Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Sinds gister loop ik ineens tegen vage problemen aan. Volgens mij is er niets veranderd qua software buiten de volgende zaken:
- Update van Call of Duty Modern Warfare
- Update van NVIDIA GeForce Exprience

Van het een op het andere moment heb ik het probleem dat ik vrij regelmatig (3 op de 4 keer) als ik Call of Duty ga spelen op verschillende momenten een zwart scherm krijg. Mijn monitor gaat naar slaapmodus en geeft aan geen signaal te hebben. Mijn videokaart begint vervolgens te blazen. Dit stopt niet tot ik de computer hard herstart (aan-uit knop 5 seconden ingedrukt houden en dan weer indrukken om te starten).
Het vreemde is dat wanneer ik met vriendin in voice chat zit (Skype) ik meestal nog gewoon met ze kan praten.

De problemen komen tot nu toe niet voor tijdens het spel zelf. Als ik eenmaal in een potje Warzone zit blijft het ook werken. Tot nu toe komt het alleen voor als ik in het hoofdmenu zit en begin te zoeken naar een match, als de opwarm ronde van een match voorbij is en de match start en wanneer een match is afgelopen. Vandaag gebeurde het ook 1 keer toen ik in het hoofdmenu (waar je moet kiezen tussen singleplayer, multiplayer en Warzone) klikte op Warzone.

Het lijkt me dus niet zo zeer dat de videokaart overvraagd wordt, want dan zou ik het eerder in-game verwachten. Ik heb recent (2 weken geleden) een nieuwe SSD gekocht (XPG SX8200 Pro 2TB). Nadat ik deze geïnstalleerd heb, heb ik een schone installatie van Windows gedaan op mijn primaire SSD (Corsair Force MP510 960GB). Ik heb toen ongeveer 2 weken zonder problemen kunnen spelen. Ook daarvoor heb ik nooit problemen gehad.

Dit zijn de componenten van mijn PC:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-9700K Boxed€ 309,90€ 309,90
1MoederbordenMSI MPG Z390 GAMING EDGE AC€ 159,99€ 159,99
1VideokaartenMSI GeForce RTX 2080 Super Gaming Trio€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenSharkoon Pure Steel RGB Zwart€ 78,87€ 78,87
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 Black Edition€ 30,65€ 30,65
1Geheugen internTeam Group Xcalibur Phantom Gaming RGB TF8D416G3600HC18EDC01€ 153,08€ 153,08
1VoedingenSeasonic Focus Plus 650 Gold€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesCorsair Force MP510 960GB€ 233,04€ 233,04
1Solid state drivesXPG SX8200 Pro 2TB€ 239,90€ 239,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.205,43

Wat heb ik al geprobeerd?
Ik heb een hele boel geprobeerd, allemaal zonder succes:
• NVIDIA GeForce Experience verwijderd
• Video drivers verwijderd en geprobeerd met de drivers die Windows standaard installeert
• Video drivers van een aantal weken oud geprobeerd, waarmee het sowieso eerst werkte
• De nieuwste video drivers geprobeerd (de update van 29-10)
• Logboeken bekeken (hier kon ik niet zo snel iets vinden)
• Betrouwbaarheidsgeschiedenis bekeken. Hier vond ik wel het e.e.a., zie hieronder
In de betrouwbaarheidsgeschiedenis zag ik op meerdere momenten “Hardwarefout”. Dit staat er in de details:
Naam van probleemgebeurtenis: LiveKernelEvent
Code: 141

Hier heb ik uiteraard ook op gezocht. Ik kwam het e.e.a. tegen over het draaien van stress tests. Ik heb FurMark gedraaid. Deze draait zonder problemen. Heb deze ongeveer een half uur laten draaien. De GPU werd niet warmer dan 77 graden. Toen heb ik die weer uitgezet. Ongeveer een kwartier na de test, toen ik gewoon aan het browsen was herstartte de PC uit het niets, het scherm werd zwart (het scherm verloor dit keer het signaal niet), en Windows startte vanzelf opnieuw op. Dit is dus anders dan mijn oorspronkelijke probleem. Geen idee waar dit aan ligt. Dit gebeurde terwijl ik op de achtergrond Call of Duty opnieuw aan het downloaden was.

Wat denken jullie? Ik vind het zelf lijken op een defect in de GPU, maar ik heb vanavond ook een aantal potjes Rainbow 6 Siege gespeeld zonder dat ik ook maar ergens last van heb. Zou het dan toch aan CoD liggen?

Als Call of Duty weer opnieuw geïnstalleerd is ga ik kijken of het is opgelost, ik verwacht van niet. Ik ben nu CoD op mijn secundairde SSD aan het zetten, die stond dus eerst op mijn Corsair SSD).

I haven’t slept for three days, because that would be too long.