Ik wel hoor. Gister heb ik op een informele whatsappgroep met 35 collega's onderstaand betoog gepost. Negen uur later had iemand een signalgroep gemaakt, en zaten daar 24 van de 35 collega's in. Ongeveer de helft daarvan heeft Signal er speciaal voor gedownload. Zo snel kan het dus gaan 
Goedemiddag collega's, zomaar even wat leesvoer op de vrijdag.
Ergens rond 2012 meldde ik me aan bij Whatsapp. Een briljant eenvoudig stukje software waardoor ik toen met m'n tweedehands blackberry berichtjes kon sturen over wifi. (...) Abonnementskosten: €1 per jaar.
Whatsapp werd in 2014 overgenomen door Facebook / Meta. Meta heeft zich sindsdien ontwikkeld tot een bedrijf waar de eindgebruikers niet langer de klanten zijn, maar het product dat verhandeld wordt. In de loop der jaren zijn de algemene voorwaarden gewijzigd zodanig dat alle gebruikersgegevens geïntegreerd worden in hun immense datastelsel, en worden gebruikt voor advertentie- en marketingdoeleinden. En of ze zich houden aan die (toch al erg ruime) voorwaarden is nog maar de vraag - denk aan bijv. het Cambridge Analytica schandaal.
Na jaren van toenemend ongemak is de recente draai van Meta richting het trumpisme, waarbij de beschermingsmechanismen tegen desinformatie en extremisme zijn uitgeschakeld, voor mij de druppel. En ik ben niet de enige.
Voor whatsapp blijkt Signal hét 1-op-1-alternatief te zijn. Ik heb het een weekje uitgeprobeerd en me wat ingelezen. Dit zijn mijn redenen om nu over te stappen:
1) Signal is niet van de Amerikaanse technogarchie, maar een zelfstandige non-profit stichting;
2) álle gebruikersdata wordt end-to-end-versleuteld en is voor tussenliggende partijen onbruikbaar (Signal zelf heeft ook geen flauw idee wat de gebruikers doen met hun app);
3) gebruikersdata wordt dus niet verhandeld, en er is geen ad-based verdienmodel;
4) de programmeercode van Signal is openbaar, dus iedereen kan controleren hoe er precies met user data wordt omgesprongen en of er geen achterdeurtjes e.d. zijn ingebouwd;
5) Signal wordt door steeds meer bedrijven en overheden al verplicht gesteld voor vertrouwelijke communicatie, en is in Nederland al weken de meest gedownloade mobiele app in de stores. Het momentum is nu daar.
6) de basisfunctionaliteit is identiek aan whatsapp, dus eraan gewend raken is geen kunst. En Signal en Whatsapp zijn prima naast elkaar te gebruiken - voor nu onvermijdelijk, hopelijk een tijdelijke situatie.
Wie doet er mee? :-) Ben benieuwd.
:strip_exif()/f/image/JjqVmnRYCDgTBSHhLbwwTXdA.jpg?f=fotoalbum_large)