dat weer voedingen. Ik zou het dus zo doen dat je zoveel mogelijk POE gevoed hebt en dat vanuit 1 POE switch. Want iedere voeding heeft verlies dus ook extra verbruik.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Rhndy
RobbyTown schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 17:06:
Je hebt de verkeerde AP's om door te lussen. Je dient de 245 te hebben ipv de 225 ;).

De Tweakers PW is niet heilig zeker niet in 'apart' spul. Ik heb geen ervaring met Startech in de netwerkwereld.

Basis heb je al goed CAT6 *O*

Ik shop met netwerk spul hier (los van de ap's & switches).
https://www.netwerkwinkel.com
https://www.netwerkkabelshop.nl

Verder wat je ook voorbij ziet komen (geen ervaring mee)
https://www.sandervunderink.nl
https://www.utp-kabel.nl/ (die was met z'n kabel test setje behoorlijk aan de prijs, zie nette lan topic misschien handig voor inspiratie)

Geen idee als je zelf de kabels moet trekken in de leiding, koop 100% koper er is troep op de markt!
Thanks!
Ik wil het AP in de overloop niet doorlussen. Deze is echt alleen als AP bedoeld..
Frogmen schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 17:09:
Wat voor switch worden de nummers 2 en 3 als je daar een POE gevoede met POE pasthrough scheelt dat weer voedingen. Ik zou het dus zo doen dat je zoveel mogelijk POE gevoed hebt en dat vanuit 1 POE switch. Want iedere voeding heeft verlies dus ook extra verbruik.
Dat is een goede tip. Zijn deze switches ook te krijgen van TP-Link die ik kan beheren via de cloud controller? Of zijn er andere merken die een zelfde soort 'ecosysteem' hebben?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Rhndy schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 08:13:
[...]

Thanks!
Aha oke dacht juist wel doorlinken omdat je in TS het volgende typt Volgens mij is het AP wat in de lijst staat in staat om dat door te lussen.
[...]

Heb trouwens je tekening even nader bekeken. Geen idee wat voor TV media box je straks hebt. Maar als je Tweak met Canal Digitaal hebt gaat TV kijken niet werken, die moet een directe poort van de router hebben TV en Data hebben aparte vlan: https://blog.tweak.nl/thuisnetwerk/sparql-box-aansluiten/

Verder ben ik geen voorstander van dat doorlinken maar liever 1 centrale switch geeft minder kans op storingen en kan veel meer data verwerken nu moet al het verkeer door je AP1. Wellicht deze optie gekozen omdat je maar 1 kabeltje naar die locatie kan leggen?

Wat kan gebeuren
Werkplek 1 geen internet wel icoontje dat je verbonden bent, kan dus aan je Switch liggen, AP liggen, Switch PoE of de router.
Meestal met een volledige of deels stroomstoring het geval het een komt eerder en later op ;).

Met centrale switch
Switch PoE of de router dat maakt zoeken stukken makkelijker en minste stroomverbruik en meest nette :).

Mocht maar 1 kabel mogelijk zijn zou ik kiezen voor 3x dezelfde PoE+ switches (jammer van huidige switches die je al hebt, hoeft niet volgende alinea) en dan Zolder en Woonkamer eerst de Switch te doen en op de Switch de AP te doen, zo gaat de AP niet al dat verkeer verwerken.

Je kan je switches ook hergebruiken, deze setup heeft wel de meeste stekkers nodig :D . Dus zolder en woonkamer eerst switch en dan met PoE injectors naar de AP. Bij de AP's van TP link zitten PoE injectors bij. Ook zo gaat niet al het verkeer door de AP.

Dat doorlinken van een AP gebruik ik alleen in uiterste nood. Denk aan TV of versterker ook aan de kabel niet om vol data doorheen te jagen. AP moet als AP dienen niet als bekabelde data doorvoer (men mening en ervaring). Zoals je hebt getekend zo ben ben ik ook ooit begonnen tot je dan achter bottlenecks komt ;).

[Voor 65% gewijzigd door RobbyTown op 25-02-2021 10:23]

• Rhndy
RobbyTown schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 09:10:
[...]

[...]

Wat kan gebeuren

Met centrale switch

Helder!
Dan ga ik het toch iets anders doen:
- Meterkast ongewijzigd
- Woonkamer: Ik trek twee kabels i.p.v. 1, ik zie dat ik nog een extra loze leiding aan de andere kant van de woonkamer heb. Op de loze leiding die bij de TV uitkomt monteer ik een WCD. Daar sluit ik een switch op aan (1 die ik al heb, niet PoE) en daar sluit ik de TV (gaat om de TV-zelf), PS5 en Raspberry Pi op aan (mediacenter). Op de andere loze leiding sluit ik de AP aan (keystone->patchkabel->AP)
- Zolder: Daar wordt al 1 kabel voor me getrokken, die monteer ik af met een WCD en daarvandaan een kabel naar een 4/8 poorts PoE switch en daar sluit ik een AP op aan en de werkplekken.
- Overloop: ongewijzigd.

Dit betekent dat ik dus niet de 'Wall' AP's per sé nodig heb, maar dan moet ik gewoon kijken wat netter is (voor die in de woonkamer is het wellicht wel chique). Dit betekent dat ik een iets ander lijstje nodig heb dus.

Dank voor je hulp! ik ga later even kijken hoe ik het netjes allemaal kan wegwerken.
Adviseer jij nog specifiek of ik voor TP-Link/Ubiquiti moet gaan, vooral omdat ik een Raspberry Pi wil inzetten als controller? Qua prijs zal het elkaar niet heel veel ontlopen. Mijn budget ligt ergens rond de 400-500.

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

TP-Link/Ubiquiti is een lastige wat nu beter is het kan alle 2 op een pi. Op een of andere manier Ubiquiti niet mijn ding, voelt voor mij teveel Apple achtig eco systeem daar ben ik niet kapot van zal het ook door komen.

Heb een HP Aruba Switch, router van de provider, alleen de AP's + echte omada controller (zat bij aangeschaf van 3 AP's er gratis bij, Kommago heeft af en toe mooie actie bundels). Komt mooi uit geen gehannes met een pi :P.

Heb AP's van HP Aruba gehad prijzen zijn net wat hoger en nog iets meer pro. Aangezien ik vrienden/kennissen help met 'mijn wifi is een drama' adviseer ik EAP 225 of 245 met of zonder controller mocht dan iets niet werken kan ik indien van toepassing thuis testen of remote inloggen en ik ken dan de indeling ;).

Die wall dingen van TP-Link daar heb ik ook een mening over. Los van de menig, zie mijn nette lan foto's aangezien ik UTP en 2 stopcontact heb in een frame van 3 past die wall niet, dit werkt alleen als je UTP los hebt van de stroom stopcontacten.

Lifetime garantie is leuk alleen tijd staat niet stil. Als we 10-20 jaar verder zijn..... Hopelijk zijn er dan nog steeds wall producten op markt om op dezelfde plaats terug te hangen, anders moet je als nog een beetje gaan herindelen. Een AP in dat geval hang je tegen de muur, na 10-20 jaar een nieuwe op die plaats.

• Rhndy
RobbyTown schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 13:47:
TP-Link/Ubiquiti is een lastige wat nu beter is het kan alle 2 op een pi. Op een of andere manier Ubiquiti niet mijn ding, voelt voor mij teveel Apple achtig eco systeem daar ben ik niet kapot van zal het ook door komen.

Heb een HP Aruba Switch, router van de provider, alleen de AP's + echte omada controller (zat bij aangeschaf van 3 AP's er gratis bij, Kommago heeft af en toe mooie actie bundels). Komt mooi uit geen gehannes met een pi :P.

Heb AP's van HP Aruba gehad prijzen zijn net wat hoger en nog iets meer pro. Aangezien ik vrienden/kennissen help met 'mijn wifi is een drama' adviseer ik EAP 225 of 245 met of zonder controller mocht dan iets niet werken kan ik indien van toepassing thuis testen of remote inloggen en ik ken dan de indeling ;).

Die wall dingen van TP-Link daar heb ik ook een mening over. Los van de menig, zie mijn nette lan foto's aangezien ik UTP en 2 stopcontact heb in een frame van 3 past die wall niet, dit werkt alleen als je UTP los hebt van de stroom stopcontacten.

Lifetime garantie is leuk alleen tijd staat niet stil. Als we 10-20 jaar verder zijn..... Hopelijk zijn er dan nog steeds wall producten op markt om op dezelfde plaats terug te hangen, anders moet je als nog een beetje gaan herindelen. Een AP in dat geval hang je tegen de muur, na 10-20 jaar een nieuwe op die plaats.
Dat is inderdaad een goeie. Dan ga ik voor de gewone AP's. Je geeft aan 'met of zonder controller'. Ik dacht dat een controller wel een beetje een must was voor het beheren van een netwerk van deze 'omvang'. Wat dat aan gaat zou ik beter toch een nieuwe switch kunnen kopen zodat die ook via dat platform beheerd kunnen worden en niet een oude hergebruiken (ik heb nu een TL-SG105E hier hangen, maar die kan niet op het platform).

Gaat dan dus om het beheren van 3 switches en 3 AP's.

Nogmaals hartelijk dank voor je hulp!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Rhndy schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 13:55:
[...]

Dat is inderdaad een goeie. Dan ga ik voor de gewone AP's. Je geeft aan 'met of zonder controller'. Ik dacht dat een controller wel een beetje een must was voor het beheren van een netwerk van deze 'omvang'. Wat dat aan gaat zou ik beter toch een nieuwe switch kunnen kopen zodat die ook via dat platform beheerd kunnen worden en niet een oude hergebruiken (ik heb nu een TL-SG105E hier hangen, maar die kan niet op het platform).

Gaat dan dus om het beheren van 3 switches en 3 AP's.

Nogmaals hartelijk dank voor je hulp!
Je bent goed op de hoogte. Vanaf 3 apparaten is Omada controller een aanrader.

Kijk als je 2 AP's bij mensen hang hulp op afstand niet nodig, prima dan moeten ze zelf maar 2x apart inloggen en dat ding updaten. Gemak heeft ook een prijs ;).

Het volgende staat er misschien los van
Ik denk elke keer hoe is dit dan over 10-20 jaar en kan het ook universeel / gemak?
Neem nu Hue lampen. Mooi via de tel bedienen. plug en play, werkt super. Nu zit ik vast aan een bepaalde lamp / merk, wil ik niet. Ik zie liever via Home Assistant, eigen dimmer (die worden al jaren verkocht), eigen dimbare lamp ipv Hue (kijk naar aanbod Hue VS alle dimbare lampen prijs verschil is er ook ;) ). Ik heb zo veel meer vrijheid om de verlichting smart te maken, het enige 'nadeel' is wel Henk en Ingrid doen dit niet zo snel.
Ik heb trouwens gewoon dimbare lampen met echte old skool schakelaar, niets smart, een zak met tijd vind ik niet meer zo snel 8) .

[Voor 6% gewijzigd door RobbyTown op 25-02-2021 14:04]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee