Vragen over elektriciteitsaansluiting

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:06
Kom er niet uit. In ons nieuwe huis hebben we in de woonkamer aansluitingen zitten. Ik heb het zo goed mogelijk geprobeerd te tekenen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KLuhG1Va_qaLQBakNpAHTgDGvY8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TeL7lanEYroQ1JtzcNtu6H9a.jpg?f=fotoalbum_large

Kortom. Ik heb drie lampen in de woonkamer en ik heb drie schakelaars bij de voordeur. Dat ziet er dan weer zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jb4PpGsHvzmI8ebVZylb75uL6_g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C4Bg99JyzcpUPleuQEiEF43e.jpg?f=fotoalbum_large

De meest rechtse zat altijd een peertje op en die deed het altijd. Dat was een kwestie van het vervangen van het stopcontact en het kapje en die doet dus ook prima. Is ook een los blauw kapje onder het stopcontact waar twee draden op binnenkomen, daar kan niet veel anders aan zijn.

Het probleem zit hem in de twee volgende. Daar komt dus op binnen:

- 1 bruine draad
- 4 vier zwarte draden

Wat je nu ziet:

De rechtse doet het.
De linkse doet het.

Geen idee wat de middelste doet.

Ik heb nou drie lampen in de woonkamer die het alle drie doen. De rechtse en de linkse zijn te bedienen met de schakelaars.

De middelste staat altijd aan.

Het ziet er ook wat vreemd uit, dat doorgeluste bruine draadje. Hoe kan ik erachter komen of de middelste lamp daadwerkelijk bij de middelste schakelaar hoort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-05 10:12
1 bruine en 4 zwarte draden klinkt als een keurige hotelschakeling. Het doorlussen van de bruine fase is niet vreemd.
Kan het zijn dat er elders (in de woonkamer zelf, in de keuken of bij andere toegangsdeur) een schakelaar zat die nu is vervangen met een stopcontact, of anderszins is doorverbonden, waardoor de middelste continue aan is?

Je kunt een van de twee zwarte van de middelste los halen. Als de schakelaar en lamp dan niet normaal doen de andere proberen. Let op dat je de losse ader afschermt.

[ Voor 40% gewijzigd door frickY op 14-02-2021 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Ik zou niet weten welke dat moet zijn. Ik zal een tekening maken van de woonkamer inclusief alle stroompunten, dan wordt het misschien wat duidelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Hierbij een grove schets van de situatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hurWsdzrViaJEMex55AQNbCyknE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vUpI7hO7PRj7zqCduICQaRzE.jpg?f=fotoalbum_large

SC staat voor stopcontact. De schakelaar naast de trap is een hotelschakelaar naar boven. Doe je dus het licht boven mee aan (of uit).

De stopcontacten zitten ook nergens op een hoogte die lijkt alsof er een schakelaar zou zitten. Vreemd dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-05 09:37
Kijk eens naar het aansluitpunt van je middelste lamp.
Het lichtpunt in het plafond midden in de kamer is namelijk vaak de plek waar de stroomdraad naar je meterkast uitkomt. Daar zit dus niet alleen de nul (blauw) en de draad naar je lichtknopje (zwart), maar ook een draad (bruin) waar altijd spanning op staat.
Als die lamp zit aangesloten op bruin-blauw in plaats van zwart-blauw dan is die lamp altijd aan.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
RocketKoen schreef op zondag 14 februari 2021 @ 18:58:
Kijk eens naar het aansluitpunt van je middelste lamp.
Het lichtpunt in het plafond midden in de kamer is namelijk vaak de plek waar de stroomdraad naar je meterkast uitkomt. Daar zit dus niet alleen de nul (blauw) en de draad naar je lichtknopje (zwart), maar ook een draad (bruin) waar altijd spanning op staat.
Als die lamp zit aangesloten op bruin-blauw in plaats van zwart-blauw dan is die lamp altijd aan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jTuhQP57upApXKpZp9_BBNEN-Gc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KnSiERX02UvkA3DqXgmBZH5u.jpg?f=fotoalbum_large

Klopt! Maar, er zit geen zwart? Alleen bruin en blauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
KaiseRRuby schreef op zondag 14 februari 2021 @ 19:06:
[...]

[Afbeelding]

Klopt! Maar, er zit geen zwart? Alleen bruin en blauw.
Dan ben ik wel benieuwd waar het zwarte draadje van je middelste knopje heen gaat...
Als hij nergens op zat aangesloten, kan het zijn dat hij nu een stuk is terug getrokken. En dat hij dus ergens midden in je plafond eindigd...

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
RocketKoen schreef op zondag 14 februari 2021 @ 19:17:
[...]

Dan ben ik wel benieuwd waar het zwarte draadje van je middelste knopje heen gaat...
Als hij nergens op zat aangesloten, kan het zijn dat hij nu een stuk is terug getrokken. En dat hij dus ergens midden in je plafond eindigd...
Er hoort daar dus een zwarte te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
KaiseRRuby schreef op zondag 14 februari 2021 @ 19:35:
[...]

Er hoort daar dus een zwarte te zijn?
normaal zou er 1 zwart draadje zitten van/naar je lichtknopje

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
RocketKoen schreef op zondag 14 februari 2021 @ 19:35:
[...]

normaal zou er 1 zwart draadje zitten van/naar je lichtknopje
Ga ik daar naar kijken dadelijk. Als er geen zit, wat dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
KaiseRRuby schreef op zondag 14 februari 2021 @ 19:48:
[...]

Ga ik daar naar kijken dadelijk. Als er geen zit, wat dan?
Als je dat lichtknopje wilt gebruiken, zul je die zwarte draad opnieuw moeten trekken. (vergeet niet eerst de groep uit te zetten in je meterkast).

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
RocketKoen schreef op zondag 14 februari 2021 @ 19:51:
[...]

Als je dat lichtknopje wilt gebruiken, zul je die zwarte draad opnieuw moeten trekken. (vergeet niet eerst de groep uit te zetten in je meterkast).
En als hij er wel zit, wat doe ik dan met de bruine draad? Omdat daar altijd stroom op staat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Tip: Een simpele toongenerator en sonde van een paar tientjes is een verademing bij het herleiden en identificeren van bekabeling van punt A naar B, helemaal bij wat oudere woningen of verbouwingen. Het maken van schema’s en de kleuren van de gebruikte kabels achterhalen is dan kinderspel.

Voorbeeld:

https://www.bol.com/nl/p/...t-sonde/9200000026718125/

Zolang je maar de spanning eraf zet in de meterkast en kabels 1 op 1 test (dus even uit de lasklem halen)

En als je een VDS kabel wilt bij trekken, kijk dan even naar een goede nylon trekveer met een veerkop.

En als je centraaldoos of inbouwdoos erg vol zit met spaghetti aan stugge kabels, dan zijn een paar lange haakse tangen een welkome hulp om de kabels goed in de lasklemmen te krijgen:

https://www.hbm-machines....ge-lange-tangenset-275-mm

[ Voor 29% gewijzigd door Breezers op 14-02-2021 20:28 ]

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
KaiseRRuby schreef op zondag 14 februari 2021 @ 19:57:
[...]

En als hij er wel zit, wat doe ik dan met de bruine draad? Omdat daar altijd stroom op staat?
Het stukje bruine kabel dat nu in je lamp zit trek je gewoon uit de lasklem (dat zwarte blokje).

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Nou, het is me duidelijk. Er is inderdaad geen zwarte kabel. Tijd om die te gaan trekken dan. Vreemd. Huis is 12 jaar oud en heeft slechts 1 bewoner voor mij gehad. Die zal het dan meteen 'stuk' hebben gemaakt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Kleine aanvulling: Er loopt dus blauw, bruin en groen door de kabelgoot. Inderdaad geen zwart. Ik neem aan dat de groene kabel gewoon aarde is, en dan moet er dus nog een zwarte kabel bij getrokken worden?

En inderdaad @Breezers ik ben dan wel heel benieuwd waar die andere twee zwarte kabels voor/van zijn. Er zat dus inderdaad een dubbel geschakelde schakelaar in het middelste punt, maar wat daar het nu van was kan ik niet helemaal vinden.

Net zoals de hotelschakelaar optie. We hebben maar gewoon 1 schakelaar daar dus geen idee wat we daar aan zouden hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Misschien zat er op die middelste doos een slimme lamp (altijd onder spanning, geschakeld met een app of RF-schakelaar in die doos waar nu zo raar die hotelschakeling op zit), die bij de verhuizing is meegenomen, waarna er snel weer iets is aangesloten, waardoor het leek alsof het werkte?

[ Voor 26% gewijzigd door CodeCaster op 14-02-2021 20:42 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Nog even een aanvullende edit:

Bij mijn post van 19:06 zit een foto. De kabels lopen dus aan de linkerkant dat blauwe bakje in. Daar komt binnen: blauw, bruin, groen. Dat takt dus een soort van af met allemaal lasklemmen. Dan gaat het weer omhoog en aan de rechterkant loopt het weer door naar boven en daar weer het blauwe bakje in naar rechts.

Ik neem dan aan dat die kabels doorlopen naar dat andere bakje, van het licht wat het dus wel doet en wat ook schakelt met schakelaar nummer 1. Maar daar zie ik dus ook nergens een zwarte kabel?

@CodeCaster er zat niets toen we het huis opgeleverd kregen.

[ Voor 5% gewijzigd door KaiseRRuby op 14-02-2021 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
@KaiseRRuby

Meten = Weten

Het komt wel vaker voor dat iemand ipv een zwarte schakeldraad te trekken, de bruine draad (misbruikt) of bij gebrek van de juiste kleur kabels een andere kleur gebruikt (alle kabels werken hetzelfde maar de aannames kunnen dan wel problematisch zijn)

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Breezers schreef op zondag 14 februari 2021 @ 20:43:
@KaiseRRuby

Meten = Weten

Het komt wel vaker voor dat iemand ipv een zwarte schakeldraad te trekken, de bruine draad (misbruikt) of bij gebrek van de juiste kleur kabels een andere kleur gebruikt (alle kabels werken hetzelfde maar de aannames kunnen dan wel problematisch zijn)
Het zou mij niet verbazen als de groene gebruikt is. Alleen heb ik geen idee hoe dat te testen. Het huis is uit 2008 en ik had eigenlijk niet gerekend op het feit dat ik hier tegenaan zou lopen.

Twijfel nog wat te doen. Ik kan natuurlijk bij de schakelaars de twee zwarte kabels checken. Als ze wat los zitten trek ik er waarschijnlijk zo 1 uit, dat zal dan hoogstwaarschijnlijk ook degene zijn die naar boven zou moeten (als er daar ooit een zwarte heeft gezeten).

Wat ik nog ga checken is welke kabel in de achterste gebruikt is. Ben enorm benieuwd of daar wel een zwarte loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Ik moet hier toch even op terug komen. De buren hebben hetzelfde huis en dezelfde contactdozen. Die hebben er gewoon een schakelaar op zitten.

Verbaas me ook erg over het feit dat er twee schakeldraden uit de wandcontactdoos komen in de muur en dat ik geen idee heb waar die bij horen. En dat ik dan alsnog een draad moet gaan trekken. Dat voelt toch wat vreemd.

Wat kan ik nog doen? I

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Ik gooi hem weer even omhoog. Update van de huidige situatie, na veel gepuzzel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EaFslGVkfzxRbdUwmkyu_RwPuR4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GWBwUsX1xWPnAswqQrRaxEFF.jpg?f=fotoalbum_large

1. Fasedraad
2. Schakeldraad van de achterste lamp
3. Schakeldraad voor de buitenlamp (die zit dus nog achter de achterste lamp aan de buitengevel)
4. Schakeldraad voor ? (ik hoop en denk dus die andere lamp)

Schakeldraad 4 heeft spanning op het moment dat 1+2 (die zitten nou beide op 1 schakelaar) ingeschakeld staan. Als 1+2 uitgeschakeld zijn is de spanning ook van draad 4 af. Update hier van: hij heeft een connectie met de fasedraad, dus met 1. Niet met perse 2. Dat is me duidelijk.

Vraag is alleen hoe ik dit nu in de schakeling goed ga krijgen.

[ Voor 15% gewijzigd door KaiseRRuby op 15-02-2021 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Laatste update dan maar: ik doe een lasdopje op dat vreemde schakeldraad. Trek een nieuw schakeldraad vanaf de lamp naar het kapje. Vervolgens haal ik boven in de contactdoos de bruine weg en sluit daar het schakeldraad aan op de lamp. Case closed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:23
Als het stil in huis is en je trekt even hard aan die nr4 kun je wel aardig horen waar die heen loopt. Evt even met 2 personen luisteren.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Wel leuk om aan te geven: probleem is opgelost.

Ten eerste vond ik alle bouwtekeningen gewoon terug toen ik eenmaal alle zooi van het verhuizen en verbouwen aan het opruimen was. Daar bleek dat de plek waar de lamp nu zit officieel een plek voor een rookmelder was. Daarom geen schakeldraad.

Vlak erachter zit nog een aansluiting, die zit half dichtgesmeerd bij ons en moet misschien nog een kapje op, maar daar zit het schakeldraad. Dat is dus nummertje 4 in mijn vorige post.

Ik had vrij gemakkelijk het schakeldraad door kunnen zetten naar dit kapje maar dan moet ik het los gaan halen en heb ik geen zin in.

Nu een KlikAanKlikUitsysteem gebruikt en dat werkt prima. Dank allen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floridiaan
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 05-11-2023
De led verlichting die blijft branden als de schakelaar uit staat is al vaker gepasseerd, maar ik ben erg benieuwd naar de theoretische achterbouw.

Ik heb 3 x 10W/12VAC ledlampen die achter een (bijgeleverde) elektronische trafo hangen, niet gedimd en geschakeld door 2 wisselschakelaars. Ofwel branden ze op volle sterkte ofwel zie je veel zwakker branden, maar uit gaan ze nooit.

Na rond te neuzen in dit forum , lijkt een capacitieve koppeling tussen twee parallel lopende kabels het meest plausibel , maar ik heb moeilijkheden met dit te geloven.

in het voorbeeld heb ik de hotelschakeling en transfo's achterwege gelaten, om het eenvoudiger weer te geven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H_G7OEpDLsVYxygRavacu5ryk_s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/71shsMyihGGVIS4axfQodiJR.jpg?f=user_large

De capaciteit tussen 2 parallel lopende kabels moet al fors zijn om leds te laten branden, stel dat de lampen 1/50 ste van hun normale stroom krijgen, dit is dan 50mA of +/- 16mA per lamp.

De elektronische transfor maakt het lastig om te redeneren, we zitten hier niet met fixed wikkelingen, maar een paar gelijkrichter diode's en elektronica.
De transfo zal bij zeer lage ingangsspanning vermoedelijk op dat moment niet functioneren waarvoor hij ontworpen is en zal waarschijnlijk de ingangsspanning quasi doorkoppelen naar zijn uitgang, zo kan het branden van de led verklaard worden. Als we van deze veronderstelling uitgaan, komt dit overeen met een belastingen op 230V van +/- 4600Ohm. De impedantie van de capaciteit zal rond deze waarde moeten schommelen omdat de leds en transformator (op deze lage spanning) veel lager in impedantie zal zijn. Als we dit berekenen naar capaciteit waarde komt ik uit op 700nF.

Dit lijkt me erg veel als capaciteit tussen 2 naast elkaar lopende geleiders. Heb het gevoel dat mijn redenering er compleet naast zit :)

Iemand hier die theoretisch kan verklaren waarom ledlampen blijven branden bij schakelaars uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cossy nl
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:12
Waar ik hierbij aan denk qua uitleg

Edit: niet omdat ik denk dat jou lampen goedkoop zijn, maar om de theorie hier acher wel uitgelegd word ;)

[ Voor 15% gewijzigd door cossy nl op 23-02-2021 09:02 ]

Pagina: 1