• Boemstrak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-05-2021
Kieft91 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 08:39:
[...]

Dat geloof ik inderdaad ook niet, maar dat wil ik ook niet zeggen eh met mijn reactie.
Alleen dat de laptop er ook wel qua specs er goed uit ziet.
Hij ziet er zeker goed uit en Medion is per definitie niet slecht. Natuurlijk is de behuizing niet je van het, maar dat drukt de prijs dan wel weer. Dat geldt ook voor de interne speakers.

Ik denk dat je Medion met de plastic Clevo laptop kunt vergelijken en derhalve zou ik dan naar Frits gaan en er één bij hem bestellen:

https://laptopparts4less....-game-laptop-samenstellen

• Kieft91
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-08 18:07
Boemstrak schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 08:57:
[...]
Hij ziet er zeker goed uit en Medion is per definitie niet slecht. Natuurlijk is de behuizing niet je van het, maar dat drukt de prijs dan wel weer. Dat geldt ook voor de interne speakers.

Ik denk dat je Medion met de plastic Clevo laptop kunt vergelijken en derhalve zou ik dan naar Frits gaan en er één bij hem bestellen:

Goeie tip, maar om de één of andere manier ben ik wel gecharmeerd van een Ryzen cpu, dus ik wacht gewoon totdat deze laptops beschikbaar komen (wordt waarschijnlijk toch een Asus of Lenovo)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:05
Boemstrak schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 08:57:
[...]

Frits verkoopt inderdaad precies hetzelfde chassis: dit is gemaakt van aluminium/magnesium of zoiets; in elk geval metaal, geen plastic.
Het zijn de Tongfang modellen die ook voor de Eluktronics Max 15 en 17 gebruikt worden. (Ik noem dit merk/model omdat daar veel goede reviews te vinden zijn.)

Tweakers review waar dit model van Medion al naar voren komt:
reviews: Eerste Ryzen 5000-laptop - Snelle Medion met AMD 5900HX en Nvidia RT...

Edit: wanneer je je niet bezig houd met renderen ofzo, waarbij alle cores maximaal belast worden kun je op dit moment net zo goed een model met Intel chip kopen: die zijn tenminste goed leverbaar.

[ Voor 7% gewijzigd door guapper op 25-02-2021 15:51 ]

• Boemstrak
@guapper De Ryzen wordt enorm gehypet. Ik wil niet zeggen dat AMD slecht is, maar ik heb meermaals gelezen dat Intel overall stabieler en beter is dan de AMD CPU.

https://versus.com/nl/amd-ryzen-7-1700-vs-intel-core-i7-7700

Ik lees bijvoorbeeld ook vaak papagaaien die roepen dat zij een laptop willen met de Ryzen9 CPU. Als je vervolgens naar hun motivatie vraagt, dan hoor je vaak niets meer of 'De Ryzen9 is veel sneller dan de Intel i9'. Dat klopt dan ook helemaal, maar wanneer zou je echt zo'n dure CPU in je laptop nodig hebben?

Mijnerzijds alleen wanneer je veel aan het multitasken bent met 'heavy' programma's.

Interessant om te kijken naar de vergelijking in benchmarks betreffende verschillende games tussen de Ryzen 7 en de Intel i7 vanaf 4.15 minuten:

YouTube: Ryzen R7 1700 GAMING BENCHMARKS (7 games tested vs. 7700K!)

[ Voor 18% gewijzigd door Boemstrak op 25-02-2021 16:26 ]

• MrMaxedTank
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-09 11:11
Boemstrak schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 16:15:
@guapper De Ryzen wordt enorm gehypet. Ik wil niet zeggen dat AMD slecht is, maar ik heb meermaals gelezen dat Intel overall stabieler en beter is dan de AMD CPU.

Ik lees bijvoorbeeld ook vaak papagaaien die roepen dat zij een laptop willen met de Ryzen9 CPU. Als je vervolgens naar hun motivatie vraagt, dan hoor je vaak niets meer of 'De Ryzen9 is veel sneller dan de Intel i9'. Dat klopt dan ook helemaal, maar wanneer zou je echt zo'n dure CPU in je laptop nodig hebben?

Mijnerzijds alleen wanneer je veel aan het multitasken bent met 'heavy' programma's.

Interessant om te kijken naar de vergelijking in benchmarks betreffende verschillende games tussen de Ryzen 7 en de Intel i7 vanaf 4.15 minuten:

Je beseft dat je hier processoren van 4 jaar geleden aanhaalt he?

Ik weet dat er bij intel in de tussentijd niet zoveel veranderd is, maar bij AMD is dat wel het geval..

• Jasper 99
  • Registratie: Augustus 2007
  • Nu online

Het ligt genuanceerder! de 1700 is niet meer relevant voor de vergelijking. de nieuwe Ryzens zijn zowel energie zuiniger en hebben een betere grafische optie.

Dat maakt dus dat je voor hetzelfde geld een snellere, zuinigere en meer all around laptop krijgt. Want als de dedicated graphics niet nodig zijn kan je dus meer met veel minder energie.

Dat alles maakt het een nobrainer als je de keuze hebt. Ik heb nu de i9 in mijn alienware, echt dikke prima, hij is mega snel, alles werkt, dus andere kant is, ik zou zeker niet alles ervan aflaten hangen, maar als je de keuze hebt tussen 2 opties, dan ryzen.

• guapper
Jasper 99 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 16:32:
[...]

Het ligt genuanceerder! de 1700 is niet meer relevant voor de vergelijking. de nieuwe Ryzens zijn zowel energie zuiniger en hebben een betere grafische optie.

Dat maakt dus dat je voor hetzelfde geld een snellere, zuinigere en meer all around laptop krijgt. Want als de dedicated graphics niet nodig zijn kan je dus meer met veel minder energie.

Dat alles maakt het een nobrainer als je de keuze hebt. Ik heb nu de i9 in mijn alienware, echt dikke prima, hij is mega snel, alles werkt, dus andere kant is, ik zou zeker niet alles ervan aflaten hangen, maar als je de keuze hebt tussen 2 opties, dan ryzen.
* Mits leverbaar.

• Boemstrak
@Jasper 99 : Het ligt er natuurlijk ook aan wat je met je laptop wilt gaan doen inzake de Ryzen 9 of de Intel i9...en wat je budget is. Jouw laptop zit zo aan de €4000,00 +, maar de meesten willen een laptop die 80% voor games wordt gebruikt en ± €2500,00 kost. Dan kom je dus m.i. veelal uit op een Ryzen 7 of de Intel i7 die prima presteren.

Persoonlijk wil ik dan wel het maximale voor dat geld en kom ik persoonlijk uit bij een Intel i7 cpu.

• guapper

Dat idee had ik ook nadat ik de K6 en K7 heb gehad. Sindsdien geen AMD meer aangeschaft, maar ben het nu toch wel weer van plan. De multicore prestaties zijn bijzonder goed. Ideaal voor een machine waarop ook renderings op gemaakt worden.

• Jasper 99
  • Nu online
Boemstrak schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 16:46:
@Jasper 99 : Het ligt er natuurlijk ook aan wat je met je laptop wilt gaan doen inzake de Ryzen 9 of de Intel i9...en wat je budget is. Jouw laptop zit zo aan de €4000,00 +, maar de meesten willen een laptop die 80% voor games wordt gebruikt en ± €2500,00 kost. Dan kom je dus m.i. veelal uit op een Ryzen 7 of de Intel i7 die prima presteren.

Persoonlijk wil ik dan wel het maximale voor dat geld en kom ik persoonlijk uit bij een Intel i7 cpu.
Ook zeker niet gezegd dat iemand een ryzen 9 nodig heeft, een ryzen 7 is ook sneller dan de I9 die ik heb ;) ! Volgens mij scheelt budget qua i7 en ryzen 7 niet zoveel. Puur leverbaarheid en welk merk je wil en of thunderbolt etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanKupers
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online

JohanKupers

Würüm? Dürüm!

Als ik zo deze 2 systemen vergelijk, is het verschil tussen een 3060 en 3070 (plus een hogere frequentie display) € 350.

Wat ik mij dan afvraagt of deze verhoging het waard is of niet. Ik kan mij voorstellen dat de 3070 er voor kan zorgen dat die over een paar jaar nog mee kan, terwijl de 3060 dan al op zijn limiet zit. Dus verleng je de levensduur met zeg maar een jaar ofzo door nu die extra kosten te maken?

#koffiedikkijken

⛔ Trackers of betalen ⛔

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Niet alleen is de frequentie van het scherm hoger, de kwaliteit is ook beter (62.5% sRGB vs 100% sRGB en een hogere helderheid).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 14:28

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

JohanKupers schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 14:35:
Als ik zo deze 2 systemen vergelijk, is het verschil tussen een 3060 en 3070 (plus een hogere frequentie display) € 350.

Wat ik mij dan afvraagt of deze verhoging het waard is of niet. Ik kan mij voorstellen dat de 3070 er voor kan zorgen dat die over een paar jaar nog mee kan, terwijl de 3060 dan al op zijn limiet zit. Dus verleng je de levensduur met zeg maar een jaar ofzo door nu die extra kosten te maken?

#koffiedikkijken
Dat scherm is weliswaar sneller en mooier, maar welk spel zal hij op 300fps trekken, of zelfs meer dan 144 FPS? Als je de 3060 koopt weet je wel zeker dat je nooit meer sneller kan als je het nodig hebt, want je geld is al uitgegeven.
Terwijl als je de 3070 koopt heb je hooguit het ‘probleem’ van te veel FPS... nou, ik zou het wel weten.

Laptop GPU’s moet je liefst op de groei kopen, want spellen blijven niet hetzelfde eisen.

Maar moet je wel even die €350 hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door Tijgert op 26-02-2021 22:43 ]

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boemstrak
JohanKupers schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 14:35:

#koffiedikkijken
Ik zou in jouw geval lekker die €350,00 in de zak houden omdat je eigenlijk nooit boven de laagste frequentie komt qua FPS....ook niet met een rtx 3070. Dat wil zeggen als je minimaal op High graphic settings speelt. Op Low settings haal je gemiddeld ook maximaal 134 fps.

De 3060 en 3070 gaan een laptop leven lang mee. Toekomst gerichter denken haalt dus niets uit in deze. Beide GPU's worden namelijk voorzien van updates middels het Geforce Experience programma.

Ik vind de verschillen dus niet in verhouding staan c.q. meerwaarde hebben met de meerprijs van €350,00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Ik sta ietwat perplex van de redenatie van meneer Boemstrak.

De reden om voor de 3070 te gaan zou primair zijn voor meer fps in spellen. Leuk dat er een beter scherm in zit, dat is extra en merk je misschien wel, maar fps is waarom je het waarschijnlijk doet.
Niet enkel om fantastisch hoge 100+++ framerates te halen, maar juist ook voor spellen die meer zouden eisen voor een minimaal speelbare framerate. nVidia gaat je die nooit garanderen of zelfs geven met enkel driver updates voor de 3060 die niet ook zouden werken op de 3070.

Een uitspraak over welke gemiddelde fps je zult halen vind ik wat raar als je niet opgaf welke spellen je gaat spelen, of ik heb dat gemist.

Per definitie gaat een laptop langer functioneel mee met een betere GPU als je denkt ook nieuwere spellen te willen spelen op aangename framerates. Dat meneer Boemstrak het het geld niet waard vindt om een 3080 te kopen wisten we al. Nu is ook een 3070 al het geld niet waard.

Hogere gepositioneerde onderdelen kosten eenmaal meer, maar je hebt er ook meer aan. In ieder geval heb je er langer iets aan.

Kijk zelf even welke spellen je nu speelt en welke fps die geven bij de 3060 en 3070 (als je die info kunt vinden). Dan kun je het verschil zien en beter beoordelen of je dit zou merken en/of fijn zou vinden. Kijk ook naar zware spellen die je wellicht zou willen spelen, hoe die presteren om te kijken of de GPU prestaties goed schalen bij zwaarder werk.

Kijk ten slotte wat de meerprijs voor een 3070 tov een 3060 is bij andere systemen waar de rest gelijk blijft en haal daaruit wat het betere scherm je zou kosten.

Bedenk dat je van ‘te veel’ fps geen last hebt, maar van te weinig fps juist wel.

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boemstrak
@Tijgert Natuurlijk zul je iets meer fps halen met een 3070 GPU, maar is dat echt €350,00 waard? Het gemiddelde aan fps heb ik via Youtube voorbij zien komen in verschillende games zoals Tomb Raider, maar zoals gezegd is dat wel op Low settings.

Ook hier is een mooie review wat een laptop met een RTX 3060 GPU kan qua smoothness (fps) in gameplay:

YouTube: RTX 3060 Laptop + i7-10870H // Test in 20 Games

Mijn punt is alleen dat ik het verschil tussen de 3060 en 3070 GPU qua fps (± 20 fps) te klein vind voor een meerprijs van €350,00. Dat is echter persoonlijk. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06-09 02:08
En hoe zit het bijvoorbeeld met een render programma als Lumion? Is dan de 350,- voor een 3070 het wel waard?
Ik wil waarschijnlijk over een mnd een laptop gaan kopen puur voor lumion.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boemstrak
DeBaroN schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 16:56:
En hoe zit het bijvoorbeeld met een render programma als Lumion? Is dan de 350,- voor een 3070 het wel waard?
Ik wil waarschijnlijk over een mnd een laptop gaan kopen puur voor lumion.
Oordeel zelf. ;)

YouTube: Lumion 10 Exterior Render Time Nvidia RTX 3060Ti vs Nvidia RTX 3070

Aangezien het minimaal een RTX 3060Ti betreft, zul je m.i. dus voor een laptop moeten gaan met minimaal een RTX3060Ti GPU, en als die er niet zijn, dan inderdaad kiezen voor de RTX3070.

[ Voor 17% gewijzigd door Boemstrak op 27-02-2021 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Boemstrak schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 16:18:
@Tijgert Natuurlijk zul je iets meer fps halen met een 3070 GPU, maar is dat echt €350,00 waard? Het gemiddelde aan fps heb ik via Youtube voorbij zien komen in verschillende games zoals Tomb Raider, maar zoals gezegd is dat wel op Low settings.

Ook hier is een mooie review wat een laptop met een RTX 3060 GPU kan qua smoothness (fps) in gameplay:

Mijn punt is alleen dat ik het verschil tussen de 3060 en 3070 GPU qua fps (± 20 fps) te klein vind voor een meerprijs van €350,00. Dat is echter persoonlijk. ;)
Het is idd gewoon onmogelijk om voor een ander te bepalen of hij dat kan betalen. Zelf zal ik voor de 3080 gaan zodra die op voorraad is, maar een 3070 is eigenlijk ook geen tranendal, maar dat is gewoon mijn keus.

Ik zal zelf als gamer ook nooit blij zijn met iets op low spelen, waarom koop ik dan een dure gaminglaptop om mijzelf dan alsnog nodeloos te beperken?
Feitelijk zijn de meerkosten wel te behappen, het is geen x2 ofzo (al is de sprong 3070-3080 wel een dure ja).

Het is net wat de koper er mee wilt doen... dat weten we eigenlijk niet zo precies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boemstrak
Tijgert schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 19:27:
[...]

Het is idd gewoon onmogelijk om voor een ander te bepalen of hij dat kan betalen. Zelf zal ik voor de 3080 gaan zodra die op voorraad is, maar een 3070 is eigenlijk ook geen tranendal, maar dat is gewoon mijn keus.

Ik zal zelf als gamer ook nooit blij zijn met iets op low spelen, waarom koop ik dan een dure gaminglaptop om mijzelf dan alsnog nodeloos te beperken?
Feitelijk zijn de meerkosten wel te behappen, het is geen x2 ofzo (al is de sprong 3070-3080 wel een dure ja).

Het is net wat de koper er mee wilt doen... dat weten we eigenlijk niet zo precies.
Ik weet ook niet wat @JohanKupers precies met zijn laptop wil doen. Ik ben daar wel benieuwd naar om eerlijk te zijn. :)

Daarnaast vind ik de fps op High of Ultra settings (Youtube link) niet tegenvallen voor een 3060. Dan nog zijn die getoonde games goed speelbaar en verlopen de games zonder 'stotteren'.

[ Voor 10% gewijzigd door Boemstrak op 27-02-2021 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
Boemstrak schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 18:07:
[...]
Oordeel zelf. ;)

YouTube: Lumion 10 Exterior Render Time Nvidia RTX 3060Ti vs Nvidia RTX 3070

Aangezien het minimaal een RTX 3060Ti betreft, zul je m.i. dus voor een laptop moeten gaan met minimaal een RTX3060Ti GPU, en als die er niet zijn, dan inderdaad kiezen voor de RTX3070.
Thanks.
Maar die 30xx kaarten zijn allemaal afhankelijk van hun TGP waarde . Een 2070 super knalt een 3060 voorbij waarschijnlijk en doet het misschien even goed als een 3070.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

DeBaroN schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 21:05:
[...]

Thanks.
Maar die 30xx kaarten zijn allemaal afhankelijk van hun TGP waarde . Een 2070 super knalt een 3060 voorbij waarschijnlijk en doet het misschien even goed als een 3070.
De 3080 is ‘berucht’ om zijn vele TGP varianten.
Hebben de 3070 en 3060 daar nu ook al last van?
Zou wat zuur zijn als je een hele lage TGP 3070 variant hebt die de 3060 amper ontloopt, of helemaal niet.

Kijken naar een ouder model is dan zo gek nog niet, benches vergelijken dus.

Het is echt maar net wat je speelt. CS-GO kan op bijna alles, dat vergt niet zo veel, maar FlightSim2020 kan je wel vergeten dan denk ik. Tenzij je van blokjes op je scherm houdt. Dan heb je elke frame hard nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeBaroN
Tijgert schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 21:09:
[...]

De 3080 is ‘berucht’ om zijn vele TGP varianten.
Hebben de 3070 en 3060 daar nu ook al last van?
Zou wat zuur zijn als je een hele lage TGP 3070 variant hebt die de 3060 amper ontloopt, of helemaal niet.

Kijken naar een ouder model is dan zo gek nog niet, benches vergelijken dus.

Het is echt maar net wat je speelt. CS-GO kan op bijna alles, dat vergt niet zo veel, maar FlightSim2020 kan je wel vergeten dan denk ik. Tenzij je van blokjes op je scherm houdt.
Dan heb je elke frame hard nodig.
3060
https://www.notebookcheck...onding-TGPs.517260.0.html

3070
https://www.notebookcheck...onding-TGPs.517805.0.html

3080
https://www.notebookcheck...onding-TGPs.517977.0.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boemstrak
DeBaroN schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 21:05:
[...]

Thanks.
Kan absoluut met een RTX2070 Super.

YouTube: Lumion 8 Exterior Render Time Nvidia RTX 2070 Super 8GB vs RTX 2070 8GB

Dan zou je geld kunnen besparen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanKupers
  • Niet online

JohanKupers

Würüm? Dürüm!

Boemstrak schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 20:05:
[...]
Ik weet ook niet wat @JohanKupers precies met zijn laptop wil doen. Ik ben daar wel benieuwd naar om eerlijk te zijn. :)

Daarnaast vind ik de fps op High of Ultra settings (Youtube link) niet tegenvallen voor een 3060. Dan nog zijn die getoonde games goed speelbaar en verlopen de games zonder 'stotteren'.
Hoofddoel is gamen.

⛔ Trackers of betalen ⛔

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boemstrak
Dan volstaat de 3060 in mijn opinie.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boemstrak
@JohanKupers

Daar wil ik tevens bij vermelden dat je niet eens op Ultra High settings hoeft te spelen en dat High settings eigenlijk ruim voldoende is voor een 1080p resolutie. Dan heb je al een geweldig mooie ervaring en haal je ook nog eens hogere fps t.o.v. Ultra settings. Ultra settings hebben in mijn opinie te weinig meerwaarde op een 1920x1080 resolutie scherm.

[ Voor 57% gewijzigd door Boemstrak op 28-02-2021 11:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeBaroN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boemstrak
DeBaroN schreef op zondag 28 februari 2021 @ 11:36:
[...]

En dit is een 3060 met een TGP van 80W.
In sommige gevallen is zelfs de GPU 'veilig' te overclocken. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boemstrak
@JohanKupers Hier ook een recent voorbeeld inzake het verschil tussen verschillende mobile GPU's.

YouTube: RTX 3060 vs. RTX 3070 Max-Q vs. RTX 3080 Max-Q | Laptop // Test in 9...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iFlames
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 28-07 18:14
Hallo, weet iemand misschien of er wat meer info is over de Legion 5 Pro in Nederland? Ik zag dat hij wel op de Duitse site staat, maar hij is uitverkocht: https://www.lenovo.com/de...qwUx0Mo3ERUkET9LxI1ROPVk0

Ik zat zelf te twijfelen tussen een ASUS Zephyrus G15, de Strix G15 of G17 (Scar), de Gigabyte AERO en deze, mijn budget is rond de 2500. Ik speel vooral VALORANT (plan was om dit op 1440p te spelen met een 165 / 240 Hz externe monitor) en stream wat TCG toernooien af en toe, en eigenlijk niet zo vaak AAA titels. De 3070 leek het beste (en misschien kan de 3060 dus ook), hebben jullie misschien nog andere suggesties qua laptops?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boemstrak
iFlames schreef op zondag 28 februari 2021 @ 13:53:
Hallo, weet iemand misschien of er wat meer info is over de Legion 5 Pro in Nederland? Ik zag dat hij wel op de Duitse site staat, maar hij is uitverkocht: https://www.lenovo.com/de...qwUx0Mo3ERUkET9LxI1ROPVk0

Ik zat zelf te twijfelen tussen een ASUS Zephyrus G15, de Strix G15 of G17 (Scar), de Gigabyte AERO en deze, mijn budget is rond de 2500. Ik speel vooral VALORANT (plan was om dit op 1440p te spelen met een 165 / 240 Hz externe monitor) en stream wat TCG toernooien af en toe, en eigenlijk niet zo vaak AAA titels. De 3070 leek het beste (en misschien kan de 3060 dus ook), hebben jullie misschien nog andere suggesties qua laptops?
Levertijden zijn momenteel onbekend. Dat geldt o.a. ook voor de MSI en veel ROG modellen.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• constantinmanea
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 24-05-2023
I had answer back from Asus ROG Benelux, and they had to delay deliveries of ROGs with RTX3060 and Ryzen 7 5800H(pricewatch: ASUS ROG Strix G17 G713QM-HX015T), and they cannot tell me an estimated time because can be delayed again. It is awaited in March

[ Voor 24% gewijzigd door constantinmanea op 28-02-2021 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boemstrak
constantinmanea schreef op zondag 28 februari 2021 @ 18:44:
I had answer back from Asus ROG Benelux, and they had to delay deliveries of ROGs with RTX3060 and Ryzen 7 5800H(pricewatch: ASUS ROG Strix G17 G713QM-HX015T), and they cannot tell me an estimated time because can be delayed again. It is awaited in March
I think it will be June.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Dan wil je de kracht om veel fps of eyecandy te hebben. Dan is een 3070 veel fijner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanKupers
  • Niet online

JohanKupers

Würüm? Dürüm!

Dank voor alle info. Ik wacht wel even totdat de laptops ook echt leverbaar zijn en kijk dan wat er te koop is.

⛔ Trackers of betalen ⛔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZenMeister
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-05-2024
Ik heb sinds een week een Asus G533QS Strix Scar 15.
Ryzen 7 5800H, RTX 3080 115-130w. Ditmaal weer voor een Asus gegaan. Ruim 3 jaar zonder problemen terwij ik alleen maar problemen had met MSI.

Vergeleken met de vorige Scar die ik had uit 2016 met een i7 7700 en GTX 1060 is het echt een enorme verbetering. Niet alleen de hardware zelf maar vooral de laptop en bouwkwaliteit.

De accuduur is 3 tot 4x zo lang. Dit door de 90Wh uur accu en Nvidia Optimus. Dit maakt een gaminglaptop ook perfect voor werk onderweg.
De koeling is enorm verbeterd. Het systeem draait koeler en de ventilatoren zijn stiller en maken een minder irritant geluid. Zelfs op volle snelheid is het geluid niet vervelend.
De schermranden zijn erg dun waardoor de laptop een stuk kleiner is met hetzelfde schermformaat.
De laptop is een stuk lichter.
Mechanisch toetsenbord.
Achterkant van het scherm is van metaal.
Er zit een "keystone" bij die in te stellen is om een schaduw partitie te ontgrendelen. Erg handig als je je porno collectie wilt verbergen van je vriendin/vrouw.

Aantal dingen mis ik wel zoals een 4e USB poort en een cardreader. Vooral de cardreader is een gemis ivm 3D printen.
Een numpad is afwezig. Er zijn modellen die het numpad in de trackpad hebben. Ik was voor een model gegaan met een dergelijk trackpad als ik dit van te voren wist. Ontzettend vervelend om koersprijsen in te tikken als je snel moet.
Helaas is een gedeelte van de laptop transparant. Persoonlijk vind ik dit erg lelijk. De status leds schijnen ook door.

Daarnaast is de hardware echt heel snel. De vorige Scar had moeite in Autocad Fusion en het ging niet altijd even soepel. Vooral niet met wat complexere of grotere ontwerpen terwijl de meeste berekeningen al op de servers van Autodesk worden uitgevoerd. Dat is verleden tijd.
Het slicen van modellen in Cura gaat een heel stuk sneller.
Het spelen van een spelletje is fantastisch. Ik kan m`n 1440p ultrawide nu gebruiken en alle instellingen omhoog schroeven.

Al met al erg tevreden en een hele sterke verbetering in vergelijking met de vorige Asus Strix Scar 15.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

JohanKupers schreef op maandag 1 maart 2021 @ 07:09:
Dank voor alle info. Ik wacht wel even totdat de laptops ook echt leverbaar zijn en kijk dan wat er te koop is.
Verstandig.
Het ligt ook volledig aan welke games je wilt gaan spelen. Speel je vaak nieuwe games en wil je hoge settings is een 3070 wellicht raadzaam.
Zo niet is een 3060 ook meer dan prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boemstrak
Heel verstandig.... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Dat is zeker het beste want er komen nu al laptops uit met Tiger Like CPU's en ik heb ook liever een 11xxx dan een 10xxx CPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WJM1988
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 06-03 11:31
Ik zag het al voorbij komen in de discussie, maar wat is nu het verschil tussen een 2070 Super Mobile en een 3060 Mobile?

In verband met verkrijgbaarheid heb ik uiteindelijk een Aeon Luma met 2070 Super Max-Q gekocht en ik ben verbaasd: die draait alles op 1080P ultra, en Cyberpunk op high/ ultra. Dat had ik niet verwacht.

Online heb hier en daar gelezen dat het verschil tussen de 2070 Super (ook Max-Q) en 3060 klein is. En de 3060 is in vergelijking zelfs trager, laat staan met een lager TGP/ TDP.

Het is wel jammer. Ik had van de 30XX serie hoge verwachtingen, en ben behoorlijk verbaasd dat een 2070 Super Max-Q ook nog goed mee komt eigenlijk! Ook de 2070 komt qua performance in de buurt, dus ik vraag me af of nieuw dan ook echt beter is in dit geval. Met name omdat de laptops nog niet goed leverbaar zijn :).

Ben wel nieuwsgierig hoe iedereen er hier in staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GT-R
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 11-09 22:00
TheZenMeister schreef op maandag 1 maart 2021 @ 08:06:
Ik heb sinds een week een Asus G533QS Strix Scar 15.
Ryzen 7 5800H, RTX 3080 115-130w. Ditmaal weer voor een Asus gegaan. Ruim 3 jaar zonder problemen terwij ik alleen maar problemen had met MSI.

Vergeleken met de vorige Scar die ik had uit 2016 met een i7 7700 en GTX 1060 is het echt een enorme verbetering. Niet alleen de hardware zelf maar vooral de laptop en bouwkwaliteit.

De accuduur is 3 tot 4x zo lang. Dit door de 90Wh uur accu en Nvidia Optimus. Dit maakt een gaminglaptop ook perfect voor werk onderweg.
De koeling is enorm verbeterd. Het systeem draait koeler en de ventilatoren zijn stiller en maken een minder irritant geluid. Zelfs op volle snelheid is het geluid niet vervelend.
De schermranden zijn erg dun waardoor de laptop een stuk kleiner is met hetzelfde schermformaat.
De laptop is een stuk lichter.
Mechanisch toetsenbord.
Achterkant van het scherm is van metaal.
Er zit een "keystone" bij die in te stellen is om een schaduw partitie te ontgrendelen. Erg handig als je je porno collectie wilt verbergen van je vriendin/vrouw.

Aantal dingen mis ik wel zoals een 4e USB poort en een cardreader. Vooral de cardreader is een gemis ivm 3D printen.
Een numpad is afwezig. Er zijn modellen die het numpad in de trackpad hebben. Ik was voor een model gegaan met een dergelijk trackpad als ik dit van te voren wist. Ontzettend vervelend om koersprijsen in te tikken als je snel moet.
Helaas is een gedeelte van de laptop transparant. Persoonlijk vind ik dit erg lelijk. De status leds schijnen ook door.

Daarnaast is de hardware echt heel snel. De vorige Scar had moeite in Autocad Fusion en het ging niet altijd even soepel. Vooral niet met wat complexere of grotere ontwerpen terwijl de meeste berekeningen al op de servers van Autodesk worden uitgevoerd. Dat is verleden tijd.
Het slicen van modellen in Cura gaat een heel stuk sneller.
Het spelen van een spelletje is fantastisch. Ik kan m`n 1440p ultrawide nu gebruiken en alle instellingen omhoog schroeven.

Al met al erg tevreden en een hele sterke verbetering in vergelijking met de vorige Asus Strix Scar 15.
3 jaar is toch niets indrukwekkends? Mijn Lenovo draait al bijna 10 jaar als een zonnetje.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Boemstrak
WJM1988 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 12:51:
Ik zag het al voorbij komen in de discussie, maar wat is nu het verschil tussen een 2070 Super Mobile en een 3060 Mobile?

In verband met verkrijgbaarheid heb ik uiteindelijk een Aeon Luma met 2070 Super Max-Q gekocht en ik ben verbaasd: die draait alles op 1080P ultra, en Cyberpunk op high/ ultra. Dat had ik niet verwacht.

Online heb hier en daar gelezen dat het verschil tussen de 2070 Super (ook Max-Q) en 3060 klein is. En de 3060 is in vergelijking zelfs trager, laat staan met een lager TGP/ TDP.

Het is wel jammer. Ik had van de 30XX serie hoge verwachtingen, en ben behoorlijk verbaasd dat een 2070 Super Max-Q ook nog goed mee komt eigenlijk! Ook de 2070 komt qua performance in de buurt, dus ik vraag me af of nieuw dan ook echt beter is in dit geval. Met name omdat de laptops nog niet goed leverbaar zijn :).

Ben wel nieuwsgierig hoe iedereen er hier in staat.
De 2070 Super komt nog prima mee en is zelfs sneller dan de 3060. Dat blijkt uit verschillende Youtube tests. Hij staat bijna gelijk aan de 3070. Ik zou zelf ook eerder kiezen voor de RTX2070 Super in plaats van een 3060. Goedkoper en toch sneller.....

Persoonlijk ben ik niet kapot van de Max-q versies en heb ik liever dedicated GPU's, maar die zijn schaars in laptops.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasper 99
  • Nu online
Boemstrak schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 00:15:
[...]
De 2070 Super komt nog prima mee en is zelfs sneller dan de 3060. Dat blijkt uit verschillende Youtube tests. Hij staat bijna gelijk aan de 3070. Ik zou zelf ook eerder kiezen voor de RTX2070 Super in plaats van een 3060. Goedkoper en toch sneller.....

Persoonlijk ben ik niet kapot van de Max-q versies en heb ik liever dedicated GPU's, maar die zijn schaars in laptops.
Let wel op het verschil een Max-Q super gaat het zeker niet redden. De Supers die veel gebenched zijn hebben soms een TDP van rond de 200W dat is bijna desktop niveau.

https://gpu.userbenchmark...Mobile/m1445007vsm1164515

Ook hier moet je dus weer opletten en eigenlijk echt reviews opzoeken. Volgens mij presteert een 130W 3070 zo'n 30% sneller dan de 2070S op 200W

Dan moet je dus bedenken, minder temp, langer leven en meer prik voor andere onderdelen (CPU).

Toegegeven de verschillen zijn niet bizar, maar als je bedenkt dat de nieuwe kaarten zuiniger, cooler en de Boost tactiek hebben. Dan is een 3060 op een hoger TDP zeker meer value dan een Max-Q 2070 die echt significant slomer is dan een 200W beest.

Dus echt even goed kijken naar reviews anders kom je van een koude kermis thuis.

(edit ik zoek nu ook even wat de TDP testen zijn op userbenchmark, je ziet daar wel de laptops maar nog best moeilijk om goed de TDP's te vinden, anyhoe just my case, beware! Goed onderzoeken voor je iets koopt).

[ Voor 7% gewijzigd door Jasper 99 op 02-03-2021 10:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boemstrak
Jasper 99 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 10:14:
[...]

Let wel op het verschil een Max-Q super gaat het zeker niet redden. De Supers die veel gebenched zijn hebben soms een TDP van rond de 200W dat is bijna desktop niveau.

https://gpu.userbenchmark...Mobile/m1445007vsm1164515

Ook hier moet je dus weer opletten en eigenlijk echt reviews opzoeken. Volgens mij presteert een 130W 3070 zo'n 30% sneller dan de 2070S op 200W

Dan moet je dus bedenken, minder temp, langer leven en meer prik voor andere onderdelen (CPU).

Toegegeven de verschillen zijn niet bizar, maar als je bedenkt dat de nieuwe kaarten zuiniger, cooler en de Boost tactiek hebben. Dan is een 3060 op een hoger TDP zeker meer value dan een Max-Q 2070 die echt significant slomer is dan een 200W beest.

Dus echt even goed kijken naar reviews anders kom je van een koude kermis thuis.

(edit ik zoek nu ook even wat de TDP testen zijn op userbenchmark, je ziet daar wel de laptops maar nog best moeilijk om goed de TDP's te vinden, anyhoe just my case, beware! Goed onderzoeken voor je iets koopt).
Het gaat hier om de 3060 vs 2070 Super en niet om de 3070 vs 2070 Super. Daarin gaf ik al aan dat de 3070 iets beter is, maar ook een heel stuk duurder dan de 2070 Super.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper 99
  • Nu online
Boemstrak schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 10:53:
[...]
Het gaat hier om de 3060 vs 2070 Super en niet om de 3070 vs 2070 Super. Daarin gaf ik al aan dat de 3070 iets beter is, maar ook een heel stuk duurder dan de 2070 Super.
Ik heb ook de 3060 benoemd ;)!

Maar is die veel duurder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tvzYDUmwgixr0IMQzPmrMJrhEN8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5p1PnmteXQAiHR6IDakvvVVZ.png?f=fotoalbum_large

Als ik even snel super vergelijk, dan valt dat best mee toch? Voor mij een no-brainer om een strix te nemen dan.

Just saying, so objectief mogelijk. Op dit moment hebben we best luxe, voor de prijs dat je een laptop kan krijgen krijg je bijna niet eens een desktop met dezelfde prestaties. Door de gekke marktsituatie.

Ik snap dat als je niet kan wachten dan is het net iets complexer en het idd iets zijn om een 2070 laptop te halen.

[ Voor 5% gewijzigd door Jasper 99 op 02-03-2021 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boemstrak
Jasper 99 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 11:42:
[...]

Ik heb ook de 3060 benoemd ;)!

Maar is die veel duurder:

[Afbeelding]

Als ik even snel super vergelijk, dan valt dat best mee toch? Voor mij een no-brainer om een strix te nemen dan.

Just saying, so objectief mogelijk. Op dit moment hebben we best luxe, voor de prijs dat je een laptop kan krijgen krijg je bijna niet eens een desktop met dezelfde prestaties. Door de gekke marktsituatie.

Ik snap dat als je niet kan wachten dan is het net iets complexer en het idd iets zijn om een 2070 laptop te halen.
Nee Jasper....kijk: https://gpu.userbenchmark...Mobile/m1445007vsm1164515 ;)

In welke, door jou getoonde laptops zit een Max-q GPU en in welke dedicated? Volgens mij is de Medion Beast namelijk voorzien van een dedicated GPU.

[ Voor 7% gewijzigd door Boemstrak op 02-03-2021 12:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Power2All
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 25-03 15:45
Goed nieuws, mijn MSI laptop is onderweg van BCC eindelijk.
Ze hadden hem bijna gecancelled, omdat er een foutje bij communicatie was met hoofd kantoor.
Waarschijnlijk ontvang ik hem morgen, dan wordt het benchmarken geblazen.
Ik houdt jullie op de hoogte ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasper 99
  • Nu online
Boemstrak schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 12:47:
[...]

Nee Jasper....kijk: https://gpu.userbenchmark...Mobile/m1445007vsm1164515 ;)

In welke, door jou getoonde laptops zit een Max-q GPU en in welke dedicated? Volgens mij is de Medion Beast namelijk voorzien van een dedicated GPU.
Ik weet dat hij naar een 3070 linkt ;) ik bedoel dat je daar ook de 3060 kan vergelijken.

Maar misschien mis ik wat, een dedicated videokaart betekent in mijn optiek dat er een aparte videokaart is naast de GPU die in de CPU zit. Dus kortom elke laptop met zowel een max Q en een Normale super heeft altijd een dedicated videokaart toch? Of mis ik even een vertaal slag?

Dit zijn allemaal geen Max-Q versies, juist om het vergelijk te maken een Max-Q versie is namelijk echt significant langzamer dan een TDP van 150 of 200 W dat zit echt veel uit elkaar. Persoonlijk zou ik alleen een Max-Q nemen als prestaties ondergeschikt zijn aan gewicht. Dus als je echt graag een lichte laptop wil die voornamelijk is voor werk en mobiliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
Jasper 99 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 18:22:
[...]

Ik weet dat hij naar een 3070 linkt ;) ik bedoel dat je daar ook de 3060 kan vergelijken.

Maar misschien mis ik wat, een dedicated videokaart betekent in mijn optiek dat er een aparte videokaart is naast de GPU die in de CPU zit. Dus kortom elke laptop met zowel een max Q en een Normale super heeft altijd een dedicated videokaart toch? Of mis ik even een vertaal slag?

Dit zijn allemaal geen Max-Q versies, juist om het vergelijk te maken een Max-Q versie is namelijk echt significant langzamer dan een TDP van 150 of 200 W dat zit echt veel uit elkaar. Persoonlijk zou ik alleen een Max-Q nemen als prestaties ondergeschikt zijn aan gewicht. Dus als je echt graag een lichte laptop wil die voornamelijk is voor werk en mobiliteit.
Als geld geel bepalende rol speelt kun je natuurlijk ook gewoon een versie met een dikkere kaart met lager tgp kiezen, waardoor je hoge prestaties hebt met minder herrie en/of een dunner ontwerp. Die extra 25W levert niet heel erg veel extra frames op, maar wel een bak hitte..
Keuzes, keuzes, keuzes.

Wanneer je veel gaat gamen is het ook aan te bevelen om te kijken naar een laptop met MUX switch, of een extern scherm gebruiken, zodat het videosignaal niet via de geïntegreerde gpu loopt (bottleneck). Kan zomaar 10% verschil maken.

Edit: welke gpu in een draagbare laptop verstookt 180-200W?

@Boemstrak denkt dat Max-Q en dedicated gpu niet 1 en hetzelfde kunnen zijn??

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/f2n6wpF/2021-MPG-bench.png

[ Voor 10% gewijzigd door guapper op 02-03-2021 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boemstrak
guapper schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 21:00:
[...]

Als geld geel bepalende rol speelt kun je natuurlijk ook gewoon een versie met een dikkere kaart met lager tgp kiezen, waardoor je hoge prestaties hebt met minder herrie en/of een dunner ontwerp. Die extra 25W levert niet heel erg veel extra frames op, maar wel een bak hitte..
Keuzes, keuzes, keuzes.

Wanneer je veel gaat gamen is het ook aan te bevelen om te kijken naar een laptop met MUX switch, of een extern scherm gebruiken, zodat het videosignaal niet via de geïntegreerde gpu loopt (bottleneck). Kan zomaar 10% verschil maken.

Edit: welke gpu in een draagbare laptop verstookt 180-200W?

@Boemstrak denkt dat Max-Q en dedicated gpu niet 1 en hetzelfde kunnen zijn??

[Afbeelding]
Ik bedoel inderdaad dat je dedicated RTX GPU's hebt. Kaarten die het maximale uit hun kracht kunnen halen, dus geen Max-q. Je hebt namelijk ook refresh GPU's in de RTX laptop reeks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guapper
Boemstrak schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 23:26:
[...]
Ik bedoel inderdaad dat je dedicated RTX GPU's hebt. Kaarten die het maximale uit hun kracht kunnen halen, dus geen Max-q. Je hebt namelijk ook refresh GPU's in de RTX laptop reeks.
De Refresh versies zijn gewoon de verbeterde (niet-Super-) versies van de RTX 20x0 series die afgelopen zomer zijn uitgekomen; staat los van max-Q of max-P. Iets hogere kloksnelheden enzo dan non-Refresh uitvoering.

Max-Q versies zijn ook dedicated chips (als in niet-geïntegreerd op de CPU), maar zijn allen ingesteld op een lager srroomverbruik en temperatuur, typisch iets wat je goed kunt gebruiken in een wat compactere laptop met minder koelcapaciteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Niet online
Dedicated is niet echt de juiste term, dat is meer een losstaande (discrete) GPU en geen integrated. Voorheen werd de onofficiële term Max-P (performance of power) gebruikt om het verschil aan te duiden. Officieel hadden non-Max-Q GPU's geen afwijkende naam.

Max-Q is nu niets meer dan een setje technologieën, o.a. DLSS, Dynamic Boost 2.0 en Resizable BAR vallen hier onder. Elke RTX 30xx heet voortaan RTX 30xx Laptop GPU, waarvan het TGP dus configureerbaar is. Het is ook lastig om aan te geven wat dan tegenwoordig Max-Q zou moeten zijn... want is een 100W GPU Max-Q? Is alles onder de 100W Max-Q? Is 115W Max-Q gezien er ook 150W varianten zijn?

Het allerduidelijkst is gewoon de TGP (base+boost bij voorkeur) noemen ipv. Max-Q, omdat Max-Q vrij weinig zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boemstrak
Even terzijde. Bedenk dit wel voordat je een Asus laptop wilt kopen:

https://nl.trustpilot.com/review/www.asus.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Power2All
Hij is binnen !
Hier wat foto's, laat jullie nog wel weten hoe ie functioneert :)
Volgens mij is het een stalen behuizing, vandaar dat ie zo zwaar is, en het voelt als metaal aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SyVMvZm3CvjoE5lDx8O90FUaUCA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ENi1vAYfp7LQYt9yHLgAxCv2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tV5lX4JeTycqQk1r_w4KFnzpznY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LJ62tFDUitJ80OVko0hDaKSU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7GNT0B6Xp6PSQRLb8i209WDsTwk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KS93fvX6sS5HvtlO5REP4Wi8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Power2All op 03-03-2021 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boemstrak
Power2All schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 11:52:
Hij is binnen !
Volgens mij is het een stalen behuizing, vandaar dat ie zo zwaar is, en het voelt als metaal aan.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
welke type is dit en welke specs?

Ziet er heel strak en gelikt uit. Veel plezier ermee en hou ons op de hoogte. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Power2All
Boemstrak schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 12:02:
[...]
welke type is dit en welke specs?

Ziet er heel strak en gelikt uit. Veel plezier ermee en hou ons op de hoogte. :)
Het is de MSI gaming laptop GE76 RAIDER 10UH 200NL.
Hij is nu aan het Windows updaten nog, dus dat duurt nog wel eventjes lol.

[ Voor 11% gewijzigd door Power2All op 03-03-2021 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boemstrak
Power2All schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 12:03:
[...]

Het is de MSI gaming laptop GE76 RAIDER 10UH 200NL.
Hij is nu aan het Windows updaten nog, dus dat duurt nog wel eventjes lol.
Wow.....bijna 4K nieuwprijs. Mij iets te gortig maar benieuwd naar jouw bevindingen. :)

Ik heb zelf de MSI GE66 Raider 10UG-019NL in gedachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boemstrak
Frietsaus schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 10:48:
Dedicated is niet echt de juiste term, dat is meer een losstaande (discrete) GPU en geen integrated. Voorheen werd de onofficiële term Max-P (performance of power) gebruikt om het verschil aan te duiden. Officieel hadden non-Max-Q GPU's geen afwijkende naam.

Max-Q is nu niets meer dan een setje technologieën, o.a. DLSS, Dynamic Boost 2.0 en Resizable BAR vallen hier onder. Elke RTX 30xx heet voortaan RTX 30xx Laptop GPU, waarvan het TGP dus configureerbaar is. Het is ook lastig om aan te geven wat dan tegenwoordig Max-Q zou moeten zijn... want is een 100W GPU Max-Q? Is alles onder de 100W Max-Q? Is 115W Max-Q gezien er ook 150W varianten zijn?

Het allerduidelijkst is gewoon de TGP (base+boost bij voorkeur) noemen ipv. Max-Q, omdat Max-Q vrij weinig zegt.
Inderdaad Frietsaus. De TGP zou eigenlijk (verplicht) vermeld moeten staan om verwarring te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Power2All
Boemstrak schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 12:08:
[...]
Wow.....bijna 4K nieuwprijs. Mij iets te gortig maar benieuwd naar jouw bevindingen. :)

Ik heb zelf de MSI GE66 Raider 10UG-019NL in gedachten.
Haha, ja, ik wou eerst een desktop kopen om mn huidige i7 7700K met GTX1080 te upgraden, maar toen zag ik deze MSI voorbij komen met een RTX3080. Dus mja, ben ik gelijk klaar voor weer een aantal jaren voordat ik weer iets nieuws moet hebben. Ik werk al met mijn desktop voor behoorlijk wat jaartjes, en heb 1x een CPU upgrade gedaan, dus was er wel aan toe.
Deze keuze ook gemaakt, ook omdat hij VR ondersteuning heeft, wat mijn andere laptop niet had, want Intel moest weer in de weg zitten met hun GPU voor de Nvidia GTX :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Boemstrak schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 11:45:
Even terzijde. Bedenk dit wel voordat je een Asus laptop wilt kopen:

https://nl.trustpilot.com/review/www.asus.nl
Tsja.. trustpilot. Daar lees je vaak niet de slimste recensies. Hecht er nooit veel waarde aan. Beter een goede review opzoeken van het model dat je op t oog hebt.
Overigens scoren de andere merken precies even goed.. (of slecht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hij is binnen !

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nice.
Ik vind hem persoonlijk foeilelijk met al die rgb :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Power2All
Verwijderd schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 12:55:
[...]

Nice.
Ik vind hem persoonlijk foeilelijk met al die rgb :X
Ieder zijn smaak.
Je kan de RGB ook gewoon uitzetten, zuipt ie ook meteen minder stroom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Niet online
Hij is binnen !

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is in elk geval een sterkere adapter dan de RTX 3070 GP76. De GP76 Leopard met RTX 3070 heeft een 230W adapter waardoor de accu tijdens het gamen leegloopt. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Power2All
Frietsaus schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 12:59:
[...]

Is in elk geval een sterkere adapter dan de RTX 3070 GP76. De GP76 Leopard met RTX 3070 heeft een 230W adapter waardoor de accu tijdens het gamen leegloopt. |:(
Ugh, serieus ? Dat is echt rete irritant.
Naja, ik ging er wel uit dat er een sterke powerbrick erbij zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekje57
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09-12-2024
Hij is binnen !

...
Nice, geniet ervan!

Heb dezelfde bij BCC helaas nog niet binnen, dus je hebt mazzel, of ik pech. Ben benieuwd wanneer die van mij geleverd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Power2All
Freekje57 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 13:51:
[...]

Nice, geniet ervan!

Heb dezelfde bij BCC helaas nog niet binnen, dus je hebt mazzel, of ik pech. Ben benieuwd wanneer die van mij geleverd kan worden.
Ben nu in gesprek.
Scherm blijft in 60hz hangen in desktop, na alles geupdate te hebben.
In gesprek met MSI support, want is toch apart dat tweakers en veel andere sites het scherm als 120hz klassificeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Niet online
Hmm misschien is het stiekem wel een 60Hz panel, wat is het panel ID als ik vragen mag?

Device manager > Monitors > Display aan klikken en dan Details > Hardware ID

Zou wel typisch MSI zijn, want op hun specs page wordt de refresh rate niet vermeld voor het UHD panel, oftewel die zal per regio verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Power2All
Frietsaus schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 15:01:
Hmm misschien is het stiekem wel een 60Hz panel, wat is het panel ID als ik vragen mag?

Device manager > Monitors > Display aan klikken en dan Details > Hardware ID

Zou wel typisch MSI zijn, want op hun specs page wordt de refresh rate niet vermeld voor het UHD panel, oftewel die zal per regio verschillen.
Ik zie hier staan MONITOR\AUOA988 staan
Online zie ik dat het een 120hz paneel betreft, dus is raar dat Windows 60hz aangeeft.

[ Voor 8% gewijzigd door Power2All op 03-03-2021 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Niet online
Dat is inderdaad een 120Hz panel, dan is dat in elk geval uitgesloten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Power2All
Frietsaus schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 15:15:
Ik wacht wel even op response van hun Tech Team.
Die zal vast wel weten hoe dat zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Power2All
Frietsaus schreef op Wednesday 3 March 2021 @ 15:15:
Heb een web ticket lopen bij hun, en MSI support zelf gebeld erover.
Meneer was van mening dat het om een 60hz scherm wellicht toch ging, maar nadat hij de prijs van mijn laptop zag, ging hij toch even graven voor me.
Online zag meneer dat er ook overal met de 120hz gegooit werd omtrent de laptop, dus hij vond het eigenlijk uiteindelijk ook niet kloppen, en stuurt zijn engineer de vraag wat hier aan de hand is.
Heb deze info gevonden:

https://www.panelook.com/..._LCM_parameter_45254.html
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PzztY4mbxEFENzfHENHcu6uP5Z8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Y2F7E0EH9wRi65RAtRIooYdR.png?f=user_large

En toen vond ik iemand die een Alienware had gefixed met dezelfde scherm als die ik heb, die functioneert op 120hz:
http://forum.notebookrevi...z-display-upgrade.832479/

[ Voor 10% gewijzigd door Power2All op 04-03-2021 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Het is ook idd een 120Hz scherm, geen enkele twijfel. Overal is dit model nummer 120Hz (op Ali zag ik zelfs dat er een 4K 144Hz scherm was..)
Het zou een firmware dingetje kunnen zijn waar de oude gewoon 120Hz uitstuurde maar de update die de fabriek verliet per ongeluk weer op 60Hz gezet was.
Even kijken wat de engineers zeggen. Wel goed dat je het hier zo deelt, ik leer hier graag van.,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Power2All
Tijgert schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 12:22:
Het is ook idd een 120Hz scherm, geen enkele twijfel. Overal is dit model nummer 120Hz (op Ali zag ik zelfs dat er een 4K 144Hz scherm was..)
Het zou een firmware dingetje kunnen zijn waar de oude gewoon 120Hz uitstuurde maar de update die de fabriek verliet per ongeluk weer op 60Hz gezet was.
Even kijken wat de engineers zeggen. Wel goed dat je het hier zo deelt, ik leer hier graag van.,
Och, ik werd vriendelijk behandeld hier, dus doe ik dat ook terug :)
Vooral, hiermee kan ik mensen behoeden en dat ze controlerend hun spullen checken.
Gelukkig heb ik enigzins ervaring, vooral omdat ik ook vaak naar Louis Rossmann kijk, is dit zeer interessant, vooral als het e.e.a. niet klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Je hebt de geinstalleerde Windows enkel geupdate?
Je kan kijken of een verse installatie wel 120Hz geeft.
In de GeForce control panel staat ook de refreshrate, wat staat daar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Power2All
Tijgert schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 15:10:
Je hebt de geinstalleerde Windows enkel geupdate?
Je kan kijken of een verse installatie wel 120Hz geeft.
In de GeForce control panel staat ook de refreshrate, wat staat daar?
Het is een verse installatie Windows 10 Home, heb geupgrade naar Windows 10 Pro met officiele key.
Ik krijg 144Hz op mijn nieuwe scherm direct aangesloten aan de laptop via HDMI en DP1.4 kabel wacht ik nog op namelijk, dus daar kan het niet aan liggen.
Ben tevens Oculus Rift nu aan het installeren ondertussen, benieuwd hoe Half Life Alyx werkt :)

[ Voor 8% gewijzigd door Power2All op 04-03-2021 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Power2All schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 15:18:
[...]

Het is een verse installatie Windows 10 Home, heb geupgrade naar Windows 10 Pro met officiele key.
Ik krijg 144Hz op mijn nieuwe scherm direct aangesloten aan de laptop via HDMI en DP1.4 kabel wacht ik nog op namelijk, dus daar kan het niet aan liggen.
Maar in de GeForce display panel, wat staat daar voor refresh rate aangegeven voor het laptopscherm?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/TGp3o29.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper 99
  • Nu online
Tijgert schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 15:20:
[...]

Maar in de GeForce display panel, wat staat daar voor refresh rate aangegeven voor het laptopscherm?

[Afbeelding]
Hiermee kan je het ook gewoon aanpassen trouwens, als ik mijn LG G10 aansluit snapt hij ook niet gelijk dat die op 120Hz moet bij 4K, via de panel kan ik het gewoon instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Power2All
Tijgert schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 15:20:
[...]

[Afbeelding]
Helaas nee:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B1gKlXZMV6xBUeRYNCRKoac76IE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/akOdTIYBYgITu5NuRsWt5l3j.png?f=fotoalbum_large

Er is wel wat info in de Intel panel, maar zegt ook max 60hz.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mhTMSe2btCOQduxBH3y4PuGyxm4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/a8gAEZs1Cc6NWve7hCPcsPTK.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door Power2All op 04-03-2021 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Power2All
Jasper 99 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 15:29:
[...]

Hiermee kan je het ook gewoon aanpassen trouwens, als ik mijn LG G10 aansluit snapt hij ook niet gelijk dat die op 120Hz moet bij 4K, via de panel kan ik het gewoon instellen.
Helaas is de Nvidia paneel data gelimiteerd :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Power2All schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 15:32:
[...]

Helaas is de Nvidia paneel data gelimiteerd :/
Dat heb ik nog nooit gezien, is dat normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Power2All
Tijgert schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 15:34:
[...]

Dat heb ik nog nooit gezien, is dat normaal?
Ja, want de Intel integrated kaart forward data naar Nvidia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Power2All schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 15:34:
[...]

Ja, want de Intel integrated kaart forward data naar Nvidia.
Ok, dus wat geeft de Intel graphics command center aan dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Power2All
Tijgert schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 15:37:
[...]

Ok, dus wat geeft de Intel graphics command center aan dan?
Heb ik bij de vorige post gezet.
Alleen de optie 60p is te kiezen.

[ Voor 7% gewijzigd door Power2All op 04-03-2021 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09:39
Als je de resolutie omlaag gooit naar bijvoorbeeld 1080p, kan je dan wel 120 Hz selecteren? Als dat het geval is, dan zou het kunnen zijn dat de interne connectie te weinig bandbreedte voor een volledige 4k 120 Hz heeft.

[ Voor 41% gewijzigd door EDIT op 04-03-2021 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Power2All schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 15:40:
[...]

Heb ik bij de vorige post gezet.
Alleen de optie 60p is te kiezen.
Sorry.
Heb je meerdere Intel drivers geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Power2All
Tijgert schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 15:43:
[...]

Sorry.
Heb je meerdere Intel drivers geprobeerd?
Driver Utility van Intel gebruikt, die heeft laatste drivers geinstalleerd, maar helaas.
Dit lijkt me echt op een firmware issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Power2All
EDIT schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 15:41:
Als je de resolutie omlaag gooit naar bijvoorbeeld 1080p, kan je dan wel 120 Hz selecteren? Als dat het geval is, dan zou het kunnen zijn dat de interne connectie te weinig bandbreedte voor een volledige 4k 120 Hz heeft.
Helaas, alleen 60hz mogelijkheid, ook bij de Windows modus listing staat alleen maar 60hz ertussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekje57
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09-12-2024
Ben benieuwd of jouw probleem ook bij anderen voorkomt. Zodra ik die van mij heb zal ik dit gelijk bekijken. Na contact met BCC ben ik alleen bang dat dat nog wel even gaat duren, verwacht hem op z’n vroegst eind volgende week, maar zou zomaar nog later kunnen zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ynnoz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-08 18:42
Vervelend van je laptop @Power2All. Wat ga je nu doen? Stuur je de laptop nu terug of blijf je wachten op een technische oplossing?

Overigens dit terzijde: Ik schrok wel van de problemen wat beeldschermen betreft met de (dure) Alienware laptops op notebookcheck (http://forum.notebookrevi...nd-new-dead-pixel.835002/). Je mag toch wel verwachten dat laptops in deze prijsrange een betere Quality Control hebben? Of is dit iets wat ook bij andere merken het geval is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Niet online
Dode pixels komen helaas heel veel voor op high refresh rate panels. Ik heb al tig laptops moeten terugsturen met dode en/of hot(sub)pixels omdat ik dat niet accepteer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Power2All
MSI engineers hebben gereageerd, maar schijnbaar zijn ze door de persoon uit NL niet op de hoogte gesteld dat dit om een 120hz paneel gaat, en geen 60hz paneel, maar ze zeggen dus dat het paneel 60hz is.
Heb weer een bericht gestuurd naar hun dat het betreft om een 120hz paneel, en ook zo op de verkoop informatie staat, maar ook de hardware aangeeft dat het om een 120hz paneel gaat. Ben benieuwd wat ze daarop te zeggen hebben.

Dit is wat ze me gezegd hebben:
Good day!
Please open the 'MSI Dragon center' and set the GPU Switch to 'MSHybird Graphics Mode' in the general settings,then try it again.

When you use the CPU integrated display, the maximum can only reach 60HZ, which is normal.

Thanks & Best Regards,
MSI Notebook Technical Application Department

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Power2All schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 09:05:
MSI engineers hebben gereageerd, maar schijnbaar zijn ze door de persoon uit NL niet op de hoogte gesteld dat dit om een 120hz paneel gaat, en geen 60hz paneel, maar ze zeggen dus dat het paneel 60hz is.
Heb weer een bericht gestuurd naar hun dat het betreft om een 120hz paneel, en ook zo op de verkoop informatie staat, maar ook de hardware aangeeft dat het om een 120hz paneel gaat. Ben benieuwd wat ze daarop te zeggen hebben.

Dit is wat ze me gezegd hebben:

[...]
In het antwoord benoemen ze wel specifiek de refreshrate, dus het is blijkbaar een onderwerp van hun antwoord. Ik heb niet het idee dat ze niet weten wat het probleem is.
Als je in Dragon Center de verschillende GPU opties kiest, is er dan wel enig verschil?

Het zou kunnen dat als de interne GPU werkt het idd max 60Hz is terwijl als je de 3080 forceert hij wel 120Hz geeft.

Met Vsync AAN, wat voor framerate haal je in spellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Power2All
Tijgert schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 09:09:
[...]

In het antwoord benoemen ze wel specifiek de refreshrate, dus het is blijkbaar een onderwerp van hun antwoord. Ik heb niet het idee dat ze niet weten wat het probleem is.
Als je in Dragon Center de verschillende GPU opties kiest, is er dan wel enig verschil?

Het zou kunnen dat als de interne GPU werkt het idd max 60Hz is terwijl als je de 3080 forceert hij wel 120Hz geeft.

Met Vsync AAN, wat voor framerate haal je in spellen?
Blijft steevast op 60FPS draaien.
Ook als ik een spel als Smite of CSGO in ga, gaat ie niet verder dan 60FPS physiek, maar haalt hij op smite bijv. wel 150FPS. Jammer helaas.
Je kan geen GPU kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Niet online
Als je in Dragon Center de Graphics Mode juist niet op MSHybrid (= Optimus) zet, maar op Dedicated GPU, dan werkt het nog steeds niet? Deze setting koppelt het scherm fysiek aan de GeForce GPU, dan krijg je ook meer opties te zien in het NVIDIA control panel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Power2All
Frietsaus schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 12:12:
Als je in Dragon Center de Graphics Mode juist niet op MSHybrid (= Optimus) zet, maar op Dedicated GPU, dan werkt het nog steeds niet? Deze setting koppelt het scherm fysiek aan de GeForce GPU, dan krijg je ook meer opties te zien in het NVIDIA control panel.
Tering ja, MSI had het verkeerd gezegd.
Nu werkt hij top !
120 hz :D
Ok, nu ben ik helemaal blij :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Niet online
Houd er wel rekening mee dat wanneer je de laptop de op de accu wil gebruiken, dat je hem dan terugzet op MSHybrid, want je accuduur zal nu merkbaar slechter zijn.

Daar staat tegenover dat je, afhankelijk van de game, meer performance hebt in dedicated mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Power2All
Frietsaus schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 12:40:
Houd er wel rekening mee dat wanneer je de laptop de op de accu wil gebruiken, dat je hem dan terugzet op MSHybrid, want je accuduur zal nu merkbaar slechter zijn.

Daar staat tegenover dat je, afhankelijk van de game, meer performance hebt in dedicated mode.
Klopt, maar de batterij is maar voor 50% constant vol, waardoor die prima te doen is voor de accu duur.
Het systeem wordt als een mobiele desktop gebruikt, aangezien het mijn huidige gaming machine vervangt, waar een GTX1080 in zit :)
VR Oculus werkt ook helemaal top erop nu :)
Het idee is dat ik makkelijk de machine mee kan nemen naar evenementen waar ik vaak sta, maar ook CampZone, en noem maar op ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Power2All op 05-03-2021 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Power2All schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 12:33:
[...]

Tering ja, MSI had het verkeerd gezegd.
Nu werkt hij top !
120 hz :D
Ok, nu ben ik helemaal blij :)
Mooi, probleem opgelost! Nu weer focussen op waar hij te koop is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Power2All
Hier is een benchmark van 3DMARK Time Spy Extreme:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7PAaTeB80vh1rAc9gKCy965rgLk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PeZzbtBvNA6XjL4VtzuxhTlG.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vBzmzHZbEl7GLoSWh5h26vbnXrE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DZyngmXyFfmBicaJMtEbWZxV.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nAJdTq0sQdEVv65KyqU5gWHP-Tk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UbFimJoKUqXG6L81J1QauJSt.png?f=fotoalbum_large

Dit is op de 4k 120hz afgespeeld.

[ Voor 44% gewijzigd door Power2All op 06-03-2021 10:49 ]

Pagina: 1 ... 3 ... 19 Laatste