Ik zou graag jullie feedback willen ontvangen op een zonnepanelen legplan / offerte.
Achtergrondinformatie
De richtingen en afmetingen van de daken zijn als volgt:
Schuine zijde 1: ca. 5,6 x 4,2 meter / 68 graden Oostnoordoost (ONO) / 48 graden dakhelling
Schuine zijde 2: ca. 5,6 x 4,2 meter / 248 graden Westzuidwest (WZW) / 48 graden dakhelling
Plat dak: ca. 5,6 x 2 meter / lange zijde richting 158 graden Zuidzuidoost (ZZO)
In verband met het afbouwen van saldering vind ik de ligging van ons dak wel vrij positief doordat er de hele dag energie kan worden opgewekt.
Ondertussen een online adviesgesprek gehad met een installateur, hij maakte gebruik van "Solar Monkey" als software om te plannen en te berekenen. Uiteindelijk tot het volgende plan gekomen:
7x ONO (staan 8 op onderstaand plaatje, maar dat gaat achteraf niet passen i.v.m. dakraam)
3x platdak richting Zuid
10x WZW
Google Maps heeft helaas niet zulke scherpe satellietfoto's van mijn villa, hier moeten we het mee doen:
/f/image/z9Ot9qg38pWm1F07A6qjqwIo.png?f=fotoalbum_large)
Deze panelen en omvormer zijn mij geadviseerd:
/f/image/Ga5NbbMy7zCRqKbSt3QP7htl.png?f=fotoalbum_large)
Dit zullen dus 20 panelen en bijbehorend materiaal worden omdat één paneel afvalt.
Volgens de installateur moet de aansluiting verzwaard worden van 1x 35A naar 3x 25A als ik zoveel panelen wil. Want 330 Wp * 20 panelen = 6600 Watt. Maximum 1-fase is volgens hem 25A * 230 = 5750 Watt = 18 panelen. Ik heb hem proberen te overtuigen dat dit niet nodig is vanwege de Oost-West ligging van de panelen en hier slechts één zon tegelijkertijd schijnt
Hij ging hier echter niet in mee. Door het aantal grote elektrische verbruikers in huis vind ik verzwaren naar 3-fase niet zo'n gek idee.
Vragen
-Wat is jullie feedback m.b.t. legplan van de panelen?
-Ik wil het liefste in 1x zoveel mogelijk panelen neerleggen, zien jullie nog mogelijkheden om meer dan 20 kwijt te kunnen?
-Zal ik dit moment aangrijpen om de elektra aansluiting te verzwaren naar 3x 25A?
-Zijn de panelen zoals in offerte een goede keus?
-Is de omvormer en optimizers in de offerte een goede keus?
Achtergrondinformatie
- Woning betreft een tussenwoning uit 1979 met overal dubbelglas
- Eind december 2020 spouwmuren na-geïsoleerd en vloer geïsoleerd
- Gasverbruik in 2020: 1050m3, effect van extra isolatie zit hier dus nog niet in
- Huisverbruik 3500 kWh en laden EV 5000 kWh = totaal 8500 kWh op jaarbasis
- Vrij veel grote elektrische verbruikers: inductiekookplaat, laadpaal (1 fase), Quooker, oven, etc
- Huidige elektra aansluiting is 1x 35 amperé
De richtingen en afmetingen van de daken zijn als volgt:
Schuine zijde 1: ca. 5,6 x 4,2 meter / 68 graden Oostnoordoost (ONO) / 48 graden dakhelling
Schuine zijde 2: ca. 5,6 x 4,2 meter / 248 graden Westzuidwest (WZW) / 48 graden dakhelling
Plat dak: ca. 5,6 x 2 meter / lange zijde richting 158 graden Zuidzuidoost (ZZO)
In verband met het afbouwen van saldering vind ik de ligging van ons dak wel vrij positief doordat er de hele dag energie kan worden opgewekt.
Ondertussen een online adviesgesprek gehad met een installateur, hij maakte gebruik van "Solar Monkey" als software om te plannen en te berekenen. Uiteindelijk tot het volgende plan gekomen:
7x ONO (staan 8 op onderstaand plaatje, maar dat gaat achteraf niet passen i.v.m. dakraam)
3x platdak richting Zuid
10x WZW
Google Maps heeft helaas niet zulke scherpe satellietfoto's van mijn villa, hier moeten we het mee doen:
/f/image/z9Ot9qg38pWm1F07A6qjqwIo.png?f=fotoalbum_large)
Deze panelen en omvormer zijn mij geadviseerd:
/f/image/Ga5NbbMy7zCRqKbSt3QP7htl.png?f=fotoalbum_large)
Dit zullen dus 20 panelen en bijbehorend materiaal worden omdat één paneel afvalt.
Volgens de installateur moet de aansluiting verzwaard worden van 1x 35A naar 3x 25A als ik zoveel panelen wil. Want 330 Wp * 20 panelen = 6600 Watt. Maximum 1-fase is volgens hem 25A * 230 = 5750 Watt = 18 panelen. Ik heb hem proberen te overtuigen dat dit niet nodig is vanwege de Oost-West ligging van de panelen en hier slechts één zon tegelijkertijd schijnt
Vragen
-Wat is jullie feedback m.b.t. legplan van de panelen?
-Ik wil het liefste in 1x zoveel mogelijk panelen neerleggen, zien jullie nog mogelijkheden om meer dan 20 kwijt te kunnen?
-Zal ik dit moment aangrijpen om de elektra aansluiting te verzwaren naar 3x 25A?
-Zijn de panelen zoals in offerte een goede keus?
-Is de omvormer en optimizers in de offerte een goede keus?
PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W
/f/image/3diTiH2H9YNgOmKqrSTHJJrM.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/O7t6pzX5jMNeiw8uIIWYlsya.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/9w3XdoH1FDoQdwaUm29AyUnt.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/sc43RWYLyeHSyXBaIV82qRLm.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/sZAFNVNyCwC3mnY6p2vUjHIX.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/1NrlDN4WjQNj4m97PNZdrmZM.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/WF4tNoUFoOGyNTQXziToCeUh.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/LvfE61eqJhnaPIwpYoFzxJPq.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/TKvP2wZGaop7LaW9J1ecAEDZ.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/K4obrp5QawiXwUrt8tuO2FVX.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Vw4z0Ql05FWmQ0RYT1VSn9v3.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QnCjfm0pd9dKOzAGEIjOBbuV.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/UViXZxzeKP2R7CxsdTXRZMs2.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/hmxjTcS6AdlDLW0pYbJsh8IG.png?f=user_large)
/f/image/GiEf5gp2VNf7B9VsPjddZVAq.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/VpLsBcFv9lMEn5QU9mPhWojJ.png?f=user_large)
/f/image/XyRUwbiJXOHgA8rbiB9137So.png?f=fotoalbum_large)