Vraag

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Ik heb een probleem met mijn MSI RTX2080 Super videokaart. Ik heb de kaart sinds mei en is aangeschaft bij Alternate. Ik loop nu tegen het volgende probleem aan:
Wanneer ik de kaart gebruik, of ga gebruiken, dan crasht hij zeer regelmatig. Ik krijg een zwart scherm (mijn monitor geeft aan dat er geen signaal is) en de fans beginnen maximaal te blazen. Soms speelt het geluid van de pc wel door. In sommige gevallen blijft bijvoorbeeld discord ook gewoon werken en kan ik gewoon praten met mensen online.

Ik heb de problemen eerder gehad (toen dit topic aangemaakt waar nooit een reactie op is geplaatst), na wat gekloot met drivers (waarna ik uiteindelijk weer terug naar de nieuwste driver ben gegaan) werkte het weer en heb ik er een tijd geen last van gehad. Sinds vandaag speelt het probleem weer. Alleen nu is er geen driver update geweest. het enige wat ik ben gaan doen is dat ik sinds een week regelmatig mijn pc laat minen naar crypto, vooral op de momenten dat ik mijn pc niet gebruik. Vanochtend toen ik wakker werd was de videokaart voor het eerst weer aan het blazen.

Daarnet heb ik een paar potjes CoD Warzone gespeeld, en midden in een game crashte hij. Na een herstart kon ik Call of Duty niet meer fatsoenlijk starten. Elke keer kwam ik in het hoofdmenu, maar zodra ik op Warzone klikte werd het scherm weer zwart en begonnen de fans te draaien. Toen heb ik even gewacht en het opnieuw geprobeerd, toen werkte het wel, maar crashte het spel bij een vriend (niet gerelateerd :P ). Daarna besloten we maar een ander spel te gaan doen: Rainbow 6 Siege. Na 5-10 minuten in game te zijn crashte hij weer en heb ik het opgegeven.

Na veel zoeken online heb ik de volgende zaken al geprobeerd;
- sfc /scannnow
- DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth
- MSI afterburner verwijderd

Helaas zonder resultaat. Nu kwam ik het volgende topic tegen:
https://linustechtips.com...t-full-speed-crash-fixed/

Dit lijkt precies op mijn probleem. Nu is mijn vraag wat is wijsheid?
- Hebben jullie nog andere mogelijke oorzaken met oplossingen die ik wellicht kan proberen?
- Is het slim om zelf de koelpasta te gaan vervangen? Of is het slimmer om een RMA aan te melden bij Alternate?

Ik game bijna iedere dag en wil dus eigenlijk een snelle oplossing, maar ik wil niet de garantie verliezen.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Beste antwoord (via miicker op 24-02-2021 11:44)

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:39

Nemesizz

Untouchable

Voeding ook met 2 losse 8-pin kabels aangesloten? (en niet met 1 kabel met 2 8-pin connectors)
Dan kon namelijk ook nog wel eens problemen geven bij de wat meer high-end kaarten icm bepaalde voedingen (oa die Focus Gold serie).

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:49
Focus Plus Gold is een probleem voeding. Uitval met high end videokaarten en videokaart crash door hoge ripple. Test met een goede voeding.

• miicker
  • Niet online
Uszka schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 23:07:
Focus Plus Gold is een probleem voeding. Uitval met high end videokaarten en videokaart crash door hoge ripple. Test met een goede voeding.
Bedankt voor je reactie, weet je dat zeker? Als ik de reviews van de voeding lees dan lees ik hier namelijk niets over. Deze werd me destijds trouwens ook hier op het forum aangeraden.

• Uszka
Zijn bekende problemen van de Focus Plus Gold. Seasonic dacht het in eerste instantie opgelost te hebben door de OCP te verhogen maar toen bleek de ripple buiten spec te gaan. Vervolgens is Focus Plus Gold al na 2 jaar EOL gegaan en hebben ze Focus GX/PX geïntroduceerd waarbij de problemen opgelost waren al zijn het nog steeds geen uitblinkers met de meest recente videokaarten.

Het is de moeite waard een andere voeding te proberen, al leen je er maar eentje van iemand. Moet wel een moderne 650w zijn waarvan bekend is dat deze geen problemen heeft met een 2080S.

• miicker
  • Niet online
Uszka schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 08:36:
Zijn bekende problemen van de Focus Plus Gold. Seasonic dacht het in eerste instantie opgelost te hebben door de OCP te verhogen maar toen bleek de ripple buiten spec te gaan. Vervolgens is Focus Plus Gold al na 2 jaar EOL gegaan en hebben ze Focus GX/PX geïntroduceerd waarbij de problemen opgelost waren al zijn het nog steeds geen uitblinkers met de meest recente videokaarten.

Het is de moeite waard een andere voeding te proberen, al leen je er maar eentje van iemand. Moet wel een moderne 650w zijn waarvan bekend is dat deze geen problemen heeft met een 2080S.
Maar zou ik dit probleem dan niet al veel langer moeten hebben? Mocht het bijvoorbeeld aan de koelpasta liggen van de GPU dan kan ik me nog voorstellen dat die in de loop der tijd achteruit gaat. Echter is dat na +- 8 maanden wel erg snel misschien.

• Uszka
Als het aan de koelpasta ligt dan moet je dat terug zien in de temperatuur.

Je zou de GeForce drivers met DDU kunnen verwijderen en opnieuw installeren.
Bios van het moederbord updaten naar de laatste versie.

Heb je cpu en/of gpu overklokt?

• miicker
  • Niet online
Uszka schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 08:57:
Als het aan de koelpasta ligt dan moet je dat terug zien in de temperatuur.

Je zou de GeForce drivers met DDU kunnen verwijderen en opnieuw installeren.
Bios van het moederbord updaten naar de laatste versie.

Heb je cpu en/of gpu overklokt?
Ik had de gpu overklokt sinds +- 1 week, maar dat is het eerste wat ik weer uit heb gezet, dus daar ligt het denk ik niet aan. Bios is reeds de laatste versie. De tip m.b.t. de drivers zal ik later vandaag even proberen en testen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Voeding ook met 2 losse 8-pin kabels aangesloten? (en niet met 1 kabel met 2 8-pin connectors)
Dan kon namelijk ook nog wel eens problemen geven bij de wat meer high-end kaarten icm bepaalde voedingen (oa die Focus Gold serie).

• miicker
  • Niet online
Nemesizz schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 10:58:

Zoals je kunt zien is het 1 kabel met 2 aansluitingen, die zou ik dus moeten vervangen voor 2 kabels?

• miicker
  • Niet online
Wow wtf.. ik ging dus op basis van de reactie van @Nemesizz een 2e 8-pin kabel aansluiten.. Kom ik dit tegen bij de kabel die er nu in zit:

Zo te zien helemaal gefrituurd.. Lijkt me niet meer veilig om dit zo aan te zetten toch? Wat zal ik doen, de nieuwe 8-pin kabel testen (die heeft ook 2 aansluitingen), of meteen maar een nieuwe voeding kopen?

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Zonder twijfel meteen andere voeding halen, en ook de kabels van de huidige weg doen (dus niet denken, "andere modulaire voeding en deze kabels hergebruiken").

Alles weg, en nieuw erin.

• Uszka
Wat een rommel dat Seasonic. Blijkt maar weer dat ze niet voor niets max 150w door een connector aan de voedingzijde adviseren.

Installation remark for high power consumption graphics cards

High power graphics cards (above 225 Watts) are usually outfitted with two (or three) PCIe slots. For performance and safety reasons, Sea Sonic highly recommends the use of two (or three) separate PCIe cables to connect such cards to the power supply.

75w uit het slot en 150w van de kabel.

Of de connector heeft er niet volledig in gezeten, dat kan ook.

• miicker
  • Niet online
@Nemesizz en @Uszka bedankt voor jullie hulp. Anders was ik er waarschijnlijk niet, of veel later, achter gekomen.

Meteen maar even een topic aangemaakt voor aankoopadvies voor een nieuwe PSU. Dus mochten jullie nog tips hebben:
Nieuwe voeding voor bestaand systeem

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

offtopic:
Ik heb zelf ook nog 2 van die FocusGold's in gebruik... :o wel met een stuk lichtere GPU, maar schrik ook wel een beetje van die foto's

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Wat een troep levert Seasonic toch.. die kaart hoort 250w vermogen te trekken, waarvan ~75w uit PCIE slot en de overige ~175w uit de PEG kabel. Dat dit smelten veroorzaakt toont maar aan wat voor prut kabels Seasonic gebruikt. Ja het zit iets boven de officiële ATX specs, maar een smeltende kabel is rete gevaarlijk en kan zo je hele PC (of huis?!) in de hens zetten. Stel je voor dat je snachts cryptos mined en er ontstaat een vlam.. :o

[Voor 9% gewijzigd door stin00 op 24-02-2021 13:06]

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

stin00 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 13:05:
Wat een troep levert Seasonic toch.. die kaart hoort 250w vermogen te trekken, waarvan ~75w uit PCIE slot en de overige ~175w uit de PEG kabel. Dat dit smelten veroorzaakt toont maar aan wat voor prut kabels Seasonic gebruikt. Ja het zit iets boven de officiële ATX specs, maar een smeltende kabel is rete gevaarlijk en kan zo je hele PC (of huis?!) in de hens zetten. Stel je voor dat je snachts cryptos mined en er ontstaat een vlam.. :o
Kan ook nog zijn dat de stekker er niet helemaal goed inzat.

Zou eigenlijk wel interessant zijn om eens te testen, hoeveel vermogen een kabel daadwerkelijk kan hebben voordat ze smelten. Natuurlijk lastig uit te voeren (moet je een apparaat hebben waarmee je het vermogen in stappen of traploos kan regelen) en waarschijnlijk niemand die daar echt tijd en moeite in wil steken :+

Nu zijn er wel eens tests waarbij ze een voeding zelf testen, maar dan knapt doe voeding er zelf al vaak uit voordat de kabels gaan smeulen, vandaar dat het mij wel interessant leek om de daadwerkelijke kabels te testen.

• miicker
  • Niet online
Ik heb inmiddels een nieuwe voeding binnen en ben deze aan het installeren. Echter vraag ik me nu dus af hoe ik hem het beste kan aansluiten om de problemen die ik eerder had te voorkomen.

Er zitten verschillende kabels bij voor de GPU. Kan ik beter VGA kabel 2 en 3 aansluiten, of kan ik VGA kabel 1 (links op de foto) aansluiten?

De VGA kabel 1 heeft 1 aansluiting op de PSU en verloopt naar 2 kabels voor de GPU. De kabel heeft echter aan de PSU kant wel meer connectoren dan VGA kabels 2 en 3.
Hier de connectoren van VGA kabel 1 (PSU kant)

Hier de connectoren van VGA kabel 2&3 (PSU kant)

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Het beste is gewoon 2 losse kabels te gebruiken (better safe than sorry).

• M!chel
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
BeQuiet voeding toevallig?
Ik heb ook op mijn BQ voeding die dubbele kabels.
Maar ik gebruik ze gewoon allemaal, dus 1 VGA1 stekkertje in je videokaart en ook 1 VGA2 stekkertje.

In jouw geval kun je de 2 enkele kabels allebei gebruiken.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee