Koopadvies: Samsung Qled65Q95T of LG OLED65CX6

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirkie10
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 12-02 20:53
Hoi,

Kan iemand mij advies geven over welke tv ik het beste aan kan schaffen?

Ik wil hem vooral gebruiken om veel sport te kijken, erop te gamen en te streamen (Netflix, Videoland etc).
Bovendien heb ik veel lichtinval in de kamer waar huis komt te hangen.

Ik hoor graag jullie advies!

Thanks alvast!
Dick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01:57

FeaR

In GoT we trust

Aankoopadvies mag in, zoals de naam al zegt, Consumentenelektronica Aankoopadvies. Ik verhuis het topic die kant op: TB > CEA

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-10 12:32

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
De OLED65CX6 is zonder twijfel de betere televisie, maar (extreem) veel lichtinval kan een reden zijn om voor een felle LCD te gaan. Wat is je huidige TV en vind je die te weinig licht geven? Dan zou zo'n situatie bij jou wellicht kunnen bestaan. Anders gewoon voor de CX gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirkie10
FeaR schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 17:23:
Aankoopadvies mag in, zoals de naam al zegt, Consumentenelektronica Aankoopadvies. Ik verhuis het topic die kant op: TB > CEA
Sorry! Heb ik niet kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirkie10
dmantione schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 17:46:
De OLED65CX6 is zonder twijfel de betere televisie, maar (extreem) veel lichtinval kan een reden zijn om voor een felle LCD te gaan. Wat is je huidige TV en vind je die te weinig licht geven? Dan zou zo'n situatie bij jou wellicht kunnen bestaan. Anders gewoon voor de CX gaan.
Het gaat voornamelijk om de schittering van de raampartijen. En dan een schuine kijkhoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirkie10
FeaR schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 17:23:
En bedankt voor het verplaatsen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Dat is te weinig informatie om uitspraken te kunnen doen. De TV zal waarschijnlijk meer dan genoeg licht geven om de ramen te overschijnen, maar je gaat waarschijnlijk wel van plastic naar glas en glas reflecteert anders dan plastic. Of het hinderlijk kan zijn, is zeker afhankelijk van je kijkhoek, maar dat moet dan nader bekeken worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
Dirkie10 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 16:36:
Hoi,

Ik wil hem vooral gebruiken om veel sport te kijken, erop te gamen en te streamen (Netflix, Videoland etc).

Thanks alvast!
Dick
Voor gamen is de cx heel erg goed door de snelle beeldverversing van oled.
Het nadeel is dat er vrijwel geen ghosting is, dus met voetbal kijken op 24fps zouden de spelers wel eens schokkend over het veld kunnen lopen.
Ik heb zelf een cx oled geweldig beeld maar kijk nooit sport, ik had wel eens gehoord dat oled en sport kijken niet de beste combo was.
Ik vind zelf dat ze ook beter naar 4k met 48 of 60fps kunnen gaan dan 8k met weer dat antieke 24fps gedoe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thealterego1
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:38

thealterego1

iedereen gelukkig nieuwjaar

Ik heb voor exact dezelfde keuze gestaan en ben voor de Samsung gegaan. Nog steeds erg blij mee.
De LG is wel de betere tv van de twee, puur naar beeldkwaliteit gekeken. Zelf heb ik uiteindelijk voor de Samsung gekozen omdat de zon een groot deel van de dag op de plek schijnt waar de tv staat. Ik las dat de oleds dit rechtstreekse zonlicht niet zo fijn vinden. En omdat ik altijd vrij lang met mijn tv's doe, heb ik maar voor de veilige optie gekozen.

Maar ik denk dat je sowieso geen miskoop kan doen. Je vergelijkt 2 toptelevisies, die beiden een prima beeld geven, alleen de ander nog net iets mooier dan de een. De LG heeft wel minder lichtopbrengst dan de Samsung, maar alsnog meer dan genoeg voor lichte ruimtes.

iemand iets leuks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Goofy1978 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 18:54:

Het nadeel is dat er vrijwel geen ghosting is, dus met voetbal kijken op 24fps zouden de spelers wel eens schokkend over het veld kunnen lopen.
Voetbal kijk je niet op 24Hz, live televisie is al jaar en dag 50Hz, dus dat is nonsens. Het is juist omgekeerd: Omdat er minder bewegingsonscherpte is kan je bij de snelle bewegingen van de camera veel beter blijven volgen wat er gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
dmantione schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 19:44:
[...]

Voetbal kijk je niet op 24Hz, live televisie is al jaar en dag 50Hz, dus dat is nonsens. Het is juist omgekeerd: Omdat er minder bewegingsonscherpte is kan je bij de snelle bewegingen van de camera veel beter blijven volgen wat er gebeurt.
Ok geen idee dat ze op 50fps uitzenden, das dan mooi voor sport idd. :)
Het blijft wel zo dat een oled met zn snelle beeldopbouw erg gevoelig is voor lage framerate.
Wat er op een plasma of lcd vloeiend uit ziet, kan op een oled schokkender gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Dat is dan wel een gevalletje van elk voordeel heeft zijn nadeel, want de scherpte bij beweging is juist een groot voordeel van OLED. Om schokken te voorkomen bij 24Hz films heb je bewegingsinterpolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Dirkie10 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 16:36:
Hoi,

Thanks alvast!
Dick
Voordat je een LG Oled koopt, kijk eerst eens naar de problemen in SF sectie.
oa
LG OLED 65B7V burn in en verticale balk na 2.5 jaar
OLED TV vlekken op het scherm, verkoper doet moeilijk

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Nee, nee, nu ben je angst, onzekerheid en twijfel aan het zaaien. Heb je enig idee hoeveel tijd ik me op dit forum besteed aan kapotte LCD's? Heel vaak voortijdig ook nog. Ik heb hier maar een klein beetje voor hoeven terug te bladeren:

Reparatie Philips TV
Philips 49PUS6561/12 geen beeld
Zwarte balk in Samsung TV
Witte vlek op tv scherm (49pus6401 ambilight)

Wat er ook over OLED's en LCD's gezegd wordt: OLED's gaan zeker niet korter mee dan LCD's en het lijkt er zelfs op dat ze minder vaak stuk gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirkie10
Dank allemaal voor jullie reacties!

Zo te lezen denk ik voor de Samsung te gaan... ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-10 08:21
Let wel dat de samsung geen dolby vision heeft.

Daarnaast hebben beide technieken hun voor en na delen.

OLED:

- Mogelijkheid tot inbranden
- Zwart is zwart
- Niet uniforme panelen (spreekt volgende puntje wat tegen)
- Minder last van DSE
- Top voor gaming (misschien dan weer statische HUD wat minder)

QLED
- Zwart is grijs
- DSE
- Minder last van direct zonlicht alhoewel er ook zaken voor komen als regenboog effect
- Geen inbranden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirkie10
Dracula schreef op maandag 11 januari 2021 @ 13:42:
Let wel dat de samsung geen dolby vision heeft.

Daarnaast hebben beide technieken hun voor en na delen.

OLED:

- Mogelijkheid tot inbranden
- Zwart is zwart
- Niet uniforme panelen (spreekt volgende puntje wat tegen)
- Minder last van DSE
- Top voor gaming (misschien dan weer statische HUD wat minder)

QLED
- Zwart is grijs
- DSE
- Minder last van direct zonlicht alhoewel er ook zaken voor komen als regenboog effect
- Geen inbranden
Sorry, wat is Dolby vision?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

dmantione schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 22:06:
Nee, nee, nu ben je angst, onzekerheid en twijfel aan het zaaien. Heb je enig idee hoeveel tijd ik me op dit forum besteed aan kapotte LCD's? Heel vaak voortijdig ook nog. Ik heb hier maar een klein beetje voor hoeven terug te bladeren:

Reparatie Philips TV
Philips 49PUS6561/12 geen beeld
Zwarte balk in Samsung TV
Witte vlek op tv scherm (49pus6401 ambilight)

Wat er ook over OLED's en LCD's gezegd wordt: OLED's gaan zeker niet korter mee dan LCD's en het lijkt er zelfs op dat ze minder vaak stuk gaan.
Wel een heel verschil of het een TV betreft van + E2000,- of rond de E600,-. en TV van 2004 heeft weinig waarde op de TV's in SF van afgelopen 2-4j(ouderdom) van E2000,- en duurder. Als je zoekt en bladert, zie je ook dat meer leden klachten hebben in een zelfde topic.
Ik wijs TS op deze topics, voor ie +- E2000,- uit gaat geven aan LG(oled) TV. Ik praat nergens over LCD v Oled in het algemeen

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Het is zo goedkoop om te linken naar draadje waar een paar foto's staan "o wat erg" en dan iemand de stuipen op het lijf te jaren. Al is 100 draadje moet tonen met defecte LCD's geen probleem, zoals gezegd, ik spendeer er veel tijd aan. Met alle objectieve informatie die er is, is er geen reden om aan te nemen dat OLED-televisies korter meegaan dan LCD's en er zijn signalen dat ze juist langer meegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:27

greatgonzo

schit-te-rend!

Ik lift maar even mee, want ik zit voor dezelfde keuze.
Vooropgesteld: hier wordt met name in de avond tv gekeken. In een sfeerverlichte kamer. Dwz, dressoirkast met lamp naast de TV (lamp op ongeveer 2 meter), en lamp met spotjes naast de bank waar we tv kijken.
Dus qua lichtinval maak ik me voor Oled niet zoveel zorgen.

Ik lees vooral dat vooral contrast het grote verschil maakt voor OLED, maar zelf zegt me dat niet zoveel.
Wat zoek ik wel? Vooral "warme" kleuren, zo waarheidsgetrouw. Is OLED dan de betere keuze, of toch Qled?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Zowel OLED als QLED kunnen zeer waarheidsgetrouwe kleuren weergeven, veel beter dan we de afgelopen jaren gewend waren en ze overtreffen zelfs beeldbuizen. Maar elk met hun eigen handicap.

De handicap van OLED is de WOLED-architectuur: Om maximale HDR-helderheid te halen opdat je verblind wordt moet WOLED de witte subpixel vol inzetten en dat betekent dat hij aan kleurechtheid inboet op bij felle HDR-highlights. Nu zijn die vaak wit van kleur dus is er meestal niet zoveel aan de hand.

De handicap van QLED is stoorlicht: Stoorlicht helpt niet alleen je zwartwaarden om zeep, het is er altijd en maakt altijd je kleuren "witter". Bij heldere kleuren is het effect minimaal, bij minder heldere kleuren is het effect sterker. Het is het stoorlicht dat verantwoordelijk is voor de grijze waas waar LCD om bekend staat en hoewel het bij de betere QLED-modellen redelijk gepareerd is, is het niet verdwenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:27

greatgonzo

schit-te-rend!

dmantione schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 14:37:
Zowel OLED als QLED kunnen zeer waarheidsgetrouwe kleuren weergeven, veel beter dan we de afgelopen jaren gewend waren en ze overtreffen zelfs beeldbuizen. Maar elk met hun eigen handicap.

De handicap van OLED is de WOLED-architectuur: Om maximale HDR-helderheid te halen opdat je verblind wordt moet WOLED de witte subpixel vol inzetten en dat betekent dat hij aan kleurechtheid inboet op bij felle HDR-highlights. Nu zijn die vaak wit van kleur dus is er meestal niet zoveel aan de hand.

De handicap van QLED is stoorlicht: Stoorlicht helpt niet alleen je zwartwaarden om zeep, het is er altijd en maakt altijd je kleuren "witter". Bij heldere kleuren is het effect minimaal, bij minder heldere kleuren is het effect sterker. Het is het stoorlicht dat verantwoordelijk is voor de grijze waas waar LCD om bekend staat en hoewel het bij de betere QLED-modellen redelijk gepareerd is, is het niet verdwenen.
dank voor je antwoord... Heb nu een Philips LCD omdat ik deze qua kleurstelling mooier vond dan bijvoorbeeld een Samsung.. Kan ik dat zo het beste vergelijken?

Vind Samsung namelijk snel veel te vel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Samsung stelt zijn televisies dan ook specifiek af om je te verbluffen met felle kleuren. Je moet een Samsung in filmmodus zetten voordat hij nauwkeurige kleuren gaan weergeven. LG's zijn hun standaardinstelling veel realistischer in hun kleuren, het apparaat wil zijn contrast tonen en niet je overbluffen met felle kleuren.

Je kunt de doelstelling van de fabrikanten goed vergelijken door hun demofilmpjes te bekijken. Neem bij Samsung bijvoorbeeld:

YouTube: Samsung 4K demo video : Q Color Quantum World (HDR)

Stel je voor dat de televisie de kleuren flink benadrukt: Rood is heel erg rood, blauw heel erg blauw e.d.

Voor LG zou je kunnen nemen:

YouTube: Real 4K HDR 60fps: LG Chess HDR UHD (Chromecast Ultra)

Als je dit op een LG bekijkt dan steekt de koningin bijvoorbeeld sterk af tegen de diepzwarte achtergrond, maar ze heeft op zich geen overdreven kleuren.

Hierbij moet gezegd worden dat de televisies zeer instelbaar zijn. Je kunt een Samsung prima temmen en een LG ook de kleuren meer laten overdrijven als je wilt.
Pagina: 1