WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
Zou het geheel niet makkelijker zijn met een "day ahead" custom component. Dan kun je alles mooi in python zetten en kun je een aangepaste lovelace component maken (een beetje zoals het energy dashboard).smiba schreef op maandag 10 januari 2022 @ 15:45:
[...]
Ik ben hard aan het denken hoe het het beste kan, maar het beste waar ik mee kan komen is om voor iedere bar een color: attribute te hebben.
Dan kan je met templating een if statement maken per state, en die dan of de juiste kleur geven voor die waarde of als het het huidige uur is bijvoorbeeld grijs.
Zorgt wel direct voor een hele berg aan extra states (een voor ieder uur) en een lap aan code, dus echt mooi vind ik het niet. (Daarom ook maar nog niet geprobeerd te maken)
Balen dat je niet gewoon ff if statements in de lovelace .yaml kan duwen...
Simpele if(time.hour == "15"){ color: grey } had van mij wel gemogen
EDIT: Toch even geprobeerd, maar werkt ook niet omdat de color: attribute direct een string moet zijn, dit kan geen andere sensor bevatten. Voor een smart home dashboard vind ik het toch altijd wel vrij moeilijk om ook maar iets smart te krijgen
Later wellicht uit te breiden met instellingen voor laden van auto, wp inzet enz. Zodat het systeem autonoom kan werken.
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
Heb je een link naar deze publicatie?famrossel3 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 19:15:
[...]
Ik heb een excel gepubliceerd waar je de kosten kan vergelijken gebaseerd op de tabel van de topicstarter met kleine aanvullingen
Waarom wordt het niet per uur uitgerekend?
De grote prijsverschillen per uur worden met name veroorzaakt door onbalans tussen enerzijds de productie (en dan met name zon en in iets minder mate wind) en anderzijds het verbruik. Daarom zijn op een zonnige zomerdag de prijzen zo laag (of negatief). De grote winst van accu's (of ev-auto's met V2G) zit erin dat je je eigen productie dan overdag (grotendeels) buffert en 's nachts gebruikt en teruglevert.Bastardi schreef op maandag 17 januari 2022 @ 21:41:
[...]
Ah, een DIY thuisbatterij klusser :-) mooi werk! en best te doen denk ik inderdaad.
Ik hoop alleen nog dat de afbouw van de salderingsregeling het op de nu voorgestelde manier niet gaat halen. Dan betaal je wel belasting voor de ontvangen stroom, maar krijg je het (voor een steeds groter deel) niet meer terug bij teruglevering. Dat haalt sowieso de businesscase van iedere thuisbatterij onderuit.
Oplossing? Energiebelasting op elektriciteit voor kleinverbruikers maar helemaal afschaffen?
De energiebelasting op elektriciteit is in 2022 van 9,4 naar 3,6 ct/kWh gegaan (ex BTW). De ODE is ook nog 3 ct/kWh. Bij het afbouwen van de salderingsregeling zal het om die twee gaan. Het doel daarvan is o.a. de overbelasting van het net op piekuren te verminderen. Dat zou kunnen door de vergoeding van energiebelasting en ODE voor netto teruglevering tijdens de piekuren (7 uur 's morgens tot 7 uur 's avonds) versneld af te bouwen. Dan blijft er nog steeds een goede use case over voor spelen met de day ahead prijzen (en accu's voor bufferen).
Er zijn heel veel parkeergarages onder flatgebouwen met laadstations. Daar heb ik nog nooit gehoord over echte problemen, alleen VVE's waar het bij voorbaat dun door de broek loopt onder het mom van "ik heb ergens gelezen" (waar heb ik dat meer gehoord).DjAntoon schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 11:42:
[...]
Ik zit zelf in de electronica, maar zou het niet graag in huis willen zetten. (Los ervan of het verzekert is)
Als je de mogelijkheid hebt, zou ik een stalen kast in de tuin, bijvoorbeeld tegen de achtergevel overwegen. En dan dusdanig dat bij overdruk het deurtje open kan vliegen, waardoor er een alarm af gaat.
Ik denk zelf aan de thuisaccu in een electrische auto als oplossing. Staat ook los van de bebouwing, is uitermate goed getest (tov een zelfbouw) en betekent niet meteen binnenshuis brand.
Moet je wel een oprit hebben natuurlijk...
Zelf een powerwall bouwen
Wordt het misschien tijd voor een thuisaccu en/of de nieuwe techniek die eraan zit te komen: V2G.t_captain schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 09:46:
Voor mijn opwekking zit ik nog 100% op solar, dat zou ik graag wat diversificeren.
En een beetje sturen met je verbruik: in de zomer overdag meer verbruiken, in de winter 's nachts meer verbruiken. Denk aan wp (buffer, boiler), opladen elektrische auto, vaatwasser, wasmachine.
Ik heb ook Chinese accu's besteld (Docan power).Ik heb de 135KW zodat ik tussen de 40% en 70% kan blijven, dat is ongeveer 30KW waardoor je de cellen met 3K cycles lang niet stuk hebt...
Zij garanderen 6000 cycles als je met de SOC tussen 10 en 90% blijft. Ik neem het zekere voor het onzekere en ga tussen 15 en 85% blijven. Met 2 x 16 280Ah accu's kom ik dan netto op 20 kWh opslag.
Ik denk dat je het iets te save speelt als je tussen 40 en 70% blijft.
Ik heb twee bezwaren tegen de Easy Energy API:thehog schreef op donderdag 7 april 2022 @ 13:10:
[...]
Nee dat is niet zo. Die teruglevertarief hebben ze nooit aangepast. Helemaal in het begin gaf de afnametarief hetzelfde aan als de teruglevertarief (zonder BTW). Later is easyenergy er op gewezen dat ze verplicht aan consumenten inclusief BTW moeten tonen en dat hebben ze toen aangepast door in de API het bedrag *21% te doen. Maar toen hebben ze de teruglevertarief nog op 'kaal' gehouden. Wat je dus eigenlijk ziet is dat de teruglevertarief de werkelijke EPEX prijs toont.
In werkelijkheid saldeer je gewoon, ook de BTW. Ik ben jaren lang klant van Easyenergie geweest vandaar mijn keiharde stelling dat dit zo is
In je dashboard zou je 'teruglevertarief' dus kunnen noemen 'kale EPEX prijs' ofzoiets.
- Ze geven de prijs incl. BTW
- Om de haverklap liggen ze eruit o.a. overgang zomer- wintertijd
Ik denk dat je pas echt financieel voordeel van het overstappen naar day ahead prijzen hebt als je kunt "schuiven" met je verbruik zoals jij met een accu of het kiezen van de oplaadperiode van je elektrische auto. Ik heb hier al verschillende methoden langs zien komen hoe je een en ander bepaalt. Maar allemaal werken ze volgens een zogenaamde "heuristische" methode .cbrmk schreef op donderdag 7 april 2022 @ 23:46:
[...]
Ja ik speel save maar omdat ik het me kan veroorloven om daartussen te blijven, doe ik dat....
Een andere API is altijd welkom, wordt moe van dit ding gezien ik nog steeds aan het prutsen ben om laadprio's in te stellen.
Ik heb bedacht dat er een "optimale" methode moet zijn gebaseerd op milp (mixed integer linear programming). Lees dit artikel maar eens als voorbeeld.
Op basis van een opgave van de e-prijzen tot en met morgenavond, de geprognotiseerde pv opbrengst per uur tot morgenavond, het verbruik van een wp (zowel voor ruimteverwarming als voor warm tapwater), de gewenste beschikbaarheid van de elektrische auto, aanwezigheid en grootte van een opslag accu enz is te berekenen hoeveel er per uur moet worden ingekocht cq teruggeleverd om te komen tot een zo laag mogelijke kostensom,
Ik heb hier inmiddels een kleine implementatie gemaakt die ik verder ga verbeteren.
Mijn doel is dit te implementeren als custom component integratie voor Home Assistant.
Zodra ik toonbare resultaten hebt zal ik zowel de resultaten als de pythoncode hier graag met jullie delen.
Anwb heeft alles uitbesteed aan EnergyZero.Ivow85 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 21:31:
[...]
De administratie en klantenservice bij ANWB Energie is ook een puinhoop, zo is mijn ervaring.
De websites zijn identiek.
De tarieven en de inkoop toeslagen idem.
Het is dezelfde dienst met een ander label.
Anwb doet zelf niks alleen maar verkoopvergoeding opstrijken.
Ik gebruik Home Assistant om het tijdstip van het opwarmen van de boiler van mijn wp te sturen.AJediIAm schreef op zondag 5 juni 2022 @ 16:37:
[...]
Ik ben hier ook aan bezig en heb nog niets gevonden wat ik kan gebruiken. Daarom ben ik met templates aan het oefenen zodat ik die hier kan delen.
De eerste automation die ik nu heb gemaakt zet de target temperatuur van het buffervat met 10 graden omhoog of omlaag als de stroom beneden of boven gemiddeld is. Simpel, maar effectief.
Ik zou iets vergelijkbaars met de thermostaat kunnen doen, maar ik weet nog niet hoe ik dit aan de warmtepomp moet vertellen. Als dit eenmaal werkt zou er wat meer intelligentie kunnen toevoegen op basis van verwachte stroomprijs en verwachte buitentemperatuur.
Als je ideeën hebt over hoe die logica er uit moet zien hoor ik het graag.
Ik kan ook de stooklijn van mijn wp verschuiven met Home Assistant en ik kan het laden van de accu van mijn hybride auto ( 6 kWh) starten en stoppen vanuit Home Assistant.
Ik ben nu bezig met het bouwen van een powerwall van netto 20 kWh. Bruto wordt hij 28 kWh (2 x 16 x 280Ah LiFePO4) maar de onderste 15 % en de bovenste 15% wil ik niet gebruiken zodat ik minder degeneratie krijg en minimaal 7000 cycles (20 jaar) met deze batterijen kan halen. Ik ga daarvoor Victron Multiplus II omvormers gebruiken die goed te koppelen zijn aan Home Assistant.
Tenslotte ben ik begonnen met het ontwikkelen van een generiek algoritme dat al deze onderdelen op elkaar afstemt. Dat algoritme maakt gebruik van MIP (Mixed Integer Lineair Programming) waarbij het uitgesmeerd over een periode van 24 tot 48 uur berekent wanneer wat aan/uit moet worden gezet en hoeveel energie moet worden opgeslagen, afgenomen of teruggeleverd aan het net met als optimum: zo laag mogelijke kosten.
Dat algoritme komt te draaien in een addon voor Home Assistant.
Ik heb een eerste proof of concept gemaakt:
:fill(white):strip_exif()/f/image/eP84SAfsvTIHUrsFlhBoaeGJ.png?f=user_large)
De bovenste grafiek toont mijn geprognotiseerde verbruik, pv productie en teruglevering zonder optimalisatie voor vandaag en morgen. Alles wat mijn meterkast binnenkomt staat boven de x-as (levering en PV), alles wat mijn meterkast verlaat (verbruik, teruglevering) staat onder x-as. Ieder uur zijn beide hoeveelheden gelijk.
Mijn elektrakosten bedragen over die twee dagen (met weinig pv productie) € 4,81. Gebaseerd op mijn huidige daluur-tarieven van Greenchoice (GC) (incl. energiebelasting, ode en BTW).
In de middelste grafiek heb ik mijn te installeren accu ingezet om mijn kosten over die twee dagen te optimaliseren. Ook hier weer dezelfde opzet wat betreft indeling van de grafiek. Mijn kosten zijn nu gezakt naar - € 1,05. Ik heb daarbij gerekend met de Day Ahead (DA) tarieven (incl. energiebelasting, ode en BTW).
In de onderste grafiek heb ik de gehanteerde tarieven en de berekende State of Charge (SOC) van de accu opgenomen.
De winst voor het inzetten van de accu in combinatie met deze optimaliseringstechniek bedraagt dus € 5,86.
De day ahead prijzen haal ik dagelijks op om 13:05 bij Entsoe.
De benodigde meteogegevens voor de voorspelling van mijn pv-productie en mijn ruimteverwarming haal ik 4 keer per dag op bij Meteoserver. De bedoeling is dat ieder uur met de meeste recente gegevens (status accu, weervoorspelling, temperatuur boiler, status accu auto enz) de berekening tot 48uur vooruit opnieuw wordt gemaakt en nieuwe setpoints voor dat eerste uur naar Home Assistant gaan.
Hebben jullie nog suggesties voor verbetering of zaken die ik ben vergeten?
Ik vrees dat terugleveren met een hoog tarief (zoals bij Modelcontract Eneco) geen lang leven is beschoren. Dit is voor de aanbieder financieel nauwelijks houdbaar.buiter schreef op maandag 6 juni 2022 @ 18:49:
[...]
Het voorkomt om te beginnen het "negatieve rendement" van zonnepanelen.
Daarnaast verwacht dat die negatieve tarieven in de toekomst alleen maar gaan toenemen.
Juist op momenten dat je panelen het meest leveren.
Daarnaast heb je het voordeel van twee werelden:
De day ahead leverancier is behoorlijk volatiel.
Van de volatiele tarieven maak je gebruik door je afname hierop af te stemmen.
Zeker bij het gebruik van een elektrische auto.
Een vast contract biedt je het voordeel dat je 1 of meerdere jaren hetzelfde tarief hebt. Dan is een hoge basisprijs van energie ineens niet zo gek. Je zonnepanelen blijven hierdoor renderen.
Je kunt blijven profiteren van welkomstbonussen.
Zolang salderen er nog is is dat misschien nog niet financieel interessant.
Maar salderen is uiteindelijk eindig.
Alleen op korte termijn zal het voordelig zijn om daar gebruik van te maken. Inmiddels is het begin van de afschaffing van salderen doorgeschoven naar 1 januari 2025. Dus er zullen nog veel zonnepanelen bijkomen en daarom zullen we die negatieve day ahead prijzen ook vaker gaan zien.
Uiteindelijk zul je met een soort van powerwall (eventueel samen met een elektrische auto) het surplus aan zonnepanelen-energie een aantal uren moeten gaan absorberen.
Ik heb mijn situatie eens doorgerekend voor de periode 1 juni 2021 tot 1 juni 2022.
Mijn situatie is:
verbruik normaal tarief: 1311 kWh
verbruik laag tarief: 2238 kWh
teruglevering normaal tarief: 3110 kWh
teruglevering laag tarief: 1459 kWh
Ik heb 20 zonnepanelen van 300 Wp die in die periode 5741 kWh hebben geproduceerd.
Ik heb geen gas maar een w/w warmtepomp van 6 kW met boiler en een super geisoleerd huis.
Verbruik warmtepomp: 1937 kWh (incl 400 kWh voor boiler opwarmen).
Mijn variabele kosten bij Greenchoice (variabel contract, hoog tarief 0,19952 €/kWh, laag tarief 0,14492 €/kWh, vergoeding voor niet te salderen teruglevering 0,08 €/kWh, alle tarieven excl eb, ode en btw) in die periode bedroegen - € 91 (inclusief alle variabele toeslagen en btw)
Als ik die zelfde periode bij een day ahead leverancier had gezeten waren mijn kosten + € 93 geweest.
Dus zonder batterij en een fatsoenlijke sturing van mijn verbruik en opslag is day ahead voor mij nog een stap te ver. Ik ben wel benieuwd met wat voor tarieven Greenchoice voor de tweede helft van dit jaar komt.
Maar in augustus/september hoop ik mijn batterij en mijn regelsoftware operationeel te hebben en kan ik overstappen naar een day ahead leverancier.
Maar tot nu toe zijn de prijzen voor morgen daar niet beschikbaar.
Ook op de website krijg ik een foutmelding:
/f/image/hOo2689qIXYqZQCxSXc1wSDJ.png?f=fotoalbum_large)
Bij EasyEnergy staan ze inmiddels wel, maar daar zijn ze later beschikbaar en die is vaak ook onbetrouwbaar bij zomer/wintertijd overgangen.
Heeft iemand een alternatief? ( ik wil graag een betrouwbare bron)
Ik heb het nu zo geimplementeerd dat eerst wordt geprobeerd op te halen bij Entsoe, als dat niet lukt dan bij EnergyZero en tenslotte bij EasyEnergy. Ik vond niet zo gauw een api bij Nord Pool.Nadeel van scraben is dat het niet meer werkt als de layout of de indeling van de website wijzigt. Dat zal bij een api iets minder snel gebeuren.
:fill(white):strip_exif()/f/image/HDZ17eUlTQsGIMu0O01ZHd6Q.png?f=user_large)
De grafieken van mijn berekening zien er als volgt uit:
/f/image/BCJ9SoNMgTV2UHHcvzZfDRxt.png?f=fotoalbum_large)
Vergelijking van de negatieve kosten, dus opbrengsten ( in euro):
Niet geoptimaliseerd, kosten met reguliere tarieven: -6.84
Niet geoptimaliseerd, kosten met day ahead tarieven: -5.50
Geoptimaliseerd, kosten met day ahead tarieven: -12.13
Conclusies:
- Werken met day ahead tarieven zonder verschuivingsmogelijkheden met een accu of ev kost in deze tijd van het jaar geld.
- Door gebruik te maken van de pieken en dalen in de day ahead tarieven kan veel geld worden verdiend (ook zonder pv). Bijvoorbeeld: in de periode van 3:00 tot 5:00 uur zijn de da-tarieven relatief laag, dus dan wordt de accu geladen en die wordt dan leeg getrokken in de periode van 6:00 tot 9:00 uur
Ik heb de berekening gemaakt met 40 ct terugleveren over dezelfde periode (gisteravond 10 uur tot en met vanavond 24:00 uur):mathijshooi schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 08:22:
[...]
En in de zomermaanden een contract waar je 40 cent voor je zonne-energie krijgt?
Niet geoptimaliseerd, kosten met reguliere tarieven: -6.84
Niet geoptimaliseerd, kosten met teruglevering 0.40 cent: -9.06
Niet geoptimaliseerd, kosten met day ahead tarieven: -5.45
Geoptimaliseerd, kosten met day ahead tarieven: -12.09
Langere periode is inderdaad lastig. De tool is zo opgezet dat hij "vooruit" kijkt, net zo ver als day-ahead prijzen beschikbaar zijn. Verder kijken is minder zinvol omdat verder vooruit niet alleen de day ahead prijzen niet bekend zijn maar ook andere zaken worden onzekerder: weersvoorspelling (zonnepanelen), autogebruik enzmathijshooi schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 12:17:
[...]
Nice. En langere periode? Of is dat lastig.
De bedoeling is dat als straks mijn batterij klaar is deze module in een addon naast Home Assistant op mijn rasberry PI4 draait en ieder uur op basis van de dan bekende gegevens (actuele inhoud batterij, temperatuur boiler, meteovoorspelling, accu inhoud auto, wanneer deze beschikbaar en dus "vol" moet zijn) een prognose berekent. De gegevens die daar uitrollen voor het eerste uur worden gebruikt voor de aansturing door Home Assistant van alle devices: wp voor de boiler, accu, auto.
Zodra ik een testbare versie heb zal ik deze op Github zetten.
Snap ik, maar - voorlopig - kan ik alleen maar vooruit voorspellen.mathijshooi schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 22:44:
[...]
Heel nice allemaal.
Maar ik bedoelde eigenlijk wat als je meer dagen simuleert, dus in het verleden.
Nu is n=1, dat is nog een beetje weinig.
Als ik de berekening voor morgen maak kom ik op vergelijkbare getallen uit, maar zowel de da-tarieven als het weer (zon) wijken morgen niet veel af van dat van vandaag. Het wordt interessanter op een dag met veel minder zon. Zodra die zich voor gaat doen laat ik weer wat van me horen.
In theorie heb je gelijk, maar daar heb ik bij het ontwerp en de bouw niet als eerste direct rekening mee gehouden.mathijshooi schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 09:18:
[...]
Het verleden kan je toch compleet terugspelen? Je weet van alle dagen de day ahead prijzen.
De kale day ahead prijzen staan in database vanaf 1 januari 2021 dus dat zou wel kunnen, maar de geprognotiseerde meteogegevens heb ik maar vanaf 1 april. Ik heb nog geen faciliteit om de gemeten meteogegevens op te halen en op te slaan (staat wel op mijn "to do" lijst).
Alle berekende waarden worden alleen voor het eerste uur opgeslagen.
Op mijn to-do staat ook opslag van alle uurlijkse gerealiseerde waarden, maar omdat ik mijn accu nog aan het bouwen ben heeft dat nu weinig zin.
Kortom: nog een hoop werk aan de winkel.
Het mooie van mijn simulatie is dat deze laat zien dat je bij de huidige day-ahead tarieven (met een piek 's morgens en een piek 's avonds en daartussen laag) je iedere dag zelfs twee accu cycles kunt uitvoeren:AJediIAm schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 20:05:
[...]
Een simulatie is niet nodig. Met de specs van de accu heb je alles wat je nodig hebt.
Een kant en klaar accu gaat maximaal 10.000 cyclussen mee en kost ongeveer €900 per kWh. Je moet dus €0.09 verdienen per cycle. 10.000 cyclussen is in de werkelijkheid misschien te optimistisch, dus €0,12 of €0,15 is een redelijke schatting voor de kosten per kWh.
Als je de accu enkel oplaad als je zeker weet dat je voordelig kan ontladen zit je altijd goed. Dat is nu niet elke dag, maar naarmate de saldering afgebouwd wordt komt het steeds vaker voor.
Klinkt wel heel mooi, maar die "vermindering energiebelasting" van 0,07781 euro/kWh die heb ik niet bij mijn leverancier. Verrekent EnergyZero dat per kWh?cj1 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 11:56:
[Afbeelding]
Welke EnergyZero klant heeft in zijn 1e helft 2022 energiekostentabel ooit een totaal uurbedrag gehad dat dichter bij 0, zegge nul, (0,00000) komt dan 2 duizendste eurocent (0,00002)?
Ik heb wel een vast bedrag per jaar (in 2022 681,63 euro ex BTW), maar dat bedrag verandert niet als ik meer of minder verbruik of teruglever. Dus dat hou ik zelf buiten mijn berekeningen.
Klop helemaal, de prijs per kWh is "toch maar" 150 euro (ex omvormers en klein materiaal). Ik schat dat straks mijn totale installatie ca. 7500 zal hebben gekost: 270 euro/kWh. Als ik met iedere kWh die ik opsla en teruglever gemiddeld 10 ct verdien heb ik de kosten er na 3000 cycles uit. Ik verwacht 1,5 cycle per dag (=500 cycles per jaar) te kunnen draaien. Dus de terugverdientijd is ca 6 jaar. Maar de hobby en de bijdrage aan minder fossiel maakt ook al veel goed.Philos31 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 16:30:
[...]
Daar moet je wel even bij zeggen dat jouw cellen de EVE280K zijn, die dus veel meer cycles hebben dan de normale 280 cellen, en daarom ook een beetje duurder zijn. Dus ook een koopje (maar wel een smak geld)
Dat verschilt per dag en per uur. Met veel zon en wind(opbrengst) zijn de prijzen laag, zeker in het weekend. 's Morgens en 's avonds zijn de prijzen hoog. 's Nachts zijn ze weer laag. Kijk en blader hier maar eens: https://www.easyenergy.com/nl/energietarievenDeldenaar schreef op zondag 3 juli 2022 @ 13:57:
Op welke dag / uur is stroom over het algemeen het goedkoopst?
Zoals @thehog ook al schreef: jouw kosten inschatting is erg pessimistisch. Als ik straks mijn accu klaar heb (netto 25 kWh) ben ik ca 7500 euro kwijt (all in, zelfbouw). Dus ca 300 euro per kWh.MJ de Bruijn schreef op zondag 3 juli 2022 @ 10:39:
[...]
Mijn suggestie om de kosten van een thuisbatterij mee te nemen bij een rentabiliteitsberekening voor laden en teruglevering is slechts bedoeld als aanvulling. Ik snap het hobby-aspect helemaal. De duurzaamheid is een ingewikkelde discussie die ik liever over sla.
Mijn aanvulling is misschien interessant voor mee-lezers die ook over een thuisbatterij in combinatie met uurtarieven nadenken.
Ikzelf ben voornemens om een thuisbatterij aan te schaffen. Ik heb ook een berekening gemaakt om het nut van laden bij laag tarief en teruglevering bij hoog tarief te onderzoeken. Helaas is dat niet zo zonnig.
Een thuisbatterij kost (heel kort door de bocht) zo'n 1000 euro per kWh. Naar mijn idee moet je ook de converter, de installatiekosten en materiaal meerekenen. De thuisbatterij wordt vaak voor maximaal 10.000 cycli aangeboden, dat is zo'n 30 jaar. Een economische levensduur van 15 jaar lijkt me redelijk. Dat is (afgerond) 5000 cycli.
Dat betekent dat een ladings-cyclus 20 cent per kWh per keer kost. Iedereen kan zelf parameters aanpassen en een eigen kostprijs berekenen. Mijn punt is slechts dat het best veel is.
Op basis hiervan loont het (pas) om te laden+ontladen als het prijsverschil per kWh meer dan 20 ct is, bijvoorbeeld zonnestroom ten opzichte van netstroom.
Als je twee cycli per dag kunt 'draaien' en de technische levensduur inkrimt tot de economische levensduur kost een ladings-cyclus 'slechts' 10 cent. Dan wordt het rendabel als je twee maal per dag een piek-dal verschil hebt van meer dan 10 ct. Als je zegt 'ik heb al een thuisbatterij en die verslijt ik toch niet', dan kun je het kosten-aspect op nul zetten.
Hou er er rekening mee dat je alleen het gedeelte van de capaciteit kunt gebruiken die je niet voor eigen gebruik nodig hebt.
Marco
Mijn simulatie berekeningen laten een dagelijkse besparing zien van ca 4 euro. Die besparing bereken ik door de kosten te vergelijken voor verbruik en teruglevering in twee situaties:
- Mijn huidige situatie met Greenchoice als leverancier, die heeft redelijke tarieven: ca 35 ct all in.
- Een day ahead leverancier (Tibber) met wisselende tarieven.
Tot nu werk ik met Meteoserver (die pluizen grote bestanden uit elkaar van KNMI), maar de laatste weken gaat dat helemaal fout en komt er bagger uit (zoals de hoogste straling 's nachs om 1:00 uur).
Er is hier een keer een andere provider langsgekomen, maar ik kan hem niet meer terugvinden.
Wie kan me helpen?
Om de software voor het berekenen van "wanneer en hoeveel laden/ontladen" goed te laten werken moet deze gevoed worden door de juiste parameters:
- verlies bij laden van de accu: op basis van mijn eerste proeven: 10%
- veries bij ontladen van de accu: dit ligt op ca 15%
Tenslotte heeft een accupakket ook niet het eeuwige leven. Ik ga ervan uit dat deze na 5000 cycles moet worden vervangen (als ik nooit onder 10% en nooit boven 90% SOC kom).
Mijn eerste capaciteitsmetingen van de accu komen uit op bruto 15 kWh, dus netto 80% x 15 kWh = 12 kWh
De aanschaf van het pakket was 2.250 euro, dus de kosten per cycle bedragen dan 2250/5000 = 0,45 euro.
Als ik dat omreken naar een kWh laden of ontladen = 0,45 / (2 x 12) = 0,019 euro/kWh
Dat betekent dat laden/ontladen alleen zin heeft als het day-ahead prijsverschil meer is dan 3,8 ct + 25% van de laagste kWh prijs.
Hoe kijken jullie hier tegenaan?
Zijn dit acceptabele aannames, maak ik denkfouten?
Ik hoor het graag.
Ik doe het met modbus vanuit Home Assistant, maar dat verschilt verder niet wezenlijk van de wijze waarop @Magnat het doet.rreijnhoudt schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 10:46:
[...]
Ben trouwens wel benieuwd hoe jij de Victron aanstuurt?
In mijn uiteindelijke opstelling heb ik 2 pakketten van 16 x 280 Ah en drie Victrons, waarvan 1 met ingebouwde GX.
Klopt volgens mij helemaal.thehog schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 08:25:
[...]
Mijn 15kWh accu gebruik ik echt alleen op te laden op goedkoop en leveren op duurtarief. Als ik het zelf verbruik om de teller op 0 te houden verbruik ik theoretisch ook stroom uit de accu als de prijs nog middelmatig is. Ik kan dan dat beter uit het net halen en pas de accu ontladen als dus de stroom hoog is.
Theoretisch is dat financieel het meest interessant. Of maak ik een denkfout?
Met mijn simulatiesoftware wordt het financieel pas intessant om te laden/ontalden als het prijsverschil meer is dan 20% (rekening houdend met 10% verlies bij laden en idem bij ontladen).
Tenzij je uitgangspunt is om zo veel mogelijk onafhankelijk te zijn. Maar dat kost je dus wel extra verliezen. Als straks (vanaf 1-1-2025) het salderen minder wordt wordt dat ook financieel weer aantrekkelijjker.
Dat zat er aan te komen. Dat was te lukratief en kost de leverancier veel geld. Zo zullen alle olifanten paadjes (sap?) wel dichtgetimmerd gaan worden.aprofet schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 16:42:
Voor degenen die de zomerperiode overbruggen bij Eneco
[Afbeelding]
Je kunt deze tabellen in een keer downloaden met de api's van Entsoe of van EasyEnergy (beiden in json formaat)theo53 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 13:06:
Ik wil eens uitrekenen wat het voor- of nadeel is van de dynamische tarieven. dat is per situatie verschillend, afhankelijk van PV panelen, de over- of onderproductie. Ik heb van het afgelopen jaar van elk uur de mijn PV productie verzameld en zou nu de dynamische tarieven willen weten van elk uur het afgelopen jaar. Dan kan ik nummeriek uitrekenen wat de opbrengst (pos/neg) geweest zou zijn per uur en daarmee het totale effect op jaarbasis. Nu zou ik een dus een tabel willen hebben. Iemand een idee waar dat is te vinden?
Alvast bedankt. www.huisenergieneutraalmaken.nl
Via Google vindt je deze api's zo.
Eneco heeft dat geitepaadje al afgesloten. Volgend jaar zul je dat nergens meer vinden. Misbruik van sap zal ook wel zo afgelopen zijn.PCJR schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 16:17:
[...]
Ik snap t niet, iemand met panelen zit in de zomermaanden toch bij eneco/engie/uc etc.
Ik krijg mijn kwh aan 61cnt van juli/aug...bijna 900kwh per maand terug dus reken maar uit...
Winter ga ik naar bv Tibber ofzo, als er dan geen afname tarief is dat onder het nacht tarief van Tibber zou liggen nog.
Omdat het voor die leveranciers een zwaar verliesgevende business is. Onhoudbaar op de lange duur. Het zijn geen filantropen.PCJR schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 19:17:
[...]
Eneco was niet op tijd met de aankondiging, dat was t zure eraan.
25sept start hier UC: 81cnt tlv.
Innova volgend jaar, al vastgelegd, 91cnt tlv. Trouwens, mocht de overheid zich ermee bemoeien en gaan roepen dat een redelijke tlv verplicht is, dan is dat wsl 70-80%. Dan zit je ook aan 70/80cnt dus met een kwh tarief van 1euro. Soit, kan Eneco weer alles terugdraaien...
Dus, hoezo dan vind ik nergens meer.
Ik kan tegenwoordig bijna dagelijks om 13:05 de prijzen van morgen bij Entsoe ophalen.s_schimmel schreef op zondag 11 september 2022 @ 10:02:
Iemand een idee waarom er voor vandaag geen prijzen zijn? Entso-e geeft geen resultaten voor vandaag.
Ik gebruik in mijn script wel Easy Energy om op terug te vallen, maar Entsoe is (bijna) altijd eerder dan Easy Energy.
Tevens heb ik een "herhaal" script draaien dat om 13:50, 14:50 ... 18:50 controleert of de data al binnen zijn en zo niet dan wordt alsnog (bij beide) een ophaal actie gestart.
Dat is zowel gisteren als vandaag goed gegaan.
Ik haal de prijzen primair op bij Entsoe. Pas als ik daar geen positieve respons heb (komt bijna niet voor) probeer ik de EasyEnergy api.Faceless schreef op maandag 19 september 2022 @ 17:51:
Iemand ook gemerkt dat https://mijn.easyenergy.com/nl/api/tariff/getapxtariffs API geen data meer heeft over de energieprijzen na de 18e?
Als je met python die api aanroept krijg je json terug. Dat werkt nog makkelijker.MJ de Bruijn schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 12:47:
[...]
Kijk, dat geeft een mooie start. Dank!
Ik vermoed dat TariffUsage het te betalen tarief is voor dat uur en TariffReturn de eventuele teruglever-vergoeding. Correct?
Is er iemand die al een script heeft gemaakt voor de parsing van de XML om dit in Domoticz in te lezen?
Onder het motto, beter goed gestolen dan slecht gemaakt.
Marco
Zie onderstaande:MJ de Bruijn schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 12:55:
[...]
Ook hiervoor dank. Ik zie een resultaat, dat is alvast iets.
Scrapen ben ik niet blij mee, dat vind ik niet betrouwbaar genoeg.
Ik ben niet bekend met de verwerking van JSON. Dus ik zal moeten studeren.
Is er iemand die een tip of een verwijzing heeft hoe ik dit verder kan verwerken?
Marco
1
2
3
4
5
6
7
| startstr = start.strftime('%Y-%m-%dT%H:%M:%S') endstr = end.strftime('%Y-%m-%dT%H:%M:%S') url = "https://mijn.easyenergy.com/nl/api/tariff/getapxtariffs?startTimestamp=" + startstr + "&endTimestamp=" + endstr resp = get(url) json_object = json.loads(resp.text) df = pd.DataFrame.from_records(json_object) print(df) |
Inmiddels heb ik de hele batterij (2 x 16 280 Ah LiFePO4 cellen) met drie Victrons Multiplus II 48/3000 draaien. Ik wacht nog op een goede 3 fasen energiemeter waarmee ik het rendement goed kan meten en berekenen. Voorlopig kom ik wat beter uit dan in mijn vorige bericht: 10 % verlies tijdens het laden en idem tijdens ontladen. Dit is dan gebaseerd op (onnauwkeurige) metingen van de Victrons zelf en van de twee gebruikte bms systemen (JBL). Zodra ik een externe meter heb geplaatst ga ik een volledige run doen om het rendement te meten.
Mijn omvormers zijn 100% voor de accu's. Voor mijn pv heb ik SolarEdge omvormers die 230 V ac leveren. StoreEdge vond ik te duur en ik wil wel blijven werken met optimizers ivm schaduw.
Mijn hele installatie kostte 8000 euro. Ik "verdien" nu dagelijks 4 tot 6 euro. Mede dankzij mijn Tibber contract.
48 V accu vind ik prettig om mee te werken: minder kans op ongelukken. Ik kom 400V ook niet tegen op andere fora (bijv DIYsolar).
Een thuis accu zonder een dynamisch contract gaat niet werken: waarvoor zou je elektra opslaan? Het verschil tussen hoog- en laagtarief is te klein om daarmee voordeel te halen. In mijn geval (op jaarbasis 800 kWh meer pv opbrengst dan mijn verbruik) is het helemaal zinloos zonder dynamisch contract.
Maar ook een dynamisch contract zonder accu levert weinig op: Ik kan niet zo veel schuiven met mijn verbruik (we gaan echt niet om 4 uur koken omdat het dan goedkoper is). Dankzij die accu kan ik nu schuiven met levering en teruglevering. Ik heb dat helemaal geautomatiseerd met Home Assistant en een aparte addon met een Python script.
Als veel klanten hoge pv productie hebben dan loont het om laat uit te betalen ....
Ik heb 6 kWp pv, die gaan dit jaar 6000 kWh produceren.stereohead schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 12:00:
Dan ben ik wel benieuwd naar hun situatie.
Want het verschilt natuurlijk per situatie. Wij gebruiken zo'n 2000 kWh per jaar, en in mijn simulatie ik ben uitgegaan van een 5 kWh accu, en 90% efficientie (wat nog vrij hoog ingeschat is)
Sowieso ben je natuurlijk afhankelijk van wat de markt doet. Als de prijzen tussen hoog en laag veel groter worden wordt het interesanter.
Daarvan gebruik ik er voor woning en wp 5000. Dus 1000 kWh overproductie.
Ik zat bij Greenchoice en die gaf daar een schamele 80 euro voor.
Vanaf 1 september zit ik bij Tibber en heb ik mijn accu in bedrijf (24 kWh opslag, zelf bouw, totale kosten 8000 euro).
In de maand september heb ik al 150 euro verdiend (overproductie 100 kWh).
Ik heb een script draaien dat voor mij ieder uur uitrekent wanneer ik hoeveel moet laden of ontladen. Dat script rekent vooruit tot het moment dat er day ahead prijzen zijn en rekent ook met de voorspelling van mijn pv.
Dat script communiceert via Home Assistant met mijn accu.
Het script rekent met een laad en ontlaad efficiency van ieder 90%.
Grafisch ziet het berekeningsresultaat er zo uit (berekening vanmiddag om 14:00 uur):
Toch enige kanttekeningen:reneeke1970 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:21:
[...]
Nou 300 ampère heeft zon accu geen moeite mee hoor.
Als je tot 90 procent laad en tot 20 procent ontlaad doen ze makkelijk 6000 cyclus.
Duurdere merken wel 8000
De meeste LiFePO4 cellen gaan maar tot 100 en sommige tot 200 A.
Omvormers hebben ook een beperkte capaciteit (zeker als je ze meer dan een minuut zwaar belast). En een hoger vermogen gaat ten koste van het rendement.
Ook je huisinstallatie moet die grote vermogens aankunnen.
Ik beperk mij tot 4,5 kW. En dat houdt ie goed vol met redelijk rendement.
Vanmorgen al een reactie:
Hoi ....👋,
Goede vraag. Naar aanleiding van de berichtgeving rondom een prijsplafond zal er voor iedereen het een en ander gaan veranderen. Momenteel zijn wij in samenspraak met alle andere leveranciers, om de details en hoe hier mee om te gaan, met elkaar aan het afstemmen. Zoals je zelf wellicht ook hebt gemerkt, veranderd er iedere dag nog wat aan de regelen. 😅
Zodra alles officieel is en we weten wat dit voor jou als klant van Tibber zal gaan betekenen, stellen we je daarvan direct op de hoogte. 👍
Met vriendelijke groet,
....
Customer Support
Bij mij is ie morgen vanaf 14:00 uur ex belastingen en ex btw -0,00883:Ep Woody schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 12:52:
Morgen weer geld toe als we stroom gebruiken... -8,83 tussen 14 en 15.
1
2
3
| "2022-10-06 13:00:00" "-0,0046" "2022-10-06 14:00:00" "-0,00883" "2022-10-06 15:00:00" "0,02721" |
Zit een factor 10 verschil in.
Ik heb die vraag een tijdje terug rechtstreeks aan Tibber gevraagd.Ep Woody schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 10:26:
[...]
Saldeer je bij Tibber ook de GVO's? Die 0.2 cent per kWh.
Dit was het antwoord:
Goedemorgen ..., 👋
Bedankt voor je bericht. Je betaald over de teruglevering geen onbalans kosten. We rekenen alleen de €0.002 over de verbruikte kWh.
Met vriendelijke groet,
....
Customer Support
Ze salderen per uur de kale prijs incl. belastingen met BTW. Dat is inherent aan het day ahead principe.plofkip schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 10:20:
Zijn de Day Ahead bedrijven ook onwettelijk bezig m.b.t. salderen per uur in plaats van per jaar? Iemand die daar iets over weet?
Achteraf kijken ze op jaarbasis of ze teveel hebben gesaldeerd (als je meer hebt teruggeleverd dan verbruikt).
Van dat teveel wordt de belasting (en de BTW daarover) teruggevorderd.
Ja: salderen op jaarbasis.
Bij mijn vorige leverancier (Greenchoice) zou dit 11 euro zijn geweest.
Mijn factuur:
:strip_exif()/f/image/960EQMvxVVfnuLfXnC5KW8b9.jpg?f=fotoalbum_large)
De gewogen gemiddelden worden berekend door per uur je verbruik/teruglevering te vermenigvuldigen met de day ahead prijs, deze bedragen worden gesommeerd en dan weer gedeeld door het gesommeerde verbruik/teruglevering. Ik heb het in een spreadsheet nagerekend en het klopt exact.
Klopt: het script dat ik draai zoekt zelf de uren op waarin geladen ( =verbruik of opvangen productie pv) moet worden en idem dito voor ontladen (=teruglevering).Smuggler schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 20:37:
wel leuk om te vergelijken inderdaad:
.....
Zo'n accu weet vooral te profiteren van de hoge prijzen zo te zien.
......
Verder heb ik maar een paar verbruikers die ik aanstuur vanuit het script:
- Boiler (wp)
- Hybride auto (6 kWh), wordt weinig gebruikt
- Verwarming (wp), ik pas de stooklijn aan: +0,5K als de da-prijs 10% boven het gemiddelde ligt en -0,5K als de da-prijs 10% onder het gemiddelde ligt.
Mij valt het erg mee. Reken maar mee:reneeke1970 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 22:04:
[...]
Toch valt de accu winst een beetje tegen vind ik, zo is tvt nog steeds tien jaar, maar wel leuk speelgoed.
- netto opbrengst per maand: 120 euro x 12 = 1400 euro per jaar
- investering: 8000 euro
- terugverdientijd: 8000 / 1400 = 5,7 jaar
- rendement: 1400 / 8000 = 17,5 %
Maar werkt alleen in combinatie met een day ahead contract.
Wat had jij in gedachte?
Ik ben - nog steeds - bezig om het hele script onder te brengen in een addon van Home Assistant.rroetenberg schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 23:49:
[...]
Zou je je script eens willen delen? Of klein stukje ervan om het te begrijpen?
Het script maakt gebruik van software die zijn oorsprong heeft in de wiskunde: Mixed Integer linear Programming. Afgekort als MIP. Meer info over een python implementatie van MIP: https://python-mip.readthedocs.io/. Dit algoritme wordt veel gebruikt in de industrie voor kosten minimalisatie als je veel variabelen hebt.
Je kunt het bijvoorbeeld ook gebruiken om het "handelsreiziger probleem" op te lossen: wat is de kortste weg als je 20 plaatsen op een dag moet bezoeken.
In mijn geval gaat het om het oplossen van het vraagstuk: hoe en wanneer zetten we een accu, een boiler en een elektrische auto in om tot zo laag mogelijke energiekosten te komen.
Daarbij ontstaan veel variabelen (honderden) en minstens net zo veel vergelijkingen. Er zijn ook veel randvoorwaarden (constraints) waarbinnen de oplossing gezocht moet worden.
De python MIP-bibliotheek maakt het een stuk makkelijker om alle variabelen, vergelijkingen en randvoorwaarden te definiëren. Maar.... die bibliotheek is gebaseerd op een C++ programma en je hebt dus de binary nodig om mee te werken. Die binary is er wel voor een computer met een x86 processor (bijv mijn laptop met Ubuntu) maar niet voor een raspberry pi met een arm-processor.
In eerste instantie wilde ik het programma draaien als een appdaemon op mijn raspberry pi 4, waar ook Home Assistant op draait. Maar Home Assistant OS en alle standaard addon's zijn allemaal gebaseerd op Alpine Linux. Ik heb geprobeerd die C++ bibliotheek daar op te compileren maar dat ging niet werken omdat enkele sources van andere benodigde binaries niet voorhanden waren voor Alpine Linux.
Uiteindelijk heb ik keus gemaakt om een nieuwe addon te bouwen gebaseerd op debian (ook de basis van Ubuntu en raspbian). En zo kreeg ik het uiteindelijk wel gecompileerd en werkend op mijn raspberry pi.
Bovenstaand is een traject van bijna een jaar waarin ik de software heb ontwikkeld en ook nog een accu van 24 kWh heb gebouwd.
Maar alles (zowel het docker script van de addon als mijn software) vertoont nog heel veel de kenmerken van een "proof of concept" en ziet er allemaal niet zo netjes en gedocumenteerd uit als bijvoorbeeld de software van Home Assistant. Ik ben nu bezig om het allemaal "op te schonen" pas daarna durf ik het te delen met anderen.
Als er mensen zijn met ervaring met het bouwen van een addon en die daarbij willen helpen mogen ze mij een dm sturen.
Het gaat niet alleen om die 40 ct voor teruglevering maar ook om 25 ct voor levering. Dat samen maakt een winst van 130 euro. T.o.v een standaard contract zonder accu.zou ik maar 10 euro hebben verdiend. Met alleen een day ahead contract zonder accu had ik geld moeten toeleggen omdat mijn pv dan hadden teruggeleverd tegen lage tarieven.reneeke1970 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 10:41:
[...]
Omdat hij met verschuiven 40 cent krijgt, en ik zonder verschuiven 30 cent, in dezelfde tarief periode.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
| {
viewer {
homes {
production(resolution: HOURLY, last: 1000) {
nodes {
from
to
profit
unitPrice
unitPriceVAT
production
productionUnit
}
}
consumption(resolution: HOURLY, last: 1000) {
nodes {
from
to
cost
unitPrice
unitPriceVAT
consumption
consumptionUnit
}
}
}
}
} |
Dit kan ook met curl en dan het json antwoord "uitpakken".
[ Voor 4% gewijzigd door KC27 op 10-10-2022 23:48 ]
Meestal komen de data de volgende dag beschikbaar in de app. Soms (als de netbeheerder achterloopt) lopen zij ook achter. Zo zit ik nog steeds te wachten op de data van 4 oktober.Raymond P schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 00:03:
@KC27 Als ik het goed begrepen heb wilt hij z'n bestaande P1 hardware gebruiken om data aan de Tibber app te feeden.
Hoe lang loopt het periodiek uitlezen van de meter bij hun achter?
Sorry type fout was 4 oktober.Raymond P schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 08:46:
@KC27 Afaik houdt de netbeheerder van de kwartierstanden maar 10 dagen historie aan, je 4 september zal dus foetsie zijn.
September is helemaal binnen. Heb ook al de factuur gehad.
[ Voor 10% gewijzigd door KC27 op 11-10-2022 08:50 ]
Nou snel porten=vertalen naar HA zit er niet in. Er is volgens mij geen conversie tool.plofkip schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 10:30:
[...]
Ik heb een keer naar HA gekeken en opgestart (docker), maar vond het wat onoverzichtelijk. Niet dat domoticz daar zo goed in is, maar daar ben ik aan gewend ;-)
En ik vraag me af of ik mijn dzvents fatsoenlijk kan porten naar HA (bijvoorbeeld aansturing MV via humidity in de badkamer, dimmen verlichting als tv gekeken wordt, en nog wat van dat soort dingetjes).
Maar wat jij wil: aansturing van mv door %rel.vochtigheid kan met een eenvoudige automatisering die wordt getriggerd door het veranderen van de uitgelezen vochtigheid. Dat is voor HA appeltje eitje.
Wordt per dag verrekend. Net als de jaarlijkse teruggave energiebelasting.Magnat schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 12:30:
Nou ik ben nu over met gas van Oxxio naar EasyEnergy. De overstap is half november. Voor stroom zit ik al bij Tibber. Ik ben heel benieuwd hoe dat straks gaat met die 190e en dus 3 providers die maand..
Tibber haalt eens per dag de data van de vorige dag op bij de netbeheerder.HiBe schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 16:51:
als je bij Tibber zit, zonder de tibber Pulse, krijg je dan alsnog het gebruik per 15 minuten in de app, omdat de slimme meter dit kan verzorgen? of werkt tibber alleen prettig met de tibber pulse?
Dus je hebt geen inzicht in actueel verbruik en kosten (wel de prijs). Ik vind dat geen probleem ik volg mijn verbruik via HA dat mijn slimme meter uitleest via een youless.
Ik zou via de app chatten met de klantenservice. Ze reageren binnen 1 werkdag.user_tweakers schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 19:25:
[...]
Ja op die manier is het inderdaad niet zo spannend!
Zojuist de overstap gemaakt.
Nu helaas in de app 2 huizen staan. Eentje waar ik van de week wat mee had geprobeerd, 2e is nu toegevoegd ivm met het aanmelden via de pc.
Is er een mogelijkheid om het huis waar geen contract aan verbonden is de verwijderen? (beide hetzelfde adres)
Ik haal al een jaar de data op bij Entsoe. Bijna dagelijks zijn de data om 13:05 voor de volgende dag beschikbaar. Soms lukt het niet, maar dan zijn ze er wel om 13:45 uur.lbuijk schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 12:39:
Ook hier komt niets meer binnen vanuit frankenergie; heb ze al wel een mail gestuurd. Ook easyenergy geeft niet de juiste output en het script isahome.nl/easyenergy/current_price.php geeft een behoorlijk hoog tarief weer.
Heb nu een api aangevraagd bij ENTSO-E....kijken of dat stabiel kan werken.
:fill(white):strip_exif()/f/image/tEydWouLuz9xpXes9wMVsGNL.png?f=user_large)
Door op goedkope momenten op te slaan in de accu (eigen productie pv en/of inkoop) en op dure momenten terug te leveren hou ik nog 58 euro over. Mede ook dankzij mijn zonnepanelen (6000 Wp) die in oktober 378 kWh produceerden (vorig jaar 326 kWh).
Ik zit nog te wachten op een bestelde en slecht leverbare driefasen meter waarmee ik op een betrouwbare manier de opgeslagen en de terugleverde energie van de powerwall kan monitoren.
Ik heb er geen vertrouwen in dat het geitenpaadje met hoge tlv via een sap een lang leven is beschoren.de Peer schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 16:54:
[...]
heb je wel gelijk 2 van die slimme meters besteld? dat levert een heel stuk meer op dan dit.
Dat sap en apart terugleveren dat geloof ik allemaal wel, maar ik zie geen business case voor een leverancier die hoge tlv betaalt en concurrerende tarieven voor levering hanteert.de Peer schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 17:11:
[...]
het is geen geitenpaadje. gewoon een feature, het is ervoor bedoeld.
En in 2025 komt het in de nieuwe energiewet dat je voor PV en verbruik aparte contracten kunt afsluiten.
Ik heb een warmtepomp (op elektriciteit) met vloerverwarming in een dikke betonvloer.
Ik kan makkelijk 's nachts goedkoop stoken om het overdag (zonder stoken) comfortabel te hebben.
Ik pas de stooklijn van mijn warmtepomp als volgt aan:
als de uurprijs meer dan 10% hoger is dan de gemiddelde uurprijs verlaag ik de stooklijn met 0,5 K
als de uurprijs meer dan 10% lager is dan de gemiddelde uurprijs verhoog ik de stooklijn met 0,5 K
daartussen is er geen aanpassing van de stooklijn.
In python code ziet dat er als volgt uit:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| #heating
entity_curve_adjustment = self.heating_options["entity adjust heating curve"]
if pl[0] < p_avg * 0.9:
adjustment = 0.5
elif pl[0] > p_avg * 1.1:
adjustment = -0.5
else:
adjustment = 0
self.set_value(entity_curve_adjustment, adjustment) |
Ja lees dit maar eens:Romulus schreef op zondag 13 november 2022 @ 11:23:
Heeft iemand al ervaring met een thuisbatterij zoals b.v. deze:https://sessy.nl/
Zo’n batterij zou je perfect kunnen combineren met een dynamisch contract, waarbij je hem dan oplaadt tijdens goedkope uren en ontlaadt tijdens dure uren.
KC27 in "Zelf een powerwall bouwen"
Zelfs tot nu toe in de maand november (met elektrische warmtepomp) zijn mijn verbruikskosten lager dan de opbrengsten van teruglevering.
Dit is mijn factuur van Tibber over oktober 2022:Obeja schreef op maandag 14 november 2022 @ 23:28:
[...]
Volgens mij niet hoor. Misschien dat een Tibberklant kan vertellen hoe de maandelijkse factuur bij Tibber is opgebouwd?
Ik heb volgende link gevonden
https://support.tibber.co...881-facturatie-bij-tibber
/f/image/6doMFJttiqZMm1SuyTdp5iFx.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/kCMQFrJk3khZ5RkRxKYmU3l4.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/k3sszB99q0Zwb7rqIBYJ2bUx.png?f=fotoalbum_large)
Mijn verbruik en teruglevering zijn zo hoog omdat ik sinds 1 september een diy-thuisaccu heb die opslaat bij lage tarieven en teruglevert bij hoge tarieven. Vandaar ook dat mijn "gewogen gemiddelde"tarief voor teruglevering is een stuk hoger is dan voor verbruik. Ik heb alles in Excel nagerekend en het klopt tot op de cent.
[ Voor 95% gewijzigd door Señor Sjon op 15-11-2022 13:26 ]
Als je vloerverwarming met een dikke betonvloer hebt zou ik eerder beginnen (om 1 uur) en stoppen om 6 uur.John245 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 13:36:
[...]
Mooi, dan warmt de water/water warmtepomp mooi de woning op vanaf 4 uur.
---
John
Jazeker, kijk maar naar mijn overzicht:sideriusj schreef op donderdag 24 november 2022 @ 18:38:
Op de Tibber website/portal heb ik nu ook een optie voor "mijn kosten en verbruik". Vraag aan Tibber gestuurd of dat de opbrengsten er in de toekomst ook bijkomen
:strip_exif()/f/image/fc6g9D4XvBoMRBNC4ox4S27H.jpg?f=fotoalbum_large)
PS: mijn verbruik en productie zijn zo hoog omdat ik een thuisaccu heb.
Ik heb met mijn accu als strategie: kosten minimalisatie. Dus niet alleen laden op de goedkope momenten, maar ook ontladen en terugleveren op dure momenten:PCJR schreef op maandag 5 december 2022 @ 18:38:
[...]
Vorige wintee had ik de accu met Frank. Nu met Tibber. Vorige winter was de strategie/gedachte: accu volladen in goedkoopste uur.
Nu is helaas de strekking: in de 3 of 4 duurste uren de accu aan, daarbuiten laden en grid gebruiken.
Mijn script berekent dit vanavond om 23:00 uur voor morgen als volgt:
/f/image/75MToyhIpmDrQcoFMWWaJV8W.png?f=fotoalbum_large)
Doordat de prijsverschillen niet zo groot zijn en ik rekening hou met een totaal conversieverlies van 20% bespaar ik "maar" 3 euro.
Misschien kun je hier wat mee (cc Buienradar):Ep Woody schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 09:01:
[...]
Wekelijks even globaal kijken, veel meer kun je er toch niet mee. ZIt geen concrete informatie in die je kunt gebruiken. Zou wel mooi zijn als het wel in een tabel zou staan.
Mijn gegevens over november 2022 (gemiddelde prijs is incl energiebelasting, ODE en BTW)moshimoshi schreef op woensdag 7 december 2022 @ 16:46:
Wat is jullie gemiddelde tarief trouwens over november?
Ik ben zelf Tibber-klant hier en mijn gemiddelde is 21,33ct/kWh (exclusief belastingen) en 28,06 ct/kWh (inclusief belastingen).
:fill(white):strip_exif()/f/image/SzCGQPcMDkhW2e1lHEKwKTdt.png?f=user_large)
Opmerkingen:
- Vanaf september 2022 klant bij Tibber
- All electric woning, verbruik warmtepomp: 168 kWh
- Overig verbruik: 250 kWh
- Productie zonnepanelen: 214 kWh
- Verbruik en productie zijn hoog door inzet van mijn accu.
Met mijn zonnepanelen en wp zit ik in de wintermaanden flink over het "plafond", maar de rest van het jaar juist niet.
Dit zijn mijn verbruikscijfers excl inzet van accu:
:fill(white):strip_exif()/f/image/VH9yRFQLiLc3uOwZYkUKyDxW.png?f=user_large)
Als ik naar de verbruiken van december tot nu kijk kom ik dankzij de accu uit
op een gemiddelde prijs van 28 ct/kWh, maar mijn netto verbruik gaat flink omhoog vanwege de conversieverliezen van de accu. Bovendien gaat vanaf 1 januari a.s. die 28 ct/kWh sowieso omhoog omdat de energiebelasting stijgt en de BTW weer naar 21% gaat.
Als de dynamische energieprijzen dan ook nog eens 5 ct stijgen zit ik boven die beroemde 40ct. Dan kan ik in januari (en december) mijn accu beter uit zetten.
Dus het wordt een beetje gokken hoe de prijs zich in januari gaat ontwikkelen.
Ik laat jullie weten als ik maandag een reactie krijg.Ik heb jullie uitleg over jullie toepassing van het energieprijs plafond gelezen en ben erg teleurgesteld. Door deze uitwerking komen veel klanten van Tibber een tegemoetkoming tekort.
In mijn geval (met wp en pv) krijg ik in januari, februari en december een verbruik boven het plafond en in de overige maanden zit ik er onder en in de zomer zelfs negatief. Dus ik betaal in de wintermaanden als de dynamische prijzen hoog zijn de hoofdprijs.
Ik snap dat als ik iedere maand zou overstappen dat dat gebeurt aan de hand van de profielverdeling per maand. Maar als ik bij jullie blijf vind ik dat een teveel verbruik in een wintermaand moet kunnen worden verrekend met een onderschrijding in een volgende maand. Je rekent hem wel af in de maand dat hij optreedt maar corrigeert in een van de volgende maanden. Zo moeilijk is die berekening toch niet?
Ik hoor graag jullie visie.
Als dit niet goed wordt geregeld vrees ik dat ik (en met mij velen) moet omzien naar een andere (dynamische?) energieleverancier.☹️
Vriendelijke groeten van .....
Ik bereken per dag het gemiddelde van de uurlijkse dynamische tarieven. Per uur kijk ik dan hoever het uurlijkse tarief afwijkt van het berekende gemiddelde:Jeroen50 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 22:20:
Heb nieuwe warmtepomp en vroeg me af of er slimme thermostaat bestaat die koppeling kan lagen met de dynamische prijzen en vooral gaat verwarmen als de prijzen laag zijnen ff pauzeert als prijs hoger is.
Iemand ideeën?
Afwijking = (actueel tarief - gemiddeld tarief)/ gemiddeld tarief
Als afwijking > 10%: stooklijn 0,5 K lager
Als afwijking < 10%: stooklijn 0,5 K hoger
Ik zal een grafiek maken die het energieverbruik van mijn warmtepomp op een dag relateert aan de dynamische prijzen.
Hieronder (zoals beloofd) twee grafieken:KC27 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 22:40:
....
Ik zal een grafiek maken die het energieverbruik van mijn warmtepomp op een dag relateert aan de dynamische prijzen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/OPh0R8n03WzEGFR5YMMk41ws.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/kjknFDLKwPeZ2G9NNKl22fqO.png?f=user_large)
De eerste grafiek laat het uurlijkse verbruik van mijn wp zien op 10 december. De piek om 4 uur wordt veroorzaakt omdat dan (bij de laagste prijs) mijn boilervat wordt opgewarmd.
Daaronder een grafiek van de website Easy Energy (niet mijn leverancier) van de dynamische tarieven op 10 december.
In de periode dat de prijs hoog is gaat de stooklijn omlaag en vice versa.
Het totale verbruik van mijn wp die dag was 13,5 kWh
In de periode van 9 tot 21 uur was het verbruik 4,6 kWh, dus in de periode met de lage tarieven was het verbruik 8,9 kWh.
Ik heb een water/water wp van Alpha Innotec (zie signature).Techno-Basje schreef op maandag 12 december 2022 @ 07:42:
[...]
Op wat voor warmtepomp doe je dat? Ik heb hier een Remeha Elga ace. Ben benieuwd of dat daarop kan. Die heeft namelijk alleen een Bluetooth verbinding geloof ik.
Wellicht is dit voor jou interessant:
Remeha Elga Ace 4KW vs energieprijs plafond
Als ik er over nadenk hebben mensen met zonnepanelen eigenlijk wel voordeel met het per maand toepassen van het plafond. Je komt anders op jaarbasis wellicht nog een stuk lager uit met een jaarplafond. Bovendien zijn in de wintermaanden de dynamische prijzen waarschijnlijk hoger dan in de zomermaanden.Dag ....,
We begrijpen de teleurstelling maar al te goed. Helaas zijn we gebonden aan de wet en regelgeving omtrent deze regeling.
De traditionele energieleveranciers hebben een grotere lobby om de implementatie van deze regelingen te beïnvloeden, als dynamische spelers hebben we gewoonweg een stuk minder te zeggen. We hadden het graag zelf ook anders gezien, maar het is momenteel niet anders.
Mocht je verder nog vragen hebben, dan hoor ik het graag. Anders wens ik je een fijne dag!
Met vriendelijke groet,
....
Customer Support
Yep zie onderstaande grafiek.jusch schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:51:
Is er al een positieve case voor een thuisaccu, alleen voor gebruik om geld mee te verdienen?
Bijvoorbeeld om vanacht te laden voor 38 cent en om 17.00 weer met 11kw/3 fase terug te leveren aan 80 cent (prijs zonneplan morgen om 17.00) Als je dat nog aanvult met zon kan dat toch best wat opleveren.
Mijn winst (minder kosten) morgen : 5 euro
Dan krijg 320 kWh a 0,05 = 16 euro terug (of in mindering) 😊ivarv schreef op maandag 12 december 2022 @ 21:24:
[...]
En als ik 160kWh voor 0,30 EUR en 160kWh voor 0,60 EUR verbruik = gewogen gemiddeld van 0,45 EUR.
Dan wordt dat gelimiteerd tot 0,40 vanwege het plafond? Of juist niet vanwege de politieke beslissing mbt. dynamische leveranciers van vorige week (geloof ik)?
Je kunt overwegen of je ipv net verzwaring niet beter (en goedkoper en sneller leverbaar) een thuisaccu kunt installeren waarmee je pieken kunt gladstrijken en het terugleveren op de uren dat de stroom goedkoop is (of negatief) kunt uitstellen naar de duurdere uren.Tankcsapda schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 23:37:
Einde van het jaar betekend voor mij als ondernemer altijd keuzes maken. Ik heb een melkveebedrijf en dit jaar flink ingezet op verduurzaming van mijn bedrijf. Er is een EAZ windmolen gekocht welke over paar weken geplaatst word (opwek op mijn locatie +- 39.000 kW. afgezekerd op 23A en een piekvermogen van 15kW. Daarnaast zijn er reeds 80 zonnepanelen op zuidoost welke op een zonnige dag een 10kW als piek teruglevering laten zien in de homewizard P1 meter
De meterkast is op 3x35A afgezekerd wat ruimte geeft om 24.150 kW af te nemen of terug te leveren.
Nu is er op een schuur ruimte voor max 2x100 zonnepanelen bij te plaatsen. Er kunnen 100 stuks op zuidoost en 100 stuks op noordwest.
Ik wil de stroom naast verkopen aan het net gaan benutten om van het gas af te geraken met elektrische boilers, elektrische auto laden, compressor met groot buffervat midden op de dag laten lopen (7,5kW)
Hele introductie maar nu is mijn vraag, doe ik er verstandig aan de panelen op noordwest te leggen om zo de stroom duurder te kunnen verkopen(via zonneplan, vandaar de vraag in het day ahead topic) of kan ik beter voor een hogere opbrengst per paneel gaan. Ook 50/50 is een optie of het hele dak volleggen.
De prijs van de offerte viel mij allerzinds mee, ook al kan ik waarschijnlijk op de piekmomenten lang niet alle stroom kwijt en is een netverzwaring aanvragen altijd nog een optie maar zit veel wachttijd op.
[Afbeelding]
Ik ben het - ook uit eigen ervaring - helemaal met je eens. Maar zoals @Smuggler ook al zei: vanaf 1 januari 2025 wordt dat anders, omdat dan het salderen stapsgewijs wordt afgebouwd (als het doorgaat).!null schreef op maandag 19 december 2022 @ 21:29:
Ik test hier graag een stelling over het inzetten van een accu. (Het gaat niet over terugverdientijd en of het zin heeft)
Stel je hebt een accu systeem waarmee je kunt handelen in energie (goedkoop inkopen, duur weer verkopen).
Dan is het toch eigenlijk in alle gevallen irrelevant wat je eigen gebruik is of je eigen PV opwek?
Als je de accu installatie hebt, verdien je daar het meeste mee door hem te richten op maximaal inkoop/verkoop. In plaats van accu goedkoop vullen en je eigen verbruik daarmee af te dekken.
Het is een gedachte spinsel waarbij ik steeds weer op diezelfde conclusie uit kom, ongeacht verbruikers of zonnepanelen.
Als je gaat "handelen" (zoals wij) zijn de btw en de energiebelasting op dynamische prijzen voor kleine eindverbruikers een rem op het toepassen. Bij zakelijke grootverbruikers die de btw kunnen wegstrepen en een veel lagere energiebelasting hebben (boven 50.000 kWh per jaar maar 0,03 euro, wij betalen volgend jaar 0,125 euro) zijn de accu verliezen (financieel gezien) veel lager en daardoor is de winst per netto teruggeleverde kWh groter. Een vorm van oneerlijke concurrentie ☹️!null schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 12:53:
[...]
Je bedoelt panden/terreinen met alleen maar accu's om alleen maar daarin te handelen?
Niet ter ondersteuning van bepaalde klanten.
Tesla doet dat al maar er zullen vast meer partijen actief zijn.
Overigens al bijzonder veel partijen actief in Nederland met containers vol accu's. Meer dan je zou denken.
Echter gaat het vaak om plaatsing bij bedrijven voor een ondersteunende rol, en ook wat te handelen, maar vaak ook beperkte grid aansluiting.
De plafond prijs geldt alleen in 2023 en bedraagt 40 euroct.mdvmine schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 14:00:
[...]
Ik denk dat we allemaal hetzelfde bedoelen. Ep Woody bedoelde ook te zeggen dat het gaat om die 24 cent kale prijs. Een aantal uren morgen zitten boven die 24 cent, vandaar.
Omgerekend met de tarieven van 2023 is dat kaal: 20,3 euroct:
Of maak ik een fout?
kale prijs = plafond prijs /(1+btw) -energiebelasting - opslag leverancier
btw = 0,21
energiebelasting ex btw 12,599 eurocent
opslag leverancier (Tibber): 0,2 eurocent
kale prijs = 40/1,21 - 12,25 - 0,2 = 20,3 eurocent
Typische definitie van "kaal". Ik zou zeggen kaal is de handelsprijs zonder opslagen en btw. Jij draait het om: kaal is iemand met haar en een hoofddeksel.Ep Woody schreef op woensdag 21 december 2022 @ 09:21:
[...]
Er is een verschil tussen de kale energieprijs (de prijs die de consument betaalt per kWh) zonder belastingen en de inkoopprijs op de beurs waar vervolgens een opslag op gedaan wordt wat de kale energieprijs bepaalt die aan ons door worden berekend. Het plafond geldt voor de kale energieprijs, niet de beursprijs.
Kun je als particulier met een 6 kW (24 kWh) accu meedoen met die onbalans markt?
Komende nacht om 3 uur is de kale prijs (excl alles) 0,03 euro/kWh.mathijshooi schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 10:40:
[...]
Voor de komende dagen is rond 06h00 in de ochtend de laagste prijs voorspeld. Maandag ochtend rond de 0 euro. Interessant.
Uiteindelijk zit je dan o.a. bij Tibber op rozen: per maand doe je mee het prijsplafond met je gewogen maandgemiddelde en heb je "te weinig" netto verbruikt dan gaat dat mee naar de volgende maand.mdvmine schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 13:57:
[...]
Ja maar daar zit nou net de adder onder het gras. Dat klinkt leuk, maar liever hou je per maand je subsidie. Stel simpel het jaar heeft 2 maanden, 1 maand heb je 50 cent gerealiseerd, de andere maand 20 cent (en allebei onder volumeplafond, evenveel kWh). Met per maand plafond is dit dus effectief 40 en 20 dus 30 cent samen gemiddeld. Maar Zonneplan zegt hier dus, dit is 50 en 20 dus 35 cent gemiddeld, oftewel uiteindelijk 5 cent bijdokken achteraf op je jaarrekening.
Misschien moeten we niet het onderste uit de kan willen. Met de huidige "regeling" komen we al veel beter weg dan iemand met een variabel contract:Heronimo schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 14:06:
[...]
Nu alleen nog de vraag of het ook retroactief werkt. Dus of ik met de lente maanden met overschot ook de maanden januari en februari met terugwerkende kracht mag aanvullen.
- We maken maandelijks kans op een gewogen prijs onder het plafond
- Als we overhouden gaat het mee naar de volgende maand.
Ik ga ervan uit dat ze het gaan doen zoals ze het zelf op hun website hebben gezet:PtrO schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 21:59:
[...]
Ik moet dat nog gaan zien omdat de wet uitgaat van afreken (dwz factuur/betaal) moment en daarin niet is opgenomen dat volumeoverschotten van de ene afrekenperiode naar een andere of volgende danwel vorige kunen worden meegenomen.
Wat zonneplan e.a. doen is dat zij per jaarperiode de voorschotten afrekenen en dan WEL binnen in die betaalperiode kunnen schuiven. Bij tibber waar je de maandfactuur achterbetaald, is dat schuiven met plafondvolumes dus welzeker niet mogelijk.
https://support.tibber.co...het-prijsplafond-van-2023
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!
De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.
Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.
Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels