Hoi allemaal!
Hierbij een korte beschrijving van mijn ervaring met Benelux Dakkapellen Tilburg.
Bij deze partij twee dakramen en een dakkapel gekocht, hieronder de resultaten.
Issues bij beide dakramen (uitzet-tuimeldakraam)
* Ramen zijn niet afgesteld bij plaatsing, heeft een servicemonteur van de fabrikant achteraf moeten doen.
* Bij het wisselen van de stand klemt het dakraam, veel kracht nodig om het raam weer open te krijgen.
* Ramen niet haaks/evenwijdig gemonteerd, ramen moeten opnieuw geplaatst worden.
* Bij opnieuw plaatsen van de ramen moet alles opnieuw afgetimmert worden.
* Benelux heeft eigen schroeven gebruikt in plaats van het bijgeleverde montagemateriaal.
* Door het gebruik van eigen schroeven zijn alle gaten te groot geworden en kunnen niet meer herbruikt worden. (als de juiste schroeven gebruikt zouden worden.)
*
[Edit5] De ramen zijn NIET gemonteerd volgens de montagevoorschriften van Fakro.
* Door het ruwe werk van Benelux, het eigen montagemateriaal en het niet haaks/evenwijdig monteren van de dakramen zijn de afwerkprofielen verbogen & bekrast en de dakramen beschadigd.
* Ramen zitten te laag op de pannen waardoor de vleugel tegen de loodslabbe komt.
(tl;dr, ze hebben niet de handleiding van de dakramen gelezen of ze begrijpen het niet)
Issues met dakkapel (kaderdakkapel)
* De draaikiepramen komen bij het openen in draaistand tegen de wangen aan, dit hoort niet en gaat heel vervelend worden met de afwerking als er nog een gips plaat op de wang moet.
* Dakkapel is scheef, bij het plaatsen van een vensterbank kwam dit naar voren.
* De algemene afwerking is slordig, er zijn uitstekende randen te zien aan de afwerking aan de buitenkant.
* Dakkapel is verkocht met een isolatiewaarde van RC6.3, dit is het niet.
* De sporen komen voorbij de zijwanden, dakkapel is eigenlijk te groot voor het dak.
* De dakpannen liggen op het EPDM, omdat EPDM krimt en uitzet kan een scherpe pan de EPDM beschadigen of het kan kapot vriezen in een koude winter.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
[Edit2] Benelux gaf aan dat de dakkapel sterk genoeg zou zijn om het dak te dragen. Er zijn bij de oplevering van de dakkapel daardoor geen gordingen/draagbalken geplaatst. Toen ik een dag later vroeg naar de constructie berekening gaven zij aan deze niet te maken. Volgens Benelux is een constructie berekening alleen vereist als er een vergunning nodig is voor de plaatsing van de dakkapel. Mocht ik toch echt een constructie berekening willen hebben dan kon ik deze op eigen kosten laten maken bij een partner-bedrijf.
Toen ik na enkele maanden opmerkte dat het dak begon door te zakken heb ik een onafhankelijke bouwkundige gevraagd om een constructie berekening te maken. Conclusie was dat constructie onveilig was en er gordingen geplaatst moesten worden. Benelux heeft dit op hun kosten opgepakt. Dat klinkt positief, maar ze hebben na de plaatsing van de dakkapel een onveilige situatie achter gelaten en dit had nare en dure gevolgen kunnen hebben als ik dit niet op tijd had gevonden.
[/Edit2]
De dakkapel en de dakramen zijn in Q2 van 2022 geplaatst. De Tijdlijn van de dakkapel liep tot Q4 '22. De issues met de dakramen kwamen tevoorschijn in begin Q3 '23 en dit loopt nog steeds.
Dit heeft voor een flinke vertraging gezorgd in het afbouwen van de zolder.
[Edit4] Nadat de onveilige situatie met het dakkapel door Benelux was opgelost, ben ik verder gegaan met het laten afbouwen van de zolder. Vanwege de drukte bij de aannemer, kon dit pas eind juni starten. Tijdens het afbouwen/werken van de zolder werd ik erop geattendeerd dat de dakramen klem zitten en met veel kracht open gemaakt moeten worden. Met deze informatie ben ik naar Benelux Dakkapellen gegaan, waarop zij op zaterdag een monteur langs stuurde. Deze maakte een filmpje van het moeilijk openen van de dakramen, samen met wat foto’s en hiermee zou binnen een week een service-verzoek worden gemaakt bij Fakro. Uiteindelijk duurde het drie weken voordat ik bericht kreeg vanuit Fakro dat er een service-verzoek was aangemaakt. Omdat het bijna bouwvak was, kon Fakro pas eind september een monteur sturen.
Toen de Fakro monteur was geweest, kreeg ik al gelijk te horen dat beide dakramen onjuist geplaatst waren, samen met de andere punten uit het overzicht van ‘Issues bij beide dakramen’. Dit was voor mij hetgeen wat ervoor zorgde dat ik geen enkel vertrouwen meer had in het vakmanschap/professionaliteit van Benelux.
Ze wilde dit herstellen, maar dit kon ik alleen accepteren als ze de huidige staat van afwerking zouden herstellen en met een nacontrole van Fakro op hun werk en op de kosten van Benelux. Dit om te voorkomen dat het nog erger zou worden. Hiermee gingen ze niet akkoord en na wat boze e-mails heen en weer, ontvangen we uit het niets een factuur van 600 euro voor het plaatsen van 1 extra gording op de zolder. Dit was nogal een verrassing, gezien ze mondeling hadden aangegeven dit kosteloos te doen. Verder is er vanuit Benelux nooit over een prijs gesproken voor deze werkzaamheden. Inmiddels waren we al 11 maanden verder waardoor dit aanvoelde als een poging tot bangmakerij/intimidatie omdat, omdat ik moeilijk was gaan doen over de geplaatste dakramen en hun duidelijk had gemaakt dat hun vakmanschap flauwekul is. Hierbij heb ik ze laten weten niet akkoord te gaan met de factuur en deze niet zal betalen.
Ter info, alle eerdere facturen vanuit Benelux kwamen al binnen voordat de plaatsing gedaan was.
Als gevolg hierop heb ik de rechtsbijstand ingeschakeld, omdat er geen vooruitgang meer was om het werk te herstellen. Hierop heb ik een aangetekende brief van ingebrekestelling verstuurd naar Benelux. Ze hebben niet gereageerde op de ingebrekestelling, maar ze hebben wel de moeite genomen om een incassobureau in te schakelen voor hun ‘wassen neus’-factuur van 600 euro.
In die periode heb ik ook deze review geschreven en deze is ook door Benelux gelezen. Benelux stuurde begin maart namelijk een beschuldiging/dreigement naar mijn partner van smaad en laster.
Hierna was het stil tot ik begin april een bericht kreeg dat Fakro was ingeschakeld om de dakramen te herstellen. Dit gebeurde op 25 april ’24. De monteurs vanuit Fakro hadden de opdracht om de dakramen te hergebruiken en de staat van de afwerking te herstellen. Maar tijdens het afbreken van de afwerking kwamen ze tot de ontdekking dat het hergebruiken van de dakramen veel meer tijd zou gaan kosten dan verwacht, dit omdat de dakramen o.a. beschadigd waren en de montagevoorschriften niet opgevolgd zijn door Benelux. Zij gaven aan dat het vervangen van de dakramen in dit geval goedkoper zou zijn dan hergebruiken.
Dit is gecommuniceerd naar Fakro en die zou dit afstemmen met Benelux. Als zij ermee akkoord gingen dan was dit binnen een week opgelost. Helaas gebeurde dit niet en kreeg ik een dag later een boze verwarde mail vanuit Benelux. Tot op vandaag (25 mei ’24) liggen de beschadigde dakramen nog steeds in mijn dak, zonder enige afwerking te wachten tot deze een keer vervangen worden en is er verder nog geen communicatie meer geweest vanuit Benelux.
Benelux Dakkapellen had dit het bovenstaande op een nette manier kunnen oplossen en dan had deze review een stuk korter en veel positiever geweest. Maar deze partij kan en zal ik niemand aanraden.
Deze post zal ik weer bijwerken zodra er weer iets te melden is.
[Edit1] Dit loopt al sinds Q3 2022 en het einde is nog niet in zicht. [/Edit1]
[Edit3] Tekst specifieker gemaakt en een aantal zinnen verbeterd. [/Edit3]
[Edit4] Aanvulling op de review 26-05-2024 [/Edit4]
[Edit5] Aanpassing bij ‘Issues bij beide dakramen’. Aan de binnenkant zijn beide dakramen niet gemonteerd volgens de montagevoorschriften van Fakro. [/Edit5]
[
Voor 54% gewijzigd door
The BounceR op 26-05-2024 21:23
]