• m00
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:05

m00

Matched: assistant, tibber, home
anboni schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 09:10:
[...]

Tibber stuurt (in ieder geval bij mijn Tesla) de auto aan. De oplader heeft geen enkele vorm van aansturing bij mij.
Ook geprobeerd, app aan de API gelinkt. Gevolg is dat Tibber zo lang dat slim laden aanstaat elk uur de auto voor 10-15 min. aanzet, waarschijnlijk om SoC en geo te controleren. Ik snap waarom-ie dat doet, maar dat zou moeten gebeuren zonder wake-up. Nog afgezien van het onnodige extra batterij- en dus stroomverbruik zorgt dat ook voor talloze onnodige start-stop cycli van HV-connectoren, pomp etc.

Dus voorlopig terug naar handmatige planning, want dit is wat mij betreft game breaking en absoluut niet 'slim'... Ben benieuwd bij hoeveel dit ongemerkt aan de gang is en hoe dat zit bij andere merken, want zonder datalogger kan dit heel goed volledig aan je voorbij gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K1hqpEuOc5xYFKpVaFZzLnDZ8x4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5LMAlzEylrWKmq4iHP9QVhCv.png?f=fotoalbum_large

Andere gerelateerde ervaringen met alternatieve oplossingen zoals Jedlix, Home Assistant integraties?

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:36
m00 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 12:58:
[...]

Ook geprobeerd, app aan de API gelinkt. Gevolg is dat Tibber zo lang dat slim laden aanstaat elk uur de auto voor 10-15 min. aanzet, waarschijnlijk om SoC en geo te controleren. Ik snap waarom-ie dat doet, maar dat zou moeten gebeuren zonder wake-up. Nog afgezien van het onnodige extra batterij- en dus stroomverbruik zorgt dat ook voor talloze onnodige start-stop cycli van HV-connectoren, pomp etc.

Dus voorlopig terug naar handmatige planning, want dit is wat mij betreft game breaking en absoluut niet 'slim'... Ben benieuwd bij hoeveel dit ongemerkt aan de gang is en hoe dat zit bij andere merken, want zonder datalogger kan dit heel goed volledig aan je voorbij gaan.

[Afbeelding]

Andere gerelateerde ervaringen met alternatieve oplossingen zoals Jedlix, Home Assistant integraties?
Ik denk dat je je moet afvragen of het erg is dat je auto wakker is en hoe dat tegenover de lagere tarieven staat.

• bve1
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 28-08-2025
[...]

[Afbeelding]

Ik kan beamen dat Jedlix dit wel goed (slimmer) doet met Tesla. Ze maken de auto pas wakker op de ingestelde starttijd, om vervolgens te bepalen in welke tijdvakken de auto moet laden om tot het ingestelde laadniveau te komen voor de vertrektijd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zckbj4bDtlCItNct4RlSiT99M98=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ytYijsR3uMZ5o6umW158kKjq.png?f=fotoalbum_large

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:51
[...]

[Afbeelding]

Heb je ook een melding gemaakt bij Tibber?

Ikzelf gebruik namelijk ook de Tibber integratie en heb natuurlijk ook liever niet dat deze elke keer aanslaat.

• LastSamurai
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-05 13:55
[...]

[Afbeelding]

Welke auto is dit ? Want met m'n ID4 heb ik dit niet gemerkt.

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 11:42
[...]

[Afbeelding]

@m00
Hier een vergelijkbaar gedrag geconstateerd, met een EVBox, 1-fase gekoppeld aan de Tibber app.
Verbonden van 1700 uur tot 0500 uur. Audi ETron. Gedurende die periode is het laden 10 maal gestart en gestopt. Vermelding in de app “gepauzeerd vanwege hoge stroom tarief”, maar dat is onzin, want het tarief was vanaf 2300 tot 0500 uur vlak op 33 cent, en toch in die tijd toch nog 6 maal gestopt met laden.
Je kunt je afvragen of dit ook niet best is voor de batterij. Gemeld bij Tibber, nog geen reactie.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

• timanrebel
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 01-05 11:53
anboni schreef op maandag 30 januari 2023 @ 13:23:
[...]

Zeker, maar dat zie ik de komende paar jaar nog niet zo heel hard gaan, eerlijk gezegd. En dan moeten ze hun integraties nog wel een flink stuk verbeteren, hun integratie maakt mijn Tesla tig keer per dag wakker om de status uit te lezen, die heb ik dus nu weer uitgezet. Ben nu over naar Jedlix, maar daar ben ik ook nog niet dolenthousiast over.
Hier loop ik ook tegen aan inderdaad, het constant ontwaken van de Tesla... Ik ben van Jedlix naar Tibber gegaan omdat ik niet zo tevreden was over Jedlix, grappig :)

Misschien toch zelf wat bouwen in HomeAssistant.. Ik wil eigenlijk namelijk ook extra kunnen laden als de stroom heel goed koop is (elke dag naar 67%, want dat is genoeg, als kale stroom gratis is naar 90%)

• mr.DJ95
timanrebel schreef op maandag 30 januari 2023 @ 13:44:
[...]

Hier loop ik ook tegen aan inderdaad, het constant ontwaken van de Tesla... Ik ben van Jedlix naar Tibber gegaan omdat ik niet zo tevreden was over Jedlix, grappig :)

Misschien toch zelf wat bouwen in HomeAssistant.. Ik wil eigenlijk namelijk ook extra kunnen laden als de stroom heel goed koop is (elke dag naar 67%, want dat is genoeg, als kale stroom gratis is naar 90%)
Je zou GridIO ook nog even kunnen proberen, werkt goed met mijn Cupra.

• Flight777
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:58
Aangezien ik overstap van Tibber naar Zonneplan, raak ik de integratie met mijn Easee laadpaal kwijt. Dus dit moet ik nu via Home Assistant zelf gaan regelen.

Lui als ik ben, dacht ik, dit zal vast iemand wel een keer al hebben opgelost :P

En ja hoor, een hele mooie custom integration die met Nordpool werkt en in principe op alle laadpalen:

https://github.com/jonasbkarlsson/ev_smart_charging

Voor de mensen die er ook baat bij hebben :)

@Smuggler @Sicco92 Wellicht leuk linkje om in de startpost te zetten?

[ Voor 7% gewijzigd door Flight777 op 01-02-2023 09:00 ]

• mr.DJ95
Flight777 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 08:59:
Aangezien ik overstap van Tibber naar Zonneplan, raak ik de integratie met mijn Easee laadpaal kwijt. Dus dit moet ik nu via Home Assistant zelf gaan regelen.

Lui als ik ben, dacht ik, dit zal vast iemand wel een keer al hebben opgelost :P

En ja hoor, een hele mooie custom integration die met Nordpool werkt en in principe op alle laadpalen:

https://github.com/jonasbkarlsson/ev_smart_charging

Voor de mensen die er ook baat bij hebben :)

@Smuggler @Sicco92 Wellicht leuk linkje om in de startpost te zetten?
Ik blijf het zeggen maar ook al eens gekeken naar GridIO en of Jedlix? Dit werkt met elke "domme" paal en integreert met Nordpool. Ben ook groot Home assistant fan en gebruiker maar de werking van GridIO is voor mij perfect.

• ronjon
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-05 13:23
mhr-zip schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 21:44:
[...]

Wat zeg jij nou :+

Ik kreeg het idee dat Tibber met vuur bestreden moest worden, omdat ze (met een goed verhaal) de prijs iets omhoog gooide 8)7 .

Ik zit zelf bij zonneplan, maar die Tibber app ziet er best gelikt uit. Als ik een EV had, zou ik best daarom nu nog naar Tibber overstappen. Wanneer die app je helpt is dat ook wat waard.
ik ben net overgestapt van Tibber naar Zonneplan. Door die OvG opslag scheelt dat ineens 200 per jaar
(verbruik van zo'n 10Mw per jaar ivm EV)

wat Tibber wel goed geregeld heeft is het sturen van het laden van de EV. Hopelijk kan dit ook met zonneplan, anders maar via GridIO of HomeAssistant instellen

• worker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:02

worker

2x Sessy thuisbatterij

Ik ben sinds kort klant van Tibber, en heb zoals het een Tweaker betaamd in Home Assistant een mooie grafiek met uurprijzen gemaakt.
Wat ik echt heel raar vind is dat Tibber dat niet in zijn app heeft ingebouwd, daar zie je alleen de momentane prijs. Of zie ik die over het hoofd?

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:15
worker schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 12:58:
Ik ben sinds kort klant van Tibber, en heb zoals het een Tweaker betaamd in Home Assistant een mooie grafiek met uurprijzen gemaakt.
Wat ik echt heel raar vind is dat Tibber dat niet in zijn app heeft ingebouwd, daar zie je alleen de momentane prijs. Of zie ik die over het hoofd?
Dat rondje met uurprijs is aan te klikken en dan zie je meer

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-05 07:52
worker schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 12:58:
Ik probeer dit ook werkend te krijgen, maar bij mij geeft HA aan ‘unavailable’ bij de entity ‘electricity price’. Mijn contract is nog niet ingegaan, maar ik wilde vast even het laden van de auto plannen adhv de Tibber prijzen. Heb jij enig idee of ik moet wachten tot mijn contract loopt?

In de Tibber zie ik die grafiek overigens wel.

• groxgrox
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12:29
Mijn contract bij zonneplan start de 22e. Ik zie in de app staan dat de connect verbinding gemaakt moet hebben om de slimme meter uit te kunnen lezen maar ik wil deze niet gaan gebruiken omdat ik alles meet met home assistant.
Kunnen ze dit zonder de connect dan wel uitlezen?

Ik ben overgestapt van tibber naar zonneplan.
Eind december was ik van Frank energie naar tibber overgestapt en gas naar Groene stroom Lokaal. Nu heb ik al meerdere berichten gestuurd en whatsapp bericht gestuurd naar Frank omdat ik de eindfactuur maar niet krijg (en ik moet 2 maand vooruit betalen, een best bedrag van ruim 400 euro). Hoe lang kan het duren voordat de eindfactuur klaar is en hebben meer mensen problemen met dit?

[ Voor 44% gewijzigd door groxgrox op 17-02-2023 16:03 ]

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=918192

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:00
groxgrox schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 15:59:
Mijn contract bij zonneplan start de 22e. Ik zie in de app staan dat de connect verbinding gemaakt moet hebben om de slimme meter uit te kunnen lezen maar ik wil deze niet gaan gebruiken omdat ik alles meet met home assistant.
Kunnen ze dit zonder de connect dan wel uitlezen?

Ik ben overgestapt van tibber naar zonneplan.
Eind december was ik van Frank energie naar tibber overgestapt en gas naar Groene stroom Lokaal. Nu heb ik al meerdere berichten gestuurd en whatsapp bericht gestuurd naar Frank omdat ik de eindfactuur maar niet krijg (en ik moet 2 maand vooruit betalen, een best bedrag van ruim 400 euro). Hoe lang kan het duren voordat de eindfactuur klaar is en hebben meer mensen problemen met dit?
Contact met Frank verliep hier uiterst moeizaam. Ik heb na herhaaldelijk geen gehoor een incasso gestorneerd (aangekondigd) om een dialoog te forceren. Dat werkt.
Aanmaak eindafrekening moest handmatig getriggerd worden doordat ik met twee producten op afwijkende data was overgestapt.
Voor het tweede product stond nog een bedrag open (lees voorschot voor periode na afloop contractdatum), hier dreigden ze m'n gas voor af te laten sluiten.

Uiteindelijk ben ik maar met ze mee gegaan en heb ik gevraagd hoe te handelen bij het hebben van twee gasleveranciers. Toen kwartje viel had ik binnen enkele minuten twee eindnota's in mijn inbox.

Succes!

- knip -

• Domba
@Senaxx aan de lijn blijven bij Tibber, ze kunnen het oplossen (Wouter was die teruglevering op orde kreeg en een week geleden is Anton er nogeens stevig ingedoken)

Ik heb iets vergelijkbaar en lijkt iets met profilering te maken te hebben (mijn aanname)
Ik heb PV, maar mag van netwerkbeheerder niet alles registreren bij energieleveren.nl en een thuisaccu of wel volledige controle over afname en teruglevering en dat lijkt nog al te knellen

Mijn app ziet er overigens wel wat anders uit dan die van jouw (voor verbruik of analyse), ik heb geen gecombineerde grafieken.
Verbruik en opwek zijn apart (alleen geheel blauwe staven of geheel gele, niet beide in zelfde garfiek)

Mijn app gegevens zijn inmiddels redelijk op orde
De gevens die ik via API kan ophalen voor home assistant is nog een puinhoop.
Paar honderd kWh te hoog verbruik, maandelijkse teruglevering ontbreekt en de maandelijke kosten zeker 50% te hoog.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Senaxx
Domba schreef op zondag 19 februari 2023 @ 11:53:
@Senaxx aan de lijn blijven bij Tibber, ze kunnen het oplossen (Wouter was die teruglevering op orde kreeg en een week geleden is Anton er nogeens stevig ingedoken)

Ik heb iets vergelijkbaar en lijkt iets met profilering te maken te hebben (mijn aanname)
Ik heb PV, maar mag van netwerkbeheerder niet alles registreren bij energieleveren.nl en een thuisaccu of wel volledige controle over afname en teruglevering en dat lijkt nog al te knellen

Mijn app ziet er overigens wel wat anders uit dan die van jouw (voor verbruik of analyse), ik heb geen gecombineerde grafieken.
Verbruik en opwek zijn apart (alleen geheel blauwe staven of geheel gele, niet beide in zelfde garfiek)

Mijn app gegevens zijn inmiddels redelijk op orde
De gevens die ik via API kan ophalen voor home assistant is nog een puinhoop.
Paar honderd kWh te hoog verbruik, maandelijkse teruglevering ontbreekt en de maandelijke kosten zeker 50% te hoog.
Dat mijn app er ander uit ziet was mij ook al opgevallen. Een vriend van mij die ook bij Tibber zit had ook een iets andere weergave gaf hij aan. Ook geen gecombineerde cirkeldiagrammen maar aparte icoontjes voor verbruik en productie.

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
Card Nox schreef op zondag 26 maart 2023 @ 16:24:
@bilgy_no1, thanks voor je reactie. Yes, ik wil me dan ook nog wat gaan verdiepen in het hele automation gebeuren.

Verwarming (gas) met Google Nest.
Stroom: autoladen tijdens daluren met slimme stekker.
Stroom: vaatwasser, was machine en droger doen we voornamelijk 's avonds en kunnen we makkelijk regelen omdat er een uitstelfunctie op zit (iirc :D)

Denk dat het vooral nu met de auto wel interessant wordt. Was voorheen voor stroom niets kwijt vanwege salderen en enkel voor gas, maar ook die is best een stuk goedkoper met dynamische prijzen.

Voor mij komt Zonneplan er het beste uit, nog even wat recensies over lezen, maar dan gaan we er voor.
Ja, de auto zal de grootste stroomgebruiker zijn (bij mij is het de warmtepomp) en als je mogelijkheden hebt om die op de goedkoopste momenten te laden kan dat enorm schelen.

Wat voor jou relevant wordt is welke prijs je voor je opgewekte stroom gaat krijgen. Gisteren was de kale stroomprijs bijvoorbeeld -/- €0,01 gedurende een paar uur. Idealiter wil je dan dus je stroom niet terugleveren, maar bijvoorbeeld in je auto stoppen of in een lucht/lucht warmtepomp gebruiken om te verwarmen of koelen.

Als je nog panelen gaat bijplaatsen en je hebt al panelen op Zuid, dan zou ik voor Oost/West opstelling gaan, want er zit nog bijna iedere dag wel een piek in de prijs gedurende 07:00-10:00 uur en dan weer 16:00-21:00 uur. Dit is althans mijn observatie obv de afgelopen maanden.

Zonneplan heeft hier een goede reputatie. Ik heb mijn PV bij hun in de bestelling staan. Voor stroom desondanks bij Groene Stroom Lokaal ivm de verwerking van de postcoderoos die we ook hebben. Anders zat ik al bij Zonneplan of Tibber.

Tibber biedt overigens al geautomatiseerd laden op de goedkope momenten aan. Maar het is ook via een Home Assistant oid te regelen en dan zit je niet vast aan één aanbieder.

[ Voor 11% gewijzigd door bilgy_no1 op 26-03-2023 16:37 ]

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15-05 09:44
bilgy_no1 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 16:34:
[...]

Ja, de auto zal de grootste stroomgebruiker zijn (bij mij is het de warmtepomp) en als je mogelijkheden hebt om die op de goedkoopste momenten te laden kan dat enorm schelen.

Wat voor jou relevant wordt is welke prijs je voor je opgewekte stroom gaat krijgen. Gisteren was de kale stroomprijs bijvoorbeeld -/- €0,01 gedurende een paar uur. Idealiter wil je dan dus je stroom niet terugleveren, maar bijvoorbeeld in je auto stoppen of in een lucht/lucht warmtepomp gebruiken om te verwarmen of koelen.

Als je nog panelen gaat bijplaatsen en je hebt al panelen op Zuid, dan zou ik voor Oost/West opstelling gaan, want er zit nog bijna iedere dag wel een piek in de prijs gedurende 07:00-10:00 uur en dan weer 16:00-21:00 uur. Dit is althans mijn observatie obv de afgelopen maanden.

Zonneplan heeft hier een goede reputatie. Ik heb mijn PV bij hun in de bestelling staan. Voor stroom desondanks bij Groene Stroom Lokaal ivm de verwerking van de postcoderoos die we ook hebben. Anders zat ik al bij Zonneplan of Tibber.

Tibber biedt overigens al geautomatiseerd laden op de goedkope momenten aan. Maar het is ook via een Home Assistant oid te regelen en dan zit je niet vast aan één aanbieder.
Ongeacht wanneer je zonnepanelen stroom opleveren is elektriciteit verbruiken tijdens het goedkoopste uur toch altijd het verdeligst en op het duurste uur het duurst?

• Obelixxx
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17-05 10:24
Ik ben me sinds enige tijd ook aan het orienteren op de dynamische markt.
Wellicht ga ik binnenkort ook overstappen.
Tibber lijkt voor mij de beste keus gezien de prijzen en integratie met Solaredge en Nibe warmtepomp.

Ik heb een vraag Home Assistant Tibber Entso-e integratie gerelateerd.
Ik weet niet of ik deze het beste hier, of of het HA forum kan stellen, dus eerst maar hier...

Ik heb sinds enige tijd de ENTSO-e integratie draaien op Hoe Asisstant. Ik heb de price modifier voor Tibber ingevoerd, en meermaals gecheckt. Toch krijg ik in HA prijzen te zien die steeds ca 2 ct boven de prijs liggen die ik via een app zie voor Tibber.

Iemand enig idee wat ik verkeerd doe?

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:21
Obelixxx schreef op maandag 27 maart 2023 @ 09:53:
Ik ben me sinds enige tijd ook aan het orienteren op de dynamische markt.
Wellicht ga ik binnenkort ook overstappen.
Tibber lijkt voor mij de beste keus gezien de prijzen en integratie met Solaredge en Nibe warmtepomp.

Ik heb een vraag Home Assistant Tibber Entso-e integratie gerelateerd.
Ik weet niet of ik deze het beste hier, of of het HA forum kan stellen, dus eerst maar hier...

Ik heb sinds enige tijd de ENTSO-e integratie draaien op Hoe Asisstant. Ik heb de price modifier voor Tibber ingevoerd, en meermaals gecheckt. Toch krijg ik in HA prijzen te zien die steeds ca 2 ct boven de prijs liggen die ik via een app zie voor Tibber.

Iemand enig idee wat ik verkeerd doe?
Let erop dat je geen oude waardes gebruikt. Tibber is van 0,242 cent opslag naar 2,178 cent gegaan, dat is ongeveer 2 cent. Beide waarden zijn inclusief BTW.

Volgens mij heb ik ook wel eens zitten te prutsen met die ENTSO-e integratie, en ik kan me herinneren dat het berekenen van de BTW met zo'n Price Modifyer Template niet helemaal intuïtief was, waardoor ik ook steeds 2-3 cent verschil kreeg. Misschien moet je eens wat dingen veranderen rondom de BTW, bijvoorbeeld de BTW op 0 zetten en die dan via de Price Modifyer Template berekenen.

• Slurpgeit
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:47
[...]

[Afbeelding]

Ik heb vandaag een automation voor Home Assistant gemaakt die smart charging alleen aanzet als de auto thuis ingeplugd is zoals gemeld door Teslamate. Werkt tot nu toe prima, maar heb nog niet zo lang getest ;)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
automation:
  - alias: tibber_smartcharge_change_mode
    description: Disable Tibber SmartCharging when not plugged in at home
    trigger:
      - platform: state
        entity_id:
          - binary_sensor.tesla_plugged_in
    condition:
      - condition: state
        entity_id: sensor.tesla_geofence
        state: Home
    action:
      - choose:
          - conditions:
                entity_id: binary_sensor.tesla_plugged_in
                state: "on"
            sequence:
              - service: rest_command.tibber_smartcharge_change_mode
                data:
                  mode: "on"
          - conditions:
                state: "off"
            sequence:
                data:
                  mode: "off"
    mode: single

rest:
  - resource: https://app.tibber.com/v4/login.credentials
    payload: !secret tibber_login
    method: POST
    scan_interval: 3600
    headers:
      Content-Type: application/x-www-form-urlencoded
    sensor:
      - name: Tibber login
        json_attributes:
          - token
        value_template: ok

rest_command:
  tibber_smartcharge_change_mode:
  url: https://app.tibber.com/v4/gql
  headers:
    Authorization: "{{ state_attr('sensor.tibber_login', 'token') }}"
    Content-Type: application/json
  payload: >
    {
      "operationName":"SetElectricVehicleSettings",
      "variables":{
        "homeId":"<tibber_home_id_guid>",
        "vehicleId":"<tibber_vehicle_id_guid>",
        "settings":[
          {
            "key":"smartCharging.isEnabled",
            "value":"{{ mode }}"
          }
        ]
      },
      "query":"mutation SetElectricVehicleSettings($homeId: String!, $vehicleId: String!, $settings: [SettingsItemInput!]) { me { home(id: $homeId) { electricVehicle(id: $vehicleId) { setSettings(settings: $settings) { name settingsScreen { settings { key value } } } } } } } "
    }

secrets.yaml:
YAML:
1
tibber_login: "email=user@gmail.com&password=password123"

• Senaxx
Slurpgeit schreef op maandag 27 maart 2023 @ 19:48:
[...]

Ik heb vandaag een automation voor Home Assistant gemaakt die smart charging alleen aanzet als de auto thuis ingeplugd is zoals gemeld door Teslamate. Werkt tot nu toe prima, maar heb nog niet zo lang getest ;)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
automation:
  - alias: tibber_smartcharge_change_mode
    description: Disable Tibber SmartCharging when not plugged in at home
    trigger:
      - platform: state
        entity_id:
          - binary_sensor.tesla_plugged_in
    condition:
        entity_id: sensor.tesla_geofence
        state: Home
    action:
      - choose:
          - conditions:
                state: "on"
            sequence:
                data:
                  mode: "on"
          - conditions:
                state: "off"
            sequence:
                data:
                  mode: "off"
    mode: single

rest:
  - resource: https://app.tibber.com/v4/login.credentials
    payload: !secret tibber_login
    scan_interval: 3600
    headers:
      Content-Type: application/x-www-form-urlencoded
    sensor:
      - name: Tibber login
        json_attributes:
          - token
        value_template: ok

rest_command:
  tibber_smartcharge_change_mode:
  url: https://app.tibber.com/v4/gql
  headers:
    Authorization: "{{ state_attr('sensor.tibber_login', 'token') }}"
    Content-Type: application/json
  payload: >
    {
      "operationName":"SetElectricVehicleSettings",
      "variables":{
        "homeId":"<tibber_home_id_guid>",
        "vehicleId":"<tibber_vehicle_id_guid>",
        "settings":[
          {
            "key":"smartCharging.isEnabled",
            "value":"{{ mode }}"
          }
        ]
      },
      "query":"mutation SetElectricVehicleSettings($homeId: String!, $vehicleId: String!, $settings: [SettingsItemInput!]) { me { home(id: $homeId) { electricVehicle(id: $vehicleId) { setSettings(settings: $settings) { name settingsScreen { settings { key value } } } } } } } "
    }

secrets.yaml:
YAML:
1
tibber_login: "email=user@gmail.com&password=password123"
Maar dat lost bovenstaand probleem toch niet op? Zodra die aangesloten is en smart charging aanzet volgens jou automation zal die nog steeds elk uur gaan controleren? Zelf heb ik geen Tesla maar een Skoda Enyaq en weet niet of daar hetzelfde voor geldt.

Bij tibber zijn de goedkoopste prijzen toch altijd in de nacht, ik zou in mijn geval dan smart charging dan pas na 00:00 aanzetten en zodra de auto 80% (of 100, maar in ieder geval vol) dan weer uitzetten.

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:21
Peetz0r schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 10:01:
Zijn er hier meer tibber-klanten die op https://tibber.com/nl/portal/analysis geen verbruik van 26 maart (afgelopen zondag) kunnen zien? Ik ben bang dat hun systeem moeite heeft met zomertijd.
Bij mij zie ik wel verbruik, en komt het verbruik en het bedrag ook tot op de cent overeen met wat ik zelf bijhoud in Home Assistant.
Misschien ligt het probleem bij de netbeheerder? Wij hebben Enexis.

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 17-05 18:49

V-8

HarryHaver schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 11:10:
Ben net overgestapt naar Tibber per 1 april. Ik zie wel dat Zonneplan eigenlijk goedkoper is momenteel, dus overweeg om weer over te stappen. Hoe dan ook, het is veel goedkoper dan mijn huidige variabele contract.

Ik heb een elektrische boiler die nogal veel energie verbruikt en die wil ik ook dynamisch gaan aansturen zodat hij opwarmt op momenten waarop de energie het goedkoopst is. Zal meestal rond het middaguur zijn zo te zien, maar eventueel ook op andere tijdstippen, aangezien ik meestal wat vroeger douche dan dat.

Nu zag ik dat er in de Tibber-shop een Fibaro-schakelaar staat voor 50 euro. Nogal prijzig, maar ik zie wel allemaal kortingscodes voorbijkomen op internet waarmee ik blijkbaar 50 euro korting krijg (voor de duidelijkheid: ik vraag hierbij dus NIET om een kortingscode).

Iemand ervaring met deze schakelaar of vergelijkbare schakelaars icm met die app? Kan ik die schakelaar controleren met de app of zelfs automatisch aan laten gaan op goedkope momenten? En moet ik er dan ook een of ander smartsysteem bij kopen om de boel te controleren? Ik heb ook een aantal Google Nest Mini's in huis staan.

Zit ook te denken aan een andere slimme schakelaar maar die kan ik dan denk ik weer niet controleren met de Tibber-app of wel?
Mooiste en meest uitgebreide oplossing is Home Assistant draaien i.c.m. de integratie van Tibber. Je kunt dan je boiler met een slimme stekker schakelen o.b.v. de tarieven, als deze tenminste aan gaat zodra de spanning er op komt.

Maar daar is dit eigenlijk niet het juiste topic voor!

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Jazsie schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 18:22:
Morgen ook weer overdag mooie lage prijzen (in verhouding met avond/nacht), gebeurt steeds vaker...

Baal er van dat de EV overdag nooit thuis is :(
Ja idd, maar met een beetje geluk werk je +-2 dagen per week thuis, dan heb je 4 dagen in de week om ervan te profiteren en met een beetje accucapaciteit overbrug je daarmee die andere dagen ook nog wel :)

Ik heb nu een maandje Zonneplan en icm het Home Assistant dashboard op de Google Nest Hub 2 wordt er goed gebruikgemaakt van de lagere tarieven. Vrouw en kinderen kijken ook steeds even en plannen de wasmachine, droger en vaatwasser mooi in de dalen. "Nadeel" is dan wel weer dat dat vaak midden overdag is en dan leveren de panelen dusdanig veel terug dat er dan geen stroom vanaf het net wordt gehaald en je dus eigenlijk weinig van het lage tarief profiteert. Maar die 2 factoren zijn natuurlijk niet voor niets aan elkaar verbonden... Dit heeft ook invloed op de gemiddelde prijs van de afgenomen kWh's, ik had die lager verwacht, maar goed, 28 cent gemiddeld over 535 kWh tov voorheen 72/92 cent (los van het prijsplafond) is nog steeds dikke prima. Nu de EV sinds 2 weken altijd op de goedkoopste uren van de dag laadt zal dat gemiddelde ook wel verder dalen.

Volgens de calculator had ik voor een SAP moeten gaan ipv 100% dynamisch, maar het is nu een sport geworden om er het maximale uit te halen. Als de prijs enorm laag is knal ik direct alles met een accu aan de lader, de lagere kosten zijn waarschijnlijk gerommel in de marge, maar het voelt wel goed.

Heb nu de Tibber Pulse niet meer in gebruik ivm Zonneplan, die ga ik komende week even in de familie doorgeven om nog meer zieltjes voor dynamische tarieven te winnen :)

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:09
ZveenT schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 19:06:
Edit: anboni; hoe laat jij gestuurd? Beetje offtopic, dus anders in dm?
Op dit moment GridIO. Heb in het verleden ook de Tibber app en Jedlix gebruikt. Tibber heeft de meeste features, maar maakte m'n auto veel te vaak wakker. Jedlix was redelijk vergelijkbaar met GridIO. Mogelijk werkt Tibber beter met zo'n slimme laadpaal als hierboven gelinkt, ik heb een hele simpele Tesla Wall Connector. Ik ben nog steeds van plan om hier zelf wat voor in Home Assistant te gaan bouwen, maar dat is er nog niet van gekomen.

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 00:09
Home Assistant houdt het keurig netjes bij. Tot nu toe nog geen groot verschil gehad. Alleen in maar een euro ofzo omdat de opslag vergoeding is verhoogt bij Tibber. Het zou wel juist zijn dat bij een groot verschil inderdaad een CSV gedownload kan worden.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:55

de Peer

under peer review

remc1979 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 14:45:
Klopt het dat je bij Zonneplan niet automatisch kunt laden bij lage tarieven.

Bijv: je geeft op dat de auto de volgende dag om 07.00 uur vol moet zijn. De laadpaal (of app) kijkt dan zelf wanneer hij (obv tarieven) moet gaan laden in de nacht

TIBBER (wat ik nu heb, heb thuis enkel electra) kan dit wel, maar wij verhuizen binnenkort naar een woning waar ook nog gas is (enkel voor de gaskachel). Wil dus naar 1 dynamisch contract voor gas en electra. (Of raden jullie me een andere optie aan)
Tibber en zonneplan zijn energieleveranciers (administratief dan). Dat staat in principe los van het opladen van je auto: dat kan met elk contract.

Het beste zorg je er dus voor dat je jezelf niet afhankelijk maakt van een aanbieder, door zelf je laadpaal slim aan te sturen, of een laadpaal te kopen die auto-of-the-box slim is.

Ik stuur mijn Alfen laadpaal gewoon aan via een relais. Maar het kan ook via Modbus via Home assistant bijvoorbeeld.

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-05 11:12
hremijn schreef op zondag 30 april 2023 @ 17:06:
[...]

Maar ze doen niet aan api en hun app is niet zo super als Tibber.
@MenV Of ze goedkoper zijn dan Tibber hangt wel af van je jaarverbruik, maar dat wist je natuurlijk al omdat je met de spreadsheet in de TS dit al uitgerekend had.
Je kan Zonneplan gewoon integreren met Home Assistant.
https://github.com/fsaris/home-assistant-zonneplan-one
MenV schreef op zondag 30 april 2023 @ 17:19:
[...]

Ja dat heb ik gedaan inderdaad en ook de opmerkingen over de app van zonneplan heb ik meegekregen. Alles bij elkaar twijfel ik dus nog steeds tussen Tibber en ANWB.
Dat je twijfelt over Tibber snap ik dan nog, maar waarom zou je over ANWB twijfelen? :+

[ Voor 28% gewijzigd door SidewalkSuper op 01-05-2023 09:50 ]

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-05 17:37
Ik ben ook van plan om op dynamisch over te stappen. Uit de Google sheet blijkt dat voor mij de goedkoopste optie Zonneplan is. Echter zie ik ook dat je daar een aparte P1 meter voor moet gebruiken, en je niet zomaar de tarieven in Home Assistant kan krijgen. Mijn doel is om duidelijk te krijgen wanneer er lage of negatieve tarieven zijn, en hierop dan de grootverbruikers (zoals droger etc) schakelen.

Ik zie dat Tibber en Frank Energie hier wel een makkelijke (online) api voor hebben. Is het slimmer om voor een van die providers te gaan, of kom je via een omweg ook met Zonneplan een heel eind?

• Hathi
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09:44
peligro2k schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 13:47:
Ik ben ook van plan om op dynamisch over te stappen. Uit de Google sheet blijkt dat voor mij de goedkoopste optie Zonneplan is. Echter zie ik ook dat je daar een aparte P1 meter voor moet gebruiken, en je niet zomaar de tarieven in Home Assistant kan krijgen. Mijn doel is om duidelijk te krijgen wanneer er lage of negatieve tarieven zijn, en hierop dan de grootverbruikers (zoals droger etc) schakelen.

Ik zie dat Tibber en Frank Energie hier wel een makkelijke (online) api voor hebben. Is het slimmer om voor een van die providers te gaan, of kom je via een omweg ook met Zonneplan een heel eind?
Je betaalt gewoon de marktprijzen, plus een vaste opslag. Die marktprijzen zijn overal gelijk, dus het maakt niet zo veel uit waar je die vandaan haalt. Bijvoorbeeld via entso-e zijn ze gewoon in home assistant te krijgen en kan je die vaste opslag er wel bij op laten tellen.
Weet alleen niet precies wat er voor gas mogelijk is, daar zijn verschillende bronnen/markten voor geloof ik. Maargoed, dat is bij Tibber sowieso ook geen optie.

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:31

De P1 meter is wel handig als je nog geen P1 meter hebt, deze zorgt voor same-day informatie in de Zonneplan app. Als je al eentje hebt, bijvoorbeeld via HomeWizard Energy P1 en al in HA heb zitten is dat beetje dubbel.

Prijzen kan je beter provider-onafhankelijk opvragen, bijvoorbeeld via https://enever.nl/prijzenfeeds/ of https://github.com/custom-components/nordpool

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online

Heb de ZP tarieven anders prima in HA staan :).

Zou sowieso voor nordpool oid gaan, mocht je overstappen dan zit je niet zonder ;) (ik heb dus beiden).

Woonachtig in België | 6200 Wp | eGolf 32kWh

• EmHaKa
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 08:46

EmHaKa

harêuh

Willempie27 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 17:49:
Bij Tibber niet voor zover ik weet.
Blijkbaar controleert niemand zijn rekening.
Terwijl dat heel eenvoudig is als je de P1 poort hebt aangesloten op Domoticz of Home Assistant.
De uitleg hoe dat moet met broncode staat in de handleiding.
Dat lijkt me sterk; bij Frank Energie schrapen ze er zelfs een extra centje bij
voor teruglevering https://www.frankenergie.nl/Inkoopvergoeding

[ Voor 32% gewijzigd door EmHaKa op 09-05-2023 21:15 ]

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 11:52
mierenfokker schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 19:47:
Morgen de zonnepanelen maar weer uit zetten :’)
Dat doet Home Assistant hier zelf zodra de prijs onder 0 schiet, en wanneer die weer boven 0 komt gaan ze weer aan....
Nu nog hopen dat Tibber wel prijzen doorgeeft voor morgen, want op dit moment zijn ze er nog steeds niet...

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

• Borne
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:18
ArPi75 schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 19:55:
[...]

Dat doet Home Assistant hier zelf zodra de prijs onder 0 schiet, en wanneer die weer boven 0 komt gaan ze weer aan....
Nu nog hopen dat Tibber wel prijzen doorgeeft voor morgen, want op dit moment zijn ze er nog steeds niet...
Heeft iemand een idee hoe ik dit met SolarEdge voor elkaar krijg? Ik kan alle waarden uitlezen maar heb geen remote switch of iets dergelijks beschikbaar.

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
[...]

Zover ben ik nog niet met mijn automatisering.. om een beeld te krijgen: wat zijn de prerequisites daarvoor (bijv in je meterkast??)

• peak
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17-05 18:11
[...]

Ik wil ook meer weten hoe je dit doet en wat je ervoor nodig hebt.

Handig voor als ik niet thuis ben.

• PtrO
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-05 00:46
[...]

Idd opvallend dat de Tibber prijzen er voor periode 28mei (nog) niet zijn.
Ook de App doet het niet. Vandaag wel leuk om een uurtje FF snel zoete broodjes te bakken.

Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results

Verwijderd

Hier ook voor elkaar gekregen mijn APS omvormers i.c.m. een ECU-R bridge uit te zetten via Home Assistant bij een negatieve energieprijs. en weer automatisch aan bij een positieve prijs. Gingen vandaag vanzelf uit :)

code:
1
2
3
shell_command:
  shell_inverters_off: '/usr/bin/curl  --location "http://[IP ECU]/index.php/configuration/check_login" --form "username=admin" --form "password=admin" && /usr/bin/curl  --location "http://[IP ECU]/index.php/configuration/set_switch_all_off"'
  shell_inverters_on: '/usr/bin/curl  --location "http://[IP ECU]/index.php/configuration/check_login" --form "username=admin" --form "password=admin" && /usr/bin/curl  --location "http://[IP ECU]/index.php/configuration/set_switch_all_on"'

En dit wordt aangeroepen door een automatisering die de Tibber prijs checkt.

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:35

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Verwijderd schreef op zondag 28 mei 2023 @ 15:11:
Hier ook voor elkaar gekregen mijn APS omvormers i.c.m. een ECU-R bridge uit te zetten via Home Assistant bij een negatieve energieprijs. en weer automatisch aan bij een positieve prijs. Gingen vandaag vanzelf uit :)
code:
1
2
3
shell_command:
  shell_inverters_off: '/usr/bin/curl  --location "http://[IP ECU]/index.php/configuration/check_login" --form "username=admin" --form "password=admin" && /usr/bin/curl  --location "http://[IP ECU]/index.php/configuration/set_switch_all_off"'
  shell_inverters_on: '/usr/bin/curl  --location "http://[IP ECU]/index.php/configuration/check_login" --form "username=admin" --form "password=admin" && /usr/bin/curl  --location "http://[IP ECU]/index.php/configuration/set_switch_all_on"'
Ik heb me suf gezocht naar een manier om mijn APSen (QS1 en YC600) via een (oude helaas) ECU-R geautomatiseerd af te schakelen - held! _/-\o_
Ik ga het nu proberen... Waar heb je deze info vandaan?

Voor mijn andere inverters (Hoymiles 2000T4) was de automatisering van 'uit bij negatieve prijs' een fluitje van een cent, zie hiervoor het Hoymiles topic indien geïnteresseerd.

OC / CM - Begint eer ge Bezint

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Verwijderd schreef op zondag 28 mei 2023 @ 15:11:
code:
1
2
3
shell_command:
`

Ik kan mijn SMA Tripower inverter alleen uitschakelen via de web browser en zou dit ook via HA willen automatiseren. Ik was gisteren een beetje aan het Googlen en in de Developer tools aan het kijken maar heb gewoon geen idee waar ik moet beginnen. Kan jij adh van screenshot zien of zoiets ook met deze interface kan? Het gaat om de setting General Operation Mode die op "stop" moet worden gezet om de panelen uit te schakelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XizLRRrsT0F3Pi1i-eIuTb4xWfQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fKnvu4EdMW8vqWD5b1VGxxxG.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Pixal op 29-05-2023 09:58 ]

• Wimlem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-05 20:07
Daaniea schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 20:46:
[...]

Met de ENTSO-e energie prijzen integratie kan je de Price Modifier Template aanpassen in de instellingen. Hierdoor kan je op basis van de marktprijzen de extra kosten en belasting toevoegen.

Hier kan je een aantal voorbeelden vinden van aanbieders. Voor Zonneplan ziet de configuratie er zo uit:
{% set s = {"extra_cost": 0.0025, "energie_belasting": 0.15245, "VAT": 1.21} %} {{(current_price * s.VAT + s.extra_cost + s.energie_belasting) | float}}

Verder gebruik ik inderdaad de helper sensor voor negatieve prijzen zoals ik had omschreven in de originele post voor het makkelijk aanroepen van de automation. Je kan met mijn YAML beginnen en als je weer terug gaat naar de visuele weergave kan je makkelijk andere acties toevoegen, zoals apparaten aan of uit zetten. Ik heb er bijvoorbeeld ook telefoon notificaties erbij gezet.
Helemaal top voor het uitzoeken. :>

Met jouw hulp heb ik het werkend gekregen. De YAML en sensor heb ik gebruikt, maar daarbij de https://github.com/WillCodeForCats/solaredge-modbus-multi om de solaredge te limiteren of 0 te zetten. En ipv entso heb ik de tibber plugin gebruikt van https://www.home-assistant.io/integrations/tibber/ om de prijs incl btw te krijgen.

De strekking is verder hetzelfde.

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

• Patrick1995
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-05 14:35
Harry_Nak schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 23:54:
[...]

Wat is het voordeel daarvan, alleen de vaste kosten?
Moet je die Zonneplan Connect terugsturen?
Lagere vaste kosten, alles wordt achteraf gefactureerd en alles wordt op basis van mijn werkelijke verbruik gefactureerd. Dus ook de energiebelasting. Bij Zonneplan wordt alle energiebelasting op basis van een schatting gefactureerd, en jaarlijks afgerekend. Ik wil juist zoveel mogelijk op basis van mijn werkelijke verbruik betalen, dan wordt je nooit verrast door een jaarafrekening.
In de opzeg e-mail staat dat ik een losse e-mail zal ontvangen over het retourneren van de ZP Connect. Maar volgensmij staat dat gewoon standaard in hun template, want ik heb die losse e-mail niet gehad. Dus vermoed dat ik de Connect kan houden zolang ik gas afneem. Maar ga hem er waarschijnlijk uit halen, want ik heb de Tibber Pulse besteld. Als je je aanmeldt met een referall code, kan je van het tegoed gratis de Pulse bestellen.
In mijn P1 zit momenteel naast de Zonneplan connect ook nog een meter voor Home Assistant, heb geen zin om weer een nieuwe splitter te gaan kopen.

• famrossel3
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-10-2025
Patrick1995 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 15:18:
[...]

Lagere vaste kosten, alles wordt achteraf gefactureerd en alles wordt op basis van mijn werkelijke verbruik gefactureerd. Dus ook de energiebelasting. Bij Zonneplan wordt alle energiebelasting op basis van een schatting gefactureerd, en jaarlijks afgerekend. Ik wil juist zoveel mogelijk op basis van mijn werkelijke verbruik betalen, dan wordt je nooit verrast door een jaarafrekening.
In de opzeg e-mail staat dat ik een losse e-mail zal ontvangen over het retourneren van de ZP Connect. Maar volgensmij staat dat gewoon standaard in hun template, want ik heb die losse e-mail niet gehad. Dus vermoed dat ik de Connect kan houden zolang ik gas afneem. Maar ga hem er waarschijnlijk uit halen, want ik heb de Tibber Pulse besteld. Als je je aanmeldt met een referall code, kan je van het tegoed gratis de Pulse bestellen.
In mijn P1 zit momenteel naast de Zonneplan connect ook nog een meter voor Home Assistant, heb geen zin om weer een nieuwe splitter te gaan kopen.
Zou ik maar niet doen, dan ga je over op hogere gasprijzen omdat zonneplan niet met meterstanden werkt, Tibber wel en heeft dus geen eis voor een dongle…

• tonvanboven
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 01-05 13:20
Magnat schreef op maandag 12 juni 2023 @ 14:37:
De tibber rekening voor Mei is binnen en hij is leuk genoeg om even te delen. Voor het eerst krijg ik naast het terugleveren ook geld (ex belastingen) terug voor verbruik.

Dit komt door het gebruik van een thuisbatterij.

[Afbeelding]
Sinds half mei is de thuisbatterij in gebruik:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aDj0jcQQ95OcD2Js-E9mfpdDqgs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MrFdWeKpRIgl4wLlg9opHvMY.png?f=fotoalbum_large

Dus 125kWh van het net getrokken en daarvoor €58 gekregen. Prijzen in Home Assistant zijn exclusief vaste kosten. In totaal €75 terug :)

Tibber; 3-fase Victron 5000 ESS, 60 kWh opslag; Day Ahead Optimizing van @KC27; PV 10kWp sinds 2010, EV sinds 2014; gasloos sinds 2001

• Taro
  • Niet online

Taro

John245 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 14:21:
[...]

Vreemd, Hier zegt de Tibber app - 43 en -7 gemiddeld
In HomeAssistant zie ik de volgende prijzen incl., maar ik zag ook een en ander langskomen ivm aangepaste bedragen per 1 juli, moet ik de berekening voor Zonneplan nu aanpassen of kan dat zo blijven?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v4qlOcVpwOWOK3TPp18mm1cGhwc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qeh4tWo0BREnCIDOJUN8OIHu.png?f=user_large

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:56
bilgy_no1 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 11:06:
[...]

Volgens mij is dat Home Assistant of iets vergelijkbaars.
Ik heb een SlimmerLezer via HomeAssistant, maar die lezer kan ik niet koppelen aan Tibber, dat bedoelde ik meer. In HA krijg je dan dit soort dashboards. HA is gekoppeld aan Tibber, daarmee lees ik de tarieven ook uit. Maar Tibber gebruikt niet het live verbruik die in HA beschikbaar is. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Le6x10oEej1VaY12AHNDn8GTkk0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OVZfkQ0OnivJFbmr0G1QaT21.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door ChiLLeR op 19-07-2023 11:20 ]

>> Signature?

• bilgy_no1
  • Nu online
ChiLLeR schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 11:19:
[...]

Ik heb een SlimmerLezer via HomeAssistant, maar die lezer kan ik niet koppelen aan Tibber, dat bedoelde ik meer. In HA krijg je dan dit soort dashboards. HA is gekoppeld aan Tibber, daarmee lees ik de tarieven ook uit. Maar Tibber gebruikt niet het live verbruik die in HA beschikbaar is. [Afbeelding]
OK maar dat is dan een beperking van Tibber. Ik refereerde aan de situatie waar iemand hierboven 4 verschillende lezers wilde hebben. Dat lijkt me overdreven en waarschijnlijk kan een deel van die functionaliteit ook worden gedaan via HA, al dan niet met oplossingen via HACS.

• mazzoop80
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:07
rroetenberg schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 08:54:
Heeft iemand toevallig een nordpool integratie i.c.m. een Tibber contract die zijn configuratie wil delen? Ik krijg niet dezelfde prijs als de app helaas.

Alvast bedankt!
De Tibber integratie zelf werkt goed in home assistant.

Ga je via Nordpool zelf berekenen moet je weer rekening houden elke keer de prijs(jaarlijks) en btw( als je boven 10.000kWh jaarlijks komt)

• rroetenberg
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-03 22:34
Ik ben sinds vorige week overgestapt op Tibber. Ik gebruik eveneens de Home Assistant Addon voor Tibber, echter zit er veel verschil tussen de totale kosten (rekening) in de Tibber app/website en wat ik te zien krijg ik Home Assistant.

Welke kosten kloppen nu en weet iemand de oplossing voor de HA prijzen als deze niet goed zijn?

• Willempie27
rroetenberg schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 11:30:
Ik ben sinds vorige week overgestapt op Tibber. Ik gebruik eveneens de Home Assistant Addon voor Tibber, echter zit er veel verschil tussen de totale kosten (rekening) in de Tibber app/website en wat ik te zien krijg ik Home Assistant.

Welke kosten kloppen nu en weet iemand de oplossing voor de HA prijzen als deze niet goed zijn?
Gebruik nordpool, een paar posten terug staat daar nog een configuratie ervoor.

• de Peer

de Peer

under peer review

rroetenberg schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 11:30:

teruggave energiebelasting bijvoorbeeld. En vaste netwerkkosten. Een rekening is meer dan alleen je verbruik.
Kijk eens naar de rekening, dan kun je het verschil zien. wij kunnen alleen gissen.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 25-07-2023 11:50 ]

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-05 17:23
Als ik het goed begrijp krijg je vanaf 1 september dus bij Tibber 2,178ct/kWh minder voor alle opwek die je niet direct zelf verbruikt. Dat is dus niet meer echt salderen en dus volgens mij niet volgens de richtlijnen van de ACM. Ik heb Tibber hierover ook een e-mail gestuurd, maar ik denk dat ik gewoon ga overstappen op Zonneplan of ANWB energie. Die laatste doet volgens mij ook gas, dus dan heb ik alles weer onder één dak (ook wel handig).

Zover ik weet doet de ANWB ook nog aan 100% salderen, maar ik ben wel benieuwd hoe het zit met de mobiele app en eventuele integratie in Home Assistant. Heeft iemand daar ervaring mee? Werkt [deze plug-in](https://www.home-assistant.io/integrations/energyzero) nog met de huidige ANWB Energie (ik kan me herinneren dat ze vroeger een white-label waren van een energieboer, dus wellicht een oude plugin?). Indien off-topic, dan graag een DM.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
BugBoy schreef op maandag 31 juli 2023 @ 23:32:
Zover ik weet doet de ANWB ook nog aan 100% salderen, maar ik ben wel benieuwd hoe het zit met de mobiele app en eventuele integratie in Home Assistant. Heeft iemand daar ervaring mee?
De ANWB app is nog die van EnergyZero, gebaseerd op de website. Ze zijn al even bezig met een nieuwe app waarmee ze meer de kant van Tibber op willen voor het laden van de auto etc (ook wel logisch als ANWB natuurlijk), maar ik weet niet wanneer deze beschikbaar komt.

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Als ik het goed begrijp krijg je vanaf 1 september dus bij Tibber 2,178ct/kWh minder voor alle opwek die je niet direct zelf verbruikt. Dat is dus niet meer echt salderen en dus volgens mij niet volgens de richtlijnen van de ACM. Ik heb Tibber hierover ook een e-mail gestuurd, maar ik denk dat ik gewoon ga overstappen op Zonneplan of ANWB energie. Die laatste doet volgens mij ook gas, dus dan heb ik alles weer onder één dak (ook wel handig).

Zover ik weet doet de ANWB ook nog aan 100% salderen, maar ik ben wel benieuwd hoe het zit met de mobiele app en eventuele integratie in Home Assistant. Heeft iemand daar ervaring mee? Werkt [deze plug-in](https://www.home-assistant.io/integrations/energyzero) nog met de huidige ANWB Energie (ik kan me herinneren dat ze vroeger een white-label waren van een energieboer, dus wellicht een oude plugin?). Indien off-topic, dan graag een DM.
Zonneplan heeft ook gas.... ook alles onder één dak.

Woonachtig in België | 6200 Wp | eGolf 32kWh

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:02

nwagenaar

God, root. What's the differen

We zitten sinds kort ook bij ANWB energie (alleen stroom), reden voor ons was omdat ik al de HomeWizard P1 in gebruik had en niet de Zonneplan Connect wilde gebruiken. Qua prijs maakte het weinig of amper uit iig.
Zoals aangegeven is het momenteel nog de EnergyZero whitelabel via de ANWB website, daardoor werkt de HA integratie ook via de EnergyZero plugin. Controle van de app en HA laat zien dat de prijzen kloppen, punt alleen is dat de ANWB app meestal rond 14:00 ~ 15:00 uur de daadwerkelijke kosten tot de vorige dag laat zien.

Binnenkort maar eens kijken of ik via HA het verbruik met de kosten incl aanvullende belastingen kan laten zien/genereren al dan niet een push melding geeft om nu zaken aan te zetten ivm lage prijzen bijvoorbeeld.

Mijn Neo Geo MVS collectie

• Willempie27
Jelmer058 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 18:18:
Wat anders: kan ik eigenlijk ook volgen of berekenen hoeveel procent groen de stroom die ik gebruik is? Ik vind het interessant om de percentages 'live' te zien en ik ben benieuwd hoe het optelt, hoeveel procent van de stroom waarop ik kook en vooral rij duurzaam opgewekt is.
Jahoor dat kan op https://app.electricitymaps.com/zone/NL.
Meestal is het hoe goedkoper de stroom hoe groener.
Ook is er een integratie met HomeAssistant. Die laat zien hoeveel % van het net afgenomen stroom koolstofarm is. Je kan er ook je kosten bijhouden voor de gebruikte stroom. Bij Tibber klopt het tot nu toe op de cent af. Zo is de factuur gemakkelijk te controleren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jcPg6FS1mQDKixTz4PZ8BI2M0yk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kHBArzLug9UUV87KAai9AJuc.png?f=fotoalbum_large

• Domba
Jazco2nd schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:43:
Is het eigenlijk een goed idee om als je voor Tibber kiest, de Pulse te kopen?
Stel dat je overstapt, is dat apparaatje nutteloos. Is het niet handiger voor een alternatief apparaatje te gaan dat niet gelimiteerd is tot 1 energieleverancier (en welke dan? die ook zo een leuke bijbehorende app heeft?) ?
De Pulse stopt niet bij vertrek, de functionaliteit is wel enorm beperkt om middernacht wordt deze reset en geen data worden opgeslagen van eerdere dagen of te raadplegen, De API blijft wel functioneren en die gegevens kan je in Home assistant natuurlijk nog steeds gewoon opslaan, alleen meerdaagse cummulatieve en uurprijs werken niet (vanwege energieleverancier specifieke opslag component)

Toegevoegde waarde is wel beperkt, geeft geen inzicht of slimme meter wel uitgelezen wordt.
Ik heb een 3 fase van merk ZIV waarvan regelmatig de uitlezing voor de netwerkbeheerder vastloopt,
(op de een of andere vreemde manier lijkt het er heel sterk op dat die niet vaker 100 keer uitgelezen kan worden, zonder tussendoor een spanningloze cycle, als of die nog ontworpen is voor 1x per maamd ipv dagelijks uitlezing)

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09-05 10:38
Domba schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 12:06:
[...]

De Pulse stopt niet bij vertrek, de functionaliteit is wel enorm beperkt om middernacht wordt deze reset en geen data worden opgeslagen van eerdere dagen of te raadplegen, De API blijft wel functioneren en die gegevens kan je in Home assistant natuurlijk nog steeds gewoon opslaan, alleen meerdaagse cummulatieve en uurprijs werken niet (vanwege energieleverancier specifieke opslag component)

Toegevoegde waarde is wel beperkt, geeft geen inzicht of slimme meter wel uitgelezen wordt.
Ik heb een 3 fase van merk ZIV waarvan regelmatig de uitlezing voor de netwerkbeheerder vastloopt,
(op de een of andere vreemde manier lijkt het er heel sterk op dat die niet vaker 100 keer uitgelezen kan worden, zonder tussendoor een spanningloze cycle, als of die nog ontworpen is voor 1x per maamd ipv dagelijks uitlezing)
Hmm, dan kan ik wss beter voor de Homewizard P1 gaan.
Maar volgens mij mis ik dan de prijsinformatie in de app, want die uurlijkse info komt van Tibber..
Het is wel leuk als je in een app kan zien dat je verbruik realtime omhoog schiet wanneer je koffiezetapparaaat aangaat EN hoeveel dat kopje koffie dan heeft gekost.. :)
Volgens mij kan dat weer niet in de Homewizard P1 app, tenzij je zelf iets knutselt met HomeAssistant maar dat ben ik ook weer niet van plan.

• ph4nt0m
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-05 14:00
Jazco2nd schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:01:
[...]

Hmm, dan kan ik wss beter voor de Homewizard P1 gaan.
Maar volgens mij mis ik dan de prijsinformatie in de app, want die uurlijkse info komt van Tibber..
Het is wel leuk als je in een app kan zien dat je verbruik realtime omhoog schiet wanneer je koffiezetapparaaat aangaat EN hoeveel dat kopje koffie dan heeft gekost.. :)
Volgens mij kan dat weer niet in de Homewizard P1 app, tenzij je zelf iets knutselt met HomeAssistant maar dat ben ik ook weer niet van plan.
Sinds de laatste update kan je ook dynamische tarieven gebruiken. Je dient zelf nog wel even de extra kosten aan te geven per kwh in de app, zodat de prijs klopt.

• Jazco2nd
@Proton_ excuus ik had de regels niet gelezen al staan die duidelijk hieronder 8)7

Ik heb in elk geval voor Tibber gekozen en voor nu de Pulse maar zal nadat ik wat meer met HomeAssistant heb gespeeld ook de HomeWizard P1 bestellen en vergelijken, Pulse versus Homewizard selfhosted.

• Taro
  • Niet online

Taro

kx22 schreef op zondag 3 december 2023 @ 18:50:
Ik zie dat mensen willen switchen van Anwb naar Coolblue, maar Coolblue heeft nog geen app.
Ben zelf al klant bij ze voor gas, maar zelfs op hun website zie je het verbruik niet. Alleen 1x per maand krijg je een factuur.

Ze zitten dus nog heel ver van de berekening/verrekening van Tibber of Zonneplan (en ANWB).
Op https://www.coolblue.nl/m...t/energie/energieverbruik kan je bij Coolblue je energieverbruik zien. Ik zie daar o.a. mijn dagelijkse gasverbruik staan.

Zo lang je ook kunt sturen op bijv. Nordpool prijzen + Coolblue berekening handmatig toevoegen is een App voor mij niet zo belangrijk, Home Assistant ondersteuning wel, maar dat lukt dus ook zonder Coolblue native API/support.

Heel benieuwd hoe ze zich verder gaan positioneren. Heb bijv. nog maar eenmaal de Zonneplan klantenservice nodig gehad ivm wissel slimme meter, binnen 30 seconden goed geholpen, van Coolblue verwacht ik minimaal soortgelijke support ivm reputatie webshop. Maar uiteindelijk bepalen de prijzen...

• w00key
tcviper schreef op maandag 4 december 2023 @ 12:52:
[...]

Als men domotica wilt koppelen dan is in theorie (wat mij betreft) Tibber de nr.1
Hoezo wil je ooit domotica koppelen met een leverancier gebonden API? Day ahead prijzen zijn overal te vinden met HomeAssistant integratie. Opladen van EV kan prima via een slimmere laadpaal of via de auto app zelf. Nibe warmtepompen kunnen het zelf. Ik zie nut van Tibber API niet.

• dextertje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-05 15:19
w00key schreef op maandag 4 december 2023 @ 12:54:
[...]

Hoezo wil je ooit domotica koppelen met een leverancier gebonden API? Day ahead prijzen zijn overal te vinden met HomeAssistant integratie. Opladen van EV kan prima via een slimmere laadpaal of via de auto app zelf. Nibe warmtepompen kunnen het zelf. Ik zie nut van Tibber API niet.
Als je zelf (nog) geen HomeAssistant of Homey of zo hebt, dan is het wel handig dat je met de Tibber app wat zaken aan kan sturen. Okay, misschien is dat wat minder dan het gemiddelde Tweakers-niveau, maar niet iedereen heeft dezelfde mate van thuisautomatisering.

Je kunt vanaf de Tibber app diverse integraties aangaan, zodat je vanuit de app dingen aan kan sturen. Misschien niet zo mooi als Home Assistant, maar er zit zeker toegevoegde waarde aan.

• de Peer

de Peer

under peer review

dextertje schreef op maandag 4 december 2023 @ 13:16:
[...]

Als je zelf (nog) geen HomeAssistant of Homey of zo hebt, dan is het wel handig dat je met de Tibber app wat zaken aan kan sturen. Okay, misschien is dat wat minder dan het gemiddelde Tweakers-niveau, maar niet iedereen heeft dezelfde mate van thuisautomatisering.

Je kunt vanaf de Tibber app diverse integraties aangaan, zodat je vanuit de app dingen aan kan sturen. Misschien niet zo mooi als Home Assistant, maar er zit zeker toegevoegde waarde aan.
Dat is zo, maar bedenk dat het een verdienmodel is...
Het past in de 'overal een abonnement voor' mentaliteit van tegenwoordig.
Niet per se fout, maar wees je er van bewust.

Ik wil bijvoorbeeld ook niet dat mijn internetabonnement afhankelijk is van de supermarkt of de zorgverzekering die ik gebruik.

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 04-12-2023 13:26 ]

• w00key
[...]

Zoals? Tibber praat zelf geen Zigbee oid en de rest kan je al regelen via je hub waarmee Tibber met de andere apparaten kan praten.

Ik hou van KISS. Laat Homey (de Tibber -> rest link via "PowerUp") het maar lekker zelf regelen, die heeft genoeg CPU power en internet. "Slim" verwarmen is overrated, je moet gewoon dagelijks de piek van 0700/1800 mijden en het is al goed. EV laden kan je beter zelf, hierboven zijn regelmatig klachten dat je auto ondanks goedkope nachtstroom of negatieve prijzen overdag onverwacht toch niet vol zit.

Al die integraties klinken leuk. Is overbodig. En voor zo'n 9 van de 10 huizen heb je toch echt HA nodig, zoals HA -> Honeywell voor verwarming, bestaat niet bij Tibber. Of als je geen Nibe hebt maar alle andere merken warmtepomp die niet via Tibber gekoppeld kan worden.

Slim verwarmen is overigens ook echt een heel persoonlijk ding. Zie grote L/L topic, wat werkt voor de 1 (24/7 draaien) werkt absoluut niet voor de ander. Als het kouder wordt veranders ook alles, opeens moet je hybride verwarmen. Tibber krijgt het nooit goed.

• dextertje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-05 15:19
w00key schreef op maandag 4 december 2023 @ 13:29:
[...]

Zoals? Tibber praat zelf geen Zigbee oid en de rest kan je al regelen via je hub waarmee Tibber met de andere apparaten kan praten.

Ik hou van KISS. Laat Homey (de Tibber -> rest link via "PowerUp") het maar lekker zelf regelen, die heeft genoeg CPU power en internet. "Slim" verwarmen is overrated, je moet gewoon dagelijks de piek van 0700/1800 mijden en het is al goed. EV laden kan je beter zelf, hierboven zijn regelmatig klachten dat je auto ondanks goedkope nachtstroom of negatieve prijzen overdag onverwacht toch niet vol zit.

Al die integraties klinken leuk. Is overbodig. En voor zo'n 9 van de 10 huizen heb je toch echt HA nodig, zoals HA -> Honeywell voor verwarming, bestaat niet bij Tibber. Of als je geen Nibe hebt maar alle andere merken warmtepomp die niet via Tibber gekoppeld kan worden.

Slim verwarmen is overigens ook echt een heel persoonlijk ding. Zie grote L/L topic, wat werkt voor de 1 (24/7 draaien) werkt absoluut niet voor de ander. Als het kouder wordt veranders ook alles, opeens moet je hybride verwarmen. Tibber krijgt het nooit goed.
Wat overbodig is, is niet objectief/neutraal. Maar ik snap je punt. Ik gebruik zelf ook nauwelijks de integraties (verwarmen ging niet echt goed, kon ik beter zelf handmatige schema's voor maken, anders werd het stroomverbruik wel érg hoog). Waar ik ze gebruik is dat vooral voor het overzicht: handig overzicht van al je Tado-, Netatmo- en Sensibo temperaturen + overzicht van de verschillende zonnepanelen installaties in 1 scherm.

Mijn punt was eigenlijk: Tibber kan best gebruiksgemak bieden aan sommige mensen. Ze zijn er in elk geval actief mee bezig. @tcviper kan het in elk geval waarderen.

Dat het beter kan en minderwaardig is aan bijvoorbeeld Home Assistant, prima. Dat jij het nut er niet van inziet, ook prima. Maar het kan er wel zijn. En dan is het handig voor de nog zoekenden die dit topic volgen, dat de Tibber-app hierin nummer 1 is, volgens @tcviper.

• bilgy_no1
  • Nu online
dextertje schreef op maandag 4 december 2023 @ 14:24:
[...]

Wat overbodig is, is niet objectief/neutraal. Maar ik snap je punt. Ik gebruik zelf ook nauwelijks de integraties (verwarmen ging niet echt goed, kon ik beter zelf handmatige schema's voor maken, anders werd het stroomverbruik wel érg hoog). Waar ik ze gebruik is dat vooral voor het overzicht: handig overzicht van al je Tado-, Netatmo- en Sensibo temperaturen + overzicht van de verschillende zonnepanelen installaties in 1 scherm.

Mijn punt was eigenlijk: Tibber kan best gebruiksgemak bieden aan sommige mensen. Ze zijn er in elk geval actief mee bezig. @tcviper kan het in elk geval waarderen.

Dat het beter kan en minderwaardig is aan bijvoorbeeld Home Assistant, prima. Dat jij het nut er niet van inziet, ook prima. Maar het kan er wel zijn. En dan is het handig voor de nog zoekenden die dit topic volgen, dat de Tibber-app hierin nummer 1 is, volgens @tcviper.
Ja en het is ook best goed om dat voordeel te relativeren. Zeker gezien het nogal wispelturige karakter van sommige aanbieders zou ik zelf niet vast willen zitten in zo'n ecosysteempje. Tibber had onlangs zelf een 'spaarpot' wijziging en eerder dit jaar een tariefsverhoging. Bij ANWB gaat de inkoopvergoeding opeens meer dan verdubbelen. Als Tibber dat doet en je wilt switchen is je hele domotica inrichting waardeloos.

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10:51
[...]

Klopt, en ik moet toegeven, ik gebruik de Tibber app eigenlijk alleen maar om de uur prijzen mooi in een widget te zien op mijn telefoon. Gebruik verder voor alles Homey en dat werkt prima.

Ik zit dus ook niet vast aan Tibber, wilde alleen opmerken dat ik het een handige app vind.

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

• ariedude
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:47
Jazsie schreef op maandag 11 december 2023 @ 15:29:
[...]

Ik maak 0 gebruik van de ZP integraties, doe alles via Home Assistant :).

Wil niet afhankelijk worden/zijn van een energieleverancier...
Helder, maar load balancing op je lader van de auto is simpel via bijvoorbeeld Tibber, met een ondersteunde lader. Ik kan het natuurlijk ook in de meterkast organiseren maar dat is duurder. Het op het juiste moment laden is overal te organiseren volgens mij

• The__Virus
  • Laatst online: 14-05 20:45
Tibber via de API inmiddels ook niet meer. Error in Home Assistant. Gelukkig nog wel de prijzen van vandaag. Maar moet straks wss de database weer bewerken om de administratie compleet te hebben. :P.

• Willempie27
Zr40 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 19:58:
Ik vind het sowieso vreemd, in de tweede screenshot staat dat het is gebaseerd op het verbruik per uur maar het totaal verbruik is hoger dan in de eerste screenshot die is gebaseerd op realtime verbruik. (Je hebt een Tibber Pulse?) Ik zou haast denken dat niet dezelfde dag getoond wordt...

Bij mij ziet het er anders uit, het verbruik per uur is hier pas de volgende dag beschikbaar en ik heb geen Pulse. Ik zie dus geen 'vandaag' in de app.
Hij leek het gisteravond weer even te doen maar in Home Assistant loop die vandaag weer vast. Ben zelf eigenlijk tegen al die cloud diensten dus ik ga hem opnieuw flashen (dacht dat dit een mogelijkheid was) of anders gewoon de oude home wizzard er weer in.

• Jazco2nd
@asing @Raymond P @markjanssen
Ja Homewizard had ik al over gelezen. Kan ook met HomeAssistant werken. Ik snap dat er alternatieven zijn.

Maar daar begin ik voorlopig niet aan. Geen tijd voor.

Mijn punt is meer: als je iets doet en zegt. Doe het dan goed. De Tibber is in het begin indrukwekkend wanneer je voor het eerst bijna realtime je verbruik ziet.
Maar de echt nuttige inzichten zijn nogal beperkt. Ik hoop dat ze dat gaan verbeteren. Genoeg voorbeelden, die jullie al noemen, dus ze hoeven het nieteens zelf te bedenken.

Iets heel anders:
In een appartement opgeleverd eind 2017 is de "vertraging" van de Pulse 17 seconden. Ik krijg dus met stapjes informatie door. Soms duurt het meer dan 20 seconden.

In een ander appartement (andere stad) van '90 is de vertraging van de Pulse 61 seconden. Gek genoeg zie je in de app continue, elke seconde of zelfs vaker, je verbruik. De grafiek ziet er daardoor ook veel wilder uit.
Een continu stroom van informatie.

Hoe kan dit?
Allebei Tibber met de Pulse P1.

• asing
Jazco2nd schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 22:55:
@asing @Raymond P @markjanssen
Ja Homewizard had ik al over gelezen. Kan ook met HomeAssistant werken. Ik snap dat er alternatieven zijn.

Maar daar begin ik voorlopig niet aan. Geen tijd voor.

Mijn punt is meer: als je iets doet en zegt. Doe het dan goed. De Tibber is in het begin indrukwekkend wanneer je voor het eerst bijna realtime je verbruik ziet.
Maar de echt nuttige inzichten zijn nogal beperkt. Ik hoop dat ze dat gaan verbeteren. Genoeg voorbeelden, die jullie al noemen, dus ze hoeven het nieteens zelf te bedenken.

Iets heel anders:
In een appartement opgeleverd eind 2017 is de "vertraging" van de Pulse 17 seconden. Ik krijg dus met stapjes informatie door. Soms duurt het meer dan 20 seconden.

In een ander appartement (andere stad) van '90 is de vertraging van de Pulse 61 seconden. Gek genoeg zie je in de app continue, elke seconde of zelfs vaker, je verbruik. De grafiek ziet er daardoor ook veel wilder uit.
Een continu stroom van informatie.

Hoe kan dit?
Allebei Tibber met de Pulse P1.
Ik neem aan dat je een beetje inzicht wilt hebben in je verbruik en de kosten, zodat je met enige zekerheid kan zeggen dat de factuur die je gaat krijgen klopt. En als dat niet zo is, dat je data hebt om de factuur te weerleggen.

Hoewel dit "tweakers.net" is, betekent dat niet dat iedereen altijd maar tijd, geld en kennis genoeg heeft om lekker te knutselen en te hobbyen. In jouw geval geef je aan dat tijd een factor is. In dat geval zou ik lekker gaan voor de HomeWizard. Dat is denk ik het makkelijkste en geeft je goed inzicht.

Ik moest hier vandaag ook even wat troubleshooten. Op een gegeven moment geeft mijn P1 aan dat het tijd wordt om het gas te pollen, om vervolgens te wachten omdat het gas 25 seconden achter zou lopen. Geen idee wat daar de oorzaak van is, maar wat ik meet en wat mijn energieboer zegt dat ik verbruik komt overeen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• Redwood
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17-05 17:32

Redwood

The Truth Is In Here

Inmiddels sinds december 2022 Tibber en eigenlijk kan ik niets anders zeggen dat ik gewoon super tevreden ben.

De app: die is super. Overzichtelijk, functioneel en hij werkt (meestal ;) )
Wij hebben in 5 ruimtes in de woning Panasonic Airco’s voor (bij)verwarming en koeling. Deze zitten gekoppeld aan de app en de optie ‘slim verwarmen’ werkt gewoon goed.
Een koppeling voor de Panasonic warmtepomp is er helaas niet.

Ook de EV (Hyundai) zit rechtstreeks gekoppeld. Het slim laden gebeurt door de app op de auto zelf. De laadpaal is een ‘domme variant’. Ook dit werkt goed. De auto is in alle gevallen 80% om 08:00 en het laden stopt en start op basis van de prijzen.

Ik heb twee PV installaties. Een SolarEdge welke direct gekoppeld zit, echter hebben ze door Enphase nog geen PowerUp. Dit is raar. Het is niet zo dat Enphase een onbekend merk is en zelfs homewizard heeft een koppeling.

Vorig jaar heb ik nét iets minder opgewekt dan verbruikt. Dit jaar zal dat anders zijn door 16 extra panelen. Hoe dat uitpakt, zie ik aan het eind van het jaar.

Ik verwacht dit jaar op gemiddeld zo’n -60 per maand uit te komen. Als ik mijn verbruik en opbrengst in gaslicht invoer, zijn er een aantal bedrijven die iets gunstiger komen.
€-65 per maand.
Dit is mij het niet waard en wat dat betreft blijft het lekker Tibber. Ik verwacht met de Homey en HomeAssistant wat meer te gaan schakelen op basis van tarief. Aan het eind van het jaar weet ik hoe het er voor dit jaar uit ziet.

Walk without Rythm, and you won't attract the worm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:02

nwagenaar

God, root. What's the differen

Verwijderd schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 20:41:
[...]
Ik snap ook geen jota van de populariteit van ANWB hier, maar je maakt een hoop mensen kwaad als je dat zegt. Ik snap wel dat wie onbekend is met de dynamische materie blij is dat hij (m/v) althans één naam uit die hele lijst kent, zij het van een compleet andere discipline, maar dat kan nauwelijks een aanbeveling zijn.
Afgezien van een bekende naam heeft ANWB nog een voordeel voor mensen die voorheen geen dynamische energieleverancier hebben gehad, ze zijn een soort van hybride dynamische energieleverancier: je betaalt een vast bedrag per maand op basis van je opgegeven jaarverbruik dat jaarlijks wordt verrekend icm dynamisch energietarieven en je hebt daardoor geen (hoge) voorschotten voor de opvolgende maand (zoals in de winter).

Ik betaal 60 p/m en kom nog steeds uit qua opgegeven jaarverbuik (krijg zelfs geld terug). Ik ervaar de voordelen van een vast/variabel contract (vast termijnbedrag met jaarlijkse afrekening) en de voordelen van een dynamisch contract (dynamische uurprijzen) waarbij ik aanzienlijk goedkoper uit ben dan bijvoorbeeld GC.

Tuurlijk, Tibber heeft een betere app (ik gebruik home assistant voor de prijzen incl alle kosten en voor het automatisch aansturen van mijn elektrische verwarming en apparatuur) en is iets goedkoper.

Maar ik had simpelweg geen zin om 1200 euro voor de periode van december t/m februari voor te gaan schieten bij bijvoorbeeld Tibber.

Dit gemak kost mij iets meer per uur, maar dat vind ik geen probleem ;)

Mijn Neo Geo MVS collectie

• WishmasterNL
  • Registratie: November 2005

WishmasterNL

XBOX: WishmasterNLD

Nu Tibber ook gas gaat leveren toch eens even de prijzen vergeleken met mijn huidige leverancier Zonneplan, waar ik nu zo goed als een jaar zit.

Bij een verbruik van 3000kWh en 1000m³ per jaar, geen zonnepanelen:

Zonneplan:

Electra handling fee: €0,02/kWh
Electra leveringskosten: €6,25/maand
Elektra netbeheer: €33,41/maand

Gas handling fee: €0,08/m³
Gas leveringskosten: €6,25/maand
Gas netbeheer: €20,60/maand

Tibber:

Electra handling fee: €0,0175/kWh
Electra leveringskosten: €5,99/maand (per 1-4-24)
Elektra netbeheer: €33,96/maand

Gas handling fee: €0,0488/m³
Gas leveringskosten: €5,99/maand
Gas netbeheer: €20,55/maand

Het lijkt er dus op dat Tibber goedkoper is dan Zonneplan.
Of zie ik nu iets over het hoofd?

Ook krijg ik het idee dat je met Tibber meer integraties hebt met andere diensten welke wellicht interessant worden in de toekomst bij het evt aanschaffen van een EV, of het eindelijk overgaan op Home Assistant.

[ Voor 3% gewijzigd door WishmasterNL op 22-03-2024 09:42 ]

• Gameboy
  • Laatst online: 12:37
tcw82 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 21:33:
[...]

Bedankt voor je toelichting. Het gaat me juist om die teruglevering. Hopelijk is er nog iemand anders die ook/wel teruglevering heeft en daarvan het bedrag wat hij/zij gebruikt wil delen.
Precieze bedragen delen kan ik wel. ;) Ik heb sinds 1-1-2024 Tibber, en heb sinds oktober 2023 zonnepanelen met jaarlijks (ruim) meer verwachte opwek dan verbruik.

Tibber berekent voor zowel afname als teruglevering een gewogen (uur)gemiddelde, maar dat is niet per definitie gelijk aan elkaar. Je importeert immers vooral als het donker is (avond/nacht), en levert terug als de zon schijnt (overdag). Daardoor is het gewogen gemiddelde tarief voor afname bijna altijd anders dan dat voor teruglevering, omdat de prijzen 's nachts en overdag verschillen.

Soms is het gewogen gemiddelde tarief voor teruglevering zelfs hoger dan dat voor afname, zie hieronder:

In januari heb ik voor een gewogen gemiddeld tarief van 10,00 ct/kWh afgenomen, en voor 9,73 ct/kWh teruggeleverd.
In februari was dat 8,23 ct/kWh afname, en 8,28 ct/kWh teruglevering.
Voor maart verwacht ik een inkooptarief van 8,74 ct/kWh en een teruglevertarief van 6,42 ct/kWh. De factuur voor maart duurt nog een paar dagen.

Deze prijzen zijn de kale inkoopprijzen, plus Tibber's inkoopvergoeding van 1,8 ct/kWh, excl. alle belastingen (Energiebelasting en BTW).

Deze cijfers komen ook erg nauwkeurig overeen met mijn eigen data uit HomeAssistant, die werkt met de prijzen per uur, en de afgenomen en teruggeleverde energie in dat uur. Ik heb dus vertrouwen in de correctheid van de bedragen op de Tibber factuur tot nu toe ;)

Heb je iets aan deze gegevens?

Sidenote: Vandaag concludeerde ik dat je de inkoopvergoeding *altijd* ontvangt bij teruglevering, ook bij een overschot na saldering! Dat vond ik niet logisch, maar Tibber benoemt dat expliciet en duidelijk in de uitleg van saldering, en bij een andere dynamische toko, Zonneplan, staat het ook letterlijk zo vermeld in de rekenvoorbeelden en de berekening als je jezelf wilt aanmelden.

Is dus mooi meegenomen, en telt lekker op voor je export-overschot

[ Voor 8% gewijzigd door Gameboy op 03-04-2024 20:31 ]

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 08:46
Gameboy schreef op woensdag 3 april 2024 @ 19:12:
[...]

Precieze bedragen delen kan ik wel. ;) Ik heb sinds 1-1-2024 Tibber, en heb sinds oktober 2023 zonnepanelen met jaarlijks (ruim) meer verwachte opwek dan verbruik.

Tibber berekent voor zowel afname als teruglevering een gewogen (uur)gemiddelde, maar dat is niet per definitie gelijk aan elkaar. Je importeert immers vooral als het donker is (avond/nacht), en levert terug als de zon schijnt (overdag). Daardoor is het gewogen gemiddelde tarief voor afname bijna altijd anders dan dat voor teruglevering, omdat de prijzen 's nachts en overdag verschillen.

Soms is het gewogen gemiddelde tarief voor teruglevering zelfs hoger dan dat voor afname, zie hieronder:

In januari heb ik voor een gewogen gemiddeld tarief van 10,00 ct/kWh afgenomen, en voor 9,73 ct/kWh teruggeleverd.
In februari was dat 8,23 ct/kWh afname, en 8,28 ct/kWh teruglevering.
Voor maart verwacht ik een inkooptarief van 8,74 ct/kWh en een teruglevertarief van 6,42 ct/kWh. De factuur voor maart duurt nog een paar dagen.

Deze prijzen zijn de kale inkoopprijzen, plus Tibber's inkoopvergoeding van 1,8 ct/kWh, excl. alle belastingen (Energiebelasting en BTW).

Deze cijfers komen ook erg nauwkeurig overeen met mijn eigen data uit HomeAssistant, die werkt met de prijzen per uur, en de afgenomen en teruggeleverde energie in dat uur. Ik heb dus vertrouwen in de correctheid van de bedragen op de Tibber factuur tot nu toe ;)

Heb je iets aan deze gegevens?

Sidenote: Vandaag concludeerde ik dat je de inkoopvergoeding *altijd* ontvangt bij teruglevering, ook bij een overschot na saldering! Dat vond ik niet logisch, maar Tibber benoemt dat expliciet en duidelijk in de uitleg van saldering, en bij een andere dynamische toko, Zonneplan, staat het ook letterlijk zo vermeld in de rekenvoorbeelden en de berekening als je jezelf wilt aanmelden.

Is dus mooi meegenomen, en telt lekker op voor je export-overschot
Bedankt voor je uitgebreide uiteenzetting.

Mijn vraag aan de mede tibber/HW gebruikers was dus "welk bedrag vult men in bij de additionele kosten"

Het antwoord lijkt dus te zijn...? Sorry ondanks je uitgebreide bericht kan ik je niet helemaal volgen.
Wat vul jij in bij die genoemde vakjes ? Of bepaal je dat elke keer achteraf per maand?

• Gameboy
tcw82 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 12:33:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide uiteenzetting.

Mijn vraag aan de mede tibber/HW gebruikers was dus "welk bedrag vult men in bij de additionele kosten"

Het antwoord lijkt dus te zijn...? Sorry ondanks je uitgebreide bericht kan ik je niet helemaal volgen.
Wat vul jij in bij die genoemde vakjes ? Of bepaal je dat elke keer achteraf per maand?
Ah, dan heb ik je vraag niet goed begrepen, of op een verkeerde post van je gereageerd ;)

In HomeAssistant heb ik voor de import-sensoren als prijs-entiteit de volledige Tibber prijs inclusief alles opgenomen (dus kale prijs, plus inkoopvergoeding/GvO, plus energiebelasting, en daarover de BTW). Ik heb daarvoor een Template "Helper" gemaakt die dit sommetje maakt:

code:
1
(kale_prijs + inkoopvergoeding + energiebelasting) * 1.21

Voor de export heb ik alleen een template helper met (kale prijs + inkoopvergoeding) als prijs-entiteit ingevuld.

Voor de inkoop wil ik namelijk weten wat het me kost, en voor de export wil ik weten wat het me oplevert. Ik ben daarbij niet geïnteresseerd in saldering, dat is een administratieve kunstgreep die een keer stopt, en staat in mijn ogen los van de echte prijzen voor in- en verkoop.

Die vind ik veel interessanter, ook om eventueel te kunnen bepalen wat het eigen verbruik van de zonnestroom me bespaart (= totale inkoopprijs incl. belastingen), en wat export me oplevert, ook na saldering (= kale prijs + inkoopvergoeding).

De gewogen gemiddelde prijzen kan ik uit het Energy dashboard afleiden, door de weergegeven import-telwerken op te tellen, en de export-telwerken (ik heb 2 telwerken die apart worden bijgehouden), en de bijbehorende prijzen op te tellen. Dan de totale kosten delen door de totale import en export respectievelijk, et voila, daar is je gewogen gemiddelde in de periode die je weergeeft...voor import zitten daar nog de belastingen bij, maar die kun je er weer afhalen.

Sluit dit beter aan bij je vraag? :)

P.S.: Heel specifiek voor jouw applicatie: Je moet bij de Export de Tibber inkoopvergoeding excl. btw invullen, dus dat is op dit moment 0,0175 eur/kWh. Voor de Import zou ik daar de Tibber inkoopvergoeding PLUS de energiebelasting (beiden excl. btw) invullen...

[ Voor 5% gewijzigd door Gameboy op 04-04-2024 13:38 ]

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
Ik probeer om Home Assistant bij te laten houden hoeveel ik zou overhouden als ik een dynamisch contract bij Tibber zou afsluiten. Ik lever netto terug, dus belastingen vind ik nu niet interessant, die saldeer ik weg. Tibber betaalt de kale beursprijs + opslag + btw uit (+belastingen, maar die moet je terugbetalen). Wat ik niet helder krijg, ook na contact met Tibber zelf niet, is of de je btw over de kale beursprijs + opslag mag houden.
Is de formule (kale prijs + opslag) * 1.21? Of moet je de btw toch volledig terugbetalen en wordt het TLV dus kale prijs + opslag?

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

• bjoran123
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09-05 18:12
manusjevanalles schreef op zondag 14 april 2024 @ 21:13:
Ik probeer om Home Assistant bij te laten houden hoeveel ik zou overhouden als ik een dynamisch contract bij Tibber zou afsluiten. Ik lever netto terug, dus belastingen vind ik nu niet interessant, die saldeer ik weg. Tibber betaalt de kale beursprijs + opslag + btw uit (+belastingen, maar die moet je terugbetalen). Wat ik niet helder krijg, ook na contact met Tibber zelf niet, is of de je btw over de kale beursprijs + opslag mag houden.
Is de formule (kale prijs + opslag) * 1.21? Of moet je de btw toch volledig terugbetalen en wordt het TLV dus kale prijs + opslag?
Mocht je zo vrij willen zijn dat als je de berekening rond hebt deze te delen hoe je dit in HA opgepakt hebt?

Ik vind dit namelijk wel interessant om te gaan bij houden!

• Domba
JukeboxBill schreef op maandag 15 april 2024 @ 15:04:
[...]

Die mail heb ik ook ontvangen, hier ook 25 cent. Vergeleken met mijn eigen registratie in Home Assistant klopt het bij mij i.i.g. wel.

Ook interessant dat in diezelfde mail wordt aangegeven dat het gemiddelde voor heel NL 33 cent is.
Ik zat op 23,0ct/kWh incl voor afname, maar die 33 ct haal ik niet eens invoeding (31.5ct) dat zou op een gemiddelde uurprijs van 12,4ct uitkomen, die waarde lijkt me niet afkomstig te zijn van enkel dynamisch gebruikers.

@John245 ANWB behoort met opslag tot de zeroenergie groep met 4,84ct incl per kWh, als je bij Tibber of zonneplan zit heb zowiezo al ca 2 ct lager gemiddelde voor inclusief

• Gameboy
jackaubrey schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 09:39:
[...]

Bij Tibber krijg je toch zo'n P1 meter? werkt die goed voor dit doeleinde?
Ook qua kosten wellicht de betere keuze.
Je kunt er eentje kopen, je krijgt 'm niet gratis of automatisch bij je aanmelding ;) Je kunt eventueel wel gebruik maken van Tibber shoptegoed, als je dat hebt.

En volgens mij (ik heb geen P1 Pulse van Tibber), kun je alleen data uitlezen via de Tibber API, dus via de cloud. Ik weet niet of er ook een directe/lokale uitleesmogelijkheid is.

Zelf gebruik ik al een hele tijd een ESPHome P1 lezer van smart-stuff ( https://smart-stuff.nl/pr...-p1-dsmr-dongel-uitlezer/ ). Die werkt superfijn met HomeAssistant, de configuratie gaat automatisch nadat je de dongle hebt aangemeld op je WiFi netwerk (wat ook erg makkelijk gaat)...

• Willempie27
Dan kan het daar niet in zitten.
Hoe heb je het zelf berekend? Dat is denk ik een goede start.
Je kunt bijv home assistent gebruiken om je data bij te houden.
Hier een voorbeeld van Tibber. (heb ook 1 keer 2 uur storing gehad waardoor er wel een klein verschil is van een paar dubbeltjes). Maar het komt aardig overeen. Je kan dan ook per dag bekijken in welke dag de afwijking zit.
Een ander alternatief is bijv om je verbruik en prijs per uur zelf weg te schrijven in een database.
Ik heb evt een Node-Red voorbeeld van om de gegevens van Enever op te halen en deze met MQTT naar home assistent te sturen omdat de nordpool vaak niet de gegevens ophaalt waardoor de berekening niet klopt.
Tibber
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Agn8YevRMz8oBm0mgguSC_abBaQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/deGJBrDopqLUZ5kzsSoySLPT.png?f=fotoalbum_large
Home assistant
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/77xfVQ6_8OlSMx35OV-Ymu36mkY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FNgvCbRzF4x8Cfz0P3F9mVAq.png?f=fotoalbum_large

• Willempie27
Gameboy schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 09:56:
[...]

Je kunt er eentje kopen, je krijgt 'm niet gratis of automatisch bij je aanmelding ;) Je kunt eventueel wel gebruik maken van Tibber shoptegoed, als je dat hebt.

En volgens mij (ik heb geen P1 Pulse van Tibber), kun je alleen data uitlezen via de Tibber API, dus via de cloud. Ik weet niet of er ook een directe/lokale uitleesmogelijkheid is.

Zelf gebruik ik al een hele tijd een ESPHome P1 lezer van smart-stuff ( https://smart-stuff.nl/pr...-p1-dsmr-dongel-uitlezer/ ). Die werkt superfijn met HomeAssistant, de configuratie gaat automatisch nadat je de dongle hebt aangemeld op je WiFi netwerk (wat ook erg makkelijk gaat)...
Je kan hem ook op MQTT instellen lokaal. Niks te flashen of iets dergelijks. Resetten, paar keer verkeerd password invoeren en dan gaat die op MQTT lokaal.
https://github.com/MSkjel/LocalPulse2Tibber
Ook hier heb ik een Node Red MQTT-voorbeeld voor om het gebruik eruit te halen.

• Gameboy
thys schreef op woensdag 17 april 2024 @ 10:03:
[...]

De opwek en het verbruik worden per uur gesaldeerd alvorens er een omrekening plaatsvindt naar kosten. In een gegeven uur heb je dus een opwerk OF een verbruik, maar nooit beide.

Als je in het eerste half uur 2kWh invoert en in het laatste half uur 4kWh uitvoert dan wordt er -2kWh berekent tegen het uurtarief. Dit is extra van belang voor de maatschappijen die hun tariefopslag in mindering brengen op invoer (easyEnergy, Frank Energie, NextEnergy)

De energiebelasting en btw wordt uiteraard wel jaarlijks gesaldeerd
Eh? Nee, dat is natuurlijk niet hoe het werkt.

Gedurende een uur kun je zowel exporteren als importeren. De geïmporteerde stroom wordt tegen het importtarief berekend, en de export tegen het exporttarief. Het wordt beiden bijgehouden, en niet als 1 enkele waarde in dat uur.

Als je hetzelfde tarief voor import en export hanteert, komt dat uiteindelijk wel op hetzelfde berekende bedrag uit voor dat uur, maar dat is niet de rekenmethode.

Ik houd in HomeAssistant ook de kosten bij, voor zowel de import als de export per uur. Dat klopt achteraf berekend heel erg precies met de gewogen gemiddelde tarieven op de facturen van Tibber, terwijl er ook zeker uren op een dag zijn met zowel import als export in dat uur.

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Gameboy schreef op woensdag 17 april 2024 @ 10:17:
[...]

Eh? Nee, dat is natuurlijk niet hoe het werkt.

Gedurende een uur kun je zowel exporteren als importeren. De geïmporteerde stroom wordt tegen het importtarief berekend, en de export tegen het exporttarief. Het wordt beiden bijgehouden, en niet als 1 enkele waarde in dat uur.

Als je hetzelfde tarief voor import en export hanteert, komt dat uiteindelijk wel op hetzelfde berekende bedrag uit voor dat uur, maar dat is niet de rekenmethode.

Ik houd in HomeAssistant ook de kosten bij, voor zowel de import als de export per uur. Dat klopt achteraf berekend heel erg precies met de gewogen gemiddelde tarieven op de facturen van Tibber, terwijl er ook zeker uren op een dag zijn met zowel import als export in dat uur.
Maar Tibber is "aardig" in die zin dat ze alle kosten salderen. Bijv bij Frank Energie is dat niet het geval. Ik denk dat de vorige poster daarop doelde.

• ronjon
  • Laatst online: 12-05 13:23
KC27 schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 16:13:
[...]

Nou al die regelaars van de cloud, daar wil ik niet van afhankelijk zijn. Ik regel alles lokaal via mijn eigen script in een addon van Home Assistant.
ik wil het ook zelf regelen in HomeAssistant. wel maak ik dan gebruik van de Tibber integratie met sensor Elctricity Price. (incl. btw en toeslagen)
bij welk bedrag van deze prijs moet ik de zonnepanelen nou afschakelen? ik lees zowel +15,3 als -15,3

• Willempie27
ronjon schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 22:57:
[...]

ik wil het ook zelf regelen in HomeAssistant. wel maak ik dan gebruik van de Tibber integratie met sensor Elctricity Price. (incl. btw en toeslagen)
bij welk bedrag van deze prijs moet ik de zonnepanelen nou afschakelen? ik lees zowel +15,3 als -15,3
De prijs van Tibber is net zoals bij Nordpool (mits goed ingesteld) incl belastingen.

Dus als de prijs is onder 0 dan omvormer uitschakelen. Ik heb een GoodWe en gaat het export grid limit op 0 en bij positief weer aan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GS1X0REF6iuZHU9JyQPsOIZ3bYg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3oduQzTogqthjVOtNGjoimtL.png?f=fotoalbum_large

• Taro
  • Niet online

Taro

D_Jeff schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 21:30:
[...]

Naast crypto is ook dit een nuttig antwoord.
;)
Mijn huidige 1jaar loopt deze zomer af, maar de 1,34/m3 is toch wat aan de stevige kant te noemen. (contract gestart als 1,23)

Nog een voorkeur voor een bepaalde aanbieder?
Ik zit zelf bij Zonneplan, zie geen reden om naar een andere partij te gaan omdat ik geen voordelen heb bij diensten die bijv. Tibber aanbiedt. Mijn auto/laadpaal laden al native met dynamische tarieven via de Zappi laadpaal, verder stuur ik zaken aan met Home Assistant en slimme stekkers, dus voldoet Zonneplan voor mij. Mocht je andere wensen hebben dan moet je even naar de voors en tegens van iedere aanbieder kijken.

Niet iedere dynamische aanbieder biedt ook gas aan, dus kijk even wat je nodig hebt, zie de topicstart en hak dan de knoop door. Voordeel van dynamische tarieven is dat je zo kunt overstappen naar een andere partij als je wil.

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Er komen veel mooie scripts voorbij van Home Assistant e.d. om selectief te laden of de omvormer uit te zetten, maar is er ook een goed systeem wat dat zelf regelt?

Ik heb een kleine 10 panelen, zou er een medium batterij bij willen doen die zelf (naast opladen door zonnepanelen) op het goedkoopste moment van de dag zichzelf vollaadt.

Ik heb ook de Tibber Homevolt en de Zonneplan Thuisbatterij voorbij zien komen, maar dat lijkt een beetje een vendor lock-in. Het liefst heb je iets onafhankelijks, open, met MQTT, algemene protocollen, iets dat met verschillende aanbieders kan praten. En eventueel ook andere merken hardware, om de boel uit te kunnen breiden of bijvoorbeeld iets Vehicle-2-Grid achtigs. (Ik heb geen EV maar het moet natuurlijk een beetje toekomstbestendig zijn.)

[ Voor 46% gewijzigd door Sando op 08-05-2024 14:18 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:22
Sando schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 13:52:
Er komen veel mooie scripts voorbij van Home Assistant e.d. om selectief te laden of de omvormer uit te zetten, maar is er ook een goed systeem wat dat zelf regelt?

Ik heb een kleine 10 panelen, zou er een medium batterij bij willen doen die zelf (naast opladen door zonnepanelen) op het goedkoopste moment van de dag zichzelf vollaadt.

Ik heb ook de Tibber Homevolt en de Zonneplan Thuisbatterij voorbij zien komen, maar dat lijkt een beetje een vendor lock-in. Het liefst heb je iets onafhankelijks, open, met MQTT, algemene protocollen, iets dat met verschillende aanbieders kan praten. En eventueel ook andere merken hardware, om de boel uit te kunnen breiden of bijvoorbeeld iets Vehicle-2-Grid achtigs. (Ik heb geen EV maar het moet natuurlijk een beetje toekomstbestendig zijn.)
Sessy , werkt out off the box zowel met NOM als ROI, kun je zelf besturen via API mode dmv HA of Homey.
Via een kleine handige APP "My Home Battery" ook handmatig te schakelen.
Maar kan ook worden ontsloten door de onbalans markt (zie Sessy en FrankEnergie)
En werkt icm met je panelen, maar kan ze helaas niet uitgeschakelen.
Meer info Sessy.nl

[ Voor 3% gewijzigd door psdata op 08-05-2024 15:50 ]

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

• jswinkels
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 00:02
ik ben een beetje op zoek naar advies. Ik ben druk bezig met het bouwen van een nieuwe woning. We doen dit geheel in eigen beheer, dus heb ik ook alle flexibiliteit mbt hoe ik mijn stroomvoorziening in ga richten.

Er komen ca. 28 zonnepanelen (450Wp) op het dak (zuidligging), we hebben 2 elektrische auto's (Volvo XC40 en Peugeot e-208), uiteraard komt er ook een full electric warmtepomp en tenslotte overweeg ik ook zeer zwaar om een batterij te plaatsen. In eerste instantie wilde ik alles zelf gaan aansturen met homeassistant. Inmiddels is het doordat diverse aanbieders ook handelen in onbalans interessanter geworden om gebruik te maken van deze partijen.

Ik vind het nu wel lastig om te bepalen welke partij en welke producten goed zouden passen in mijn situatie. Idealiter wil ik de zonnepanelen en de batterij op een hybride omvormer aansluiten (volgens mij valt Zonneplan dan al af). Aangezien de auto's (nog) niet ondersteund worden zal ik dus ook een slimme oplader moeten plaatsen, de compatibiliteit is op dit gebied wel wat beter bij de diverse aanbieders. Tenslotte wil ik natuurlijk ook dat de warmtepomp nog slim gaat werken, dit is nog weinig geïntegreerd bij de diverse aanbieders (vooralsnog denk ik dat HomeAssistant hiervoor het beste is).

Als ik de aanbieders op een rijtje zet kom ik een beetje op het volgende uit:
- Zonneplan, is eigenlijk geen optie omdat ik dan 2 omvormers nodig heb. Daarnaast weet ik niet of de Nexus ook door andere partijen wordt ondersteund na een eventuele overstap
- Tibber, ik weet niet of de HomeVolt op een bestaande omvormer aangesloten kan worden. Ook hier geldt het eventuele probleem bij een overstap
- NextEnergy, eigenlijk hetzelfde verhaal als bij Tibber
- Frank Energy, als ik kijk naar mijn eisen denk ik dat dit het beste past. Je zit niet vast aan specifiek merk voor je batterij. Als ik het goed lees is er een ruime keuze aan ondersteunde producten.

Klopt mijn analyse een beetje? Mis ik wat? Heeft een hybride omvormer toegevoegde waarde tov 2 omvormers (mijn gedachte is vooral dat je minder stroomverlies hebt). Ik vind het lastig om te bepalen wat er nu allemaal wel en niet gaat werken. Het is natuurlijk ook allemaal behoorlijk nieuw en in beweging.

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 07:54
jswinkels schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 15:35:
ik ben een beetje op zoek naar advies. Ik ben druk bezig met het bouwen van een nieuwe woning. We doen dit geheel in eigen beheer, dus heb ik ook alle flexibiliteit mbt hoe ik mijn stroomvoorziening in ga richten.

Er komen ca. 28 zonnepanelen (450Wp) op het dak (zuidligging), we hebben 2 elektrische auto's (Volvo XC40 en Peugeot e-208), uiteraard komt er ook een full electric warmtepomp en tenslotte overweeg ik ook zeer zwaar om een batterij te plaatsen. In eerste instantie wilde ik alles zelf gaan aansturen met homeassistant. Inmiddels is het doordat diverse aanbieders ook handelen in onbalans interessanter geworden om gebruik te maken van deze partijen.

Ik vind het nu wel lastig om te bepalen welke partij en welke producten goed zouden passen in mijn situatie. Idealiter wil ik de zonnepanelen en de batterij op een hybride omvormer aansluiten (volgens mij valt Zonneplan dan al af). Aangezien de auto's (nog) niet ondersteund worden zal ik dus ook een slimme oplader moeten plaatsen, de compatibiliteit is op dit gebied wel wat beter bij de diverse aanbieders. Tenslotte wil ik natuurlijk ook dat de warmtepomp nog slim gaat werken, dit is nog weinig geïntegreerd bij de diverse aanbieders (vooralsnog denk ik dat HomeAssistant hiervoor het beste is).

Als ik de aanbieders op een rijtje zet kom ik een beetje op het volgende uit:
- Zonneplan, is eigenlijk geen optie omdat ik dan 2 omvormers nodig heb. Daarnaast weet ik niet of de Nexus ook door andere partijen wordt ondersteund na een eventuele overstap
- Tibber, ik weet niet of de HomeVolt op een bestaande omvormer aangesloten kan worden. Ook hier geldt het eventuele probleem bij een overstap
- NextEnergy, eigenlijk hetzelfde verhaal als bij Tibber
- Frank Energy, als ik kijk naar mijn eisen denk ik dat dit het beste past. Je zit niet vast aan specifiek merk voor je batterij. Als ik het goed lees is er een ruime keuze aan ondersteunde producten.

Klopt mijn analyse een beetje? Mis ik wat? Heeft een hybride omvormer toegevoegde waarde tov 2 omvormers (mijn gedachte is vooral dat je minder stroomverlies hebt). Ik vind het lastig om te bepalen wat er nu allemaal wel en niet gaat werken. Het is natuurlijk ook allemaal behoorlijk nieuw en in beweging.
Ik heb geen ervaring met dynamische energie leveranciers maar wellicht een andere tip.

Gezien het naderende einde van de salderingsregeling en de problemen op het energie netwerk (uitschakelen van zonnepanelen bij oplopende spanning naar 253 Volt) is het verstandig om na te denken over inrichting van de installatie en het zoveel mogelijk zelf consumeren van de door de zonnepanelen opgewekte stroom.
Dat gezegd hebbende help je jezelf door een oost- west opstelling te kiezen voor de zonnepanelen als dat enigszins mogelijk is. (Met name doordat je o.a. een warmtepomp gaat gebruiken kun je gedurende een langere periode op de dag gebruik maken van zelf opgewekte zonnestroom.
Daarnaast is het een overweging om de zonnepanelen te verdelen over drie fases. De kans dat je afgeschakeld wordt door oplopende voltages is dan een stuk kleiner. Tevens kun je de gebruikers (autoladen - 3 fases/kookplaat 2 of 3 fases/warmerpomp) optimaler over de fases heen gebruiken met die opgewekte zonnestroom.
Ik ben geen elektricien maar ik zou zeggen overleg dit wel met een vakman.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:58
!null schreef op maandag 10 juni 2024 @ 09:21:
[...]

Sorry maar dat klopt echt niet.
Wel handig om de aannames te checken.
Zou je naar de zonnige helft van het jaar kijken dan klopt je aanname wel.

Maar zie hier de cijfers hoe vaak het uur van de dag het goedkoopste uur was. Let op, dit zijn UTC tijden (dus +1 en +2 nodig)
Je ziet dat dit nog vaak genoeg in de nacht is, zeker meer dan 5% van de dagen.

Ik kan het nog verder naar zomertijd converteren en exact kijken, maar even gauw gezien lijkt het maar 52% van de dagen midden op de dag het goedkoopst te zijn.
Daar zullen overigens genoeg dagen tussen zitten, dat het snachts net zo duur als is tussen 12:00 en 15:00 dus dat het in de praktijk weinig uit maakt.
En uiteraard wordt de berekening ingewikkelder met het wegvallen van salderen en eigen zonne-energie.

Maar het lijkt dus meer dan 40% van de dagen ook snachts de goedkoopste energie te zijn.

Nogmaals, er zullen genoeg dagen bij zitten dat het maar enkele cent scheelt.
En wellicht wil je de warmtepomp stiller hebben in de nacht, want SWW run is vaak wat luidruchtiger.
Maar de claim van 5% klopt zeker niet.

Zit er geen smart grid achtig input die je met een relais of 230v input hem de SWW laat doen?
Dan heb je het snel geautomatiseerd.

[Afbeelding]
Je hebt een punt hoor, mijn instelling is inderdaad voor de "zomer periode" en die context mistte.
Ik bekijk dagelijks de stroomprijzein in Tibber en kijk of mijn schema nog logisch is en voor de zomermaanden is die dat.

Vorig jaar draaide ik veel meer op nachten aangezien dat stuk toen het goedkoopste was. Echter, misschien door vele PV, zie ik nu overdag als structureel goedkoop moment.

Maar goedkope tarieven ook wat anders dan absoluut goedkoopste moment. Als het snachts 1ct goedkoper is dan overdag dan is dat anders dan als het snachts 5-10ct goedkoper is.
Doel van mijn aanpak is om iig in goedkope momenten te zitten. Doe je dat niet dan gaat die SWW juist aan op de duurste momenten: Sochtends na het douchten en savonds na kinderen in bad.

Daarnaast is spreiding ook belangrijk want mijn warmtepomp wil ik niet voor een uurtje draaien, ik wil dus een blok van 3 uur hebben met een relatief goedkoop moment.

Ander argument, maar dat speelt vooral in het najaar/winter, zijn defrosts van mijn warmtepomp. Die momenten in de winter zijn snachts vaak goedkoop maar door de hoge luchtvochtigheid/lage temp gaat mijn pomp extra defrosten wat het geheel weer duurder maakt.

Het is inderdaad een botte bijl methode die ik nu toepas en zonde aangezien ik gewoon Melcloud met home assistant integratie heb. Ik heb een keer wat gespeeld met een script maar nooit afgemaakt. Ik zou namelijk nog:
- SWW temp verhogen tijdens Legionella run
- SWW ook snachts opwarmen indien het vat te leeg is voor een douche sochtends. (komt nu sporadisch voor, niet goed voor je relatie)

Maar je dataset is wel interessant. Kun je ook eruit halen wat per maand het goedkoopste nacht moment was met daarbij de afwijking van het dagmoment?
Bv:
Januari:
Nacht: 16ct
Dag: 17ct

edit:
het plaatje van maasluip laat dit ook wel mooi zien. Mijn aanpak is goed voor de "solar maanden" maar duurder voor de echte wintermaanden. Ik pas mijn tijdplanning nu met het handje aan per seizoen maar zou goed zijn als ik die automatisering een keer afmaak :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QGN-WZ02TfsoWsEmx6oEbd7vgMU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ckVXmVBaDizlAghwDtIN9dCY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door laurens0619 op 10-06-2024 11:29 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:52

koboy

Heb een idee voor een icon

_eLMo_ schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 11:16:
[...]

Ik heb al een jaar aan verbruiksinformatie (per groep zelfs) in HomeAssistant. Heb je meer details?
Ook home assistant gooit ruwe/uur data standaard weg na een aantal dagen. Heb je een export ingesteld naar een externe (grafana) database?
Anders neem je net als ik de gok (waarbij ik verwacht goedkoper uit te komen), en stap je over. Uitrekenen van een traditionele jaarafrekening is een stuk makkelijker dan een dynamische.....

Er zijn sites die de historische spot prijzen hebben. Een post of wat geleden was hier nog iemand mee aan de slag voor het bepalen van de goedkoopste uren....

Als het gaat om het financieel bijhouden van je verbruik in Home assistant moet je even zoeken op de combinatie van home assistant en een dynamische leverancier zoals Zonneplan, Tibber etc. Sommige scripts moet je een contract voor hebben bij die leverancier, andere niet. Dit is iets dat ik zelf nog moet inregelen, maar nog niet aan toegekomen ben (net als de database export, en die heeft prioriteit)

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Pagina: 1 2 3

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels