Ga het ook gebruiken voor wat grafisch design naast het gamen, daarom. En natuurlijk is er een kans dat de prijs ook wat aantrekkelijker is. That said, laatste tijd weten verkopers dat AMD aardig popular is en de prijzen reflecteteren dat.Hadespuiter schreef op zondag 2 mei 2021 @ 23:46:
[...]
Maar wat ben je van plan te gaan doen dat je dit merkt?
Zelfs een i5 10200H heeft nul komma nul bottleneck op een RTX3060 heb ik persoonlijk ondervonden. Als je er voornamelijk mee gamed maakt de processor geen fluit uit.
Eu4 wants a word with you.. Genoeg games die cpu intensief zijn. Zeker met eu4 merk ik een groot verschil tussen en i5 en ryzen 7.Hadespuiter schreef op zondag 2 mei 2021 @ 23:46:
[...]
Maar wat ben je van plan te gaan doen dat je dit merkt?
Zelfs een i5 10200H heeft nul komma nul bottleneck op een RTX3060 heb ik persoonlijk ondervonden. Als je er voornamelijk mee gamed maakt de processor geen fluit uit.
Ik doelde natuurlijk gewoon op grafisch intense 3D shooters die je op high/ultra quality draait met alle toeters en bellen, niet een met alle respect strategisch spelletje uit 2013 die de gpu nog minder belast dan bij wijze van spreken je webbrowser. Uiteraard zal een Ryzen daar (nog) sneller zijn maar dat lijkt me logisch.tweedeleven schreef op maandag 3 mei 2021 @ 00:48:
[...]
Eu4 wants a word with you.. Genoeg games die cpu intensief zijn. Zeker met eu4 merk ik een groot verschil tussen en i5 en ryzen 7.
[ Voor 16% gewijzigd door Hadespuiter op 03-05-2021 03:10 ]
Misschien ben ik blind, maar ik zie die optie niet in de Vantage staan.lavalamp schreef op zondag 2 mei 2021 @ 14:28:
[...]
Daarvoor kun je het beste gebruik maken van X-rite Colour Assistant in Vantage. Die geeft je de keuze verschillende gekalibreerde kleurenprofiel te installen op deze laptop. De default keuze is het standaardkleurprofiel met dezelfde gammacorrectie als sRGB, maar met een maximale helderheid.
⛔ Trackers of betalen ⛔
Bij mij staat de x rite color assistant gewoon rechts onderaan in de taakbalk bij de opgestarte icoontjes (zoals 1drive, netwerkverbinding, nvidia etc)...JohanKupers schreef op maandag 3 mei 2021 @ 06:36:
[...]
Misschien ben ik blind, maar ik zie die optie niet in de Vantage staan.
[ Voor 3% gewijzigd door DJSirMatthew op 03-05-2021 07:24 ]
Ik zie het al, het is een apart programma wat je moet installeren (ik heb meteen na het imagen van de machine een clean install gedaan). Via Google een Lenovo versie gevonden die werkt.DJSirMatthew schreef op maandag 3 mei 2021 @ 07:23:
[...]
Bij mij staat de x rite color assistant gewoon rechts onderaan in de taakbalk bij de opgestarte icoontjes (zoals 1drive, netwerkverbinding, nvidia etc)...
Edit: Zelfs met deze software schakelt die weer over naar de 100% helderheid. Voor nu laat ik het wel voor wat het is.
[ Voor 11% gewijzigd door JohanKupers op 03-05-2021 08:03 ]
⛔ Trackers of betalen ⛔
Zowel de boven als de onderkant zijn van Metaal. Veel gaming laptops zijn full kunststof. Andere merken beknibbelen op de TGP :-Pgiantgiantus schreef op zondag 2 mei 2021 @ 09:48:
[...]
Ben ik met je eens. Is niets beters. Ik vind alleen 1700€ voor iets van plastic waarbij er zelf beknibbeld is op de touchpad gewoon beetje suf.
Dan heb ik liever een full power GPU en een plastic touchpad. Ik gebruik over het algemeen een muis...
Legion 7 is paar honderd euro duurder dan de Legion 5 Pro.. Misschien is dat wat voor je. Die is full metal met een glazen touchpadgiantgiantus schreef op zondag 2 mei 2021 @ 10:15:
[...]
Ja ik zou met plezier 300-400€ meer betalen als ik daar Apple kwaliteit voor terug zou krijgen. Maar dat bestaat helaas niet.
Andere vraag. Hoe testen jullie de laptops? Als je hem voor het eerst aanzet moet je toch al registreren op windows ed? Kan je hem daarna nog steeds terugsturen?
Moet wel met Dynamic boost zijn. De maximale GPU power is 125 watt en daarbovenop komt nog maximaal 15 watt via Dynamic Boost. ( Volgens de Nvidia Specs). Maar misschien dat de overclock hier nog bovenop komt?biobak schreef op zondag 2 mei 2021 @ 12:48:
[...]
Die 140W: was dat met of zonder GPU overclocking in de BIOS aangezet te hebben?
[ Voor 7% gewijzigd door Cinemaskoop op 03-05-2021 11:13 ]
Had die vorige Legion 5 (niet pro) ook coilwhine? Ik heb mijn 5 Pro om die reden namelijk teruggestuurd & besloten te wachten op de Legion 7.. maar als coilwhine een dusdanig veelvoorkomend probleem is bij Lenovo moet ik misschien toch maar gaan kijken naar een andere optie..Kareeeeem schreef op zondag 2 mei 2021 @ 23:06:
Ik heb mn legion 5 17" 3060/16GB terug gebracht en een Legion 5 Pro 3070/32GB gehaald. En coil whine volop aanwezig. Ben het echt wel een beetje zat.
Wat voor andere laptops zijn aan te raden max 1600E?
@Sjoerd611 Ik zal zeker als ik jou was sowieso gaan oriënteren eventueel voor een ander laptop. Wellicht een Alienware of een Razer.
Naar waar heb je hem teruggestuurdSjoerd611 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 11:32:
[...]
Had die vorige Legion 5 (niet pro) ook coilwhine? Ik heb mijn 5 Pro om die reden namelijk teruggestuurd & besloten te wachten op de Legion 7.. maar als coilwhine een dusdanig veelvoorkomend probleem is bij Lenovo moet ik misschien toch maar gaan kijken naar een andere optie..
Yup, die had t ook. Een stuk minder overigens maar irritant aanwezig tijdens kijken van filmpjes en browsen. Ik volg regelmatig online courses en dat zou me gek maken.Sjoerd611 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 11:32:
[...]
Had die vorige Legion 5 (niet pro) ook coilwhine? Ik heb mijn 5 Pro om die reden namelijk teruggestuurd & besloten te wachten op de Legion 7.. maar als coilwhine een dusdanig veelvoorkomend probleem is bij Lenovo moet ik misschien toch maar gaan kijken naar een andere optie..
Ik weet niet ook niet waar ik elders moet kijken, ik kan prima uit de voeten met een 3060 met een fatsoenlijke TGP. Maar het gaat online enkel over de legion series.
Dan koop je toch een Asus ofzo? Er zijn volgens mij genoeg prima laptops te koop met een 3060.Kareeeeem schreef op maandag 3 mei 2021 @ 12:02:
[...]
Yup, die had t ook. Een stuk minder overigens maar irritant aanwezig tijdens kijken van filmpjes en browsen. Ik volg regelmatig online courses en dat zou me gek maken.
Ik weet niet ook niet waar ik elders moet kijken, ik kan prima uit de voeten met een 3060 met een fatsoenlijke TGP. Maar het gaat online enkel over de legion series.
Twijfel nog tussen de 3070 8GB en 3080 16GB, wel beide versies met max TGP. Het verschil is 800 euro, maar dan krijg je ook een 5900HX ipv een 5800H en 1TB meer geheugen.
Ik weet niet of dit de 800 euro waard is...
Welk merk/platform bedoel je dan?CerandoX.nl schreef op maandag 3 mei 2021 @ 15:33:
Twijfel nog tussen de 3070 8GB en 3080 16GB, wel beide versies met max TGP. Het verschil is 800 euro, maar dan krijg je ook een 5900HX ipv een 5800H en 1TB meer geheugen.
Er kwam toch ook een goedkopere Legion 7 met 3080? Met 16GB? Die zag ik bij Coolblue althans
Klopt, maar ik wil 32GB RAM. De vraag is eigenlijk of het verschil groot zal zijn tussen de 3080 en 3070.
Het verschil tussen een 3070 en 3080 is 5 procent verscheen eerder in dit topic. Het verschil tussen 3060 en 3070 is wel groter.CerandoX.nl schreef op maandag 3 mei 2021 @ 17:49:
Klopt, maar ik wil 32GB RAM. De vraag is eigenlijk of het verschil groot zal zijn tussen de 3080 en 3070.
Dat kan, maar er is veel verschil in TGP en performance. De ene 3070 vs 3080 vergelijking is de andere niet. Dus hoeveel watt hadden die 3070 en 3080 is de vraag.Flying Hawkic schreef op maandag 3 mei 2021 @ 20:34:
[...]
Het verschil tussen een 3070 en 3080 is 5 procent verscheen eerder in dit topic. Het verschil tussen 3060 en 3070 is wel groter.
[ Voor 18% gewijzigd door CerandoX.nl op 03-05-2021 22:24 ]
Ik zat idd te kijken naar de rog strix g15 met een 3060, maar gebrek aan een mux switch vind ik dan wel jammer. Ik heb jammer genoeg niet bureau thuis voor een echte setup, ik switch tussen bank en keuken tafel. Dus een monitor ergens neerzetten is voorlopig niet hey plan.Cinemaskoop schreef op maandag 3 mei 2021 @ 14:22:
[...]
Dan koop je toch een Asus ofzo? Er zijn volgens mij genoeg prima laptops te koop met een 3060.
Ik had het over Legion 5 proCerandoX.nl schreef op maandag 3 mei 2021 @ 22:22:
[...]
Dat kan, maar er is veel verschil in TGP en performance. De ene 3070 vs 3080 vergelijking is de andere niet. Dus hoeveel watt hadden die 3070 en 3080 is de vraag.
En voor de 3080 dan? Want de legion 5 pro bestaat niet met 3080. Dus als je een geknepen 3080 met een full power 3070 vergelijkt scheelt t idd niet zo veel. Maar een 3070 en 3080 op hetzelfde platform lijkt me echt wel meer te schelen dan 5%
Ik verwacht dat het verschil in benchmarks 5 tot 8 procent zal zijn, het grootste verschil is de hoeveelheid VRAM. Hou het YT kanaal van Jarrod's Tech in de gaten.CerandoX.nl schreef op maandag 3 mei 2021 @ 17:49:
Ligt er dus aan wat voor werk je er op gaat doen. Voor gamen vind IK het te veel voor wat het doet, maar ik ben geen gamer en het is niet mijn geld.
Die 5% komt van notebookreview als ik me niet vergis en neemt het gemiddelde van alle scores. Het zal inderdaad best wachten zijn op de Legion 7 waar beide GPUs inzitten om een echte vergelijking te maken.Cinemaskoop schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 00:24:
[...]
En voor de 3080 dan? Want de legion 5 pro bestaat niet met 3080. Dus als je een geknepen 3080 met een full power 3070 vergelijkt scheelt t idd niet zo veel. Maar een 3070 en 3080 op hetzelfde platform lijkt me echt wel meer te schelen dan 5%
De Intel versie van de G15 zit op 90W.DJSirMatthew schreef op zondag 2 mei 2021 @ 20:54:
[...]
Puur op basis van specs is dit zeker ok voor die prijs al kan ik wel nergens de tgp van de grafische kaart terug vinden.
YouTube: Dell G15 5510 (2021) Core i7/RTX 3060 Review & Teardown
Daar heb je een punt, ik zal mij vergissen en de vergelijking was misschien met een andere laptop (maar natuurlijk moet je wel twee dezelfde hebben om te kunnen vergelijken). Misschien kan je eens zoeken in dit topic. Ik denk dat het was gebaseerd op een vergelijkingsfilmpje op YouTube.Cinemaskoop schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 00:24:
[...]
Jarrod heeft een Legion 7 met 3080 getest, is als het goed is nu bezig met een Legion 5 Pro 3070 review.Flying Hawkic schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 08:54:
[...]
Daar heb je een punt, ik zal mij vergissen en de vergelijking was misschien met een andere laptop (maar natuurlijk moet je wel twee dezelfde hebben om te kunnen vergelijken). Misschien kan je eens zoeken in dit topic. Ik denk dat het was gebaseerd op een vergelijkingsfilmpje op YouTube.
YouTube: Lenovo Legion 7 - Crazy Ryzen Gaming Performance!
Ik zit met smart te wachten op die full review van deze machine. Goed gevonden, deze reviewer. Ik hoop dat hij ter vergelijking ook nog de 'mediocre' gaming machines mee gaat pakken zoals de Dell G15.guapper schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 09:04:
[...]
Jarrod heeft een Legion 7 met 3080 getest, is als het goed is nu bezig met een Legion 5 Pro 3070 review.
Kleine update over mijn Lenovo legion 5 pro. Vrijdag bestelt, maandag geleverd.
Alles perfect in orde, geen schade en geen coil whine.
De legion 5 pro is tamelijk compact. Had deze groter verwacht. Mijn vorige 15 inch asus rog strix is groter van behuizing maar het scherm is minder groot.
Heb de RTX 3070 met 32gb ram en 4 zone rgb.
Heb er onmiddellijk een extra m2 NVMe ssd bij in gestoken om alles van steam en dergelijke op te zetten.
1 TB aan geheugen voor alles op 1 schijf leek mij niet voldoende dus direct maar uitgebreid.
Alles updaten van drivers en GeForce nam een uurtje in beslag maar niets onoverkomelijk.
Wat een powerhouse is dit ding! Kom van een 4 jaar oude asus rog strix GTX1060 en wat een verschil in fps en kwaliteit!
De Legion draait alles op hoogste resolutie en kwaliteit. Na het instellen even Assetto Corsa getest en league of legends. Kwaliteit hier en fps is gewoon waanzinnig t.o.v mijn vorige laptop.
Beeld is ook prachtig, in assetto corsa zelfs een hele tijd gewoon rondgekeken in foto mode omdat dit zo knap is (met mods en custom shader). Mijn vorige laptop werd met deze mods enorm warm, zelfs bij lagere kwaliteit want alles hoger als high knabbelde aan de fps. Nu alles op ultra over de 160 fps constant.
Komende dagen de VR bril er eens aan hangen en andere games testen.
Tot nu toe een dikke aanrader! Had lang getwijfeld over de asus rog strix scar 15 die 700 euro duurder is maar blijkbaar minder presteert in games. Geen spijt! Ook fijn dat de lenovo wat subtieler en compacter is.
Alles perfect in orde, geen schade en geen coil whine.
De legion 5 pro is tamelijk compact. Had deze groter verwacht. Mijn vorige 15 inch asus rog strix is groter van behuizing maar het scherm is minder groot.
Heb de RTX 3070 met 32gb ram en 4 zone rgb.
Heb er onmiddellijk een extra m2 NVMe ssd bij in gestoken om alles van steam en dergelijke op te zetten.
1 TB aan geheugen voor alles op 1 schijf leek mij niet voldoende dus direct maar uitgebreid.
Alles updaten van drivers en GeForce nam een uurtje in beslag maar niets onoverkomelijk.
Wat een powerhouse is dit ding! Kom van een 4 jaar oude asus rog strix GTX1060 en wat een verschil in fps en kwaliteit!
De Legion draait alles op hoogste resolutie en kwaliteit. Na het instellen even Assetto Corsa getest en league of legends. Kwaliteit hier en fps is gewoon waanzinnig t.o.v mijn vorige laptop.
Beeld is ook prachtig, in assetto corsa zelfs een hele tijd gewoon rondgekeken in foto mode omdat dit zo knap is (met mods en custom shader). Mijn vorige laptop werd met deze mods enorm warm, zelfs bij lagere kwaliteit want alles hoger als high knabbelde aan de fps. Nu alles op ultra over de 160 fps constant.
Komende dagen de VR bril er eens aan hangen en andere games testen.
Tot nu toe een dikke aanrader! Had lang getwijfeld over de asus rog strix scar 15 die 700 euro duurder is maar blijkbaar minder presteert in games. Geen spijt! Ook fijn dat de lenovo wat subtieler en compacter is.
Ik begrijp niet dat Lenovo zo lang gewacht heeft om deze man van materiaal te voorzien; ik zag bij de officiele presentatie van Lenovo al dat ze in de chat een toezegging deden aan Jarrod.propheseus schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 10:24:
[...]
Ik zit met smart te wachten op die full review van deze machine. Goed gevonden, deze reviewer. Ik hoop dat hij ter vergelijking ook nog de 'mediocre' gaming machines mee gaat pakken zoals de Dell G15.
Vorig jaar was hij ook erg positief over de Legion, en hij gebruikt eerlijke en vergelijkbare testmethodes.
Ik verwacht niet dat hij op korte termijn een Dell G gaat testen; niet interessant genoeg en tijd te kort.
Net de Legion 5 5800H RTX3070 32GB 1TB van de mediamarkt opgepikt. Fantastisch ding en geen coil whine of beschadigingen. Heel tevreden vooralsnog.
uiteindelijk toch gevallen voor de L5P. Vanmiddag de 3070/32Gb ophalen bij de MM.
Fijne review inderdaad. Goed ook om aan het eind een vergelijk te zien tussen verschillende modellen inclusief de TGP's. Geeft mooi weer hoeveel verschil er tussen de ene 3070/3080 of de andere kan zitten en laat zien dat een 3080 niet perse beter presteert dan een 3070 :guapper schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 09:04:
[...]
Jarrod heeft een Legion 7 met 3080 getest, is als het goed is nu bezig met een Legion 5 Pro 3070 review.
/f/image/fS8e113PjIU2bIV5CHjjPi1j.png?f=fotoalbum_large)
Als je de Asus ROG SCAR 15 bijvoorbeeld bekijkt (3080, 130W), die presteert relatief slecht t.o.v. de overige 3080's. Er zijn zelfs verschillende 3070's die beter presteren.
Het geeft wel aan dat zomaar even zeggen dat het verschil tussen een 3070 en 3080 tussen de 5 en 8 % zit, niet kan. Er zit meer achter en een echt goed vergelijk wordt het pas als de overige hardware exact hetzelfde is en beide kaarten op vergelijkbaar niveau van kunnen zitten voor dat type kaart. Vergelijk dus de beste 3070 met de beste 3080 enz.
Cabauw/Lopik; 26 x 370 Wp (12 x O/ZO, 14 x W/ZW) 9,6 kWp
Meer nog, kijk naar de Infinity die net boven de Legion 7 staat, zelfde CPU & GPU maar Infinity lager TGP en toch iets hogere score...Diepie schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 17:23:
[...]
Fijne review inderdaad. Goed ook om aan het eind een vergelijk te zien tussen verschillende modellen inclusief de TGP's. Geeft mooi weer hoeveel verschil er tussen de ene 3070/3080 of de andere kan zitten en laat zien dat een 3080 niet perse beter presteert dan een 3070 :
[Afbeelding]
Als je de Asus ROG SCAR 15 bijvoorbeeld bekijkt (3080, 130W), die presteert relatief slecht t.o.v. de overige 3080's. Er zijn zelfs verschillende 3070's die beter presteren.
Het geeft wel aan dat zomaar even zeggen dat het verschil tussen een 3070 en 3080 tussen de 5 en 8 % zit, niet kan. Er zit meer achter en een echt goed vergelijk wordt het pas als de overige hardware exact hetzelfde is en beide kaarten op vergelijkbaar niveau van kunnen zitten voor dat type kaart. Vergelijk dus de beste 3070 met de beste 3080 enz.
Ook de Legion 5 pro - 3070 binnen, Geweldige laptop zonder coil whine.
Scherm is prachtig met kalibratie presets, default ziet er voor mij het best uit.
De Lenova vantage programma is zeer handig, werkelijk alles is perfect.
(In bios GPU overclock selecteren voor de 140w)
UserBenchmarks: (Op performance mode)
Game 112%, Desk 97%, Work 115%
CPU: AMD Ryzen 7 5800H - 92.2%
GPU: Nvidia GeForce RTX 3070 Laptop GPU - 121.1%
SSD: WDC PC SN730 SDBPNTY-1T00-1101 1TB - 306.8%
RAM: Samsung M471A1G44AB0-CWE 2x8GB - 70.3%
MBD: Lenovo 82JQ
Scherm is prachtig met kalibratie presets, default ziet er voor mij het best uit.
De Lenova vantage programma is zeer handig, werkelijk alles is perfect.
(In bios GPU overclock selecteren voor de 140w)
UserBenchmarks: (Op performance mode)
Game 112%, Desk 97%, Work 115%
CPU: AMD Ryzen 7 5800H - 92.2%
GPU: Nvidia GeForce RTX 3070 Laptop GPU - 121.1%
SSD: WDC PC SN730 SDBPNTY-1T00-1101 1TB - 306.8%
RAM: Samsung M471A1G44AB0-CWE 2x8GB - 70.3%
MBD: Lenovo 82JQ
[ Voor 4% gewijzigd door Voyarch op 04-05-2021 17:57 ]
Ja de bovenste twee zijn 17inch.. hierin kan je toch nog net wat grotere koeling in kwijt en meer ruimte om je warmte kwijt te kunnen.DJSirMatthew schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 17:44:
[...]
Meer nog, kijk naar de Infinity die net boven de Legion 7 staat, zelfde CPU & GPU maar Infinity lager TGP en toch iets hogere score...
Het schijnt sowieso dat met Raytracing het verschil tussen RTX3070 en 3080 het grootst is.
Ik zou nog terug komen over de overclock functie icm de performance stand. Wat me opviel is dat dit een (bij mij) onstabiele situatie oplevert waarbij games crashen. Ik heb daarom de Far Cry 5 Benchmark gedraaid op wat verschillende instellingen zodat jullie kunnen zien wat het effect is van de Fn+Q mode knop icm met de overclock functie in de BIOS op de framerates. Ook varieer ik met de gameinstelling ULTRA en HOOG
resolutie is de native 2560x1900
de OC is +100 clock/ +200 geheugen
ZONDER OC
ultra + balanced (min 66, gem 86, max 103, 5077 gerenderde frames)
ultra + performance (min 70, gem 92, max 110, 5437 gerenderde frames)
hoog + balanced (min 73, gem 91, max 107, 5360 gerenderde frames)
hoog + performance (min 70, gem 92, max 112, 5419 gerenderde frames)
MET OC
ultra + balanced (min 71, gem 89, 104, 5224 gerenderde frames)
hoog + balanced (min 75, gem 93, 108, 5504 gerenderde frames)
ultra/hoog + performance = crash
Ik zou nog met de overclock settings kunnen spelen om te kijken of de crashes nog voorkomen.
In de NON OC situatie zie je dat de performance instelling een groot effect heeft als de GPU aan de bak moet. Ik had al eerder gezien dat de TGP in de performance stand van 110 W naar 140W gaat. Maar dat merk je ook aan het geluid van de fans.
resolutie is de native 2560x1900
de OC is +100 clock/ +200 geheugen
ZONDER OC
ultra + balanced (min 66, gem 86, max 103, 5077 gerenderde frames)
ultra + performance (min 70, gem 92, max 110, 5437 gerenderde frames)
hoog + balanced (min 73, gem 91, max 107, 5360 gerenderde frames)
hoog + performance (min 70, gem 92, max 112, 5419 gerenderde frames)
MET OC
ultra + balanced (min 71, gem 89, 104, 5224 gerenderde frames)
hoog + balanced (min 75, gem 93, 108, 5504 gerenderde frames)
ultra/hoog + performance = crash
Ik zou nog met de overclock settings kunnen spelen om te kijken of de crashes nog voorkomen.
In de NON OC situatie zie je dat de performance instelling een groot effect heeft als de GPU aan de bak moet. Ik had al eerder gezien dat de TGP in de performance stand van 110 W naar 140W gaat. Maar dat merk je ook aan het geluid van de fans.
De eerste minuten gemaakt op de L5P 3070/32Gb.
Geen coilwhine. Wat is de grootste kans dat het optreedt?
Eerste indruk zeer positief.
Scherm is top, de extra hoogte merk ik goed.
Toetsenbord typt lekker.
Time Spy 9774. met out of the box settings.
Ik lees ook over GPU overclock activeren in de bios. Maar ik zie deze optie nergens in de bios. Kan iemand specifieker zijn?
Toetsenbord typt lekker.
Ik lees ook over GPU overclock activeren in de bios. Maar ik zie deze optie nergens in de bios. Kan iemand specifieker zijn?
[ Voor 19% gewijzigd door Jirure1984 op 04-05-2021 21:46 ]
Gelukkig maar! Bij mij was het hoofdzakelijk hoorbaar wanneer ik de laptop aan de netstroom had hangen & de fans niet draaide. Dusdanig hoorbaar dat ik het direct hoorde wanneer ik mijn werkkamer inliep en de laptop aanstond. Het schijnt wel een erg persoonlijke kwestie te zijn, ik meen ergens gelezen te hebben dat 1 op de 3 mensen gevoelig is voor deze hoge frequenties. Dat zou dus verklaren waarom sommige er gillend gek van worden en een ander er absoluut geen last van heeft.Jirure1984 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 21:08:
Ook OC niet gevonden in Bios tenzij men de "default overclocking" setting bedoeld onderaan. Maar ik vermoed dat die eerder op de CPU en RAM inspeelt?Jirure1984 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 21:08:
Toetsenbord typt lekker.
Mijn timespy met 16GB out of the box was 10500-10600, toch wel wat verschil. Tenzij je hem in balanced mode had draaien? (Mijn was in performance mode btw)
9700 score was auto mode = 115wDJSirMatthew schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 22:59:
[...]
Ook OC niet gevonden in Bios tenzij men de "default overclocking" setting bedoeld onderaan. Maar ik vermoed dat die eerder op de CPU en RAM inspeelt?
Mijn timespy met 16GB out of the box was 10500-10600, toch wel wat verschil. Tenzij je hem in balanced mode had draaien? (Mijn was in performance mode btw)
performance zit ik op 10240 = 140w. met 2560x1600.
Er zijn volgens mij stiekem nu al best wel veel mensen met de Legion 5 Pro.. Helemaal als je je bedenkt dat echt niet alle Legion 5 Pro eigenaren hier op het forum actief zijn. Alles behalve een "paper launch" dus :-)
Nu nog de Legion 7, daar hebben wat belgische winkels de 3060 versie al van gehad zag ik. Daar ben ik wel heel benieuwd naar.
Nu nog de Legion 7, daar hebben wat belgische winkels de 3060 versie al van gehad zag ik. Daar ben ik wel heel benieuwd naar.
Er staat ook wel wat te gebeuren in de Nederlandse webwinkel van Lenovo. Er is al een melding van een Nederlander op reddit die via de Nederlandse Lenovo een Legion 7 heeft gekocht en zelfs al ontvangen. Ik ververs de site elke dag maar heb die mogelijkheid zelf helaas nog niet gezien. Vandaag is het me opgevallen dat er ineens een Legion 7 met 3060 RTX op de site staat. Al kan je die helaas niet toevoegen aan je winkelwagen.
[ Voor 20% gewijzigd door q-enf0rcer.1 op 05-05-2021 00:39 ]
Als je de site ververst heb je een paar seconden de mogelijkheid om op de knop 'in winkelwagen' te klikken. Net getest en hij komt dan ook echt erin, levertijd staat wel op meer dan 6 weken.q-enf0rcer.1 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 00:37:
Er staat ook wel wat te gebeuren in de Nederlandse webwinkel van Lenovo. Er is al een melding van een Nederlander op reddit die via de Nederlandse Lenovo een Legion 7 heeft gekocht en zelfs al ontvangen. Ik ververs de site elke dag maar heb die mogelijkheid zelf helaas nog niet gezien. Vandaag is het me opgevallen dat er ineens een Legion 7 met 3060 RTX op de site staat. Al kan je die helaas niet toevoegen aan je winkelwagen.
Misschien dat er bij de latere stappen nog een foutmelding komt ofzo, maar in de winkelwagen zelf krijgen lukt in ieder geval
Was het maar zon feest, helaas zit er later in het proces alsnog een blokkadeMarcic schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 08:22:
[...]
Als je de site ververst heb je een paar seconden de mogelijkheid om op de knop 'in winkelwagen' te klikken. Net getest en hij komt dan ook echt erin, levertijd staat wel op meer dan 6 weken.
Misschien dat er bij de latere stappen nog een foutmelding komt ofzo, maar in de winkelwagen zelf krijgen lukt in ieder geval
Hij stond ook een tijdje op Paradigit.nl, maar was zo weer weg.q-enf0rcer.1 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 00:37:
Voor degene die nog twijfelen voor een Legion 5 pro, ik heb zojuist een review geplaatst met wat foto's van de laptop. Het is niet echt uitgebreid maar het geeft je toch wel een beetje een beeld over het apparaat.
[ Voor 4% gewijzigd door Smokeyy_TR op 05-05-2021 11:30 ]
Ook wilde ik nog iets toevoegen over de coilwine dat ik ong. paar pagina's terug nog iets van had gezegd. Het lijkt voorlopig verdwenen te zijn. Wel vreemd maar dat is het geval op dit moment. Als er nog iets anders opvalt dan zal ik het met jullie delen.
[ Voor 8% gewijzigd door Smokeyy_TR op 05-05-2021 11:37 ]
Hier ook maar de stoute schoenen aangetrokken en de 5 pro 3070 aangeschaft. Geen coil wine, terwijl ik de hue gu10 wel hoor piepen in het plafond. Wat een beest, eerste run op timespy 10390.
Jups, componenten genoeg aan te wijzen die het verschil kunnen maken.Diepie schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 17:23:
[...]
Ram bijvoorbeeld:
YouTube: Speed Up Games With a 2nd Memory Stick! (Single vs Dual Channel)
Weet iemand toevallilig al welke geheugen je moet hebben las je de L5P hebt met 3070 en 16gb als je naar 32 gb wil?
@Kieft91 Ik zou zeggen met de informatie dat ik beschikbaar heb, dat het mogelijk is om het geheugen kunt uitbreiden. Dan zal ik wel voor een DDR4 3200 MHz geheugen gaan. Waarschijnlijk is er geen merkvoorkeur maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen. Zelf heb ik net even zitten kijken maar ik kan via CPU-Z niet zien wat voor merk ik. Je zou dat zelf ook kunnen proberen, je moet bij het tapje SPD zijn.
In het ergste geval kun je een ander RAM geheugen kopen en die proberen.
Ik heb zelf al een uitvoering gekocht met 32 GB RAM. Maar 16 GB zal wel voorlopig genoeg moeten zijn. Tenzij je Cities Skylines speelt met veel assets en mods😉
Ik heb zelf al een uitvoering gekocht met 32 GB RAM. Maar 16 GB zal wel voorlopig genoeg moeten zijn. Tenzij je Cities Skylines speelt met veel assets en mods😉
Denk ook zeker dat het voorlopig genoeg is hoor, speel alleen tarkov en apex/warzone.metehan12344 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 12:28:
@Kieft91 Ik zou zeggen met de informatie dat ik beschikbaar heb, dat het mogelijk is om het geheugen kunt uitbreiden. Dan zal ik wel voor een DDR4 3200 MHz geheugen gaan. Waarschijnlijk is er geen merkvoorkeur maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen. Zelf heb ik net even zitten kijken maar ik kan via CPU-Z niet zien wat voor merk ik. Je zou dat zelf ook kunnen proberen, je moet bij het tapje SPD zijn.
Dacht misschien heeft iemand het al geprobeerd en kan ik die info even opslaan
Het is in elk geval goed om te horen dat de meeste mensen duidelijk geen last hebben van coil whine op de Legion 5 Pro. Misschien dat ik het later nog eens een kans geef.
Ze komen niet in elk werelddeel op hetzelfde moment uit volgens mij... ene keer is USA de eerste regio en andere keer Europa volgens mij. Je ziet dit vaak dat de reviews gefaseerd komenguapper schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 12:00:
[...]
Ik begrijp niet dat Lenovo zo lang gewacht heeft om deze man van materiaal te voorzien; ik zag bij de officiele presentatie van Lenovo al dat ze in de chat een toezegging deden aan Jarrod.
Vorig jaar was hij ook erg positief over de Legion, en hij gebruikt eerlijke en vergelijkbare testmethodes.
Ik verwacht niet dat hij op korte termijn een Dell G gaat testen; niet interessant genoeg en tijd te kort.
Ik kwam dit https://youtu.be/W7c_vT48x8k tegen (RAM & SSD upgrade). Even op juiste moment stopzetten en specs/naam van RAM lezen.Kieft91 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 12:07:
Weet iemand toevallilig al welke geheugen je moet hebben las je de L5P hebt met 3070 en 16gb als je naar 32 gb wil?
Zelf gelukkig al een 32GB versie en 2 TB besteld, dus ik hoef voorlopig niet te pielen qua openen van de back cover
Als je er al drie gehad hebt zou ik me erbij neerleggen dat de Legion 5 Pro gewoon niet iets voor jou is denk ik....Frietsaus schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 12:51:
Het is in elk geval goed om te horen dat de meeste mensen duidelijk geen last hebben van coil whine op de Legion 5 Pro. Misschien dat ik het later nog eens een kans geef.
Hou er wel rekening mee dat de kans bestaat dat niet altijd hetzelfde geheugen wordt gebruiktjkrol schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 13:06:
[...]
Ik kwam dit https://youtu.be/W7c_vT48x8k tegen (RAM & SSD upgrade). Even op juiste moment stopzetten en specs/naam van RAM lezen.
Zelf gelukkig al een 32GB versie en 2 TB besteld, dus ik hoef voorlopig niet te pielen qua openen van de back cover
productreview: Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H (82JQ007GMH) review door Smokeyy_TRmetehan12344 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 11:30:
Voor degene die nog twijfelen voor een Legion 5 pro, ik heb zojuist een review geplaatst met wat foto's van de laptop. Het is niet echt uitgebreid maar het geeft je toch wel een beetje een beeld over het apparaat.
Bedankt voor je review
Zit ook te twijfelen om de L5P 32GB 3070 op te pikken bij de MM ter vervanging van mijn acer nitro met een gtx860m (soort powerpoint bij Warzone)
Ik lees wat berichten over slecht touchpad en mwah bouwkwaliteit.
Hier wat eigenaren van de laptop die hier iets over kunnen zeggen?
Mijne komt van de mm vandaag, bouwkwaliteit lijkt niks mis mee. Scherm zit prima in, lijkt een fractie meer links te zitten dan rechts maar het staat wel recht. Touchpad voldoet prima, nee het is geen glas en de rechterkant lijkt iets lager te zitten dan links. Voelt wat minder premium dan mijn oude n550 die van metaal is maar het buigt nergens door onder het toetsenbord. Warmte gaat ook mooi aan de zijkant weg, de n550 blies tegen het scherm en dan kwam de warmte terug. Dus premium feel, nee. Maar het zit wel echt prima in elkaar. Scherm is echt superfijn, helder en prima kijkhoeken.
@slayerrp De touchpad voelt wel pastic aan maar persoonlijk vind ik hem best fijn vanwege de precision drivers. De bouwkwaliteit is prima, het mocht wel iets beter vooral aan de palmrest want die is wel pastic. net zoals de I/O das ook van plastic. Maar de deksel en de achterkant is wel van aluminium en dat voelt wel goed aan. En volgens een youtuber had de Legion 5 van 2020 wel een slecht ontworpen hinge. Maar bij de Legion 5 pro is dat wel veel beter gemaakt.
Bron:
YouTube: Lenovo Legion 5 / Legion 5 Pro - Hinge Design Review (2021)
Bron:
YouTube: Lenovo Legion 5 / Legion 5 Pro - Hinge Design Review (2021)
Ik vind de bouw kwaliteit meer dan prima.slayerrp schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 14:36:
Zit ook te twijfelen om de L5P 32GB 3070 op te pikken bij de MM ter vervanging van mijn acer nitro met een gtx860m (soort powerpoint bij Warzone)
Thx guys, dan gaan we toch maar een investering doen denk ik.
Wilde hem zakelijk aanschaffen, maar dan doen we gewoon prive en schuiven we hem wel door naar de zaak als hij geen issues heeft bij ontvangst
Wilde hem zakelijk aanschaffen, maar dan doen we gewoon prive en schuiven we hem wel door naar de zaak als hij geen issues heeft bij ontvangst
geen idee hoe het zit met de MM batch. Maar volgens mij nog geen klachten van mensen die de laptop bij de MM hebben gekocht.slayerrp schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 14:44:
Thx guys, dan gaan we toch maar een investering doen denk ik.
Nou hij is besteld, morgen maar eens zien of ik ook geluk heb met mijn modelletje.
@slayerrp Gefeliciteerd met je aankoop. Hou ons ook op de hoogte , dat vinden wij wel leuk 😉
Het is hetzelfde plastic als in mijn oude XPS: dat was in 2011 nog premium dacht ik. Persoonlijk vind ik het wel aardig werken omdat je vinger er minder aan blijft 'plakken' dan aan glas bij kleine/fijne bewegingen.metehan12344 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 14:42:
@slayerrp De touchpad voelt wel pastic aan maar persoonlijk vind ik hem best fijn vanwege de precision drivers. De bouwkwaliteit is prima, het mocht wel iets beter vooral aan de palmrest want die is wel pastic. net zoals de I/O das ook van plastic. Maar de deksel en de achterkant is wel van aluminium en dat voelt wel goed aan.
[...]
Alu palmrest werkt tevens als radiator en geeft warmte door naar boven. Als je daar 's zomers op zit te werken voelt dat een stuk minder 'premium' kan ik je vertellen.
Al met al ben ik erg tevreden over de bouwkwaliteit, materiaalkeuze en prestaties. Zeker voor deze prijs.
Het enige wat ik merkte aan het touchpad was vooral dat het wat moeite had met palm rejection tijdens het gamen.
Ga ik zeker doen, ik hoop geen coilwhine (vandaar ook mijn crea prive/zakelijke aankoop constructie). Want als ik ergens allergisch voor ben is het dat wel. Al iemand prettige backpack gescoord voor deze laptop? Gok niet dat hij in mijn Dell backpack past die officieel tot max 15" gaat
)

metehan12344 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 15:10:
@slayerrp Gefeliciteerd met je aankoop. Hou ons ook op de hoogte , dat vinden wij wel leuk 😉
https://www.alternate.nl/...notebook&utm_term=1715880
Hij is beschikbaar op Alternate 5800H/3070/32GB/T1TB/RGB toetsenbord
Hij is beschikbaar op Alternate 5800H/3070/32GB/T1TB/RGB toetsenbord
@slayerrp Je hebt sowieso een ander rugtas nodig want als het tot 15 inch is dan gaat die net niet erin passen.
Die van mij heb ik ook bij de MM gehaald begin April. Ik heb ook nog geen klachten.Jirure1984 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 14:45:
[...]
geen idee hoe het zit met de MM batch. Maar volgens mij nog geen klachten van mensen die de laptop bij de MM hebben gekocht.
Moet er wel bij zeggen dat ik gewend ben aan fans, omgevingsgeluiden, spinning van harde schijven en ik stoor me er niet aan. Heb geprobeerd om het te horen (coil whine), maar tot nu toe niks van gemerkt ook niet met mijn oor dichtbij mijn keyboard.
[ Voor 27% gewijzigd door KSG op 05-05-2021 18:24 ]
De levertijd staat nu op 7 werkdagen. Ik kom nu t/m bank selecteren voor iDeal en kan op nu kopen drukken. Misschien werkt dit. (ik wacht nog op 3070)Marcic schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 08:22:
[...]
Als je de site ververst heb je een paar seconden de mogelijkheid om op de knop 'in winkelwagen' te klikken. Net getest en hij komt dan ook echt erin, levertijd staat wel op meer dan 6 weken.
Ik kan hem helemaal niet vinden op de site. Welke link?drav91 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 20:06:
[...]
De levertijd staat nu op 7 werkdagen. Ik kom nu t/m bank selecteren voor iDeal en kan op nu kopen drukken. Misschien werkt dit. (ik wacht nog op 3070)
https://www.lenovo.com/nl...on-7-16ACH6/p/88GMY701639giantgiantus schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 20:26:
[...]
Ik kan hem helemaal niet vinden op de site. Welke link?
https://www.lenovo.com/nl...on-7-16ACH6/p/88GMY701639giantgiantus schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 20:26:
[...]
Ik kan hem helemaal niet vinden op de site. Welke link?
Je kunt hem nu gewoon bestellen lijkt het.
Thanks! Is een 3060 nou heel veel minder dan een 3070?Frietsaus schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 20:27:
[...]
https://www.lenovo.com/nl...on-7-16ACH6/p/88GMY701639
Je kunt hem nu gewoon bestellen lijkt het.
Corrected.
Nah, een 3070 is precies gelijk aan een 3070giantgiantus schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 20:35:
[...]
Thanks! Is een 3070 nou heel veel minder dan een 3070?

1799 voor een 3060 ? Terwijl ik bij MM zelfde betaalde voor 3070?
My bad... Zie dat het een Legion 7 is... En geen 5 pro🤐
My bad... Zie dat het een Legion 7 is... En geen 5 pro🤐
[ Voor 10% gewijzigd door slayerrp op 05-05-2021 20:49 ]
Dat is de legion 5 pro. Ik denk dat ik me ga irriteren aan het plastic op de 5 pro.slayerrp schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 20:44:
1799 voor een 3060 ? Terwijl ik bij MM zelfde betaalde voor 3070?
[...]
Zie het inderdaad...mybad 😁
giantgiantus schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 20:45:
[...]
Dat is de legion 5 pro. Ik denk dat ik me ga irriteren aan het plastic op de 5 pro.
Ik kom van een macbook pro en was hier ook bang voor, maar het ding is voor mijn gevoel echt prima gebouwd.giantgiantus schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 20:45:
[...]
Dat is de legion 5 pro. Ik denk dat ik me ga irriteren aan het plastic op de 5 pro.
Plastic ga je je bij de 5 Pro echt niet aan ergeren inderdaad. Super solide gebouwd en vrijwel alles wat je aanraakt van metaal, alleen de onderkant & de uitstulping voor de fans aan de achterkant niet.
Ik zit al tijden te wachten op de Lenovo Legion 7, maar een Legion 7 met 3060 laat ik toch schieten. In veel games presteert die kaart 20% minder. Voor 200 meer dan een 3070 is een koopje(wanneer de Legion 7 met 3070 in de shop staat). Enige is dus wel dat je nog moet wachtengiantgiantus schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 20:35:
[...]
Thanks! Is een 3060 nou heel veel minder dan een 3070?
Corrected.

[ Voor 10% gewijzigd door q-enf0rcer.1 op 05-05-2021 21:15 ]
De 7 gaat ook komen met 3070 en 3080 dacht ik.q-enf0rcer.1 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 21:14:
[...]
Ik zit al tijden te wachten op de Lenovo Legion 7, maar een Legion 7 met 3060 laat ik toch schieten. In veel games presteert die kaart 20% minder. Voor 200 meer dan een 3070 is een koopje(wanneer de Legion 7 met 3070 in de shop staat). Enige is dus wel dat je nog moet wachten
Dat klopt, de Lenovo Legion 7 met 3080 heeft al heel even te koop gestaan in de Lenovo shop maar was vrijwel meteen uitverkocht.giantgiantus schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 21:15:
[...]
De 7 gaat ook komen met 3070 en 3080 dacht ik.
Ook bij Paradigit.q-enf0rcer.1 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 21:16:
[...]
Dat klopt, de Lenovo Legion 7 met 3080 heeft al heel even te koop gestaan in de Lenovo shop maar was vrijwel meteen uitverkocht.
Daar staat ie nog steeds te koop, maar is een pre-order
Nogmaals gecontroleerd, maar ook zonder overclock gaat die wel naar de 140W op performance mode. Voordeel van de niet overclock is dat het geneuzel met de maximale helderheid nu niet optreed.JohanKupers schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 10:58:
Hier bleef mijn Lenovo Legion 5 Pro met 3070 ook hangen op maximaal 125 Watt opname. Na controle bleek dat in de BIOS de grafische overclock uit te staan. Nu die aan is, zie ik ook dat de opname in Balanced en Performance naar 140 Watt gaat.
⛔ Trackers of betalen ⛔
Ja die 15watt komt van de dynamic boost. De Overclock mode staat hier los van. Het schijnt trouwens dat als je em op balanced zet dat dat bij sommige games een betere prestatie oplevert zag ik in een review. Het systeem bepaalt dan de optimale combinatie tussen CPU en GPU.. omdat de ene game meer CPU intensief is dan de andere kan het soms een geod idee te zijn om nou juist meer power aan de CPU te geven ipv aan de GPU.JohanKupers schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 10:14:
[...]
Nogmaals gecontroleerd, maar ook zonder overclock gaat die wel naar de 140W op performance mode. Voordeel van de niet overclock is dat het geneuzel met de maximale helderheid nu niet optreed.
Dat had ik dus ook, ik kon nergens een optie selecteren in de bios om de GPU over te clocken.Jirure1984 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 21:08:
Oplossing: Bios FW update installeren (via Lenovo Vantage).
Na de FW update stond er een nieuwe optie onderaan: GPU Overclock (onder de reeds bestaande restore default overclocking oid)
Dit bij mijn L5P 3700 32gb van de MediaMarkt
[ Voor 0% gewijzigd door thespawn80 op 06-05-2021 11:17 . Reden: typo ]
Bedankt. Maar dit zal een optie zijn om echt te oc'en.thespawn80 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 11:17:
[...]
Dat had ik dus ook, ik kon nergens een optie selecteren in de bios om de GPU over te clocken.
Oplossing: Bios FW update installeren (via Lenovo Vantage).
Na de FW update stond er een nieuwe optie onderaan: GPU Overclock (onder de reeds bestaande restore default overclocking oid)
Dit bij mijn L5P 3700 32gb van de MediaMarkt
Aangezien ik al had opgemerkt dat in de performance mode 140w gebruikt wordt.
Klopt, met alle nadelen ook als minder stabiel :-)Jirure1984 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 11:33:
[...]
Bedankt. Maar dit zal een optie zijn om echt te oc'en.
Aangezien ik al had opgemerkt dat in de performance mode 140w gebruikt wordt.
Over het 16" scherm van de Legions, zijn daar de daadwerkelijke contrast- en zwartwaarden bekend van en dan bedoel ik niet cijfers uit de folder maar gemeten in een review.
Terug naar fabrieksinstelling kan toch gewoon in Windows10 zelf of is dat niet voldoende?JohanKupers schreef op zondag 2 mei 2021 @ 10:54:
[...]
Als ik een nieuwe laptop heb, boot ik eerst via een USB stick en maak een image van de schijf. Op die manier kan ik hem altijd weer naar de fabrieksinstelling terug zetten indien nodig.
Volgens mij wordt het uitgebreid besproken na metingen dacht ik in de review hier op Tweakers? Ben er snel doorheen geskipt maar ik zag allerlei waardes voorbij komen ergens.Hadespuiter schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 11:43:
Over het 16" scherm van de Legions, zijn daar de daadwerkelijke contrast- en zwartwaarden bekend van en dan bedoel ik niet cijfers uit de folder maar gemeten in een review.
YouTube: Lenovo Legion 5 Pro - Alle nieuwe hardware in een laptop
Contrast was bv net boven de 1000 wat op zich voldoende is.
[ Voor 5% gewijzigd door charrel op 06-05-2021 12:17 ]