Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Vragen over elektriciteitsaansluiting

Pagina: 1
Acties:

• KaiseRRuby
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 12:10
Kom er niet uit. In ons nieuwe huis hebben we in de woonkamer aansluitingen zitten. Ik heb het zo goed mogelijk geprobeerd te tekenen.

Kortom. Ik heb drie lampen in de woonkamer en ik heb drie schakelaars bij de voordeur. Dat ziet er dan weer zo uit:

De meest rechtse zat altijd een peertje op en die deed het altijd. Dat was een kwestie van het vervangen van het stopcontact en het kapje en die doet dus ook prima. Is ook een los blauw kapje onder het stopcontact waar twee draden op binnenkomen, daar kan niet veel anders aan zijn.

Het probleem zit hem in de twee volgende. Daar komt dus op binnen:

- 1 bruine draad
- 4 vier zwarte draden

Wat je nu ziet:

De rechtse doet het.
De linkse doet het.

Geen idee wat de middelste doet.

Ik heb nou drie lampen in de woonkamer die het alle drie doen. De rechtse en de linkse zijn te bedienen met de schakelaars.

De middelste staat altijd aan.

Het ziet er ook wat vreemd uit, dat doorgeluste bruine draadje. Hoe kan ik erachter komen of de middelste lamp daadwerkelijk bij de middelste schakelaar hoort?

• KaiseRRuby
Hierbij een grove schets van de situatie.

SC staat voor stopcontact. De schakelaar naast de trap is een hotelschakelaar naar boven. Doe je dus het licht boven mee aan (of uit).

De stopcontacten zitten ook nergens op een hoogte die lijkt alsof er een schakelaar zou zitten. Vreemd dus.

• KaiseRRuby
RocketKoen schreef op zondag 14 februari 2021 @ 18:58:
Kijk eens naar het aansluitpunt van je middelste lamp.
Het lichtpunt in het plafond midden in de kamer is namelijk vaak de plek waar de stroomdraad naar je meterkast uitkomt. Daar zit dus niet alleen de nul (blauw) en de draad naar je lichtknopje (zwart), maar ook een draad (bruin) waar altijd spanning op staat.
Als die lamp zit aangesloten op bruin-blauw in plaats van zwart-blauw dan is die lamp altijd aan.

Klopt! Maar, er zit geen zwart? Alleen bruin en blauw.

• KaiseRRuby
Ik gooi hem weer even omhoog. Update van de huidige situatie, na veel gepuzzel.

1. Fasedraad
2. Schakeldraad van de achterste lamp
3. Schakeldraad voor de buitenlamp (die zit dus nog achter de achterste lamp aan de buitengevel)
4. Schakeldraad voor ? (ik hoop en denk dus die andere lamp)

Schakeldraad 4 heeft spanning op het moment dat 1+2 (die zitten nou beide op 1 schakelaar) ingeschakeld staan. Als 1+2 uitgeschakeld zijn is de spanning ook van draad 4 af. Update hier van: hij heeft een connectie met de fasedraad, dus met 1. Niet met perse 2. Dat is me duidelijk.

Vraag is alleen hoe ik dit nu in de schakeling goed ga krijgen.

[Voor 15% gewijzigd door KaiseRRuby op 15-02-2021 18:53]

• floridiaan
  • Registratie: januari 2021
  • Laatst online: 24-04 13:04
De led verlichting die blijft branden als de schakelaar uit staat is al vaker gepasseerd, maar ik ben erg benieuwd naar de theoretische achterbouw.

Ik heb 3 x 10W/12VAC ledlampen die achter een (bijgeleverde) elektronische trafo hangen, niet gedimd en geschakeld door 2 wisselschakelaars. Ofwel branden ze op volle sterkte ofwel zie je veel zwakker branden, maar uit gaan ze nooit.

Na rond te neuzen in dit forum , lijkt een capacitieve koppeling tussen twee parallel lopende kabels het meest plausibel , maar ik heb moeilijkheden met dit te geloven.

in het voorbeeld heb ik de hotelschakeling en transfo's achterwege gelaten, om het eenvoudiger weer te geven.

De capaciteit tussen 2 parallel lopende kabels moet al fors zijn om leds te laten branden, stel dat de lampen 1/50 ste van hun normale stroom krijgen, dit is dan 50mA of +/- 16mA per lamp.

De elektronische transfor maakt het lastig om te redeneren, we zitten hier niet met fixed wikkelingen, maar een paar gelijkrichter diode's en elektronica.
De transfo zal bij zeer lage ingangsspanning vermoedelijk op dat moment niet functioneren waarvoor hij ontworpen is en zal waarschijnlijk de ingangsspanning quasi doorkoppelen naar zijn uitgang, zo kan het branden van de led verklaard worden. Als we van deze veronderstelling uitgaan, komt dit overeen met een belastingen op 230V van +/- 4600Ohm. De impedantie van de capaciteit zal rond deze waarde moeten schommelen omdat de leds en transformator (op deze lage spanning) veel lager in impedantie zal zijn. Als we dit berekenen naar capaciteit waarde komt ik uit op 700nF.

Dit lijkt me erg veel als capaciteit tussen 2 naast elkaar lopende geleiders. Heb het gevoel dat mijn redenering er compleet naast zit :)

Iemand hier die theoretisch kan verklaren waarom ledlampen blijven branden bij schakelaars uit?
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True