• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik was eens wat aan het rondkijken wat ik met een deel van mijn spaargeld zou kunnen. Ik stuitte op ING Eenvoudig Beleggen. Je kunt je inleg zelf kiezen + maandelijks bedrag. Een andere vorm van beleggen is al € 25.000 inleg, en dat wil ik niet. Ik wil zeker ook niet zelf aandelen kopen en verkopen. Mijn geld neer leggen bij een bank, die dat voor mij doet: prima.

Ik bankier bij ING, dus dat zou logisch en makkelijk zijn. Als je een en ander uitzet tegenover 'het valt tegen' dan lijkt het risico over een lange periode nog enigszins mee te vallen. Ik zou gaan voor een neutraal fonds.

Maar wat zijn de voordelen, of eigenlijk vooral de nadelen van deze vorm?
Het voordeel is dat je zelf weinig hoeft te doen, dat snap ik. De nadelen zijn wellicht dat het duurder is. Al kan ik niet goed berekenen hoe duur. Ik lees bijvoorbeeld 0,64% voor neutraal en verrekend in de koers. Ik heb wel eens gelezen dat als er veel gehandeld wordt, je dus onder de streep heel veel betaald.
Zijn er andere afwegingen waaraan ik moet denken?

• SjoerdV nl
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online

SjoerdV nl

Be the change.

Nn enhanced en NN enhanced emerging markets.

www.indexfondsenvergelijken.nl

Thank me later.

Hyundai Ioniq Premium EV '17 kopen?

• hostname
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-03 21:34
Het grootste nadeel is inderdaad de kosten. ING rekent 0.40% per jaar aan servicefee, daarboven komt nog de 0.64% aan fondskosten. Totaal 1.04% per jaar dus.

De NN fondsen die @SjoerdV nl al linkte hebben 0.19% totale kosten per jaar.

Dat verschil van 0.85% lijkt misschien niet heel veel, maar het accumuleert. Over 10 jaar scheelt het 12.5% rendement (uitgaande van 5% gemiddeld jaarrendement)!

[Voor 8% gewijzigd door hostname op 24-01-2021 14:53]

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:50

Roozzz

Plus ultra

Verdiep je er alsjeblieft in. Zowel qua kosten en posities tussen zulke fondsen zijn er grote verschillen.
Eerlijk gezegd, als jij bij de ING wil beleggen, zou ik een stuk eerder gaan voor ING Zelf op de beurs met een combi van NT World & EM (en evt small caps). Dat is aanzienlijk goedkoper. En is letterlijk een kwestie van set and forget voor maandelijks inleggen. (+ heel veel meer spreiding dan de NN enhanced optie).
@SjoerdV nl geeft al een heel mooi startpunt voor verdieping :)

• GZFan
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:59
Eigenlijk wil je (een deel) van je geld investeren in iets waar je totaal geen verstand van hebt.
Met beleggen neem je altijd een risico.
Je weet (door er geen verstand van te hebben) niet hoe groot dit risico is.
Dat is gewoonweg niet verstandig.

Er zijn vele vormen van beleggen, verdiep je erin en kies (eventueel) een vorm en partij die bij jouw risicobereidheid past.

Je kan natuurlijk ook een willekeurig fonds bij een willekeurige bank pakken, en daar je geld op inzetten. Maar dan moet je niet achteraf klagen dat het rendement (enorm) tegenvalt.

Sony Ericsson K750i > Sony Ericsson K770i > HTC Hero > HTC Dream > Sony Xperia U > Motorola Moto G 2014 > Xiaomi Mi A1 > Samsung A52s 5G

• SFA
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:37
iAR schreef op zondag 24 januari 2021 @ 14:34:
Ik was eens wat aan het rondkijken wat ik met een deel van mijn spaargeld zou kunnen. Ik stuitte op ING Eenvoudig Beleggen. Je kunt je inleg zelf kiezen + maandelijks bedrag. Een andere vorm van beleggen is al € 25.000 inleg, en dat wil ik niet. Ik wil zeker ook niet zelf aandelen kopen en verkopen. Mijn geld neer leggen bij een bank, die dat voor mij doet: prima.

Ik bankier bij ING, dus dat zou logisch en makkelijk zijn. Als je een en ander uitzet tegenover 'het valt tegen' dan lijkt het risico over een lange periode nog enigszins mee te vallen. Ik zou gaan voor een neutraal fonds.

Maar wat zijn de voordelen, of eigenlijk vooral de nadelen van deze vorm?
Het voordeel is dat je zelf weinig hoeft te doen, dat snap ik. De nadelen zijn wellicht dat het duurder is. Al kan ik niet goed berekenen hoe duur. Ik lees bijvoorbeeld 0,64% voor neutraal en verrekend in de koers. Ik heb wel eens gelezen dat als er veel gehandeld wordt, je dus onder de streep heel veel betaald.
Zijn er andere afwegingen waaraan ik moet denken?
Ik zit een beetje dezelfde vragen. Wat heb je uiteindelijk (niet) gedaan?

ID.4 1ST

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

kamerplant

lekker toch

hostname schreef op zondag 24 januari 2021 @ 14:43:
Het grootste nadeel is inderdaad de kosten. ING rekent 0.40% per jaar aan servicefee, daarboven komt nog de 0.64% aan fondskosten. Totaal 1.04% per jaar dus.

De NN fondsen die @SjoerdV nl al linkte hebben 0.19% totale kosten per jaar.

Dat verschil van 0.85% lijkt misschien niet heel veel, maar het accumuleert. Over 10 jaar scheelt het 12.5% rendement (uitgaande van 5% gemiddeld jaarrendement)!
Dit is het voornamelijkste punt ja. Het is een vrij dure vorm, terwijl het niet meer zekerheid teruggeeft. Via je bank beleggen is dus met name interssant als het bedrag niet zo hoog is.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:00
kamerplant schreef op zondag 9 januari 2022 @ 16:31:
[...]

Dit is het voornamelijkste punt ja. Het is een vrij dure vorm, terwijl het niet meer zekerheid teruggeeft. Via je bank beleggen is dus met name interssant als het bedrag niet zo hoog is.
Bij ING kun je ook Zelf Beleggen op de Beurs als product kiezen. Als je dan voor NT beleggingsfondsen kiest (desnoods alleen NT World voor ultieme eenvoud) dan heb je net zo'n simpele oplossing tegen lagere kosten.

• iAR
  • Niet online
SFA schreef op zondag 9 januari 2022 @ 16:06:
Ik zit een beetje dezelfde vragen. Wat heb je uiteindelijk (niet) gedaan?
Door omstandigheden heb ik eigenlijk nog niets gedaan... ik merk ook wel dat opmerkingen "verdiep je er in" lastig zijn. Dat probeerde ik hier dus te doen ;)

Ik vind het ingewikkeld. Zelf beleggen is niets voor mij: ik heb er te weinig verstand van en ik wil er niet mee bezig zijn. Beheerd beleggen lijkt me toch verder prima!?
De website die @SjoerdV nl is al al lastig, ik vind er voornamelijk zelf beleggen opties tussen.
Gezien mijn spaargeld en leeftijd wil ik graag nu instappen voor 20 jaar. Ik heb bijvoorbeeld ook eea doorgesproken met een gesprek bij mij bank, nu is wel het moment.

Als ik het even terugbreng naar de essentie: ik ben denk ik een beetje bang voor de (onzichtbare) kosten. Ik kan me een verhaal herinneren waar banken heel veel beurstransacties deden en je je dus blauw betaalde aan fees. Ik vraag me dus steeds af: als ik nu beheer beleggen neem: wordt ik er dan beter van of wordt de bank er vooral beter van? Noem het een soort woekerpolis-trauma of zo. De opmerking van @hostname is/was me helder. Dat zijn de zichtbare kosten (en die verschillen inderdaad veel!)

@kamerplant waarom is via de bank beleggen gunstig als het bedrag niet zo hoog is? En wat is hoog? 10.000? 50.000? En het gaat mij overigens niet om de zekerheid. Het gaat mij er meer om dat ik het niet zelf hoef te doen.
Noem het naief maar sparen levert niets op. Beleggen met een rendement van 5% is dus al gunstiger.

[Voor 10% gewijzigd door iAR op 10-01-2022 08:29]

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:17

de Peer

under peer review

iAR schreef op maandag 10 januari 2022 @ 08:27:
[...]

Door omstandigheden heb ik eigenlijk nog niets gedaan... ik merk ook wel dat opmerkingen "verdiep je er in" lastig zijn. Dat probeerde ik hier dus te doen ;)

Ik vind het ingewikkeld. Zelf beleggen is niets voor mij: ik heb er te weinig verstand van en ik wil er niet mee bezig zijn. Beheerd beleggen lijkt me toch verder prima!?
De website die @SjoerdV nl is al al lastig, ik vind er voornamelijk zelf beleggen opties tussen.
Gezien mijn spaargeld en leeftijd wil ik graag nu instappen voor 20 jaar. Ik heb bijvoorbeeld ook eea doorgesproken met een gesprek bij mij bank, nu is wel het moment.

Als ik het even terugbreng naar de essentie: ik ben denk ik een beetje bang voor de (onzichtbare) kosten. Ik kan me een verhaal herinneren waar banken heel veel beurstransacties deden en je je dus blauw betaalde aan fees. Ik vraag me dus steeds af: als ik nu beheer beleggen neem: wordt ik er dan beter van of wordt de bank er vooral beter van? Noem het een soort woekerpolis-trauma of zo. De opmerking van @hostname is/was me helder. Dat zijn de zichtbare kosten (en die verschillen inderdaad veel!)

@kamerplant waarom is via de bank beleggen gunstig als het bedrag niet zo hoog is? En wat is hoog? 10.000? 50.000? En het gaat mij overigens niet om de zekerheid. Het gaat mij er meer om dat ik het niet zelf hoef te doen.
Noem het naief maar sparen levert niets op. Beleggen met een rendement van 5% is dus al gunstiger.
Nogmaals, ga gewoon voor de NT fondsen bij ING zelf beleggen.
Je hoeft dan verder nergens naar om te kijken en het is zo ongeveer het goedkoopste van Nederland qua kosten, voor de spreiding die je krijgt.

Beheerd beleggen is gewoon zonde, ga voor passief beleggen.

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• SFA
Rukapul schreef op zondag 9 januari 2022 @ 17:00:
[...]

Bij ING kun je ook Zelf Beleggen op de Beurs als product kiezen. Als je dan voor NT beleggingsfondsen kiest (desnoods alleen NT World voor ultieme eenvoud) dan heb je net zo'n simpele oplossing tegen lagere kosten.
Klinkt goed maar welke kosten maak je dan? Heb je een link?

ID.4 1ST

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:46

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

SFA schreef op maandag 10 januari 2022 @ 12:39:
[...]

Klinkt goed maar welke kosten maak je dan? Heb je een link?
Dat is te vinden in de link die eerder is gepost: https://www.indexfondsenvergelijken.nl/
Klik op Details voor de berekening van fondskosten en eventuele transactiekosten.

Je ziet ook duidelijk dat ABN/Rabo/ING allemaal in die lijst staan met dezelfde producten: Northern Trust World + EM + SC.

Om het simpel te houden: zowel de ABN, Rabo als ING maken het voor je mogelijk om hetzelfde fonds aan te kopen. Alleen Meesman is een vreemde eend in de bijt, omdat die hun eigen fonds hebben, die niet verhandelbaar is bij andere bedrijven.

Maar voor de Northern Trust fondsen hoef je alleen te kijken welke bank het voordeligste is qua kosten, je krijgt namelijk bij allemaal hetzelfde (basis)rendement. Extra kosten snoepen dan van je rendement.

[Voor 45% gewijzigd door Jeroenneman op 10-01-2022 12:51]

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 06:40
@iAR ik laat het geld beleggen bij de ING. Ik heb weinig verstand van beleggen en ik wil er ook zo min mogelijk tijd aan kwijt zijn. Dat stuk gemak betaal je voor in de vorm van servicekosten. Voor de een is dat een no-go, voor de ander prima. Vooral kiezen wat zelf bij je past.

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 24-03 16:57
Prima als je het laat beleggen door ING, maar die extra kosten kunnen je 20/30 jaar zomaar >10k aan rendement schelen.

En zoveel stelt het kopen van de NT-fondsen echt niet voor.

• sjtienuh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23-03 16:54
Ook ik beleg via eenvoudig beleggen, vorig jaar een rendement van een 12% gehad, opzich toch heel netjes tov de 0,1% rente op de spaarrekening. Van dit bedrag zijn de kosten al afgeschreven.

Ik ben wat dat betreft tevreden en snap goed dat het rendement hoger had kunnen zijn

• Jwlb
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:16
Wil je helemaal niks doen, dan kan je nog kijken naar Meesman. Deze maken gebruik van de NT fondsen en ontzorgen helemaal. Enige wat je doet is je registeren en je inleg bepalen. De rest doen zij.

En qua prijs een stuk aantrekkelijker dan beheerd beleggen bij de grootbank.

[Voor 17% gewijzigd door Jwlb op 10-01-2022 13:13]

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:33
Jwlb schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:09:
Wil je helemaal niks doen, dan kan je nog kijken naar Meesman. Deze maken gebruik van de NT fondsen en hebben ontzorgen helemaal. Enige wat je doet is je registeren en je inleg bepalen. De rest doen zij.
Ik was verbaasd dat nog niemand deze genoemd had! Dat ING product is geen rotzooi, maar met minimale extra effort (even de meesman site lezen) bereik je ook jouw doel met stuk lagere kosten.

Een stap daarna is zelf de fondsen kiezen, maar ik snap dat dat 1 stapje te ver kan zijn. (En kan altijd later nog :) )

• SFA
overhyped schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:15:
[...]

Ik was verbaasd dat nog niemand deze genoemd had! Dat ING product is geen rotzooi, maar met minimale extra effort (even de meesman site lezen) bereik je ook jouw doel met stuk lagere kosten.

Een stap daarna is zelf de fondsen kiezen, maar ik snap dat dat 1 stapje te ver kan zijn. (En kan altijd later nog :) )
@Jwlb en @overhyped thanks, dit gaat hem worden denk ik zo!

ID.4 1ST

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:47
Het probleem bij dergelijke banken is dat ze graag particulier geld ophalen maar daar niks tegenover zetten. En wanneer ze een goede belegger hebben wordt die weg gepromoot. Ik heb dit zelf tweemaal meegemaakt bij meneer ABN en een keer bij de Rabo (de laatste ben ik volledig weggegaan). Daarnaast rekenen ze ook nog eens in verhouding forse tarieven terwijl ze, zoals gezegd weinig doen.

Mijn ervaringen met Robeco (ook deels van Rabo overigens) is beduidend beter, fatsoenlijke service, intresse in wat ik wil en qua rendement vrij aardig.

Echter... uiteindelijk kun je ook zelf makkelijk via Bink in een paar ETF's terecht en je daarmee passief opstellen. Volgens mij kan zelfs Bink voor jou beleggen maar ook die rekenen forse tarieven.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:00
Deze reactie gaat compleet voorbij aan de situatie en wensen van topicstarter.
Het probleem bij dergelijke banken is dat ze graag particulier geld ophalen maar daar niks tegenover zetten.
Dat is niet waar. De genoemde ING Eenvoudig Beleggen of ING Zelf Beleggen zijn in de basis prima producten met een fatsoenlijke verhouding tussen dienst en kosten.
En wanneer ze een goede belegger hebben wordt die weg gepromoot. Ik heb dit zelf tweemaal meegemaakt bij meneer ABN en een keer bij de Rabo (de laatste ben ik volledig weggegaan). Daarnaast rekenen ze ook nog eens in verhouding forse tarieven terwijl ze, zoals gezegd weinig doen.
Dit gaat over private banking, vermogensbeheer of eventueel actieve huisfondsen. Niet van toepassing hier.
Mijn ervaringen met Robeco (ook deels van Rabo overigens) is beduidend beter, fatsoenlijke service, intresse in wat ik wil en qua rendement vrij aardig.

Echter... uiteindelijk kun je ook zelf makkelijk via Bink in een paar ETF's terecht en je daarmee passief opstellen. Volgens mij kan zelfs Bink voor jou beleggen maar ook die rekenen forse tarieven.
Binck is tegenwoordig SAXO en dat is het laatste waar je tegenwoordig wilt beleggen, helemaal wanneer je een eenvoudig oplossing wil.

Eenvoud komt in een aantal vormen:
• geen extra broker/bank
• beleggingsfondsen vs ETFs (vaste prijs bij eerste)
• automatische afhandeling (automatische incasso + inleg vs handmatig overschrijven en inleggen)
• minimalisering financiele waardes (eenmalige keuze voor product met vast risicoprofiel vs paraplufonds met vaste verhouding vs aantal fondsen/ETFs)

Voor allemaal zijn prima kosteneffectieve oplossingen, maar topicstarter moet zijn eisen bepalen.

Uiteindelijk is het beter om te beginnen met beleggen dan het blijven uitstellen omdat er een paar mensen op een forum blijven smijten met 'hoge kosten' terwijl het om de kleine verschillen tussen de goedkopere opties gaat. Het verschil tussen goed genoeg en perfect.

• iAR
  • Niet online
Carfanatic schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:04:
Prima als je het laat beleggen door ING, maar die extra kosten kunnen je 20/30 jaar zomaar >10k aan rendement schelen.

En zoveel stelt het kopen van de NT-fondsen echt niet voor.
Maar als je dus zelf niet wilt aan- en verkopen is dat het misschien wel waard! Niet lullig bedoelt, maar als iemand vraag om een goed brood is het antwoord toch ook niet: zelf bakken is heel simpel en eenvoudig en goedkoper?

@sjtienuh mag ik vragen via welke bank?

@Jwlb @overhyped ik kan me voorstellen dat de bekende grootbanken vertrouwder aanvoelen. Ik ga eens lezen. Maar ik neem aan dat dit min of meer toch hetzelfde is als dat beheerd beleggen bij bijvoorbeeld ING. Maar dan wellicht iets goedkoper.

• sjtienuh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23-03 16:54
iAR schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:30:
[...]

Maar als je dus zelf niet wilt aan- en verkopen is dat het misschien wel waard! Niet lullig bedoelt, maar als iemand vraag om een goed brood is het antwoord toch ook niet: zelf bakken is heel simpel en eenvoudig en goedkoper?

@Jwlb @overhyped ik kan me voorstellen dat de bekende grootbanken vertrouwder aanvoelen. Ik ga eens lezen. Maar ik neem aan dat dit min of meer toch hetzelfde is als dat beheerd beleggen bij bijvoorbeeld ING. Maar dan wellicht iets goedkoper.
Tuurlijk mag je vragen via welke bank, ik heb dit zelf via ING lopen. Ik vind het juist wel prettig om het op deze manier te doen, ja de kosten zijn hoger als dat je zelf alles regelt. Maar dat neem ik op de koop toe.
Heb vanuit een adviseur vernomen dat de ING fondsen het best goed doen.

• overhyped
iAR schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:30:
[...]

Ik heb zelf NT fondsen via ABN. Het belangrijkste verschil is actief, of passief beleggen. Meesman, of de juiste mix van NT world, is passief: je volgt zo breed mogelijk de wereld economie.

Beheerd beleggen is, zoals de naam al zegt: beheerd. Dus actief, ergo meer kosten.

Ik geloof niet dat op langere termijn een fondsbeheerder de index verslaat, dus daarom kies ik voor passief beleggen, tegen de laagste kosten. Ik was klant bij meesman, maar mijn eigen bank is net iets goedkoper.

• Gaaiz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23-02 19:38
Goedemorgen,
Ook ik heb interesse in beleggen, en dacht bijna rond te zijn. N.a.v. onder andere dit topic dacht ik te beleggen in de Northern Trust fondsen. Nu zie ik wel wat de betere combinaties zijn via de tip https://www.indexfondsenvergelijken.nl/, maar hoe dit gekozen moet worden is mij niet geheel duidelijk.
Ik zie via de site dat een combinatie van NT World + NT EM verstandig is, maar hoe vertaal ik dit naar bijvoorbeeld onderstaande keuzes?

NT World Small Cap Low Carbon UCITS Fund
ISIN Code NL0013552078
Northern Trust EM Custom ESG Eq Idx Fund
ISIN Code NL0011515424
Northern Trust Eur Custom Eq Index Fund
ISIN Code NL0011400346
Northern Trust Europe Equity Index Fund
ISIN Code NL0012061329
Northern Trust World Custom Index Fund
ISIN Code NL0011225305

Ik zie twee varianten van Northern Trust World. Is de bovenste dan bijvoorbeeld simpelweg een milieuvriendelijke variant?

• VanRoyal
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Als je puur kijkt naar indexfondsenvergelijken dan hebben ze het over 3 fondsen:

NT World: Northern Trust World Custom ESG Equity Index UCITS FGR Feeder Fund
ISIN NL0011225305

NT EM: Northern Trust Emerging Markets Custom ESG Equity Index UCITS FGR Fund
ISIN NL0011515424

NT SC: Northern Trust World Small Cap ESG Low Carbon Index FGR Feeder Fund
ISIN NL0013552078

De bovenste variant in jouw lijst is dus het Small Caps fonds. Als jij NT World en NT EM wil dan moet je dus de bovenste twee uit bovenstaand lijstje hebben.

[Voor 10% gewijzigd door VanRoyal op 13-01-2022 12:08]

• Gaaiz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23-02 19:38
Bedankt voor je antwoord. Goh.. ik zie nu pas dat al die informatie bij het openklappen van "Portefeuille" makkelijk in te zien is. Mijn excuses.
Ik ga mij nog even verdiepen in de verschillen van deze drie fondsen, en of er een (groot) verschil is in investeringen m.b.t. het klimaat. Dat is denk ik het enige waar ik qua beleggen een beetje rekening mee wil houden.

• staxas
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 23-03 13:18
Dan is het handig om dit even te lezen: https://www.cfainstitute.org/en/research/esg-investing

Dat er in de NT fondsen de afkorting ESG voorkomt is een goed teken dat dit fondsen zijn die (enigzins) rekening houden met o.a. het klimaat.

• flyingdutchboy
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 24-03 20:35
je zou kunnen kiezen voor een combi. Zelf beleggen als het om brede, wereldwijde fondsen gaat of trackers waar je verder weinig omkijken naar hebt. Daarnaast een deel beheerd voor bv Volatiele sectoren, small caps etc. Hier is van belang dat je een goede beheerder hebt, die goed geinformeerd is / blijft en snel handelt. Meer risico, maar met een alerte beheerder een grote kans de index te verslaan

• Willemhubers
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 24-03 17:51
Gaaiz schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 12:10:
Bedankt voor je antwoord. Goh.. ik zie nu pas dat al die informatie bij het openklappen van "Portefeuille" makkelijk in te zien is. Mijn excuses.
Ik ga mij nog even verdiepen in de verschillen van deze drie fondsen, en of er een (groot) verschil is in investeringen m.b.t. het klimaat. Dat is denk ik het enige waar ik qua beleggen een beetje rekening mee wil houden.
Beleggen in de NN fondsen (NL0012125736 voor world) via Fitvermogen is mogelijk interessant als je klimaat een factor vindt. Ze voeren een strenger ESG uitsluiting beleid dan bijvoorbeeld NT (35% ESG uitsluiting voor NN in plaats van de 5% van NT).

• overhyped
flyingdutchboy schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 17:11:
Meer risico, maar met een alerte beheerder een grote kans de index te verslaan
Je schrijft: ‘soms een paar jaar meer rendement, maar op langere termijn vooral goed voor het fonds’ wel op een erg vreemde manier ;)

• staxas
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 23-03 13:18
Detail voor het fitvermogen world fonds: emerging markets worden hier niet in meegenomen. Het advies is dan ook 88% in het world fonds te beleggen en 12% in het fonds met dezelfde titel + Em Markets (emerging markets). Dan heb je een volledige marktdekking.

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:23
sjtienuh schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:07:
Ook ik beleg via eenvoudig beleggen, vorig jaar een rendement van een 12% gehad, opzich toch heel netjes tov de 0,1% rente op de spaarrekening. Van dit bedrag zijn de kosten al afgeschreven.

Ik ben wat dat betreft tevreden en snap goed dat het rendement hoger had kunnen zijn
Het ING fonds laat anders in januari niet veel rozengeur en maneschijn zien :p

• SX-Superfly
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:09
de Peer schreef op maandag 10 januari 2022 @ 12:39:
[...]

Nogmaals, ga gewoon voor de NT fondsen bij ING zelf beleggen.
Je hoeft dan verder nergens naar om te kijken en het is zo ongeveer het goedkoopste van Nederland qua kosten, voor de spreiding die je krijgt.

Beheerd beleggen is gewoon zonde, ga voor passief beleggen.
Nog een leek hier.

Ik wilde een Eenvoudig Beleggen rekening openen bij ING maar door dit topic overweeg ik een Zelf op de Beurs rekening. Ik wil het voor minimaal 20 jaar 'vastzetten'.

Als ik eenmalig x bedrag (bijv. 1000) wil inzetten en maandelijks x bedrag (bijv. 100) erbij wil doen, hoe gaat het dan in zijn werk met de NT fondsen? Selecteer je die bijvoorbeeld op een vaste dag per maand? Moet je dat zelf doen? Of kun je instellen dat dit automatisch gaat?

Als ik in de ING beleggen app zoek op NT world dan vind ik bijvoorbeeld alleen 'NT World Small Cap Low Carbon UCITS Fund'. En verder een hele reeks 'Northern Trust' aandelenfondsen (8 verschillende). Wat zijn dan de juiste NT World & EM fondsen waar over gesproken wordt in dit topic?

[Voor 12% gewijzigd door SX-Superfly op 20-01-2022 17:54]

• de Peer

de Peer

under peer review

SX-Superfly schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 17:40:
[...]

Nog een leek hier.

Ik wilde een Eenvoudig Beleggen rekening openen bij ING maar door dit topic overweeg ik een Zelf op de Beurs rekening. Ik wil het voor minimaal 20 jaar 'vastzetten'.

Als ik eenmalig x bedrag (bijv. 1000) wil inzetten en maandelijks x bedrag (bijv. 100) erbij wil doen, hoe gaat het dan in zijn werk met de NT fondsen? Selecteer je die bijvoorbeeld op een vaste dag per maand? Moet je dat zelf doen? Of kun je instellen dat dit automatisch gaat?
Je stelt inderdaad gewoon een maandelijkse kooporder in bijvoorbeeld. Is heel eenvoudig.
Als ik in de ING beleggen app zoek op NT world dan vind ik bijvoorbeeld alleen 'NT World Small Cap Low Carbon UCITS Fund'. En verder een hele reeks 'Northern Trust' aandelenfondsen (8 verschillende). Wat zijn dan de juiste NT World & EM fondsen waar over gesproken wordt in dit topic?
de NT world heet bij ING: Northern Trust World Custom Index Fund
en de EM heet: Northern Trust Custom ESG Eq Idx Fund.

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• SX-Superfly
de Peer schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 18:05:
[...]

Je stelt inderdaad gewoon een maandelijkse kooporder in bijvoorbeeld. Is heel eenvoudig.

[...]

de NT world heet bij ING: Northern Trust World Custom Index Fund
en de EM heet: Northern Trust Custom ESG Eq Idx Fund.
Dankjewel. En die kooporder kun je dus instellen door per maand een X bedrag op NT world en een X bedrag op NT custom te zetten?

En het eenmalige bedrag om mee te starten? Evenredig over beide fondsen verdelen?

• de Peer

de Peer

under peer review

SX-Superfly schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 21:57:
[...]

Dankjewel. En die kooporder kun je dus instellen door per maand een X bedrag op NT world en een X bedrag op NT custom te zetten?
ja, nou eigenlijk doe je 2 maandelijkse inkooporders. 1 voor NT world en 1 voor NT EM
En het eenmalige bedrag om mee te starten? Evenredig over beide fondsen verdelen?
Wat je zelf wilt. Over het algemeen wordt aangeraden om dit in de verhouding 88%-12% te doen, waarbij 88% world is.

• degroot
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ok , door dit draadje ben ik wel tot nieuwe inzichten gekomen. Maar heb toch nog wat vragen.
Momenteel heb ik Rabo beheerd beleggen ( kosten 1,05% ). Het enige wat ik hoef te doen is geld overmaken naar die rekening. Dat gebeurd middels een automatische overschrijving. Verder geen omkijken meer na.

Ik zie inderdaad dat Rabo zelf beleggen een stuk goedkoper is ( zeker op lange termijn ). Ik wil dus omschakelen. Dat kan vrij eenvoudig. Echter zit ik met 1 vraag.
Indien je iedere maand automatisch geld overmaakt naar de Rabo zelf beleggen rekening, kan je dan ook automatische inkoop orders inschieten voor NT World + NT EM? Dan is het proces in principe identiek aan Rabo Beheerd beleggen

www.degroot-it.nl

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
degroot schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 15:09:
Indien je iedere maand automatisch geld overmaakt naar de Rabo zelf beleggen rekening, kan je dan ook automatische inkoop orders inschieten voor NT World + NT EM?
Ja, dat kan.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• J0kerNL
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18:25
degroot schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 15:09:
Ok , door dit draadje ben ik wel tot nieuwe inzichten gekomen. Maar heb toch nog wat vragen.
Momenteel heb ik Rabo beheerd beleggen ( kosten 1,05% ). Het enige wat ik hoef te doen is geld overmaken naar die rekening. Dat gebeurd middels een automatische overschrijving. Verder geen omkijken meer na.

Ik zie inderdaad dat Rabo zelf beleggen een stuk goedkoper is ( zeker op lange termijn ). Ik wil dus omschakelen. Dat kan vrij eenvoudig. Echter zit ik met 1 vraag.
Indien je iedere maand automatisch geld overmaakt naar de Rabo zelf beleggen rekening, kan je dan ook automatische inkoop orders inschieten voor NT World + NT EM? Dan is het proces in principe identiek aan Rabo Beheerd beleggen
Ja, dat is mogelijk. Je kunt periodieke orders aanmaken waarbij geld wordt afgehaald van je betaalrekening, is ook best wel makkelijk. Alleen als je de juiste percentuele allocatie wilt (dus bijvoorbeeld 88/12 world/em), is het wel handig als je jaarlijks balanceert.

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
J0kerNL schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 15:22:
Alleen als je de juiste percentuele allocatie wilt (dus bijvoorbeeld 88/12 world/em), is het wel handig als je jaarlijks balanceert.
Ik gebruik om die verhoudingen een beetje eenvoudig te kunnen checken deze site: https://www.hette.ma/marketcap/

De verhouding bij gebruik van NT fondsen is momentel 89.3/10.7% Ik heb dit voor mezelf "afgerond" naar 90/10 in mijn inleg dit jaar (eerdere jaren zat ik iets aan de andere kant met 85/15). Sowieso vind ik de exacte verhouding van ondergeschikt belang, dus ik herbalanceer niet vaak en eigenlijk alleen via mijn inleg. In principe balanceert de boel zichzelf ook redelijk: als EM het beter doet t.o.v. World, wordt het automatisch een groter deel van mijn portefeuille (het EM-deel groeit dan immers harder). Aangezien de Rabobank transactiekosten rekent, zie ik weinig voordeel in actief herbalanceren (door het een te verkopen en het ander daarmee te kopen) om een exact percentage te handhaven. Tenzij de verhouding echt helemaal uit de pas zou gaan lopen.

[Voor 12% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 21-01-2022 16:05]

• SX-Superfly
Dus als ik het goed begrijp:

Eenmalig 900 euro op NT world en 100 op NT EM om te beginnen (90%/10%). Daarna instellen dat maandelijks 90 euro op NT world gaat en 10 naar NT EM.

En dan voor 2023 kijken of de percentages bijgesteld moeten worden.

En dat 15-20 jaar volhouden.

[Voor 12% gewijzigd door SX-Superfly op 22-01-2022 08:32]

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
SX-Superfly schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 23:49:
Dus als ik het goed begrijp:

Eenmalig 900 euro op NT world en 100 op NT EM om te beginnen (90%/10%). Daarna instellen dat maandelijks 90 euro op NT world gaat en 10 naar NT EM.

En dan voor 2023 kijken of de percentages bijgesteld moeten worden.

En dat 15-20 jaar volhouden.
Dat is hoe ik het van plan ben te doen.

• SX-Superfly
Herko_ter_Horst schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 10:26:
[...]

Dat is hoe ik het van plan ben te doen.
Ik ook. ING beleggen app gedownload. Vanmiddag de rekening openen.

• SX-Superfly
Orders geplaatst. Ze staan onder 'lopend'. Wat is de verwerkingstijd voordat ze 'uitgevoerd' zijn?
En de periodieke orders heb ik beide vanaf 23/1 en worden van de betaalrekening afgeschreven.

Ik heb nu een x bedrag te veel op de beleggingsrekening gezet. Kan ik die kosteloos terugboeken naar de betaalrekening?

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
SX-Superfly schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 14:19:
Orders geplaatst. Ze staan onder 'lopend'. Wat is de verwerkingstijd voordat ze 'uitgevoerd' zijn?
En de periodieke orders heb ik beide vanaf 23/1 en worden van de betaalrekening afgeschreven.
Orders voor NT fondsen worden in principe op T+2 (dus twee dagen na de "geplande" datum) uitgevoerd (alleen op werkdagen en als het geen fondsvakantiedag is). Dus voor een order die je vandaag inlegt, wordt dat in principe woensdag. Wanneer het dan ook daadwerkelijk zichtbaar is in je overzicht, hangt van ING af. Maar ik zou me geen zorgen maken tenzij er over een volle week nog niks veranderd is.
Ik heb nu een x bedrag te veel op de beleggingsrekening gezet. Kan ik die kosteloos terugboeken naar de betaalrekening?
Hoe het bij de ING precies werkt weet ik niet, maar ik zou verwachten dat je gewoon bedragen van je beleggingsrekening kunt overboeken naar je betaalrekening (zowel heen als terug).

[Voor 25% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 22-01-2022 14:49]

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
Wat is de reden dat jullie niet voor bijvoorbeeld fitvermogen met de NN fondsen kiezen? Nog weer een stukje minder kosten.

• de Peer

de Peer

under peer review

Inspired schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 17:18:
Wat is de reden dat jullie niet voor bijvoorbeeld fitvermogen met de NN fondsen kiezen? Nog weer een stukje minder kosten.
Die heeft minder spreiding, en dat is ook belangrijk.
Ik heb overigens allebei: NT fondsen maar ook NN bij fitvermogen.

Met beide maak je geen slechte keuze.

[Voor 5% gewijzigd door de Peer op 22-01-2022 17:21]

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
de Peer schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 17:20:
[...]

Die heeft minder spreiding, en dat is ook belangrijk.
Ik heb overigens allebei: NT fondsen maar ook NN bij fitvermogen.

Met beide maak je geen slechte keuze.
Helder. Maar qua kosten kun je dan ook voor Meesman gaan. Daar is de spreiding nog veel beter.

• de Peer

de Peer

under peer review

Inspired schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 17:28:
[...]

Helder. Maar qua kosten kun je dan ook voor Meesman gaan. Daar is de spreiding nog veel beter.
Dat is waar.

Ik ben zelf alles aan het overzetten naar VTI+VXUS momenteel. NT fondsen en NN bij fitvermogen verkoop ik dan.

• koentjuh
  • Laatst online: 13:45
Inspired schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 17:28:
[...]

Die is sowieso nog flink goedkoper dan ing lijkt het volgens de vergelijkingssite in de tweede post.

Is er een reden dat de meeste voor ing lijken te gaan in dit topic?

• de Peer

de Peer

under peer review

koentjuh schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 19:19:
[...]

Die is sowieso nog flink goedkoper dan ing lijkt het volgens de vergelijkingssite in de tweede post.

ING is goedkoper dan meesman in de meeste gevallen. ING wordt ook (nog) goedkoper naarmate het belegde bedrag groter wordt.

ING heeft geen verkoopkosten. Meesman wel (0.25%). Dat is denk ik niet meegenomen in de vergelijker .

Bij hele lage bedragen in de beginfase is meesman misschien iets goedkoper.

Maar meesman is wel een prima partij hoor.

[Voor 3% gewijzigd door de Peer op 22-01-2022 19:50]

• SX-Superfly
koentjuh schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 19:19:
[...]

Voor mij gemakzucht. Alles onder één dak.

• ArmyOfQueens
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 21-03 23:15
SX-Superfly schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 14:19:

En zijn de orders bij jou inmiddels uitgevoerd?
Ik ben afgelopen maandagavond 24/1 begonnen bij de ING met de NT World en NT EM fondsen, bij mij staan beide orders momenteel nog steeds op lopend.
Misschien ben ik gewoon te snel :P

• SX-Superfly
ArmyOfQueens schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 14:09:
[...]

En zijn de orders bij jou inmiddels uitgevoerd?
Ik ben afgelopen maandagavond 24/1 begonnen bij de ING met de NT World en NT EM fondsen, bij mij staan beide orders momenteel nog steeds op lopend.
Misschien ben ik gewoon te snel :P
Ze zijn gister uitgevoerd. Vanaf zaterdag dus 3 werkdagen. Aandelen worden meteen uitgevoerd, fondsen duurt een paar dagen. Aldus de ING klantenservice.

• degroot
  • Niet online
Ik ben begonnen bij de Rabobank. Zat daar met Rabo Beheerd Beleggen Basis. Maar heb dat dus omgezet naar zelf beleggen. Het is inderdaad zo simpel als @Herko_ter_Horst aangaf. Maandelijks overmaken naar de beleggingsrekening , en automatische kooporders inschieten. Net zo makkelijk dus als beheerd beleggen , nu eens kijken of het rendement net zo goed is ;)

www.degroot-it.nl

• de Peer

de Peer

under peer review

degroot schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 08:57:
Ik ben begonnen bij de Rabobank. Zat daar met Rabo Beheerd Beleggen Basis. Maar heb dat dus omgezet naar zelf beleggen. Het is inderdaad zo simpel als @Herko_ter_Horst aangaf. Maandelijks overmaken naar de beleggingsrekening , en automatische kooporders inschieten. Net zo makkelijk dus als beheerd beleggen , nu eens kijken of het rendement net zo goed is ;)
Het rendement zou iets hoger moeten uitkomen op de lange termijn, vanwege de hoge kosten die je nu niet meer hebt.

• degroot
  • Niet online
Dat klopt inderdaad. Ik heb nu NT World en EM , en zit nog te twijfelen om er smallcaps bij te nemen.
Ik zag dat bij Rabo Beheerd beleggen wel meer dan alleen fondsen werden aangeschaft. Ook obligaties en meerdere zaken. dat zou nog enig verschil in rendement kunnen maken.

www.degroot-it.nl

• SX-Superfly
degroot schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 08:59:
Dat klopt inderdaad. Ik heb nu NT World en EM , en zit nog te twijfelen om er smallcaps bij te nemen.
Ik zag dat bij Rabo Beheerd beleggen wel meer dan alleen fondsen werden aangeschaft. Ook obligaties en meerdere zaken. dat zou nog enig verschil in rendement kunnen maken.
Mooi vergelijkingsmateriaal. Ben benieuwd of het rendement op termijn hoger is dan bij beheerd beleggen.

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-03 14:03

CaDje

Framedrops for life

https://jongbeleggendepodcast.nl/ is een leuke podcast die de basis uitlegt en waarom zelf beleggen een stuk interessanter is dan het door een bank laten doen.

• ArmyOfQueens
SX-Superfly schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 16:04:
[...]

Ze zijn gister uitgevoerd. Vanaf zaterdag dus 3 werkdagen. Aandelen worden meteen uitgevoerd, fondsen duurt een paar dagen. Aldus de ING klantenservice.
Bij mij uiteindelijk gistermiddag rond 16:30.
Dus maandagavond orders geplaatst, donderdagmiddag uitgevoerd.

• degroot
  • Niet online
Hmm... Ik had automatische order ( Rabobank , NT World / EM) met uitvoerdatum de 26e.
Helaas staan deze nog op lopend....Duurt dat altijd zo lang? Gaat er iets anders mis?

www.degroot-it.nl

• SX-Superfly
degroot schreef op maandag 31 januari 2022 @ 13:56:
Hmm... Ik had automatische order ( Rabobank , NT World / EM) met uitvoerdatum de 26e.
Helaas staan deze nog op lopend....Duurt dat altijd zo lang? Gaat er iets anders mis?
Bij ING na de order 3 werkdagen tot verwerking. Ik denk dat jouw order einde middag of morgenochtend verwerkt is.

Orders van fondsen duren langer om te verwerken dan orders van aandelen vertelde ING klantenservice mij. Zal bij Rabo niet anders zijn.

• creator1988
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:33
S&P 500 bestens orders bij de Rabo is meestal binnen een minuut gesettled hier.

• Carfanatic
creator1988 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 18:20:
S&P 500 bestens orders bij de Rabo is meestal binnen een minuut gesettled hier.
NT Fondsen zijn ook een ander produkt dan een ETF of aandeel.

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
degroot schreef op maandag 31 januari 2022 @ 13:56:
Het duurt altijd zo'n 3 dagen. Maar NT heeft ook een hoop dagen waarop orders niet verwerkt worden, door bijvoorbeeld feestdagen. Staat ergens wel een overzicht op hun website (ik wou dat ik er zoveel had).

Ik let daar nooit op, de orders worden uiteindelijk wel uitgevoerd en ik leg automatisch in km er geen omkijken naar te hebben. Dus ik zie het wel verschijnen :)

• degroot
  • Niet online
Ik leg ook maandelijks in ,en verder geen omkjiken meer na.
Maar omdat dit de eerste keer is wilde ik even controleren of het inderdaad goed gaat.
Voorlopig staan ze nog steeds "in de wacht" om uitgevoerd te worden.
Kijk het deze week nog wel even aan.

EDIT: en uitgevoerd!

[Voor 4% gewijzigd door degroot op 01-02-2022 18:48]

www.degroot-it.nl

• NaN
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

Vraagje aan de ING beleggers: Hoe kan ik automatisch elke maand iets inleggen voor "Zelf op de beurs"?

Ik kan dit nergens instellen in de Apps?

• SX-Superfly
NaN schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 18:08:
Vraagje aan de ING beleggers: Hoe kan ik automatisch elke maand iets inleggen voor "Zelf op de beurs"?

Ik kan dit nergens instellen in de Apps?
ING beleggen app > geld op de rekening zetten vanaf je betaalrekening > kopen > zoek wat je wil kopen > bedrag invoeren > en vervolgens periodiek aanvinken.

• NaN
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

SX-Superfly schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 18:12:
[...]

ING beleggen app > geld op de rekening zetten vanaf je betaalrekening > kopen > zoek wat je wil kopen > bedrag invoeren > en vervolgens periodiek aanvinken.
Ik heb de manier (op Reddit) gevonden die ik zocht:
De website van ING is niet erg gebruiksvriendelijk. Ik heb zelf destijds ook even moeten zoeken hoe het in te stellen. Ik denk dat je het op volgende manier nog kunt proberen:

- Zoek het fonds dat je wilt gaat kopen, dus bijv NT World en klik die aan.

- Klik vervolgens op 'Koop', na wat doorklikken kom je in een ordervenster. Hier kun je onderaan de frequentie kiezen.

- Wanneer je hier maandelijks kiest, kun je ook aangeven van welke rekening het bedrag overgeschreven kan worden.

- Voor verdeling van de fondsen heb ik twee aparte maandelijks orders aangemaakt.
Op deze manier wordt het automatisch van mijn betaalrekening afgeschreven, gemak dient de mens!

• Ardana
  • Laatst online: 24-03 22:02

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Titel aangepast, aangezien dit nu beter de lading dekt.

No good deed goes unpunished.

• CM5
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Ik zit te zoeken hoe ik de 88/12 regel kan toepassen in mijn Fitvermogen portefeuille.

Ik kan het niet helemaal relateren aan de hier genoemde fondsen. Zou onderstaande de juiste keuze zijn?
  • 88% NN Global Fund
  • 12% NN Enhanced Index Sustainable Em Markets Eq Fund
Ik zie onderstaande wel staan, maar dat bevat alleen Europa. Ik neem aan dat global een betere spreiding geeft
  • 88% NN Europe Fund
  • 12% NN Emerging Europe Fund
Maar ik neem aan dat global een betere spreiding heeft

• SjoerdV nl
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online

SjoerdV nl

Be the change.

CM5 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 20:56:
Ik zit te zoeken hoe ik de 88/12 regel kan toepassen in mijn Fitvermogen portefeuille.

Ik kan het niet helemaal relateren aan de hier genoemde fondsen. Zou onderstaande de juiste keuze zijn?
  • 88% NN Global Fund
  • 12% NN Enhanced Index Sustainable Em Markets Eq Fund
Ik zie onderstaande wel staan, maar dat bevat alleen Europa. Ik neem aan dat global een betere spreiding geeft
  • 88% NN Europe Fund
  • 12% NN Emerging Europe Fund
Maar ik neem aan dat global een betere spreiding heeft
NN Enhanced Index Sustainable Equity Fund

Die moet je hebben + 12% NN Enhanced Index Sustainable Em Markets Eq Fund

Hyundai Ioniq Premium EV '17 kopen?

• CM5
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Bedankt, dan ga ik daar eens op focussen. Lijkt inderdaad te zijn wat ik zoek.

Toch fijn om het even zeker te weten.

• ArmyOfQueens
Zo'n week of 2 geleden dus begonnen met NT World + NT EM via ING Zelf op de Beurs, toch jammer dat het al meteen (na een plusje vorige week) flink in de min staat :P
Natuurlijk is dit geld voor de langere termijn, maar zou toch leuk zijn om in het begin van groene cijfers te zien :P

• de Peer

de Peer

under peer review

ArmyOfQueens schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 08:57:
Zo'n week of 2 geleden dus begonnen met NT World + NT EM via ING Zelf op de Beurs, toch jammer dat het al meteen (na een plusje vorige week) flink in de min staat :P
Natuurlijk is dit geld voor de langere termijn, maar zou toch leuk zijn om in het begin van groene cijfers te zien :P
Juist niet, zo leer je er een beetje mee omgaan. En in je opbouwfase een crash zou perfect zijn.

• NaN
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

ArmyOfQueens schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 08:57:
:D ik weet precies wat je bedoeld! Het begon zo leuk, maar op zich steeds nog steeds in het groen. (Ook eind januari begonnen)

Ah nee! Net even gekeken... Nog iets meer gezakt... Nu in de rode cijfers :(

[Voor 6% gewijzigd door NaN op 09-02-2022 09:18]

• NaN
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

Oeps

[Voor 101% gewijzigd door NaN op 09-02-2022 09:17]

• DeadKennedy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:15
NaN schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 09:11:
[...]

:D ik weet precies wat je bedoeld! Het begon zo leuk, maar op zich steeds nog steeds in het groen. (Ook eind januari begonnen)

Ah nee! Net even gekeken... Nog iets meer gezakt... Nu in de rode cijfers :(
Het is wel gevaarlijk om hier zo'n negatief gevoel bij te hebben.

Een vriend van mij liet zich door deze emotie leiden en kocht lekker bij toen het "goed" ging (elke maand hogere prijzen en dus "winst"). Toen de prijzen daalden was de lol er voor hem van af (want "minder winst") en stopte hij met bijkopen. Gevolg: zijn gemiddelde aankoopprijs is stúkken hoger dan de mijne.

Tip dus: als je het niet kan laten om toch te kijken hoe het gaat (in plaats van maandelijks inleggen en niet meer aan denken), probeer het dan altijd positief te zien. Hogere prijs = Nice! Winst! Lagere prijs = Nice! Aandelen kopen met korting!

Ryzen 3700X, EVGA RTX 3080, 32GB PC3200 DDR4, 2TB NVMe, LG48CX 120HZ OLED & 165Hz IPS 1440p

• NaN
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

@DeadKennedy Dat negatieve gevoel valt wel mee hoor! Ik wist waar ik aan begon!

• RoD
  • Niet online

RoD

DeadKennedy schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 09:23:
[...]

Het is wel gevaarlijk om hier zo'n negatief gevoel bij te hebben.

Een vriend van mij liet zich door deze emotie leiden en kocht lekker bij toen het "goed" ging (elke maand hogere prijzen en dus "winst"). Toen de prijzen daalden was de lol er voor hem van af (want "minder winst") en stopte hij met bijkopen. Gevolg: zijn gemiddelde aankoopprijs is stúkken hoger dan de mijne.

Tip dus: als je het niet kan laten om toch te kijken hoe het gaat (in plaats van maandelijks inleggen en niet meer aan denken), probeer het dan altijd positief te zien. Hogere prijs = Nice! Winst! Lagere prijs = Nice! Aandelen kopen met korting!
Ik herken dat ook wel. Gelukkig ben ik in januari vorig jaar begonnen, dus ik had steeds hoger oplopende groene getalletjes :) Maar dit is des te meer reden voor mij om een vaste maandelijkse inleg te hebben waar ik vanaf blijf. Ik verdiep mij verder niet in de markt, dus ik zou ongetwijfeld domme beslissingen nemen.

• SX-Superfly
RoD schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 09:44:
[...]

Ik herken dat ook wel. Gelukkig ben ik in januari vorig jaar begonnen, dus ik had steeds hoger oplopende groene getalletjes :) Maar dit is des te meer reden voor mij om een vaste maandelijkse inleg te hebben waar ik vanaf blijf. Ik verdiep mij verder niet in de markt, dus ik zou ongetwijfeld domme beslissingen nemen.
Heb je sinds januari vorig jaar de percentages van je inzet nog aangepast voor NT world en NT EM? Of ook dit gewoon laten staan?

• RoD
  • Niet online

RoD

SX-Superfly schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 23:16:
[...]

Heb je sinds januari vorig jaar de percentages van je inzet nog aangepast voor NT world en NT EM? Of ook dit gewoon laten staan?
Nee dat heb ik niet aangepast. De verhoudingen zijn nu ietsje anders dan toen ik de automatische inleg heb ingesteld, maar daar maak ik me niet zo druk om. Mocht het ooit nog eens behoorlijk veranderen qua verhouding, dan kijk ik er wel weer naar. Maar voor een paar procent laat ik het gewoon gaan.

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:06
Maak je plan, volg je plan en laat je niet gek maken door stijgende of dalende koersen. In de begin jaren maakt dat ook niet zoveel uit. Belangrijker is om je inkomsten te verhogen en/of je uitgaven te verlagen en je inleg te verhogen. Rendement komt later wel en zal gemiddeld genomen wel positief uit pakken als het verleden een goede indicatie is voor de toekomst. 🙂

[Voor 5% gewijzigd door Torgo op 20-02-2022 11:28]

• noslen
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 24-03 23:38
Als het goed is, dan is passief beleggen ontzettend saai voor je. Ik kijk slechts af en toe nog

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18:04
SjoerdV nl schreef op zondag 24 januari 2021 @ 14:38:
Nn enhanced en NN enhanced emerging markets.

www.indexfondsenvergelijken.nl

Thank me later.
Is er ergens ook een mooi overzicht van ETFs te vinden? Welke ETFs worden door jullie veel gebruikt?

• devices
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 18-03 21:47
Citroentjuh schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 09:39:
[...]

Is er ergens ook een mooi overzicht van ETFs te vinden? Welke ETFs worden door jullie veel gebruikt?
De link in jouw quite geeft eigenlijk wel een goed overzicht van de veelgebruikte fondsen. Als ik op tweakers af ga, zijn de Northern Trust (NT) fondsen van world, emerging markets en mogelijk small caps de meest gebruikte. Ik gebruik zelf https://de.extraetf.com/etf-portfolio, omdat ik in Duitsland woon, maar je kunt hier verschillende portfolio's vinden en ook individuele ETFs. Hou het simpel en gebruik de link in jouw quote. Ik had zelf de drie NT fondsen bij de ABN omdat ik daar toevallig zat.

• Citroentjuh
devices schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 10:24:
[...]

De link in jouw quite geeft eigenlijk wel een goed overzicht van de veelgebruikte fondsen. Als ik op tweakers af ga, zijn de Northern Trust (NT) fondsen van world, emerging markets en mogelijk small caps de meest gebruikte. Ik gebruik zelf https://de.extraetf.com/etf-portfolio, omdat ik in Duitsland woon, maar je kunt hier verschillende portfolio's vinden en ook individuele ETFs. Hou het simpel en gebruik de link in jouw quote. Ik had zelf de drie NT fondsen bij de ABN omdat ik daar toevallig zat.
Dank voor je reactie! Ik ben nog heel erg beginnend op dit gebied, heb wel veel ingelezen. Maar ik dacht dat die NT fondsen geen ETFs zijn of klopt dat niet?

• de Peer

de Peer

under peer review

Citroentjuh schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 10:42:
[...]

Dank voor je reactie! Ik ben nog heel erg beginnend op dit gebied, heb wel veel ingelezen. Maar ik dacht dat die NT fondsen geen ETFs zijn of klopt dat niet?
Klopt dat zijn fondsen. Maar dat maakt verder niet zo heel veel uit.

• devices
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 18-03 21:47
Citroentjuh schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 10:42:
[...]

Ik gebruik het inderdaad foutief door elkaar. Dit zijn fondsen die een index tracken ipv ETFs die verhandelbaar zijn. Zover ik begrijp is het onderliggende concept hetzelfde.

• Citroentjuh
Dank voor jullie antwoorden! Ik dacht dat een ETF iets voordeliger zou zijn dan fondsen omdat je minder kosten hebt en vaker kan verhandelen. Maar ik lees hier dat iedereen in NT fondsen zit dus neem dan aan dat dat niet voor niets is. Ik hoor iedereen overal over die NT fondsen maar hoor geen voorbeelden van goede ETFs dus daar was ik naar op zoek. Maar misschien zijn die NT fondsen gewoon de beste keuze?

• de Peer

de Peer

under peer review

Citroentjuh schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 14:54:
Dank voor jullie antwoorden! Ik dacht dat een ETF iets voordeliger zou zijn dan fondsen omdat je minder kosten hebt en vaker kan verhandelen. Maar ik lees hier dat iedereen in NT fondsen zit dus neem dan aan dat dat niet voor niets is. Ik hoor iedereen overal over die NT fondsen maar hoor geen voorbeelden van goede ETFs dus daar was ik naar op zoek. Maar misschien zijn die NT fondsen gewoon de beste keuze?
Is inderdaad een goede, zo niet 1 van de beste keuzes binnen Europa.

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17:51
Citroentjuh schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 14:54:
Er zijn een hoop aanbieders en ook een aantal die prima fondsen of etf's aanbieden. Vanguard wordt bijvoorbeeld ook veel gekozen (vwrl). En er zijn ook verschillende sites waar de diverse belangrijke etf's worden vergeleken.

Belangrijkste verschillen zitten in het aantal bedrijven waarin wordt belegd en vooral in hoe de geografische spreiding is. Sommige zitten bv met een overgewicht in de VS, of met juist heel weinig in ontwikkelende landen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ejet
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21-03 12:00
Hallo allen, ik zit eens die nothern thrust fondsen te bekijken, en het valt me op dat de uitstap vergoeding 1% en 2% is, maximaal:

https://www.northerntrust...-fund-class-a-kiid-nl.pdf

Is er al eens iemand uitgestapt daar? En is dit beetje vergelijkbaar met andere fondsen? Ik vind het best veel geld namelijk, of is het penny wise pound foolish?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004

Zenix

BOE!

Ik heb ze verkocht bij de Rabobank een tijd geleden, maar geen 1% aan kosten gehad.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

ejet schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 20:43:
Hallo allen, ik zit eens die nothern thrust fondsen te bekijken, en het valt me op dat de uitstap vergoeding 1% en 2% is, maximaal:

Is er al eens iemand uitgestapt daar? En is dit beetje vergelijkbaar met andere fondsen? Ik vind het best veel geld namelijk, of is het penny wise pound foolish?
In de praktijk worden deze niet in rekening gebracht volgens mij. Maar lastig te vinden hoe dit precies zit.

Er staat ook dat dit het maximale bedrag is dat in rekening gebracht zou kunnen worden. Blijkbaar is het aan de bank om dit al dan niet te doen

[Voor 8% gewijzigd door de Peer op 24-05-2022 20:57]

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
In een (drie jaar oud) bericht op Reddit kwamen die kosten ook ter sprake, zie https://www.reddit.com/r/...uitstap_en_andere_kosten/ .

• OrganicIron
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12-03 10:33
Wat een mooi topic dit, een boel informatie om me op weg te helpen! Net als TS heb ik een ING rekening en kwam ik via via op de ING eenvoudig beleggen site terecht. :) Ik heb een beetje financiele speelruimte en kan 1000 inleggen en daarna 100E per maand toevoegen. Geen mega bedragen, maar je moet ergens beginnen en ik wil alleen inleggen wat ik ook kan missen.

Na het lezen van o.a. deze thread, neig ik ook naar ING zelf beleggen met de combi van NT World & NT EM. Als ik kijk naar de performance van het afgelopen jaar van de NT funds, dan vertoond dat gelijkenissen met de wereldeconomie, niet best. :+

Mijn dilemma: Loont het om nu in te stappen, of kan ik beter op een spaarrekening sparen met de garantie van 0% en als de wereld weer tot rust komt met een groter bedrag instappen?

NT World performance
NT EM performance

• Carfanatic
Mijn dilemma: Loont het om nu in te stappen, of kan ik beter op een spaarrekening sparen met de garantie van 0% en als de wereld weer tot rust komt met een groter bedrag instappen?
De beste tijd om een boom te planten was 20 jaar geleden. De op één na beste tijd is nu.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Wat @Carfanatic zegt.
Je kiest voor indexfondsen en gaat prijsmiddelen. Je beperkt daarmee al de invloed van koersschommelingen.
Time in the market beats timing the market, zeker met die strategie.

Hey, pssssst! Wanna buy some stuf? | Opel Vectra C GTS 1.8 '06 | Honda CBR600F '97 | Honda Magna V30 '85

• Herko_ter_Horst
  • Niet online

Pagina: 1 2 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee