Deze reactie laat weinig zelfreflectie zien. Er is kritiek op moderatie. Draai het dan niet om naar de 'zender'/user. Als een tweaker over de schreef gaat, is iedereen het eens dat mods mogen ingrijpen. Als er kritiek is op een mod, dan moet het daarover gaan. Steeds de bal terugkaatsen, lost niks op.RoD schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 11:04:
[...]
Natuurlijk speelt de ontvanger mee. Maar om even terug te komen op de vraag of ik een communicatiecursus heb gehad: mij is daar geleerd dat een dialoog en communicatie zowel van zender als ontvanger afhankelijk is.
Van de zender wordt dus ook verwacht dat hij of zij haar beste beetje voor zet
Jij bent alweer te laat. Ja maar jij laat overal troep slingeren. Ja maar jij hebt de tafel niet gedekt. Ja maar jij...
Zoals bij de formule 1, misschien is het een idee om als actieve mod alleen een reactie 'under investigation' te mogen zetten. Even een reactie op slot, indien nodig ook onzichtbaar gemaakt, met een simpele melding dat de inhoud wordt beoordeeld. Daarna kunnen dan bijvoorbeeld drie mods (liefst random) worden ingezet om samen een besluit te nemen.
Dat neemt de emotie van het moment bij de mod weg en het linkt niet een enkele mod aan een ingrijp. Plus, ik neem aan dat drie mods significant minder inschattingsfouten zullen maken dan een enkele.
Nog een detail: ik zou de persoonlijke reactie (a.k.a. sneer) die na moderatie in een forumpost wordt gezet weglaten en vervangen door een standaardmelding. Voegt totaal niks toe voor andere lezers, verbetert nooit de sfeer en is olie op het vuur voor de getroffene. Dat laatste zeker als de moderatie onterecht is.