Afgelopen januari zijn er zonnepanelen geïnstalleerd bij me. De omvormer is bedraad aangesloten op de router. Eens in de zoveel tijd is de omvormer onbereikbaar. Soms lost dit zich vanzelf op binnen een paar minuten, soms binnen een paar uur en soms trek ik even de netwerkkabel uit de router en doe ik die er opnieuw in en dan werkt het ook weer. Zie het plaatje hieronder wat ik te zien krijg als de omvormer onbereikbaar is.
Ik lees door middel van Home Assistant uit of de omvormer bereikbaar is of niet en ook de gegevens van de omvormer lees ik hiermee uit.
Relevante software en hardware die ik gebruik zijn:
Router - AVM FRITZ!Box 4040
Omvormer - SMA Sunny Boy 3.6
Ik heb al contact gehad met de installateur, maar die weten niet zo goed waar het probleem zit. Zij hebben weer contact met SMA en daar krijg ik mondjesmaat wat dingen van door om te proberen, maar tot nu toe nog geen succes.
Het eerste wat zij als tip gaven is om de omvormer in het DMZ van de router te plaatsen zodat hun server bij de omvormer kan geraken. Ik heb het geprobeerd (DMZ is niet beschikbaar op mijn router, maar heb hem als exposed host ingesteld), zonder succes. Dit lijkt mij ook niet de oplossing, want ik kan lokaal al niet eens tot de omvormer geraken.
Hebben jullie enig idee hoe dit kan?
Of het probleem bij de router/omvormer ligt?
En hoe ik het probleem kan oplossen?
Alvast bedankt!
Ik lees door middel van Home Assistant uit of de omvormer bereikbaar is of niet en ook de gegevens van de omvormer lees ik hiermee uit.
Relevante software en hardware die ik gebruik zijn:
Router - AVM FRITZ!Box 4040
Omvormer - SMA Sunny Boy 3.6
Ik heb al contact gehad met de installateur, maar die weten niet zo goed waar het probleem zit. Zij hebben weer contact met SMA en daar krijg ik mondjesmaat wat dingen van door om te proberen, maar tot nu toe nog geen succes.
Het eerste wat zij als tip gaven is om de omvormer in het DMZ van de router te plaatsen zodat hun server bij de omvormer kan geraken. Ik heb het geprobeerd (DMZ is niet beschikbaar op mijn router, maar heb hem als exposed host ingesteld), zonder succes. Dit lijkt mij ook niet de oplossing, want ik kan lokaal al niet eens tot de omvormer geraken.
Hebben jullie enig idee hoe dit kan?
Of het probleem bij de router/omvormer ligt?
En hoe ik het probleem kan oplossen?
Alvast bedankt!