Toon posts:

Energiemonitoring met modbus kWh-meters

Pagina: 1
Acties:

• Mattias.Campe
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-03 20:59
Hallo

Graag had ik energiemonitoring gehad van ons volledig huishouden, de PV-panelen en de warmtepomp. Ik dacht aan DIN-rail kWh-meters, die via een RS-485 daisy chain uitgelezen kunnen worden via modbus. Hebben jullie daar ervaring mee?
  • Het huishouden is aangesloten via 3 fasen en zou import/afnamen en export/injectie apart moeten kunnen meten. Iemand een suggestie voor een goede kWh-meter? Een display erop is ok, maar vind ik niet noodzakelijk. De Eastron SDM72D (modbus-versie) zou dit moeten kunnen. Er is ook nog de SDM630 die iets duurder is, maar ik zie niet direct waarom hij duurder is
  • De PV-panelen en warmtepomp zijn aangesloten op 1 fase, waarvoor bv. 2x de Eastron SDM120 geschikt is. Ik merk in enkele topics dat anderen al ervaring hebben met deze kWh meter.
Of hebben jullie nog betere setups :-)?

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11:20
Ik heb de SDM630 (mid gecertificeerd) hiervoor.

Deze lees ik via Modbus RTU (2 draads) via ioBroker op een raspi 4 met een USB modbus connector.
in ioBroker draait Influxdb waar je zelf kan aangeven welke datapunten opgeslagen worden en hoe lang.

Op dezelfde raspi draait ook Grafana waar je de influxdb database kan uitlezen en visualiseren. De enige beperking is je eigen creativiteit.

Je kan beperkt ook zo iets in Domoticz maken maar via ioBroker is het wel even uitgebreider, makkelijker en een veel grotere communitie die veel kennis heft, next level eigenlijk.

• Mattias.Campe
Bedankt voor de feedback. Om alles te verzamelen zal ik normaal ook een raspberry pi met een USB modbus connector gebruiken. Voor het effectieve verwerken ben ik er nog niet uit. Voorlopig misschien gewoon in een csv-bestand. Ik zou al blij zijn als dat zou werken :-).

Hopelijk is de SDM630 documentatie goed, bv. voor de modbusregisters? Is er een specifieke reden dat je de SDM630 hebt gekozen en niet de goedkopere SDM72D? Raad je een bepaalde winkel aan?

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11:20
De modbus registers zijn goed gedocumenteerd, de 630 is veel nauwkeurig en meet meer parameters van het net dan de sdm72d, voor een normale verbruiksmeting voldoet de 72D prima.

Sunder Vunderink is een betaalbaar adres.

• Mattias.Campe
Top! Interessante links, daar kan ik zeker mee aan de slag! Nu nog de tijd vinden om dat te doen. Maar gezien er in Vlaanderen veel staat te veranderen op vlak van energietransitie, kan ik het alvast niet blijven uitstellen...

Ik had al eens gekeken bij Google Shopping, maar Sander Vunderink kwam daar niet uit. Het loont toch nog altijd om "adresjes" te vragen :-).

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Mattias.Campe schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 11:33:
Bedankt voor de feedback. Om alles te verzamelen zal ik normaal ook een raspberry pi met een USB modbus connector gebruiken.
Als je al een Pi in de buurt van je meterkast hebt is dat een prima oplossing. Een aparte Pi kopen om modbus uit te lezen is overkill, want met een ESP8266 van een paar euro en een TTL-RS485 converter lees je ook prima modbus uit en stuur je vervolgens de data via wifi (MQTT) naar de plek waar je met de data aan de slag gaat :)

Op die manier lees ik hier 2x SDM120M uit (1x totale installatie, 1x alleen PV-teruglevering).

[Voor 7% gewijzigd door Gizz op 21-02-2021 18:00]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Mattias.Campe
Ik heb nog geen Pi. Wel netwerkopslag, maar dat is een NAS van een gewone desktop waarop ik OpenMediaVault heb gezet. Niet zo energiezuinig, waardoor deze niet 24/24 uur draait. Enkel als ik deze nodig heb. Maar ik denk dat ik USB-opslag zou kunnen aansluiten aan mijn Fritz!Box 7530, want deze draait toch al 24/24.

@Gizz, hoe is jouw setup precies? Is het een 'daisy chain' van 1e SDM120M -> 2e SDM120M -> 120 ohm weerstand -> TTL-RS485 -> ESP8266 --> opslag? Wat gebruik jij als opslag?

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Mattias.Campe De draadjes uit de twee SDM120M's zitten in mijn geval samen in de schroefterminals van de converter. Ik maak geen gebruik van een eindweerstand.

Met de data ga ik aan de slag in o.a. Node-RED, Influxdb/Grafana (voor de mooie grafiekjes en statistieken) en Domoticz.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Mattias.Campe
Ondertussen heb ik 2xSDM120 en 1xSDM630 aangekocht. Voordat ik alles monteer in de meterkast dacht ik van eerst een kleine setup te maken met 1xSDM120. De display doet alvast zijn ding.

De volgende stap is het uitlezen van waarden via MODBUS, ik gebruik het commandline-commando mbpoll (onderaan die link staat de help) op een Lubuntu-installatie.

Op basis van de de Eastron-documentatie vond ik de addressregisters onderaan de pdf. Daar las ik dat ik 'Voltage' kan lezen op addressRegister 30001, waarbij '3' me 'Read Holding Registers' lijkt te betekenen en het eigenlijk registeradres dus '1' is. Verder staat er: lengte van 4 bytes (float). De Hi byte is 00, de Lo byte is 00.

Dan samengebracht had ik gehoopt dat ik met onderstaand commando de spanning zou kunnen zien:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
$ sudo mbpoll -m rtu -b 9600 -P none -d 8 -a 1 -r 1 -t 4:float /dev/ttyUSB0
mbpoll 1.0-0 - FieldTalk(tm) Modbus(R) Master Simulator
Protocol configuration: Modbus RTU
Slave configuration...: address = [1]
                        start reference = 1, count = 1
Communication.........: /dev/ttyUSB0,       9600-8N1 
                        t/o 1.00 s, poll rate 1000 ms
Data type.............: 32-bit float (little endian), output (holding) register table

-- Polling slave 1... Ctrl-C to stop)
[1]:    2.38277e-41
-- Polling slave 1... Ctrl-C to stop)
[1]:    2.38277e-41
^C--- /dev/ttyUSB0 poll statistics ---
2 frames transmitted, 2 received, 0 errors, 0.0% frame loss

everything was closed.
Have a nice day !

Helaas :-(... volgens het display zou ik ca. 242.1 V moeten zien, maar 2.38277e-41 komt niet in de buurt. Wat zou er fout kunnen zijn?

• Mattias.Campe
Ik vond nog inspiratie in deze post op openenergymonitor.org. Ik heb daardoor minimalmodbus geïnstalleerd (en ondertussen heb ik mezelf aan de dialout-groep toegekend, waardoor ik geen sudo meer nodig heb voor /dev/ttyUSB0).

Het script:
Python:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
#!/usr/bin/env python3
import minimalmodbus

instrument = minimalmodbus.Instrument('/dev/ttyUSB0', 1)  # port name, slave address (in decimal)

instrument.serial.baudrate = 9600         # Baud
instrument.serial.bytesize = 8
instrument.serial.parity   = minimalmodbus.serial.PARITY_NONE
instrument.serial.stopbits = 1
instrument.serial.timeout  = 1          # seconds
instrument.mode = minimalmodbus.MODE_RTU   # rtu or ascii mode

print (instrument)

Voltage = instrument.read_float(0, 4, 2)
Current = instrument.read_float(6, 4, 2)

print ("Voltage: ", Voltage)
print ("Current:", Current)

Als ik dit uitvoer:
$ python3 sdm120-basic.py 
minimalmodbus.Instrument<id=0x7feb65f34370, address=1, mode=rtu, close_port_after_each_call=False, precalculate_read_size=True, clear_buffers_before_each_transaction=True, handle_local_echo=False, debug=False, serial=Serial<id=0x7feb65f34070, open=True>(port='/dev/ttyUSB0', baudrate=9600, bytesize=8, parity='N', stopbits=1, timeout=1, xonxoff=False, rtscts=False, dsrdtr=False)>
Voltage:  243.1999969482422
Current: 0.03999999910593033

Alleen snap ik nog niet waarom mbpoll niet het gewenste resultaat geeft. Iemand enig idee?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Herbiek616
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-03 10:32
Ik heb een aantal SDM120M MID gekocht via Aliexpres (van verkoper Eastron Electronic World) en wat testen mee gedaan en dat werkte prima.
Nu wil ik ook het verbruik van onze kookgroep gaan meten die op basis van 2 fasen werkt.

Ik wil daar ook een 3 fase meter bestellen en vroeg mij af of de SDM630 Modbus V2 MID ook het totale verbruik van die 2 fasen weergeeft of alleen verbruik van beiden fasen apart?

Als ik ooit het verbruik van de fases apart vanuit het net wil meten, moet dan ook een dergelijke meter plaatsen of kan ik deze info ook uit de P1 poort lezen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Herbiek616 volgens de handleiding wordt het actuele vermogen per fase getoond en het verbruik (dus kWh'tjes) van de drie fasen gecombineerd.

Weet je trouwens zeker dat je twee verschillende fases aangesloten hebt op de kookgroep? De meeste kookgroepen zijn in Nederland (helaas) twee simpele 1-fase automaten van 16A gecombineerd, zelfs bij een 3-fase aansluiting van de woning. In dat geval kun je gewoon meten met de SDM120, want die kan 45A aan.
Mocht je een echte 3-fase krachtgroep hebben voor de inductiekookplaat, waar je maar 2 fases van gebruikt, dan kom je uiteraard wel uit bij een 3-fase meter.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Herbiek616
Ah de handleiding :-) Die info had ik op Aliexpress niet teruggevonden. Bedankt voor de link en info!

Ik heb de Perilex aansluiting voor de inductiekookplaat zelf aangelegd (net als de meterkast overigens). Er komt 3 x 25 A binnen en ik maak gebruik van een verdeelkast van ABB HAB met Busboard. Als je dan twee automaten (met een klem over beide automaten gebruikt voor gezamelijk uitschakelen) direct naast elkaar plaatst dan is elke automaat op een andere groep aangesloten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Herbiek616 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 08:58:
Ah de handleiding :-) Die info had ik op Aliexpress niet teruggevonden. Bedankt voor de link en info!

Ik heb de Perilex aansluiting voor de inductiekookplaat zelf aangelegd (net als de meterkast overigens). Er komt 3 x 25 A binnen en ik maak gebruik van een verdeelkast van ABB HAB met Busboard. Als je dan twee automaten (met een klem over beide automaten gebruikt voor gezamelijk uitschakelen) direct naast elkaar plaatst dan is elke automaat op een andere groep aangesloten.
Heb je dit ook in orde?
De 2 fasen van de fornuisgroepautomaat moeten door dezelfde aardlekschakelaar gevoed worden. Het is dus niet toegestaan om L₁/N₁ via een andere aardlekschakelaar te laten lopen dan L₂/N₂.
https://www.kookplaat.inf...kookplaat-en-de-nen-1010/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Herbiek616
Ja hoor dat is ook netjes in orde. Die kasten van ABB HAF zijn voorbedraad en elke aardlek heeft een eigen DIN railtje dat op de voorkant van de kast met een witte, blauwe en groene stickerkleur is aangeduid. De beide automaten van de kookgroep zitten samen in dezelfde groep/rail/kleur (en dus zelfde aardlek). Als laatste is er nog een gele groep/rail waar ik installatie automaten op gezet heb (gecombineerde aardlek en installatie automaat).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-03 13:15
Strict genomen zou je een 3fase automaat moeten hebben voor je kookplaat, een kookgroep is (een rampoplossing) voor een 1fase aansluiting.

Maar als je echt 2 fasen aanbiedt via de kookgroep, dan kan je met een 3fase meter meten, zo niet (en daar lijkt het op) zal je per groep van je kookgroep een 1fase meter moeten inzetten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:26

septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Herbiek616 Een kookgroep (dus twee gekoppelde automaten op dezelfde fase) is niet geschikt voor 3-fase. Dit omdat het nominale vermogen van de kookplaat al hoger is dan wat een enkele fase aan kan. Dus op 3-fase moet een kookplaat gewoon op een krachtgroep.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Herbiek616
@Xiphalon Ik heb dus geen 1 fase aansluiting, maar zoals ik al eerder schreef maar een 3 fase (3x25A) aansluiting. 3 fase meter moet dus prima gaan werken ondanks dat er 1 fase helemaal niet aangesloten word.

@septillion Wellicht dat ik de verkeerde benaming "kookgroep" heb gebruikt, maar ik bied dus inderdaad 2 verschillende fasen aan mijn 7,2Kw inductie kookplaat aan via 2 (mechanisch) gekoppelde automaten. Die beide fasen worden via dezelfde aardlekschakelaar (3 fasen en 1 N) beveiligd.

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
[b]Mattias.Campe in "Energiemonitoring met modbus kWh-meters"Mattias.Campe schreef op zaterdag 20 maart 2021 Alleen snap ik nog niet waarom mbpoll niet het gewenste resultaat geeft. Iemand enig idee?
32 bit floats worden wel eens andersom weergeven big endian vs little endian.
als je het word swapped ziet het er soms beter uit.

243.1999969482422 = 0x43733333 in hex

een swap geeft 4.17380299211e-08 dus dat is het niet

0x00004373 = 2.41962205835e-41 lijkt er meer op, de offset klopt niet en leest een word te vroeg.

Sommige modbus tools snappen niet alles van offset en swappen...

• Herbiek616
Mag in een topic report

[Voor 66% gewijzigd door septillion op 06-09-2021 09:02]

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-03 17:07
Voor wie, net als ik, een ABB kWh meter heeft; deze is prima uit te lezen via modbus / esphome. Aardige is dat deze zowel verbruik/import als levering/export meet.

Zie https://github.com/systeembeheerder/esp32_modbus_abb-ev3

Vragen, op- en aanmerkingen zijn welkom!

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

• phenomic
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 24-03 07:24
In Spanje heb ik deze electriciteitsmeter (van Iberdrola)

https://www.zivautomation...019/11/h5ctme1910iv01.pdf

In de specs lees ik RS485. Nu heb ik alleen ervaring met P1 meters in Nederland. Ik heb al een RS485 TTL chipje besteld bij Ali, want ik vermoed dat ik dit nodig heb met deze meter.

Is dit per definitie ook een modbus protocol?? Bovenstaande code voor esphome is best te installeren op een esptje maar hoe kom ik aan de juiste settings / code voor mijn specifieke ZIV meter ??
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee