Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:24
defiant schreef op zondag 19 september 2021 @ 12:26:
[...]

Als je een formateur kiest wordt het proces ook meteen gepolitiseerd, zoals je nu ook ziet gebeuren door het wegvallen van koning in het proces. Dat kan je ook prima beïnvloeden met: Stem VVD en stem op formateur Remkes, want daarna krijg je premier Rutte en fractievoorzitter Dijkhoff. Waarom zou je een andere formateur kiezen als je Rutte en de VVD wilt zien regeren ?
Het probleem is dat een stem op premier Rutte nu een stem op de VVD is en andersom. De VVD kan de formatie feitelijk gijzelen door aan Rutte vast te houden als premier terwijl een meerderheid van die kiezer niet op Rutte heeft gestemd.
Als je dat uit elkaar trekt is het duidelijk: in een x aantal ronden kiezen we een formateur en die wordt dan de premier. Dan hoeven we het ook niet meer over dat poppetje te hebben. Je zou het ook de kamer kunnen laten doen maar dan zouden wat mij betreft ook juist kandidaten van buiten de kamer zich moet kandideren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:19

defiant

Moderator General Chat
D-e-n schreef op zondag 19 september 2021 @ 12:34:
Als je dat uit elkaar trekt is het duidelijk: in een x aantal ronden kiezen we een formateur en die wordt dan de premier. Dan hoeven we het ook niet meer over dat poppetje te hebben.
Dan ga je er vanuit dat er een andere dynamiek is bij de formateur dan bij de partijverkiezingen, de inzet is nog steeds hetzelfde. De inzet van het kiezen van de formateur wordt de premier, dezelfde VVD (maar ook andere) kiezers zullen hierin Rutte naar voren schuiven.

Bij een eerste ronde vallen alle alternatieven af op links en alle kleine partijen. Bij een tweede ronde krijg je bijvoorbeeld Wilders en Rutte als formateur. Uiteindelijk kiest men Rutte.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:24
defiant schreef op zondag 19 september 2021 @ 12:42:
[...]

Bij een eerste ronde vallen alle alternatieven af op links en alle kleine partijen. Bij een tweede ronde krijg je bijvoorbeeld Wilders en Rutte als formateur. Uiteindelijk kiest men Rutte.
Je krijgt volgens mij een hele andere dynamiek. BIJ1 of PvdD gaat geen kandidaat leveren naar ik aanneem. En wat mij betreft krijg je ook kandidaten die wellicht geen partijleider willen zijn maar wel premier, kandidaten die als onderdeel van pakweg de PvdA geen stemmen binnenhalen maar als losse kandidaat voor het formateurschap wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:14

Illusion

(the art of)

Thompson schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 10:23:

Het gaat mij meer om het idee van ministers die met voorstellen komen en de kamer stemt daar per geval over. Dus af van het hele vooraf onderhandelen en coalitie/oppositie vormen (en daarmee een groot gedeelte van het verkiezingsprogramma muteren / over boord gooien).
Voorstel 1:
Meer geld naar de zorg? Iedereen voor

Voorstel 2:
Meer geld naar onderwijs? Iedereen voor

Voorstel 3:
We hebben door voorstel 1 en 2 geld te kort, belasting omhoog? Iedereen tegen.

En nu?

Een van de weinige voordelen van de coalitie is dat je de voor én nadelen onderhandelt, geven en nemen. Met los te onderhandelen voorstellen is dat veel lastiger.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Pagina: 1 2 Laatste