tcw82 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 21:33:
[...]
Bedankt voor je toelichting. Het gaat me juist om die teruglevering. Hopelijk is er nog iemand anders die ook/wel teruglevering heeft en daarvan het bedrag wat hij/zij gebruikt wil delen.
Precieze bedragen delen kan ik wel.

Ik heb sinds 1-1-2024
Tibber, en heb sinds oktober 2023 zonnepanelen met jaarlijks (ruim) meer verwachte opwek dan verbruik.
Tibber berekent voor zowel afname als teruglevering een gewogen (uur)gemiddelde, maar dat is niet per definitie gelijk aan elkaar. Je importeert immers vooral als het donker is (avond/nacht), en levert terug als de zon schijnt (overdag). Daardoor is het gewogen gemiddelde tarief voor afname bijna altijd anders dan dat voor teruglevering, omdat de prijzen 's nachts en overdag verschillen.
Soms is het gewogen gemiddelde tarief voor teruglevering zelfs hoger dan dat voor afname, zie hieronder:
In januari heb ik voor een gewogen gemiddeld tarief van 10,00 ct/kWh afgenomen, en voor 9,73 ct/kWh teruggeleverd.
In februari was dat 8,23 ct/kWh afname, en 8,28 ct/kWh teruglevering.
Voor maart verwacht ik een inkooptarief van 8,74 ct/kWh en een teruglevertarief van 6,42 ct/kWh. De factuur voor maart duurt nog een paar dagen.
Deze prijzen zijn de kale inkoopprijzen, plus
Tibber's inkoopvergoeding van 1,8 ct/kWh, excl. alle belastingen (Energiebelasting en BTW).
Deze cijfers komen ook erg nauwkeurig overeen met mijn eigen data uit
HomeAssistant, die werkt met de prijzen per uur, en de afgenomen en teruggeleverde energie in dat uur. Ik heb dus vertrouwen in de correctheid van de bedragen op de
Tibber factuur tot nu toe
Heb je iets aan deze gegevens?
Sidenote: Vandaag concludeerde ik dat je de inkoopvergoeding *altijd* ontvangt bij teruglevering, ook bij een overschot na saldering! Dat vond ik niet logisch, maar
Tibber benoemt dat expliciet en duidelijk in de uitleg van saldering, en bij een andere dynamische toko, Zonneplan, staat het ook letterlijk zo vermeld in de rekenvoorbeelden en de berekening als je jezelf wilt aanmelden.
Is dus mooi meegenomen, en telt lekker op voor je export-overschot
[
Voor 8% gewijzigd door
Gameboy op 03-04-2024 20:31
]
Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh