Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBTM
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 29-06 18:39
PLAE schreef op maandag 8 maart 2021 @ 12:35:
[...]

Gelijk aan VOLT zo'n beetje.
Ik zei toch al dat 'de pot verwijt de ketel'.
Maak het niet persoonlijk s.v.p.

[ Voor 12% gewijzigd door defiant op 08-03-2021 21:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-07 13:12
Nou nou, iets vriendelijker.
Ik verweet VOLT een kopie te zijn van D66 maar ik stem zelf JA21 (wat je ook als een kopie kunt zien). Daarom zei ik over mijzelf: de pot verwijt de ketel.

Dus ik probeerde niet onvriendelijk te zijn richting jou oid.

[ Voor 6% gewijzigd door defiant op 08-03-2021 21:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BBTM
PLAE schreef op maandag 8 maart 2021 @ 13:35:
[...]

Nou nou, iets vriendelijker.
Ik verweet VOLT een kopie te zijn van D66 maar ik stem zelf JA21 (wat je ook als een kopie kunt zien). Daarom zei ik over mijzelf: de pot verwijt de ketel.

Dus ik probeerde niet onvriendelijk te zijn richting jou oid.
Excuus voor de verkeerde interpretatie dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• New Yorker
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
https://www.telegraaf.nl/...da-volgt-op-grote-afstand
Peilingen van Kantar moet niet meer serieus genomen worden. Ze negeren die toestand met WW van CDA 8)7 en geen BIJ1 ondanks dat er leegloop is in Amsterdam van linkse partijen naar BIJ1.

Weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
hoevenpe schreef op maandag 8 maart 2021 @ 12:41:
[...]

Waarom nog denken in coalitie en oppositie?

Deze 'regering' komt met een plan, als daar in beide kamers een meerderheid voor is dan wordt het uitgevoerd. Nu sluiten partijen elkaar uit, maar waar het bijv. zorg betreft zie ik niet waarom SP en PVV gezamenlijk een plan kunnen steunen (en zo VVD of CDA buitenspel zetten). Bijzondere scholen afschaffen? Opeens is er ruimte omdat de Christelijke partijen geen blokkade meer kunnen opwerpen, etc.

Als tussenvorm zou je met een motorblok kunnen werken, dus een minderheidskabinet van bijv. VVD/CDA/D66 die net als nu moeten onderhandelen met de oppositie. De ene keer over links, de andere keer over rechts maar ook progressief/conservatief, etc.

[...]

Punt is nou juist dat die meerderheid er deze keer niet meer lijkt te zijn, wat jij beschrijft is nou net het huidige systeem. Als die meerderheid er is zie ik inderdaad niet waarom ze hun machtspositie vrijwillig zullen opgeven, alles valt of staat bij de rechte rug van Ploumen.
Ja, al is er dan wel wat herstel van functionaliteit van de Kamers nodig. Zie Willink, hij heeft bitter gelijk gekregen met zijn waarschuwingen t.a.v vereiste processen als informeren van de Kamers.

Maar, je legt wel meteen de vinger op een wond.

Ploumen heeft een kaarsrechte rug - die is echter strikt neo-klassiek. Er zal heel, heel veel druk uitgeoefend moeten worden door de burger om een herhaling van Bos, Samson en Dijsselbloem - en de Stilte van Kok - te voorkomen. De kans dat Ploumen niet meegaat met de VVD is op dit moment nul.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:50
Volt inmiddels op 3 zetels, gaat hard...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• New Yorker
  • Niet online
Kijk dat ziet beter uit dan die peiling hierboven

Weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:36
T hangt nogal van de peiler af wie hoeveel zetels krijgt ;)

Bij Kantar D66/VVD/CDA op 74, dus een 3 partijen coalitie is dan zelfs bijna mogelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBTM
Hell yeah, laten we hopen dat het ook daad werkelijk gaat gebeuren volgende week 😁😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
BBTM schreef op maandag 8 maart 2021 @ 22:05:
Hell yeah, laten we hopen dat het ook daad werkelijk gaat gebeuren volgende week 😁😁
Hoewel ik zelf aan de andere kant van het politieke spectrum zit gun ik ze een paar zetels, mag Volt in de kamer laten horen wat ze te melden hebben. Ze hebben zeker een verfrissende agenda met een niche die nu nog niet bediend wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-07 20:20

Deathchant

Don't intend. Do!

hoevenpe schreef op maandag 8 maart 2021 @ 22:08:
[...]

Hoewel ik zelf aan de andere kant van het politieke spectrum zit gun ik ze een paar zetels, mag Volt in de kamer laten horen wat ze te melden hebben. Ze hebben zeker een verfrissende agenda met een niche die nu nog niet bediend wordt.
Volt is een middenpartij, zeer progressief, misschien nét over de lijn naar rechts. Als jij zegt aan de andere kant te zitten, dan zit je dus aan de linkse kant van het midden (GL? PvdA?), en jouw bijdrages hier geven mijns inziens echt geen linkse vibe af ;) Ik voel eerder een VVD-vibe ofzo ;)

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Deathchant schreef op maandag 8 maart 2021 @ 22:15:
Ik voel eerder een VVD-vibe ofzo ;)
Dit jaar niet meer... ;)

Had het idee dat ze erg aan de linkerkant zaten, maar we gaan het zien.
Ben oprecht benieuwd wat ze ervan gaan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjurm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21:20
hoevenpe schreef op maandag 8 maart 2021 @ 22:21:
[...]

Dit jaar niet meer... ;)

Kieskompas geeft ze midden progressief. Zie Sjurm in "Volt: Verkiezingsprogramma, ideologie en achtergrond"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Sjurm schreef op maandag 8 maart 2021 @ 22:23:
Kieskompas geeft ze midden progressief.
Interessant, had ze inderdaad anders op mijn politieke radar staan.
Niet dat ik er nu op ga stemmen maar ben het op meer onderwerpen met ze eens dan ik dacht.

Vraag me vooral af bij wie ze stemmen weghalen, met drie zetels maakt dat toch uit voor vooral Klaver en Kaag maar kan me voorstellen dat ook Ouwehand 'last' van ze heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:01
hoevenpe schreef op maandag 8 maart 2021 @ 22:21:
[...]

Dit jaar niet meer... ;)

Ik had ook een redelijk links gevoel bij sommige ideeen. In ieder geval kon ik weinig "rechts" terugvinden. Zoals de aanpak van het 'belastingparadijs', hogere belasting voor echt hoge inkomens, verhoging minimumloon, en de herinvoering basisbeurs. Het verhogen van het defensiebudget terug naar 2% en het meer samenwerken op europees niveau is nog licht rechts naar mijn idee. Als ik ze echter zou plaatsen, zouden ze precies tussen de PvdA en de D66 uitkomen qua links/rechts.

[ Voor 7% gewijzigd door fonsoy op 08-03-2021 22:49 ]

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
fonsoy schreef op maandag 8 maart 2021 @ 22:48:
Als ik ze echter zou plaatsen, zouden ze precies tussen de PvdA en de D66 uitkomen qua links/rechts.
Dat is het dus het verrassende, het kieskompas plaatst ze progressiever en iets rechts van D66...
Vooral interessant omdat dat een kwadrant is waar vrijwel niemand zit.

[ Voor 10% gewijzigd door hoevenpe op 08-03-2021 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:01
Wellicht heeft het te maken met het feit dat we al jaar en dag rechtse coalities hebben. Voor de meeste rechtse partijen hoeft er niet zo veel te veranderen. En dan ben je wellicht gelijk conservatief. Links is daardoor meer progressief - ze zijn al lang niet aan de macht geweest, en er dient veel te veranderen voor hen.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Waarop ik ook al plaatste dat het kieskompas ook wat bedenkelijke interpretaties heeft van volt.

Ik zelf heb ze wat linkser zitten, ook omdat ze juist meer overheid willen, financiële gelijkheid en ook het basisinkomen verder willen onderzoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:29

Lordy79

Vastberaden

Er zijn nu stemwijzers met pak m beet 30 stellingen en we weten welke partijen denken over die 30 stellingen.

Waarom kunnen we niet gewoon na de verkiezingen kijken wat de meerderheid is van al die stellingen en ze dan uitvoeren.

Voorbeeld: organisatoren van evenementen moeten om een vaccinatiebewijs kunnen vragen.
Als er nu 5 partijen voor en 5 tegen zijn en de 5 partijen vóór krijgen 80 zetels dan kun je dat toch gewoon regelen?

Geen eindeloos geouwehoer maar gewoon uitvoeren.

Niet meer geld naar defensie? Hup: bevriezen die handel.

Etc

Natuurlijk is "meer geld" voor zus en zo nog steeds multi interpretabel want moet er 1pct meer bij of 10pct maar dan kijk je naar de verkiezingsprogramma's en maak je er een gewogen gemiddelde van.

Hoe dat geld dan besteed moet worden laat je lekker over aan experts.

Ik weet het, het is kort door de bocht maar op deze manier krijg je als kiezers wat je wilt en worden er geen dingen uitgeruild.
Volgens mij was er als je er op deze manier naar kijkt een meerderheid voor een voltooid leven wet maar door de ChristenUnie is dit geblokkeerd in het regeerakkoord. Dat is toch raar?

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05:18
@Lordy79 deze discussie is net gevoerd in Het Coalitie/Oppositie stelsel

Conclusie is dat het praktisch volledig onuitvoerbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:29

Lordy79

Vastberaden

Excuus! Ik zal daar eens kijken.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
hoevenpe schreef op maandag 8 maart 2021 @ 22:08:
[...]

De pro-Europa progressieve niche die net iets rechts van het midden zit? Zeg maar recht boven D66 :P . Natuurlijk zijn er zeker verschillen, maar er is toch overall een behoorlijke overlap met D66.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
In één opzicht is Rutte 3 opmerkelijk anders dan haar voorgangers, de coalitie staat gezamenlijk op exact evenveel zetels als bij het begin:
Een week voor de verkiezingen staan coalitiepartijen VVD, CDA, D66 en ChristenUnie gezamenlijk op 76 zetels in de zetelpeiling van EenVandaag en Ipsos. De zetelverdeling blijft vrijwel stabiel ten opzichte van een week geleden.

De coalitiepartijen halen daarmee vlak voor de verkiezingen in de peiling samen evenveel zetels als bij de verkiezingen van 2017. Dat was vier jaar geleden heel anders. Toen stonden coalitiepartijen VVD en PvdA na een volle regeertermijn juist op flink verlies. Ze haalden een week voor de verkiezingen in 2017 samen slechts 37 zetels in de peiling van Ipsos.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
En nog een opmerkelijk verschil met eerdere verkiezingen, D66 lijkt beloond te worden voor haar inzet in de regering:
D66 stijgt drie zetels in peiling Maurice de Hond

Volgens opiniepeiler De Hond wordt die stijging nog enigszins afgeremd door de goede score van nieuwkomer Volt, die D66 zeker één zetel scheelt.

Verder is in de peiling te zien dat de VVD en GroenLinks een zetel verliezen en CDA er één wint. De SP stijgt eentje naar tien, terwijl de PvdA één zetel daalt naar elf. FVD stijgt één zetel naar zes zetels.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hq7hmHI7OW1Gg6Jsx0FDSkqtg_A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dG0VLehsvtTMeasLBmxMDMbo.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vrietje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:27
hoevenpe schreef op zondag 14 maart 2021 @ 09:58:
En nog een opmerkelijk verschil met eerdere verkiezingen, D66 lijkt beloond te worden voor haar inzet in de regering:

[...]

[Afbeelding]
Volgens mij worden ze nog steeds 2 zetels “gestraft” maar ik geloof dat Kaag een goed debat had gedaan? Dus misschien daar wat effect van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• New Yorker
  • Niet online
Nog 2 zetels extra en fvd is ook helemaal hersteld.

Weg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
hoevenpe schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 17:23:
In één opzicht is Rutte 3 opmerkelijk anders dan haar voorgangers, de coalitie staat gezamenlijk op exact evenveel zetels als bij het begin:

[...]
Crisis
Communicatie legioen
D66 is akkoord gegaan met het idee om in specifieke, andere, vijvers dan regulier te vissen
CU is akkoord gegaan met het idee om niet de boot van het kabinet te laten schommelen
VVD heeft geen campagne gevoerd, zo is er ook niets om op af te rekenen

Status quo. Op een bedje van onzekerheid en emotie zijn mensen vrij eenvoudig te richten.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Virtuozzo schreef op zondag 14 maart 2021 @ 14:42:
Status quo. Op een bedje van onzekerheid en emotie zijn mensen vrij eenvoudig te richten.
Met dien verstande dat SP/GroenLinks/PvdA in deze peiling kleiner zijn dan PVV/FvD.
De coalitie veranderd dan niet zoveel, het electorale landschap daarentegen wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
hoevenpe schreef op zondag 14 maart 2021 @ 14:44:
[...]

Met dien verstande dat SP/GroenLinks/PvdA in deze peiling kleiner zijn dan PVV/FvD.
De coalitie veranderd dan niet zoveel, het electorale landschap daarentegen wel.
Het werk van de Teldersstichting levert langzaam maar zeker de vereiste vruchten af, voor die verschuiving in electoral geodemografie inderdaad. Bolkestein is in zijn nopjes.

https://stukroodvlees.nl/...n-stad-versus-platteland/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Hoe is het mogelijk, de verkiezingen zijn al bezig, er kan al gestemd worden (door iedereen!), en toch gaat de campagne op volle kracht door... :F

Is het nou zo moeilijk om de regel die voor 1 verkiezingsdag geldt van kracht te maken op alle verkiezingsdagen als dat er meer dan 1 zijn? :?

Je kunt in feite al exit polls hebben waarvan de uitslagen de verkiezingen alsnog beïnvloeden omdat er in de campagne gebruik van gemaakt kan worden.

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-07 20:20

Deathchant

Don't intend. Do!

Ramzzz schreef op maandag 15 maart 2021 @ 14:14:
Hoe is het mogelijk, de verkiezingen zijn al bezig, er kan al gestemd worden (door iedereen!), en toch gaat de campagne op volle kracht door... :F

Is het nou zo moeilijk om de regel die voor 1 verkiezingsdag geldt van kracht te maken op alle verkiezingsdagen als dat er meer dan 1 zijn? :?

Je kunt in feite al exit polls hebben waarvan de uitslagen de verkiezingen alsnog beïnvloeden omdat er in de campagne gebruik van gemaakt kan worden.
Campagnes, peilingen en talkshows zijn er mijns inziens voornamelijk om de publieke opinie te beinvloeden (en vanwege biased media in ons geval naar rechts trekken).
Voor mij mogen ze dit sowieso zeker enkele weken van te voren verbieden, zodat mensen na maandenlange (fake)nieuwsbombardementen even een bezinningsperiode mogen krijgen zodat ze, voor zo ver dat kan, zo unbiased mogelijk een keuze kunnen maken. Volgens mij doen ze dat al onder andere in italie, Frankrijk en Oostenrijk, maar dat weet ik niet zeker.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Ramzzz schreef op maandag 15 maart 2021 @ 14:14:
er kan al gestemd worden (door iedereen!)
Dat dacht ik ook, maar las net dat ook al is het niet expliciet verboden het niet de bedoeling is om als niet-kwetsbare groep vandaag of morgen naar de stembus te komen.

Dit is meer het 'ouderen-uurtje', vergelijkbaar met briefstemmen. Woensdag is nog steeds de echte verkiezingsdag en ook dan zal het flyeren en campagnevoeren zoals iedere keer tot laat in de middag doorgaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

hoevenpe schreef op maandag 15 maart 2021 @ 16:20:
[...]

Dat dacht ik ook, maar las net dat ook al is het niet expliciet verboden het niet de bedoeling is om als niet-kwetsbare groep vandaag of morgen naar de stembus te komen.

Dit is meer het 'ouderen-uurtje', vergelijkbaar met briefstemmen. Woensdag is nog steeds de echte verkiezingsdag en ook dan zal het flyeren en campagnevoeren zoals iedere keer wel tot laat in de middag doorgaan.
In al die woorden staat welgeteld 1 feit: de stembureaus zijn open.

Dat is het enige dat zou mogen tellen.

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Ramzzz schreef op maandag 15 maart 2021 @ 16:23:
In al die woorden staat welgeteld 1 feit: de stembureaus zijn open.
Dit is toch echt hoe ik het lees:
Deze mensen mogen nu al stemmen. Druk is het niet (en dat is precies de bedoeling)

Mensen uit de kwetsbare groepen krijgen de ruimte om te stemmen. Op woensdag is het de beurt aan de rest van Nederland. Dat mensen er blij mee zijn, zie je ook in onderstaande video. Maar niet iedereen die gaat stemmen, hoort in de kwetsbare groep. Verboden is het namelijk niet.

Het kan dus, nu al stemmen als je niet tot de risicogroep behoort. De burgemeester van Amersfoort Lucas Bolsius is daar duidelijk over. "Doe het gewoon niet." En ook minister van Binnenlandse Zaken Kajsa Ollongren roept mensen zonder medische indicatie op om pas woensdag te stemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02:53

Dennis1812

Amateur prutser

Dus het heeft geen zier met ouderen of ouderenuurtjes te maken. Kwetsbare is een vrij breed begrip. En daar kunnen veel mensen onder vallen.
Zolang het nergens te druk is zie ik geen problemen in de spreiding.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-05 11:51

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Ik ben zelf ook een peiling gestart: De officiële blog van Frozen: Wat stemt de tweaker?

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Laatste peiling van I&O research, groei D66 en Volt zet door en de boeren voor het eerst op een zetel:
Terwijl de stembussen sinds maandagochtend open zijn, levert I&O nog een laatste peiling af. Die laat een beweging zien die elders ook al zichtbaar was: D66 wint terrein en de VVD verliest, ook al is de voorsprong van de partij van premier Mark Rutte nog altijd zeer groot.

De grootste partij levert ten opzichte van een week geleden 3 zetels in en staat nu op 33. Daar staat een winst van 3 zetels voor D66 tegenover. De partij van Sigrid Kaag staat daarmee overigens op 19 zetels, evenveel als D66 nu in de Kamer heeft. Mensen die overstappen naar D66 geven aan dat om het klimaat te doen en zien Kaag ook overtuigen als lijsttrekker.

PVV staat nog op de tweede plek met 20 zetels, CDA plust ondanks gestuntel in de campagne met 1 zeteltje naar 16. Daarachteraan hobbelt het blokje linkse partijen van GL, SP en PvdA, die op 10 of 11 zetels staan. PvdA levert daar in een week tijd zelfs 2 zetels in, bij SP en GL zit er geen schot in.

In de peiling van I&O staan ook drie partijen die nu nog geen plekje in de Kamer hebben. Het meest prominent is Volt, met 4 zetels. JA21 kan op 2 zetels rekenen en Bij1 en de BoerBurgerbeweging zouden 1 plekje in kunnen nemen. Voor die laatste partij is het een van de eerste keren dat ze in een peiling voorkomt. Maar, zo stippen de peilers aan, weinig kiezers die naar nieuwe partijen neigen, zeggen al zeker weten dat ze daar ook echt op gaan stemmen. Sowieso geeft twee derde van de ondervraagden bij I&O aan nog altijd te zweven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie06
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:39
Het lijkt er op dat Kaag echt op het juiste moment gaat pieken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjurm
Vooral opvallend hoe weinig deze peilingen verschillen van de uitslag uit 2017. CDA, GL, SP, 50+ verliezen, de rest blijft nagenoeg gelijk en er komen heel wat nieuwe partijen bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• New Yorker
  • Niet online
Sjurm schreef op maandag 15 maart 2021 @ 18:10:
Vooral opvallend hoe weinig deze peilingen verschillen van de uitslag uit 2017. CDA, GL, SP, 50+ verliezen, de rest blijft nagenoeg gelijk en er komen heel wat nieuwe partijen bij.
Huidige kabinet kan gewoon verder met eventuele aanvulling van Volt of JA21

Weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:36
Kan me ja21 niet voorstellen eigenlijk; al is t qua 1e kamer wel een handige partij om erbij te hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05:18
Zeker D66 zal niet snel met JA21 samen gaan regeren. Die weten echt nog wel dat JA21 gewoon FvD zonder Baudet is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
hoevenpe schreef op zondag 14 maart 2021 @ 09:58:

[...]

[Afbeelding]
Of blijkt alles wat men aan begeleiding gekregen heeft voor werving en messaging in staat om af te rekenen met het eigen syndroom van “regeren is halveren” ...

offtopic:
Ik leg het maar even op tafel, want die campagne is net zo opmerkelijk als de nieuwe messaging lijnen en het netwerken van de afgelopen twee jaar. En bij allebei duiken poppetjes met donaties en suggesties op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
hoevenpe schreef op maandag 15 maart 2021 @ 17:45:
Laatste peiling van I&O research, groei D66 en Volt zet door en de boeren voor het eerst op een zetel:

[...]
Zie de impact van al het stimuleren van fragmentatie - waar de baat gaat liggen zal duidelijk zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Virtuozzo schreef op maandag 15 maart 2021 @ 19:38:
offtopic:
Ik leg het maar even op tafel, want die campagne is net zo opmerkelijk als de nieuwe messaging lijnen en het netwerken van de afgelopen twee jaar. En bij allebei duiken poppetjes met donaties en suggesties op.
De perfecte timing van Kaag, de donaties en de manier waarop men (samen met Volt) vooral de linkerzijde leeg lijkt je eten is inderdaad opmerkelijk. Voor mijn gevoel is er geen echt aanwijsbare gamechanger geweest, kan er de vinger niet goed op leggen anders dan de constante stroom D66 reclame.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-07 21:43
Philip Ross schreef op maandag 15 maart 2021 @ 19:35:
Zeker D66 zal niet snel met JA21 samen gaan regeren. Die weten echt nog wel dat JA21 gewoon FvD zonder Baudet is.
Dat scheelt al een hele slok op de borrel.

Het valt mij op dat ik om kom in video’s en reclames van D66 en Volt. Ik heb hooguit één Volt-video gezien, dus blijkbaar hebben ze hun marketing enorm goed op orde. Mag je ook verwachten van D66 met die miljoen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
hoevenpe schreef op maandag 15 maart 2021 @ 19:59:
[...]

De perfecte timing van Kaag, de donaties en de manier waarop men (samen met Volt) vooral de linkerzijde leeg lijkt je eten is inderdaad opmerkelijk. Voor mijn gevoel is er geen echt aanwijsbare gamechanger geweest, kan er de vinger niet goed op leggen anders dan de constante stroom D66 reclame.
Dat begon al direct na het afscheid van Pechtold, ineens doken dezelfde figuren op die ooit bij DWDD aan tafel zaten om een “PvdA marketing te leren” (waar toen nogal wat haken en ogen aan zaten, dus ging men er niet mee in zee).

Opbouw, eenvoudig gezegd. Met resultaat, ook voor D66 zelf - electoraal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Virtuozzo schreef op maandag 15 maart 2021 @ 20:22:
Opbouw, eenvoudig gezegd. Met resultaat, ook voor D66 zelf - electoraal.
Maar dan nog, wat is in jouw ogen dan de afgelopen weken de 'game changer' geweest?
Ik heb hem niet echt gezien, geen Erdogan of 'nu doet u het weer'...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
hoevenpe schreef op maandag 15 maart 2021 @ 19:59:
[...]

Ik denk dat het ook is omdat de marketing van de VVD gewoon niet zo sterk/aanwezig als normaal, waardoor eventueel verlies weer opgevuld wordt door overstap vanuit de VVD?
Nb. Ik zeg niet dat het slecht is, want de VVD doet het op zich prima, maar had het beter kunnen doen, denk ik.

[ Voor 9% gewijzigd door anandus op 15-03-2021 20:43 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• New Yorker
  • Niet online
rik86 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 19:25:
Kan me ja21 niet voorstellen eigenlijk; al is t qua 1e kamer wel een handige partij om erbij te hebben
In Rotterdam heeft D66 samengewerkt met Joost Eerdmans/leefbaar Rotterdam tussen 2014-18.

Weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
hoevenpe schreef op maandag 15 maart 2021 @ 20:32:
[...]

Maar dan nog, wat is in jouw ogen dan de afgelopen weken de 'game changer' geweest?
Ik heb hem niet echt gezien, geen Erdogan of 'nu doet u het weer'...
Geen kwestie van weken, het is opbouw: anders en meer nauwkeurig richten van messaging, gepaard met het aanpassen van messaging per segment. Het is gewoon een totaal ander model dan wat altijd gehanteerd werd. Method, message - en vissen in andermans vijver. Metro/progressive/income/activity.

Geen game changer dus, maar een game change. Andere advieskring, ander netwerk - waar je mee omgaat ...

[ Voor 4% gewijzigd door Virtuozzo op 15-03-2021 21:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• New Yorker
  • Niet online

Weg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
Splinter...
Gun Merel wel haar zetel, ze is een bevlogen goed kamerlid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:22

drooger

Falen is ook een kunst.

Het geruzie bij 50Plus zorgt ook voor veel vertrekkende stemmers, of zouden dat nog mensen zijn die dachten dat Henk Krol daar nog zat?

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Wat ik me afvroeg: gaat Henk Krol zijn eigen lijst feliciteren op 18 maart? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:10
hoevenpe schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 16:43:
Splinter...
Gun Merel wel haar zetel, ze is een bevlogen goed kamerlid.
Ik gun iedereen van alles maar is het niet nuttiger als die zetel bij haar oude partij terecht komt? Of welke andere partij in die hoek dan ook?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
D-e-n schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 16:52:
Ik gun iedereen van alles maar is het niet nuttiger als die zetel bij haar oude partij terecht komt? Of welke andere partij in die hoek dan ook?
Ik zou haar bij uitstek een kamerlid wat stemt 'zonder last of ruggespraak' willen noemen, precies zoals het ooit bedoeld was. Eigenlijk zouden we 150 Splinters moeten hebben...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinNL
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:14
Laatste peiling van EenVandaag. D66 stijgt in deze peiling verder door, Volt zou hier op 2 zetels komen.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EwnHlhEW8AY63EK?format=jpg&name=900x900

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Maurice de hond heeft de PVV op 24, Ipsos op 19. Da's nogal een verschil. En als we de foutmarges van beide er op los laten (+/- 2 zetels voor de Hond, 3% voor Ipsos), overlappen ze ook nog niet :)
hoevenpe schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 16:55:
[...]

Ik zou haar bij uitstek een kamerlid wat stemt 'zonder last of ruggespraak' willen noemen, precies zoals het ooit bedoeld was. Eigenlijk zouden we 150 Splinters moeten hebben...
Ze heeft voor 4 verschillende partijen in de kamer gezeten in 1 termijn. Daar moeten we er niet teveel van hebben :p

[ Voor 137% gewijzigd door PWM op 16-03-2021 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:10
@hoevenpe @PWM
En vier partijen verslinden lijkt me dus vooral een teken dat je geen clou hebt wat je nu eigenlijk wil.

50+ eruit is dan wel weer gunstig overigens.

[ Voor 16% gewijzigd door D-e-n op 16-03-2021 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjurm
Tot slot weer een laatste peiling van I&O (nieuw tov hun peiling gisteren, waarom zo kort op elkaar weet ik niet):
Afbeeldingslocatie: https://www.ioresearch.nl/wp-content/uploads/2021/03/tabel1.png
Verschil met gisteren is PVV -1 en CDA +1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ik ben benieuwd naar de formatie wanneer D66 de tweede partij is. Dan mag D66 ook bijna kiezen wie ze meenemen de coalitie in.

Spectaculair.
* Delerium zou het niet verbazen als de VVD nog onder de 30 zakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

RobinNL schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 17:00:
Laatste peiling van EenVandaag. D66 stijgt in deze peiling verder door, Volt zou hier op 2 zetels komen.

[Afbeelding]
SP in het rood +1 in en GL in het groen -1 is niet zo handig gekozen van EenVandaag.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchOwnage
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:02
Baudet schittert weer eens door afwezigheid hoor op Ned. 1. Walgelijk figuur ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• New Yorker
  • Niet online
Slot peiling De Hond
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JUAF6AbUmAcPPR_5Az1uzzmq-GA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qkirumwHI1FDYJ8MmRJRb1mb.jpg?f=user_large

Weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinNL
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:14
Erasmo schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 19:03:
[...]

SP in het rood +1 in en GL in het groen -1 is niet zo handig gekozen van EenVandaag.
Dat is echt het laatste op wat ik zou letten :P SP wordt meestal in het rood getoond en GroenLinks in het groen :)

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-07 19:50

Dennahz

Life feels like hell should.

Jakkes. D66 komt wel heel dichtbij #2 zo. *knip* niet generaliseren s.v.p.
Spannende tijden...

We gaan er maar vanuit dat de meeste mensen niet meedoen met zulke peilingen en dat er morgen nog van alles kan gebeuren.

[ Voor 6% gewijzigd door defiant op 16-03-2021 23:31 ]

Twitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vrietje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:27
Dennahz schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 23:00:
[...]

Jakkes. D66 komt wel heel dichtbij #2 zo. [mbr]*knip* niet generaliseren s.v.p.[/mbr]
Spannende tijden...

We gaan er maar vanuit dat de meeste mensen niet meedoen met zulke peilingen en dat er morgen nog van alles kan gebeuren.
Liever D66 op 2 dan het cda of pvv. Misschien dat ze hun huid dan ook wat duurder verkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05:35

TommyGun

Stik er maar in!

Dennahz schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 23:00:
[...]

Jakkes. D66 komt wel heel dichtbij #2 zo. [mbr]*knip* niet generaliseren s.v.p.[/mbr]
Spannende tijden...

Voor mij een reden om strategisch (PVV) te stemmen, hopelijk geen D66 als 2e partij :X

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:37
Vanwaar D666 ?

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drooger

drooger

Falen is ook een kunst.

TommyGun schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 14:45:
[...]

Voor mij een reden om strategisch (PVV) te stemmen, hopelijk geen D666 als 2e partij :X
Ik ben wel benieuwd, wat maakt het volgens jou uit als een (door zichzelf) buitenspel gezette partij boven de D66 staat i.p.v. vlak daaronder?

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05:35

TommyGun

Stik er maar in!

Typfoutje O-)
drooger schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 14:56:
[...]

Ik ben wel benieuwd, wat maakt het volgens jou uit als een (door zichzelf) buitenspel gezette partij boven de D66 staat i.p.v. vlak daaronder?
2e partij mag de VP leveren toch?

[ Voor 19% gewijzigd door TommyGun op 17-03-2021 14:56 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lanfear89
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Met lede ogen aanzien hoe de versplintering doorgaat. Man man man, met al die kleine kutpartijen wordt alleen maar moeilijker en moeilijker om een goeie regering te maken. Straks krijgen we een formatie van 3 jaar met daarna een vleugellamme regering die niks kan doen omdat splinterpartij 405 met die ene kritieke zetel tegen is.
Doe mij maar een kiesdrempel oid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger

drooger

Falen is ook een kunst.

TommyGun schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 14:56:
[...]

Typfoutje O-)

[...]

Er vanuit gaande dat ze deelnemen in de coalitie, ja.
Al zie ik dat enkel op papier als mogelijkheid. :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

TommyGun schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 14:45:
[...]

Voor mij een reden om strategisch (PVV) te stemmen, hopelijk geen D66 als 2e partij :X
Dat is niet bepaald strategisch te noemen, hoe groter de PVV hoe meer zetels er buitenspel staan bij de formatie en uiteindelijk hoe waarschijnlijker een kabinet van VVD + o.a. D66 wordt, omdat anders geen meerderheid te behalen is.

De enige juiste stemstrategie is stemmen op de partij die het best bij je past.

If you choose not to decide, you still have made a choice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RazorMaron
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 10-07 11:44
Lanfear89 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 14:57:
[...]

Met lede ogen aanzien hoe de versplintering doorgaat. Man man man, met al die kleine kutpartijen wordt alleen maar moeilijker en moeilijker om een goeie regering te maken. Straks krijgen we een formatie van 3 jaar met daarna een vleugellamme regering die niks kan doen omdat splinterpartij 405 met die ene kritieke zetel tegen is.
Doe mij maar een kiesdrempel oid
Ik juich juist toe dat er een versplintering plaats vindt, zelfs nu nog ken ik in mijn omgeving redelijk wat mensen die zich niet kunnen identificeren met een partij in de tweede kamer. Sommigen kiezen iets wat ''in de buurt'' van hun visie komt, sommigen stemmen daardoor zelfs helemaal niet. Als versplintering ervoor zorgt dat meer mensen zich kunnen vinden bij een partij of beter gezegd, een volksvertegenwoordiger, dan moeten wij dat met z'n allen gewoon toejuichen. Dat het voor een formatie het makkelijkst is om zo min mogelijk partijen te hebben is helaas een nadeel van dit systeem. Een bevolking is helaas niet te verdelen in vijf partijen. Wil je juist zoveel mogelijk terugdringen in de hoeveelheid partijen krijg je wederom geluiden dat de stem van de bevolking niet wordt gehoord.

Dat wij als bevolking geen zeggenschap meer hebben qua referenda speelt denk ik ook wel een rol waarom we iemand zoeken in de TK die exact onze visie deelt.

[ Voor 11% gewijzigd door RazorMaron op 17-03-2021 15:05 ]

Me? I'm dishonest, and a dishonest man you can always trust to be dishonest. Honestly. It's the honest ones you want to watch out for, because you can never predict when they're going to say something incredibly stupid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:27
TommyGun schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 14:56:
[...]
De 3e en de 4e eventueel ook, dat hangt er maar net vanaf wat men bij de formatie afspreekt. In 2017 zijn drie vicepremiers benoemd: De Jonge, Ollongren en Schouten.

Be yourself, no matter what they say ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
RazorMaron schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 15:03:
[...]

Ik juich juist toe dat er een versplintering plaats vindt, zelfs nu nog ken ik in mijn omgeving redelijk wat mensen die zich niet kunnen identificeren met een partij in de tweede kamer. Sommigen kiezen iets wat ''in de buurt'' van hun visie komt, sommigen stemmen daardoor zelfs helemaal niet. Als versplintering ervoor zorgt dat meer mensen zich kunnen vinden bij een partij of beter gezegd, een volksvertegenwoordiger, dan moeten wij dat met z'n allen gewoon toejuichen. Dat het voor een formatie het makkelijkst is om zo min mogelijk partijen te hebben is helaas een nadeel van dit systeem. Een bevolking is helaas niet te verdelen in vijf partijen. Wil je juist zoveel mogelijk terugdringen in de hoeveelheid partijen krijg je wederom geluiden dat de stem van de bevolking niet wordt gehoord.

Dat wij als bevolking geen zeggenschap meer hebben qua referenda speelt denk ik ook wel een rol waarom we iemand zoeken in de TK die exact onze visie deelt.
Maar waar ligt de baat van het fenomeen van versplintering?

Dat is een vraag of er sprake is van vernieuwing binnen het politieke spectrum, en waar de stemmen vandaan komen. En wie de grotere jongens blijven.

Vooralsnog lijkt het potentieel voor dat eerste heel erg beperkt, zeker gezien de nauwe focus op specialisatie bij “splinters” (segment sociale geografie, selectie onderwerp).
De stemmen lijken voornamelijk niet bij geconsolideerde / dominante machtspolitiek vandaan te komen.
De grotere jongens blijven dezelfden, voornamelijk ten gevolge van het kanaliseren van potentieel tegenwicht ten gunste van correctie/ vernieuwing door dezelfde grotere jongens.

In algemene zin is versplintering, zogezegd, binnen de functionaliteit van politieke structuren voor beleid en bestuur een non probleem. Echter in termen van electorale geografie voor machtsdynamiek ligt de baat bij aanwezige dominante politiek.

En die nemen het fenomeen niet als signaal dat de kiezer een signaal wenst te geven. Men gebruikt het fenomeen juist voor behoud van eigen positie.

Pagina: 1 2 Laatste