Vraag

• dennislittle
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-10-2022
Mijn vraag

Wij zijn ons aan het oriënteren op zonnepanelen maar krijgen wat verschillende adviezen ik ben erg benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken. De oriëntatie van het dak op foto1 is zuidwest. Op foto 2 zie je het zich vanuit ons huis op het bod wat achter ons huis ligt. Als je op zonneatlas kijkt wordt weergegeven dat het dak niet super geschikt is maar als je partijen laten komen komen ze met voorstellen tot 12 panelen maar ik vraag me af wat realistisch is.

Achtergrond informatie
- Ons verbruik is ongeveer 2800 kWh per jaar met 2 opgroeiende kinderen dus het verbruik zal nog wel wat gaan stijgen de komende jaren.
- Voorstel van een van de verkopers die is langsgeweest is om 11 panelen te plaatsen. 5 op platdak (bij de lichtstraat), 3 a 4 voor de dakkapel en 2 a 3 op de dakkapel. Vooral over platte daken en dakkapellen hoor je wisselende adviezen.
- Wat gaat de invloed zijn van het bos wat achter ond huis staat?
Er zijn eventueel nog plannen om een dakkapel te plaatsten zoals bi de buren en daar panelen op te plaatsen.
- Afmetngen dak: Het dak is 6m breed en de helling is ongeveer 34 % volgens de dakkapel maker
- Op foto 4 zie je een voorbeeld van het legplan van een van de leveranciers.

Foto1

Foto2
.

Foto3

Foto4

[Voor 42% gewijzigd door dennislittle op 26-01-2021 11:27]

Alle reacties

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:23
Kun je een startpost maken met meer info?
Er zijn tenminste luchtfoto's met het noorden boven nodig. En nog andere info.

Voor inspiratie:
Zonnepanelen legplan feedback gevraagd
of
Advies voor renovatie NW dak zonnepanelen

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• dennislittle
De startpost is aangepast. Als er nog vragen zijn die van belang zijn die ik moet beantwoorden ga ik hier graag op in en vl ik de openingspost verder aan.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02:26
je adres is zichtbaar op de foto, zou ik even zwart maken :)

• busscherski
- Voorstel van een van de verkopers die is langsgeweest is om 11 panelen te plaatsen. 5 op platdak (bij de lichtstraat), 3 a 4 voor de dakkapel en 2 a 3 op de dakkapel. Vooral over platte daken en dakkapellen hoor je wisselende adviezen.
We weten nog niet wat er precies past op dat dak.
Kun je de lengte en breedte van het dak meten? En je favoriete legplan?
AUijtdehaag in "Legplan zonnepanelen Huize Leut"
- Wat gaat de invloed zijn van het bos wat achter ond huis staat?
Op het moment dat de foto's gemaakt zijn was er flink schaduw.
Het lijkt me dat de schaduw in de zomer een stuk minder is toch?
Uiteraard kost het wel opbrengst, maar als je niet veel teveel betaald verdien je het wel in een acceptabele termijn terug.
Er zijn eventueel nog plannen om een dakkapel te plaatsten zoals bi de buren en daar panelen op te plaatsen.
Op de foto lijkt het of je al een dakkapel hebt. Of praat je nu over de noordoost kant? Daar kan namelijk ook PV op. Wat is de helling van dat dak?

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02:26
twain4me schreef op maandag 25 januari 2021 @ 13:39:
je adres is zichtbaar op de foto, zou ik even zwart maken :)
Ik heb daardoor wel even rond kunnen kijken :$ , en zag dat je N-O dak bijna ideaal is voor een "noord" dak

Ik neem aan dat je bedoeld dat je daar eventueel een dakkapel gaat plaatsen? aangezien je die in de achtertuin al hebt ;)

Als ik een schatting moet maken lijkt het een dak van rond de 40 graden

dat wil zeggen een opbrengst van ongeveer 75 % waar de ZW kant 95% (tov van zuid) kan halen maar je hebt als ik het kan inschatten echt serieus schaduw. en door die schaduw moet je duurdere oplossingen plaatsen. (micro omvormers oid ) en je hebt gewoon minder zon het zou zomaar kunnen dan NO het beter gaat doen voor minder geld

de wisselende adviezen voor plaatsen op een dakkapel komen met name voort uit de zeer beperkte overdimensionereing die doorgaans voor die dakjes gelden. maar er zijn oplossingen die weinig tot geen gewicht toevoegen of op een manier die niet zo heel veel nadelen heeft. op een oude krakkemikkerige dakkapel zou ik het niet snel doen. bij je nieuwe dakkapel kan je er rekening mee laten houden dan is het hoe dan ook geen probleem. Om te voldoen aan de vergunningsvrije regels moeten panelen doorgaans wel heel erg plat liggen (anders wordt de verplichte afstand tot de rand te groot)

veder sluit ik mij bij @busscherski aan, meer info ;)

[Voor 7% gewijzigd door twain4me op 25-01-2021 19:11]

• dennislittle
@busscherski @twain4me

De dakkapel willen wij inderdaad op noord plaatsen. maar wel interessant om na te denken over een noord dak dat had nog niemand voorgesteld. Ik heb in de startpost even de afmetingen, hellingshoek en een voorgesteld legplan toegevoegd.

• busscherski
7 panelen vind ik wel erg weinig, nauwelijks de moeite want een klein systeem is relatief duur doordat de installatiekosten dan hard aantellen. Past er niet meer?
Hoeveel passen er op noord als daar ook een dakkapel geplaatst is?

• dennislittle
Maar dat is dus de vraag. De een zegt dat hij er wel 12 panelen kwijt kan. 5 op de aanbouw, 3 onder de dakkapel en 6 op de dakkapel maar is dit realistisch. De voorstellen lopen uiteen tussen 7 en 12 panelen. En dat vindt ik wel erg verwarrend. We gebruiken nu maar 2800 kWh dus als ik dat kan opwekken is dat volgens mij gewoon voldoende. De ene partij zegt dat over productie geen probleem is de ander zegt nee dat moet je niet doen. Dus vandaar dat ik hier uit kwam om eens te kijken wat het onbevooroordeelde advies zou zijn als mensen geen product aan je willen verkopen.

• busscherski
Als er geen 12 passen dan zullen er geen 12 komen.
12 vind ik wel het minimum voor jouw situatie, 2800 kWh met opgroeiende kinderen.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee