• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:59

Signal, speak freely. Twitter: @SignalApp.

Wat is Signal?

Signal Messenger, beter bekend als Signal, is een instant messenger voor telefoons. Het is qua functionaliteit zeer goed te vergelijken met andere bekende apps, zoals WhatsApp en Telegram. Het uitgangspunt is het bieden van veilige privécommunicatie. Berichten zijn standaard end-to-end versleuteld en de architectuur is erop gericht dat Signal zo min mogelijk van zijn gebruikers hoeft te weten om de dienst te kunnen aanbieden. Leuk weetje: het onderliggende Signal-protocol wordt ook gebruikt door bijvoorbeeld WhatsApp voor end-to-end encryptie :) . Net als bij WhatsApp is het momenteel verplicht om een telefoonnummer te gebruiken voor registratie, maar er wordt wel voorbereidend werk gedaan om die verplichting los te kunnen laten.

Een feature die mogelijk zal opvallen in Signal is het zogenaamde veiligheidsnummer. Dit is een vingerafdruk van de chat tussen jou en een andere gebruiker. Signal zal een waarschuwing tonen wanneer dit veiligheidsnummer verandert omdat dit kan betekenen dat iemand anders het telefoonnummer van je contactpersoon gekaapt heeft om zich voor hem/haar uit te geven. Het kan ook betekenen dat je contactpersoon Signal opnieuw geïnstalleerd heeft :) . Het is ook mogelijk om veiligheidsnummers te verifiëren, een beetje in de verte te vergelijken met PGP public key signing.

Naast 1:1 chats zijn groepschats mogelijk (met in 2020 eindelijk toegevoegde groepsbeheerfuncties :) ). Daarnaast kun je met Signal (video)bellen, zowel 1:1 als in groepen met maximaal 8 deelnemers.

Door wie wordt Signal gemaakt?

Signal wordt gemaakt door de Signal Foundation. Hun missie:
To develop open source privacy technology that protects free expression and enables secure global communication.
[...]
With our flagship product, Signal Messenger, we believe championing user privacy means keeping your data out of anyone’s hands, including our own, rather than “responsibly” managing your data.
Twee bekende figuren bij Signal zijn cryptograaf Moxie Marlinspike en een van de oprichters van WhatsApp, Brian Acton. Signal is non-profit en wordt gefinancierd met donaties. Als je Signal een tof product vindt en het zelf wilt ondersteunen, dan kan dat hier.

Naast de Signal Foundation zelf is er ook een actieve gebruikerscommunity waar sommige developers ook lezen en posten. Daarnaast worden er levendige discussies gevoerd over allerlei aspecten van Signal en de wereld er omheen.

Omdat de ontwikkelcapaciteit beperkt is en privacy first telkens het uitgangspunt is kan het soms iets langer duren voordat bepaalde features in Signal worden geïmplementeerd die je al wel in andere messengers ziet. Sommige mensen vinden ook dat Signal vergeleken met andere apps net even wat minder gelikt is.

Op welke platforms is Signal beschikbaar?

Signal is beschikbaar voor Android en iOS. Je vindt de app in de Play Store resp. App Store. Zonder Google Play op Android is het mogelijk een apk te sideloaden.

Daarnaast kun je apparaten koppelen zodat je bijvoorbeeld lekker op het toetsenbord van je desktopcomputer berichtjes kunt tikken.

Waarom zou ik Signal willen gebruiken in plaats van een andere messenger?

Dit is natuurlijk puur persoonlijk. Vergeleken met andere messengers verzamelt Signal nagenoeg geen metadata van jou en je contacten. WhatsApp doet dit bijvoorbeeld wel. Als je Signal met Telegram vergelijkt is Signal altijd end-to-end versleuteld, inclusief groepsgesprekken. End-to-end encryptie is bij Telegram optioneel en bij groepsgesprekken überhaupt niet mogelijk. Zie verder ook deze uitleg uit de Privacy Toolbox van Bits of Freedom. Maar buiten dit alles is Signal gewoon een functioneel goed complete messenger voor dagelijks gebruik tussen jou en je geliefde contacten :) .

Enkele prominenten die Signal gebruiken:Het is alleen natuurlijk wel saai als je de enige bent die een messengerapp gebruikt. Als blijkt dat je weinig contacten in Signal hebt en zit te peinzen over hoe je daar wat aan kunt doen kun je eens in dit topic kijken: Privacyvriendelijk appen: je omgeving helpen overstappen.

Kan ik Signal ook een beetje leuk aankleden?

Jazeker! Er zijn verschillende manieren waarop je Signal kunt personaliseren.
  • Profielnaam, profielfoto en een statusregel. Duh ;) .
  • Wallpapers: toegegeven, de bijgeleverde achtergronden zijn niet veel soeps. Maar je kunt zelf gedownloade achtergronden gebruiken en ook per chat aanpassen.
  • Je kunt de chatbubbels van je contacten verschillende kleuren geven.
  • Signal heeft al geruime tijd de beschikking over een dark theme.
  • Giphy support.
  • Sticker packs. Er wordt standaard 1 pack meegeleverd, verdere sticker packs kun je bijvoorbeeld op https://signalstickers.com/ downloaden.
  • Op Android kun je kiezen tussen emoji in Android- of iOS-stijl.

Kan ik Signal ook gebruiken op andere apparaten dan mijn telefoon?

Naast je primaire apparaat, je telefoon, is het mogelijk om tot 5 apparaten te koppelen. Platforms waarvoor dit mogelijk is:
  • Windows (via hier)
  • Mac (via hier)
  • Linux (Debian-gebaseerde distro's) (via hier)
  • iPad
  • Op Android-tablets is dit niet mogelijk. Je kunt Signal echter wel als primair apparaat op een Android-tablet gebruiken door de code uit de registratie-sms die je op een ander toestel ontvangt over te tikken.
Enige dingen om aan te denken als je gekoppelde apparaten gebruikt:
  • Na het koppelen kun je het apparaat zelfstandig gebruiken, ook als je telefoon uit staat. De architectuur van Signal is dusdanig dat berichten die je ontvangt naar je telefoon en al je gekoppelde apparaten worden gestuurd.
  • Dit is geen sync. Dat betekent dat je eerdere berichthistorie niet naar een nieuw gekoppeld apparaat gehaald wordt.
  • Als je een gekoppeld apparaat weinig gebruikt kan het soms even duren voordat alle berichten die je al op andere apparaten hebt ontvangen zijn binnengehaald.
  • De desktopapps lopen qua functionaliteit soms wat achter op de telefoonapps. Achtergronden instellen en groepsbeheerfuncties zijn op de desktopapps bijvoorbeeld momenteel nog niet beschikbaar.
  • De bescherming van data in ruste: op telefoons is encryptie van je apparaat gemeengoed, maar op consumenten-pc's niet. Als je de desktopapp op een niet versleutelde pc gebruikt zal de data die daarop staat dus relatief eenvoudig toegankelijk zijn als iemand fysieke toegang tot je pc heeft.

Zijn er nog dingen waar ik aan moet denken als ik Signal gebruik?

Batterijoptimalisatie op Android
Door aggresieve batterijoptimalisatie op sommige Androidtoestellen kan het gebeuren dat je berichten pas binnenkrijgt als je de app opent. Fabrikanten plaatsen apps als WhatsApp op een whitelist hiervoor, maar bij Signal is dat niet altijd het geval. Als je hier last van hebt kun je hier kijken hoe je dit op je toestel kunt oplossen.

Gespreksgeschiedenis exporteren naar een nieuwe telefoon
  • iOS -> iOS is het overzetten van je gespreksgeschiedenis mogelijk. In de loop van 2020 is hiervoor een mooie wizard gebouwd.
  • Android -> Android: sinds versie 5.5.4 (maart 2021) is dit ook hier mogelijk met een mooie wizard.
  • Android -> iOS of andersom: dit is nog niet mogelijk.
  • Importeren van andere apps: dit is nog niet mogelijk.

Veranderen van telefoonnummer
Veranderen van telefoonnummer met behoud van je profiel en historie is momenteel niet mogelijk.

Foto's en filmpjes ontvangen
Signal heeft zijn eigen beveiligde opslag voor foto's en filmpjes. Dit zorgt ervoor dat wat je ontvangt niet standaard in de foto-app van je telefoon te vinden zal zijn maar dat hiervoor eerst een handmatige actie voor nodig is. Het privacyvoordeel is hier dat wat je ontvangt niet standaard voor andere apps beschikbaar is.

Back-ups
  • Op Android is het mogelijk om dagelijks een back-up naar de lokale opslag van je telefoon te laten schrijven. Dit staat niet automatisch aan, denk daar dus aan als je bijvoorbeeld besluit om een factory reset van je telefoon te doen.
  • Op iOS is het maken van back-ups momenteel niet mogelijk.
  • Op Signal Desktop is het maken van back-ups/exports officieel niet mogelijk, hoewel het theoretisch wel mogelijk lijkt om zelf een script te maken dat dit voor je uit de database exporteert dmv sqlcipher.
Zie verder ook hier.

Startpost kan tzt naar behoefte worden uitgebreid met meer details over features, techniek en beleid :) .

[Voor 4% gewijzigd door Bananenplant op 18-03-2021 16:39]

Signal. Speak freely

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ik gebruik Signal (/textsecure) sinds het begin en Threema sinds pakweg 2014. Als ik die twee vergelijk vind ik Threema over het algemeen net wat prettiger werken, met name
Bananenplant schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 21:26:
... Net als bij WhatsApp is het momenteel verplicht om een telefoonnummer te gebruiken voor registratie, maar er wordt wel voorbereidend werk gedaan om die verplichting los te kunnen laten.
Heeft Threema vanaf het begin prima opgelost vind ik, al heeft het gedwongen aan een telefoonnummer koppelen ook voordelen (de kans is groter dat je iemands ID al weet, en gebruikers hoeven minder zorg te dragen voor het behouden van hun ID (bij Threema raakten contacten regelmatig hun oude ID kwijt bij een telefoondefect)
Daarnaast vind ik vergeleken met Signal de manier waarop Threema gebruikersauthenticatie heeft vormgegeven veen van de sterke punten. Het is altijd erg duidelijk in hoeverre je de sleutel van een contact geverifieerd hebt, en het verifiëren is prettig geïmplementeerd. Ik denk dat Signal op dat punt nog wel wat zou kunnen verbeteren.

Omgekeerd heeft Signal natuurlijk ook voordelen, bijvoorbeeld het wisselen. van e2e-keys, en lagere kosten.

Als ik zou moeten kiezen zou ik het op dit moment bij Threema houden, met name vanwege mijn subjectieve en nog niet echt door mij verder op eigenschappen gekwalificeerde gebruikservaring.

[Voor 6% gewijzigd door begintmeta op 21-02-2021 09:15]

• Bananenplant
Omdat ik het nog niet over mijn eigen ervaringen heb gehad: ik ben Signal echt als daily driver gaan gebruiken sinds er een standalone desktopapp voor is (dus niet als Chrome-extensie zoals eerder). Sinds laat 2018, een beetje rondom #deletefacebook, is het naast sms de enige messenger die ik gebruik.

Ik gebruik het op Android ook als standaard sms-app en ik moet zeggen: het bevalt prima :) . In het verleden waren er wel contacten met antieke Androidtoestellen die last hadden van berichten die laat bezorgd werden, maar dat lijkt onder mijn contacten al geruime tijd geen probleem meer te zijn. En wat ook wel fijn zou zijn is als als je een bericht op één apparaat verwijdert het ook op andere apparaten wordt verwijderd in plaats van dat je per apparaat je verwijderactie moet herhalen, maar dat vind ik geenszins een onoverkomelijk probleem.

Er zijn een paar dingen die ik wel spannend vind op het moment:
  1. Sommige gebruikers in Frankrijk, Duitsland en Italië ontvangen de laatste tijd phishingberichten van "Amazon" waarin staat dat ze een iPhone 12 gewonnen hebben. Deze berichten zijn afkomstig van roulerende Vietnamese telefoonnummers. Voor zover ik weet is het tot nu toe gelukkig geen probleem dat bij Nederlandse gebruikers speelt. Op het gebruikersforum wordt gevraagd om een reportfunctie voor scammers, maar naast dat je daar de fte's voor moet hebben trek je dan natuurlijk een gigantisch blik wormen open qua moderatie. De Signal Foundation heeft er nog niet op gereageerd, ik hoop dat ze snel met een adequaat middel tegen spam komen, danwel aan de serverkant (blokkeren bij verdachte gebruikspatronen), danwel door features in de client (landcodes kunnen filteren, zelflerend spamfilter, oid).
  2. Telegram is een half sociaal netwerk waarin, doordat je geen e2ee voor groepen hebt, gigantische groepen kunt maken. Vanaf buiten is dat iets dat aandacht trekt en de roep om moderatie van het platform aanwakkert. Signal ondersteunt nu groepen met tot 1000 gebruikers en group links die je gemakkelijk kunt verspreiden om bekenden en onbekenden voor een bepaalde groep uit te nodigen. Samen met plannen voor andere identifiers dan telefoonnummers hoop ik dat dit geen ongewenste aandacht trekt waarmee er druk komt om het platform te gaan modereren.
Daarnaast is de Signal Foundation soms wat onhandig qua PR als het om op dingen reageren gaat. In het verleden was het beleid om niets over nieuwe features te zeggen totdat ze af waren, maar dat is gelukkig al wel een heel stuk veranderd.

Al met al ben ik echter vooral erg blij met hoe men bezig is met het een messenger voor iedereen en niet alleen voor security geeks te maken. Achtergrondjes, stickers, en het lijkt erop dat met versie 5.4 voor Android de app een optische facelift krijgt zodat hij moderner oogt. De optie om de door een contactpersoon zelf ingestelde profielfoto te tonen ipv die je in je adresboek hebt staan vind ik ook een erg welkome recente verbetering :) .

Signal. Speak freely

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Door de ontwikkelingen rond Whatsapp had ik wel wat meer van de toestroom richting Signal verwacht eigenlijk. Tot nu toe zijn dat echter maar een handje vol contacten geweest.

Niet meer dan “Een van die messengers” die ik naast iMessage gebruik dus.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Ik gebruik het al jaren graag en heb intussen, vooral sinds de WA-voorwaarden saga, zoveel contacten over dat ik helemaal over zou kunnen stappen zonder veel te hoeven inleveren. Probleem is echter dat Signal voor iOS een megaprobleem heeft: er is geen enkele manier om je chats te back-uppen. OWS heeft er zelfs alles aan gedaan om te zorgen dat dit niet kan. Zelfs lokale versleutelde backups kunnen niet, geen iTunes uitwisseling - noppes.

Om deze reden gebruik ik het alsnog enigszins terughoudend en kan ik niet volledig overstappen noch daar heel hard voor pushen bij anderen. Wat ik intussen wel doe is de Desktop cliënt gebruiken als soort van fallback en backup, maar totdat ik een werkende manier heb om daar alles uit te exporteren (naar PDF, dat zou ik acceptabel vinden; al heb ik veel liever dat de chats te herstellen zijn op het toestel zoals met WhatsApp kan) ben ik huiverig. Ik heb er de software weliswaar voor, maar een dependency daarvan wordt al jaren niet ge-update en heb ik helaas nog niet aan de praat gekregen.

Al met al is Signal een van de beste en meest toegankelijke vervangers voor WhatsApp en uiterst privacy vriendelijk. Dus het is zeker een aanrader als je wilt overstappen naar een messenger met meer privacy en veiligheid :) Dé aanrader zelfs.

Ik probeer ondanks de back-up tekortkoming wel mensen die iets minder privacy vriendelijke messengers zoals WhatsApp of extreem onveilige messengers zoals Telegram en FB Messenger gebruiken te overtuigen om op z’n minst Signal ernaast te installeren. Hoe meer dat er doen, hoe groter de kans op een omslagpunt. :) Ik beveel Signal dus wel aan.

[Voor 3% gewijzigd door WhatsappHack op 21-02-2021 19:04. Reden: typo fix]

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

• Bananenplant
@WhatsappHack ik vind historie zelf niet zo boeiend (ik bewaar maximaal 500 berichten per chat), maar is dit toevallig ook iets waarvan ze hebben uitgelegd waarom niet? Wat er op iOS gebeurt volg ik iets minder.

Ik herinner me vaag dat de devs zeiden dat het veel werk was om het migreren naar een nieuwe telefoon op iOS op een veilige manier mogelijk te maken ivm beperkingen in iOS zelf, maar de details ervan weet ik verder niet. Dat was rond de tijd dat deze feature geïntroduceerd werd.

Signal. Speak freely

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik gebruik het nu ongeveer een jaar op ios en heb geen Whatsapp meer voor privé dingen, zakelijk moet ik nog wel Whatsapp gebruiken. Ik merk eigenlijk maar weinig verschil tussen de 2 apps, berichtjes en fotos sturen gaat net zo makkelijk en meer doe ik er eigenlijk niet mee.

• Bananenplant
@Donstil naar wat ik meegekregen heb is die toestroom vooral in landen zonder GDPR geweest. Eigenlijk zou Arjen Lubach een keer een item over metadata en lobbydruk door techgiganten moeten maken :+ .

Ik heb er onlangs wat tijd en geduld in gestoken om wat schoonfamilie uit te nodigen. Dat ging eigenlijk probleemloos :) .

Signal. Speak freely

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Probleem is ook een beetje dat ik niet die gast wil zijn die loopt te leuren voor een andere chat app. Of erger nog die dick zijn die zegt “wil je mij bereiken? Installeer dan maar signal”.

Ik laat het initiatief dus liggen bij de mensen die whatsapp gebruiken en daar helpt de Whatsapp commotie nu wel iets bij.

Mijn “belangrijke” contacten/gesprekken zitten gelukkig al op iMessage overigens. Dus zowel whatsapp als Signal (en Telegram) zijn puur voor erbij.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

• WhatsappHack
  • Niet online
Bananenplant schreef op zondag 21 februari 2021 @ 16:38:
@WhatsappHack ik vind historie zelf niet zo boeiend (ik bewaar maximaal 500 berichten per chat), maar is dit toevallig ook iets waarvan ze hebben uitgelegd waarom niet? Wat er op iOS gebeurt volg ik iets minder.
Ik vind geschiedenis juist heel belangrijk haha. Handig, fijn, herinneringen (aan overleden mensen), etc.
Nee niet echt een uitleg, enkel de uitleg waarom ze het niet in lokale backups zetten; omdat het aanzetten voor lokale backups er ook voor zorgt dat het in iCloud terecht komt als je iCloud-backups aan hebt staan. Dat vinden ze onacceptabel (al zou dat imho bij de user moeten liggen of ze aanraden even dat schuifje om te zetten, maar alé) en kan ik wel inkomen dat ze dat liever niet (zomaar) hebben - safety first.

Dat verklaart echter niet waarom ze geen alternatieven hebben, zoals net als op Android het lokaal aanmaken van backups en dan bijvoorbeeld via USB kopieren, met AirDrop of, als je dat graag wilt, toch handmatig uploaden naar een clouddienst. (Is dan toch versleuteld...) Daar zijn meerdere uiterst veilige manieren voor; en ik zou er zelfs nog wel mee kunnen leven als ik gewoon een export kan doen maar niet kan herstellen; maar dat ik bijvoorbeeld iig wel PDF'jes heb. (Al wordt dat uiteindelijk ook omslachtig als je een keer gereset bent, kan je niet mergen...) En die vragen, daar heb ik nog geen enkel zinnig antwoord op gezien behalve "we kijken er naar" - maar dat kijken duurt nogal lang. Dat ze voorzichtig zijn snap ik, maar dat er helemaal geen enkele mogelijkheid is om ook maar een bit aan gespreksdata te exporteren is gewoon vervelend. :P
Ik herinner me vaag dat de devs zeiden dat het veel werk was om het migreren naar een nieuwe telefoon op iOS op een veilige manier mogelijk te maken ivm beperkingen in iOS zelf, maar de details ervan weet ik verder niet. Dat was rond de tijd dat deze feature geïntroduceerd werd.
Nou het grappige is dat dát dus juist weer wel kan en itt Android verrekte simpel en snel ook. :P
Als je je telefoon gewoon hebt en die werkt, dan kan je Signal van de ene iPhone naar de andere iPhone overzetten via een ad-hoc WiFi verbinding die ze met elkaar aanmaken. Dat gaat snel, makkelijk en soepel. Alleen als je telefoon stuk gaat, kwijt raakt/gejat wordt of hij moet bijvoorbeeld weg voor reparatie: dan zit je met een probleem. :+ (Ik heb voor reparatie e.d. wel een backup telefoon waar het dan heen kan, maar het blijft omslachtig.)

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

• Nicj56
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:25
Donstil schreef op zondag 21 februari 2021 @ 14:56:
Door de ontwikkelingen rond Whatsapp had ik wel wat meer van de toestroom richting Signal verwacht eigenlijk. Tot nu toe zijn dat echter maar een handje vol contacten geweest.

Niet meer dan “Een van die messengers” die ik naast iMessage gebruik dus.
Heb hem zelf een tijdje gehad, maar sommige dingen van de app(features), begon het wat whatsapp trekjes te krijgen. Dat heeft mijn doen besluiten om hem te verwijderen en de app achter me te laten. Telegram ook gehad, maar daar zit nu weer teveel qua features die ik niet gebruikt. Dus heb doen besluiten om iMessage te gebruiken en WhatsApp erop houd tot de regels in werking gaan, en dan whatsapp te verlaten, want accepteren van die regels ga ik niet meer doen.

MBPr 13" 2017 128GB  iPhone 11 64GB

• ShadowBenji
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23-07-2022

ShadowBenji

Canon 600D | iPhone 8 64GB |

Hey wat leuk, een Signal forum! Blij om te zien dat steeds meer mensen het gebruiken.

Even wat anders dan de bovenstaande berichten: Signal op PC. Ik ervaar persoonlijk dit als een ramp, als ik mag overdrijven. WhatsApp blijf ik actiever gebruiken omdat familie & vrienden nog niet over willen stappen.
Dus ik merk bij sommige dingen gelijk verschil. Bijvoorbeeld op PC als je meerdere berichten elkaar stuurt op verschillende dagen is het moeilijk om daar onderscheid in te maken. Op WhatsApp zie je in het midden van de chat een blauw vakje met de datum. Op Signal alleen onderin het tekstveld. Hierdoor krijg ik het idee dat ik met mezelf praat terwijl de persoon het wel leest.

Issue 2: Dit is persoonlijk maar ik vind het design niet mooi en overzichtelijk. WhatsApp is makkelijker in gebruik, of dit komt omdat ik ben gewend aan WhatsApp web is weet ik niet.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen!

• Harry_Nak
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Onlangs de software van m'n telefoon er opnieuw opgezet, ik was de chatgeschiedenis van Signal gewoon kwijt.

Op andere apparaten stond ook Signal, dus dacht even koppelen en klaar.
Bij mij werkte dat niet, dus dan begin je weer lekker met een frisse start en een lege witte inbox.

Op andere apparaten kan je dan nog wel de chatgeschiedenis zien, maar zodra je signal daar weer wil gebruiken moet je weer koppelen met je telefoon, en begin je ook daar weer met een schone lei.

Ik vind het altijd wel handig als ik weet wat ik voor het laatst naar iemand geschreven heb.

• Bananenplant
@Harry_Nak wat voor os heb je op je telefoon? Op Android zou ik in zo'n geval een backup exporteren en na de factory reset weer importeren.

Signal. Speak freely

• Bananenplant
Ik heb caveats met betrekking tot back-ups even aan de startpost toegevoegd.

Signal. Speak freely

• Harry_Nak
  • Niet online
Bananenplant schreef op maandag 22 februari 2021 @ 12:18:
@Harry_Nak wat voor os heb je op je telefoon? Op Android zou ik in zo'n geval een backup exporteren en na de factory reset weer importeren.
iOS, volgens mij zou je de chatgeschiedenis ook wel terug moeten kunnen zien, alleen werkte dat bij mij niet.
Heb het idee dat Signal gewoon nog niet helemaal af is.

• WhatsappHack
  • Niet online
Harry_Nak schreef op maandag 22 februari 2021 @ 11:00:
Onlangs de software van m'n telefoon er opnieuw opgezet, ik was de chatgeschiedenis van Signal gewoon kwijt.

Op andere apparaten stond ook Signal, dus dacht even koppelen en klaar.
Bij mij werkte dat niet, dus dan begin je weer lekker met een frisse start en een lege witte inbox.

Op andere apparaten kan je dan nog wel de chatgeschiedenis zien, maar zodra je signal daar weer wil gebruiken moet je weer koppelen met je telefoon, en begin je ook daar weer met een schone lei.

Ik vind het altijd wel handig als ik weet wat ik voor het laatst naar iemand geschreven heb.
Toestel reset = alles Signal weg op iOS.
Maar de desktop client bewaart gewoon je chatgeschiedenis en daar begin je niet met een schone lei, zolang je laatste gebruik van de desktop app maar minder dan 30 dagen geleden was. Dan is t gewoon QR-code scannen en doorrrrr.

• Bananenplant
@WhatsappHack, ook al zijn je sleutels daardoor veranderd? Dat wist ik niet :) .

Signal. Speak freely

• WhatsappHack
  • Niet online
Bananenplant schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 06:31:
@WhatsappHack, ook al zijn je sleutels daardoor veranderd? Dat wist ik niet :) .
Yup. Als je telefoon reset, dan krijg je nieuwe sleutels. Dan moet de desktop client wel opnieuw gekoppeld worden, maar als je dat tijdig doet dan volgt er gewoon retransmission en blijft ook je historie bewaard. :)

• Harry_Nak
  • Niet online
WhatsappHack schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 02:08:
[...]

Toestel reset = alles Signal weg op iOS.
Maar de desktop client bewaart gewoon je chatgeschiedenis en daar begin je niet met een schone lei, zolang je laatste gebruik van de desktop app maar minder dan 30 dagen geleden was. Dan is t gewoon QR-code scannen en doorrrrr.
Ja en dat werkte dus bij mij niet

• Bananenplant
Ik zou haast een prepaidkaartje halen om dit soort use cases eens mee uit te proberen...

Signal. Speak freely

• Harry_Nak
  • Niet online
Bananenplant schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 10:21:
Ik zou haast een prepaidkaartje halen om dit soort use cases eens mee uit te proberen...
Ja, al zal je dan zien dat het dan wel goed werkt.
Bij mij werkte het niet, ik had weinig keus.

Ik had natuurlijk wel kunnen kiezen voor een schone installatie op de telefoon, en de geschiedenis op de iPad.
Op de iPad komen dan alleen geen nieuwe berichten meer binnen,..

(Edit: ik had ook nog de Signal desktopclient op mn computer)

[Voor 6% gewijzigd door Harry_Nak op 24-02-2021 11:29]

• walterworld
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:02
Beste leden,

Hier een Unihertz Atom smartphone in gebruik, batterij optimalizatie (Duraspeed en App blocker) staan uit.
Echter lukt het mij alleen om connectie te maken met Singal als ik de vpn(windscribe) aanzet, KPN met bijbehorend modem werkt niet.

Tijdens mij zoektocht kwam ik een reddit post van twee jaar geleden tegen.
https://www.reddit.com/r/..._works_when_my_vpn_is_on/

Hoe zou dit komen?
Dank voor het meedenken! :)

• Bananenplant
@walterworld, werkt het wel als je op een ander netwerk of op mobiele data zit? De server waarmee verbinding gezocht wordt heeft textsecure-service.whispersystems.org als DNS-naam. Kun je die wel resolven?

Signal. Speak freely

• walterworld
Bananenplant schreef op zondag 28 februari 2021 @ 16:58:
@walterworld, werkt het wel als je op een ander netwerk of op mobiele data zit? De server waarmee verbinding gezocht wordt heeft textsecure-service.whispersystems.org als DNS-naam. Kun je die wel resolven?
voor je snelle antwoord :) , hier krijg ik een "Request timed out."
Zowel met wifi als mobiele data.

• Bananenplant
walterworld schreef op zondag 28 februari 2021 @ 17:12:
[...]

Resolven lukt blijkbaar wel. Ik heb even gekeken of ik iets van je model telefoon kan vinden op de gebruikersfora, maar niets gevonden.

Misschien kun je er zelf een topic aanmaken en debuglogs aanleveren zodat iemand ernaar kan kijken. In de app zelf zit ook een functie om problemen te melden.

Oh, je hebt trouwens niet toevallig een proxy ingesteld?

Signal. Speak freely

• walterworld
Bananenplant schreef op zondag 28 februari 2021 @ 18:28:
[...]

Resolven lukt blijkbaar wel. Ik heb even gekeken of ik iets van je model telefoon kan vinden op de gebruikersfora, maar niets gevonden.

Misschien kun je er zelf een topic aanmaken en debuglogs aanleveren zodat iemand ernaar kan kijken. In de app zelf zit ook een functie om problemen te melden.

Oh, je hebt trouwens niet toevallig een proxy ingesteld?
Nee, geen proxy ingesteld. Blijft een telefoon van een Chinees merk, geen idee of zij stieken een Proxy hebben ingesteld.

• Bananenplant
walterworld schreef op zondag 28 februari 2021 @ 21:21:
[...]

Nee, geen proxy ingesteld. Blijft een telefoon van een Chinees merk, geen idee of zij stieken een Proxy hebben ingesteld.
Als ik https://textsecure-service.whispersystems.org/ in een browser open (en de certificaatwaarschuwing negeer, blijkbaar self-signen/pinnen ze dat ;) ) krijg ik dit:

code:
1
{"code":404,"message":"HTTP 404 Not Found"}

Lukt jou dat wel als je dit op een andere computer in je netwerk opent?

Ik bedoelde trouwens een proxy in Signal zelf, bedoeld voor in landen waar Signal geblokkeerd wordt.

Signal. Speak freely

Acties:
  • +1Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
walterworld schreef op zondag 28 februari 2021 @ 17:12:
[...]

Waar resolved ie naar?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bananenplant
@walterworld, ik krijg dit:
Non-authoritative answer:
Name: textsecure-service.whispersystems.org
Address: 13.248.212.111
Name: textsecure-service.whispersystems.org
Address: 76.223.92.165
Als jij bijvoorbeeld 127.0.0.1 krijgt is er een DNS-blocker bezig. Ik weet niet of het IP statisch is, maar het zou iig van Amazon moeten zijn.

Hoe dit te doen? Je kunt bijvoorbeeld de app Termux op je telefoon zetten. Dat is een shell waarin je dan
nslookup textsecure-service.whispersystems.org
kunt uitvoeren. Daar moet je mogelijk wel eerst eenmalig
pkg install dnsutils
voor doen.

[Voor 6% gewijzigd door Bananenplant op 01-03-2021 06:39]

Signal. Speak freely

• walterworld
Bananenplant schreef op zondag 28 februari 2021 @ 21:53:
[...]

Als ik https://textsecure-service.whispersystems.org/ in een browser open (en de certificaatwaarschuwing negeer, blijkbaar self-signen/pinnen ze dat ;) ) krijg ik dit:

code:
1
{"code":404,"message":"HTTP 404 Not Found"}

Lukt jou dat wel als je dit op een andere computer in je netwerk opent?

Ik bedoelde trouwens een proxy in Signal zelf, bedoeld voor in landen waar Signal geblokkeerd wordt.
In Chrome hetzelfde.
Zowel 4G als wifi, VPN aan of uit maakt geen verschil.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bananenplant
@walterworld: pingen zegt niet zo veel omdat dat vaak geblokkeerd wordt. Ik kan dat vanaf hier ook niet.

Maar aan het IP-adres te zien is het dus iig geen DNS-probleem.

Signal. Speak freely

• walterworld
Bananenplant schreef op maandag 1 maart 2021 @ 09:12:
@walterworld: pingen zegt niet zo veel omdat dat vaak geblokkeerd wordt. Ik kan dat vanaf hier ook niet.

Maar aan het IP-adres te zien is het dus iig geen DNS-probleem.
Nogmaals bedankt voor het meedenken beide :)

Toch even die app jij aanbeveelt geïnstalleerd.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bananenplant
@walterworld bij een DNS-lookup moet je https:// en de / op het eind weghalen. Maar aan je ping was ook al te zien dat het resolven wel goed ging :) .

Signal. Speak freely

• walterworld
Bananenplant schreef op maandag 1 maart 2021 @ 09:37:
@walterworld bij een DNS-lookup moet je https:// en de / op het eind weghalen. Maar aan je ping was ook al te zien dat het resolven wel goed ging :) .
Hieruit kunnen jullie waarschijnlijk wel opmaken dat ik een noob ben op dit gebied. :'(

Nu krijg ik idd het zelfde als jou.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bananenplant
...wacht, Chrome op je telefoon? Dus je telefoon kan wel met de server verbinden als je dat vanuit een browser doet?

Signal. Speak freely

• walterworld
Bananenplant schreef op maandag 1 maart 2021 @ 11:12:
[...]

...wacht, Chrome op je telefoon? Dus je telefoon kan wel met de server verbinden als je dat vanuit een browser doet?
Chrome staat op telefoon, maar krijg onderstaande melding.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bananenplant
@walterworld jouw telefoon kan dus gewoon met de server verbinden. Ik denk dan dat er iets is dat de app internettoegang weigert of iets dergelijks...

Signal. Speak freely

Acties:
  • +1Henk 'm!

• walterworld
Bananenplant schreef op maandag 1 maart 2021 @ 12:12:
@walterworld jouw telefoon kan dus gewoon met de server verbinden. Ik denk dan dat er iets is dat de app internettoegang weigert of iets dergelijks...
Dat zou je denken, maar omdat het met vpn wel lukt.

Edit: HELD _/-\o_

Mijn telefoon blokkeert random wat batterij en netwerk -zaken. Wist ik eigenlijk wel, maar al tijden niet meer naar gekeken. ;)

[Voor 34% gewijzigd door walterworld op 01-03-2021 12:40]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bananenplant
@walterworld nou, bijna een pagina aan posts verder dus toch gelukt, mooi :) . En alsjeblieft :) .

Signal. Speak freely

• walterworld
Wat hebben jullie ingesteld op Whatsapp bij about? Om duidelijk te maken dat je liever gebruik maakt van Whatsapp. Zelf heb ik "=beschikbaar op de berichten app Signal"

Maar ben eigenlijk op zoek naar iets pakkend waar dat mensen door getriggerd worden.

• CartmanMMA
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:34

CartmanMMA

Fallus Giganticus

Ik woon zelf in Frankrijk en heb nu meerdere malen een bericht van "Amazon" gekregen dat ik een iPhone 12 heb gewonnen. Natuurlijk is dit flauwekul maar ik vraag mij alleen af hoe ze aan mijn nummer zijn gekomen.

Iemand enig idee want ik kan weinig info vinden op het Signal forum (of ik heb niet goed genoeg gezocht).

PSN: CartmanMMA

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bananenplant
@CartmanMMA dat is niet tof :( . Het lijkt een variatie op sms-spam, de verzender lijkt daarvoor een hele rits Vietnamese nummers geregistreerd te hebben.

Wat je waarschijnlijk zelf ook al gelezen hebt is dat er in de community verschillende suggesties voor features worden gedaan om hier iets aan te kunnen doen, zoals het blacklisten van nummerblokken, alleen is er nog geen officieel reactie.

Ik hoop dat de Signal Foundation wel binnenkort iets communiceert over hoe ze dit probleem willen aanpakken. Genoeg mensen die Signal er de schuld van geven dat iemand ze spamt :/ ...

[Voor 3% gewijzigd door Bananenplant op 09-03-2021 12:31]

Signal. Speak freely

• Bananenplant
https://community.signalu...android-5-5-release/29780

Straks vanaf 5.5 is het simpel overzetten van je data naar een nieuwe telefoon ook mogelijk op Android :Y . En is het ook zeker de bedoeling dat dit uiteindelijk ook cross-platform gaat werken, maar dat schijnt nog aardig wat werk te zijn.

Signal. Speak freely

• Bananenplant
Bananenplant schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 07:08:
https://community.signalu...android-5-5-release/29780

Straks vanaf 5.5 is het simpel overzetten van je data naar een nieuwe telefoon ook mogelijk op Android :Y . En is het ook zeker de bedoeling dat dit uiteindelijk ook cross-platform gaat werken, maar dat schijnt nog aardig wat werk te zijn.
En toen was 5.5.4 uit. Ik zal het even in de TS aanpassen :) .

Signal. Speak freely

• Bananenplant
Zo te zien is de servercode op GitHub weer bijgewerkt.
First off, sorry the source for one of our services was so far behind. We often don't push source until we release things, and there were a few overlapping releases that happened in that period which made it awkward to push at any moment and put us behind. Additionally, we've seen a large increase in spam, and a reluctance to immediately publish the exact anti-spam measures we were responding with to a place where spammers could immediately see them combined with the above to cause this extreme delay.
Ik hoop dat daarmee het gezeur daarover eerst weer even voorbij is :) .

[Voor 5% gewijzigd door Bananenplant op 10-04-2021 13:04]

Signal. Speak freely

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
Is er iets van een roadmap voor Signal te vinden? Ik heb op de community en op Github gezocht, maar er is geen echt duidelijk antwoord te vinden. Als het er niet is, vind ik dat een gemiste kans. Als kleinere speler moeten ze toch wat meer moeite doen om users aan hen te binden.

Het spreekt mij aan dat ze open source zijn en dat ze freedom of speech en veilige communicatie hoog in het vaandel hebben staan, maar een roadmap zou mij meer vertrouwen geven doordat ik weet waar men mee bezig is en wat de planning op de lange termijn is. Ondanks dat ik WhatsApp al de rug toegekeerd heb, wil ik niet binnen de kortste keren weer op iets anders moeten overstappen.

• Bananenplant
@oohh: bij mijn weten is er geen publieke roadmap en worden nieuwe features doorgaans aangekondigd als ze (bijna) klaar zijn.

Wat maakt dat je daarin inzicht nodig hebt voor het hebben van vertrouwen?

Signal. Speak freely

Acties:
  • +5Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
Tweakers heeft er helaas geen artikel over geschreven (zelfs primair non-tech sites als Nu.nl wel :P), maar het lijkt me wel leuk om te delen hier. Moxie, de oprichter van Signal, heeft een Cellebrite apparaat "gevonden nadat deze van een vrachtwagen afviel" en is ermee gaan spelen. Cellebrite had een paar weken geleden een nogal overdreven blog geschreven over Signal, waar ze deden alsof ze de encryptie gekraakt hadden. Daar was Moxie niet zo blij mee, Cellebrite heeft de blog snel verwijderd; maar het kwaad was al geschied en Moxie staat niet bepaald bekend als non-vindictive. Daarbij heeft hij nu dus een aantal kwetsbaarheden gevonden in de Cellebrite software, waarmee ook de host PC overgenomen kan worden.

Lees de blog hier, erg leuke read: https://signal.org/blog/cellebrite-vulnerabilities/
Revenge is sweet, zullen we maar zeggen?

Resultaat even recapped:
- Het blijkt dat de software van Cellebrite dusdanig lek is, dat de boel zwaar te manipuleren is; zowel voor bestaande als toekomstige data nadat een gecompromitteerd toestel is gekoppeld geweest aan de software
- Het blijkt dat Cellebrite software en libraries van Apple verscheept met haar software, wat tegen de voorwaarden ingaat en een DMCA-violation zou zijn. (M.a.w.: Apple zou ze kunnen aanklagen en flink wat centen eisen plus cease & desist. Apple en Cellebrite zijn niet bepaald vriendjes...)
- De suggestie wordt gewekt dat Signal clients vanaf nu voor reeds bestaande gebruikers een bestandje ophalen van de servers, waarmee elk toestel dat aan Cellebrite's software gehangen zou worden dus ge-exploit wordt en de resultaten volledig onbetrouwbaar zijn (voor verleden, heden en toekomst; tot evt. gepatcht door Cellebrite. Of Signal dit ook echt doet is een ander verhaal. ;))
- Gezien deze lekken in de Cellebrite software zitten, zou het zomaar kunnen zijn dat er nu dus het een en ander aan rechtszaken een "appeal" gaan krijgen, omdat de integriteit van Cellebrite's dataverzameling nu zeer discutabel is door het groot aantal beveiligingslekken dat er vermeend inzit. Ik zeg vermeend omdat we het natuurlijk lastig kunnen verifiëren omdat die software niet vrij beschikbaar is, maar ik denk niet dat Moxie z'n reputatie zo ten grabbel zou gooien. Hoe dan ook, er gaan ongetwijfeld vragen gesteld worden en de vraag is hoe betrouwbaar het bewijsmateriaal dan is; zeker in high-profile cases.
- Uit veiligheid, vanwege de opties om diepgaande exploits uit te voeren op de systemen die de software draaien, moet law-enforcement mogelijk veel voorzichtiger zijn met het draaien van Cellebrite' tools om een infectie (op het netwerk) te voorkomen.

Additioneel leesvoer van andere nieuwsbronnen over het onderwerp:
https://arstechnica.com/i...orensics-firm-cellebrite/
https://news.ycombinator.com/item?id=26891811
https://www.theguardian.c...-cracking-tool-cellebrite

Behoorlijk amusant en ik ben heel benieuwd naar de fall-out hiervan... Welke consequenties het nog gaat hebben. Hij heeft ze zo te zien in ieder geval behoorlijk goed te grazen genomen en doet wat een hacker doet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Boondock_Saint
  • Laatst online: 26-03-2022
Echt een fantastische stunt. Vond het ook apart dat de FP er geen artikel aan wijdde, maar ze hebben een balans te bewaken.

Blasphemy is a victimless crime

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bananenplant
Signal heeft onlangs ook weer een subpoena gekregen. En wederom konden ze alleen timestamps overhandigen van wanneer de accounts zijn aangemaakt en wanneer ze het laatste verbonden waren :) .

Signal. Speak freely

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Bananenplant
Weer een PR-actie van Signal:

Facebook wilde blijkbaar niet hebben dat Signal deze ads op Instagram zou runnen.

Gemiste kans :P .

Ook een blogpost van Signal zelf: https://signal.org/blog/t...m-ads-you-will-never-see/

[Voor 9% gewijzigd door Bananenplant op 05-05-2021 12:43]

Signal. Speak freely

Acties:
  • 0Henk 'm!

• curvecheese
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 04-03 22:17
Ik kan wel een groepsapp aanmaken om sms tw verzenden maar vervolgens kan ik daar geen berichten mee verzenden en ik kan ook de groep niet meer verwijderen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bananenplant
curvecheese schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 13:09:
Ik kan wel een groepsapp aanmaken om sms tw verzenden maar vervolgens kan ik daar geen berichten mee verzenden en ik kan ook de groep niet meer verwijderen.
"tw verzenden"? Ik heb nooit geprobeerd niet-Signalcontacten aan een groep toe te voegen. Hoe ik vermoed dat het werkt is dat ze wel gelijk in de groep zitten op het moment dat ze Signal installeren.

Je kunt de groep niet verlaten...? Kun je daar screenshots van maken?

Signal. Speak freely

Acties:
  • 0Henk 'm!

• w0ndersp00n
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-03 20:57
Ik merk in de iOS app een irritante bug. Althans, voor mij een bug. Ik was mijn contactenlijst aan het opruimen. Vreemd genoeg blijven telefoonnummers van contacten die niet meer in mijn telefoon staan in de contactenlijst weergeven. Zelfs na het verwijderen en opnieuw installeren verschenen de telefoonnummers in de contactenlijst van Signal, ook al heb ik nog nooit eerder met deze mensen via Signal gecommuniceerd.
Ik heb uiteindelijk mijn account verwijderd en opnieuw aangemaakt om ook mijn Signal contactenlijst op te schonen. Erg vervelend gedrag dit…

I declare myself to be in physical and mental condition to view sexually explicit adult-oriented material without psychological damage to myself

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Incognitum
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 18:50
w0ndersp00n schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 21:52:
Ik merk in de iOS app een irritante bug. Althans, voor mij een bug. Ik was mijn contactenlijst aan het opruimen. Vreemd genoeg blijven telefoonnummers van contacten die niet meer in mijn telefoon staan in de contactenlijst weergeven. Zelfs na het verwijderen en opnieuw installeren verschenen de telefoonnummers in de contactenlijst van Signal, ook al heb ik nog nooit eerder met deze mensen via Signal gecommuniceerd.
Ik heb uiteindelijk mijn account verwijderd en opnieuw aangemaakt om ook mijn Signal contactenlijst op te schonen. Erg vervelend gedrag dit…
Klopt, in de laatste beta van Signal is dit schijnbaar opgelost, daar ze bij mij nu spontaan verdwenen zijn (iOS)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bananenplant
@w0ndersp00n dit is een punt dat ik zelf ook erg vervelend vind. Een workaround is contacten die je niet meer wilt zien blokkeren. Dan staan ze alleen alsnog in een ander lijstje natuurlijk.

Op de gebruikersfora loopt hier ook een draadje over dat regelmatig nieuwe posts krijgt. Je bent dus niet de enige die er last van heeft. Ik heb laatst ook een van de iOS-devs ook zien zeggen dat ze erover nadenken wat hiermee te doen. Ik denk dat het plan om buiten telefoonnummers andere identifiers te introduceren het wat ingewikkelder maakt dan simpelweg weggooien wat er niet meer in je adresboek staat.

Signal. Speak freely

• w0ndersp00n
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-03 20:57
Na goed zoeken heb ik ook een aantal draadjes gevonden van mensen met hetzelfde probleem. Ik zie alleen nergens of het nu opgelost gaat worden.
Een telefoonnummer blokkeren om te verbergen uit je contactenlijst is nogal een rigoureuze oplossing... Ik wil geen willekeurige telefoonnummers blokkeren (wie weet heb ik in de toekomst nog wel contact), ik wil dat als er naar mijn contactenlijst wordt gekeken, dat de app niet telefoonnummers laat zien die niet in mijn contactenlijst staan.

Ik ben voor nu wel klaar met het opruimen van mijn contactenlijst, maar hopelijk wordt dit euvel opgelost. Het wekt namelijk de indruk dat telefoonnummers uit je contactenlijst ergens worden opgeslagen waar ze niet thuishoren.

I declare myself to be in physical and mental condition to view sexually explicit adult-oriented material without psychological damage to myself

• wcduck
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Heeft iemand een oplossing voor het volgende veelvoorkomende probleem van Signal waardoor het programma grotendeels onbruikbaar wordt: de image gallery laat geen plaatjes zien bij het selecteren van foto's. Hierdoor is het selecteren van foto's of video's ook onmogelijk Behoorlijk frustrerend. Op Github heb ik voor dit euvel helaas geen oplossing voorbij zien komen. Opnieuw installeren heeft weinig zin: bij de tweede keer opstarten treedt het probleem weer op.

Anderen die dit probleem tegenkomen (incl plaatjes):
https://github.com/signalapp/Signal-Android/issues/10603
https://github.com/signalapp/Signal-Android/issues/10394
https://github.com/signalapp/Signal-Android/issues/10264
https://github.com/signalapp/Signal-Android/issues/11014
https://github.com/signalapp/Signal-Android/issues/11212

Iemand een suggestie om Signal werkend te krijgen? De telefoon is een Redmi Note 7.

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bananenplant
Ik was even benieuwd wat jullie van het nieuwe kleurgebruik van gespreksballonnen in Signal vinden. Vooral in Signal voor Android is het best een verandering en zijn ze van het "een kleur ballonnen per contact" afgestapt. In plaats daarvan zijn de ballonnen van je contacten nu grijs en hebben die van jezelf nu een kleur.

Ik moet zeggen dat ik het wel een verbetering vind, het oogt een stuk cleaner :) . Wat ze alleen niet handig gedaan hebben op Android is dat je weliswaar een hint krijgt dat je nu een gesprekskleur kunt kiezen, maar dat dit vervolgens geen effect heeft op je bestaande 1:1-gesprekken. Daar hebben jouw ballonnen nu ineens de kleur die de ballonnen van je gesprekspartner eerder hadden, totdat je in de instellingen de kleuren reset en opnieuw instelt zodat ze voor al je gesprekken gelden. Dat stukje hadden ze er in de wizard wel bij mogen doen vind ik.

Verder zie je nog wel resten van de oude kleuren in de avatars van je contacten (als ze geen plaatje hebben), maar wat ik op de gebruikersfora zag is dat die avatars sowieso nog onder handen genomen gaan worden.

Ik ben er al met al best blij mee, in tegenstelling tot een vocale groep tegenstanders die blijkens de gebruikersfora erg teleurgesteld zijn ;) .

Signal. Speak freely

• ookhoi
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:13
Sinds afgelopen zaterdag 14 juni komen berichten in Signal vrijwel niet meer aan bij mijn vrouw, kinderen en mijzelf (allen Android tussen 4.4 en 11). Af en toe druppelen er berichten binnen in onze groepchat en 1-op-1-chats (net weer 1 van afgelopen zondag), maar de meeste berichten komen niet verder dan 1 vinkje. Berichten uit een andere groepchat krijg ik ook vertraagd binnen.

Signal Desktop op mijn Linux laptop ontvangt iets meer dan mijn telefoon (Android 4.4), maar niet alles, en versturen gaat ook niet beter.

Afgelopen weekend waren we op pad dus 'op 4G' en een guest-wifi, nu thuis op wifi, en iedereen is wel meerdere keren per dag buiten op 4G. Drie telefoons op Ben, 1 op Simpel.

Op internet vind ik alleen oude topics over vertraagde Signal berichten.

Zijn wij echt de enige?

• Bananenplant
@ookhoi, dat is vreemd, ik heb nergens last van. Ik heb op de gebruikersfora ook niets gezien dat op zulke problemen duidt.

Signal. Speak freely

• ookhoi
Bananenplant schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 08:33:
@ookhoi, dat is vreemd, ik heb nergens last van. Ik heb op de gebruikersfora ook niets gezien dat op zulke problemen duidt.
Daar was ik al bang voor :-( Bedankt voor de bevestiging!

• Bananenplant
ookhoi schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 09:41:
[...]

Daar was ik al bang voor :-( Bedankt voor de bevestiging!
De standaard boosdoener is overigens batterij-optimalisatie. Zeker als het gewoon prima werkt als je de app eenmaal opent is het de moeite om dat te bekijken.

Signal. Speak freely

• ookhoi
Bananenplant schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 09:48:
De standaard boosdoener is overigens batterij-optimalisatie. Zeker als het gewoon prima werkt als je de app eenmaal opent is het de moeite om dat te bekijken.
Daar heb ik eerder inderdaad naar gekeken, mijn vrouw kreeg namelijk regelmatig geen notificaties. Ik zal dat nog eens nalopen op alle telefoons. Bedankt voor de tip!

Overigens gebruik ik zelf Signal al jaren, maar tot vorige maand zaten we als gezin vooral op Whatsapp. Dat gebruik ik niet meer dus met z'n allen nu (ook) op Signal.

Zou het liefst Matrix gebruiken maar er zijn geen clients voor mijn antieke 4.4.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ookhoi
Eind van de ochtend kwamen de berichten ineens bij ons binnenstromen in zowel onze groeps-chat als prive-chats,en lijkt Signal weer als vanouds te werken :9

• Bananenplant
ookhoi schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 12:56:
Eind van de ochtend kwamen de berichten ineens bij ons binnenstromen in zowel onze groeps-chat als prive-chats,en lijkt Signal weer als vanouds te werken :9
Mooi zo (y) !

Signal. Speak freely

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pjotter16
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 06-03 18:00
Ik gebruik een calltoaction button op mijn website voor telefoon, email en whatsapp. Ik wil daarbij ook Signal gaan gebruiken/aanbieden, maar ik kan geen handleiding/script/api vinden om een callto button te maken voor Signal.
Is dat er wel of is er een methode om dat voor elkaar te krijgen?

• The Chosen One
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:21

The Chosen One

Zie signature!

Nog mensen hier problemen met het bellen (Signal dus) naar andere mensen? Heb bijv dat het lang op verbinden blijft staan.

En soms hoor ik wel 'toet toet toet' tijdens het connecten/bellen en soms niet. Waar ligt dat aan?

Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc

• benchMarc
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 26-03 22:22
Ik heb de vervelende bug dat wanneer ik een videocall maak vanuit mijn android telefoon naar iemand met een iphone dat ze me nauwelijks kunnen horen. Als ze mij bellen dan gaat het wel goed. Ik dacht eerst dat het door mijn oude androidversie (note 8 ) kwam, maar nu met een s21 ultra precies hetzelfde probleem. Meer mensen die dit hebben meegemaakt of willen testen voor mij om te zien of het probleem bij mij ligt?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bananenplant
@benchMarc, dat kan ik wel eens uitproberen met familie van me :) .

Signal. Speak freely

• The Chosen One

The Chosen One

Zie signature!

Topicstarter ff taggen; @Bananenplant

Ik wilde op een telefoon van familie ook Signal krijgen alleen kreeg ik de bevestigingscode niet binnen. Toen dacht ik, ik gebruik een ander nummer om ff te testen. Me eigen nummer even gebruikt.

Maar nu is mijn Signal/telefoon in de war. Maar inloggen met pincode lukt ook niet om de en of andere manier. Letterlijk de pincode nog 'opgeschreven' in een beveiligde notitie. Maar noppes.

Pincode resetten dus, en nu krijg ik instellingen en berichten overzetten scherm. Als ik registreren zonder overzetten doe is dat gewoon goed?

[Voor 3% gewijzigd door The Chosen One op 07-08-2021 20:14]

Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc

• Bananenplant
@The Chosen One, ik heb dit zelf nooit gehad. Blijkbaar had je geen registratievergrendeling ingesteld, anders was er bij dat andere toestel wel om je PIN gevraagd.

Ik vermoed dat je het wel weer aan de praat krijgt, maar dat je gesprekshistorie wel weg is. En misschien vragen enige contacten van je waarom je ineens 2× een nieuw veiligheidsnummer hebt gekregen :) .

Signal. Speak freely

• The Chosen One

The Chosen One

Zie signature!

Bananenplant schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 20:15:
@The Chosen One, ik heb dit zelf nooit gehad. Blijkbaar had je geen registratievergrendeling ingesteld, anders was er bij dat andere toestel wel om je PIN gevraagd.

Ik vermoed dat je het wel weer aan de praat krijgt, maar dat je gesprekshistorie wel weg is. En misschien vragen enige contacten van je waarom je ineens 2× een nieuw veiligheidsnummer hebt gekregen :) .
Gewoon registreren zonder overzetten gedaan en alles gelukt. Ook geschiedenis staat er nog gewoon. Hoefde in principe ook niks over te zetten natuurlijk want zelfde telefoon maar je weet maar nooit. Ok, gaan we weer verder. :)

• Bananenplant
@The Chosen One, oh, dat had ik niet verwacht :o !

Maar ik zou in het vervolg toch niet mijn eigen nummer weer voor zoiets gebruiken ;) .

Signal. Speak freely

• Pjotter16
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 06-03 18:00
@Bananenplant klopt, draad gevolgd en lijkt erop dat het dezelfde vraag is, maar ook nog geen (goed) werkende oplossing. Dank voor link, ga die volgen mocht de optie mogelijk worden

• WhatsappHack
  • Niet online
Mocht iemand net als ik graag van alle gesprekken in de Signal Desktop client voor MacOS of Linux backups willen maken, dan is dit wellicht een handig tooltje: https://github.com/liroyvh/signal-export
Het werkt hier prima in ieder geval, dumpt een dataset van HTML (gesprekken) + alle bijlagen en een PDF-uitdraai van alle gesprekken (incl. foto's.). In theorie moet dit ook kunnen draaien op Windows trouwens (via Linux Subsystem?), maar dan zul je eerst ff moeten tinkeren.

Voor MacOS is er een semi-geautomatiseerd "scriptje" (command chain) bijgevoegd dat relatief noob-proof bijna alles voor je regelt incl. het genereren van de backups. In principe draait die zo te zien ook op Linux, maar moet je de "brew" commando's ff aanpassen naar whatever jouw Linux-variant als package manager + syntax gebruikt. Maar exporten kan hoe dan ook handmatig. (RTFRM)

Vooral voor iOS gebruikers is dit denk ik wel relaxt - immers kan de iOS client geen backups maken, maar als je Desktop gelinkt hebt kan je die wél back-uppen (en dit backt dan alles up vanaf het moment dat je gelinkt bent.). Ik heb m'n backup intussen al maanden gelinkt en ben blij met de backup optie. :P Het is geen backup die je kan herstellen op je telefoon, maar je geschiedenis gaat iig niet verloren bij problemen omdat je dan deze kopietjes nog hebt.

• Martinus
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-03 09:33
laatste update heeft al mn notificaties gekilled, meer last van?

no comment

• WhatsappHack
  • Niet online
Martinus schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 13:53:
laatste update heeft al mn notificaties gekilled, meer last van?
Hier op iOS nergens last van.

• Martinus
heb ios.... na de update geen geluid meer, geen badges. Ook mn vriendin niet, op ios :X

no comment

• KelvinX
  • Registratie: December 2019
  • Niet online
Is er iets van een roadmap of plannenmakerij voor Signal op iOS? Ik vraag me af of ze / wanneer ze dual sim gaan ondersteunen.

• WhatsappHack
  • Niet online
Martinus schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 14:01:
[...]

heb ios.... na de update geen geluid meer, geen badges. Ook mn vriendin niet, op ios :X
Check eens: https://support.signal.or...fications_troubleshooting

• Martinus
heb net alles uit gezet qua notificaties, in app en settings. Toen tel uit, tel weer aan en alles weer aangezet. "lijkt" opgelost.

no comment

• Martinus
Martinus schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 14:21:
[...]

heb net alles uit gezet qua notificaties, in app en settings. Toen tel uit, tel weer aan en alles weer aangezet. "lijkt" opgelost.
update direct daarna, binnen 24h, was ook weer ruk. Moest ik weer het kunstje doen. De update van gister (althans zag ik hem) heeft het probleem niet. Dus mooi opgelost.

no comment

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:32

P_Tingen

omdat het KAN

Even een vraagje; ik heb voor een project nu Signal geïnstalleerd op mijn laptop, maar ik zie in de Windows app geen geschiedenis. Ik heb al even gezocht op internet en de vraag daar ook gevonden op Reddit, maar het antwoord is nogal van een pedant niveau. Ik hoop dat jullie iets vriendelijker zijn O-)

Dus is dit standaard, is er bij mij iets fout gegaan / gedaan of moet ik iets doen om het voor elkaar te krijgen?

... en gaat over tot de orde van de dag

• Bananenplant
@P_Tingen, dat is by design. Volgens mij geeft de desktopapp daar zelfs een melding over, dat om veiligheidsredenen je geschiedenis niet wordt overgehaald.

Het is een autonome client. Zo lang je desktopapp gekoppeld is komen daar dezelfde berichten aan als op je telefoon. Maar als je berichten op je telefoon verwijdert (alleen voor jezelf), verwijder je ze ook echt alleen op je telefoon.

Een wens van mij is dat de feature om een maximum aantal berichten per gesprek te bewaren naar desktop geport wordt, dat scheelt in opslagruimte :) .

Signal. Speak freely

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:32

P_Tingen

omdat het KAN

@Bananenplant Tnx, helder. Geen melding gezien overigens in de desktop app. Dus vanaf nu zouden de meldingen wel binnen moeten komen? Dan wacht ik geduldig af.

Ik zie de groep overigens ook niet in de desktop

... en gaat over tot de orde van de dag

• Bananenplant
@P_Tingen, waarschijnlijk zie je die groep na enige dagen vanzelf, ook al is er geen activiteit. Ik heb toevallig onlangs een nieuwe laptop gekoppeld, dus ik heb wat recente ervaring :) .

De groep kun je vinden als je onder het potloodicoontje kijkt. En je kunt natuurlijk altijd ter test even via je telefoon een bericht in de groep zetten :) .

Signal. Speak freely

• juliank
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 15:43
https://www.security.nl/p...+Signal+om+gebruikersdata

Luxemburgse autoriteiten vragen chatdienst Signal om gebruikersdata

• Bananenplant
juliank schreef op maandag 8 november 2021 @ 17:36:
https://www.security.nl/p...+Signal+om+gebruikersdata

Luxemburgse autoriteiten vragen chatdienst Signal om gebruikersdata
Laatst was er in de VS ook weer zo'n vruchteloos dataverzoek. Het is intussen wel een beetje naar de bekende weg vragen :') .

Signal. Speak freely

• Tommiiee
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14:57
Ik gebruik nu bijna een jaar Signal, maar ik merk echt heel erg vaak dat mijn berichten niet direct bij mensen aankomen (één vinkje). Internet (Signal github issues/reddit) staat er al jaren vol mee, en voor Android zou het met batterij instellingen te maken hebben, maar het is zo een stuk lastiger mensen om te krijgen van WA naar Signal, want Whatsapp werkt gewoon out of the box.

Meer mensen die hier tegenaan lopen? Berichten uitwisselen loopt zo flink vertraging op, omdat mensen pas mijn bericht ontvangen als ze de app openen.

• Incognitum
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 18:50
Tommiiee schreef op zondag 19 december 2021 @ 18:58:
Ik gebruik nu bijna een jaar Signal, maar ik merk echt heel erg vaak dat mijn berichten niet direct bij mensen aankomen (één vinkje). Internet (Signal github issues/reddit) staat er al jaren vol mee, en voor Android zou het met batterij instellingen te maken hebben, maar het is zo een stuk lastiger mensen om te krijgen van WA naar Signal, want Whatsapp werkt gewoon out of the box.

Meer mensen die hier tegenaan lopen? Berichten uitwisselen loopt zo flink vertraging op, omdat mensen pas mijn bericht ontvangen als ze de app openen.
Ik heb het juist andersom. Whatsapp blijft vaker op 1 vinkje hangen totdat ik de app open, dan springt het tweede vinkje pas erbij. Bij Signal nooit last van (iPhone 12 mini op 15.2).

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
Zat vanmiddag op GitHub te kijken en Signal is dicht bij een release van Signal Desktop met native ondersteuning voor Apple Silicon.

Maakt volgens mij nog steeds gebruik van Electron, dus vooralsnog is het geen Catalyst-app.

• Bananenplant
@Tommiiee, ik herken het verschijnsel alleen van oudere Android-telefoons die mijn familieleden vroeger hadden. Ik heb aardig wat contacten en het lijkt bij niemand meer een issue te zijn.

Signal. Speak freely

• The Chosen One

The Chosen One

Zie signature!

Ok vreemd gevalletje. Net bij mijn ouders geweest waar mijn oma (en dus telefoon) is.

Mijn oma heeft nu ook Signal op de telefoon en mij in de contacten staan.
Ook een groepsapp aanwezig met mij, me oma en mijn vader & moeder.

Als ik berichten in de groepsapp zet ontvangt mijn oma ze.
Als mijn oma dat doet ontvang ik ze ook.

Als ik berichten direct naar mijn oma stuur krijg ik een draaiend cirkeltje. Maar ontvangt mijn oma ze wel. Kan ik alleen niet zien (op mijn telefoon).
Als mijn oma berichten direct naar mij stuur komt er ook een draaiend cirkeltje maar komen er geen berichten door.
Bellen via signal van mijn oma naar mij lukt ook.

Iemand enig idee wat het probleem is of waar het aan ligt?

• Eiríkr
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:01
Kijk eens aan, er is een topic voor Signal.

Toch maar eens oppakken want ik gebruik het nu een tijdje met mijn vriendin en we zijn erg tevreden. Moet zeggen dat het een prima alternatief vormt voor WhatsApp en Telegram zoals wij het gebruiken.

Familie, vrienden, kennissen en collega's mee krijgen is haast geen beginnen aan. Uiteraard, echte vrienden of familie bellen me maar of nemen de moeite Signal te installeren. Tot op zekere hoogte ga ik daarin mee. Maar WhatsApp volledig verwijderen voelt nog niet goed. Vooral voor vrienden en familie WhatsApp groepen.

Hoe gaan jullie daar mee om?

Last.fm - https://www.last.fm/user/eric8bits

• alexhooven
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:41
Eiríkr schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 12:26:
Kijk eens aan, er is een topic voor Signal.

Toch maar eens oppakken want ik gebruik het nu een tijdje met mijn vriendin en we zijn erg tevreden. Moet zeggen dat het een prima alternatief vormt voor WhatsApp en Telegram zoals wij het gebruiken.

Familie, vrienden, kennissen en collega's mee krijgen is haast geen beginnen aan. Uiteraard, echte vrienden of familie bellen me maar of nemen de moeite Signal te installeren. Tot op zekere hoogte ga ik daarin mee. Maar WhatsApp volledig verwijderen voelt nog niet goed. Vooral voor vrienden en familie WhatsApp groepen.

Hoe gaan jullie daar mee om?
Snap de behoefte niet zo om andere mensen te gaan overtuigen een berichtendienst te nemen die jij perse wilt. Overal is hier reclame in Nederland voor Whatsapp. Buurtpreventies, afspraken maken bij tandarts, groepen voor sportverenigingen etc. Als iemand zegt ik ben alleen maar bereikbaar op signal of elke andere dienst, dan wens ik hem/haar succes, en wie weet tot ziens.

iPhone 3G, Samsung Galaxy S2, HTC One M7, HTC One M8, Samsung Note 4, Samsung Galaxy S7 Edge, Oneplus 3T, iPhone X, Apple Watch Series 2, Apple Watch Series 6, iPhone 12 Pro. iPhone 14 Pro

Pagina: 1 2 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee