• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 13:05
duvekot schreef op zondag 28 december 2025 @ 11:53:
[...]
Er zijn wel indirecte verwijzingen in de help documenten te vinden die zeggen dat je zonder abonnement sowieso wel firmware updates kan krijgen en dat je bij wat basis gegevens kan komen. Maar expliciet staat er verder niets over toegang tot starlnk.com om weer een abonnement af te nemen.
Ik heb zonder actief abbo (Roaming, toen niet op pauze) mijn Firmware geupdate, kon ook via d eapp 'overal' bij dus ook bij het weer activeren van mijn abbo...

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:24
Jpiek schreef op zondag 28 december 2025 @ 12:59:
[...]
Je fiberkastje (FTU) in je meterkast heeft stoom nodig om Fiber om te zetten naar IP/UTP...
Maar daar heb je je eigen noodstroom voorzieningen al voor. Die heb je ook al nodig voor je Starlink >:)

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 13:05
duvekot schreef op zondag 28 december 2025 @ 14:10:
[...]

Maar daar heb je je eigen noodstroom voorzieningen al voor. Die heb je ook al nodig voor je Starlink >:)
Hmm ja, je hebt gelijk. En ws. een zwaardere voor je Starlink dan voor de FTU...

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:18

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Bezem erdoorheen gehaald :)

www.google.nl

• Lecenten
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 10:19
duvekot schreef op zondag 28 december 2025 @ 11:53:
[...]

alle meldingen die ik zie op andere sites en fora wijzen daar op ... maar in de officele help pagina's kan ik daar niet direct wat over vinden. Ik zie wel verwijzingen dat je direct na aaschaf en voordat je de antenne registeert je eenmalig een uur gratis en onbeperkt internet krijgt om bijvoorbeeld je registratie etc af te ronden en de app te downloaden vanuit de play store etc.
Er zijn wel indirecte verwijzingen in de help documenten te vinden die zeggen dat je zonder abonnement sowieso wel firmware updates kan krijgen en dat je bij wat basis gegevens kan komen.
Bij een nieuwe kit heb je 1 uur volledig internet.

Als je een bestaande kit wil heractiveren kan dat via beperkt internet (alleen de Starlink website) maar er zijn twee potentiele problemen. Ten eerste moeten je betaalgegevens actueel zijn. Ten tweede moet je al ingelogd zijn via de app, anders heb je een potentieel probleem met 2FA als je geen SMS of e-mail kan ontvangen.

De makkelijkste manier is de standby optie voor 5 euro per maand, dan heb je altijd volledig internet met <1 Mbps snelheid. Genoeg voor WiFi bellen, e-mail, Whatsapp etc.

Firmware updates krijg je altijd als de kit aanstaat, ook zonder abonnement. Die updates komen niet direct, die worden 's nachts uitgevoerd en er kunnen meerdere nodig zijn. Een kit die langere tijd niet is gebruikt kun je het beste een paar dagen aan laten staan.

[ Voor 6% gewijzigd door Lecenten op 29-12-2025 11:14 ]

• basto11
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11:57
Vandaag mijn Starlink geinstalleerd, met een 3d-print om hem op een tripod te zetten. Mooi gezicht zo in de sneeuw. Ik kan bevestigen dat je in hem helemaal off-grid kunt configureren de eerste keer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tr-0di7HBI6fchbTAMwtGva1zS0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jIu8ErqqxVQ5AkMsUsZEV2Eo.png?f=fotoalbum_large

• basto11
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11:57
Nu wel zichtbaar?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tr-0di7HBI6fchbTAMwtGva1zS0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jIu8ErqqxVQ5AkMsUsZEV2Eo.png?f=fotoalbum_large

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:18

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

’ik ook’ reacties opgeruimd :)

www.google.nl

• Rio
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-01 22:52

Rio

Ik heb al een boek

MisteRMeesteR schreef op zondag 4 januari 2026 @ 14:08:
[mbr]’ik ook’ reacties opgeruimd :)[/]
Fix dan aub de afbeelding ook? 😇

• BoerFrits
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 09:18
Hier ook Starlink als backup genomen. Heb een aggregraat voor het bedrijf en de woning word daar ook mee gevoed als er stroomuitval is. Het idee is dat starlink dan nog gewoon werkt. Heb het abbo gelijk op de standbymodus gezet, maar dat gaat logischerwijs pas in na de eerste maand.

Voor nu kon ik dus mooi nog wat snelheidstestjes etc doen. Snelheid varieerd van 30mb tot 400mb. Dat eerste zie ik vooral als de starlink sattelieten relatief verweg zijn > 150km. De 400mb op een zondagmorgen vroeg. Wat mij het idee geeft dat vooral congestie invloed heeft op de download snelheid. Ik moet wel zeggen dat ik resedential lite abbo heb genomen, dus mijn data zou weinig prio moeten hebben. Ben wel erg benieuwd wat er gebeurt als de V3`s de ruimte ingaan.

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:24
Mijn Mini trekt het niet meer met deze sneeuwval, verwarming vol aan, maar helaas :P

• Lecenten
De Mini kan maar met maximaal 60 Watt sneeuw smelten, maar als dit in Nederland is vind ik het wel opvallend dat het nu al niet meer werkt. Hier sneeuwt het al een paar uur en de verwarming van mijn standaard kit is nog niet aan geweest.

Als je weet dat het hard gaat sneeuwen kun je de verwarming bij voorbaat handmatig aanzetten, voorkomen dat sneeuw zich verzamelt is makkelijker dan wegsmelten als het er eenmaal ligt.

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07:50
Op mijn Starlink Standaard zie je de sneeuw mode wel aan spring, heb het op automatische staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VJccTTz7820PVGWrKgBsOAp1aqE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/yY77qUVQLPbOq0fetkPFjDIQ.png?f=user_large
Standby verbruik ongeveer 35 a 45 Watt en de 3 pieken gaat het naar 60 a 70 watt tijdens een sneeuw bui.
Voor de rest een mooi gezicht hele tuin met 15 cm sneeuw en de starlink er leeg tussen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yv-XLVRXq7LI7UtvIkqYtFkii2o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wDdkVEaNDqB3MkkXwIeDlr4W.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door psdata op 07-01-2026 16:59 ]

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

• Lecenten
Het energieverbruik van de Gen 3 is fors gedaald na de laatste update, hier nu gemiddeld onder de 30 W:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O6nxrlX3sXqdM84RKWMfoPs5P_I=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/L63xr1UV4LYr37EgvE5FVUHu.png?f=user_large

• Lecenten
Ander nieuws:

Big Win for SpaceX as FCC Clears It to Upgrade Starlink With Gigabit Speeds

The FCC's partial grant lets SpaceX operate 7,500 more satellites, for a total of over 19,000 in Earth's orbit, and use even more radio bands at higher power limits.

https://www.pcmag.com/new...rlink-with-gigabit-speeds

• Jron667
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06:37
We moesten de Starlink nog verplaatsen, die stond nog op de studio waar we tijdens de bouw van ons huis woonden. Het liep nu via powerlink adapters naar het nieuwe huis, dat maakte de boel een stuk langzamer.

Tevens verbruikten die adapters best veel stroom, niet echt handig met donkere dagen en offgrid (Portugal). Starlink staat nu op ons nieuwe huis, net een snelheidstest gedaan: 95/46 Mbps. Ik heb hem wel eens sneller gezien, maar na drie testen dezelfde uitslag.

• duvekot
Jron667 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 13:05:
We moesten de Starlink nog verplaatsen, die stond nog op de studio waar we tijdens de bouw van ons huis woonden. Het liep nu via powerlink adapters naar het nieuwe huis, dat maakte de boel een stuk langzamer.

Tevens verbruikten die adapters best veel stroom, niet echt handig met donkere dagen en offgrid (Portugal). Starlink staat nu op ons nieuwe huis, net een snelheidstest gedaan: 95/46 Mbps. Ik heb hem wel eens sneller gezien, maar na drie testen dezelfde uitslag.
Hoe is de obstructie map? En staat die helemaal met vrij zicht rondom?

• Jron667
duvekot schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 13:42:
[...]

Hoe is de obstructie map? En staat die helemaal met vrij zicht rondom?
Helemaal vrij, unobstructed staat er in de app.

• duvekot
Jron667 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 13:48:
[...]
Helemaal vrij, unobstructed staat er in de app.
Dan is het misschien handig om de netwerk bekabeling ook nog even na te lopen ... Of daar niet iets "langzaams" tussen zit. Of het moet gewoon heel druk zijn in jouw specifieke cell met een boel andere klanten die ook Starlink hebben.

• Jron667
duvekot schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 13:53:
[...]

Dan is het misschien handig om de netwerk bekabeling ook nog even na te lopen ... Of daar niet iets "langzaams" tussen zit. Of het moet gewoon heel druk zijn in jouw specifieke cell met een boel andere klanten die ook Starlink hebben.
Net gekeken, mijn vriendin krijgt wel volle snelheid, ik ben bezig geweest om een HP T620 te installeren en had even een switch uit de oude doos op mijn bureau gezet 8)7 .

• duvekot
Jron667 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 14:02:
[...]

Net gekeken, mijn vriendin krijgt wel volle snelheid, ik ben bezig geweest om een HP T620 te installeren en had even een switch uit de oude doos op mijn bureau gezet 8)7 .
tjsa ... dat verklaart een boel .. wat haal je nu dan als snelheid? en is het niet eens tijd voor een snellere switch in die oude doos? of was het zelfs een hub :-)

• Jron667
duvekot schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 14:03:
[...]

tjsa ... dat verklaart een boel .. wat haal je nu dan als snelheid? en is het niet eens tijd voor een snellere switch in die oude doos? of was het zelfs een hub :-)
323/42, veel sneller. Bij de laatste test zelfs 420/46.

Switch vervangen door een Netgear die ook nog in de lade lag.

Er wonen hier overigens niet veel mensen, woon landelijk op een boerderij van bijna 4 hectare. In het dorpje wonen denk ik nog 40 mensen.

[ Voor 18% gewijzigd door Jron667 op 10-01-2026 14:22 ]

• duvekot
Jron667 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 14:08:
[...]
323/42, veel sneller. Bij de laatste test zelfs 420/46.

Switch vervangen door een Netgear die ook nog in de lade lag.

Er wonen hier overigens niet veel mensen, woon landelijk op een boerderij van bijna 4 hectare. In het dorpje wonen denk ik nog 40 mensen.
veel plezier met de verbinding met de buitenwereld dan maar.
Pagina: 1 ... 20 21 Laatste