De app geeft alles gewoon duidelijk aan kwa facturatie en kosten. Dus daar vind je de antwoorden op je vragen wel. En op de laatste vraag is het antwoord Ja.
Nou ik ben er ook wel weer klaar mee.
11 mei op het laatste moment nog 3mnd voor €10 afgesloten. Leuk om eens te testen en te kijken of het wat is.
2 weekjes later ontvangen. Werkt bizar goed moet ik zeggen, snel up and running, mooi spul. Eerste factuur was €6. Top.
Vervolgens mail gekregen: prijsverhoging. Maar: actietarieven blijven actief. Nou prima.
Inmiddels factuur ontvangen van €35,01. Ja zo zijn we niet getrouwd
Grok zegt: stuur even je bevestiging van je korting. Die heb ik nooit gezien, lekker dan! Ik geef aan dat ik de eerste maand wel korting heb gehad en wijs ze erop dat ze nooit 1 maand korting geven... Nu staat het ticket al een paar dagen open zonder reactie.
De boel cancellen vanuit de app mag ook al niet. Wel vanaf de website. Of ik de hardware dan wil houden... Nou ik wil die hardware wel huren voor een paar euro per maand eigenlijk. Standby mode dus. Maar dat mag ik blijkbaar niet voor mijn abonnement. Wat het qua eenmalige kosten moet betekenen, daarvoor mag ik ook eerst een support ticket aanmaken.
Wat een treurnis, nog erger dan Tesla dit. Mooi spul. Prachtige techniek, mooie hardware en software, het werkt allemaal als een trein. Maar prijsmodellen zijn super onoverzichtelijke en service is weer ver te zoeken.
11 mei op het laatste moment nog 3mnd voor €10 afgesloten. Leuk om eens te testen en te kijken of het wat is.
2 weekjes later ontvangen. Werkt bizar goed moet ik zeggen, snel up and running, mooi spul. Eerste factuur was €6. Top.
Vervolgens mail gekregen: prijsverhoging. Maar: actietarieven blijven actief. Nou prima.
Inmiddels factuur ontvangen van €35,01. Ja zo zijn we niet getrouwd
De boel cancellen vanuit de app mag ook al niet. Wel vanaf de website. Of ik de hardware dan wil houden... Nou ik wil die hardware wel huren voor een paar euro per maand eigenlijk. Standby mode dus. Maar dat mag ik blijkbaar niet voor mijn abonnement. Wat het qua eenmalige kosten moet betekenen, daarvoor mag ik ook eerst een support ticket aanmaken.
Wat een treurnis, nog erger dan Tesla dit. Mooi spul. Prachtige techniek, mooie hardware en software, het werkt allemaal als een trein. Maar prijsmodellen zijn super onoverzichtelijke en service is weer ver te zoeken.
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
[quote]De boel cancellen vanuit de app mag ook al niet. Wel vanaf de website.[/]
Ja dat vind ik ook erg flauw, dat is niks anders dan moeilijk maken voor mensen. Je komt heel ver in het proces maar de opzeg optie staat nou niet niet in de dropdown....
Ja dat vind ik ook erg flauw, dat is niks anders dan moeilijk maken voor mensen. Je komt heel ver in het proces maar de opzeg optie staat nou niet niet in de dropdown....
3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)
Dat werkt gewoon ... En dat annuleren kan je ook de 24 tot en met de 22ste doen .. hoeft niet meteen. Annulatie is altijd bij einde huidige facturatie periode.Vjenne-ICT schreef op maandag 22 juni 2026 @ 21:52:
Mijn Roam Unlimited abonnement is gestopt (standby niet gebruikt) en ik moet her-activeren.
Startfactuurdatum is 23 juni en ik wil max. 1 maand betalen.
- Kan ik 23 juni activeren en direct weer opzeggen, zodat het alleen die maand loopt?
Niet die je al weet .. belangrijkste is je facturatie periode. Een vakantie precies binnen je facturatie periode is meestal niet de meest economische optie. En ik zal altijd eerst voor de 100GB per maand optie gaan ..en pas als die op is de unlimited aanzetten .. en die dan annuleren als je bijna weer in Nederland bent (maar wel voor de 22ste)
- Zijn er nog valkuilen qua facturatie?
Let even op dat periodes altijd van UTC naar UTC kopen . Dus in Nederland in de zomer is dat 2 uur snachts.
Ja ..met roaming zou dat geen probleem moeten zijn. Ik heb mijn Roaming nu ook al in Nederland aangezet ... En dat gewoon ook in Frankrijk (en België) kunnen gebruiken. Ik heb niets gehoord over een bevestiging met passport scan etc. gedurende deze reis.Daarnaast: ik ben van 4 t/m 22 juli in Frankrijk en verblijf op meerdere campings.
- Kan ik in NL activeren en daarna in Frankrijk de set op meerdere locaties gebruiken zonder issues?
Veel vakantie plezier! .. heb je een Mini? Zorg iig voor een goede voeding ... Ik heb een 5M USB-c kabel en 100W USB-c 12 aansteker plug .. die doet het prima op de 12V socket in het dashboard, maar de 12V socket in het camper gedeelte werkt die niet goed en gaat regelmatig de Starlink Mini in de reset. Dus alle combinaties moeten echt wel goed met elkaar overweg kunnen.Alvast bedankt! 👍
Betekent dat dat als mijn facturatiecyclus start op 1 juli, als ik nu activeer en meteen weer deactiveer ik maar een paar dagen betaal? Of is het 1 maand plus een paar dagen?
Je betaal naar verhouding tot je eerste facturatie datum, dus idd maar 7 dagen. Tenzij je op bv 2 Juli annuleert, dan betaal je dus 7 dagen + de hele maand Juli...
Ondertussen in Australië:
De Australische regering heeft een wet aangenomen waarin ISP verantwoording moeten afleggen over hun storingen. En daar komt Starlink ook niet onderuit.
Er is dus nu een webpagina waar je een CSV kan downloaden met "alle storingen" die ze gehad hebben en de reden waardoor de storingen zijn ontstaan.
De Australische regering heeft een wet aangenomen waarin ISP verantwoording moeten afleggen over hun storingen. En daar komt Starlink ook niet onderuit.
Er is dus nu een webpagina waar je een CSV kan downloaden met "alle storingen" die ze gehad hebben en de reden waardoor de storingen zijn ontstaan.
Voor nu is de lijst nog leeg, maar wel interessant om te kijken wat voor soort storingen zich voor gaan doen.Qualifying Outages:
- Affects >100,000 terminals for >60 minutes, or
- Meets significant local outage thresholds in remote or regional Australia.
Was net met "Grok" aan het chatten om mijn "Residential" plan om te zetten naar een "Roaming" plan voor onze vakantie naar Italië. Zegt ie doodleuk dit:
I understand you'd like to switch to a Roam plan for your Italy trip, but as confirmed previously, no Roam options are available on your Residential - 100 Mbps service line due to location and kit eligibility restrictions in the Netherlands. Your Residential plan allows use across your country/region plus up to 60 days internationally—feel free to test it there, or let me know if there's another way I can assist!
Dus ik vraag: So you're saying I can use it in Italy with my current plan?
Yes, your Residential - 100 Mbps plan supports short-term use in Italy (up to 60 days per trip) for vacations within approved regions like the EU—perfect for your summer trip! Just ensure a clear sky view, and check the app for any location alerts upon arrival. Let me know if you need setup tips or have other questions.
Ik dacht toch echt dat dit niet kon met m'n simpele "Residential" plan. Kan iemand dit wellicht bevestigen? Lijkt eigenlijk te mooi om waar te zijn maar "ze" zeggen het toch echt zelf...
Thanks alvast!
I understand you'd like to switch to a Roam plan for your Italy trip, but as confirmed previously, no Roam options are available on your Residential - 100 Mbps service line due to location and kit eligibility restrictions in the Netherlands. Your Residential plan allows use across your country/region plus up to 60 days internationally—feel free to test it there, or let me know if there's another way I can assist!
Yes, your Residential - 100 Mbps plan supports short-term use in Italy (up to 60 days per trip) for vacations within approved regions like the EU—perfect for your summer trip! Just ensure a clear sky view, and check the app for any location alerts upon arrival. Let me know if you need setup tips or have other questions.
Ik dacht toch echt dat dit niet kon met m'n simpele "Residential" plan. Kan iemand dit wellicht bevestigen? Lijkt eigenlijk te mooi om waar te zijn maar "ze" zeggen het toch echt zelf...
Als dat zo is, ga ik thuis over op starlink. Nooit van gehoord.
[ Voor 17% gewijzigd door g00gle op 02-07-2026 08:11 ]
Dit kan ik ook niet terugvinden in de Nederlandse voorwaarden eerlijk gezegd. Het enige dat ik tegenkom is dat je met een Roaming Unlimited abonnement binnen 60 dagen weer verbinding moet maken met Starlink in het land waar je de spulleboel hebt aangekocht.bart155 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 21:18:
Was net met "Grok" aan het chatten om mijn "Residential" plan om te zetten naar een "Roaming" plan voor onze vakantie naar Italië. Zegt ie doodleuk dit:
Ik dacht toch echt dat dit niet kon met m'n simpele "Residential" plan. Kan iemand dit wellicht bevestigen? Lijkt eigenlijk te mooi om waar te zijn maar "ze" zeggen het toch echt zelf...Thanks alvast!
Have you tried turning it off and on again?
Het ligt er echt aan wat voor een abonnement je hebt en of de antenne eigendom is of niet.
Als je zelf de eigenaar bent van de antenne kan je je abonnement omzetten naar wat dan ook. Dus ook van residential naar roaming en weer terug. Daarbij gelden dan wel de normale overgang regelingen. Een duurder abonnement gaat direct in, een goedkoper abonnement pas aan het begin van de volgende facturatie periode.
Bij de huidige residential abonnementen die Starlink verkoopt wordt je alleen geen eigenaar van de antenne. Dus als je die wil omzetten naar bijvoorbeeld roaming dan heb je een uitdaging omdat je dat niet mag doen. Je moet dan de antenne terug sturen.
Maar als je eerst roaming neemt (en dus een antenne koopt) en daarna de boel zou willen omzetten naar residential voor een tijdje om daarna weer terug te gaan naar roaming dan zou dat gewoon moeten kunnen. Of je koopt een antenne via bijvoorbeeld Coolblue (als ze leverbaar zijn) en een andere reseller dan zou je ook eigenaar kunnen worden van de antenne.
Ik heb nu Roam Unlimited actief maar ik kan gewoon kiezen voor Residential in de app (niet verder geprobeerd).
Als je zelf de eigenaar bent van de antenne kan je je abonnement omzetten naar wat dan ook. Dus ook van residential naar roaming en weer terug. Daarbij gelden dan wel de normale overgang regelingen. Een duurder abonnement gaat direct in, een goedkoper abonnement pas aan het begin van de volgende facturatie periode.
Bij de huidige residential abonnementen die Starlink verkoopt wordt je alleen geen eigenaar van de antenne. Dus als je die wil omzetten naar bijvoorbeeld roaming dan heb je een uitdaging omdat je dat niet mag doen. Je moet dan de antenne terug sturen.
Maar als je eerst roaming neemt (en dus een antenne koopt) en daarna de boel zou willen omzetten naar residential voor een tijdje om daarna weer terug te gaan naar roaming dan zou dat gewoon moeten kunnen. Of je koopt een antenne via bijvoorbeeld Coolblue (als ze leverbaar zijn) en een andere reseller dan zou je ook eigenaar kunnen worden van de antenne.
Ik heb nu Roam Unlimited actief maar ik kan gewoon kiezen voor Residential in de app (niet verder geprobeerd).
Kon het ook niet terugvinden maar ik ga het in ieder geval wel proberen… 😁 Zal mijn ervaringen uiteraard delen!Gr4mpyC3t schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 08:16:
[...]
Dit kan ik ook niet terugvinden in de Nederlandse voorwaarden eerlijk gezegd. Het enige dat ik tegenkom is dat je met een Roaming Unlimited abonnement binnen 60 dagen weer verbinding moet maken met Starlink in het land waar je de spulleboel hebt aangekocht.
Ik heb zojuist dus Roam kit gekocht van Starlink omdat mijn residential niet omgezet kon worden naar roaming. Dus super vreemd dat je toch die melding krijgt. Ik ben nu van plan de residential terug te sturen die ook op m’n camper is gemonteerd en om te wisselen zodra ik die binnenkrijg.
Aangezien ik daar zelf nog nooit van gehoord had, heb ik mijn vriend Claude eens door alle Starlink pagina's laten gaan en laten checken.bart155 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 21:18:
...
...
Daar krijg ik in eerste instantie:
Starlink hanteert de bekende "60-dagen regel": als je van plan bent om langer dan 60 dagen in het nieuwe land te blijven, wordt aangeraden om Starlink over te zetten naar een nieuw account geregistreerd in dat land. Onder de 60 dagen mag je dus gewoon met je bestaande abonnement (inclusief Residential) internationaal reizen — dit staat letterlijk zo in Starlink's eigen Help Center. Starlink
Maar wanneer ik klik op de link waar hij deze info uithaalt, vind ik daar alsnog niets van terug.
Als ik vraag om mij de exacte regel aan te duiden waar dit staat, dan kan hij mij deze ook niet geven, maar komt hij wel met een andere tekst:
Voor Roam-abonnementen bestaat er wél een expliciete, officiële reisregel: je mag met een Roam-abonnement tot 60 dagen per trip in het buitenland reizen (los van adreswijziging), zo staat letterlijk in Starlink's Roam-help center.
Voor Residential bestaat er geen vergelijkbare, officieel gegarandeerde "60 dagen reisregel". Residential is namelijk gekoppeld aan een vaste locatie/cel met capaciteit op die plek. Wat er in de praktijk gebeurt als je 'm meeneemt naar Italië zonder je adres te wijzigen:
- Het kan werken, als er in die satellietcel in Italië genoeg capaciteit vrij is — Starlink checkt dit niet altijd streng of onmiddellijk.
- Het is niet gegarandeerd en formeel niet de bedoeling van het Residential-abonnement (dat is voor gebruik op één vast adres).
- Er is geen duidelijke, door Starlink zelf gepubliceerde "je mag X dagen weg" regel voor deze situatie zoals bij Roam.
- Als het systeem een mismatch detecteert tussen je GPS-locatie en geregistreerde adres, kan de dienst op een gegeven moment gedegradeerd of onderbroken worden — maar hoelang dat duurt is niet vastgelegd.
Wat er gebeurde:
- Bij de eerste zoekopdracht kreeg ik vooral resultaten van blogs, RV-forums en SEO-sites (bv. "Starlink 2-Month Rule Explained", diverse vanlife-blogs). Meerdere daarvan beschreven de 60-dagen-regel in algemene termen als "je Starlink-abonnement" of specifiek "Residential", zonder scherp onderscheid te maken tussen Roam en Residential.
- Ik zag die herhaling over meerdere onafhankelijke bronnen en nam dat te snel als bevestiging aan, in plaats van door te vragen naar de originele, officiële Starlink-tekst zelf.
- Ik had toen wél al één Starlink-supportpagina in de resultaten (over adreswijziging), maar heb de nuance daarin — dat het specifiek over Roam-activatie bij adreswijziging gaat — niet er goed uitgelicht.
- Pas toen jij de exacte officiële tekst plakte, moest ik die zin voor zin ontleden, en toen bleek dat de "60 dagen" daar echt aan Roam hangt, niet aan Residential zoals de blogs suggereerden.
Sorry voor de verwarring — mijn tweede antwoord (Residential heeft geen gegarandeerde reisregel, Roam wel) is degene die klopt met wat Starlink zelf officieel publiceert.
Ik was van het weekend op grens Belgie/Frankrijk.
Starlink is actief op adres in Frankrijk.
Geprobeerd op adres Belgie te zetten: foutmelding.
Een adres net op de grens in Frankrijk gepakt, en we zaten 6 km in Belgie en dat gaf geen probleem.
Dus die 60 dagen regel klopt echt niet.
Een adres net op de grens in Frankrijk gepakt, en we zaten 6 km in Belgie en dat gaf geen probleem.
Dus die 60 dagen regel klopt echt niet.
Dus een "roaming residential" abonnement met meerdere adressen in Frankrijk 😁HGM schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 12:58:
Ik was van het weekend op grens Belgie/Frankrijk.
Die 60 dagen regel is er formeel wel, maar wordt niet actief gehandhaafd buiten een aantal landen. Die is er pas gekomen toen Zuid Afrikanen een Starlink ging regelen in buurlanden waar je het wel kan krijgen. En dat vond zuid Afrika niet leuk. Als "oplossing" is die 60 dagen regel er gekomen. Maar dus alleen op papier of als je in een land bent waar het nog niet actief is.Dus die 60 dagen regel klopt echt niet.
Ja, daarmee is het ook echt goedkoop. Want op meerdere adressen glasvezel is ook niet goedkoop.duvekot schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 14:16:
[...]
Dus een "roaming residential" abonnement met meerdere adressen in Frankrijk 😁
[ Voor 4% gewijzigd door HGM op 07-07-2026 14:22 ]
De volgende Starlink antenne komt er aan .. de V5 antenne:
Het heeft minder antenne elementen dan de huidige "Standaard" (wat een V4 is .. maar iedereen ten onrechte de v3 noemt)
Oleg had in Juni al meer details uit de laatste firmware kunnen peuteren over de V5 ..nu staat er ook in de app code dus meer informatie over de nieuwe antenne.
First view of the new @Starlink V5 dish.
— Oleg Kutkov 🇺🇦 (@olegkutkov) 14 juli 2026
The kickstand was moved to the edge per the new internal layout.
Four notches for additional mounting options. https://t.co/HF0AGXQM2F pic.twitter.com/edvzSFIpuG
![]() | ![]() | ![]() |
Oleg had in Juni al meer details uit de laatste firmware kunnen peuteren over de V5 ..nu staat er ook in de app code dus meer informatie over de nieuwe antenne.
Ik vond deze vergelijking met afmetingen wel handig:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/PcelkRepBm0umm3nBFd1fz5S.jpg?f=user_large)
bron
Het lijkt er op dat de V5 veel zaken overneemt van de Mini.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/PcelkRepBm0umm3nBFd1fz5S.jpg?f=user_large)
bron
Het lijkt er op dat de V5 veel zaken overneemt van de Mini.
Balen, net de V4 kit gekocht. Ach ja. Heb het toch als WAN2 backup nu in standby modus. Speed lijkt hetzelfde.
Los van de afmetingen en stroomverbruik .. lijkt mij de V4 een betere/steviger antenne dan de V5. Daarnaast is hij voorlopig alleen in de US te krijgen als ik zo kijk op de Starlink site. De productie volumes zullen nog niet heel hoog zijn .. en de voorraad van de V4 moet natuurlijk ook nog op.slijkie schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 09:45:
Balen, net de V4 kit gekocht. Ach ja. Heb het toch als WAN2 backup nu in standby modus. Speed lijkt hetzelfde.
Ik krijg net een email dat de Starlink service voorwaarden voor het Roam abonnement gaan veranderen.
Voortaan mag je alleen bij een Roam Unlimited abonnement het buiten je eigen land gebruiken, maar dan beperkt tot 30 dagen. Wil je lager dan 30 dagen buiten je eigen land het gebruiken ... Dan moet je priority aanschaffen.
"Gelukkig" hebben ze Europa 1 land gemaakt, dus zolang je de Starlink niet buiten Europa gebruikt is er geen probleem.
Met een Roam 100Gb abonnement mag je alleen maar in je eigen land (maar ook daar is Europa 1 land).
Welke landen ze nu precies onder Europa laten vallen heb ik nog niet gevonden. De service beschrijvingen in het Nederlands gaan halverwege over naar het Pools.. dus lastig lezen.
In het Engels staat er:
En in de FAQ:
Global Roam eindigt op 10 augustus 2026
Edit: in het Engels staat de lijst er wel.
Wil je Roam buiten je "thuisland" gebruiken dan moet je idd de reiziger registratie afronden (waar @Jpiek dus al eerder tegenaan liep)
Voortaan mag je alleen bij een Roam Unlimited abonnement het buiten je eigen land gebruiken, maar dan beperkt tot 30 dagen. Wil je lager dan 30 dagen buiten je eigen land het gebruiken ... Dan moet je priority aanschaffen.
"Gelukkig" hebben ze Europa 1 land gemaakt, dus zolang je de Starlink niet buiten Europa gebruikt is er geen probleem.
Met een Roam 100Gb abonnement mag je alleen maar in je eigen land (maar ook daar is Europa 1 land).
Welke landen ze nu precies onder Europa laten vallen heb ik nog niet gevonden. De service beschrijvingen in het Nederlands gaan halverwege over naar het Pools.. dus lastig lezen.
In het Engels staat er:
bronSubject to local restrictions and regulatory approvals, the Roam Unlimited Service Plan allows you to access Roam Unlimited Services at any land-based destination where Starlink provides active coverage around the world for up to 30 consecutive days outside the country of your registered service address.
En in de FAQ:
Global Roam eindigt op 10 augustus 2026
En daar staat ook een link naar welke landen als "Europa" wordt beschouwd , maar die werkt ook niet.Als u geen uitgebreid internationaal gebruik nodig hebt, kunt u ook voor een Roam-abonnement kiezen:
Roam Unlimited: service in uw thuisland, plus maximaal 30 dagen per periode buiten uw thuisland.
Andere Roam-abonnementen: service in uw thuisland. Wilt u Starlink internationaal gebruiken, upgrade dan naar Roam Unlimited, schakel over naar een Priority-abonnement of registreer uw account in een nieuw land.
Edit: in het Engels staat de lijst er wel.
Wil je Roam buiten je "thuisland" gebruiken dan moet je idd de reiziger registratie afronden (waar @Jpiek dus al eerder tegenaan liep)
[ Voor 4% gewijzigd door duvekot op 16-07-2026 00:03 . Reden: Engelse link met Europese landen ]
Een “Starlink Micro” zou ook wel m’n interesse hebben. Hoeft niet snel te zijn, 20 mb/s is zat, maar als het het formaat van een grote telefoon heeft kan die echt overal mee. Zeker als je hem met ~25 watt zou kunnen voeden.
Ik denk dat die niet gaat komen ...en dat "Direct 2 Cell" gewoon verder uitgewerkt gaat worden .. met dus 4G LTE vanuit de Starlink satellieten.Balance schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 23:42:
Een “Starlink Micro” zou ook wel m’n interesse hebben. Hoeft niet snel te zijn, 20 mb/s is zat, maar als het het formaat van een grote telefoon heeft kan die echt overal mee. Zeker als je hem met ~25 watt zou kunnen voeden.
En de huidige Mini zit eigenlijk het grootste deel van de tijd onder die 25W .. alleen bij het opstarten is het eventjes wat meer. Maar vanwege de benodigde voltages hebben ze dus de 100W USB-c PD afgedwongen (zodat er 20+ Volt uit komt).
WTF, dus nu is EU 1 land en heb je dan de reizigersregistratie níet nodig ?duvekot schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 19:41:
Ik krijg net een email dat de Starlink service voorwaarden voor het Roam abonnement gaan veranderen.
...
Yep ...Jpiek schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 08:43:
[...]
WTF, dus nu is EU 1 land en heb je dan de reizigersregistratie níet nodig ?
Voor de volledigheid hier de lijst met "Europese landen" :
Andorra staat er niet tussen ... Dus als je daar Starlink wil gebruiken heb je dus roam unlimited nodig EN de reizigersregistratie nodig. (Twee weken geleden nog geweest .. met Starlink)European Countries
The following countries are grouped as one region for Roam travel:
- Åland Islands
- Austria
- Belgium
- Bulgaria
- Croatia
- Czechia
- Denmark
- Estonia
- Finland
- France
- Germany
- Gibraltar
- Greece
- Guernsey
- Hungary
- Iceland
- Isle of Man
- Ireland
- Italy
- Jersey
- Latvia
- Liechtenstein
- Lithuania
- Luxembourg
- Malta
- Netherlands
- Norway
- Portugal
- Romania
- Slovakia
- Slovenia
- Spain
- Sweden
- Switzerland
- Svalbard & Jan Mayen
- United Kingdom
[ Voor 73% gewijzigd door duvekot op 16-07-2026 08:59 . Reden: Lijst toegevoegd ]
Thx!duvekot schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 08:49:
[...]
Andorra staat er niet tussen ... Dus als je daar Starlink wil gebruiken heb je dus roam unlimited nodig EN de reizigersregistratie nodig. (Twee weken geleden nog geweest .. met Starlink)
Flauw grapje, maar met 20 meter UTP kabel ligt ie toch net weer in Frankrijk??
Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?
Dan verkijk je je op de grote van Andorra. Het is bijna 500Km2 .. iets meer dan 1/3 van de provincie Utrecht.koppie schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 09:50:
[...]
Thx!
Flauw grapje, maar met 20 meter UTP kabel ligt ie toch net weer in Frankrijk??
Erg irritant dat Starlink steeds maar de prijzen en regels blijft veranderen.
Denk wel dat dit mijn laatste jaar is met Starlink op vakantie. Ik merk dat je bij veel campings toch met bomen te maken hebt, waardoor het lastig is om goede zicht te krijgen. En in Frankrijk koop je een 350GB simkaart voor 30 euro voor een maand, uitrol 5G vordert daar zeer goed in icm Mudi 7 hotspot haal ik zo dubbele snelheden dan die ik met de mini haal.
2 maanden Roam unlimited + 10 maanden standby maakt het een prijzig grapje
Denk wel dat dit mijn laatste jaar is met Starlink op vakantie. Ik merk dat je bij veel campings toch met bomen te maken hebt, waardoor het lastig is om goede zicht te krijgen. En in Frankrijk koop je een 350GB simkaart voor 30 euro voor een maand, uitrol 5G vordert daar zeer goed in icm Mudi 7 hotspot haal ik zo dubbele snelheden dan die ik met de mini haal.
Waarom zou je hem 10 maanden op Standby laten staan .. gewoon volledig stoppen (via het web ..niet de app) .. een roaming abonnement kan je (tot nu toe) altijd nog direct weer activeren nml. En start altijd met Roam 100Gb totdat die op is .. en switch daarna pas naar Unlimited voor de rest van de maand . En de volgende maand doe je het zelfde weer.GrooV schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 17:09:
Erg irritant dat Starlink steeds maar de prijzen en regels blijft veranderen.
Stel je facturatie periode is precies gelijk met je vakantie . En je verbruikt 400Gb per maand ... En je gaat twee maanden op pad:
1 week Roam 100Gb = 45 / 4 = 11.25
3 weken Roam Unlimited = (95 / 4) x 3 = 71.25
Totaal per maand= 82.50
Als je minder data gebruikt .. dan kan je lager met de 100Gb doen .. en wordt het nog goedkoper.
Wel jammer dat ze niet gewoon tellen vanaf de dag je je je nieuwe abo afsluit. Soms heb je net pech en betaal je weer een hoop extra.Stel je facturatie periode is precies gelijk met je vakantie
Maarja, Starlink lokt je eerst met mooie prijzen en voorwaarden. Nu hebben ze een beetje mensen lekker gemaakt en klantjes dus hop prijs omhoog! Er is toch geen alternatief!
3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)
Niet helemaal correct .. toen Starlink er net was .. waren er ook "regios" .. en kon je ook niet over de gehele wereld roamen .. dus eigenlijk zijn we terug bij 2 jaar geleden (voor europa).Mattie112 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 20:17:
[...]
Wel jammer dat ze niet gewoon tellen vanaf de dag je je je nieuwe abo afsluit. Soms heb je net pech en betaal je weer een hoop extra.
Maarja, Starlink lokt je eerst met mooie prijzen en voorwaarden. Nu hebben ze een beetje mensen lekker gemaakt en klantjes dus hop prijs omhoog! Er is toch geen alternatief!
En de prijzen zelf waren ook eerst hoger .. toen lager een nu weer hoog. Gelukkig is het in Europa nog niet zo duur als in de US of Australië.
Omdat Starlink en het internet mij bang maakt met zeer hoge fee’s als ik moet activeren? Starlink heeft nu niet echt een track record waarbij ze betrouwbaar met hun prijzen en voorwaarden zijnduvekot schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 17:23:
[...]
Waarom zou je hem 10 maanden op Standby laten staan .. gewoon volledig stoppen (via het web ..niet de app) .. een roaming abonnement kan je (tot nu toe) altijd nog direct weer activeren nml. En start altijd met Roam 100Gb totdat die op is .. en switch daarna pas naar Unlimited voor de rest van de maand . En de volgende maand doe je het zelfde weer.
Stel je facturatie periode is precies gelijk met je vakantie . En je verbruikt 400Gb per maand ... En je gaat twee maanden op pad:
1 week Roam 100Gb = 45 / 4 = 11.25
3 weken Roam Unlimited = (95 / 4) x 3 = 71.25
Totaal per maand= 82.50
Als je minder data gebruikt .. dan kan je lager met de 100Gb doen .. en wordt het nog goedkoper.
Daarnaast moet ik per plek kunnen checken of het überhaupt nut heeft , net zoals nu heb ik bijvoorbeeld op bepaalde tijden maar een coverage van 85%
Dus van 2x 95euro naar 2x 95 + 10*10 gegaan scheelt toch 100 euro per jaar
En vooral ook die achterlijke facturering. Ik ga over een paar weken op vakantie en de laatste 7 dagen vallen in een nieuwe cyclus. Moet ik daar dan echt 95 euro voor betalen? Gekkigheid.GrooV schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 08:37:
[...]
Omdat Starlink en het internet mij bang maakt met zeer hoge fee’s als ik moet activeren? Starlink heeft nu niet echt een track record waarbij ze betrouwbaar met hun prijzen en voorwaarden zijn
Daarnaast moet ik per plek kunnen checken of het überhaupt nut heeft , net zoals nu heb ik bijvoorbeeld op bepaalde tijden maar een coverage van 85%
Dus van 2x 95euro naar 2x 95 + 10*10 gegaan scheelt toch 100 euro per jaar
Voor die laatste week zet je hem op Roam 100 ... Tenzij dat niet voldoende is natuurlijk 😁Gr4mpyC3t schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 08:43:
[...]
En vooral ook die achterlijke facturering. Ik ga over een paar weken op vakantie en de laatste 7 dagen vallen in een nieuwe cyclus. Moet ik daar dan echt 95 euro voor betalen? Gekkigheid.
Of je draagt hem over en pakt residential als je in hetzelfde land blijft...Gr4mpyC3t schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 08:43:
[...]
En vooral ook die achterlijke facturering. Ik ga over een paar weken op vakantie en de laatste 7 dagen vallen in een nieuwe cyclus. Moet ik daar dan echt 95 euro voor betalen? Gekkigheid.
:strip_exif()/f/image/6WudUYx1Hfp4zxZzqqD9aqIP.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb Claude een mooi roaming kaartje laten maken. Wat meteen opviel was dat Polen en Cyprus niet op de lijst van "Europese landen" staan.
Op de Starlink beschikbaarheid kaart zelf is er wel Starlink in Polen en Cyprus.
/f/image/NxjvQ21DGua5NScj5Jyg9KOw.png?f=fotoalbum_large)
Bosnië, Servië en Montenegro hebben nog geen officiële Starlink dekking .. maar waarom dan andere Balkan landen ook zijn uitgesloten van "Europese landen" is dan ook wel weer bijzonder.
Ik vermoed dat de lijst nog wel aangepast gaat worden.
Daarnaast is er veel onrust in de "zeevaarders" community van mensen die met een zeilboot rond de wereld aan het varen zijn. Die moeten nu echt verschrikkelijk veel meer gaan betalen. Want die kunnen niet eventjes "terugkeren" naar hun basis land .. en herregistratie in een ander land kan maar elke 90 dagen.
Bestellen en na 30 dagen terugsturen.duvekot schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 09:25:
Daarnaast is er veel onrust in de "zeevaarders" community van mensen die met een zeilboot rond de wereld aan het varen zijn. Die moeten nu echt verschrikkelijk veel meer gaan betalen. Want die kunnen niet eventjes "terugkeren" naar hun basis land .. en herregistratie in een ander land kan maar elke 90 dagen.
Als Starlink het zelf moeilijk gaat maken dan blijven alleen dat soort opties over...
Beetje lastig als je in Frans Polynesie bij een onbewoond atol voor anker ligt.HGM schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 09:41:
[...]
Bestellen en na 30 dagen terugsturen.
Als Starlink het zelf moeilijk gaat maken dan blijven alleen dat soort opties over...
https://www.pcmag.com/new...out-digital-nomads-at-sea
Ja daar kwam ik ook al op uit!duvekot schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 08:50:
[...]
Voor die laatste week zet je hem op Roam 100 ... Tenzij dat niet voldoende is natuurlijk 😁
Neemt niet weg dat dit dan nog eens 45 euro is, terwijl ik liever 95 euro had betaald voor 30 dagen op het moment dat ik het abonnement activeer. Het is wat het is.
Wat bedoel je met overdragen? En helaas blijf ik niet in hetzelfde land...HGM schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 08:53:
[...]
Of je draagt hem over en pakt residential als je in hetzelfde land blijft...
Als je hem op de dag van vertrek overdraagt (aan jezelf, met ander mailadres) dan gaat op dat moment de nieuwe factuurperiode in.Gr4mpyC3t schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 10:12:
[...]
Ja daar kwam ik ook al op uit!
Neemt niet weg dat dit dan nog eens 45 euro is, terwijl ik liever 95 euro had betaald voor 30 dagen op het moment dat ik het abonnement activeer. Het is wat het is.
[...]
Wat bedoel je met overdragen? En helaas blijf ik niet in hetzelfde land...
Je moet dan wel voorbij de 90dagen periode zijn geweest.
Zo doe ik het wanneer ik voor 4 weken op zomervakantie ga met de camper.
Hmm, interessant. En dit kan 'straffeloos' zolang je maar na de 90 dagen zit van de laatste overdracht?HGM schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 10:15:
[...]
Als je hem op de dag van vertrek overdraagt (aan jezelf, met ander mailadres) dan gaat op dat moment de nieuwe factuurperiode in.
Je moet dan wel voorbij de 90dagen periode zijn geweest.
Zo doe ik het wanneer ik voor 4 weken op zomervakantie ga met de camper.
Tot op heden werkt het bij mij. Maargoed als je bijv 6 weken weggaat heb je nog altijd dat je voor 2 maanden moet betalen. Maargoed ik kan maar 4 weken weg en voor 95 euro zie ik geen betere optie.Gr4mpyC3t schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 10:18:
[...]
Hmm, interessant. En dit kan 'straffeloos' zolang je maar na de 90 dagen zit van de laatste overdracht?
Die 10€ huur per maand voor Residential is weer verdwenen op de site ...Verwijderd schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 14:51:
Naast de abonnementsprijs nu ook € 10 per maand voor huur kits:
[Afbeelding]
/f/image/OzNGabYt0oHJY2F3qnNgqj3m.png?f=fotoalbum_large)
(Ook voor de andere residential abonnementen)
Ik voorspelde al dat ze er mee zouden gaan spelen in de prijzen ...
De vraag is dus nu ook weer .. voor hoe lang blijft dat .. en wat doen ze met de huidige klanten?
Mijn laatste ervaring met Starlink is ook lekker:
Wat een gedoe allemaal weer met de grillen van Musk. Ik zit tegen de reisregistratie aan te hikken, omdat bij account creatie NIEMAND zegt dat je je officiele naam moet gebruiken (dus je doopnamen uit je paspoort) omdat je anders meer dan een jaar later niet die reisregistratie succesvol kan afmaken... Lekkere support ook van Starlink in deze --> neen, we moeten officele documenten hebben die aantonen dat u een andere naam heeft aangenomen... Dat wil ik helemaal niet, ik wil dat Starlink mijn reisregistratie accepteert op mijn doopnamen.... Wat een gedoe zo vlak voor de vakantie...
Heeft iemand anders nog tips voor een service request om dit mogelijk te maken?
En ja, ik ben al bezig met een KIT-transfer naar een ander account (met wel een goede naam), maar dat kan pas als mijn Roam service afgelopen is... Daar krijg ik dus een foutmelding dat de Roam nog te kort actief is om te beeindigen.
Support ticket loopt, maar hulp is niet van hele grote kwaliteit tot nu toe.
Wat een gedoe allemaal weer met de grillen van Musk. Ik zit tegen de reisregistratie aan te hikken, omdat bij account creatie NIEMAND zegt dat je je officiele naam moet gebruiken (dus je doopnamen uit je paspoort) omdat je anders meer dan een jaar later niet die reisregistratie succesvol kan afmaken... Lekkere support ook van Starlink in deze --> neen, we moeten officele documenten hebben die aantonen dat u een andere naam heeft aangenomen... Dat wil ik helemaal niet, ik wil dat Starlink mijn reisregistratie accepteert op mijn doopnamen.... Wat een gedoe zo vlak voor de vakantie...
Heeft iemand anders nog tips voor een service request om dit mogelijk te maken?
En ja, ik ben al bezig met een KIT-transfer naar een ander account (met wel een goede naam), maar dat kan pas als mijn Roam service afgelopen is... Daar krijg ik dus een foutmelding dat de Roam nog te kort actief is om te beeindigen.
Support ticket loopt, maar hulp is niet van hele grote kwaliteit tot nu toe.
Hoezo andere naam dan, heb je een alias opgegeven ? Mijn accountnaam is mijn achternaam + beide voorletters van mijn volledige naam. Die moest gelijk zijn aan wat er op mijn CC stond nl.
Mijn paspoort is mijn achternaam + volledige doopnaam in Oudhollandsch 🤣
Registratie was in een mum van tijd geregeld. Was wel mijn 2de poging want mijn EU ID card werd niet geaccepteerd.
Registratie was in een mum van tijd geregeld. Was wel mijn 2de poging want mijn EU ID card werd niet geaccepteerd.
[ Voor 14% gewijzigd door Jpiek op 18-07-2026 10:07 ]
Ik heb bij accountcreatie gewoon mijn roepnaam + achternaam (van mijn vrouw, ze was de primaire gebruiker) gebruikt. Er stond ook nergens dat dit (veel later) gebruikt zou worden voor reisregistratie en moet kloppen met een paspoort. Daar lijkt het nu op te falen (Gerry als roepnaam versus Allegonda Gertruda Catharina in het paspoort)... Maar in support ticket leg ik dit ook uit maar daar wordt verscholen achter officiele naamswijziging via formele formulieren...Jpiek schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 10:05:
Hoezo andere naam dan, heb je een alias opgegeven ? Mijn accountnaam is mijn achternaam + beide voorletters van mijn volledige naam. Die moest gelijk zijn aan wat er op mijn CC stond nl.
Dat de naam moet kloppen met de creditcard is blijkbaar weer een andere regel. Die regel lijkt veel soepeler, want de factuur gaat via mijn creditcard en daar lijkt de naam nog niet eens een heel klein beetje op die van mijn vrouw
[ Voor 11% gewijzigd door skippy01 op 18-07-2026 12:55 ]
Tja, dit is in mijn ervaring ook wel een ding in Nederland.skippy01 schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 12:53:
[...]
Ik heb bij accountcreatie gewoon mijn roepnaam + achternaam (van mijn vrouw, ze was de primaire gebruiker) gebruikt. Er stond ook nergens dat dit (veel later) gebruikt zou worden voor reisregistratie en moet kloppen met een paspoort. Daar lijkt het nu op te falen (Gerry als roepnaam versus Allegonda Gertruda Catharina in het paspoort)... Maar in support ticket leg ik dit ook uit maar daar wordt verscholen achter officiele naamswijziging via formele formulieren...
Dat de naam moet kloppen met de creditcard is blijkbaar weer een andere regel. Die regel lijkt veel soepeler, want de factuur gaat via mijn creditcard en daar lijkt de naam nog niet eens een heel klein beetje op die van mijn vrouw
In veel andere landen ben je het snel afgeleerd om je roepnaam te blijven gebruiken. Ik doe dat iig eigenlijk nergens meer. Ook bij telefonie abonnement in Frankrijk daar enorm gedoe mee gehad.
Maar probeer je het op te lossen via de chat of heb je echt een ticket aangemaakt?
Als je nog in de chat zit en vastloopt moet je vragen om een ticket aan te maken.
Mja, aangezien het en identificatieregistratie is vind ik het niet heel vreemd dat ze jouw ropenaam + achternaam van je vrouw niet accepteren. Want die persoon bestaat gewoon niet. Kan je niet een 2de persoon toevoegen en dan wel met jouw gegevens ?skippy01 schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 12:53:
[...]
Ik heb bij accountcreatie gewoon mijn roepnaam + achternaam (van mijn vrouw, ze was de primaire gebruiker) gebruikt. Er stond ook nergens dat dit (veel later) gebruikt zou worden voor reisregistratie en moet kloppen met een paspoort. Daar lijkt het nu op te falen (Gerry als roepnaam versus Allegonda Gertruda Catharina in het paspoort)... Maar in support ticket leg ik dit ook uit maar daar wordt verscholen achter officiele naamswijziging via formele formulieren...
Bij mijn poging met EU ID gaven ze ook aan dat evt partner toevoegen en dan met bijbehorend paspoort ook prima was. Alleen had mijn partner óók geen pasport dus dat ging ook niet lukken.
:strip_exif()/f/image/GjKkgdJf6HmnvQFowU5OWxtJ.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/ncuUGb7uEpeWHxH0FJxUIRL6.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/UQ4lIHSG98hU5UOtnhCmiqPU.jpg?f=fotoalbum_tile)