Beste Allen,
Ik ben bezig met het plannen van een aan te leggen PV systeem op mijn te renoveren dak.
Ik heb een aantal specifieke randvoorwaarden die mijn keus wat beperken. Grofweg zijn er 2 opties, waarbij mijn vraag is of ik iets over het hoofd zie (per optie) of verkeerde aannames heb gedaan. Daarnaast een stel ik een persoonlijke mening van eenieder op prijs of ze voor optie 1 of 2 zouden kiezen.
Basisrandvoorwaarden:
lessenaarsdak, 16 graden helling, 310 graden azimuth (NW), dakmaat 11,4 m bij 9,2 m
1x dakkapel 14 graden helling, 130 graden azimuth, dakmaat 4,6 m bij 2,05m
1x dakraam in grote dak van 0,8 bij 1,0 m, kan een metertje naar links of rechts als het nodig is
1x schoorsteen 0,8 bij 0,9m, ong 1,5 meter hoog op grote dak.
Aanbouw met plat dak lager dan lessenaarsdag, waardoor veel en lang schaduw (nu buiten beschouwing qua planning)
Verbruik +/- 4000 kwh/jaar
toekomstig meerverbruik: warmtepomp (water/water) + boilersysteem: geschat + 4000kwh
toekomstig meerverbruik electrisch vervoer: geschat + 7000kwh
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HmpRZAnWiISA4A2OqFJ7Tkam.jpg?f=user_large)
optie 1:
Renovatie dakplaten met Unidek Solarpower link, waarbij ik een kant-en-klaar systeem heb, waarbij ik geen aanvullende dakbedekking nodig heb (wat randwerk).
Voordeel:
- geen meerkosten dakbedekking, want visueel attractieve dakbedekking op een 16 graden helling is duur
- strak uiterlijk (in stijl met rest van renovatie)
- maximale opbrengst
Nadeel:
- BiPV met toch iets hoger brandrisico (ja ik heb het TNO rapport gelezen en snap de technische risico's)
- beperking max breedte zonnepaneel tot 99,6 cm (gezien dakplatensyteem)
- overdimensionering, dus langere terugverdientijd
Keuze:
52x JA Solar 325 honey black + IQ7 micro-omvormers (want BiPV en schaduw en installatiegemak)
48x grote dak, 4x dakkapel
Geschatte opbrengst 13500 kwh
Optie 2:
renovatiedakplaten met panlatten, Lander L105 icm Top10 systeem (voor flauwe dakhelling)
Voordeel:
- brandveiliger
- standaard montage op panlatten met haken etc
- flexibiliteit met paneelkeuze
Nadeel:
- hogere aanschaf want duur dakpansysteem + zonnepanelen erboven
Keuze:
36x Panasonic Kuro 330 + optimizer (want wisselende schaduw icm azimuth)
32x grote dak (4x string 8, 2 daarvan nauwelijk schaduw, 2 daarvan wat meer, 4x dakkapel (ook schaduw)
Geschatte opbrengst 9500 kwh
Welke keus omvormer ? Solaredge alles op 1 3-fase of de 4x8 string op 1 3-fase en de 1x4 string (met goede orientatie) op een kleine ernaast.
Alvast dank voor jullie tips :-)
Ik ben bezig met het plannen van een aan te leggen PV systeem op mijn te renoveren dak.
Ik heb een aantal specifieke randvoorwaarden die mijn keus wat beperken. Grofweg zijn er 2 opties, waarbij mijn vraag is of ik iets over het hoofd zie (per optie) of verkeerde aannames heb gedaan. Daarnaast een stel ik een persoonlijke mening van eenieder op prijs of ze voor optie 1 of 2 zouden kiezen.
Basisrandvoorwaarden:
lessenaarsdak, 16 graden helling, 310 graden azimuth (NW), dakmaat 11,4 m bij 9,2 m
1x dakkapel 14 graden helling, 130 graden azimuth, dakmaat 4,6 m bij 2,05m
1x dakraam in grote dak van 0,8 bij 1,0 m, kan een metertje naar links of rechts als het nodig is
1x schoorsteen 0,8 bij 0,9m, ong 1,5 meter hoog op grote dak.
Aanbouw met plat dak lager dan lessenaarsdag, waardoor veel en lang schaduw (nu buiten beschouwing qua planning)
Verbruik +/- 4000 kwh/jaar
toekomstig meerverbruik: warmtepomp (water/water) + boilersysteem: geschat + 4000kwh
toekomstig meerverbruik electrisch vervoer: geschat + 7000kwh
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HmpRZAnWiISA4A2OqFJ7Tkam.jpg?f=user_large)
optie 1:
Renovatie dakplaten met Unidek Solarpower link, waarbij ik een kant-en-klaar systeem heb, waarbij ik geen aanvullende dakbedekking nodig heb (wat randwerk).
Voordeel:
- geen meerkosten dakbedekking, want visueel attractieve dakbedekking op een 16 graden helling is duur
- strak uiterlijk (in stijl met rest van renovatie)
- maximale opbrengst
Nadeel:
- BiPV met toch iets hoger brandrisico (ja ik heb het TNO rapport gelezen en snap de technische risico's)
- beperking max breedte zonnepaneel tot 99,6 cm (gezien dakplatensyteem)
- overdimensionering, dus langere terugverdientijd
Keuze:
52x JA Solar 325 honey black + IQ7 micro-omvormers (want BiPV en schaduw en installatiegemak)
48x grote dak, 4x dakkapel
Geschatte opbrengst 13500 kwh
Optie 2:
renovatiedakplaten met panlatten, Lander L105 icm Top10 systeem (voor flauwe dakhelling)
Voordeel:
- brandveiliger
- standaard montage op panlatten met haken etc
- flexibiliteit met paneelkeuze
Nadeel:
- hogere aanschaf want duur dakpansysteem + zonnepanelen erboven
Keuze:
36x Panasonic Kuro 330 + optimizer (want wisselende schaduw icm azimuth)
32x grote dak (4x string 8, 2 daarvan nauwelijk schaduw, 2 daarvan wat meer, 4x dakkapel (ook schaduw)
Geschatte opbrengst 9500 kwh
Welke keus omvormer ? Solaredge alles op 1 3-fase of de 4x8 string op 1 3-fase en de 1x4 string (met goede orientatie) op een kleine ernaast.
Alvast dank voor jullie tips :-)