Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Advies voor renovatie NW dak zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• doktervictor
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 07-07 21:51
Beste Allen,

Ik ben bezig met het plannen van een aan te leggen PV systeem op mijn te renoveren dak.

Ik heb een aantal specifieke randvoorwaarden die mijn keus wat beperken. Grofweg zijn er 2 opties, waarbij mijn vraag is of ik iets over het hoofd zie (per optie) of verkeerde aannames heb gedaan. Daarnaast een stel ik een persoonlijke mening van eenieder op prijs of ze voor optie 1 of 2 zouden kiezen.

Basisrandvoorwaarden:

lessenaarsdak, 16 graden helling, 310 graden azimuth (NW), dakmaat 11,4 m bij 9,2 m
1x dakkapel 14 graden helling, 130 graden azimuth, dakmaat 4,6 m bij 2,05m
1x dakraam in grote dak van 0,8 bij 1,0 m, kan een metertje naar links of rechts als het nodig is
1x schoorsteen 0,8 bij 0,9m, ong 1,5 meter hoog op grote dak.

Aanbouw met plat dak lager dan lessenaarsdag, waardoor veel en lang schaduw (nu buiten beschouwing qua planning)

Verbruik +/- 4000 kwh/jaar
toekomstig meerverbruik: warmtepomp (water/water) + boilersysteem: geschat + 4000kwh
toekomstig meerverbruik electrisch vervoer: geschat + 7000kwh

optie 1:

Renovatie dakplaten met Unidek Solarpower link, waarbij ik een kant-en-klaar systeem heb, waarbij ik geen aanvullende dakbedekking nodig heb (wat randwerk).

Voordeel:
- geen meerkosten dakbedekking, want visueel attractieve dakbedekking op een 16 graden helling is duur
- strak uiterlijk (in stijl met rest van renovatie)
- maximale opbrengst

Nadeel:
- BiPV met toch iets hoger brandrisico (ja ik heb het TNO rapport gelezen en snap de technische risico's)
- beperking max breedte zonnepaneel tot 99,6 cm (gezien dakplatensyteem)
- overdimensionering, dus langere terugverdientijd

Keuze:
52x JA Solar 325 honey black + IQ7 micro-omvormers (want BiPV en schaduw en installatiegemak)
48x grote dak, 4x dakkapel
Geschatte opbrengst 13500 kwh

Optie 2:
renovatiedakplaten met panlatten, Lander L105 icm Top10 systeem (voor flauwe dakhelling)

Voordeel:
- brandveiliger
- standaard montage op panlatten met haken etc
- flexibiliteit met paneelkeuze

Nadeel:
- hogere aanschaf want duur dakpansysteem + zonnepanelen erboven

Keuze:
36x Panasonic Kuro 330 + optimizer (want wisselende schaduw icm azimuth)
32x grote dak (4x string 8, 2 daarvan nauwelijk schaduw, 2 daarvan wat meer, 4x dakkapel (ook schaduw)
Geschatte opbrengst 9500 kwh
Welke keus omvormer ? Solaredge alles op 1 3-fase of de 4x8 string op 1 3-fase en de 1x4 string (met goede orientatie) op een kleine ernaast.

Alvast dank voor jullie tips :-)

Beste antwoord (via doktervictor op 24-01-2021 10:33)

• busscherski
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 07:56
Als de zon zo fel schijnt dat de panelen meer vermogen willen geven dan de omvormer kan omzetten naar AC dan zal de omvormer automatisch het DC voltage iets verhogen zodat de DC stroom veel meer zakt waardoor het vermogen zakt. De omvormer regelt het dan terug op bijvoorbeeld precies 10 of 12 kW.
De panelen gaan dan dus op een net iets hoger voltage draaien en dat is minder efficient.

De panelen zetten die 4.5 kW dus gewoon nooit om van licht naar electriciteit.
Ik weet ook niet precies waar die 4.5 kW blijft, ik vermoed dat een deel gereflecteerd wordt en een deel geabsorbeerd als warmte. Uiteraard is die 4.5 kW niet significant vergeleken met de 14.5 kW / 0.197 = 73.6 kW aan zonlicht die er op valt (de Panasonics hebben een efficientie van 19.7%). En de panelen gaan er zelfs niet kapot van als ze uit staan en er dus helemaal geen energie wordt afgevoerd.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

Alle reacties

• Bedenker
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 31-07 22:22
Ik ben geen expert, maar op het gebied van omvormers heb ik slechtere ervaringen op het gebied van een hoge piep.
Voor veel mensen zat die piep buiten hun gehoorbereik.., maar niet bij mij, dus ik werd af en toe met grote ogen aangekeken.

Gelukkig zijn er genoeg audiospectrum appjes voor je telefoon die zo'n piep (en het volume) goed kunnen weergeven.

Wat voor mij betrouwbaar werkte zijn toch micro-omvormers, aangezien die buitenshuis zaten.

En ook al hoorde mijn vrouw die piep niet, ze ervoer toch meer rust nadat we uiteindelijk over waren naar die micro-omvormers. Maar misschien zat dat bij haar alleen maar tussen haar oren... ;)

• busscherski
Op die helling en hoogte kun je de panelen nauwelijks zien toch? Zeker niet vanuit je eigen tuin.

Ik ken Unidek Solarpower niet goed.

Maar je zou ook eerst met sandwichpanelen een waterdicht dak kunnen maken en er dan panelen op schroeven. Stel dat die sandwichpanelen 50 jaar mee gaan en je PV maar 25 jaar. Dan kun je ze tussendoor nog wisselen.
AUijtdehaag in "Zonnepanelen op schuurtje"

Daarnaast is het misschien handiger qua terugvragen btw.

Waaruit bestaat je schaduw precies? Heb je misschien een foto genomen vanaf het dak of vanaf de grond?

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• doktervictor
busscherski schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 20:50:
Op die helling en hoogte kun je de panelen nauwelijks zien toch? Zeker niet vanuit je eigen tuin.
Klopt inderdaad. Vanuit de rand van de oprit / straat echter perfect zichtbaar (grondstuk +/- 30x30m en hoofdbouw van ong 10x10 op het midden), dus aanzicht is wel een dingetje, als is het maar voor de welstandscommissie ;)
Maar je zou ook eerst met sandwichpanelen een waterdicht dak kunnen maken en er dan panelen op schroeven. Stel dat die sandwichpanelen 50 jaar mee gaan en je PV maar 25 jaar. Dan kun je ze tussendoor nog wisselen. AUijtdehaag in "Zonnepanelen op schuurtje"
Dank, heel interessant, het 3e plaatje is ongeveer hoe een vol dak met die Unideks er ook uit zou zien
Waaruit bestaat je schaduw precies? Heb je misschien een foto genomen vanaf het dak of vanaf de grond?
De meeste schaduw heb ik buiten de piekmaanden, als de zon wat lager staat. De panelen staan op 16 graden de verkeerde kant op. Daarnaast heb ik op de bovenste string een klein beetje extra schaduw van wat bomen aan de zuidkant van de tuin. Van de schoorsteen alleen wat op de dakkapel (die 4 panelen) van de dakkapel zelf op de bovenste string van het onderste blok.
Voor alle schaduw geldt, hoe lager de zon boven de horizon, hoe meer last, want dak is 16 graden de verkeerde kant op.

Bij optie 2 heb ik al minder last van de schaduweffecten van bijv de dakkapel, omdat ik dan alleen kies voor een 4 dakbrede strings, 2 aan de bovenrand, 2 aan de onderrand.

• busscherski
Zover ik weet heeft de welstandscommissie er niets mee te maken. PV is vergunningsvrij, tenzij het een monument of beschermd stadsgezicht is.

Maar ik ben wel benieuwd hoe het er vanaf de grond uit ziet.

Kun je de legplannen eens netjes tekenen en hier delen?

• doktervictor
busscherski schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 21:21:
Zover ik weet heeft de welstandscommissie er niets mee te maken. PV is vergunningsvrij, tenzij het een monument of beschermd stadsgezicht is.
Klopt idd, maar een ander deel van de renovatie (gevelsteen en houten bekleding aan voorzijde) is wel vergunningsplichtig. Aangezien het onderdeel van 1 project is, moet ik, ondanks omgevingsvergunning vrije onderdelen, wel het totaal indienen als 1 project als een deel wel vergunning plichtig is.
Doe ik morgen ;)

Dank voor je tips

• busscherski
O daar weet ik niet zoveel van.
Ik denk @twain4me wel.

• twain4me
  • Registratie: december 2017
  • Nu online
doktervictor schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 22:04:
[...]

Klopt idd, maar een ander deel van de renovatie (gevelsteen en houten bekleding aan voorzijde) is wel vergunningsplichtig. Aangezien het onderdeel van 1 project is, moet ik, ondanks omgevingsvergunning vrije onderdelen, wel het totaal indienen als 1 project als een deel wel vergunning plichtig is.
Alles wat vergunningsvrij is niet op tekening zetten of bv met een andere kleur aangeven met de tekst "valt niet onder bouwaanvraag" dan mogen ze er niet over oordelen en heb je ook geen kans dat ze leges gaan rekenen over vergunningsvrije delen. ;) voordeel is dat welstand al wel een beeld heeft van het totaal dus beter snapt wat ze beoordelen (ookal mogen ze er niet over oordelen, klinkt natuurlijk raar maar een plan zonder de vergunningsvrije delen kan over komen als los zand zonder visie)

Een andere manier is om het vergunningsvrije al in te tekenen als bestaande situatie. dit werkt alleen niet bij elke Gemeente(ambtenaar) :+

[Voor 5% gewijzigd door twain4me op 16-01-2021 23:18]

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
Misschien ook denken aan de btw teruggave.
Zonnepanelen die als dakbedekking dienen wordt niet helemaal de btw vergoed.
Met panasonic panelen of Sunpower panelen tikt dat hard aan. 8)

[Voor 21% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-01-2021 08:22]

PV Output - Panasonic Hit Kuro Zuid / Solar Frontier Noord- 5 kW Mitsubsidie WP - Aton powerrr to heat

• doktervictor
busscherski schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 21:21:
Maar ik ben wel benieuwd hoe het er vanaf de grond uit ziet.

In het Sunnywebdesign programma kun je geen dakkapel maken met een helling de andere kant op. Dus in onderstaande plaatjes staat het dakoppervlak van de dakkapel op azimuth 310 en helling 4, maar dat is dus azimuth 130, helling 15. De hoogte van de voorkant van de dakkapel is dan ook iets van 70cm.

optie 1 (helmaal volleggen)

optie 2 (normaal dak + strings)

• doktervictor
AUijtdehaag schreef op zondag 17 januari 2021 @ 08:20:
Misschien ook denken aan de btw teruggave.
Zonnepanelen die als dakbedekking dienen wordt niet helemaal de btw vergoed.
Thnx, goeie tip !

Dan blijft eigenlijk de vraag over....

Helemaal volleggen met een dakkonstructie zoals in dat andere topic (weet je toevallig nog welke platen dat waren en of je de rails direct op die ribbels hebt geschroefd ?

Of in strings werken en minder overdimensioneren.

Iig blijft volleggen de eerste paar jaren nog interessant met de saldering.

Dan wordt de vraag, IQ7 of optimizers. Ik verwacht dat de schaduw te veel en te wisselend is voor MPPT in de omvormer zelf.

Mede verscholen in de vorige vraag zit dan de vraag of het handig is om 4 panelen met een goede orientatie (maar wel meer schaduweffect van schoorsteen) op een losse omvormer te hangen of deel te maken van een optimizer/solaredge systeem (kan dat ?). Ik heb begrepen en gelezen dat je de panelen op verschillende orientaties niet moet mengen in een string tenzij Oost-West.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Een kennis van mij heeft dat gemaakt, dus ik weet er niet zo veel vanaf.
Ik heb enkel de fotos gekregen. Ik weet dat het sunpower panelen waren (mooi zwart)

Je kan solarstell gebruiken https://www.sun-solar.nl/...dak-665per-stuk-sunsolar/ of esdec https://www.winkelman-zon...en/clickfit-evo-staaldak/

Overige vragen laat ik aan de andere over...

Nu wiebes is afgetreden voorzie ik belgische taferelen in nederland :+ >:)
https://www.vrt.be/vrtnws...tale-teller-zonnepanelen/
Ik verwarm eerst het water in mijn 450 ltr buffer wel met de teruglevering

Enphase IQ7X en Panasonic presteert ook wel prima als ik het vergelijk met mijn eigen systeem.
https://pvoutput.org/comp...15478&sid1=73530&c=-1&t=m

[Voor 32% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-01-2021 09:05]

PV Output - Panasonic Hit Kuro Zuid / Solar Frontier Noord- 5 kW Mitsubsidie WP - Aton powerrr to heat

• doktervictor
AUijtdehaag schreef op zondag 17 januari 2021 @ 08:44:
Een kennis van mij heeft dat gemaakt, dus ik weet er niet zo veel vanaf.
Ik heb enkel de fotos gekregen. Ik weet dat het sunpower panelen waren (mooi zwart)

Je kan solarstell gebruiken https://www.sun-solar.nl/...dak-665per-stuk-sunsolar/ of esdec https://www.winkelman-zon...en/clickfit-evo-staaldak/
Top !, die clickfit-evo had ik al eens gezien ja.
Nu wiebes is afgetreden voorzie ik belgische taferelen in nederland :+ >:)
https://www.vrt.be/vrtnws...tale-teller-zonnepanelen/
Ik verwarm eerst het water in mijn 450 ltr buffer wel met de teruglevering
Ik heb met veel interesse al jouw oplossing bekeken (net als al jouw reacties in PV topic 8 en 9 in ieder geval), dat wordt er nog wel een voor fase 2 van het project. Dan zet ik ook een erfafscheiding op de 130 graden azimuth kant van mijn tuin over bijna 30 meter met op de bovenrand een rijtje panelen ;) Daarnaast woont toch niemand en zal er nooit komen ook.
Enphase IQ7X en Panasonic presteert ook wel prima als ik het vergelijk met mijn eigen systeem.
https://pvoutput.org/comp...15478&sid1=73530&c=-1&t=m
Die compare was met nog niet gelukt met pvoutput.

De laatste interessante vraag blijft welk type paneel (naast CGIS) het beste presteert bij lage instralingshoeken, Weet jij dat ?

• AUijtdehaag
  • Niet online
doktervictor schreef op zondag 17 januari 2021 @ 09:28:
[...]

De laatste interessante vraag blijft welk type paneel (naast CGIS) het beste presteert bij lage instralingshoeken, Weet jij dat ?
Daar durf ik zo geen uitspraken over te doen, te weinig ervaring mee.

Er zijn wel mensen met noord panelen, maar verschillende hellingshoeken.
Hoe vlakker hoe beter het presteert. Noord is toch afhankelijk van weerkaatsing en diffuus licht
@insomniac @Rol-Co en ik hebben noord-panelen.

De SF'jes doen het nog steeds uitstekend op mijn noordzijde, maar dat is helaas vergane glorie.

[Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-01-2021 09:33]

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 13-02 01:33
Als je je dak gaat renoveren van buitenaf haal je toch ook gewoon die schoorsteen weg mag ik hopen?

• doktervictor
kabeltjekabel schreef op maandag 18 januari 2021 @ 12:20:
Als je je dak gaat renoveren van buitenaf haal je toch ook gewoon die schoorsteen weg mag ik hopen?
Tja, het is de revue gepasseerd, de onderliggende haard maakt echter wel een kans om de verbouwing te overleven.

Ik heb me nog niet verdiept in de mogelijkheden voor een rookgasafvoer, niet zijnde schoorsteen. Die zal er ongetwijfeld zijn. Iemand misschien al tips ?

Ja ik weet het. Een haard levert enorm veel fijnstof en geuroverlast. Hier in landelijk gebied is dat nog niet zo'n dingetje, de buurman stookt heel de winter de buurt blauw.

Tijd zal het leren wanneer onze overheid / de EU hier regels over gaat opstellen en afdwingen.

• doktervictor
AUijtdehaag schreef op zondag 17 januari 2021 @ 09:32:
[...]

Hoe vlakker hoe beter het presteert. Noord is toch afhankelijk van weerkaatsing en diffuus licht
@insomniac @Rol-Co en ik hebben noord-panelen.

De SF'jes doen het nog steeds uitstekend op mijn noordzijde, maar dat is helaas vergane glorie.
Ik heb inmiddels een trial versie van PV*SOL premium gedownload waarin je 30 dagen mag stoeien. Dit is zeker een aanrader link. Daarmee maak je een design zoals bij Sunnyweb, maar dan op basis van een 3D tekening, waarbij je ook nog een merk-onafhankelijke bereking kan doen qua omvormers.

De echte kers op de taart is de mogelijkheid om op basis van locatie, orientatie, helling, schaduwvormende objecten en string/inverter layout een gemiddelde opbrengstberekening te maken :9~ :9~ :9~ :9~

Ik heb alles de revue laten passeren, dunne film (Avancis), JA Solar (en vergelijkbaar) en Panasonic, danwel met MPPT op strings, danwel met optimizers, danwel met micro-omvormers.

Heel veel positioneren, editen, re-editen en vergelijken verder maakt het elkaar niet bijster veel, behalve dat de voordelen van dunne film er nauwelijks meer zijn. Optimizers goed werken maar ook sterk kostenverhogend zijn en in mijn geval de echte schaduwpanelen er maar een paar zijn, dus rendeert het niet.

Zoals het er nu uitziet worden het 52 Pana Kuro 330's met 1 SMA 12000 + 1 SMA STP3 of 2 SMA STP6 + 1 SMA STP3. Moet alleen wel naar een 3x35 aansluiting, want op pieken genereer ik zo'n 14,5 kW, dus moet het op 3 fase 25A afgezekerd worden.

Geschatte jaaropbrengst 12k5 kWh, totaal systeemrendement van 78,2%. Nog een beetje puzzelen met de schoorsteen en die stringopbouw op de STP3.

Trouwens @AUijtdehaag, voor het geval je die software niet kent, je kunt aan het systeem ook een heel warmtepomp/buffervat ding toevoegen met alle variabelen, om je eigen opgewekt verbruik te optimaliseren _/-\o_

[Voor 9% gewijzigd door doktervictor op 19-01-2021 14:37]

• AUijtdehaag
  • Niet online
14,5 kW = 21A per fase.
Dat kan toch prima op een 3x 25A hoofdzekering?
Ik neem aan dat je ook nog verbruik hebt, wat eraf gaat.

3x 35A kost nogal wat extra, aan vastrecht.

Wat betreft eigen verbruik direkt opmaken zit het hier wel goed. ;)
Maar ik heb dan ook geen plaats voor 52 Kuro's
Bij 14 houdt het op ;)

@reneeke1970 Hoe deed jij dat ook alweer met 26 kWp en je aansluiting?

[Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-01-2021 14:56]

• doktervictor
AUijtdehaag schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 14:52:
14,5 kW = 21A per fase.
Dat kan toch prima op een 3x 25A hoofdzekering?
Ik neem aan dat je ook nog verbruik hebt, wat eraf gaat.

3x 35A kost nogal wat extra, aan vastrecht.
Ja, I know... Ik heb alleen begrepen dat je de hoofdzekering en dus aansluiting altijd 1 trap zwaarder moet nemen dan je automaten (factor 1,6 officieel) link

• AUijtdehaag
  • Niet online
Voor die 678 euro extra per jaar(? snelle google) kun je ze best een keer een zekering laten wisselen.
Dan ben je nog steeds goedkoper uit met 3x 25A incl netbeheerderbusje voor de deur.

@reneeke1970 ?
reneeke1970 in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8"

[Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-01-2021 16:05]

• twain4me
  • Registratie: december 2017
  • Nu online
doktervictor schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 15:57:
[...]

Ja, I know... Ik heb alleen begrepen dat je de hoofdzekering en dus aansluiting altijd 1 trap zwaarder moet nemen dan je automaten (factor 1,6 officieel) link
Hangt een beetje af in welk kamp je zit, sommige mensen vinden dat selectiviteits verhaal per definitie onzin andere vinden het onnodig bij opwek en voor de rest zou je idd 16A als max per omvormer hebben op een 25a aansluiting, maar met meer omvormers kan en mag je dan gewoon de 25A vol puzzelen.

• doktervictor
twain4me schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 16:12:
[...]

Hangt een beetje af in welk kamp je zit, sommige mensen vinden dat selectiviteits verhaal per definitie onzin andere vinden het onnodig bij opwek en voor de rest zou je idd 16A als max per omvormer hebben op een 25a aansluiting, maar met meer omvormers kan en mag je dan gewoon de 25A vol puzzelen.
Klopt idd, als je je verder inleest op de selectiviteit, zeker in het geval van goede kabels en geen verbruikers op de invoerleidingen en goede automaat karakteristieken onderling, zou je tot 21kW op 3x25A kunnen invoeren.

Ik denk dat jouw voorstel om de STP6-en los af te zekeren op 3x16 naast elkaar niet zo'n gekke is. Kans dat je dan de 3x25 eruit laat klappen is nagenoeg nul.

Goed verhaal _/-\o_

• busscherski
Ja 14.5 kW gaat qua capaciteit prima bij 3 x 25A. Wel in het voorjaar opletten dat je geen last krijgt van hoog netvoltage (kleine kans).
Kun je de string verdeling nog eens delen? Het lijkt me dat je de omvormers beter iets kleiner kunt nemen bij jouw richting en helling.

• AUijtdehaag
  • Niet online
De verdeling ben ik ook benieuwd naar.
Sma 3/4/5/6 gaat tot 800 Voc
Sma 8 / 10 gaat tot 1000 Voc

Je kan met de pamasonics ook poly strings maken (2 stringen parallel op 1 ingang.

[Voor 33% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-01-2021 05:05]

• doktervictor
@busscherski en @AUijtdehaag

ik kan de SMA 6 inregelen als MPP 1 en MPP 2 verdeeld of MPP 1+2, ik vermoed dat @AUijtdehaag dat bedoeld met parallel

onderstaand screenshot met verdeling (wss dus in parallel)

• AUijtdehaag
  • Niet online
Met bijvoorbeeld 30 panelen

Je kan mppt1+2 aan elkaar maken en alle 3x 10 parallel
Of
Je kan op mppt 1, 2x strings van 10 panelen maken en op mppt 2, 1 string van 10 panelen.

sunnydesignweb

11 komt al gevaarlijk dichtbij de 850 Voc (848) op een SMA 6.0 Vandaar mijn eerdere opmerking.
En waarom zou je dat willen?
10 is de ideale spanning.

[Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-01-2021 09:24]

• doktervictor
AUijtdehaag schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 09:18:
Met bijvoorbeeld 30 panelen

Je kan mppt1+2 aan elkaar maken en alle 3x 10 parallel
Of
Je kan op mppt 1, 2x strings van 10 panelen maken en op mppt 2, 1 string van 10 panelen.
volgens mij is dat het geval in mijn voorbeeld

2x een SMA6 met in totaal 44 panelen op MPP1+2 met 2x11 parallel.

4 van de NW (die met de schaduw van de dakkapel) panelen staan dan samen met de 4 ZO panelen op een SMA3 in een soort W-O opstelling.

Als ik die 4 ZO panelen ook op 3 fasen wil invoeden (is wel het mooiste), dan moet ik ze combineren met 4 panelen van het NW vlak. Door de schaduw panelen te pakken heb ik de schaduwvrije / arme panelen op NW mooi op de SMA6-en.

Edit / toevoeging:

ik zou de SMA 6 kunnen aansluiten op 4x 10 en dan 4 extra NW panelen op de 3e omvormer hangen. Even rekenen.

Anderzijds.... ik zal die Vmax wss niet halen met een NW opstelling.

[Voor 11% gewijzigd door doktervictor op 20-01-2021 09:33]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Vmax (Voc) heeft niets te maken met de richting.
Die is het hoogste VOOR de omvormer gaat starten. En hoe kouder hoe hoger.
Sunnydesignweb neemt de waarde bij -10c dacht ik.

Stroom en dus vermogen is wel afhankelijk vd richting (instraling)

[Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-01-2021 09:42]

• doktervictor
AUijtdehaag schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 09:41:
Vmax (Voc) heeft niets te maken met de richting.
Die is het hoogste VOOR de omvormer gaat starten. En hoe kouder hoe hoger.
Sunnydesignweb neemt de waarde bij -10c dacht ik.

Stroom en dus vermogen is wel afhankelijk vd richting (instraling)
Heb m nu omgerekend op 4x10 parallel op 2x SMA6, de overige 8NW en 4ZO staan nu op een SMA4, de 3 werd daarvoor te krap, thnx !

• BlueTooth76
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 11:01

BlueTooth76

Let the sun shine!

busscherski schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 19:04:
Ja 14.5 kW gaat qua capaciteit prima bij 3 x 25A. Wel in het voorjaar opletten dat je geen last krijgt van hoog netvoltage (kleine kans).
Kun je de string verdeling nog eens delen? Het lijkt me dat je de omvormers beter iets kleiner kunt nemen bij jouw richting en helling.
Ik heb hier 20,4kWp met 16kW aan omvormers op 3x25A.

2x 8kW omvormer, ieder een eigen groep doen de truc ;)

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• busscherski
PV Sol is mooi hoor, maar ik houd het maar even bij Sunnydesign want daar kan ik langer dan 30 dagen mee :)
Past het formaat van Panasonic goed op je dak? Als je graag premium panelen wilt zou je ook even kunnen kijken naar LG. Die hebben lager voltage en hogere stroom, dan kun je er meer per string leggen. Panasonic is vanwege hoog voltage juist weer beter op de dakkapel.

Volgens Sunnydesign kunnen alle 52 panelen op een 10 kW omvormer, maar dan top je op jaarbasis wel 1.2% van de opbrengst af. (154 kWh / jaar, bij 0.10 euro / kWh is dat 15.40 euro / jaar)
Een duurdere omvormer oplossing mag dus bijvoorbeeld 10 jaar x 15.40 euro / jaar = 154 euro / jaar kosten. Wat jij van plan bent is meer dan 2000 euro duurder dan wat ik nu simuleer. Ik denk dat je je geld beter kunt besteden. Daarnaast scheelt het nogal ruimte aan de muur.

Dus ik zou niet meer hangen dan 1 10 kW SMA omvormer.

• busscherski
Of een tussenweg met 2 x 6 kW en 0.1% aftoppen van de jaaropbrengst. (de rationele keuze is wat ik hierboven heb gesimuleerd)

• doktervictor
busscherski schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 18:59:
PV Sol is mooi hoor, maar ik houd het maar even bij Sunnydesign want daar kan ik langer dan 30 dagen mee :)
Past het formaat van Panasonic goed op je dak? Als je graag premium panelen wilt zou je ook even kunnen kijken naar LG. Die hebben lager voltage en hogere stroom, dan kun je er meer per string leggen. Panasonic is vanwege hoog voltage juist weer beter op de dakkapel.
Kijk, kritisch antwoord, op inhoud, strak geformuleerd met argumenten !!

Compliment, daarom post ik graag hier mijn vragen d:)b

Ik ga gelijk aan de reken...

De keus voor Pana is deels premium, deels EU produce, deels maatvoering (past mooi dakvullend).

Wss ga ik toch voor de 2x 6, want netter af te zekeren op 3x16 + 3x16 op een 3x25 hoofdaansluiting en ik kan mijn 4 dakkapel op ZO mooi in polystring zetten met de schaduw panelen van de dakkapel op NW, dan heeft de rest er geen last van.

• busscherski
kan mijn 4 dakkapel op ZO mooi in polystring zetten met de schaduw panelen van de dakkapel op NW, dan heeft de rest er geen last van.
Dat kun je doen, maar logischer is denk ik om de string van 8 panelen die niet parallel zit aangesloten in de schaduw legt (zie mijn vorige post). Die string heeft meer voltage waardoor schaduwmanagement beter werkt.

Het nadeel van 4 strings parallel op een 10 kW omvormer zoals ik voorstel is dat het schaduwmanagement niet geweldig zal zijn. (ik heb geen goed beeld van hoe erg de schaduw is maar het zou me verbazen als dat 1000 euro opbrengst kost in 25 jaar)
Maar je zou ook een 10 kW 3 fase omvormer kunnen hangen met een 2 kW enkelfase omvormer (met 2 strings van 4 parallel op 1 input). Die enkelfase omvormer zal het beter doen met de relatief lage stringspanning van slechts 4 panelen. Nadeel is dat je de energie minder goed over de fasen verdeelt, maar goed je kunt juist wel weer de gunstigste fase kiezen voor die enkelfase omvormer dus ik verwacht niet dat het tot problemen leidt.

Een 10 kW omvormer kan overigens prima op 3x16A.

• doktervictor
@busscherski

ik ben aan het rekenen om het te begrijpen. Wat gebeurt er op het moment dat ik (volgens PV Sol) tijdens de piekmaanden max opwek. Dan wekken de panelen ong 14.5 kW op. Ik heb er een 10 kW omvormer ophangen, wat gebeurd er met die 4.5 kW ? Extra warmte in paneel ?

PS het precieze hoe en wat over die ZO panelen ben ik nog niet uit. Hangt van de schoorsteen af. Gaat ie weg, dan wss wel, blijft ie staan, dan mogelijk niet, want het maakt de zaak veel complexer en duurder, voor niet heel veel extra opbrengst.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• busscherski
Als de zon zo fel schijnt dat de panelen meer vermogen willen geven dan de omvormer kan omzetten naar AC dan zal de omvormer automatisch het DC voltage iets verhogen zodat de DC stroom veel meer zakt waardoor het vermogen zakt. De omvormer regelt het dan terug op bijvoorbeeld precies 10 of 12 kW.
De panelen gaan dan dus op een net iets hoger voltage draaien en dat is minder efficient.

De panelen zetten die 4.5 kW dus gewoon nooit om van licht naar electriciteit.
Ik weet ook niet precies waar die 4.5 kW blijft, ik vermoed dat een deel gereflecteerd wordt en een deel geabsorbeerd als warmte. Uiteraard is die 4.5 kW niet significant vergeleken met de 14.5 kW / 0.197 = 73.6 kW aan zonlicht die er op valt (de Panasonics hebben een efficientie van 19.7%). En de panelen gaan er zelfs niet kapot van als ze uit staan en er dus helemaal geen energie wordt afgevoerd.

• doktervictor
Heren, met name @AUijtdehaag, @busscherski en @twain4me, dank voor al jullie bijdragen.

Ik ga verder met de planning, verbouwing, etc etc. Ik zal zeker een updata geven als er tot aanleg overgegaan is :-)
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True