@muzaik hangt van je budget af natuurlijk. Maar zelf koos ik 3070 vanwege zijn prestaties. En ik wilde toen wel 32GB RAM hebben. Toen kon ik daarmee wel mijn keuze maken.
Ik heb zelf de RTX 3070 en vind het de meerprijs zeker waard. Het verschil in performantie is toch redelijk groot tussen de 3060 en de 3070, terwijl de sprong voorwaarts bij de 3080 dan weer kleiner is blijkbaar. Ik vermoed dat je bij de 3060 sneller naar performance mode gaat moeten overschakelen wat het geluidsniveau en thermals niet ten goede komt, terwijl je bij de 3070 rustig in de balanced mode kan blijven gamen.Muzaik schreef op donderdag 29 april 2021 @ 12:07:
Dilemma:
legion 5 pro 3060 voor €1500 of 3070 voor €1750?
Ik heb de 16GB RAM versie. Heb eigenlijk nog niet gekeken hoeveel een upgrade naar 32GB me kosten zou. Maar als ik me niet vergis is dat het enigste verschil samen met RGB blacklight ipv enkel wit bv?metehan12344 schreef op donderdag 29 april 2021 @ 12:10:
@muzaik hangt van je budget af natuurlijk. Maar zelf koos ik 3070 vanwege zijn prestaties. En ik wilde toen wel 32GB RAM hebben. Toen kon ik daarmee wel mijn keuze maken.
@DJSirMatthew Zelf had ik de laptop via Mediamarkt besteld maar zij verkochten niet de RGB versie terwijl ik toch wel RGB wil hebben. Maar doordat de laptop slecht verkrijgbaar was / is had ik besloten om het maar te kopen.
Btw inmiddels had ik mijn m.2 ssd van mijn vorige laptop nog toegevoegd voor meer opslag. Voor de overige mensen die een Legion 5 Pro hebben zou ik het wel voorzichtig doen want ik heb al een kleine krasje op de onderkant van de laptop.
Dat gebeurde toen ik onderplaat probeerde te verwijderen. Ik zal zeker ook voorzichtig doen bij de fans want daar zou je gemakkelijk iets kunnen beschadigen.
Btw inmiddels had ik mijn m.2 ssd van mijn vorige laptop nog toegevoegd voor meer opslag. Voor de overige mensen die een Legion 5 Pro hebben zou ik het wel voorzichtig doen want ik heb al een kleine krasje op de onderkant van de laptop.
Dat gebeurde toen ik onderplaat probeerde te verwijderen. Ik zal zeker ook voorzichtig doen bij de fans want daar zou je gemakkelijk iets kunnen beschadigen.
Bol heeft nog Legion 5 Pro met 32GB op voorraad:
3060:
pricewatch: Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H (82JQ0087MH)
3070:
pricewatch: Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H (82JQ0086MH)
3060:
3070:
pricewatch: Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H (82JQ0086MH)
Alleen staat er in de specs bij bol een 120hz scherm?Cinemaskoop schreef op donderdag 29 april 2021 @ 12:24:
Bol heeft nog Legion 5 Pro met 32GB op voorraad:
3060:
Beeldscherm verversing snelheid Tooltip
120 Hz
[ Voor 49% gewijzigd door charrel op 29-04-2021 12:40 ]
Ja maar dat klopt niet.. elke Legion 5 Pro heeft een 165Hz scherm. Dit zie je op psref.lenovo.comcharrel schreef op donderdag 29 april 2021 @ 12:38:
[...]
Alleen staat er in de specs bij bol een 120hz scherm?
Beeldscherm verversing snelheid Tooltip
120 Hz
https://psref.lenovo.com/..._Pro_16ACH6H?M=82JQ0087MHCinemaskoop schreef op donderdag 29 april 2021 @ 12:41:
[...]
Ja maar dat klopt niet.. elke Legion 5 Pro heeft een 165Hz scherm. Dit zie je op psref.lenovo.com
https://psref.lenovo.com/..._Pro_16ACH6H?M=82JQ007KMH
Op lenovo hebben ze beide een 165hz scherm, ik snap het verschil niet. Ziet iemand het wel?
Nu ook niet meer leverbaar bij bol
[ Voor 3% gewijzigd door charrel op 29-04-2021 12:46 ]
Er zit geen verschil in. Alleen een ander artikelnummer. Waarschijnlijk speciaal voor Bol.com vermoed ikcharrel schreef op donderdag 29 april 2021 @ 12:44:
[...]
https://psref.lenovo.com/..._Pro_16ACH6H?M=82JQ0087MH
https://psref.lenovo.com/..._Pro_16ACH6H?M=82JQ007KMH
Op lenovo hebben ze beide een 165hz scherm, ik snap het verschil niet. Ziet iemand het wel?
Nu ook niet meer leverbaar bij bol
Bedankt voor de info hier allemaal.
De kogel is door de kerk: het is de legion 5 pro geworden.
Op bol stond nog 1 exemplaar gisteren voor 1999, de verkoper hier van zelf rechtstreeks gemaild voor beschikbaarheid en gekocht voor 1899 met 14 dagen retourrecht. (zakzetters van bol)
Betreft de 82JQ007QMB met 32gb ram en rtx 3070.
Hopelijk geen mankementen zoals sommige hier. Verwacht hem morgen of overmorgen al.
Op bol stond nog 1 exemplaar gisteren voor 1999, de verkoper hier van zelf rechtstreeks gemaild voor beschikbaarheid en gekocht voor 1899 met 14 dagen retourrecht. (zakzetters van bol)
Hopelijk geen mankementen zoals sommige hier. Verwacht hem morgen of overmorgen al.
Je vindt bol dan de zakzetter? Die verkopende partij beslist om em voor 100 euro meer op bol te zetten. Dat doet Bol zelf niet.Vincedom schreef op donderdag 29 april 2021 @ 12:59:
Bedankt voor de info hier allemaal.
Maar jij wilde dus een AZERTY variant?
De marge die bol.com pakt op de verkoop is wellicht hoger dan die 100 EURCinemaskoop schreef op donderdag 29 april 2021 @ 14:22:
[...]
Je vindt bol dan de zakzetter? Die verkopende partij beslist om em voor 100 euro meer op bol te zetten. Dat doet Bol zelf niet.
Is het eigenlijk mogelijk die knoppen gewoon om te draaien bij azerty toetsenborden zodat je alsnog qwerty hebt met Lenovo laptops?
Lijkt me niet.. waarom zou je dat willen trouwens?q-enf0rcer.1 schreef op donderdag 29 april 2021 @ 14:56:
Is het eigenlijk mogelijk die knoppen gewoon om te draaien bij azerty toetsenborden zodat je alsnog qwerty hebt met Lenovo laptops?
Het verschil tussen azerty en qwerty is meer dan de letters. De diacritische tekens en accolades en zo staan op compleet andere plaatsen.q-enf0rcer.1 schreef op donderdag 29 april 2021 @ 14:56:
Je hebt dan ook nog het verschil tussen 'Franse' azerty en 'Belgische' azerty en het zootje is compleet.
Ergens nog de Legion 5 pro 3070 te koop voor onder de 1800?
Vrees dat ze momenteel zowat overal eventjes zijn uitverkocht. Ik zoek dezelfde. Ik nam gisteren contact op met Lenovo en ze zeiden dat er momenteel inderdaad geen voorraad is. Misschien binnen één of twee weken.Voyarch schreef op donderdag 29 april 2021 @ 15:15:
enige met voorraad is bol.com, maar die zitten met 1899 wel erg hoog.Voyarch schreef op donderdag 29 april 2021 @ 15:15:
Heb ze ook net gebeld, maar de prijs blijft zoals ie nu is...
@lavalamp Ik vrees dat de prijzen gaan stijgen. Ik zal even voor jezelf kijken wat je nou wilt doen. Extra betalen, ander laptop of een lager uitvoering. Zelf zou ik zeggen dat het nog wel waard is voor die prijs. Wanneer het €2100 gaat worden dan zal ik zeker kijken naar een ander laptop.
Wellicht kun je voor een Alienware M15 R5 Ryzen gaan. Of een Razer die ziet er ook mooi uit, maar heeft wel minder wattage voor de GPU.
Wellicht kun je voor een Alienware M15 R5 Ryzen gaan. Of een Razer die ziet er ook mooi uit, maar heeft wel minder wattage voor de GPU.
Ik had mij meer voorgeteld bij de Alienware M15 R5 Ryzen, dat is, meer opties. In de US alleen verkrijgbaar met 16Gb geheugen en een RTX 3060. Gemiste kans lijkt mij.metehan12344 schreef op donderdag 29 april 2021 @ 15:37:
@Ynnoz Inderdaad en dat is ook in China zo trouwens. Wellicht bevoorradingsprobleem??
Klopt , deze wel. Een Alienware zoals de M15R4 wordt binnen 11 dagen verscheept.metehan12344 schreef op donderdag 29 april 2021 @ 15:48:
@Ynnoz Inderdaad en dat is ook in China zo trouwens. Wellicht bevoorradingsprobleem??
Vergeet niet dat dit de 32GB versie met RGB is he..lavalamp schreef op donderdag 29 april 2021 @ 15:22:
[...]
enige met voorraad is bol.com, maar die zitten met 1899 wel erg hoog.
Heb ze ook net gebeld, maar de prijs blijft zoals ie nu is...
Maar ik denk dat Mediamarkt wel weer snel voorraad zal krijgen. Die krijgen vanuit groothandel beleverd dus die hebben zelf altijd relatief kleine plukjes schijnt. Kan dus zomaar zijn dat ze volgende week weer voorraad krijgen.
inderdaad de AZERTY variant, woon in belgië en werk al heel mijn leven met azertyCinemaskoop schreef op donderdag 29 april 2021 @ 14:22:
[...]
Je vindt bol dan de zakzetter? Die verkopende partij beslist om em voor 100 euro meer op bol te zetten. Dat doet Bol zelf niet.
Bedoelde dit ook naar de handelaar zelf toe, daarom dat ik bij hen zelf even gecheckt had en de laptop op hun eigen website voor 100 euro minder stond.
[ Voor 16% gewijzigd door Vincedom op 29-04-2021 16:41 ]
Voor de vlamingen onder ons, Art & Craft heeft nog voorraad van de Legion 5 Pro zowel de RTX 3060 met 32 Gb (1635 €) als de RTX 3070 met 16Gb (1684 €)
https://www.artencraft.be/nl/zoeken/?text=legion+5+pro
Wat een held en lekker goedkoop ook nog, gelijk besteld wordt naar Nederland gestuurd.DJSirMatthew schreef op donderdag 29 april 2021 @ 17:41:
Voor de vlamingen onder ons, Art & Craft heeft nog voorraad van de Legion 5 Pro zowel de RTX 3060 met 32 Gb (1635 €) als de RTX 3070 met 16Gb (1684 €)
@Voyarch succes met de Azerty toetsenbord.
inderdaad! was mij ook al opgevallen...
azerty is dan wel ff wennen.
Klopt idd belgische toetsenbord, voor mij persoonlijk geen probleem
Daarom ook dat ik erbij gezet had voor de vlamingen maar ga in toekomst AZERTY erbij voegen zodat ik zeker niemand op het verkeerde been zet.
@Voyarch Veel plezier mee
@Voyarch Veel plezier mee
Ik kon het ook niet laten en had geen zin meer om langer te wachten 
Het is toch de Legion 5 Pro geworden, zojuist besteld bij de MediaMarkt:
https://www.mediamarkt.nl...-1tb-rtx3070-1688122.html
ik hoop voor je dat ie geleverd wordt,bij mij twee keer de order geannuleerd...thespawn80 schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 10:44:
Ik kon het ook niet laten en had geen zin meer om langer te wachten
Zie net dat alternate hem heeft. Gelijk besteld! 3070/16gb/non-rgb versie
https://www.alternate.nl/...ptop/html/product/1715878
https://www.alternate.nl/...ptop/html/product/1715878
Ik hoop het ook inderdaad, ongeveer 10 minuten nadat ik hem had besteld stond hij alweer als uitverkocht...lavalamp schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 11:46:
[...]
ik hoop voor je dat ie geleverd wordt,bij mij twee keer de order geannuleerd...
Wat een gekte. Lijkt wel de huizenmarkt.
Klopt. Ik had in September op de releasedag een 3080 in mijn winkelmandje en uiteindelijk niet gekocht omdat ik hem 100 euro te duur vond. Daarna natuurlijk spijt dat ik hem niet heb gekocht. XSX toen maar zonder aarzeling gekocht (3 minuten na release) en gelukkig was ik op tijd.propheseus schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 12:05:
Wat een gekte. Lijkt wel de huizenmarkt.
Sinds het missen van de 3080 heb ik FOMO en zit ik meerdere keren per dat te checken of de laptop die ik wil al beschikbaar is.

Vooral omdat mijn eigen PC overleden is en ik alleen nog een laptop heb van werk. Het is nu ook moeilijk om PC onderdelen te krijgen een laptop heb je of niet.
[ Voor 6% gewijzigd door CerandoX.nl op 30-04-2021 12:16 ]
Hallo Mede-Tweakers,
Gisteren heb ik mijn Lenovo Legion 5 Pro via Bol.com aankoop mogen ontvangen. (1,899.00 E)
Dit betreft de RGB met 4 Zones Keyboard, Ryzen 7 5800H + Nvidia RTX 3070 140W.
Eerste indruk is WoW , helder beeld GTA IV zag er prachtig uit, Minecraft RTX zag echt heel goed en mooi uit (onder indruk)
De Notebook is van aluminium, behalve de onderkant, minimale beweging tussen de touchpad en spatiebalk gedeelte.
DDU de VGA van AMD gewist helaas kan ik geen software installeren direct van AMD behalve van Lenovo zelf..
Willen jullie iets getest hebben misschien?
Gisteren heb ik mijn Lenovo Legion 5 Pro via Bol.com aankoop mogen ontvangen. (1,899.00 E)
Dit betreft de RGB met 4 Zones Keyboard, Ryzen 7 5800H + Nvidia RTX 3070 140W.
Eerste indruk is WoW , helder beeld GTA IV zag er prachtig uit, Minecraft RTX zag echt heel goed en mooi uit (onder indruk)
De Notebook is van aluminium, behalve de onderkant, minimale beweging tussen de touchpad en spatiebalk gedeelte.
DDU de VGA van AMD gewist helaas kan ik geen software installeren direct van AMD behalve van Lenovo zelf..
Willen jullie iets getest hebben misschien?
[ Voor 94% gewijzigd door br00ky op 30-04-2021 12:28 ]
Soortgelijk verhaal hier. Ik wilde in eerste instantie een pc gaan bouwen en mijn zoontje tevens laten zien wat er allemaal in moet en hoe je dat doet. Maar aangezien de onderdelen niet te verkrijgen zijn maar ook mede vanwege die crypto-shit met die GPU's er belachelijke prijzen voor videokaarten worden gevraagd, dit maar even uitgesteld. Toen maar verdiept in een upgrade voor mijn 5 jaar oude laptop. Maar ook hier merk je een totale gekte. Zodra iets op een website is, dan heb je niet eens de tijd om even rustig te kijken of je een bepaalde typenummer hebt, bepaalde kleursamenstelling wil. Het is óf direct kopen óf achter het net vissen. Iets wat ik onverantwoord vind (zowel binnen de huizenmarkt maar ook met bedragen zoals deze)CerandoX.nl schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 12:11:
[...]
Klopt. Ik had in September op de releasedag een 3080 in mijn winkelmandje en uiteindelijk niet gekocht omdat ik hem 100 euro te duur vond. Daarna natuurlijk spijt dat ik hem niet heb gekocht. XSX toen maar zonder aarzeling gekocht (3 minuten na release) en gelukkig was ik op tijd.
Sinds het missen van de 3080 heb ik FOMO en zit ik meerdere keren per dat te checken of de laptop die ik wil al beschikbaar is.![]()
Vooral omdat mijn eigen PC overleden is en ik alleen nog een laptop heb van werk. Het is nu ook moeilijk om PC onderdelen te krijgen een laptop heb je of niet.
Ik had dus m'n Legion 5 Pro bij Lenovo besteld met 10% korting (en dus meer dan €300 goedkoper dan de prijzen die ik hier zie). De levertijd was toen 6 weken. Daar kon ik mee leven omdat het toch niet dringend is. Krijg ik nu een mailtje dat ze door chipstekort blijkbaar pas in augustus gaan leveren.
Die €300 is het mij nog altijd waard, maar het is toch zuur om hier al die benchmarks al te zien
Die €300 is het mij nog altijd waard, maar het is toch zuur om hier al die benchmarks al te zien
Ik wilde mededelen dat ik toch coil wining heb (legion 5 pro) wanneer de laptop idle is. Bij mij klinkt het als een erg zachte piep. Ik moet er echt met mijn oor tegen de laptop houden om het te kunnen horen. (bij de ESC toest). Maar zelf heb ik daar niet last van en ik ga hem niet terugsturen.
Zouden jullie dit ook willen testen? Ik heb het idee dat ik niet de enige ben die dat was opgevallen.
Zouden jullie dit ook willen testen? Ik heb het idee dat ik niet de enige ben die dat was opgevallen.
Dat is inderdaad de plek waar ik de coil whine zou verwachten, er zal ongetwijfeld variatie tussen zitten en er is ook nog een menselijke factor (niet iedereen kan deze hoge tonen horen).
@Kr7Br Wel nice dat je het via lenovo kon kopen. Ik neem aan dat het met studentenkorting is? Zelf probeerde ik ook bij lenovo te bestellen. ik heb toch besloten om niet te gaan wachten tot die op vooraad was bij lenovo zelf. Wel jammer dat ik de studentenkorting misloop, dat heb jij dus niet. En ik welke uitvoering koop je die dan?
Au!Kr7Br schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 13:04:
Ik had dus m'n Legion 5 Pro bij Lenovo besteld met 10% korting (en dus meer dan €300 goedkoper dan de prijzen die ik hier zie). De levertijd was toen 6 weken. Daar kon ik mee leven omdat het toch niet dringend is. Krijg ik nu een mailtje dat ze door chipstekort blijkbaar pas in augustus gaan leveren.
Ik heb mijn L5p (3070/32GB/2x 1TB SSD/wit verlicht keyboard) dankzij jou met korting op dezelfde dag bij Lenovo besteld, ook met levertijd van 6+ weken...en ik kreeg gisteren mail dat ie maandag wordt geleverd. Effectief levertijd van 3 weken.
Edit:
Korting was een reguliere/internet coupon code, niet gelimiteerd tot studenten.
[ Voor 5% gewijzigd door jkrol op 30-04-2021 13:13 ]
Haha, wat een willekeur daar dan.jkrol schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 13:11:
[...]
Au!
Ik heb mijn L5p (3070/32GB/2x 1TB SSD/wit verlicht keyboard) dankzij jou met korting op dezelfde dag bij Lenovo besteld, ook met levertijd van 6+ weken...en ik kreeg gisteren mail dat ie maandag wordt geleverd. Effectief levertijd van 3 weken.
Edit:
Korting was een reguliere/internet coupon code, niet gelimiteerd tot studenten.
Deze optie spreekt mij ook wel aan voor de Lenovo Legion 7. Nu nog niet te bestellen, maar hopelijk snel wel. Ik heb, als deeltijd student, toegang tot de studentenkorting. Welke korting(coupon) hebben jullie gebruikt?
Edit:
Ik lees regulier maar via een bepaalde website?
[ Voor 3% gewijzigd door propheseus op 30-04-2021 14:06 ]
@propheseus Je moet een account aanmaken met de email van je hogeschool bij de studentenwinkel op de site van lenovo. Als het lukt om een account aan te maken dan heb je toegang tot de winkel en daarin is de korting al verwerkt.
Was gewoon zoeken op 'voucher' of 'korting'; code weet ik niet meer en zal inmiddels ook niet meer geldig zijn, verwacht ik.propheseus schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 14:06:
[...]
... Welke korting(coupon) hebben jullie gebruikt?
Edit:
Kortingscode is hier ook gepasseerd, onderaan pagina 27 maar zal wsl niet meer geldig zijn...jkrol schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 14:08:
[...]
Was gewoon zoeken op 'voucher' of 'korting'; code weet ik niet meer en zal inmiddels ook niet meer geldig zijn, verwacht ik.
Vind ik best wel zuur voor jeKr7Br schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 13:04:
Met een beetje geluk is het probleem met de coil whine opgelost tegen dat ze de mijne in elkaar draaien.
't Is trouwens deels m'n eigen fout doordat ik met een bankoverschrijving heb moeten werken om die te bestellen. Voor hetzelfde geld (ha!) hadden ze m'n bestelling geannuleerd.
't Is trouwens deels m'n eigen fout doordat ik met een bankoverschrijving heb moeten werken om die te bestellen. Voor hetzelfde geld (ha!) hadden ze m'n bestelling geannuleerd.
Zat zelf ook erg te twijfelen tussen de GS, de GE en de Razer Blade advanced.bkilic38 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 20:47:
[...]Je kon net zo goed de ge66 bestellen met i9 was wel paar honderd meer had je wel de i9
Heb zojuist de GE besteld alhoewel ik de GS en blade mooier vind.
Hoop dat het fangeluid van de GE bij het spelen van games aangenamer is dan van de GS.
Jammer dat de blade 30xx series moeilijk in Nederland te krijgen zijn.
Bol.com heeft zowel de RTX3080 GS als GE dit weekend in de “aanbieding” voor 2.699.
Mijn Asus Rog Strix G15 is gisteren aangekomen, maar ik heb wat GPU-gebruiksproblemen. Ook mijn 3070 staat niet op 130 spanning. Het is op turbomodus, maar het heeft nog steeds 115 spanning. Weet iemand hoe hij tot een spanning van 130 moet opkrikken?
Dat kan pas als de CPU power inlevert, dus je zult even moeten checken hoeveel power de CPU tot zich neemt op het moment dat deGPU op 115 blijft hangen.tristamix schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 16:14:
Mijn Asus Rog Strix G15 is gisteren aangekomen, maar ik heb wat GPU-gebruiksproblemen. Ook mijn 3070 staat niet op 130 spanning. Het is op turbomodus, maar het heeft nog steeds 115 spanning. Weet iemand hoe hij tot een spanning van 130 moet opkrikken?
Of hij heeft misschien net een andere configuratie ?propheseus schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 14:06:
[...]
Haha, wat een willekeur daar dan.
Deze optie spreekt mij ook wel aan voor de Lenovo Legion 7. Nu nog niet te bestellen, maar hopelijk snel wel. Ik heb, als deeltijd student, toegang tot de studentenkorting. Welke korting(coupon) hebben jullie gebruikt?
Edit:
Je hebt toch de tijd om na te denken totdat ze weer op voorraad zijn? 😊propheseus schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 12:46:
[...]
Soortgelijk verhaal hier. Ik wilde in eerste instantie een pc gaan bouwen en mijn zoontje tevens laten zien wat er allemaal in moet en hoe je dat doet. Maar aangezien de onderdelen niet te verkrijgen zijn maar ook mede vanwege die crypto-shit met die GPU's er belachelijke prijzen voor videokaarten worden gevraagd, dit maar even uitgesteld. Toen maar verdiept in een upgrade voor mijn 5 jaar oude laptop. Maar ook hier merk je een totale gekte. Zodra iets op een website is, dan heb je niet eens de tijd om even rustig te kijken of je een bepaalde typenummer hebt, bepaalde kleursamenstelling wil. Het is óf direct kopen óf achter het net vissen. Iets wat ik onverantwoord vind (zowel binnen de huizenmarkt maar ook met bedragen zoals deze)
Heeft er dat niet mee te maken dat het 115 watt is + 15 watt dynamic boost ?tristamix schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 16:14:
Hier bleef mijn Lenovo Legion 5 Pro met 3070 ook hangen op maximaal 125 Watt opname. Na controle bleek dat in de BIOS de grafische overclock uit te staan. Nu die aan is, zie ik ook dat de opname in Balanced en Performance naar 140 Watt gaat.
⛔ Trackers of betalen ⛔
Hoe check je het aantal W opname?JohanKupers schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 10:58:
Hier bleef mijn Lenovo Legion 5 Pro met 3070 ook hangen op maximaal 125 Watt opname. Na controle bleek dat in de BIOS de grafische overclock uit te staan. Nu die aan is, zie ik ook dat de opname in Balanced en Performance naar 140 Watt gaat.
⛔ Trackers of betalen ⛔
Zou dat de bedoeling zijn dat dat standaard zo staat? Lijkt me wel vreemd.JohanKupers schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 10:58:
Zou kunnen dat ik dat zelf ooit heb uitgeschakeld in het beginFlying Hawkic schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 13:32:
[...]
Zou dat de bedoeling zijn dat dat standaard zo staat? Lijkt me wel vreemd.
⛔ Trackers of betalen ⛔
JohanKupers schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 13:34:
[...]
Zou kunnen dat ik dat zelf ooit heb uitgeschakeld in het begin
Ik moet nog even wachten tot er terug voorraad is
Is de legion 5 pro ook met usb c te laden als je niet aan het gamen bent?
Ja, mits natuurlijk je lader wel een behoorlijk vermogen hebt als je 'gewoon' gebruik hebt niet gaming of editing).giantgiantus schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 15:34:
Is de legion 5 pro ook met usb c te laden als je niet aan het gamen bent?
Bij mij arriveert vandaag een USB-C lader van 120w, die op 1x USB-C 100w kan leveren. Daar kan ik wel mee werken en is veel kleiner en lichter dan de charger van Lenovo.
[ Voor 21% gewijzigd door jkrol op 01-05-2021 17:24 ]
Wat en waar heb je die gekocht? Ik ben hier ook nog naar opzoekjkrol schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 16:46:
[...]
Ja, mits natuurlijk je lader wel een behoorlijk vermogen hebt als je 'gewoon' gebruik hebt niet gaming of editing).
Bij mij arriveert vandaag een USB-C lader van 120w, die op 1x USB-C 100w kan leveren. Daar kan ik wel mee werken en is veel kleiner en lichter dan de charger van Lenovo.
Een Baseus 120w GaN lader (2x USB-C / 1x USB-A), laagste prijs ga je vast zelf goed kunnen vinden ;-)Vokx schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 17:42:
[...]
Wat en waar heb je die gekocht? Ik ben hier ook nog naar opzoek
Vandaag is de bij Alternate bestelde Legion 3070/16GB/non RGB geleverd.
Geen issues qua pixels of coil whine. Enige wat je hoort is het zacht ruisen van de fans.
Geen issues qua pixels of coil whine. Enige wat je hoort is het zacht ruisen van de fans.
Ik zie dat de 3070 hier razendpopulair is. maar ik geloof inmiddels dat je je hier niet op blind moet staren en dat een 3060 soms zelfs beter presteert, gezien deze review.
YouTube: Fast & Affordable - MSI GF65 Thin (2021) Review (RTX 3060, i7-10750H...
Gaat hier om de allergoedkoopste laptop met een 3060 en deze verslaat in veel gamebenchmarks laptops met een 3070 die een tgp hebben van onder de 100 watt.
Een laptop met een 130 watt tgp voor de 3070 is slechts 6% sneller dan de geteste 3060.
YouTube: Fast & Affordable - MSI GF65 Thin (2021) Review (RTX 3060, i7-10750H...
Gaat hier om de allergoedkoopste laptop met een 3060 en deze verslaat in veel gamebenchmarks laptops met een 3070 die een tgp hebben van onder de 100 watt.
Een laptop met een 130 watt tgp voor de 3070 is slechts 6% sneller dan de geteste 3060.
Iedereen is hier razend enthousiast over Legion 5pro met rtx 307 want die heeft een140 watt tgp en dat wel degelijk een verschil. En daarnaast is de legion 5 po ook scherp geprijst.Hadespuiter schreef op zondag 2 mei 2021 @ 03:58:
Ik zie dat de 3070 hier razendpopulair is. maar ik geloof inmiddels dat je je hier niet op blind moet staren en dat een 3060 soms zelfs beter presteert, gezien deze review.
DJSirMatthew schreef op zondag 2 mei 2021 @ 09:06:
[...]
Iedereen is hier razend enthousiast over Legion 5pro met rtx 307 want die heeft een140 watt tgp en dat wel degelijk een verschil. En daarnaast is de legion 5 po ook scherp geprijsd.
Btw, die 3d mark score die ze geven kan ik niet zien op mijn GSM maar lijkt me helemaal niet zo hoog? Mijn Legion 5 Pro RTX 3070 GPU haalt iets van 10800
Je moet je er inderdaad niet op blind staren en dat is al vaker genoemd hier. Het gaat om de TGP.Hadespuiter schreef op zondag 2 mei 2021 @ 03:58:
De Legion 5 pro heeft gewoon een hele snelle 3070, maar ook een snelle 3060 en voor dat geld en een 2560x1600 (165Hz) scherm een topper.
De MSI die jij nu noemt heeft volgens mij een juist langzamere 3060 dan andere:
https://www.notebookcheck...526258.0.html#toc-verdict
Hij is nu alleen nog te koop voor 1899 toch? Das niet goedkoop vind ik voor een laptop met een half plastic behuizing en een plastic touchpad.DeBaroN schreef op zondag 2 mei 2021 @ 09:16:
[...]
Je moet je er inderdaad niet op blind staren en dat is al vaker genoemd hier. Het gaat om de TGP.
De Legion 5 pro heeft gewoon een hele snelle 3070, maar ook een snelle 3060 en voor dat geld en een 2560x1600 (165Hz) scherm een topper.
De MSI die jij nu noemt heeft volgens mij een juist langzamere 3060 dan andere:
https://www.notebookcheck...526258.0.html#toc-verdict
Ik heb 1699,- betaald voor de 5Pro met 16GB en een RTX3070. Volgens mij heb ik dan een hele goeie laptop voor dat geld. Als jij een betere weet, ben ik benieuwd.giantgiantus schreef op zondag 2 mei 2021 @ 09:28:
[...]
Hij is nu alleen nog te koop voor 1899 toch? Das niet goedkoop vind ik voor een laptop met een half plastic behuizing en een plastic touchpad.
Ben ik met je eens. Is niets beters. Ik vind alleen 1700€ voor iets van plastic waarbij er zelf beknibbeld is op de touchpad gewoon beetje suf.DeBaroN schreef op zondag 2 mei 2021 @ 09:42:
[...]
Ik heb 1699,- betaald voor de 5Pro met 16GB en een RTX3070. Volgens mij heb ik dan een hele goeie laptop voor dat geld. Als jij een betere weet, ben ik benieuwd.
Het is qua componenten een high end apparaat maar inderdaad qua bouwkwaliteit maar matig. Dit is echter wel één van de goedkoopste opties met 5800H en 3070 RTX met full tdp.giantgiantus schreef op zondag 2 mei 2021 @ 09:48:
[...]
Ben ik met je eens. Is niets beters. Ik vind alleen 1700€ voor iets van plastic waarbij er zelf beknibbeld is op de touchpad gewoon beetje suf.
Ja ik zou met plezier 300-400€ meer betalen als ik daar Apple kwaliteit voor terug zou krijgen. Maar dat bestaat helaas niet.q-enf0rcer.1 schreef op zondag 2 mei 2021 @ 10:12:
[...]
Het is qua componenten een high end apparaat maar inderdaad qua bouwkwaliteit maar matig. Dit is echter wel één van de goedkoopste opties met 5800H en 3070 RTX met full tdp.
Andere vraag. Hoe testen jullie de laptops? Als je hem voor het eerst aanzet moet je toch al registreren op windows ed? Kan je hem daarna nog steeds terugsturen?
[ Voor 16% gewijzigd door giantgiantus op 02-05-2021 10:46 ]
Als ik een nieuwe laptop heb, boot ik eerst via een USB stick en maak een image van de schijf. Op die manier kan ik hem altijd weer naar de fabrieksinstelling terug zetten indien nodig.giantgiantus schreef op zondag 2 mei 2021 @ 10:15:
[...]
Andere vraag. Hoe testen jullie de laptops? Als je hem voor het eerst aanzet moet je toch al registreren op windows ed? Kan je hem daarna nog steeds terugsturen?
⛔ Trackers of betalen ⛔
Klinkt slim. Wat is dan precies je workflow?JohanKupers schreef op zondag 2 mei 2021 @ 10:54:
[...]
Als ik een nieuwe laptop heb, boot ik eerst via een USB stick en maak een image van de schijf. Op die manier kan ik hem altijd weer naar de fabrieksinstelling terug zetten indien nodig.
Nieuwe review van Notebookcheck over de Razer Blade 15 advanced : https://www.notebookcheck...0-Hz-screen.536335.0.html
Opvallend: Er wordt wel gemeld over erg hoge temperaturen aan de buitenkant maar ik kan zo niet zien dat ze ook maar iets zeggen over de temperatuur aan de binnenkant...? Erg hoog cijfer voor een laptop die niet maximaal presteert.
Opvallend: Er wordt wel gemeld over erg hoge temperaturen aan de buitenkant maar ik kan zo niet zien dat ze ook maar iets zeggen over de temperatuur aan de binnenkant...? Erg hoog cijfer voor een laptop die niet maximaal presteert.
[ Voor 40% gewijzigd door propheseus op 02-05-2021 11:03 ]
Ik gebruik daarvoor Active@ Disk Image. De boot ISO daarvan op een USB stick zetten en een externe HDD aankoppelen (of in mijn geval een externe HDD met daarop Ventoy erop zodat je een 2 in 1 oplossing hebt). Dan via de software een totale image maken van de interne schijf op de externe schijf. Op dezelfde wijze kun je ook het image weer terug plaatsen.giantgiantus schreef op zondag 2 mei 2021 @ 10:56:
[...]
Klinkt slim. Wat is dan precies je workflow?
In principe zou je ieder image programma hier voor kunnen gebruiken.
⛔ Trackers of betalen ⛔
Ik heb met de Nvidia overlay tijdens een game de TGP gecheckt.
De legion 5 pro met RTX3070 heeft drie standen. Op de "auto" stand zit hij rond de 110 W en als je hem op de performance stand zet gaat de TGP naar 140-145W.
Verder zie ik de plastic bovenkant niet erg. Sterker, het zorgt ervoor dat je handen niet warm worden tijdens het gamen. De rest van de laptop is helemaal van metaal.
De legion 5 pro met RTX3070 heeft drie standen. Op de "auto" stand zit hij rond de 110 W en als je hem op de performance stand zet gaat de TGP naar 140-145W.
Verder zie ik de plastic bovenkant niet erg. Sterker, het zorgt ervoor dat je handen niet warm worden tijdens het gamen. De rest van de laptop is helemaal van metaal.
Hoe groot wordt zo'n image (ongeveer) bij kale/nieuwe installatie van je laptop met Windows?JohanKupers schreef op zondag 2 mei 2021 @ 11:19:
[...]
Ik gebruik daarvoor Active@ Disk Image. De boot ISO daarvan op een USB stick zetten en een externe HDD aankoppelen (of in mijn geval een externe HDD met daarop Ventoy erop zodat je een 2 in 1 oplossing hebt). Dan via de software een totale image maken van de interne schijf op de externe schijf. Op dezelfde wijze kun je ook het image weer terug plaatsen.
In principe zou je ieder image programma hier voor kunnen gebruiken.
En kan dat bv ook met een SD kaart icm een USB kaartlezer? Wat dan zet ik dat image op m'n NAS om te bewaren indien ooit nodig. Dan hoef ik geen usb-stick apart te houden.
[ Voor 9% gewijzigd door jkrol op 02-05-2021 12:22 ]
Die 140W: was dat met of zonder GPU overclocking in de BIOS aangezet te hebben?lavalamp schreef op zondag 2 mei 2021 @ 12:07:
Ik heb met de Nvidia overlay tijdens een game de TGP gecheckt.
Ik ben nog niet in de bios geweest. Maar zal dat even checken.biobak schreef op zondag 2 mei 2021 @ 12:48:
[...]
Die 140W: was dat met of zonder GPU overclocking in de BIOS aangezet te hebben?
Er staat me wel iets bij dat de overclock standaard aan staat in de BIOS.
De fabrieksimage van de Legion 5 Pro was rond de 19 GB met de standaard fast compressie van de programmatuur .jkrol schreef op zondag 2 mei 2021 @ 12:19:
[...]
Hoe groot wordt zo'n image (ongeveer) bij kale/nieuwe installatie van je laptop met Windows?
Die USB stick is alleen nodig voor het booten om het image te maken/terugzetten. Het gemaakte image kun je overal neerzetten, dus ook op je NAS.En kan dat bv ook met een SD kaart icm een USB kaartlezer? Wat dan zet ik dat image op m'n NAS om te bewaren indien ooit nodig. Dan hoef ik geen usb-stick apart te houden.
⛔ Trackers of betalen ⛔
Ik heb wel eens vernomen dat bij sommige grote winkelketens de geretourneerde laptops terug gaan naar de importeur waar ze herpakt (opnieuw verzegeld) en eventueel herinstalleerd worden, waarop ze weer terug gaan naar de betreffende winkel.giantgiantus schreef op zondag 2 mei 2021 @ 10:15:
[...]
Kortom, de winkel zelf kijkt niet of je al een installatie hebt gedaan. Ze checken een geretourneerde laptop even op uitwendige beschadigingen en that's it.
Dit zal uiteraard niet voor alle zaken gelden.
[ Voor 6% gewijzigd door Hadespuiter op 02-05-2021 14:18 ]
Een ding valt mij wel op bij het gebruik van de Lenovo Vantage app. Als je dan wisselt tussen de performance modus, komt het vaak voor dat de helderheid van het scherm ineens maximaal is en ook niet meer vanuit Windows te wijzigen is. Zelfs na een reboot is het even goed en ineens is die weer maximaal helder. Als je de Lenovo Vantage app verwijderd is alles weer normaal. Dus voorlopig laat ik die app maar voor wat het is en installeer ik hem wel tijdelijk als ik daar iets mee wil doen (bijvoorbeeld de kleuren van de verlichting aanpassen).
⛔ Trackers of betalen ⛔
Daarvoor kun je het beste gebruik maken van X-rite Colour Assistant in Vantage. Die geeft je de keuze verschillende gekalibreerde kleurenprofiel te installen op deze laptop. De default keuze is het standaardkleurprofiel met dezelfde gammacorrectie als sRGB, maar met een maximale helderheid.JohanKupers schreef op zondag 2 mei 2021 @ 14:16:
Een ding valt mij wel op bij het gebruik van de Lenovo Vantage app. Als je dan wisselt tussen de performance modus, komt het vaak voor dat de helderheid van het scherm ineens maximaal is en ook niet meer vanuit Windows te wijzigen is. Zelfs na een reboot is het even goed en ineens is die weer maximaal helder. Als je de Lenovo Vantage app verwijderd is alles weer normaal. Dus voorlopig laat ik die app maar voor wat het is en installeer ik hem wel tijdelijk als ik daar iets mee wil doen (bijvoorbeeld de kleuren van de verlichting aanpassen).
Ik heb even gekeken in de BIOS en de overclock stond niet aan. (nu wel!biobak schreef op zondag 2 mei 2021 @ 12:48:
[...]
Die 140W: was dat met of zonder GPU overclocking in de BIOS aangezet te hebben?
Zal eens kijken wat het effect is op de TGP en framerates.
Straks ook eens kijken naar mijn BIOS, misschien staat hij bij mij ook af. Vraag me af hoeveel effect het heeft op 3d mark score bvlavalamp schreef op zondag 2 mei 2021 @ 14:30:
[...]
Ik heb even gekeken in de BIOS en de overclock stond niet aan. (nu wel!)
Zal eens kijken wat het effect is op de TGP en framerates.
https://www.dell.com/nl-n...es-15-5510-laptop/cn55513
Is dit beetje een ok laptop? Met studentenkorting kan ik het krijgen voor 1150.
Puur op basis van specs is dit zeker ok voor die prijs al kan ik wel nergens de tgp van de grafische kaart terug vinden.ladyofshalott schreef op zondag 2 mei 2021 @ 20:30:
Op basis van dit bericht: https://www.notebookcheck...-processors.531226.0.html zou ik verwachten dat dit de versie is met een TGP van 115W. Prima laptop voor die prijs lijkt mij. Zo scherp geprijst dat ik ook geinteresseerd ben. Bijna de helft van het bedrag dat ik gereserveerd heb voor de Legion 7, aangezien ik ook nog studentenkorting heb. Volgens mij is het de bedoeling dat Dell deze ook nog gaat aanbieden met de Ryzen processor.ladyofshalott schreef op zondag 2 mei 2021 @ 20:30:
Klopt. Hij is wel redelijk zwaar met 2,5 kilo. Mooie laptop voor de rest.propheseus schreef op zondag 2 mei 2021 @ 20:58:
[...]
Op basis van dit bericht: https://www.notebookcheck...-processors.531226.0.html zou ik verwachten dat dit de versie is met een TGP van 115W. Prima laptop voor die prijs lijkt mij. Zo scherp geprijst dat ik ook geinteresseerd ben. Bijna de helft van het bedrag dat ik gereserveerd heb voor de Legion 7, aangezien ik ook nog studentenkorting heb. Volgens mij is het de bedoeling dat Dell deze ook nog gaat aanbieden met de Ryzen processor.
Precies! Ik heb gelezen dat volgende week de AMD versie uitkomt. Daarom misschien verstandig om even te wachten.propheseus schreef op zondag 2 mei 2021 @ 20:58:
[...]
Op basis van dit bericht: https://www.notebookcheck...-processors.531226.0.html zou ik verwachten dat dit de versie is met een TGP van 115W. Prima laptop voor die prijs lijkt mij. Zo scherp geprijst dat ik ook geinteresseerd ben. Bijna de helft van het bedrag dat ik gereserveerd heb voor de Legion 7, aangezien ik ook nog studentenkorting heb. Volgens mij is het de bedoeling dat Dell deze ook nog gaat aanbieden met de Ryzen processor.
Dat zegt alleen niets over de leverbaarheid.ladyofshalott schreef op zondag 2 mei 2021 @ 21:11:
[...]
Precies! Ik heb gelezen dat volgende week de AMD versie uitkomt. Daarom misschien verstandig om even te wachten.
Zeker waar. Ik ben echt aan het twijfelen. AMD variant is gewoon zoveel beter.giantgiantus schreef op zondag 2 mei 2021 @ 21:26:
[...]
Dat zegt alleen niets over de leverbaarheid.
Ik heb mn legion 5 17" 3060/16GB terug gebracht en een Legion 5 Pro 3070/32GB gehaald. En coil whine volop aanwezig. Ben het echt wel een beetje zat.
Wat voor andere laptops zijn aan te raden max 1600E?
Wat voor andere laptops zijn aan te raden max 1600E?
[ Voor 9% gewijzigd door Kareeeeem op 02-05-2021 23:18 ]
Maar wat ben je van plan te gaan doen dat je dit merkt?ladyofshalott schreef op zondag 2 mei 2021 @ 22:29:
[...]
Zeker waar. Ik ben echt aan het twijfelen. AMD variant is gewoon zoveel beter.
Zelfs een i5 10200H heeft nul komma nul bottleneck op een RTX3060 heb ik persoonlijk ondervonden. Als je er voornamelijk mee gamed maakt de processor geen fluit uit.
[ Voor 8% gewijzigd door Hadespuiter op 02-05-2021 23:48 ]