Deze reactie gaat compleet voorbij aan de situatie en wensen van topicstarter.
Het probleem bij dergelijke banken is dat ze graag particulier geld ophalen maar daar niks tegenover zetten.
Dat is niet waar. De genoemde ING Eenvoudig Beleggen of ING Zelf Beleggen zijn in de basis prima producten met een fatsoenlijke verhouding tussen dienst en kosten.
En wanneer ze een goede belegger hebben wordt die weg gepromoot. Ik heb dit zelf tweemaal meegemaakt bij meneer ABN en een keer bij de Rabo (de laatste ben ik volledig weggegaan). Daarnaast rekenen ze ook nog eens in verhouding forse tarieven terwijl ze, zoals gezegd weinig doen.
Dit gaat over private banking, vermogensbeheer of eventueel actieve huisfondsen. Niet van toepassing hier.
Mijn ervaringen met Robeco (ook deels van Rabo overigens) is beduidend beter, fatsoenlijke service, intresse in wat ik wil en qua rendement vrij aardig.
Echter... uiteindelijk kun je ook zelf makkelijk via Bink in een paar ETF's terecht en je daarmee passief opstellen. Volgens mij kan zelfs Bink voor jou beleggen maar ook die rekenen forse tarieven.
Binck is tegenwoordig SAXO en dat is het laatste waar je tegenwoordig wilt beleggen, helemaal wanneer je een
eenvoudig oplossing wil.
Eenvoud komt in een aantal vormen:
• geen extra broker/bank
• beleggingsfondsen vs ETFs (vaste prijs bij eerste)
• automatische afhandeling (automatische incasso + inleg vs handmatig overschrijven en inleggen)
• minimalisering financiele waardes (eenmalige keuze voor product met vast risicoprofiel vs paraplufonds met vaste verhouding vs aantal fondsen/ETFs)
Voor allemaal zijn prima kosteneffectieve oplossingen, maar topicstarter moet zijn eisen bepalen.
Uiteindelijk is het beter om te beginnen met beleggen dan het blijven uitstellen omdat er een paar mensen op een forum blijven smijten met 'hoge kosten' terwijl het om de kleine verschillen tussen de goedkopere opties gaat. Het verschil tussen goed genoeg en perfect.