• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20:19
dan ga ik dat wel doen, anders wordt het Starlink <> 5 meter UTP over het garagedak - door het dak naar berging <> op 8 meter aanwezige UTP naar meterkast <> op 10 meter aanwezige UTP naar Computerkamer.

Is nog wat meer dan 20 meter zelfs..

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:17
Jpiek schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 16:35:
dan ga ik dat wel doen, anders wordt het Starlink <> 5 meter UTP over het garagedak - door het dak naar berging <> op 8 meter aanwezige UTP naar meterkast <> op 10 meter aanwezige UTP naar Computerkamer.

Is nog wat meer dan 20 meter zelfs..
dat kan Ethernet prima hebben (100m tussen actieve aansluitpunten)... hier in huis ook kabels die van de ene kant van het huis door een buis naar de kruipruimte gaan, dan daar doorheen en aan de andere kant weer met een buis helemaal naar zolder gaan .. dat is zover ik me kan herinneren iets van 35 meter of zo ...
ik snap prima dat je niet door een buitenmuur met isolatie heen wil boren .. dus een route door de kruipruimte en vanuit daar naar buiten handiger kan zijn.

dat maakt zo'n PoE oplossing voor de mini (en de standaard antenne ook) zo handig omdat je gewoon best wel wat speelruimte hebt.

• Krysa
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:22
BaT schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 12:01:
Nou ik heb de knoop doorgehakt en zojuist Starlink Mini + de 15 meter kabel besteld via Coolblue.. om het toch enigszins te rechtvaardigen voor mezelf (het is nl voor een groot deel ook gewoon omdat het ik leuk vind om hier mee te experimenteren) heb ik de volgende usecase bedacht (vrouwlief ziet er nog steeds niet de meerwaarde van in, maar ik heb het geprobeerd haha).

Wij wonen aardig in het buitengebied als het aankomt op 5G bereik - tegelijkertijd hebben we wel glas liggen van Delta.. dus in de normale situatie heb ik gewoon een leuke 500 mbit glasvezel verbinding. Het mobiele bellen (ODIDO) gaat 3/4 van de tijd echter wel over WLAN van deze glasverbinding ipv via de daadwerkelijke 5G mast van ODIDO. Zonder WLAN bellen ben ik in praktijk praktisch thuis niet te bereiken (wat ook wel eens rustig is haha) - praktijk is echter ook dat de Delta verbinding er in de afgelopen 2 jaar nog nooit 'echt' heeft uitgelegen.. maar toch: een redundant internet verbinding die niet onderhevig is aan fysieke infra is wel een fijne gedachte en ook gewoon tof om mee te experimenteren (dat i.c.m. een thuis batterij die we ook hebben/gasloze woning - komt neer dat je in de zomer (bijna) helemaal off-grid kan zijn qua netbeheerder en ISP - alleen dat al vind ik een toffe gedachte!)

Wat ik ga doen is Starlink Residential Lite op 1 november activeren, want ik begrijp dat de activatie datum ook meteen de facturatie datum bepaald, daarna het abonnement direct op standy zetten voor 5 p/maand. Dan kan ik in heel november nog klooien met 'de volle verbinding' voor het bepalen van de ideale 'nood' setup:

-Optimale locatie in de achtertuin bepalen, aangezien ik geen permanente opstelling nodig heb (in eerste instantie gewoon ergens op de grond/op een tafeltje en anders op een statief of paal als dat niet lekker werkt)
-Dan door het raam aan de achtergevel naar mijn kantoor ruimte: hier zit direct onder het raam een ongebruikte utp socket richting te meterkast + stroom aansluiting, zodat ik in principe heel flexibel met de 15 meter (van zowel de Starlink Mini adapter als utp kabel) om kan gaan voor het plaatsen in de tuin.
-In de meterkast staat staat naast mijn Delta modem ook mijn primary Deco unit van het mesh netwerk - dus als het goed is kan ik gewoon de utp kabel (van de utp socket van mijn kantoor) verwisselen met de WAN verbinding die op dat moment in de Deco zit (Delta glasvezel) en heb ik per direct overal in huis de Starlink verbinding - zowel wired als draadloos. Profit! (nb: dan wel elk jaar even in november het abonnement activeren begrijp ik - omdat je niet permanent op standby mag zitten)

Ik heb overigens gekozen voor Starlink Mini omdat deze zuiniger qua stroomverbruik (in geval van gebruik tijdens noodstroom scenario op enkel de thuisbatterij) en dat de snelheid ook wel voldoende is voor dergelijke scenario's. Daarnaast sluit ik niet uit dat ik hem in de toekomst ook wel eens wil gaan gebruiken buiten de deur (i.c.m. een roam abonnment dan uiteraard) - dan is het compacte formaat ook wel een plus. En niet geheel onbelangrijk: in de aanschaf is hij ook de goedkoopste optie.

Ben benieuwd of het straks ik praktijk ook zo mooi werkt als dat ik hier nu schets (8>
Haha zelfde situatie hier. Ik heb een v2 standard dish (die zelf draait) en een mini. En de mini gebruik ik nu voor wifi in de tuin en ik leg hem achterin de auto als ik weg ga op de bonnefooi. Mijn vrouw ziet er ook de meerwaarde niet van in totdat we op een camping met super dure wifi zitten en slecht 5G. Ik rechtvaardig het voor mijzelf gewoon door te zeggen dat ik de techniek gewoon erg mooi vind ;)

• duvekot
BaT schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 14:59:
Thnx, als ik (weet waar ik) ga boren - ga ik zeker zorgen het via POE gaat idd; en momenteel gebruik ik mijn Delta modem als DHCP router en is het Deco mesh netwerk enkel ingesteld als Access point, dus bypass mode hoef ik nog niet in te stellen - dat komt dan wel als ik idd iets heb waar ik 2xWAN in kan pluggen.
misschien goed om je DHCP juist voor dit soort zaken los te trekken van je router (bijvoorbeeld met PiHole). Dan op de mini DHCP uit zetten .. maar wel zorgen dat die in het zelfde IP netwerk met zelfde router IP opstart .. dan is de overgang waarschijnlijk naadloos. (en sowieso je DHCP leasetijd naar beneden instellen .. hier staat alles op half uur)

als je de DHCP op je delta router laat .. dan moet je ff goed nadenken over de DHCP ranges tussen de delta en starlink router .. als die niet overlappen dan gaat het goed .. anders kan je IP conflicten krijgen.

oja ... en nog niet gehad over IPv6 .. dat is weer een andere lastigheid >:)

• Jpiek
duvekot schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 17:31:
[...]
dat kan Ethernet prima hebben (100m tussen actieve aansluitpunten)...
ik snap prima dat je niet door een buitenmuur met isolatie heen wil boren .. dus een route door de kruipruimte en vanuit daar naar buiten handiger kan zijn.
Ja dat weet ik. Ben IT'er dus heb de nodige kabels getrokken.
Maar zoveel eindjes koppelen met koppelstukjes voor het de router ingaat had ik weinig trek in. Ik heb ook een soort kleurenschema qua netwerkkabels in huis, die ik dan overhoop zou gooien. Kan mijn OCD niet tegen :henk

Via kruipruimte is geen optie, garage heeft die niet. Waar de Starlink zou komen is letterlijk aan de andere kant van de kamermuur...

• BaT
  • Laatst online: 11:56

BaT

psdata schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 15:39:
[...]

Wellicht nog even je netwerk beschrijven (incl je router)
Ik zou gaan voor een router met een dubble wan, en je sluit daarop je Starlink aan. (udm, microtik,

Zelf maak ik ook gebruik van een starlink (niet de mini maar de gewone Gen3 (na al jaren eerst een Gen 1 gehad te hebben)

Hij staat bij altijd aan, en ik heb vlan gast de starlink als default gateway gezet, zodat iedereen die inlogt op het gast netwerk (zowel bekabeld als wifi) via starlink naar buiten gaat.

De fall back is standaard van de een naar de andere, dus geen loadbalance of iets degelijks
Overig verkeer gaat gewoon via Delta naar buiten (glas 8g)

gast netwerk word best wel gebruikt (laptops/telefoons (werkgevers, school), familie, kennissen smartphone's.

Succes met je test
Hmmm.. je Starlink instellen als standaard gateway voor je gasten netwerk is een leuke.. die onthoud ik!

Huidige situatie is:

[Nokia XS-2426G-B] > Glasvezel modem en router in-1 - DHCP (WIFI staat uit)
▼ wired
[Deco M5 | Main] > AP
▼ wired
[Cisco switch]
├── wired → Deco M5 > AP Begane grond
├── wired → Deco M5 > AP Eerste verdieping
├── wired → Deco M5 > AP Zolder
└── wireless → Deco M5 > AP Tuin (overkapping)

Idee is dus om tijdens een 'nood scenario' dit te doen:

[Starlink Mini - tijdelijk opgesteld in de tuin] > DHCP
▼ wired via patch socket naar meterkast
[Deco M5 | Main] > ingesteld als AP
▼ wired
[Cisco switch] > etc.

En als ik het permanent ga opstellen (Starlink Mini met mount op plat dak mbv PoE splitter aangesloten in "Bypass Mode" - @duvekot) komt er dus nog een extra router in de meterkast met support voor 2 x WAN (UDM/MikroTik - @psdata) die ik dan ook de DHCP laat doen.
duvekot schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 17:36:
[...]

misschien goed om je DHCP juist voor dit soort zaken los te trekken van je router (bijvoorbeeld met PiHole). Dan op de mini DHCP uit zetten .. maar wel zorgen dat die in het zelfde IP netwerk met zelfde router IP opstart .. dan is de overgang waarschijnlijk naadloos. (en sowieso je DHCP leasetijd naar beneden instellen .. hier staat alles op half uur)

als je de DHCP op je delta router laat .. dan moet je ff goed nadenken over de DHCP ranges tussen de delta en starlink router .. als die niet overlappen dan gaat het goed .. anders kan je IP conflicten krijgen.

oja ... en nog niet gehad over IPv6 .. dat is weer een andere lastigheid >:)
Als ik het goed begrijp is het bij een permanente opstelling 'leuker' om een router met 2 x WAN er tussen te zetten om de DHCP te doen, omdat je dan ook kan spelen met failover / Starlink instellen als gasten netwerk (nb: dan PiHole te gebruiken) - in het nood scenario wordt het Delta glasvezel model/router buitenspel gezet, dus ik heb dan sowieso geen last van conflicten - hooguit even ipconfig /release + /renew doen als ik achter mijn Windows bak zit of wat apparaten herstarten die al aan stonden.

Product Owner - Connec2

• KryTech
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:30
Volgend jaar in de zomervakantie ga ik 4 weken naar de Verenigde Staten. Camper reis in het noord westen en verwacht dat mobiel bereik op vele plekken slecht of niet aanwezig zal zijn. Starlink mini is duidelijk wat ik wil en nodig heb.

Zou ik die gewoon hier kunnen kopen, roaming abonnement erop knallen en als handbage mee nemen? Iemand een beter idee of is dit de way to go?

• duvekot
KryTech schreef op zondag 2 november 2025 @ 21:41:
Volgend jaar in de zomervakantie ga ik 4 weken naar de Verenigde Staten. Camper reis in het noord westen en verwacht dat mobiel bereik op vele plekken slecht of niet aanwezig zal zijn. Starlink mini is duidelijk wat ik wil en nodig heb.

Zou ik die gewoon hier kunnen kopen, roaming abonnement erop knallen en als handbage mee nemen? Iemand een beter idee of is dit de way to go?
Ja .. dat kan .. en gaat werken .. en is goedkoper dan daar aanschaffen en een Amerikaans abonnement te hebben. Mijn advies zou wel zijn om de doos waarin de Starlink Mini komt te gebruiken om hem mee te vervoeren (gewoon een touw er omheen om hem weer dicht te houden na opening). Of een andere stevige reis oplossing waar je alles in mee kan nemen.

Zoek even goed uit hoeveel batterij opslag je in de camper hebt .. en kijk of je de gelijkstroom van de camper kan gebruiken met een converter om de Mini van stroom te voorzien. De 110/240v AC converter heeft natuurlijk de verkeerde stroom contacten voor de US als die in Nederland/Europa is gekocht. En tijdens het rijden kijken of die ergens op een mooie plek ergens kan staan zodat je dan ook bereik hebt.
offtopic:
persoonlijk zou ik niet meer naar de US willen met de huidige politieke situatie daar.

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:36
KryTech schreef op zondag 2 november 2025 @ 21:41:

Heb laatst een hoesje gehaald. Zie paar pagina’s terug.
Een goede usb kabel naar Starlink zou voor op reis handig zijn.

• Frup
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:53
Vandaag de wanddoorvoer voor de caravan gemaakt. Leuk klusje.
Met Neutrik componenten IP65 beschermd. De doorvoerdoos wordt bij de onderhoudsbeurt gemonteerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n65A_UymI2VR6_SzdtudhaiKp4s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AclpXHzGN5waDdKrWKB9CQu6.jpg?f=fotoalbum_large

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Frup ik ken Neutrik voornamelijk uit de geluidswereld, welke componenten heb je gebruikt?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Frup
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:53
@franssie
Neutrik NE8FDX-P6-W Cat6a doorvoer https://www.neutrik.com/en/product/ne8fdx-p6-w
Neutrik NE8MX6-B-T Cat6a kabel connector https://www.neutrik.com/en/product/ne8mx6-b-t
Beide besteld bij Bax.

• Lecenten
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 09-11 11:28
Starlink Surpasses 8 Million Users Worldwide, Now in Over 150 Countries

https://teslanorth.com/20...ow-in-over-150-countries/

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:01
Hallo allemaal,

Ondanks dat ik wel bekend ben met de hardware van starlink, ben ik dat niet met de abbonementen..

De vraag: als ik een high performance antenne heb, kan ik daar elk abbonement opzetten die ik wil? En na het activeren van het abbonement em op standby laten zetten zodat ik 1 maand het volle bedrag betaal en daarna iets van €5 per maand?

Ik wil op een high performance antenne een roam unlimited abbonement zetten zodat ik em mee kan nemen en overal kan internetten waar maar stroom is,

Dit abonnement wil ik na 1 maand omzetten naar standby, zodat ik een set heb die gewoon online kan komen ondanks dat de data snelheid niet hoog is

Uiteindelijk is het gewoon een test / backup set die ik overal mee kan nemen

Graag jullie input hierover

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• duvekot
shure-fan schreef op donderdag 6 november 2025 @ 19:02:
Hallo allemaal,

Ondanks dat ik wel bekend ben met de hardware van starlink, ben ik dat niet met de abbonementen..

De vraag: als ik een high performance antenne heb, kan ik daar elk abbonement opzetten die ik wil? En na het activeren van het abbonement em op standby laten zetten zodat ik 1 maand het volle bedrag betaal en daarna iets van €5 per maand?

Ik wil op een high performance antenne een roam unlimited abbonement zetten zodat ik em mee kan nemen en overal kan internetten waar maar stroom is,

Dit abonnement wil ik na 1 maand omzetten naar standby, zodat ik een set heb die gewoon online kan komen ondanks dat de data snelheid niet hoog is

Uiteindelijk is het gewoon een test / backup set die ik overal mee kan nemen

Graag jullie input hierover
Ja .. de hardware staat los van het abonnement.

De High Performance antenne is wel een grote stroomvreter begreep ik van iemand die ze installeerde op wagens die in de middle of nowhere nog gewoon supersnelle internet nodig hadden voor hun werk (dus sneller dan wat je met een Mini of Standaard kan bereiken).

En echt handzaam is zijn formaat van meer dan 50x50 cm ook niet .. als je de snelheid niet nodig hebt zou ik gewoon voor een Mini gaan zodat je deze ook makkelijker met een accu van stroom kan voorzien. Onder zeer ideale omstandigheden heb ik daar wel eens 340Mbps down and 55Mbps up mee gehaald. Maar meestal richting de 100/20 of zo .. afhankelijk van de locatie en beperkingen.

Welke versie heb je tot je beschikking? Er zijn er ondertussen ook al 3 generaties van nml.

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:01
duvekot schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 10:09:
[...]

Ja .. de hardware staat los van het abonnement.

De High Performance antenne is wel een grote stroomvreter begreep ik van iemand die ze installeerde op wagens die in de middle of nowhere nog gewoon supersnelle internet nodig hadden voor hun werk (dus sneller dan wat je met een Mini of Standaard kan bereiken).

En echt handzaam is zijn formaat van meer dan 50x50 cm ook niet .. als je de snelheid niet nodig hebt zou ik gewoon voor een Mini gaan zodat je deze ook makkelijker met een accu van stroom kan voorzien. Onder zeer ideale omstandigheden heb ik daar wel eens 340Mbps down and 55Mbps up mee gehaald. Maar meestal richting de 100/20 of zo .. afhankelijk van de locatie en beperkingen.

Welke versie heb je tot je beschikking? Er zijn er ondertussen ook al 3 generaties van nml.
Ik heb de gen2 high performance actuated,

En zoals gezegd wil ik daar dan een roam unlimited op hebben zodat ik em mee kan nemen , en na een maand het abbonement naar standby zetten zodat ie nog maar €5 per maand kost

De antenne heb ik dus al in huis, mis alleen nog het abbonement

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• duvekot
shure-fan schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 23:53:
[...]
Ik heb de gen2 high performance actuated,
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z0lUYYsmHvj_TIWa_BuyAWnQYDM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/C1deA3PmCgbTjEwOg8XmAXTO.png?f=user_large
Deze ? Dat is dus een High Performance Gen1 .. want de Gen2 en Gen3 hebben geen bewegende delen meer. Zie hier de volledige lijst van hardware antennes.
En zoals gezegd wil ik daar dan een roam unlimited op hebben zodat ik em mee kan nemen , en na een maand het abbonement naar standby zetten zodat ie nog maar €5 per maand kost
Dat kan dus .. bij het aanmaken van je abonnement zorgen dat je de unieke code van de antenne op de juiste manier koppeld. Zie ook dit artikel over het overdragen van Starlink hardware.
De antenne heb ik dus al in huis, mis alleen nog het abbonement
Dat scheelt dan iig wel wat ... Laat maar weten hoeveel stroom het nu allemaal verbruikt en welke snelheid je er mee behaalt hebt.

• duvekot
Misschien voor iedereen die nog ergens een Starlink antenne heeft liggen die al een tijdje niet online is geweest ...
Wat is de update die voor bepaalde klanten vóór 17 november 2025 vereist is?
Als uw e-mail de titel 'Actie vereist: Starlink aansluiten voor een kritieke update' had, volg dan deze stappen:

Plaats uw Starlink buiten en sluit deze aan.
U heeft geen onbelemmerd zicht op de hemel nodig om de update te ontvangen.
Controleer de app op de voortgang. De update wordt automatisch gedownload en geïnstalleerd (meestal in 15-30 minuten).
Als uw Starlink al is ingeschakeld en verbonden, zou de update automatisch moeten worden uitgevoerd.

Opmerking: als u vóór 17 november geen toegang hebt tot uw Starlink, vragen we u contact op te nemen met ondersteuning.
Dus zorg dat je Starlink antennes wel up to date blijven met hun software .. omdat je anders in de problemen kan komen.
Zo te lezen heeft Starlink de klanten met een antenne waarvan ze weten dat het een probleem is al aangeschreven .. maar ik vermoed dat als je een antenne hebt liggen die niet op iemand zijn naam staat (omdat die al ontkoppeld was bij Starlink bij de oude klant) dat je geen actieve melding hebt gehad.

Dus ff goed eea nakijken dus ... Om te voorkomen dat je straks een mooi stuk "electronisch schroot" hebt liggen.

[ Voor 1% gewijzigd door duvekot op 09-11-2025 10:09 . Reden: opmaak ]

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:09
Voor m’n starlink mini zoek ik een 12v voeding voor in de auto die wél werkt.

Ik had er eentje after market gekocht en dan start ie wel netjes op, alleen tijdens het rijden fluctueert de 12v in de auto en valt de starlink steeds uit. Terug gestuurd dus.

Idealiter via usb-c, al was de kabel die ik had een sigaret aansteker model. Aangezien het originele aanbod er momenteel niet is (autolader alleen in geselecteerde regios) steek ik hier mijn licht op.

Een 12v -> 230v naar starlink kan ook, maar is wel nog minder efficiënt. Tis voor tripje naar de noordkaap van de winter bijvoorbeeld met een auto. Zal op roofrack gemonteerd worden.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• HGM
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

HGM

NiGeLaToR schreef op zondag 9 november 2025 @ 14:00:

Ik had er eentje after market gekocht en dan start ie wel netjes op, alleen tijdens het rijden fluctueert de 12v in de auto en valt de starlink steeds uit. Terug gestuurd dus.

Idealiter via usb-c, al was de kabel die ik had een sigaret aansteker model. Aangezien het originele aanbod er momenteel niet is (autolader alleen in geselecteerde regios) steek ik hier mijn licht op.

Een 12v -> 230v naar starlink kan ook, maar is wel nog minder efficiënt. Tis voor tripje naar de noordkaap van de winter bijvoorbeeld met een auto. Zal op roofrack gemonteerd worden.
Direct in starlink-shop kopen? Werkt altijd en goede garantie.

• NiGeLaToR
HGM schreef op zondag 9 november 2025 @ 14:37:
[...]

Direct in starlink-shop kopen? Werkt altijd en goede garantie.
Ja snap ik. Onbeschikbaar in onze regio, al sinds de zomer.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@NiGeLaToR misschien tweede accu overwegen, of een power station? Ook handig mocht je een koelbox meenemen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Jpiek
Exact mijn idee, iets van een 12V powerstation/box/accu ertussen die de fluctuaties omvangt...

• HGM
  • Niet online

HGM

NiGeLaToR schreef op zondag 9 november 2025 @ 15:35:
[...]

Ja snap ik. Onbeschikbaar in onze regio, al sinds de zomer.
Direct vanuit US shop bestellen. Heb ik ook gedaan met de dc-dc apapter.

• Roy Tollenaar
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:57
NiGeLaToR schreef op zondag 9 november 2025 @ 14:00:

Ik zou een powerstation aanschaffen. Als je het helemaal mooi wilt doen een ecoflow altenator charger er bij kun je 800W van de dynamo laden wat bijvoorbeeld ook zonepanelen overbodigmaakt.

• NiGeLaToR
HGM schreef op zondag 9 november 2025 @ 15:59:
[...]

Direct vanuit US shop bestellen. Heb ik ook gedaan met de dc-dc apapter.
Wat moet ik dan precies bestellen?

Ze hadden gewoon een auto sigaret aansluiting naar starlink kabel, dat lijkt mij nog steeds het makkelijkst?

• NiGeLaToR
Roy Tollenaar schreef op zondag 9 november 2025 @ 16:00:
[...]

Ik zou een powerstation aanschaffen. Als je het helemaal mooi wilt doen een ecoflow altenator charger er bij kun je 800W van de dynamo laden wat bijvoorbeeld ook zonepanelen overbodigmaakt.
Beetje overkill voor een tripje van een paar dagen. Hij hoeft niet te werken als de auto uit is, ik ga niet kamperen ofzo :)

• NiGeLaToR
franssie schreef op zondag 9 november 2025 @ 15:50:
@NiGeLaToR misschien tweede accu overwegen, of een power station? Ook handig mocht je een koelbox meenemen.
Oke een batterypack met voldoende vermogen die kan laden aan usb-c is wellicht geen gek idee. De usb-c naar starlink kabel is sowieso nuttig.

• duvekot
@NiGeLaToR de USB-c naar Starlink werkt formeel alleen met de 100W variant van USB-c PD omdat die garandeert dat er 20V afgenomen wordt vanuit de PD bron. Bij 60W aan PD kan er ook wel 20v afgegeven worden .. maar als het apparaat eigenlijk minder vermogen nodig heeft (wat de mini heeft .. tijdens normale werking gewoon iets van 20-25 watt) kan er terug gevallen worden op langere voltages .. en komt het minimum van 12v weer om de hoek kijken.

Dat is dus waarom Starlink die 100Watt USB-c vereiste heeft .. en wat ik begrepen had weigert die dus als de bron niet akkoord gaat met de 100W vermogens standaarden.

Nu hebben de Chinezen wel kabels gemaakt die wel werken bij 60 watt .. maar ook daar kan er dus naar beneden geschakeld worden.

Als de installatie voor lagere tijd zou zijn had ik je aangeraden om een Victron Orion-Tr 12/24-5A(120W) te installeren en een stroomkabel naar je dakdrager de halen om daar de Starlink mini op aan te sluiten.

Het belangrijkste is dus een stabiele voltage van 24v-36v (de mini kan tot 48v maar dat is wel erg hoog) .. en de soort aansluiting aan de bron kant maakt dan niet meer uit .. je kan altijd alleen een losse kabel kopen en daar de juiste stekker voor de bron kant op maken.

Ik heb deze geprobeerd als alternatief .. maar dat was ook geen succes:
https://www.amazon.com/dp/B0F9W7Y8N4

En ik ken iemand die zo iets heeft waar ze wel tevreden over zijn:

https://nl.aliexpress.com/item/1005008693937260.html

En die zijn er ook met andere aansluitingen aan de bron kant te vinden.

Hoe ga je de stroom van binnen naar buiten richting je dakdrager doen? En de houder op je dak? Welke had je daarvoor in gedachten?

• HGM
  • Niet online

HGM

NiGeLaToR schreef op zondag 9 november 2025 @ 16:01:
[...]

Wat moet ik dan precies bestellen?

Ze hadden gewoon een auto sigaret aansluiting naar starlink kabel, dat lijkt mij nog steeds het makkelijkst?
https://starlink.com/shop...consumer-car-adapter-mini

• duvekot
Bedenk wel dat die kabel maar 5m lang is .. dus dat kan misschien wel te kort zijn als je vanuit een cigarette aansluiting naar het dak moet .

• tieske_janssen
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:10
Wij gebruiken deze om in onze camper de mini rechtstreeks op de 12v aan te sluiten

https://fr.aliexpress.com/item/1005002656961822.html

Werkt perfect, ook voor verwarmen tijdens sneeuw

• duvekot
tieske_janssen schreef op zondag 9 november 2025 @ 19:44:
Wij gebruiken deze om in onze camper de mini rechtstreeks op de 12v aan te sluiten

https://fr.aliexpress.com/item/1005002656961822.html

Werkt perfect, ook voor verwarmen tijdens sneeuw
Welke aansluiting heb je daar op aangemaakt zodat je de Starlink kabel er mooi in kan steken?

• tieske_janssen
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:10
ik heb de stekker eraf geknipt en hem rechtstreeks aangesloten met schakelaar. Starlink ligt ook vast bovenop de camper.

• duvekot
tieske_janssen schreef op zondag 9 november 2025 @ 22:06:
ik heb de stekker eraf geknipt en hem rechtstreeks aangesloten met schakelaar. Starlink ligt ook vast bovenop de camper.
Okee . Dat is voor ons niet mogelijk helaas .. ga ik verder zoeken ..

• Magnifique
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17:11
duvekot schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 22:22:
Misschien voor iedereen die nog ergens een Starlink antenne heeft liggen die al een tijdje niet online is geweest ...
Wat is de update die voor bepaalde klanten vóór 17 november 2025 vereist is?

[...]

Dus zorg dat je Starlink antennes wel up to date blijven met hun software .. omdat je anders in de problemen kan komen.
Zo te lezen heeft Starlink de klanten met een antenne waarvan ze weten dat het een probleem is al aangeschreven .. maar ik vermoed dat als je een antenne hebt liggen die niet op iemand zijn naam staat (omdat die al ontkoppeld was bij Starlink bij de oude klant) dat je geen actieve melding hebt gehad.

Dus ff goed eea nakijken dus ... Om te voorkomen dat je straks een mooi stuk "electronisch schroot" hebt liggen.
Dank voor de tip en net probleemloos uitgevoerd zonder abonnement of stand-by fee _/-\o_

• duvekot
Magnifique schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 11:59:
[...]
Dank voor de tip en net probleemloos uitgevoerd zonder abonnement of stand-by fee _/-\o_
Mooi zo .. ik ben dan wel benieuwd hoeveel netwerk toegang je zonder abonnement of standby fee krijgt. Ik vermoed dat je dan wel een IP adres krijgt etc .. maar in een ander VLAN terecht komt met beperkte toegang. Ik vermoed dat je bijvoorbeeld ook wel bij de Starlink website kan komen om weer een nieuw abonnement af te kunnen sluiten .. of niet?
(En welke andere sites zijn daar dan ook nog voor nodig .. leuk experiment)

• slijkie
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18:41
Starlink data/updates tellen niet mee aan je data en kan altijd gedaan worden. Ook zonder abbo.

• Magnifique
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17:11
duvekot schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 12:32:
[...]

Mooi zo .. ik ben dan wel benieuwd hoeveel netwerk toegang je zonder abonnement of standby fee krijgt. Ik vermoed dat je dan wel een IP adres krijgt etc .. maar in een ander VLAN terecht komt met beperkte toegang. Ik vermoed dat je bijvoorbeeld ook wel bij de Starlink website kan komen om weer een nieuw abonnement af te kunnen sluiten .. of niet?
(En welke andere sites zijn daar dan ook nog voor nodig .. leuk experiment)
Klopt alleen de Starlink website is te bereiken verder niets getest en alles alweer ingepakt sorry kan dus niet meer testen.

• duvekot
slijkie schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 12:47:
Starlink data/updates tellen niet mee aan je data en kan altijd gedaan worden. Ook zonder abbo.
Ja . Dat was al bekend ..
Magnifique schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 12:52:
[...]
Klopt alleen de Starlink website is te bereiken verder niets getest en alles alweer ingepakt sorry kan dus niet meer testen.
Geen probleem .. maar die Starlink site heeft natuurlijk ook weer andere resources nodig (wie weet wel X or Grok of iets anders dan alleen een *.starlink.com adres) dus ik was benieuwd .. maar dat zal vast ook wel iemand anders al gedaan hebben om uit te zoeken >:)

• slijkie
duvekot schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 13:06:
[...]

Ja . Dat was al bekend ..

[...]

Geen probleem .. maar die Starlink site heeft natuurlijk ook weer andere resources nodig (wie weet wel X or Grok of iets anders dan alleen een *.starlink.com adres) dus ik was benieuwd .. maar dat zal vast ook wel iemand anders al gedaan hebben om uit te zoeken >:)
Zou wel fijn zijn om X beschikbaar te hebben zonder abbo. Als ooit pleuris uitbreekt dat X altijd beschikbaar is voor nood info.

• Jpiek
slijkie schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 14:18:
[...]
Zou wel fijn zijn om X beschikbaar te hebben zonder abbo. Als ooit pleuris uitbreekt dat X altijd beschikbaar is voor nood info.
Idd. je wilt niet verstoken zijn van betrouwbare info...

• slijkie
Jpiek schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 15:48:
[...]

Idd. je wilt niet verstoken zijn van betrouwbare info...
Grappige is dat onze huidige generatie nul wereld oorlogen mee heeft gemaakt of andere catastrofale gebeurtenissen. Zodra (als) dat gebeurd. Denk ik dat het links/rechts, desinfo, andere onzin snel afgelopen is. En dat men dan rete-blij is dat er ‘een’ informatie voorziening is, ongeacht van waar. En nu dat vele starlinks met lasers met elkaar kunnen communiceren, we dus in principe ook nog iets kunnen doen als er in heel Europa geen grondstation meer actief is.

Dus ja, vanuit prepper oogpunt zou ik heel blij zijn met X als ‘altijd’ bereikbaar via Starlink.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Ik zou blij zijn met wat ik zelf kies, maar snap niet waarom Starlink dat gratis aan zou moeten bieden? Als de dreiging je persoonlijk te hoog wordt neem je toch preventief een abonnement?
Edit: maar aangezien X nu onder dezelfde eigenaar valt zie ik ze nog wel eens doen.

[ Voor 19% gewijzigd door franssie op 11-11-2025 16:22 ]

• slijkie
Precies, plus het is nogal (heel erg trouwens) vermoeiend dat mensen keer op keer (ja dit is Tweakers, duidelijk) gal op Musk en alles eromheen afgeven. Dat is prima, maaaaaaar dan wel lekker een Tesla kopen en Starlink nemen. Want tja, ik haat die kerel, maar toch ontwikkelt hij (en zijn mensen) het beste.

En verder, X is logisch, want inderdaad, zelfde eigenaar. Ik zie Grok, X en Starlink ook wel in de toekomstige Tesla’s (Grok zit er al). Exact wat veel anderen ook doen, waaronder Microsoft, Google, Apple en ga maar door.

Zelf kiezen kan, dan neem je het ‘pauze’ abbo.

Maar vanuit prepper perspectief zie ik ook problemen met betalingen en de gateways/banken enz. Vandaar dat het gewoon moet ‘werken’.

• Jpiek
slijkie schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 16:13:
[...]
Grappige is dat onze huidige generatie nul wereld oorlogen mee heeft gemaakt of andere catastrofale gebeurtenissen. Zodra (als) dat gebeurd. Denk ik dat het links/rechts, desinfo, andere onzin snel afgelopen is. En dat men dan rete-blij is dat er ‘een’ informatie voorziening is, ongeacht van waar.
Dan wil je nog steeds (of juist) graag betrouwbare info....
je leven kan er vanaf hangen of die info van 'vriend' of 'vijand' komt....

• Jpiek
slijkie schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 16:35:
Precies, plus het is nogal (heel erg trouwens) vermoeiend dat mensen keer op keer (ja dit is Tweakers, duidelijk) gal op Musk en alles eromheen afgeven. Dat is prima, maaaaaaar dan wel lekker een Tesla kopen en Starlink nemen. Want tja, ik haat die kerel, maar toch ontwikkelt hij (en zijn mensen) het beste.
Een dergelijke hypcriete houding zul je bij mij niet vinden hoor... Als ik Musk echt zou haten zou ik echt geen Starlink hebben.

Mij opmerking ging overigens over X, of Facebook, of Insta, of Tiktok of welke 'Social' Media dan ook, de inhoud en hun posters, NIET over de eigenaar...

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

slijkie schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 16:35:
<>
Maar vanuit prepper perspectief zie ik ook problemen met betalingen en de gateways/banken enz. Vandaar dat het gewoon moet ‘werken’.
Als dat uitvalt heb je ook weinig meer aan Starlink ben ik bang. Dan wordt het 27MC / LORA of je zendlicentie halen. Hoe dan ook wordt je wereld heel klein als de hele backbone (inet, financieel etc) wegvalt en moet je sowieso alles zelf regelen, maar daar is een leuk topic voor. Ik zou niet op Starlink rekenen, en ja mede door de onvoorspelbaarheid (of onbetrouwbaarheid?) van juist de eigenaar die maar geen last blijft hebben van aandeelhouders of wie dan ook momenteel. Een ongeleid projectiel (pun intended) is een risico, los van wat je van de beste man en zijn koers zelf vind, hij kan het met een enkel bevel gewoon uitzetten (en heeft dat aantoonbaar meerdere keren gedaan als drukmiddel).

• neeecht
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:12
slijkie schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 16:13:
[...]

Grappige is dat onze huidige generatie nul wereld oorlogen mee heeft gemaakt of andere catastrofale gebeurtenissen. Zodra (als) dat gebeurd. Denk ik dat het links/rechts, desinfo, andere onzin snel afgelopen is. En dat men dan rete-blij is dat er ‘een’ informatie voorziening is, ongeacht van waar. En nu dat vele starlinks met lasers met elkaar kunnen communiceren, we dus in principe ook nog iets kunnen doen als er in heel Europa geen grondstation meer actief is.

Dus ja, vanuit prepper oogpunt zou ik heel blij zijn met X als ‘altijd’ bereikbaar via Starlink.
Ja maar Elon! :( :( :(

:D

Ach, dit blijven we houden.
Ik ben in ieder geval super blij met mijn 5 euro in de maand backup lijntje.
Niet zozeer omdat het tot nu toe nodig was, maar vooral omdat het erg cool is!
Pagina: 1 ... 19 20 Laatste