Gr4mpyC3t schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 11:56:
[...]
Als Signal dat zou doen dan kannibaliseren ze het eigen businessmodel? Wat heb je aan een versleutelde chatoplossing als je met drie klikken je data alsnog upload naar bijvoorbeeld Apple of Google?
Je hebt daar inderdaad een punt mee denk ik.
De ellende is echter dat ik graag mensen wil overhalen om Signal ipv Whatsapp te gebruiker, maar dat het ontbreken van een fatsoenlijke, laagdrempelige backupmogelijkheid mij daar tot nu toe van heeft weerhouden.
Veel mensen geven niet of weinig om privacy. Als een alternatief dan geld kost, dan haken velen af vrees ik.
Daarnaast ben je gewild of ongewild toch al veroordeeld tot Google of Apple. Als je daar al zoveel hebt staan, dan maakt een backup van Signal ook niet uit. Bovendien kom ik nog genoeg mensen tegen die met Meta/Facebook niets te maken willen hebben, maar moeilijk van Whatsapp af kunnen komen.
Ik ben vooral een voorstander van keuzevrijheid op dit gebied:
- Backup naar GoogleDrive of iCloud (gemak, 'kostenloos')
- Backup alleen lokaal (privacy)
- Backup bij Signal (privacy, kosten afhankelijk van keuze).
Eens, maar we moeten eerlijk zijn: verreweg de meeste mensen interesseert privacy helemaal niets als ze maar geen geld hoeven te betalen voor iets.
Persoonlijk vind ik het prima om iets te betalen omdat ik niet wil dat ik met m'n data betaal.
[
Voor 16% gewijzigd door
Cranberry op 04-07-2025 12:25
]