Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:11
Bananenplant schreef op maandag 9 juni 2025 @ 12:29:
[...]
Sowieso is de featurepariteit van Signal voor iOS nog wel een dingetje :/ .
M'n vrouw en ik zijn voor onze communicatie in elk geval op Signal overgestapt. Wat ik zelf qua feature het meest mis: Carplay ondersteuning.

Maar goed, wat ik er zo van zie is er een feature request - maar vooralsnog lijkt er geen werk van gemaakt te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:46
JB schreef op maandag 9 juni 2025 @ 14:47:
Begrijp ik uit bovenstaande dat iCloud nu ook Signal mee kan backuppen? Want dat scheelt natuurlijk enorm.
Nee? Signal werkt aan eigen cloud back-ups. Laatste dat ik weet is dat in de gratis tier je berichten zitten en 30 dagen terug aan media.

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daby
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 08-07 12:18
Cranberry schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 19:26:
[...]

Ik ben van mening dat een goede, simpele backupoplossing een vereiste is, willen mensen echt overstappen op Signal. De mensen hier op GoT redden het wel, maar de gemiddelde persoon wil iets dat gewoon werkt en wil bij verlies of defect van de telefoon kunnen beschikken over een backup.
Helemaal mee eens en ik begrijp niet dat een dergelijke oplossing er nog niet is.
Een eenvoudige backup procedure zal volgens mij inderdaad veel mensen over de streep trekken en doen besluiten om Signal te gaan gebruiken.
Maar ik ben van mening dat je dan zelf een cloud of extern opslagmedium moet kunnen kiezen en niet een cloud bij Signal zelf. Hierdoor zouden alsnog persoonlijke gegevens bij Signal terecht komen en dat zou ik niet willen. Dan gooit Signal het hele principe dat Signal geen persoonlijke gegevens verzameld overboord!

Ze behoeven volgens mij alleen een eenvoudige softwarematige keuzemogelijkheid aan te bieden om de backupfile op te slaan op een door de gebruiker op te geven opslagmedium.

Om de backupfile van Signal te bewaren kopieer ik de automatische backupfile van Signal naar een aparte map op mijn smartphone.
Daarna kopieer ik de files in die map naar mijn eigen cloud.
Bovenstaande doe ik automatisch met de app FolderSync.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bananenplant
@Daby, dit al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 23:57
Het lijkt me juist wel logisch dat Signal de back-upfunctie in eigen hand houdt. Zo blijft de data binnen de Signal-entiteit en blijkt nu bovendien dat die end-to-end versleuteld is en niet eens aan jou als gebruiker gekoppeld wordt. Prima zo!

Ik denk dat de ‘normale gebruiker’ dit ook juist wil. Natuurlijk is het prettig om zelf te kunnen kiezen waar je back-up naartoe gaat, maar buiten Tweakers en wat nieuwsgierigen zal bijna niemand zich hiermee bezighouden. Om de kritieke massa te bereiken en van Signal een succes te maken, moet je sommige zaken nu eenmaal simpel en daarmee gebruiksvriendelijk houden.

Maar waarom bieden ze 100 GB aan via hun eigen dienst? Dat krijg je toch nooit van z’n leven vol?

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:24
Ik sta wat ambivalent ten opzichte van de huidige opzet.
Het is mooi dat er een laagdrempelige ingebouwde backupfunctionaliteit wordt toegevoegd aan Signal.

Voor mezelf (als techno-enthousiast) vind ik het prima als de locale backup blijft zoals deze is. Als voorstander van privacy ben ik zeker ook bereid te betalen voor deze voorziening.

Juiste voor de 'gewone' gebruiker, is het jammer dat er geen mogelijkheid is om zonder kosten alles (berichten + media/content) te kunnen backuppen. Juist het eenvoudig gebruik maken van de API's die zowel Android als IOS bieden, bieden die mogelijkheid wel.

[ Voor 5% gewijzigd door Cranberry op 04-07-2025 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
Cranberry schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 10:05:

Juiste voor de 'gewone' gebruiker, is het jammer dat er geen mogelijkheid is om zonder kosten alles (berichten + media/content) te kunnen backuppen. Juist het eenvoudig gebruik maken van de API's die zowel Android als IOS bieden, bieden die mogelijkheid wel.
Als Signal dat zou doen dan kannibaliseren ze het eigen businessmodel? Wat heb je aan een versleutelde chatoplossing als je met drie klikken je data alsnog upload naar bijvoorbeeld Apple of Google?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bananenplant
Cranberry schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 10:05:
[...]
Waarom moet het gratis? Daar moeten we toch eens vanaf, het idee dat alles maar gratis moet zijn terwijl tegelijkertijd je data verpatst wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranberry
Gr4mpyC3t schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 11:56:
[...]

Als Signal dat zou doen dan kannibaliseren ze het eigen businessmodel? Wat heb je aan een versleutelde chatoplossing als je met drie klikken je data alsnog upload naar bijvoorbeeld Apple of Google?
Je hebt daar inderdaad een punt mee denk ik.
De ellende is echter dat ik graag mensen wil overhalen om Signal ipv Whatsapp te gebruiker, maar dat het ontbreken van een fatsoenlijke, laagdrempelige backupmogelijkheid mij daar tot nu toe van heeft weerhouden.

Veel mensen geven niet of weinig om privacy. Als een alternatief dan geld kost, dan haken velen af vrees ik.
Daarnaast ben je gewild of ongewild toch al veroordeeld tot Google of Apple. Als je daar al zoveel hebt staan, dan maakt een backup van Signal ook niet uit. Bovendien kom ik nog genoeg mensen tegen die met Meta/Facebook niets te maken willen hebben, maar moeilijk van Whatsapp af kunnen komen.

Ik ben vooral een voorstander van keuzevrijheid op dit gebied:
- Backup naar GoogleDrive of iCloud (gemak, 'kostenloos')
- Backup alleen lokaal (privacy)
- Backup bij Signal (privacy, kosten afhankelijk van keuze).
Bananenplant schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 12:18:
[...]

Waarom moet het gratis? Daar moeten we toch eens vanaf, het idee dat alles maar gratis moet zijn terwijl tegelijkertijd je data verpatst wordt.
Eens, maar we moeten eerlijk zijn: verreweg de meeste mensen interesseert privacy helemaal niets als ze maar geen geld hoeven te betalen voor iets.
Persoonlijk vind ik het prima om iets te betalen omdat ik niet wil dat ik met m'n data betaal.

[ Voor 16% gewijzigd door Cranberry op 04-07-2025 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
Cranberry schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 12:22:
[...]

- Backup naar GoogleDrive of iCloud (gemak, 'kostenloos')
- Backup alleen lokaal (privacy)
- Backup bij Signal (privacy, kosten afhankelijk van keuze).
Lokaal syncen naar Google of Apple en je bent al klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
Bananenplant schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 12:24:
[...]

Lokaal syncen naar Google of Apple en je bent al klaar.
Klopt, maar dat moet dan wel vanuit de interface van Signal geactiveerd kunnen worden. Anders blijft het een techneuten-dingetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
[...]

Eens, maar we moeten eerlijk zijn: verreweg de meeste mensen interesseert privacy helemaal niets als ze maar geen geld hoeven te betalen voor iets.
Persoonlijk vind ik het prima om iets te betalen omdat ik niet wil dat ik met m'n data betaal.
De meeste mensen gebruiken Signal zonder te doneren. Dat stukje perspectief zou men ook wel eens mogen hanteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
Je hebt daar inderdaad een punt mee denk ik.
De ellende is echter dat ik graag mensen wil overhalen om Signal ipv Whatsapp te gebruiker, maar dat het ontbreken van een fatsoenlijke, laagdrempelige backupmogelijkheid mij daar tot nu toe van heeft weerhouden.

Veel mensen geven niet of weinig om privacy. Als een alternatief dan geld kost, dan haken velen af vrees ik.
Daarnaast ben je gewild of ongewild toch al veroordeeld tot Google of Apple. Als je daar al zoveel hebt staan, dan maakt een backup van Signal ook niet uit. Bovendien kom ik nog genoeg mensen tegen die met Meta/Facebook niets te maken willen hebben, maar moeilijk van Whatsapp af kunnen komen.
Een aantal kennissen in mijn kring vindt die back-up ook een dingetje, dus het speelt absoluut. Hoe laagdrempeliger het te configureren is, hoe beter.

Ik zie alleen niet in hoe je zoiets gratis kunt aanbieden terwijl je (vanzelfsprekend) ook inkomsten nodig hebt. De enige oplossing die tot nu toe op grote schaal wordt ingezet, is het verkopen van gebruikersdata.

Voor WhatsApp betaalde destijds vrijwel niemand de vrijwillige bijdrage van 99 cent om de app te gebruiken. Je zit in een soort catch-22 waar je niet uitkomt, totdat er een breed besef ontstaat dat gratis gebruik maken van iets helemaal niet gratis is. Maar ik durf inmiddels ook wel te stellen dat we dat met z’n allen niet echt voelen. Er is geen direct gevaar zichtbaar, dus zal het allemaal wel meevallen. Zo denken velen waarschijnlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daby
Het artikel geeft mij als betrekkelijke leek op dit gebied geen duidelijheid.
Heb ik in de nieuwe situatie dan nog de mogenlijkheid om de gegevens naar mijn eigen 'cloud' over te brengen zoals ik nu doe?
Is het juist dat Signal de backupinformatie op hun eigen cloud willen opslaan?

En wat is er dan mis met een eenvoudige softwarematige keuzemogelijkheid aan te bieden om de backupfile op te slaan op een door de gebruiker op te geven opslagmedium vraag ik mij af.
Vooral als je de backupfile voorziet van een encryptie sleutel die jij als gebruiker ergens anders bewaard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoRoNL
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
^^ Omdat dit al snel verwarrend is.
Als gewone gebruikers even met de Franse slag kijken of er een back-up gemaakt kan worden dan zien ze niet dat het een keuze is en denken ze al snel dat het al snel beiden moet en dan is het “laat maar, te veel gedoe”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
Daby schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 11:25:
[...]

Het artikel geeft mij als betrekkelijke leek op dit gebied geen duidelijheid.
Heb ik in de nieuwe situatie dan nog de mogenlijkheid om de gegevens naar mijn eigen 'cloud' over te brengen zoals ik nu doe?
Is het juist dat Signal de backupinformatie op hun eigen cloud willen opslaan?
Er staat onder andere in dat ze kort na de cloud back-ups zullen komen met een cross-platform formaat voor lokale back-ups dat ook incrementele back-ups ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daby
RoRoNL schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 11:29:
^^ Omdat dit al snel verwarrend is.
Als gewone gebruikers even met de Franse slag kijken of er een back-up gemaakt kan worden dan zien ze niet dat het een keuze is en denken ze al snel dat het al snel beiden moet en dan is het “laat maar, te veel gedoe”.
Dat hoeft niet zo te zijn,
je zou bijvoorbeeld een optie kunnen geven onder het instellingen menu die default op 'uit' staat.
En, een goede toelichting is ook op z'n plaats.
Pagina: 1 2 3 Laatste