Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Ik heb eind oktober 2018 een Samsung The Frame 43" gekocht voor €1299. Een week of wat geleden werkten de HDMI poorten opeens niet meer. Geprobeerd om verschillende devices te verbinden via verschillende HDMI kabels op verschillende poorten van de TV, de TV wil wat opties doorlopen om de afstandsbediening van de TV aan het apparaat te koppelen maar weigert om beeld en/of geluid te tonen.

Na wat googlen blijkt dit vaker voor te komen bij de One Connect Box van Samsung (The Frame gebruikt deze ook).
- Ik heb contact opgenomen met de winkel waar de tv vandaan komt en deze geeft aan dat er kosten aan de reparatie zitten omdat de garantie verlopen is.
- Ik heb aangegeven dat ik daar geen akkoord op wil geven zonder indicatie van de kosten en dat ik van mening ben dat een TV van €1299 meer dan 2 jaar en 3 maanden mee zou moeten gaan.
- Winkel geeft aan dat Samsung daarom normaal een deel van de kosten van de reparatie op zich zal nemen.
- Maar nu het mooiste: ze vragen €49,99 om een prijsopgaaf voor de reparatie te geven en willen daar niet vanaf stappen.

Nu heb ik hier al wat topics gezien over reparaties en wel/niet (een deel) zelf betalen als de TV buiten garantie is. Maar moeten betalen voor een prijsopgaaf heb ik nog niet eerder gehoord. Mag een winkel dit doen?

Ik heb trouwens Samsung zelf ook al benaderd, maar nog geen reactie ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Ze mogen onderzoekskosten enkel in rekening brengen als achteraf blijkt dat het defect door jou toedoen is veroorzaakt.

Indien niet het geval, moet de TV kostenloos gerepareerd worden. Volg de stappen zoals in de andere topics.

Hou wel rekening met een lange adem en ga bij voorkeur NIET met Samsung in zee tenzij ze een kosteloze oplossing garanderen.

Garantie moet je bij de verkoper claimen - zeker na 2 jaar, en dan hebben we het over conformiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-05 20:27
Ik heb zelf ook een Samsung TV met One Connect Box en uit nieuwsgierigheid ben ik eens gaan zien op Replacedirect en daar kost zo'n box €99.99 (voor mijn tv, maar mijn tv komt ook uit 2018, dus grote kans dat het dezelfde is. Best gewoon eens jouw exact typenr ingeven)

Dus als je zeker bent dat het aan de One Connect Box ligt, zou ik jezelf de moeite besparen en voor €100 op replacedirect een nieuwe bestellen.

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Niet online
Dat het aan de One Connect Box ligt ben ik niet 100% zeker van, maar dat is wat ik op de Samsung fora kan vinden als ik hier op zoek.

Lijkt me ook de logische plek voor het probleem want alhoewel die Invisible Cable als kwetsbaar bekend staat komt naar mijn weten al het beeld via de One Connect Box en gaat dit (al verwerkt) inclusief stroom naar het scherm. Alles behalve HDMI werkt gewoon, dus dan lijkt de One Connect Box mij het probleem.

Nu gebruik ik de HDMI zelden, dus de discussie met de winkel kan ik nog wel even aangaan. Wat mij wel verbaasd is dat ze nog een erg goede stopreview hebben hier op Tweakers. Bij de aankoop hadden ze al iets geflikt namelijk wat ze vaker bleken te doen: artikels op de site zetten tegen een lage prijs die ze helemaal niet kunnen leveren en je dan bellen met een "aanbod" voor een duurder model. Ik had er toen al niet in moeten trappen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blommie01
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17:43
Wat wil je precies met dit topic bereiken? Een oplossing voor je probleem of een winkel zwart maken?

Als je een oplossing voor je probleem zoekt kun je hier behoorlijk wat over vinden. Inclusief voorbeelden hoe je moet dagvaarden. Dit is nl. het zoveelste “mijn tv is net buiten de garantieperiode kapot” topic dat geopend wordt.

Dus contact opnemen met de winkel, beroepen op conformiteit en als ze niet mee willen werken je rechtsbijstand inschakelen of zelf aan de slag.

[ Voor 25% gewijzigd door Blommie01 op 15-02-2021 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Niet online
Wat ik me vooral afvroeg is of iemand hier al ervaring had met de kosten voor een prijsopgaaf voor reparatie. En zo ja of daar succesvol iets aan gedaan is.

Ik heb dat namelijk nog nooit meegemaakt. Wel voorrij kosten voor een monteur die langskomt, maar kosten om via internet zonder enige verdere inspectie van een apparaat een prijsopgave voor reparatie te doen kende ik nog niet.

En ik vroeg me dus ook af of dat überhaupt wel mag. Want ik zit met een apparaat wat niet helemaal meer functioneert en de verkoper wil mij kosten rekenen waarvan het mij niet duidelijk is welke inspanning daarvoor geleverd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blommie01
Dipsausje schreef op maandag 15 februari 2021 @ 20:22:
Wat ik me vooral afvroeg is of iemand hier al ervaring had met de kosten voor een prijsopgaaf voor reparatie. En zo ja of daar succesvol iets aan gedaan is.

Ik heb dat namelijk nog nooit meegemaakt. Wel voorrij kosten voor een monteur die langskomt, maar kosten om via internet zonder enige verdere inspectie van een apparaat een prijsopgave voor reparatie te doen kende ik nog niet.

En ik vroeg me dus ook af of dat überhaupt wel mag. Want ik zit met een apparaat wat niet helemaal meer functioneert en de verkoper wil mij kosten rekenen waarvan het mij niet duidelijk is welke inspanning daarvoor geleverd wordt.
Als de reparatie onder wettelijke garantie valt (en daar lijkt het wel op), zijn alle kosten voor de verkoper.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Dipsausje schreef op maandag 15 februari 2021 @ 20:22:

OLED TV vlekken op het scherm, verkoper doet moeilijk

LG OLED55C7V Vlek midden op het scherm

Lees eens andere topics door, en de reacties hier van al twee leden die er wat van vinden.

[ Voor 8% gewijzigd door Hackus op 15-02-2021 21:40 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Paul!
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16:33
Ik kan je inhoudelijk niet helpen, maar na 2 jaar hoef je niet op coulance bij Samsung te rekenen (nadat ik van de webshop ook al geen glimlach kreeg): Samsung EcoBubble wasmachine maakt programma niet af.

Voor mij nooit meer iets van Samsung.

[ Voor 10% gewijzigd door Paul! op 17-02-2021 20:37 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blommie01
Paul! schreef op maandag 15 februari 2021 @ 22:14:
Ik kan je inhoudelijk niet helpen, maar na 2 jaar hoef je niet op coulance bij Samsung te rekenen: Samsung EcoBubble wasmachine maakt programma niet af.

Voor mij nooit meer iets van Samsung.
Gaat hier ook niet om coulance maar om conformiteit. Vanuit de verkoper.

In plaats van Samsung had je je beter bij de verkoper kunnen melden. Dan was het waarschijnlijk gewoon netjes en gratis voor je opgelost.

Mijn Samsung EcoBubble wasmachine draait al jaren als een zonnetje. Ik zou hem iedereen aanraden!!

[ Voor 24% gewijzigd door Blommie01 op 15-02-2021 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 217290

prijs opgaaf zonder dat ze langs komen?
Die monteur heeft een glazen bol dan zeker?
Of ze weten al wat het probleem is en het is dus een bekend probleem bij jouw tv waardoor het sowieso onder garantie valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Niet online
Owja EcoBubble, die is hier een paar maanden terug ook kapot gegaan. Gezien die meer dan 5 jaar oud was en minder dan 500 euro had gekost heb ik me daar verder maar niet zo druk om gemaakt.

@Anoniem: 217290 precies dat argument, dat een prijsopgaaf zonder langskomen zou betekenen dat het een bekend probleem is heb ik ook aangehaald naar de winkel nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Laatst online: 17:55
Blommie01 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 22:18:
[...]

Gaat hier ook niet om coulance maar om conformiteit. Vanuit de verkoper.

In plaats van Samsung had je je beter bij de verkoper kunnen melden. Dan was het waarschijnlijk gewoon netjes en gratis voor je opgelost.

Mijn Samsung EcoBubble wasmachine draait al jaren als een zonnetje. Ik zou hem iedereen aanraden!!
Beetje off topic maar veel ecobubbel wasmachines hadden een ontwerpfout en Samsung heeft dat zeer slecht opgepakt.

On Topic
De consumentenbond rept hier ook over:
https://www.consumentenbo...ie-buiten-garantietermijn

Je moet bewijzen dat het defect buiten jouw schuld is ontstaan. Ik ben geen jurist maar denk dat dat wel lukt als je op internet al een hoop vergelijkbare klachten tegenkomt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul!
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16:33
.

[ Voor 100% gewijzigd door Paul! op 17-02-2021 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:De offtopic discussie over wasmachines mag stoppen hier. Die voegt niets toe en helpt TS niet verder met zijn probleem / vraag.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Niet online
Ik heb de winkel er vrijdag nogmaals op gewezen dat ik het niet eens ben met €49,99 voor een prijsopgaaf, en dat ik niet snap waar die kosten voor dienen als ze geen onderzoek komen doen. Hier hebben ze niet meer op gereageerd helaas.

Heb ze vandaag nog maar een keer gecontacteerd en meteen een lijst linkjes naar Samsung forum topics over falende HDMI poorten op One Connect Boxen toegestuurd, met de mededeling dat het naar mijn idee een bekend probleem is wat onder garantie gerepareerd dient te worden.

Samsung zelf heeft helaas (behalve een automatisch bericht dat ze het druk hadden) nog helemaal niet gereageerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Niet online
Ondertussen heeft de winkel aangeboden om een monteur langs te sturen om vast te stellen wat er precies mis is en hoe dit gerepareerd kan worden. Zegt nog niks over met wat voor reparatievoorstel ze gaan komen, maar de €49,99 voor een prijsopgave is in ieder geval al van tafel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blommie01
Dipsausje schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 12:10:
Ondertussen heeft de winkel aangeboden om een monteur langs te sturen om vast te stellen wat er precies mis is en hoe dit gerepareerd kan worden. Zegt nog niks over met wat voor reparatievoorstel ze gaan komen, maar de €49,99 voor een prijsopgave is in ieder geval al van tafel.
Mooi bericht... Eerste stap in de juiste richting.

Ben benieuwd wat er straks gaat gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Niet online
Nou echt lekker gaat het nog steeds niet. De winkel heeft Samsung/Servilux benaderd, die hebben mij alsnog een mail gestuurd met een factuur die betaald moest worden voordat ze langs gingen komen. Die mail mocht ik doorsturen naar de winkel. En nu een paar weken later is de winkel weer terug van mening dat ik de kosten voor onderzoek zelf moet betalen, maar dat dit ok is omdat het uiteindelijk in mindering wordt gebracht op de reparatiekosten... 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04:55

Croga

The Unreasonable Man

Tsja, terug naar het standaard riedeltje dan heh....

- In gebreke stellen vanwegen non-conformiteit
- Bij geen reactie: Koop ontbinden, aankoop bedrag terug eisen
- Bij geen reactie: Rechter

Dat zijn je enige mogelijkheden als ze halstarrig vol blijven houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-06 22:33
En dan een benadering van de praktische kant, die connectbox en de kabel zijn de belangrijkste verdachte. Zijn die connectboxen per model verschillend of uitwisselbaar?
Vragen of je deze twee kan lenen? (Of WKOA beetje misbruiken?)

Dan kan je een stuk makkelijker pinpointen.

OT, het juiste antwoord wordt hier gegeven door de ACM.

In 't kort, bij een ondeugdelijk product en dus garantie mag 't niet.

Daar staat ook een voorbeeldbrief en ook 't klachtenloket van consuwijzer als dat niet werkt.
Zeker gezien 't feit dat die dingen bij bosjes omvallen is voor mij al een alarmbel dat 't waarschijnlijk een ondeugdelijk product is (geweest).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Niet online
Ben ondertussen in gesprek met mijn rechtsbijstandsverzekering en die hebben een voorbeeldbrief gestuurd die ik naar de verkoper moet sturen om ze in gebreke te stellen. Als dat alsnog geen resultaat heeft wil de rechtsbijstandsverzekering het dossier oppakken.

De winkel beweert ondertussen dat ze slechts 2 jaar garantie hoeven te leveren en dat het daarna de verantwoordelijkheid van de fabrikant wordt. Wel zijn ze ondertussen bereid om de tv op te komen halen, ik ben 'm dan slechts een week of 3-4 kwijt voor een prijsopgave (niet reparatie, enkel prijsopgave).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svinken
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 01:30
Croga schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 10:33:
Tsja, terug naar het standaard riedeltje dan heh....

- In gebreke stellen vanwegen non-conformiteit
- Bij geen reactie: Koop ontbinden, aankoop bedrag terug eisen
- Bij geen reactie: Rechter

Dat zijn je enige mogelijkheden als ze halstarrig vol blijven houden.
Inderdaad wat CROGA zegt. Ik heb dit nu een paar keer meegemaakt de afgelopen jaren. Ik geef de winkel altijd een kans, en een foutje kan iedereen maken dus ook een tweede kans. Daarna meteen "juridisch aanpakken", ingebrekestelling etc.
Kost je minder tijd en kopzorgen. En werkt als je gelijk hebt (in dit geval geen twijfel mogelijk wat mij betreft) eigenlijk altijd. Veel winkels proberen het gewoon en ik denk dat het overgrote deel van de consumenten dit pikt door gebrek aan kennis, gemak etc. Dus vanuit de winkel gezien een logische (maar wel korte termijn) strategie. Zodra ze merken dat je weet waar je het over hebt en bereid bent juridische stappen te nemen kiezen ze vrijwel allemaal eieren voor hun geld. Succes!

PS dit is waarom ik een fan ben van Amazon.de. Nooit gemekker, meteen goed oplossen. Kan Bol.com nog veel van leren.

[ Voor 5% gewijzigd door Svinken op 18-03-2021 15:58 ]

Pagina: 1