Word Aardebeschermer en help mee om ecocide tot een internationale misdaad te maken: Eco Justice 💚🌍💚
Oh, wat apart 🤔 . Ik heb ook al tijden niets meer over nepaccounts gelezen op de gebruikersfora.dutchnltweaker schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 18:09:
[Afbeelding]
Fijn, nu ook al spam berichten zonder Telefoonnummer
Ze zijn wel bezig met het introduceren van gebruikersnamen voor contact discovery, waarbij je dus inderdaad je telefoonnummer in je profiel kunt afschermen. Maar bij mijn weten is dat nog niet gereleaset...
💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻♂️
Je dacht ik dus ook, op WhatsApp of telegram zie je nog wel een nummer. Maar op signal kon ik niks vinden..Bananenplant schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 19:24:
[...]
Oh, wat apart 🤔 . Ik heb ook al tijden niets meer over nepaccounts gelezen op de gebruikersfora.
Ze zijn wel bezig met het introduceren van gebruikersnamen voor contact discovery, waarbij je dus inderdaad je telefoonnummer in je profiel kunt afschermen. Maar bij mijn weten is dat nog niet gereleaset...
Weet iemand toevallig wie deze website onderhoudt? Het lijkt wel een slim idee om informatie over Signal zo laagdrempelig in het Nederlands toegankelijk te maken. Er staan ook vertalingen van Signals eigen blogposts op.
Onderin de Nederlandse website staat een verwijzing naar de Duitse.Ik denk dat het Duitsers zijn die de website hebben opgezet?Bananenplant schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 12:24:
https://signalapp.nl/
Weet iemand toevallig wie deze website onderhoudt? Het lijkt wel een slim idee om informatie over Signal zo laagdrempelig in het Nederlands toegankelijk te maken. Er staan ook vertalingen van Signals eigen blogposts op.
https://www.signal-news.de/ueber/
https://www.signal-news.de/kontakt/
Maar je kan ze ook gewoon een email sturen: https://signalapp.nl/contact/
Verwijderd
:fill(white):strip_exif()/f/image/vTj5WHNC2DfrsGUujCz0hrQs.png?f=user_large)
op dit moment in beta fase,
https://x.com/signalapp/status/1760001994788306976?s=20
Volgens mij is dat met de huidige stable nog niet mogelijk. Deze functie komt er wel aan en zit dan onder instellingen -> privacy -> telefoonnummer.Miademo schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 12:25:
Ik heb de app signal op mijn i phone gezet. Hoe ervoor zorgen dat mijn telefoon of google contacten niet kunnen zien dat ik signal gebruiker ben? Ik wil in signal alleen een groepje maken van 4 van mijn contacten. Dat is allles
Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)
In de instellingen onder Chats (wellicht "Gesprekken" in het Nederlands) heb je wel de mogelijkheid om synchroniseren met iOS uit te zetten. Ik weet alleen niet of dit hetzelfde effect heeft.WhatsappHack schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 11:48:
[...]
Volgens mij is dat met de huidige stable nog niet mogelijk. Deze functie komt er wel aan en zit dan onder instellingen -> privacy -> telefoonnummer.
Nope; dat gaat puur over de contacten op jouw telefoon.oohh schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 11:50:
[...]
In de instellingen onder Chats (wellicht "Gesprekken" in het Nederlands) heb je wel de mogelijkheid om synchroniseren met iOS uit te zetten. Ik weet alleen niet of dit hetzelfde effect heeft.
Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Ik moet wel zeggen dat ik me afvraag waar binnen de Nederlandse situatie de relevantie van PNP zit. Wellicht bij groepen van clubs oid waar je niet wilt dat iedereen je nummer ziet? Ik heb eigenlijk geen idee hoe dat bij de concurrentie werkt tegenwoordig

Wat is het verschil? ik zit al op versie 7.0.2.Bananenplant schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 10:25:
En Signal 7 is nu ook in productie uit de Play Store beschikbaar.
Usernames en phone number privacy zijn daarin beschikbaardutchnltweaker schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 13:51:
[...]
Wat is het verschil? ik zit al op versie 7.0.2.
Mooie ontwikkeling, al is me nog niet duidelijk hoe dit eruit gaat zien. Ik wil graag visitekaartjes laten drukken. Hoe zou ik dan, zonder mijn nummer erop te zetten, toch voor mensen mobiel te bereiken zijn?Verwijderd schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 20:33:
en dan nu eindelijk
[Afbeelding]
op dit moment in beta fase,
https://x.com/signalapp/status/1760001994788306976?s=20
Word Aardebeschermer en help mee om ecocide tot een internationale misdaad te maken: Eco Justice 💚🌍💚
[ Voor 98% gewijzigd door Fjeze op 24-05-2024 22:52 ]
Fly or Die
Als mensen je niet zien als contact in Signal, dan moet je het al behoorlijk lang niet geïnstalleerd hebben gehad.Fjeze schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 22:15:
Vraag: is het normaal dat je niet bereikbaar bent als je de app niet hebt geïnstalleerd.
Dat als je de app dan weer installeert je niet de gemiste berichten alsnog ziet, en mensen je dus geen berichten kunnen sturen.
Ik heb geen idee, ik heb dat nog nooit gedaan
Ah, duidelijk. Thanks voor de verheldering.erwn schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 16:42:
Klik op je avatar en daar staat je username (als je die hebt?).
https://www.wired.com/story/meredith-whittaker-signal/
Zelf ben ik een tijd geleden begonnen om de foute Bigtech langzaam uit mn leven te bannen. Mail niet via Google maar Proton, gebruik HereWeGo ipv waze/maps etc. etc.
Vanwege netwerkeffecten kwam Whatsapp nog niet echt aan bod maar ik heb in ieder geval nu Signal weer geïnstalleerd... [En m'n whatsapp status veranderd om vooral voor veiligheid en privacy mij via Signal te bereiken].
Luister nou gewoon naar me, dat voorkomt dat ik later "zie je wel" moet zeggen.
Ik weet hoe ik een specifieke eenheid (individu / groep) moet dempen, maar zie geen optie om Signal op mijn iPhone 12 met 1 klik te dempen.
Kun je hiervoor geen meldingsprofiel gebruiken? Ik weet alleen niet of die in iOS-app beschikbaar zijn.StopEcocide schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 16:32:
Weet iemand of er een mogelijkheid is om Signal in zijn totaliteit, het liefst met 1 handeling, voor een bepaalde tijd te dempen?
De notificatie permissie intrekken en weer toekennen als je wel weer meldingen wil ontvangen.StopEcocide schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 16:32:
Weet iemand of er een mogelijkheid is om Signal in zijn totaliteit, het liefst met 1 handeling, voor een bepaalde tijd te dempen?
Anyways, ik ben sinds kort voor een klein bedrag maandelijks donateur geworden. Vreemd dat er bij de verificatie-afboeking van 1 cent 'Fysio en Manuele Therapie Kattenbro' staat? Is dat een soort alias om het anoniem te houden? Of is hier sprake van een verkeerde link tussen mij en de genoemde Fysio onderneming?
Nee dat is niet bewust. Ik heb hetzelfde gehad dus het ligt niet aan jou. Beste is om te rapporteren aan Signal op support@signal.org. Waarschijnlijk geeft betaaldienstverlener Stripe de verkeerde naam mee. Het is alleen bij de terugboeking van 1 cent door Stripe. De maandelijkse afschrijvingen hebben gewoon de naam Signal Technology Foundation.StopEcocide schreef op donderdag 12 december 2024 @ 11:36:
Wat is het rustig in dit topic?
Anyways, ik ben sinds kort voor een klein bedrag maandelijks donateur geworden. Vreemd dat er bij de verificatie-afboeking van 1 cent 'Fysio en Manuele Therapie Kattenbro' staat? Is dat een soort alias om het anoniem te houden? Of is hier sprake van een verkeerde link tussen mij en de genoemde Fysio onderneming?
Still going strong. Blijft uitdagend mbt verenigingsleven omdat veel mensen Signal gewoonweg niet kennen, maar met wat uitleg snappen ze wel waarom ik geen WhatsApp gebruik. Wel jammer dat je geen grote filmpjes kan sturen en dat er nog steeds geen CarPlay integratie is.StopEcocide schreef op donderdag 12 december 2024 @ 11:36:
Wat is het rustig in dit topic?
Het gaat uiteindelijk niet ombuigen naar Signal. NL blijft stug WA gebruiken.
[ Voor 10% gewijzigd door JB op 26-01-2025 13:21 ]
Mijn boefje is liev!
Geef het tijd. De Amerikaanse politiek maakt nu dat Meta duidelijk zijn lelijke kleuren laat zienJB schreef op zondag 26 januari 2025 @ 13:19:
[...]
Het gaat uiteindelijk niet ombuigen naar Signal. NL blijft stug WA gebruiken.
Bijna iedereen die ik persoonlijk ken zit op Whatsapp (binnen- en buitenland). Bijna niemand die ik ken heeft Signal en die enkeling die het wel heeft kijkt er nooit op, inclusief mezelf. En of het nou een groep mensen van je sport/vereniging, buurt of werk is: Het is whatsapp.
Whatsapp heeft de facto een monopolie.
Vraag me af of iemand zich er wat van aantrekt. Tijdje geleden waren er wel berichten over dat rijksambtenaren Tiktok niet mogen gebruiken, maar daarentegen zie ik lokale overheden juist rugdekking geven voor initiatieven als Whatsapp buurtprefentie.Bananenplant schreef op zondag 26 januari 2025 @ 19:28:
@PrimusIP, Whatsapp op werktelefoons zonder verwerkersovereenkomst met Meta kan natuurlijk niet, he. Of je moet de toegang tot je zakelijke adresboek kunnen blokkeren ofzo.
Het zou wel positief zijn als officiele instanties willen dat mensen Signal gebruiken enzo. Wat je dan iig krijgt is dat het wat bekender wordt en mensen er meer aan wennen. Nog mooier zou zijn als dat interoperabiliteit idee van de grond komt. Dus dat je berichten tussen verschillende apps kunt uitwisselen.
Nee. Signal dat metadata gaat lekken naar partijen als Meta is iets dat je niet moet willen. Dat is hetzelfde als wanneer je Protonmail neemt maar Google in de praktijk toch bijna al je privécorrespondentie wel heeft omdat bijna iedereen Gmail gebruikt.PrimusIP schreef op zondag 26 januari 2025 @ 19:45:
[...]
Nog mooier zou zijn als dat interoperabiliteit idee van de grond komt. Dus dat je berichten tussen verschillende apps kunt uitwisselen.
Gewoon nee.
Ooh die ervaring heb ik helemaal niet. Ik heb nu een jaartje of drie geen whatsapp meer en moet zeker wekelijks nog wel aan iemand uitleggen waarom, heel af en toe is er wel begrip maar meestal alleen ongeloof (vaak uit onwetendheid uiteraard).JB schreef op zondag 26 januari 2025 @ 13:19:
[...]
Still going strong. Blijft uitdagend mbt verenigingsleven omdat veel mensen Signal gewoonweg niet kennen, maar met wat uitleg snappen ze wel waarom ik geen WhatsApp gebruik.
Gelukkig zit 95% van mijn privé omgeving op iMessage dus heb ik er niet echt last van verder maar opvallend blijf ik het wel vinden.
My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans
Ja wat wel herkenbaar is "oooh ja jij hebt geen WhatsApp hé, ja dan kun je niet in de groepapp mee doen" maar er niet voor open willen staan om Signal te installeren, terwijl ze wel tig andere apps gebruiken (waardoor het voor hun toch al niet meer uitmaakt...). Ik kan niemand verplichten natuurlijk.Donstil schreef op zondag 26 januari 2025 @ 21:38:
[...]
Ooh die ervaring heb ik helemaal niet. Ik heb nu een jaartje of drie geen whatsapp meer en moet zeker wekelijks nog wel aan iemand uitleggen waarom, heel af en toe is er wel begrip maar meestal alleen ongeloof (vaak uit onwetendheid uiteraard).
Gelukkig zit 95% van mijn privé omgeving op iMessage dus heb ik er niet echt last van verder maar opvallend blijf ik het wel vinden.
Mijn boefje is liev!
Ooh ik vraag ze overigens niet om Signal of welke andere app dan ook te installeren.JB schreef op zondag 26 januari 2025 @ 21:48:
[...]
Ja wat wel herkenbaar is "oooh ja jij hebt geen WhatsApp hé, ja dan kun je niet in de groepapp mee doen" maar er niet voor open willen staan om Signal te installeren, terwijl ze wel tig andere apps gebruiken (waardoor het voor hun toch al niet meer uitmaakt...). Ik kan niemand verplichten natuurlijk.
Vaak vind het zijn weg wel, zakelijke relaties vallen dan vaak terug op e-mail en privé hebben ze iMessage meestal wel op de telefoon maar wordt alleen uit gewoonte whatsapp gebruikt.
Dat van groepen herken ik wel, ik heb nog nooit echt iets gemist daardoor maar bij de voorpret ben ik dan vaak niet betrokken, dat is soms jammer maar ook net zo vaak een genot
Nu bijvoorbeeld gaat een goeie vriend van mij trouwen en loopt er een vrijgezellenfeest groep, ik heb alleen een SMS’je over de datum en later eentje voor een tikkie gehad, precies goed

Het WhatsApp-alternatief Signal is momenteel de meest gedownloade berichtenapp in Nederlandse appwinkels. De toename in het aantal downloads begon begin januari, meldt de non-profit Signal Foundation. Op sociale media hangt het al de Nederlandse vlag uit: ‘Bedankt NL!’
Ik begrijp logischerwijs dat hij dan uiteraard de app ook moet installeren?
Ik had net namelijk iemand aan de deur die zich in de dag vergist had en om in de toekomst te voorkomen dat mensen die iets bij mij af komen halen, voor een dichte deur staan en mij dan kunnen contacteren via Signal. (deze zin loopt niet lekker, hopelijk begrijpen jullie mijn vraag)
Ja, dan moet je uitzetten dat contacten je telefoonnummer kunnen zien. En desgewenst je username roteren als alles afgehandeld is.StopEcocide schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 15:04:
Vraagje: Kan ik mijn Signal username op Marktplaats afgeven zodat deze persoon mij kan bereiken, zonder dat hij mijn nummer te zien krijgt?
Ik begrijp logischerwijs dat hij dan uiteraard de app ook moet installeren?
Je kunt ook een signal.me-link delen, die leidt je volgens mij vanzelf naar het downloaden van de app als je die nog niet hebt.
[ Voor 12% gewijzigd door Bananenplant op 15-02-2025 15:27 ]
Aha, op die manier. Zo maak je op een subtiele manier toch reclame voor Signal.Bananenplant schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 15:25:
[...]
Ja, dan moet je uitzetten dat contacten je telefoonnummer kunnen zien. En desgewenst je username roteren als alles afgehandeld is.
Je kunt ook een signal.me-link delen, die leidt je volgens mij vanzelf naar het downloaden van de app als je die nog niet hebt.
Kijk anders eens in de app bij de QR-code en de link daarachter. Waarschijnlijk kun je die zelfs los van je gebruikersnaam roteren.StopEcocide schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 15:29:
[...]
Aha, op die manier. Zo maak je op een subtiele manier toch reclame voor Signal.
Thanks voor tip. Ik had het al gezienBananenplant schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 15:33:
[...]
Kijk anders eens in de app bij de QR-code en de link daarachter. Waarschijnlijk kun je die zelfs los van je gebruikersnaam roteren.
Ik heb de link doorgestuurd naar iemand die geen Signal had, maar die kon daar alleen gebruik van maken als zij de app zou installeren. Wat voor meerwaarde heeft het delen dan?
Wat is de 'minimale' manier om zo min mogelijk Signal info te delen met iemand die de app niet heeft en toch met deze persoon in contact te komen?
[ Voor 3% gewijzigd door StopEcocide op 16-02-2025 12:13 ]
Die is er niet. De meerwaarde zit erin dat je een disposable id hebt om contact op te nemen. Daarnaast is het handig dat iemand niet zelf de app hoeft op te zoeken als iemand deze nog niet heeft.StopEcocide schreef op zondag 16 februari 2025 @ 12:09:
[...]
Ik heb de link doorgestuurd naar iemand die geen Signal had, maar die kon daar alleen gebruik van maken als zij de app zou installeren. Wat voor meerwaarde heeft het delen dan?
Wat is de 'minimale' manier om zo min mogelijk Signal info te delen met iemand die de app niet heeft en toch met deze persoon in contact te komen?
Trouwens, wel belangrijk: het id voor contact discovery is dan wel disposable, je deelt alsnog wel je profiel met de ander als je een message request doet/accepteert. Dus je bent dan niet ineens anoniem ofzo.
[ Voor 14% gewijzigd door Bananenplant op 16-02-2025 12:54 ]
Dat is voor mij een van de belangrijke features in een berichten app, dat ik relevante informatie niet kwijt raak.
Signal kan naar iCloud backup-pen, althans het roept iCloud aan zie ik in de settings van mijn iPhone. In de app zie ik er niets van terug.swhnld schreef op zondag 23 februari 2025 @ 22:27:
Is het ondertussen mogelijk om in Signal automatisch een backup te maken naar een cloud oplossing? Heb het ooit getest, maar toen kon het niet en ben ik gegevens kwijt geraakt en gestopt met het gebruik ervan.
Dat is voor mij een van de belangrijke features in een berichten app, dat ik relevante informatie niet kwijt raak.
/f/image/DDfr7jptl57KyovOeP7Pt0E8.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door Donstil op 23-02-2025 22:51 ]
Staan er dingen in Signal (of een andere chatapp) die je niet kunt missen, vraag ik puur uit interesse?swhnld schreef op zondag 23 februari 2025 @ 22:27:
Is het ondertussen mogelijk om in Signal automatisch een backup te maken naar een cloud oplossing? Heb het ooit getest, maar toen kon het niet en ben ik gegevens kwijt geraakt en gestopt met het gebruik ervan.
Have you tried turning it off and on again?
Nee, dit is helaas nog altijd niet mogelijk en zo'n beetje het enige grote probleem van Signal. Telefoon kwijt, stuk of (per ongeluk) gereset = alle berichten en niet elders opgeslagen media kwijt. Als je die niet kwijt wil raken, dan moet je Signal Desktop koppelen en daaruit een back-up trekken. Deze kan je dan alleen niet herstellen naar je telefoon, maar dan heb je in ieder geval de geschiedenis nog.swhnld schreef op zondag 23 februari 2025 @ 22:27:
Signal's dev team gaf wel een hint (zie "what's next") dat eraan gewerkt wordt (en zie ook deze commit), maar we moeten nog ff zien wat dat dan gaat worden. Ze hadden dit jaren geleden al mogelijk kunnen maken op uiterst veilige manier, is puur onwil (en niemand weet precies waarom).
Anyway, het lijkt er op dat ze na tig jaar misschien toch eindelijk het licht gezien hebben; dus hopen dat het er heel snel aankomt.
Ja, absoluut. Maar voor mij persoonlijk: ook dingen die ik misschien best zou kunnen missen wil ik gewoon bewaren. Lekker makkelijk en die paar MB opslag: lekker boeiend.Gr4mpyC3t schreef op zondag 23 februari 2025 @ 22:58:
[...]
Staan er dingen in Signal (of een andere chatapp) die je niet kunt missen, vraag ik puur uit interesse?
[ Voor 20% gewijzigd door WhatsappHack op 24-02-2025 00:19 ]
Hier had uw reclame kunnen staan.
Ben niet van plan om de hele dag te gaan lopen prediken maar in mijn omgeving schuiven verschillende bubbels langzaam van WhatsApp naar Signal. Toch blijven er altijd een paar groepen - familie / ouders van school/sportvereniging - die vast houden aan WhatsApp.
En je kunt natuurlijk allerlei technische argumenten aandragen, maar daarmee raak je - in mijn optiek - niet snel de juiste snaar.
Iemand ervaringen met wat nou wel werkt? Of is het een kwestie van wachten tot de massa komt?
Het eerste issue is dat niet iedereen zin heeft in twee kwebbel apps, waarbij je dus moet bijhouden hoe je mensen moet benaderen.
Ten tweede weten mensen niet dat beide apps naast elkaar kunnen bestaan. Dat klinkt triviaal, maar ik werk als vrijwilliger bij SeniorWeb en die vraag is mij al diverse malen gesteld. Geen representatieve groep natuurlijk, maar toch.
Ten derde vragen mensen zich af wat de zo privė is aan whatsapp berichten in de stijl van “Wat een lekker weer vandaag. Ben lekker naar het bos gegaan”.
[ Voor 9% gewijzigd door wjvh op 06-03-2025 10:56 ]
Dat is geen vastliggend lijstje. Ik denk dat, omdat het heel persoonlijk is, het voor jou toch vooral wachten gaat worden. Het grote tegen-argument is 'iedereen gebruikt het' en nu er groepen beginnen te schuiven gaan we naar een situatie dat straks velen meerdere chat-apps naast elkaar moeten gaan gebruiken. We gaan nooit geheel van WA naar iets anders, dat zie ik iig niet gebeuren.Rubik_31415 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 10:36:
Wat zijn in jullie ervaringen de meest steekhoudende argumenten om mensen mee te krijgen naar Signal?
Ben niet van plan om de hele dag te gaan lopen prediken maar in mijn omgeving schuiven verschillende bubbels langzaam van WhatsApp naar Signal. Toch blijven er altijd een paar groepen - familie / ouders van school/sportvereniging - die vast houden aan WhatsApp.
En je kunt natuurlijk allerlei technische argumenten aandragen, maar daarmee raak je - in mijn optiek - niet snel de juiste snaar.
Iemand ervaringen met wat nou wel werkt? Of is het een kwestie van wachten tot de massa komt?
Goedemiddag collega's, zomaar even wat leesvoer op de vrijdag.
Ergens rond 2012 meldde ik me aan bij Whatsapp. Een briljant eenvoudig stukje software waardoor ik toen met m'n tweedehands blackberry berichtjes kon sturen over wifi. (...) Abonnementskosten: €1 per jaar.
Whatsapp werd in 2014 overgenomen door Facebook / Meta. Meta heeft zich sindsdien ontwikkeld tot een bedrijf waar de eindgebruikers niet langer de klanten zijn, maar het product dat verhandeld wordt. In de loop der jaren zijn de algemene voorwaarden gewijzigd zodanig dat alle gebruikersgegevens geïntegreerd worden in hun immense datastelsel, en worden gebruikt voor advertentie- en marketingdoeleinden. En of ze zich houden aan die (toch al erg ruime) voorwaarden is nog maar de vraag - denk aan bijv. het Cambridge Analytica schandaal.
Na jaren van toenemend ongemak is de recente draai van Meta richting het trumpisme, waarbij de beschermingsmechanismen tegen desinformatie en extremisme zijn uitgeschakeld, voor mij de druppel. En ik ben niet de enige.
Voor whatsapp blijkt Signal hét 1-op-1-alternatief te zijn. Ik heb het een weekje uitgeprobeerd en me wat ingelezen. Dit zijn mijn redenen om nu over te stappen:
1) Signal is niet van de Amerikaanse technogarchie, maar een zelfstandige non-profit stichting;
2) álle gebruikersdata wordt end-to-end-versleuteld en is voor tussenliggende partijen onbruikbaar (Signal zelf heeft ook geen flauw idee wat de gebruikers doen met hun app);
3) gebruikersdata wordt dus niet verhandeld, en er is geen ad-based verdienmodel;
4) de programmeercode van Signal is openbaar, dus iedereen kan controleren hoe er precies met user data wordt omgesprongen en of er geen achterdeurtjes e.d. zijn ingebouwd;
5) Signal wordt door steeds meer bedrijven en overheden al verplicht gesteld voor vertrouwelijke communicatie, en is in Nederland al weken de meest gedownloade mobiele app in de stores. Het momentum is nu daar.
6) de basisfunctionaliteit is identiek aan whatsapp, dus eraan gewend raken is geen kunst. En Signal en Whatsapp zijn prima naast elkaar te gebruiken - voor nu onvermijdelijk, hopelijk een tijdelijke situatie.
Wie doet er mee? :-) Ben benieuwd.
In Nederlandse ambtenaren heb ik niet zoveel vertrouwen. Het heilige geloof in Amerika zit diep.
De Chinezen hebben hun eigen intranet opgebouwd maar ja die hebben de Amerikanen nooit vertrouwd.
"Ik accepteer de gebruiksvoorwaarden van Whatsapp niet"Rubik_31415 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 10:36:
Wat zijn in jullie ervaringen de meest steekhoudende argumenten om mensen mee te krijgen naar Signal?
Nou dank je wel maar weer. Waar komt dat idee vandaan?emeralda schreef op zondag 9 maart 2025 @ 11:52:
In Nederlandse ambtenaren heb ik niet zoveel vertrouwen. Het heilige geloof in Amerika zit diep.
Inmiddels ook wat vrienden/familie groepen over gekregen naar Signal. Niet door het direct in de groep te gooien maar mensen persoonlijk benaderd (Hey, ben jij eigenlijk bekend met Signal?). En dat levert best redelijk succes op (Wel van gehoord maar nog niet geprobeerd / Ja, mijn bootcamp groep is ook al over).
En best wel veel enthousiasme, zeker ook bij de mensen van wie ik het niet had verwacht eigenlijk (soort anti-Trump movement). Nu hopen dat ze daar ook blijven, en mensen in hun omgeving de stap ook meer en meer gaan maken (netwerk-effect).
Nederlandse geschiedenis sinds 1945.PrimusIP schreef op zondag 9 maart 2025 @ 19:02:
[...]
Nou dank je wel maar weer. Waar komt dat idee vandaan?
Dit is wel een beetje kort door de bocht toch?
Welke geschiedenis? Bron? Onderzoek?emeralda schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 13:30:
Nederlandse geschiedenis sinds 1945.
Ik ben zowel ambtenaar als dat ik geschiedenis heb gestudeerd. Dus ben wel benieuwd waarop je dat heilige geloof dan baseert.
De nieuwe contacten stromen ook nog binnen. Ik ben benieuwd wat voor effect dat incident over Jemen nog gaat hebben verder...
[ Voor 27% gewijzigd door Bananenplant op 27-03-2025 07:43 ]
Ja Google bla, maar de behoefte om automatisch makkelijk in de cloud een backup te maken is er blijkbaar wel.
Hier nog een makkelijk alternatief voor of een workaround?
Ik ben van mening dat een goede, simpele backupoplossing een vereiste is, willen mensen echt overstappen op Signal. De mensen hier op GoT redden het wel, maar de gemiddelde persoon wil iets dat gewoon werkt en wil bij verlies of defect van de telefoon kunnen beschikken over een backup.sambalbaj schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 09:29:
Ik loop er tegenaan dat mensen die best Signal willen gebruiken ervaren dat ze niet zoals in WhatsApp makkelijk een automatische backup kunnen doen in Google Drive.
Ja Google bla, maar de behoefte om automatisch makkelijk in de cloud een backup te maken is er blijkbaar wel.
Hier nog een makkelijk alternatief voor of een workaround?
Met de goede argumenten erbij denk ik dat mensen het ook zullen accepteren dat de user interface anders is en bepaalde functionaliteiten wellicht (nog) niet aanwezig zijn.
Juist het ontbreken van een goede, laagdrempelige backup-functionaliteit weerhoudt mij ervan om m'n gezin en familie te stimuleren over te stappen.
[ Voor 7% gewijzigd door Cranberry op 27-03-2025 19:27 ]
Een gemiddeld persoon doet helemaal niet aan back-ups maar verwacht wel dat er een back-up is als het misgaat.Cranberry schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 19:26:
[...]
Ik ben van mening dat een goede, simpele backupoplossing een vereiste is, willen mensen echt overstappen op Signal. De mensen hier op GoT redden het wel, maar de gemiddelde persoon wil iets dat gewoon werkt en wil bij verlies of defect van de telefoon kunnen beschikken over een backup.
Met de goede argumenten erbij denk ik dat mensen het ook zullen accepteren dat de user interface anders is en bepaalde functionaliteiten wellicht (nog) niet aanwezig zijn.
Juist het ontbreken van een goede, laagdrempelige backup-functionaliteit weerhoudt mij ervan om m'n gezin en familie te stimuleren over te stappen.
In dat opzicht denk ik dat er weinig verschil is tussen Whatsapp en Signal.
Wie zijn deze gemiddelde personen dan?oohh schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 20:44:
[...]
Een gemiddeld persoon doet helemaal niet aan back-ups maar verwacht wel dat er een back-up is als het misgaat.
In dat opzicht denk ik dat er weinig verschil is tussen Whatsapp en Signal.
Genoeg familie en vrienden hier draaien allemaal back-ups van whatsapp omdat erom gevraagd wordt en het zo verrekte makkelijk is deze te draaien en te importeren.
Dit weten ze dan ook door meermaals in het verleden een back-up geïmporteerd te hebben toen ze een nieuwe telefoon namen. En nee. Geen van hun zit hier op tweakers.
In retrospect, it was inevitable
Signal heeft een wizard om data over te zetten naar een telefoon op hetzelfde platform zodat je verder kunt waar je gebleven was als je bijvoorbeeld een nieuwe telefoon hebt.zer0l schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 04:51:
[...]
Genoeg familie en vrienden hier draaien allemaal back-ups van whatsapp omdat erom gevraagd wordt en het zo verrekte makkelijk is deze te draaien en te importeren.
Dit weten ze dan ook door meermaals in het verleden een back-up geïmporteerd te hebben toen ze een nieuwe telefoon namen. En nee. Geen van hun zit hier op tweakers.
Maar nogmaals: Signals eigen cloudback-ups wordt aan gewerkt. Daarbij lijkt onbeperkt media opslaan wel in een betaalde tier te komen.
Is er ergens waar we dat kunnen traceren en ondersteunen?Bananenplant schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 12:10:
Er wordt momenteel gewerkt aan cloud back-ups van Signal zelf.
In de gaten houden wat er op GitHub gecommit wordt en een donatiebadge nemen denk ik?swhnld schreef op woensdag 2 april 2025 @ 16:40:
[...]
Is er ergens waar we dat kunnen traceren en ondersteunen?
https://community.signalu...ed-cloud-backups/2798/477
[ Voor 26% gewijzigd door Matthijs8 op 03-06-2025 16:31 ]
Volgens mij bedoel je deze:Matthijs8 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 13:31:
Dit draadje houd commits van de backup feature in de gaten:
https://community.signalu...transfer-backups/15529/59
https://community.signalu...ed-cloud-backups/2798/470
Ah ja klopt, verkeerde link gekopieerdBananenplant schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 13:47:
[...]
Volgens mij bedoel je deze:
https://community.signalu...ed-cloud-backups/2798/470

Weten jullie of zoiets ook eraan komt voor Signal? Of misschien kan het al met een workaround? Want dan kan ik echt over en meer mensen vragen mee te gaan.
Signal heeft daar zelf niets over gecommuniceerd in ieder geval. De organisatie achter Signal is ook lang niet zo groot als die van WhatsApp. Ik verwacht dan ook dat ze prioriteit gaan geven aan andere zaken die voor het meerendeel van de gebruikers meerwaarde biedt.Meestermaas schreef op maandag 9 juni 2025 @ 11:31:
Al jaren een tevreden gebruiker van Signal hier en ik zie ook steeds meer groei in gebruikers. Met mijn dual sim telefoon heb ik 2 nummers en dus ook 2x WhatsApp. 1x privé en 1x business. Ideaal, want zo hou ik werk en privé goed gescheiden.
Weten jullie of zoiets ook eraan komt voor Signal? Of misschien kan het al met een workaround? Want dan kan ik echt over en meer mensen vragen mee te gaan.
Als workaround zou je Signal op basis van een gebruikersnaam in kunnen richten. Het telefoonnummer dat je gebruikt hebt voor Signal verberg je vervolgens.
Een betere constructie dan deze heb ik zelf ook nog niet gevonden.
Installeer Molly voor je tweede telefoonnummer.Meestermaas schreef op maandag 9 juni 2025 @ 11:31:
Al jaren een tevreden gebruiker van Signal hier en ik zie ook steeds meer groei in gebruikers. Met mijn dual sim telefoon heb ik 2 nummers en dus ook 2x WhatsApp. 1x privé en 1x business. Ideaal, want zo hou ik werk en privé goed gescheiden.
Molly is momenteel het go-to antwoord voor vragen omtrent het gebruiken van zaken als Signal als gekoppeld apparaat op Android en het meerdere instanties van Signal op dezelfde telefoon gebruiken. Plus dat ze aan security hardening hebben gedaan. Beide zijn zaken die Signal weliswaar in de officiële clients (nog) niet ondersteunt, maar via Molly dus gewoon alsnog mogelijk zijn
Dit gaat niet werken. Je telefoonnummer verbergen heeft precies dat effect: dat je geen discoverability via je telefoonnummer meer hebt. Het helpt je echter niet verder om meerdere instanties van Signal op dezelfde telefoon te kunnen installeren. Plus dat je voor zakelijk gebruik waarschijnlijk juist wel discoverability via je telefoonnummer wilt.Gr4mpyC3t schreef op maandag 9 juni 2025 @ 11:40:
[...]
Als workaround zou je Signal op basis van een gebruikersnaam in kunnen richten. Het telefoonnummer dat je gebruikt hebt voor Signal verberg je vervolgens.
[ Voor 34% gewijzigd door Bananenplant op 09-06-2025 12:02 ]
Voor Android zo te zien. Hoe zit dat met iOS?Bananenplant schreef op maandag 9 juni 2025 @ 11:58:
[...]
Installeer Molly voor je tweede telefoonnummer.
Molly is momenteel het go-to antwoord voor vragen omtrent het gebruiken van zaken als Signal als gekoppeld apparaat op Android en het meerdere instanties van Signal op dezelfde telefoon gebruiken. Plus dat ze aan security hardening hebben gedaan. Beide zijn zaken die Signal weliswaar in de officiële clients (nog) niet ondersteunt, maar via Molly dus gewoon alsnog mogelijk zijn.
Goed punt, daar had ik nog niet aan gedacht.Bananenplant schreef op maandag 9 juni 2025 @ 11:58:
[...]
Dit gaat niet werken. Je telefoonnummer verbergen heeft precies dat effect: dat je geen discoverability via je telefoonnummer meer hebt. Het helpt je echter niet verder om meerdere instanties van Signal op dezelfde telefoon te kunnen installeren. Plus dat je voor zakelijk gebruik waarschijnlijk juist wel discoverability via je telefoonnummer wilt.
Er is een iPad-client van Signal zelf. Meerdere telefoonnummers op iOS wordt lastiger.Gr4mpyC3t schreef op maandag 9 juni 2025 @ 12:17:
[...]
Voor Android zo te zien. Hoe zit dat met iOS?
Sowieso is de featurepariteit van Signal voor iOS nog wel een dingetje

Mbt backuppen, al een tijdje niet meer hoeven doen, maar bij een nieuwe telefoon was het wel steeds gedoe en duurde het tergend lang om je historie over te zetten. Begrijp ik uit bovenstaande dat iCloud nu ook Signal mee kan backuppen? Want dat scheelt natuurlijk enorm.
Mijn boefje is liev!
M'n vrouw en ik zijn voor onze communicatie in elk geval op Signal overgestapt. Wat ik zelf qua feature het meest mis: Carplay ondersteuning.Bananenplant schreef op maandag 9 juni 2025 @ 12:29:
[...]
Sowieso is de featurepariteit van Signal voor iOS nog wel een dingetje.
Maar goed, wat ik er zo van zie is er een feature request - maar vooralsnog lijkt er geen werk van gemaakt te worden.
Nee? Signal werkt aan eigen cloud back-ups. Laatste dat ik weet is dat in de gratis tier je berichten zitten en 30 dagen terug aan media.JB schreef op maandag 9 juni 2025 @ 14:47:
Begrijp ik uit bovenstaande dat iCloud nu ook Signal mee kan backuppen? Want dat scheelt natuurlijk enorm.
Helemaal mee eens en ik begrijp niet dat een dergelijke oplossing er nog niet is.Cranberry schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 19:26:
[...]
Ik ben van mening dat een goede, simpele backupoplossing een vereiste is, willen mensen echt overstappen op Signal. De mensen hier op GoT redden het wel, maar de gemiddelde persoon wil iets dat gewoon werkt en wil bij verlies of defect van de telefoon kunnen beschikken over een backup.
Een eenvoudige backup procedure zal volgens mij inderdaad veel mensen over de streep trekken en doen besluiten om Signal te gaan gebruiken.
Maar ik ben van mening dat je dan zelf een cloud of extern opslagmedium moet kunnen kiezen en niet een cloud bij Signal zelf. Hierdoor zouden alsnog persoonlijke gegevens bij Signal terecht komen en dat zou ik niet willen. Dan gooit Signal het hele principe dat Signal geen persoonlijke gegevens verzameld overboord!
Ze behoeven volgens mij alleen een eenvoudige softwarematige keuzemogelijkheid aan te bieden om de backupfile op te slaan op een door de gebruiker op te geven opslagmedium.
Om de backupfile van Signal te bewaren kopieer ik de automatische backupfile van Signal naar een aparte map op mijn smartphone.
Daarna kopieer ik de files in die map naar mijn eigen cloud.
Bovenstaande doe ik automatisch met de app FolderSync.
Ik denk dat de ‘normale gebruiker’ dit ook juist wil. Natuurlijk is het prettig om zelf te kunnen kiezen waar je back-up naartoe gaat, maar buiten Tweakers en wat nieuwsgierigen zal bijna niemand zich hiermee bezighouden. Om de kritieke massa te bereiken en van Signal een succes te maken, moet je sommige zaken nu eenmaal simpel en daarmee gebruiksvriendelijk houden.
Maar waarom bieden ze 100 GB aan via hun eigen dienst? Dat krijg je toch nooit van z’n leven vol?
Ik sta wat ambivalent ten opzichte van de huidige opzet.
Het is mooi dat er een laagdrempelige ingebouwde backupfunctionaliteit wordt toegevoegd aan Signal.
Voor mezelf (als techno-enthousiast) vind ik het prima als de locale backup blijft zoals deze is. Als voorstander van privacy ben ik zeker ook bereid te betalen voor deze voorziening.
Juiste voor de 'gewone' gebruiker, is het jammer dat er geen mogelijkheid is om zonder kosten alles (berichten + media/content) te kunnen backuppen. Juist het eenvoudig gebruik maken van de API's die zowel Android als IOS bieden, bieden die mogelijkheid wel.
[ Voor 5% gewijzigd door Cranberry op 04-07-2025 10:10 ]
Als Signal dat zou doen dan kannibaliseren ze het eigen businessmodel? Wat heb je aan een versleutelde chatoplossing als je met drie klikken je data alsnog upload naar bijvoorbeeld Apple of Google?Cranberry schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 10:05:
Juiste voor de 'gewone' gebruiker, is het jammer dat er geen mogelijkheid is om zonder kosten alles (berichten + media/content) te kunnen backuppen. Juist het eenvoudig gebruik maken van de API's die zowel Android als IOS bieden, bieden die mogelijkheid wel.
Waarom moet het gratis? Daar moeten we toch eens vanaf, het idee dat alles maar gratis moet zijn terwijl tegelijkertijd je data verpatst wordt.Cranberry schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 10:05:
[...]
Je hebt daar inderdaad een punt mee denk ik.Gr4mpyC3t schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 11:56:
[...]
Als Signal dat zou doen dan kannibaliseren ze het eigen businessmodel? Wat heb je aan een versleutelde chatoplossing als je met drie klikken je data alsnog upload naar bijvoorbeeld Apple of Google?
De ellende is echter dat ik graag mensen wil overhalen om Signal ipv Whatsapp te gebruiker, maar dat het ontbreken van een fatsoenlijke, laagdrempelige backupmogelijkheid mij daar tot nu toe van heeft weerhouden.
Veel mensen geven niet of weinig om privacy. Als een alternatief dan geld kost, dan haken velen af vrees ik.
Daarnaast ben je gewild of ongewild toch al veroordeeld tot Google of Apple. Als je daar al zoveel hebt staan, dan maakt een backup van Signal ook niet uit. Bovendien kom ik nog genoeg mensen tegen die met Meta/Facebook niets te maken willen hebben, maar moeilijk van Whatsapp af kunnen komen.
Ik ben vooral een voorstander van keuzevrijheid op dit gebied:
- Backup naar GoogleDrive of iCloud (gemak, 'kostenloos')
- Backup alleen lokaal (privacy)
- Backup bij Signal (privacy, kosten afhankelijk van keuze).
Eens, maar we moeten eerlijk zijn: verreweg de meeste mensen interesseert privacy helemaal niets als ze maar geen geld hoeven te betalen voor iets.Bananenplant schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 12:18:
[...]
Waarom moet het gratis? Daar moeten we toch eens vanaf, het idee dat alles maar gratis moet zijn terwijl tegelijkertijd je data verpatst wordt.
Persoonlijk vind ik het prima om iets te betalen omdat ik niet wil dat ik met m'n data betaal.
[ Voor 16% gewijzigd door Cranberry op 04-07-2025 12:25 ]
Lokaal syncen naar Google of Apple en je bent al klaar.Cranberry schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 12:22:
[...]
- Backup naar GoogleDrive of iCloud (gemak, 'kostenloos')
- Backup alleen lokaal (privacy)
- Backup bij Signal (privacy, kosten afhankelijk van keuze).
Klopt, maar dat moet dan wel vanuit de interface van Signal geactiveerd kunnen worden. Anders blijft het een techneuten-dingetje.Bananenplant schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 12:24:
[...]
Lokaal syncen naar Google of Apple en je bent al klaar.
De meeste mensen gebruiken Signal zonder te doneren. Dat stukje perspectief zou men ook wel eens mogen hanteren.Cranberry schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 12:22:
[...]
Eens, maar we moeten eerlijk zijn: verreweg de meeste mensen interesseert privacy helemaal niets als ze maar geen geld hoeven te betalen voor iets.
Persoonlijk vind ik het prima om iets te betalen omdat ik niet wil dat ik met m'n data betaal.
Een aantal kennissen in mijn kring vindt die back-up ook een dingetje, dus het speelt absoluut. Hoe laagdrempeliger het te configureren is, hoe beter.Cranberry schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 12:22:
Je hebt daar inderdaad een punt mee denk ik.
De ellende is echter dat ik graag mensen wil overhalen om Signal ipv Whatsapp te gebruiker, maar dat het ontbreken van een fatsoenlijke, laagdrempelige backupmogelijkheid mij daar tot nu toe van heeft weerhouden.
Veel mensen geven niet of weinig om privacy. Als een alternatief dan geld kost, dan haken velen af vrees ik.
Daarnaast ben je gewild of ongewild toch al veroordeeld tot Google of Apple. Als je daar al zoveel hebt staan, dan maakt een backup van Signal ook niet uit. Bovendien kom ik nog genoeg mensen tegen die met Meta/Facebook niets te maken willen hebben, maar moeilijk van Whatsapp af kunnen komen.
Ik zie alleen niet in hoe je zoiets gratis kunt aanbieden terwijl je (vanzelfsprekend) ook inkomsten nodig hebt. De enige oplossing die tot nu toe op grote schaal wordt ingezet, is het verkopen van gebruikersdata.
Voor WhatsApp betaalde destijds vrijwel niemand de vrijwillige bijdrage van 99 cent om de app te gebruiken. Je zit in een soort catch-22 waar je niet uitkomt, totdat er een breed besef ontstaat dat gratis gebruik maken van iets helemaal niet gratis is. Maar ik durf inmiddels ook wel te stellen dat we dat met z’n allen niet echt voelen. Er is geen direct gevaar zichtbaar, dus zal het allemaal wel meevallen. Zo denken velen waarschijnlijk?
Het artikel geeft mij als betrekkelijke leek op dit gebied geen duidelijheid.
Heb ik in de nieuwe situatie dan nog de mogenlijkheid om de gegevens naar mijn eigen 'cloud' over te brengen zoals ik nu doe?
Is het juist dat Signal de backupinformatie op hun eigen cloud willen opslaan?
En wat is er dan mis met een eenvoudige softwarematige keuzemogelijkheid aan te bieden om de backupfile op te slaan op een door de gebruiker op te geven opslagmedium vraag ik mij af.
Vooral als je de backupfile voorziet van een encryptie sleutel die jij als gebruiker ergens anders bewaard?
Als gewone gebruikers even met de Franse slag kijken of er een back-up gemaakt kan worden dan zien ze niet dat het een keuze is en denken ze al snel dat het al snel beiden moet en dan is het “laat maar, te veel gedoe”.
Er staat onder andere in dat ze kort na de cloud back-ups zullen komen met een cross-platform formaat voor lokale back-ups dat ook incrementele back-ups ondersteunt.Daby schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 11:25:
[...]
Het artikel geeft mij als betrekkelijke leek op dit gebied geen duidelijheid.
Heb ik in de nieuwe situatie dan nog de mogenlijkheid om de gegevens naar mijn eigen 'cloud' over te brengen zoals ik nu doe?
Is het juist dat Signal de backupinformatie op hun eigen cloud willen opslaan?
Dat hoeft niet zo te zijn,RoRoNL schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 11:29:
^^ Omdat dit al snel verwarrend is.
Als gewone gebruikers even met de Franse slag kijken of er een back-up gemaakt kan worden dan zien ze niet dat het een keuze is en denken ze al snel dat het al snel beiden moet en dan is het “laat maar, te veel gedoe”.
je zou bijvoorbeeld een optie kunnen geven onder het instellingen menu die default op 'uit' staat.
En, een goede toelichting is ook op z'n plaats.
https://community.signalu...ndroid-7-56-release/71434
Ik ben overigens zonder deze feature van iOS naar Android gemigreerd. Daarvoor had ik wel een gekoppelde Signal desktop met de hele geschiedenis nodig, maar dat was in mijn geval ideaal, omdat daar meer berichten op staan dan op mijn iPhone, aangezien de vorige was overleden. Je kunt op Android een back-up maken, met deze tool (https://github.com/bepaal...-tools?tab=readme-ov-file) de Signal desktop geschiedenis hierin importeren en dit dan weer terugezetten in Signal Android.
Bij de beta thread wordt in een comment aangegeven dat migreren van een linked device naar een main device ook er aan komt, maar pas na de initiële release. Dus deze tool blijft tot dan nog interessant voor als je in de desktop versie meer geschiedenis hebt dan in de iOS/Android versie.
[ Voor 7% gewijzigd door Matthijs8 op 07-09-2025 12:56 ]
Dit is er nog steeds niet voor iOS of wel? Afgelopen week Signal gegevens overgezet voor mijn moeder (iPhone Xr naar 16) maar dat duurde gewoonweg 45 min. En dan heeft zij amper wat over te zetten, want zoveel appt ze niet.Matthijs8 schreef op zondag 7 september 2025 @ 12:20:
De cloud backup functie is nu beschikbaar in de beta voor Android:
https://community.signalu...ndroid-7-56-release/71434
Ik hoop dat dat snel via iOS zelf kan, zodat het sneller gaat.
Mijn boefje is liev!
Het zit nog niet in de iOS beta nee. Mijn ervaring met Signal overzetten naar een nieuwe iphone is inderdaad dat het lang duurt (3 uur), en als het dan mislukt kun je weer helemaal overnieuw beginnen.JB schreef op zondag 7 september 2025 @ 21:06:
[...]
Dit is er nog steeds niet voor iOS of wel? Afgelopen week Signal gegevens overgezet voor mijn moeder (iPhone Xr naar 16) maar dat duurde gewoonweg 45 min. En dan heeft zij amper wat over te zetten, want zoveel appt ze niet.
Ik hoop dat dat snel via iOS zelf kan, zodat het sneller gaat.