Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Zonnepanelen legplan feedback gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• nMad
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 20:19
Ik zou graag jullie feedback willen ontvangen op een zonnepanelen legplan / offerte.

Achtergrondinformatie
  • Woning betreft een tussenwoning uit 1979 met overal dubbelglas
  • Eind december 2020 spouwmuren na-geïsoleerd en vloer geïsoleerd
  • Gasverbruik in 2020: 1050m3, effect van extra isolatie zit hier dus nog niet in
  • Huisverbruik 3500 kWh en laden EV 5000 kWh = totaal 8500 kWh op jaarbasis
  • Vrij veel grote elektrische verbruikers: inductiekookplaat, laadpaal (1 fase), Quooker, oven, etc
  • Huidige elektra aansluiting is 1x 35 amperé
We wonen in een woning met twee keer schuin dak die aan de bovenkant is "afgevlakt", dus daar een stukje plat dak. Vrij unieke situatie volgens mij.

De richtingen en afmetingen van de daken zijn als volgt:
Schuine zijde 1: ca. 5,6 x 4,2 meter / 68 graden Oostnoordoost (ONO) / 48 graden dakhelling
Schuine zijde 2: ca. 5,6 x 4,2 meter / 248 graden Westzuidwest (WZW) / 48 graden dakhelling
Plat dak: ca. 5,6 x 2 meter / lange zijde richting 158 graden Zuidzuidoost (ZZO)

In verband met het afbouwen van saldering vind ik de ligging van ons dak wel vrij positief doordat er de hele dag energie kan worden opgewekt.

Ondertussen een online adviesgesprek gehad met een installateur, hij maakte gebruik van "Solar Monkey" als software om te plannen en te berekenen. Uiteindelijk tot het volgende plan gekomen:
7x ONO (staan 8 op onderstaand plaatje, maar dat gaat achteraf niet passen i.v.m. dakraam)
3x platdak richting Zuid
10x WZW

Google Maps heeft helaas niet zulke scherpe satellietfoto's van mijn villa, hier moeten we het mee doen:

Deze panelen en omvormer zijn mij geadviseerd:

Dit zullen dus 20 panelen en bijbehorend materiaal worden omdat één paneel afvalt.

Volgens de installateur moet de aansluiting verzwaard worden van 1x 35A naar 3x 25A als ik zoveel panelen wil. Want 330 Wp * 20 panelen = 6600 Watt. Maximum 1-fase is volgens hem 25A * 230 = 5750 Watt = 18 panelen. Ik heb hem proberen te overtuigen dat dit niet nodig is vanwege de Oost-West ligging van de panelen en hier slechts één zon tegelijkertijd schijnt :) Hij ging hier echter niet in mee. Door het aantal grote elektrische verbruikers in huis vind ik verzwaren naar 3-fase niet zo'n gek idee.

Vragen
-Wat is jullie feedback m.b.t. legplan van de panelen?
-Ik wil het liefste in 1x zoveel mogelijk panelen neerleggen, zien jullie nog mogelijkheden om meer dan 20 kwijt te kunnen?
-Zal ik dit moment aangrijpen om de elektra aansluiting te verzwaren naar 3x 25A?
-Zijn de panelen zoals in offerte een goede keus?
-Is de omvormer en optimizers in de offerte een goede keus?

Beste antwoord (via nMad op 18-01-2021 23:05)

• busscherski
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 01:10
Dat je adviseur een 3 fase omvormer, met 7 steil oost panelen + 3 plat + 10 steil west met P370 aanbiedt wijst er denk ik op dat hij niet zoveel van SolarEdge snapt. Sowieso zal P404 beter zijn, en uiteraard is een 4 of 5 kW 3 fase omvormer voldoende.

Een 4 of 5 kW enkelfase SolarEdge omvormer zou op zich voldoende moeten zijn voor je huidige legplan en dan heb je ook geen kans op clippende optimisers. (kan ik voor je checken met SolarEdge designer).

Als het voor mij was zou ik kiezen voor een 3.6 kW string omvormer voor de 7 + 10 panelen en bijvoorbeeld APS micro's voor de 3 panelen op het platte dak. Voordeel is dat je ook nog op 1 x 35 A kunt blijven. Maar goed, dan heb je wel 2 merken omvormers.
Of als je het belangrijk vind om 1 merk omvormer te hebben, kies dan voor 3 Panasonic panelen op het platte dak en een klein string omvormertje van bijvoorbeeld 1 kW.

Hier even een simulatie met 17 van de panelen die @AUijtdehaag in gedachten heeft. Daarvoor is een 3.6 kW omvormer al ruim voldoende. Heb het gesimuleerd met een SMA maar het kan ook met elk ander (Chinees) merk.

https://tweakers.net/i/akBJBcx-LpriWSObQr_f3RXzQSU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3diTiH2H9YNgOmKqrSTHJJrM.png?f=fotoalbum_large

Hier even een voorbeeld met Chinese budget omvormers, SMA kan ook maar kost ongeveer 750 euro meer.
https://tweakers.net/i/IgeDIImPDZwDEagd705j9CdCe7A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/O7t6pzX5jMNeiw8uIIWYlsya.png?f=fotoalbum_large
https://tweakers.net/i/KM8pHZXHUHyif_DVhGZf_ssOLqg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9w3XdoH1FDoQdwaUm29AyUnt.png?f=fotoalbum_large

Maar goed, ipv de kleine string omvormer kun je ook micro's nemen. Dan hoef je geen 'dure' Panasonics panelen.

[Voor 25% gewijzigd door busscherski op 06-01-2021 23:35]

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

Alle reacties

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
Deze passen toch ook?
https://www.winkelman-zon...f-cel-full-black-380.html
Heb je meer Wp liggen.

Ik heb het bij elkaar geklikt met Enphase micro omvormers (20 stuks IQ7+) en 3-fase met envoy-s metered en ik kom op dezelfde prijs uit.
Ik vrees voor: Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?
icm P370 en 3-fase omvormer.

Maar wellicht hebben andere daar meer kaas van gegeten.

Een S7K is inderdaad over the top.... Als de zon er op twee kanten tegelijk schijnt, dan zijn wij er ook niet meer. 8)

[Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-01-2021 21:51]

PV Output - Panasonic Hit Kuro Zuid / Solar Frontier Noord- 5 kW Mitsubsidie WP - Aton powerrr to heat

• boyette
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 00:19
ik zou persoonlijk nooit kiezen voor chinese panelen met een solaredge omvormer
Dit is echt de onderkant van de markt.

Beter kies je voor een beter koreaans paneel of nog beter europees waarbij je fatsoenlijke garanties hebt
icm micro-omvormers
ipv solaredge wat ook zeer beperkte garanties heeft

anders ga je na 10-12 jaar een heleboel risico lopen.

• nMad
Dank voor jullie reacties, super!
AUijtdehaag schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 21:40:
Deze passen toch ook?
Heb je meer Wp liggen.

Ik heb het bij elkaar geklikt met Enphase micro omvormers (20 stuks IQ7+) en 3-fase met envoy-s metered en ik kom op dezelfde prijs uit.
Ik vrees voor: Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?
icm P370 en 3-fase omvormer.

Maar wellicht hebben andere daar meer kaas van gegeten.

Een S7K is inderdaad over the top.... Als de zon er op twee kanten tegelijk schijnt, dan zijn wij er ook niet meer. 8)
Ja, die grotere panelen passen ook omdat ze met name langer zijn (circa 20 cm langer). Esthetisch gezien helaas wel wat minder omdat mijn buurman het normale formaat panelen heeft liggen. Ik wilde deze eigenlijk matchen qua ligging en uitlijning. Maar wellicht wat overdreven, even over na denken!

Poeh, SolarEdge 3-fase i.c.m. die optimizers lijkt me geen goed plan als ik dat topic zo even snel doorlees. Dan heb je dus echt meer panelen nodig die tegelijkertijd zon krijgen.
boyette schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 21:46:

Beter kies je voor een beter koreaans paneel of nog beter europees waarbij je fatsoenlijke garanties hebt
icm micro-omvormers

Welke merken zou jij aanraden? Wat is een fatsoenlijke garantie? De panelen uit de offerte hebben 25 jaar garantie, dat is toch even lang als de verwachte levensduur? Ik zie vast iets over het hoofd :)

Enphase wellicht een betere optie inderdaad. Of.. Helemaal geen optimizers / micro-omvormers en per dak een aparte string? Dan moeten de paar panelen op stukje platte dak denk ik wel komen te vervallen omdat deze 3 te weinig zijn voor een eigen string?

• boyette
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 00:19
nMad schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 22:15:
Dank voor jullie reacties, super!

[...]

Ja, die grotere panelen passen ook omdat ze met name langer zijn (circa 20 cm langer). Esthetisch gezien helaas wel wat minder omdat mijn buurman het normale formaat panelen heeft liggen. Ik wilde deze eigenlijk matchen qua ligging en uitlijning. Maar wellicht wat overdreven, even over na denken!

Poeh, SolarEdge 3-fase i.c.m. die optimizers lijkt me geen goed plan als ik dat topic zo even snel doorlees. Dan heb je dus echt meer panelen nodig die tegelijkertijd zon krijgen.

[...]

Welke merken zou jij aanraden? Wat is een fatsoenlijke garantie? De panelen uit de offerte hebben 25 jaar garantie, dat is toch even lang als de verwachte levensduur? Ik zie vast iets over het hoofd :)

Enphase wellicht een betere optie inderdaad. Of.. Helemaal geen optimizers / micro-omvormers en per dak een aparte string? Dan moeten de paar panelen op stukje platte dak denk ik wel komen te vervallen omdat deze 3 te weinig zijn voor een eigen string?
Ik zou eens kijken naar Hanwha Q CELLS of Solarwatt

https://www.q-cells.nl/

https://solarwatt.nl/

beiden duits met de beste garantievoorwaarden

beiden werken met enphase micro omvormers

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• busscherski
Dat je adviseur een 3 fase omvormer, met 7 steil oost panelen + 3 plat + 10 steil west met P370 aanbiedt wijst er denk ik op dat hij niet zoveel van SolarEdge snapt. Sowieso zal P404 beter zijn, en uiteraard is een 4 of 5 kW 3 fase omvormer voldoende.

Een 4 of 5 kW enkelfase SolarEdge omvormer zou op zich voldoende moeten zijn voor je huidige legplan en dan heb je ook geen kans op clippende optimisers. (kan ik voor je checken met SolarEdge designer).

Als het voor mij was zou ik kiezen voor een 3.6 kW string omvormer voor de 7 + 10 panelen en bijvoorbeeld APS micro's voor de 3 panelen op het platte dak. Voordeel is dat je ook nog op 1 x 35 A kunt blijven. Maar goed, dan heb je wel 2 merken omvormers.
Of als je het belangrijk vind om 1 merk omvormer te hebben, kies dan voor 3 Panasonic panelen op het platte dak en een klein string omvormertje van bijvoorbeeld 1 kW.

Hier even een simulatie met 17 van de panelen die @AUijtdehaag in gedachten heeft. Daarvoor is een 3.6 kW omvormer al ruim voldoende. Heb het gesimuleerd met een SMA maar het kan ook met elk ander (Chinees) merk.

Hier even een voorbeeld met Chinese budget omvormers, SMA kan ook maar kost ongeveer 750 euro meer.

Maar goed, ipv de kleine string omvormer kun je ook micro's nemen. Dan hoef je geen 'dure' Panasonics panelen.

[Voor 25% gewijzigd door busscherski op 06-01-2021 23:35]

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• busscherski
Volgens de installateur moet de aansluiting verzwaard worden van 1x 35A naar 3x 25A als ik zoveel panelen wil. Want 330 Wp * 20 panelen = 6600 Watt. Maximum 1-fase is volgens hem 25A * 230 = 5750 Watt = 18 panelen. Ik heb hem proberen te overtuigen dat dit niet nodig is vanwege de Oost-West ligging van de panelen en hier slechts één zon tegelijkertijd schijnt :) Hij ging hier echter niet in mee.
Hoe kan het eigenlijk dat een beginnende PV eigenaar zoals jij er al meer van snapt dan een verkoper?

• nMad
@busscherski Dank voor je uitgebreide reactie. Hoe het komt dat een beginnende PV eigenaar er al meer van snapt dan een adviseur? Door mensen zoals jij op GoT :>

Overigens gaf hij aan me wel te begrijpen maar dat hij moest handelen volgens een standaard tabel die ze hanteerden. Ik heb nog een offerte aangevraagd bij een andere partij, daar heb ik een stuk meer vertrouwen in. Zij komen over twee weken fysiek langs om situatie bekijken en advies te geven. Ze bieden ook een ruime selectie van de wat betere merken aan.

Keuze tussen 1 of 3 fase blijft wel lastig. Tot nu toe heb ik me altijd kunnen redden met 1 fase, maar 3 fase lijkt me meer toekomst bestendig.

Daarnaast dus kiezen tussen formaat van de panelen. Of standaard afmetingen (rond 330 Wp) of de grotere versie (rond 380 Wp). Zoals ik aangaf is dat meer een esthetisch besluit omdat de buren standaard formaat hebben liggen.

Wat een keuzes: aantal panelen, windrichting, helling, merk panelen, merk omvormer, 1 of 3 fase, wel/geen optimizers, wel/geen micro-omvormers, normaal formaat vs groot formaat panelen, type techniek zonnecellen, mogelijkheid om in toekomst eenvoudig accu toe te kunnen voegen aan systeem, premium merk met langere garantie inclusief premium prijs vs goedkoper met kortere garantie, etc. Je kunt hier wel een studie van maken zeg.. 8)

Ik neem je aanbevelingen mee in mijn overwegingen, dank!

• nMad
@busscherski Zou jij onderstaande configuratie eens in SolarEdge designer willen gooien?

Ben erg benieuwd welk type omvormer + optimizers zij aanraden met dit legplan.

Alvast hartelijk dank! :)

[Voor 8% gewijzigd door nMad op 10-01-2021 17:41]

• Zenix
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 03:06

Zenix

BOE!

boyette schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 21:46:

icm micro-omvormers

Jinko is een top merk. Onderkant van de markt, waarop baseer je dat? Waarom loop je meer risico qua garantie? Een grote Chinese fabrikant heeft een grotere kans om over 15 jaar nog te bestaan, dan een Europese fabrikant die zijn cellen toch uit China laat komen en hier alleen het paneel in elkaar laat zetten.

Koreanen zijn ook prima, maar een Jinko en Longi zijn op hetzelfde niveau als bijvoorbeeld Q.cells.

• busscherski
Hier even gesimuleerd met 20 P370 optimisers en een 3680 W omvormer.
Omdat de omvormer aan de kleine kant is top je 0.22% van de jaaropbrengst af. Als je de 4 kW versie kiest wordt dat 0%. Maar een 3680 W omvormer heeft wel weer zo zijn eigen voordelen. Het is bijvoorbeeld selectief achter een 3 x 25A aansluiting (voor wie dat belangrijk vind). En je kunt het gemakkelijker aansluiten op 3 x 2.5 mm2 AC kabel. Alhoewel ik bij PV altijd liever een maatje groter dan nodig aanraadt.

• nMad
@busscherski Heel hartelijk dank voor de moeite die je hebt genomen om mij hier zo mee te helpen! Echt geweldig.

Interessant om te zien dat het net gaat lukken op een "16A omvormer". 0,22% verlies is echt verwaarloosbaar. Als ik voor de meer standaard 330 Wp panelen ga is het al helemaal geen probleem. Dit betekent dat ik de hoofdaansluiting eerste 1 fase kan laten en later zonder problemen nog kan verzwaren naar 3x 25A!

SolarEdge kan dus omgaan met het feit dat er slechts 3 panelen een bepaalde richting en helling hebben (platte dak). Dat is dan een voordeel t.o.v. een standaard omvormer string systeem, hierbij zou je minimaal twee omvormers moeten hebben zoals jij ook aangaf in een eerdere post.

Of ik moet het gewoon bij de twee schuine daken houden met een standaard omvormer met één string per zijde. Platte dak kan later dan nog eens met een ander systeem indien gewenst. Zal voor deze twee scenario's eens offertes opvragen bij de installateur waar ik het meeste vertrouwen in heb.

• Termy
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 23:50

Termy

valt er nog wat te fragge?

Is het platte dak echt 2 meter breed? Met 2.3 meter kun je er solarstell oost/west op kwijt in een noord/zuid opstelling en er zo een stuk meer panelen kwijt (3x2).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 12x LONGi LR4-60HPH-370M (4440 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 3x APS QS1.

• busscherski
Graag gedaan hoor, kleine moeite.

Ja in dit geval heb je zeker wel iets aan de mogelijkheden van SolarEdge.
Je snapt inderdaad precies het voordeel van een "16 A omvormer".

• nMad
Termy schreef op zondag 10 januari 2021 @ 22:29:
Is het platte dak echt 2 meter breed? Met 2.3 meter kun je er solarstell oost/west op kwijt in een noord/zuid opstelling en er zo een stuk meer panelen kwijt (3x2).
Dank voor het meedenken. Heb het even nagemeten aan de onderkant van het dak. Het dak is circa 240-250 cm breed! Dat biedt weer mogelijkheden voor meer panelen. Neem ik mee in mijn overwegingen, dank je wel!
busscherski schreef op zondag 10 januari 2021 @ 22:32:
Graag gedaan hoor, kleine moeite.

Ja in dit geval heb je zeker wel iets aan de mogelijkheden van SolarEdge.
Je snapt inderdaad precies het voordeel van een "16 A omvormer".
_/-\o_

• Carpjes
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 30-07 19:10
M

• nMad
Heb ondertussen besloten dat ik voor een simpele en goedkope setup wil gaan met een korte terugverdientijd.

8x zonnepanelen ONO (string 1)
10x zonnepanelen WZW (string 2)
1x string omvormer van Growatt of Goodwe (max 3680 watt) met 2 MPP trackers
1x aardlekautomaat 16A in meterkast

Dit is de goedkoopste offerte die ik tot nu toe heb ontvangen, slechts €0,66 per kWp!
Moet ook dit bedrijf weer zien te overtuigen dat het op een kleinere omvormer past.

Heeft iemand ervaring met dit merk zonnepanelen? Lijkt me wel erg goedkoop? Ga denk ik liever voor een iets duurder "Chinees" paneel van bijvoorbeeld Jinko/Trina/JA Solar/Suntech.

@busscherski misschien nog opmerkingen? :>

[Voor 4% gewijzigd door nMad op 21-01-2021 10:21]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Sun solar verkocht ze een tijdje
https://www.sun-solar.nl/onze-projecten/

PV Output - Panasonic Hit Kuro Zuid / Solar Frontier Noord- 5 kW Mitsubsidie WP - Aton powerrr to heat

• busscherski
Moet ook dit bedrijf weer zien te overtuigen dat het op een kleinere omvormer past.
Mocht dat niet lukken met dat Sunnydesign screenshot, misschien nog even kijken wat de Growatt designer er over zegt. (Heb ik niet gedaan)

• nMad
busscherski schreef op maandag 18 januari 2021 @ 23:00:
[...]

Mocht dat niet lukken met dat Sunnydesign screenshot, misschien nog even kijken wat de Growatt designer er over zegt. (Heb ik niet gedaan)
Ah ja, goede tip! Zal ik doen.

Zag dat Growatt en Goodwe erg vergelijkbaar zijn in prijs en prestaties. Zijn er nog goede redenen om voor de een of de ander te kiezen?

• busscherski
Bij Goodwe kun je schaduwmanagement aanzetten. Growatt heeft een mooiere app.
(ik heb beide apps)

• AUijtdehaag
  • Niet online
Misschien alvast kijken hoe je ze zelf kunt uitlezen zonder de chinese server.
En hoe je het naar pvoutput krijgt.

Dit is dus een goedkope offerte.
Met een verbruik van 8500 kWh per jaar keek ik toch naar wat meer Wp op mijn dak.
Heb je in no-time terugverdiend.
Daarnaast dus kiezen tussen formaat van de panelen. Of standaard afmetingen (rond 330 Wp) of de grotere versie (rond 380 Wp). Zoals ik aangaf is dat meer een esthetisch besluit omdat de buren standaard formaat hebben liggen
Maar ieder zijn keuze uiteraard.

[Voor 86% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-01-2021 04:29]

• nMad
@busscherski @AUijtdehaag

Vandaag is er een adviseur langs geweest van een bedrijf waar ik het meeste vertrouwen in heb. Hij raadde me aan om niet voor SolarEdge / Enphase systeem te gaan en alleen de twee schuine daken vol te leggen met een simpele 2x MPP tracker string omvormer.

Ook dit keer weer met ClickFit EVO montagemateriaal en een Growatt 4600TL-XE omvormer, net als in de vorige goedkope offerte die ik hier heb gedeeld. Lichtere omvormer willen ze niet doen vanwege de eisen die fabrikant stelt aan maximaal percentage onder/over dimensionering en garantie. Betekent dus een 20A automaat, ook hiermee nog selectief af te zekeren op een 25A aansluiting met automaat. 3-fasen toekomst proof dus!

Zij werken met o.a. 365 Wp panelen van JA Solar en deze meegenomen in deze offerte. Door grotere formaat van deze panelen t.o.v. 330 Wp panelen passen er wel 9 in plaats van 10 panelen op de WZW zijde. Dit komt echter wel weer goed uit vanwege een pijpje die op het dak zit en waar nu niet direct links een paneel naast komt te liggen.

Prijs per Wp: €0,81. Ga vragen of er nog 10% van de offerteprijs af kan, dan wordt dit €0,73.

9x WZW, 8x ONO:

Foto van dak met daarop rechtsboven pijpje waar nu niet direct links een paneel komt te liggen. Betreft luchtafvoer van afzuiging badkamer. Als alternatief zat ik nog te denken om deze te vervangen door een zeer klein pijpje die dan onder het zonnepaneel komt te liggen. Dan passen er wel 10 panelen.

Ik kan later eventueel nog 3 (of misschien zelfs 6) panelen op platte dak neerleggen i.c.m. micro-omvormers. Lijkt me eigenlijk wel prima mogelijk om zelf te doen.

Jullie nog opmerkingen?

[Voor 4% gewijzigd door nMad op 21-01-2021 11:31]

• busscherski
Niet dat ik selectiviteit belangrijk vind maar zou in dit geval liever een 3.68 kW hangen.
Ik denk dat ik morgen wel tijd heb om in Growatt designer te duiken, dat is een soort Sunnydesign. Ik ben benieuwd of daarvan een 3.68 kW omvormer wel mag. Zo ja kun je je installateur daarmee om de oren slaan.

• nMad
@busscherski Super, dan wacht ik daar nog even op! :) Dank.. alweer..

Heb ondertussen een mooie oplossing gevonden waardoor er wel 10 grote panelen kunnen liggen: Universele dakdoorvoer PV

edit:
Heb het vervangen van afvoerpijpje door bovenstaande "dakpan" voorgesteld aan adviseur van laatstgenoemde offerte. Hij gaf aan hier ervaring mee te hebben en dat een zonnepaneel dan inderdaad over de afvoer heen gelegd kan worden. Dat betekent dat er 10x 365 Wp panelen op WZW passen, en 8x op ONO.

Maar.. nu gaf hij weer aan dat dit niet op een Growatt 4600 gaat passen en dat je hiervoor een 5000 nodig hebt omdat dit in de data sheet staat van deze omvormer:

18x 365 Wp = 6570 watt
Volgens specificatie in datasheet: 6440 watt

Maar dit is toch wat de omvormer maximaal aan kan qua DC vermogen, niet wat je er maximaal op aan mag sluiten? En daarnaast liggen panelen Oost/West dus ga je dit vermogen natuurlijk nooit halen. Ik word echt zo moe van "adviseurs".

Krijg bijna de neiging om alles zelf te doen en alleen iemand in te huren die voor mij het dak op wil klimmen.

edit2:
Ondertussen ook offerte van Coolblue binnen voor "budget" setup.

18x Trina Solar 330 Wp
1x Growatt MIN 3600 TL-XE omvormer

Verwachte opbrengst: 4516 kWh per jaar
5013 euro ex btw \ 5940 Wp = €0,84 per Wp

Zelfs Coolblue snapt dat er prima zoveel panelen op een lichtere omvormer kunnen i.v.m. ligging van de panelen..

[Voor 76% gewijzigd door nMad op 21-01-2021 16:26]

• Frapo
  • Registratie: januari 2021
  • Laatst online: 25-01 09:03
Ik heb je hele verhaal gevolgd en snap je precies !

In jouw situatie moet het prima kunnen op een 'simpele' omvormer. Trina Solar is verder een goed merk na wat research op het internet.

Zo te zien zijn de prijzen niet gigantische uiteenlopend, uit ervaring van de installatie bij mij broer is Coolblue wel een vertrouwde en fijne partij om mee samen te werken.

• nMad
Vandaag contact gehad met de partij van de goedkoopste offerte tot nu toe (€0,66 per Wp). Aangeboden merk zonnepaneel in deze offerte stond me wat tegen. Nu gezamenlijk op een Jinko 350 Wp uitgekomen. Dat resulteert in de volgende offerte:

4299 \ 6300 Wp = €0,68 per Wp. Ik ga vragen of hij deze voor €4k aan kan bieden. Beter gaat het qua prijs/kwaliteit niet worden denk ik.

Nog even afwachten wat er uit de berekening van @busscherski komt ;)

• busscherski
Ik wist dat Shinedesign van Growatt erg crappy was vergeleken met Sunnydesign van SMA maar had er verder nooit goed naar gekeken. Het was nog erger dan ik dacht.
Het blijkt dat je niet eens 2 richtingen kunt kiezen. Als ik 18 van die 350 Wp panelen op een 3.6 kW omvormer aansluit krijg ik ongeacht of de panelen richting zuid of noord liggen een melding met een rood uitroepteken en de tekst "Reduce the number of PV module of this MPP Tracker".
Met een 4.2 kW omvormer krijg ik ook die melding.
Met een 4.6 kW en het vinkje bij 70% regel wil Shinedesign het wel (zelfs geen geel uitroepteken).

Het blijkt dus of een 4.6 kW omvormer wel mag van Shinedesign, maar het is allemaal niet duidelijk genoeg om je installateur daarvan te overtuigen in plaats van het 5.0 kW model. En eigenlijk had ik je naar 3.6 kW willen hebben.

Veel kwaad kan een grotere omvormer overigens niet, de prijs verschilt nauwelijks.
https://www.solar-bouwmarkt.nl/omvormers/growatt/1-fase/

• nMad
Dank voor het checken @busscherski! Zo dat is wel erg crappy ja. Jammer dat ik daar straks een omvormer van heb hangen.. :P

Dan ga ik wel voor een 4600TL-XE. Weet jij of het vermogen van deze omvormer gescheiden wordt tussen de MPP string inputs? Waardoor je dus 2300 watt per string hebt? Of kan elke string over het gehele vermogen van de omvormer beschikken? Ik ga uit van dit laatste.

• busscherski
Ja dat laatste.
Omvormers met een vermogen limiet per tracker zijn volgens mij niet meer nieuw te koop in Nederland.
Growatt wordt vaak toegepast met slechts 1 van de mppt in gebruik. Gaat prima.

• nMad
@busscherski dank voor de bevestiging. Weer een "adviseur" die ernaast zat..

Ik heb me gisteravond nog wat verder verdiept in de bijzondere wereld van zonnepanelen en de onderliggende technieken hier van.

Wat betreft de merken heb ik de volgende shortlist:
  • Jinko
  • Trina Solar
  • Hanwha Qcells
  • JA Solar
  • REC Solar
Qua techniek/kleur wil ik de bekende mono full black.

Maar nu ben ik erachter gekomen dat je binnen bovenstaande selectie panelen met P-type en N-type technologie cellen hebt. Deze laatste hebben een hogere efficiëntie en verouderen minder snel. Ze hebben (vaak) ook een langere garantietermijn, Jinko geeft op hun N-type panelen bijvoorbeeld 25 jaar productgarantie.

N-type lijkt wel echt de toekomst te gaan worden, de premium merken zijn hier mee begonnen en de meer "massa" merken zijn nu ook in staat om panelen met deze techniek te maken.

Jinko heeft onlangs bekend gemaakt dat ze een mono N-type paneel met 24,9% efficiëntie hebben gemaakt.

Interessant artikel over keuze van zonnepanelen.

N-type panelen zijn nog wel wat duurder dan de P-type. Staan wel mooie voordelen tegenover. Wat is wijsheid?

[Voor 22% gewijzigd door nMad op 24-01-2021 16:02]

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True