Starlink heeft nu op de "Reizen met Starlink Roam" expliciet gemaakt dat Polen echt niet onder de Europese Regio valt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1lWJxECmMkIniF4LIshqTL2QZGY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TgQRlNSYxRaYVzT6ITSUNNCb.png?f=fotoalbum_large

En er is nu zelfs een aparte sectie voor Poolse account eigenaren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uYf8eLOLXUm0UP7oY22l9o63tA0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6F2M3LQDuyZdqXiYfKGaWn0l.png?f=fotoalbum_large

Blijft bijzonder dat Polen zo expliciet is uitgesloten, terwijl alle andere buurlanden waar Starlink beschikbaar is wel onder de Europese Regio vallen.

En voor Cyprus en de Andorra is er niet zo'n aparte vermelding.

• Jron667
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07-08 09:54
Aivy schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 10:05:
[...]

Het huisje is alleen voor eigen gebruik (verstopt in de Toscaanse bergen 😉), dus er hoeven verder geen andere gebruikers of huurders op het netwerk.

Ik zit te denken aan het Residential-abonnement (tot 200 Mbit), dat lijkt voor ons meer dan voldoende.

Huren vind ik op zich niet het grootste probleem. Als ik het goed begrijp moet je, zodra je het abonnement opzegt, de schotel weer terugsturen. Doe je dat niet, dan blijf je ervoor betalen. Omdat het huisje nogal afgelegen ligt en pakketjes ontvangen en versturen daar best een uitdaging is, leek het mij qua gemak handiger om de schotel gewoon vooraf aan te schaffen.

Als ik er één koop, dan waarschijnlijk niet tweedehands maar gewoon nieuw via bijvoorbeeld de Pricewatch of Coolblue. Dan weet ik ook zeker dat ik geen gedoe krijg met een schotel die nog aan een ander Starlink-account gekoppeld is.
Je hebt daar geen vast adres waar je wat gaat drinken ofzo? Ons lokale café in Portugal is het adres waar al onze post naar toe gaat. Je kan ze altijd een vergoeding geven.

• Aivy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02-08 09:48
Jron667 schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 08:02:
[...]

Je hebt daar geen vast adres waar je wat gaat drinken ofzo? Ons lokale café in Portugal is het adres waar al onze post naar toe gaat. Je kan ze altijd een vergoeding geven.
Zal vast wel iets te regellen vallen, we zijn daar nieuw en nog niet zo bekend met de buurt.
SpaceX heeft haar eerste resultaten gedeeld sinds de beursgang.
Voor Starlink specifiek:
  • Verdubbeling van het aantal abonnees naar 12M in het afgelopen jaar.
  • 1.2M nieuwe abonnees in het tweede kwartaal van 2026
  • Gemiddeld 66 US Dollar per maand per klant (gelijk gebleven met Q1)
  • $4.29 Miljard omzet in de afgelopen 12 maanden
  • $2.49 Miljard omzet van consumenten
  • $1.37 Miljard in het afgelopen kwartaal uitgegeven aan nieuwe ontwikkelingen in hardware (capex)
  • $6 Miljard aan toekomstige omzet vanuit de overheid voor Starshield.
Hiet het volledige verslag:
Second Quarter 2026 Earnings Update

En door de beursgang en een obligatie hebben ze voorlopig wel voldoende cash beschikbaar: $100 Miljard op de bank, door $85.7 miljard dollar de beursgang.

• bart155
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 07-08 15:15
Starlink rental kit + Roam: mijn ervaring met tegenstrijdige info

Ik zit met een rental kit op een Residential 100 Mbps abonnement en wilde deze zomer gebruiken tijdens mijn vakantie in Italië. Wat volgde was een reeks tegenstrijdige antwoorden van Starlink:
  1. Chatbot (Grok), eerste gesprek: vertelde dat Roam niet mogelijk was op mijn kit vanwege locatie- en kit-beperkingen, maar dat mijn Residential-abonnement wél tot 60 dagen per trip internationaal gebruikt mag worden binnen de EU.
  2. Ik vroeg expliciet: "dus ik kan het gewoon gebruiken in Italië met mijn huidige abonnement?" — bevestigd: ja, tot 60 dagen per trip.
  3. Human agent (eerder ticket, mei): had daarnaast al bevestigd dat mijn kit handmatig omgezet kon worden naar Roam indien nodig.
  4. Human agent (via ticket, ter plekke in Italië): beweerde eerst het tegenovergestelde — rental kits kunnen niet naar Roam, ik zou eerst de kit moeten afkopen. Pas nadat ik expliciet om escalatie vroeg, kreeg ik alsnog het Roaming-abonnement toegewezen.
Resultaat: ik stond in Italië zonder werkende internetverbinding, met drie verschillende, tegenstrijdige antwoorden van Starlink zelf, en moest zelf escaleren voordat er een oplossing kwam.

Ik heb een ticket gestuurd waarin ik alle antwoorden naast elkaar zette (met ticketnummers als bewijs) en gevraagd om een werkende oplossing, ongeacht het mechanisme. Pas na escalatie kreeg ik reactie van Starlink support, die mijn kit als eenmalige uitzondering heeft omgezet naar Roam Unlimited. Na een reboot werkte alles weer.

Update: sinds deze uitzondering kan ik nu wél zelf schakelen tussen de verschillende abonnementen op mijn account. Ik weet niet zeker of dit een permanente wijziging is of dat dit ook weer teruggedraaid gaat worden.

Les: als je een rental kit hebt en naar het buitenland gaat, vertrouw niet blind op de chatbot — vraag expliciet en schriftelijk bevestiging van een human agent, bewaar alle tickets, en wees niet bang om te escaleren als het eerste antwoord niet klopt.
@bart155 iig verbinding dus 😁 .. maar dat een bot niet betrouwbaar is ..dat wisten we al .. en dat de echte medewerkers van Starlink soms ook dingen zeggen die niet kloppen was ook al bekend.

Wat nu interessant is .. is of ze de foute antwoorden van Grok gaan verbeteren .. en wat er gebeurt als je weer terug wil naar Residential.

Had je een abonnement met maandelijkse kosten voor de antenne? Omdat die nu tegenwoordig weer gratis is .... Dus de vraag is wat er straks op je factuur komt te staan. Hadden ze ook gezegd hoeveel je moest gaan betalen om de antenne af te kopen?

• bart155
duvekot schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 10:28:
@bart155 iig verbinding dus 😁 .. maar dat een bot niet betrouwbaar is ..dat wisten we al .. en dat de echte medewerkers van Starlink soms ook dingen zeggen die niet kloppen was ook al bekend.

Wat nu interessant is .. is of ze de foute antwoorden van Grok gaan verbeteren .. en wat er gebeurt als je weer terug wil naar Residential.

Had je een abonnement met maandelijkse kosten voor de antenne? Omdat die nu tegenwoordig weer gratis is .... Dus de vraag is wat er straks op je factuur komt te staan. Hadden ze ook gezegd hoeveel je moest gaan betalen om de antenne af te kopen?
Ja, ik had er wel rekening mee gehouden dat het een moeilijk verhaal zou kunnen worden maar wel allemaal frusterend dus ik heb er ook wel wat moeite voor gedaan. Vrouwke van Starlink zei doodleuk dat ik maar naar de winkel in Italië moest gaan om een Starlink kit te gaan kopen... 8)7 Maar uiteindelijk hebben ze het (na aandringen) netjes opgelost. Met het roam plan heb ik het zelfs op de terugweg in de auto kunnen gebruiken en dat werkte echt perfect. :)

Ik heb ook aangegeven dat ze Grok wat beter moeten instrueren want dat zorgt inderdaad alleen maar voor frustratie, zeker omdat Grok het eerste "aanspreekpunt" is. Volgens mij is het wettelijk ook niet helemaal oke.

Anyways, ik kan dus nu zelf weer het plan terugzetten naar "Residential" en dit zal op 24 augustus gebeuren. Als ik het nu dan zelf weer op "Roam" kan zetten wanneer ik het weer nodig heb dan ben ik helemaal blij. Voor de duidelijkheid, en om je vraag te beantwoorden, ik heb in mei gebruik gemaakt van de aanbieding met de gratis rental kit en het "Residential" plan voor 3 maanden voor € 6,- p/m. Nu moet ik dus wel € 95,- betalen voor het "Roam - Unlimited" plan wat ik nu heb gebruikt.
bart155 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 11:15:
[...]

Ja, ik had er wel rekening mee gehouden dat het een moeilijk verhaal zou kunnen worden maar wel allemaal frusterend dus ik heb er ook wel wat moeite voor gedaan. Vrouwke van Starlink zei doodleuk dat ik maar naar de winkel in Italië moest gaan om een Starlink kit te gaan kopen... 8)7 Maar uiteindelijk hebben ze het (na aandringen) netjes opgelost. Met het roam plan heb ik het zelfs op de terugweg in de auto kunnen gebruiken en dat werkte echt perfect. :)

Ik heb ook aangegeven dat ze Grok wat beter moeten instrueren want dat zorgt inderdaad alleen maar voor frustratie, zeker omdat Grok het eerste "aanspreekpunt" is. Volgens mij is het wettelijk ook niet helemaal oke.

Anyways, ik kan dus nu zelf weer het plan terugzetten naar "Residential" en dit zal op 24 augustus gebeuren. Als ik het nu dan zelf weer op "Roam" kan zetten wanneer ik het weer nodig heb dan ben ik helemaal blij. Voor de duidelijkheid, en om je vraag te beantwoorden, ik heb in mei gebruik gemaakt van de aanbieding met de gratis rental kit en het "Residential" plan voor 3 maanden voor € 6,- p/m. Nu moet ik dus wel € 95,- betalen voor het "Roam - Unlimited" plan wat ik nu heb gebruikt.
Had je de Roam Unlimited ook echt nodig? En je had deze precies op de start van een factuur periode in laten gaan? Vanwege de discussie met Starlink snap ik dat je direct naar Unlimited bent gegaan ... maar Roam 100GB als start is meestal net wat goedkoper.

• bart155
duvekot schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 12:04:
[...]

Had je de Roam Unlimited ook echt nodig? En je had deze precies op de start van een factuur periode in laten gaan? Vanwege de discussie met Starlink snap ik dat je direct naar Unlimited bent gegaan ... maar Roam 100GB als start is meestal net wat goedkoper.
Ik had expliciet om Roam Unlimited gevraagd destijds omdat we het waarschijnlijk met 100 GB niet gingen redden (17 dagen Italië met 5 volwassen en twee kiddos). Ze hebben het meteen in laten ingaan nadat ik het e.e.a. heb laten escaleren.
bart155 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 15:15:
[...]

Ik had expliciet om Roam Unlimited gevraagd destijds omdat we het waarschijnlijk met 100 GB niet gingen redden (17 dagen Italië met 5 volwassen en twee kiddos). Ze hebben het meteen in laten ingaan nadat ik het e.e.a. heb laten escaleren.
Dan zal dat vast niet direct op je facturatie datum gebeurt zijn .. dus let daar eventjes op .. want als het toevallig over je facturatie datum heen gaat ... Dan betaal je deel van een maand en een volle maand (omdat residential goedkoper is .. gaat die aanpassing pas bij de volgende facturatie periode starten)
Er heeft iemand goed zitten grasduinen in de support paginas voor de V5 antenne. En daar kwamen ze deze zin tegen:
Note: Standby Mode is not available for V5 hardware.
Wel bijzonder dat dit dan weer "hardware specifiek" is? .. of is het voor wat anders 🤔

In de US werken ze ook aan Starlink Mobile .. hun eigen mobiele operator met hun eigen frequentie etc .. waarbij gezegd werd dat ze ook grond gebaseerde installatie zouden gaan gebruiken. Gisteren in de "earnings call" werd het volgende gezegd:
“The spectrum that we purchased from EchoStar does have terrestrial components, so we definitely intend to build out the terrestrial component,” SpaceX President Gwynne Shotwell said in response to questions on the earnings call. “So you will have not only the capacity from the satellites themselves, but you will have a buildout of the terrestrial, basically the hardware and systems necessary to make a true mobile service exactly what you want it to be.”
bron

En zowel Shotwell als Musk zeggen beide dat ze "femtocellen" willen gaan maken met dus Starlink verbinding:
Shotwell and SpaceX CEO Elon Musk indicated the firm won’t build large cell towers. Instead, the terrestrial component will consist of “little femtocells around the country,” Shotwell said. She said the plan is to put “a cellular base station on the, basically, the gear that holds a Starlink broadband dish.”
Dus ... Als je dat combineert .. hebben ze in de V5 hardware al iets zitten daarvoor? En kan je daarom niet pauzeren omdat de verbinding dan afgeknepen wordt tot 0.5-1.0 Mbps?

In de FCC registratie staat er zo ver ik kan herinneren niets daar over.
Pagina: 1 ... 26 27 Laatste

Let op:
Het delen van referrals is hier en op de rest van het forum niet toegestaan.