Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Thompson
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 12:10
Ik kon zo gauw geen goede titel bedenken voor hetgeen ik in dit topic wil aankaarten.
Ik ben 30, inmiddels dus al een aantal keren mogen stemmen en als brave Nederlander dat ook elke keer gedaan. Als je niet stemt mag je ook niet zeuren dat je het er niet mee eens bent en zeuren doen we nou eenmaal graag.

Nou is het tot nu toe echter élke keer zo geweest, dat ik om reden XYZ die ik belangrijk vind op een bepaalde partij stem. Vervolgens worden in de oppositie/coalitie onderhandelingen precies die standpunten door "mijn partij" weggegeven. Dan had ik dus liever op een andere partij gestemd!

Laat ik vooropstellen dat ik zeer verder weinig kennis heb van onze wetgeving/politiek. Maar in mijn ogen is dit een redelijk waardeloos stelsel. Zeker nu het referendum is afgeschaft en er dus geen manier is om te laten blijken dat je het niet eens bent met een bepaalde beslissing/compromis.

In een partij-programma kunnen de bekende politieke onderwerpen die regelmatig terugkeren verplicht gesteld worden om die volgens een bepaalde stelling/vraag te beantwoorden, volgens een vooraf gedefinieerde selectie antwoorden. Vervolgens _moet_ die partij zich daar ook aan houden. Middels de bekende stemwijzers kan de Nederlander dan heel gemakkelijk zien met welke partij ze een match hebben en ook aangeven welke punten ze wel/niet veel waarde aan hechten.

Voorbeeld;
Hoe moeten we omgaan met de stroom van immigranten?
A ) Het huidige systeem werkt prima.
B ) We moeten meer mensen opvangen.
C ) We moeten minder mensen opvangen.
D ) De grenzen moeten volledig dicht.
Uiteraard mogen deze antwoorden gerust iets uitgebreider zijn dan dat en mag elke partij nog een extra toelichting geven. Maar nou komt het belangrijkste punt; hebben de partijen die B zeggen na de verkiezingen 76/150 zetels, prima, dan doen we dat dus! Of zijn op z'n minst die partijen aan zet om het in detail uit te werken. Komt het niet tot >76, dán pas wordt er gekeken hoe nu verder.

Ik snap dat er ook aan dit systeem de nodige valkuilen zitten en ik zal bepaalde zaken niet overzien. Maar ik raak dat gevoel maar niet kwijt dat het huidige systeem qua coalitie/oppositie en compromissen sluiten gewoon niét eerlijk is. Ik ben benieuwd of er meer mensen zo over denken en of jullie een idee hebben hoe dit beter kan.

• Thompson
Xa!pt schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 14:10:
Ik heb dan uiteindelijk toch liever een samenleving waarin men al polderend steeds weer tot een zekere middenweg komt dan een samenleving waarin populisten binnen 4 jaar enorme schade aan kunnen richten.
Zeker in de eerste jaren van overgang loop je dat risico inderdaad. Maar na een bepaalde periode zullen mensen ook voorzichtiger worden en dus minder kortzichtig stemmen.
Brent schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 14:10:
Met dat in gedachten is je idee dan dus niet zo nuttig.
Bij de stemmentracker kun je dat min of meer natrekken: https://stemmentracker.nl/
Juist omdat partijen zich zo weinig aan hun eigen partijprogramma houden lijkt het me nuttig om dat partijprogramma wat meer bindend te maken. Hoe moet je als burger anders nog een onderbouwde keus kunnen maken? Overigens merci voor die link, interessant!
n3othebest schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 14:10:
Je krijgt geen consistent beleid of een sluitende begroting meer. Zelfde geld voor gelegenheidscoalities.
Een sluitende begroting kan, in grote lijnen, natuurlijk getoetst worden en een vereiste aan een partij-programma.
F_J_K schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 14:11:
En: als alles al zo vast ligt, is er geen 1e / 2e kamer nodig.

Je stemt op de partij of persoon die je in het algemeen het meest vertrouwt. Stemmen op 1 issue is niet haalbaar. Edit: behalve in een directe democratie maar dat is een andere discussie (en m.i. al helemaal een slecht idee, zie ook hieronder)
Niet nodig is wat overdrijven, maar m.i. zou het wel een stuk minder kunnen ja. Bijvoorbeeld met 2-jaarlijkse referenda waarin op dat moment actuele zaken aan het volk worden voorgelegd. Zoals in Zwitserland die mogelijkheid er is.
Mijn probleem is dus juist, door dat vele afwijken van partijprogramma, heb ik geen vertrouwen meer in politieke partijen/personen.

• Thompson
roffeltjes schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 14:36:
[...]

Mwah, dat betekend dat van alle 5 partijen water in de uiteindelijke wijn gaat, wat altijd beter is dan dat alleen maar één groepje wijn krijgt en de rest kan stikken.

We zien ook het alternatief UK/USA polarisatie waarbij de burger direct slachtoffer is van de politieke strijd. Dan maar wijn met water.
Maar dat ene groepje is dan niet zomaar een groepje, maar de meerderheid.

/edit: Excuus dubbelpost; ik hou het niet helemaal bij met mensen quoten om te reageren. Wat een boel interessante reacties al zo snel!

[Voor 11% gewijzigd door Thompson op 12-02-2020 14:41]

• Thompson
Ik zeg zeker niet dat het altijd een optie A vs optie B moet zijn, zoals in USA/UK toch grotendeels het geval is. Er mogen van mij gerust 10 partijen zijn, zodat iedereen kan kiezen adhv welke standpunten ze belangrijk vinden welke partij ze op stemmen.
Een bepaalde drempel ben ik overigens wel een voorstander van, om inderdaad te voorkomen dat je een coalitie moet vormen met 5 partijen waarin 1 partij bepaalde punten kan doordrammen puur omdat hun stem nodig is.

Misschien dat de stelling had moeten zijn "Politici moeten wat minder uit hun nek lullen, eerlijker zijn, zich aan hun woord houden en daad bij woord voegen". Maar dat is waarschijnlijk helemaal utopie :+

De meerderheid in deze discussie kan natuurlijk ook best bijgesteld worden, bijv pas bij >70% wordt iets doorgevoerd zonder verdere discussie. Hoor je dan nog bij de 30% heb je inderdaad pech.

• Thompson
Ik kan me opzich vinden in wat veel mensen hier aandragen als een mogelijke oplossing, niet zozeer stemmen op een partij vanwege de standpunten maar meer vanwege de ideologie en vertrouwen in de mensen in de partij.

Echter hoe is dat ooit te realiseren voor "de gewone mens". Ik heb me nooit echt verdiept in de politiek maar ben ook geen totale nitwit. De stemwijzer werd in 2017 door 4,9 miljoen mensen ingevuld...
Terwijl meerdere mensen hier dus eigenlijk zeggen dat is een slechte manier om je keus door te laten beinvloeden, want ze verkopen toch een boel onzin. Dat onzin verkopen zou toch wat meer aan banden gelegd moeten kunnen worden?

• Thompson
sig69 schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 02:57:
[...]

Zo pakken ze dus jouw stem , met wat populair gedoe over buitenlanders/belasting/vul wat in. Je bent er in getrapt. Volgende keer wat onderzoek doen waar een partij echt voor staat.
Maar dat is toch eigenlijk heel kwalijk? Dat we het maar normaal vinden dat "Je bent erin getrapt". We weten dus heel goed dat politici gewoon maar wat roepen om stemmen te winnen en daar vervolgens weinig van waarmaken. Elke keer na de verkiezingen hoor je maar genoeg mensen klagen daarover, maar waarom doen we er niet iets aan? Of is dat dus om wat voor reden dan ook een utopie?

Het ging in mijn geval nog eens om 3 verschillende partijen ook. Ik vrees dat het bij overgebleven partijen niet heel veel beter zal zijn. Om echt fatsoenlijk een stem uit te kunnen brengen heb je dus een uitgebreide kennis van de politiek nodig en laten we eerlijk zijn, 90% van de stemgerechtigden heeft dat niet.

• Thompson
Van het weekend nog eens wat over dit onderwerp zitten praten met mijn vader, die wel heel erg into politiek is. Ik ben er redelijk van overtuigd dat, helaas, het vrijwel onmogelijk gaat zijn dat partijen zich écht aan hun partijprogramma gaan houden en je ontkomt aan het vormen van een coalitie/oppositie maar een idee waar we wel op uitkwamen was;

Partijen zijn verplicht een stemwijzer met belangrijke punten in te vullen, een beetje zoals dat nu al gebeurd met stemwijzer/kieskompas etc.
Wat deze punten precies zijn wordt bij elke verkiezingen herzien maar het moge duidelijk zijn wat terugkerende belangrijke onderwerpen zijn die hierin behandeld worden.
Elke partij moet antwoorden op elk punt met een verplichte toelichting + daarbij aangeven hoe wel/niet onderhandelbaar dat standpunt is. Dat kan volgens hetzelfde "5 bolletjes" principe als hoe mensen de stemwijzer invullen;
Niet onderhandelbaar - Klein compromis mogelijk - Compromis mogelijk - Groot compromis mogelijk - Het boeit ons eigenlijk vrij weinig

Wat dat eventuele compromis is staat dan in de toelichting van het standpunt.
Zo krijg je in ieder geval beter een indruk van waar de partij nou écht voor wil staan en wordt informatie zo volledig/centraal mogelijk beschikbaar voor de "gewone mens".
Bij volgende verkiezingen kan dan ook veel concreter bekeken worden in hoeverre een partij zich wel/niet aan z'n eigen standpunten heeft gehouden en met wat voor reden eventueel is afgeweken (en ze dat zelf wellicht al ingecalculeerd hadden).

Op deze manier zal het zijn dat bepaalde partijen elkaar grotendeels uitsluiten van onderhandelingen vóór de coalitie/oppositie besprekingen maar laten we eerlijk zijn, dat is nu ook al. Niemand zal de illusie hebben dat PVV/SP ooit samen in een coalitie hadden kunnen komen. Een beetje slimme partij zal natuurlijk weinig volledig links/rechts invullen maar dat kan in bepaalde gevallen ook juist weer tot tactische zetten leiden. Maar dit keer wel semi-bindend omdat je er veel duidelijker op kan worden afgerekend.
Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True