Ervaringen "makelaar gesjoemel"

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-06 15:21

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Verleden jaar hebben mijn vrouw en ik een nieuwbouwhuis gekocht. Deze wordt Q3 /Q4 2021 opgeleverd. We zijn op dit moment druk in de weer om ons huidige koophuis verkoop-klaar te maken. Ik heb al een makelaar uitgekozen en heb een redelijk tarief kunnen krijgen (0,95% courtage).

Nu zijn er in mijn omgeving veel mensen die mij waarschuwen dat makelaars vaak onderling elkaar "helpen" ten nadele van de klant. Het gaat dan om dit voorbeeld:

Je zet je huis te koop voor 300.000,-. De bezichtigingen zijn geweest en er volgt een biedingsperiode met een sluitingsdatum. Het hoogste bod is 310.000,- twee uur voor de sluitingstijd. Bevriende aankoopmakelaar X belt naar de verkopende makelaar. Makelaar X vraagt wat het huidige hoogste bod is. De makelaar van de verkopende partij geeft het huidige bod door. Makelaar X zegt tegen zijn klant dat ze 311.000,- moeten bieden en hebben daarmee het hoogste bod. De verkoopmakelaar haalt hetzelfde truukje dan ook weer uit wanneer hij de volgende keer aankoopmakelaar is.

Als de verkoopmakelaar geen informatie had prijsgegeven, dan had de aankopende partij wellicht een (veel) hoger bod uitgebracht. Ze wisten dan immers niet wat het hoogste bod was.

Vrienden waarschuwen mij hiervoor en adviseren mij om het zo te regelen dat alle biedingen exclusief naar mij worden gestuurd om dit te voorkomen. Zeg maar het oude "enveloppe met bieding door de brievenbus" principe. Ik vraag mij af of dit een beetje overtrokken is, of dat ze een punt hebben. Makelaars zijn ook mensen en niet iedereen heeft hetzelfde morele kompas. Bij de hypotheekadviseur werd er een taxateur geregeld die het bedrag van mijn huidige huis al op een vooraf bepaald bedrag zou zetten. Dat kon zo even geregeld worden. Ik ben er van overtuigd dat er dus soms wel handjeklap en minder legale afspraken onderling worden gemaakt.

Ik ben benieuwd naar ervaringen hierover. Zelf ben ik van nature wel vertrouwend, maar het gaat hier wel om stevige bedragen. Ik ben ook wel benieuwd hoe een makelaar op zo'n verzoek zou reageren.

Beauty is in the eye of the beerholder

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14:51
Ga je echt wakker liggen van wellicht een paar duizend euro die je meer had kunnen krijgen? Als je gewoon een minimale bodemprijs hebt die jij echt wil hebben voor je huis, dat overlegt met de makelaar dan is alles daar bovenop toch bonus?

Ik weet dat het tegenwoordig gekkenhuis is met bieden vanaf prijzen e.d. Maar als jij gewoon voor jezelf bepaald huis moet minimaal vraagprijs + 20k opleveren binnen een bepaalde periode dan hoef jij je ook niet druk te maken over misschien had ik ooit wel vraagprijs + 25k kunnen krijgen als ik nog even had gewacht of als ik een andere makelaar had genomen. Dat weet je simpelweg nooit zeker.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Davidshadow13 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 13:38:
Ga je echt wakker liggen van wellicht een paar duizend euro die je meer had kunnen krijgen? Als je gewoon een minimale bodemprijs hebt die jij echt wil hebben voor je huis, dat overlegt met de makelaar dan is alles daar bovenop toch bonus?

Ik weet dat het tegenwoordig gekkenhuis is met bieden vanaf prijzen e.d. Maar als jij gewoon voor jezelf bepaald huis moet minimaal vraagprijs + 20k opleveren binnen een bepaalde periode dan hoef jij je ook niet druk te maken over misschien had ik ooit wel vraagprijs + 25k kunnen krijgen als ik nog even had gewacht of als ik een andere makelaar had genomen. Dat weet je simpelweg nooit zeker.
Dat gaat niet voor iedere regio op helaas. Waar ik woon worden de huizen relatief laag in de markt gezet en wordt er flink overboden. De overbieding maakt dus een flink deel uit van de uiteindelijke verkoopprijs. Dat is in veel gevallen niet "maar een paar duizend euro".

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:55
Draai hem eens om....jij bent koper X en wil graag het huis kopen, maar niet 10K te veel betalen. Dan zou je ook maar wat blij zijn als jouw makelaar een vriendje heeft die hem wel wil vertellen wat het hoogste bod is.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Er zijn slechte makelaars en hele slechte makelaars. Dus ja het kan absoluut gebeuren.

Het kan ook zijn dat ze 308 hadden willen bieden maar hierdoor net dat beetje extra bieden...

Je weet het niet en als je het allemaal zelf in de hand wil hebben, moet je het inderdaad naar jezelf toe laten sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Davidshadow13 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 13:38:

Precies, uiteindelijk bepaal je toch zelf wat jij wil hebben voor je huis en niemand anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
emnich schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 13:41:
Er zijn slechte makelaars en hele slechte makelaars. Dus ja het kan absoluut gebeuren.

Je weet het niet en als je het allemaal zelf in de hand wil hebben, moet je het inderdaad naar jezelf toe laten sturen.
Ik ben dan ook benieuwd of dat wel eens gebeurd. Ik kan mij voorstellen dat het voor de makelaar niet zo leuk is. Je geeft eigenlijk dan te kennen dat je hem/haar niet vertrouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Ik heb nog weinig eerlijke makelaars gezien. Dus ja deze praktijken zijn er, lig er niet wakker van. Want dan had je in Rusland moeten wonen. Dit gebeurd in een kapitalistisch land.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:02
Bespreek dit scenario duidelijk met je makelaar en als er dan geboden wordt eis dat elk bod ala minute bij je terecht komt. Heel toevallig als er dan aan het eind maar 1000 eurootjes extra wordt geboden. Voorop gesteld kan ik er in komen dat je wantrouwig bent, vertrouw niemand en zeker geen makelaars. Ik betwijfel echter of dit onetische gedrag gangbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Tja, je kunt ook zeggen dat je dat laatste bod anders nooit binnen had gekregen. Bovendien zijn er ook andere zaken waar je op kunt letten bij een bod (opleveringsdatum, diverse voorbehouden, etc) dus ik zou me er niet zo druk om maken. Je bespreekt vooraf met je makelaar wat een realistisch bedrag is om op uit te komen en je hebt zelf een eigen grens waar je op uit wenst te komen. Er zijn honderden 'wat als'-scenario's te bedenken waardoor je op een ander bedrag uitgekomen zou kunnen zijn...

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +29 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Gewoon je huis voor 350 te koop zetten, lager bieden kan altijd. Dat overbieden in gewilde locaties heb ik nooit gesnapt, zet de vraagprijs dan gewoon hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Spreek met je makelaar af dat je alleen een bod van E5000,- hoger accepteert. je kunt zelf afspraken met hen maken over hoe te verkopen. op een bedrag van 3 ton is E5000,- niet raar. (of het moet al over je minimum zijn) Dan zou ik niet te lang wachten met toeslaan, want veel meer krijg je dan niet.

(zeer veel makelaars zijn 'bevriend', en hebben vaker met elkaar te maken natuurlijk)

[ Voor 12% gewijzigd door Hackus op 07-01-2021 13:57 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
HellBeast schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 13:41:
[...]

Dat gaat niet voor iedere regio op helaas. Waar ik woon worden de huizen relatief laag in de markt gezet en wordt er flink overboden. De overbieding maakt dus een flink deel uit van de uiteindelijke verkoopprijs. Dat is in veel gevallen niet "maar een paar duizend euro".
Dat maakt toch niet uit waarschijnlijk heb je van jouw makelaar of door jouw eigen onderzoek een realistisch beeld gekregen van de overbiedingen in jouw regio voor jouw soort huis. Of dat nu vraagprijs + 20k of vraagprijs + 60k is maakt niet uit. Je moet voor jezelf gewoon stellen ik ben tevreden met prijs X en met deze voorwaarden tegen de makelaar alles er boven is dan bonus. Anders kan je eeuwig wachten met verkopen in de hoop dat er nog een hoger bod komt dan het hoogste bod dat je op dat moment al had.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:49
Maakt het uit of het in algemene zin gebeurt of niet? Uiteindelijk gaat het in dit soort transacties om vertrouwen. Als jij er geen vertrouwen in hebt dat jouw makelaar je eerlijk behandeld moet je een ander zoeken die je dat vertrouwen wel geeft... Of het in eigen hand houden.

[ Voor 13% gewijzigd door Charly op 07-01-2021 14:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Charly schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 14:02:
Maakt het uit of het in algemene zin gebeurt of niet? Uiteindelijk gaat het in dit soort transacties om vertrouwen. Als jij er geen vertrouwen in hebt dat jouw makelaar je eerlijk behandeld moet je een ander zoeken die je dat vertrouwen wel geeft... Of het in eigen hand houden.
Ik heb zelf geen reden om mijn makelaar te wantrouwen. Ik ben echter wel verbaast dat ik in mijn vriendenkring 3 mensen heb die mij (afzonderlijk) hiervoor waarschuwen.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:54
Panzer_V schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 13:41:
Draai hem eens om....jij bent koper X en wil graag het huis kopen, maar niet 10K te veel betalen. Dan zou je ook maar wat blij zijn als jouw makelaar een vriendje heeft die hem wel wil vertellen wat het hoogste bod is.
Als je even goed nadenkt verheerlijk je corruptie. Als deze vriendjes geen makelaar zijn, maar een wethouder en een directeur van een bouwbedrijf zijn en informatie over een aanbesteding zouden delen, dan zou iedereen er schande over spreken.

Zie 't zo, doordat de verkoopmakelaar geheime klanteninformatie doorspeelt, wordt de verkoper bestolen voor mogelijk duizenden euro's.....

De verkoopmakelaar wordt betaald om zo'n hoog mogelijk rendement te behalen bij de verkoop. De prijs drukken als een vriendendienstje hoor absoluut niet thuis in deze wereld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Laatst online: 16:55
PROnline schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 14:09:
[...]

Als je even goed nadenkt verheerlijk je corruptie. Als deze vriendjes geen makelaar zijn, maar een wethouder en een directeur van een bouwbedrijf zijn en informatie over een aanbesteding zouden delen, dan zou iedereen er schande over spreken.

Zie 't zo, doordat de verkoopmakelaar geheime klanteninformatie doorspeelt, wordt de verkoper bestolen voor mogelijk duizenden euro's.....

De verkoopmakelaar wordt betaald om zo'n hoog mogelijk rendement te behalen bij de verkoop. De prijs drukken als een vriendendienstje hoor absoluut niet thuis in deze wereld.
Tsja...daar zit ook wel weer wat in natuurlijk.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:41
Ontevreden met verkoopmakelaar situatie vanaf de andere kant.

[ Voor 22% gewijzigd door ThinkPad op 07-01-2021 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:34

Sharky

Skamn Dippy!

Ik ben van nature redelijk vertrouwend, maar makelaars vertrouw ik ook niet. Heb er twee keer slechte ervaringen mee gehad. Of dit verhaal klopt weet ik niet, maar het zou maar zo kunnen. Van de andere kant; het hele idee van veilingen is dat je het hoogste bod kunt zien, kunt overbieden en dat de verkoper een een minimumprijs aanhoudt die niet bekend is. Misschien vergelijk ik appels met peren, maar ik snap wel een beetje dat het zo werkt.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:23
Ja ervaring mee en ja het is zoals jij zegt.

Taxatierapport zal iets hoger uitvallen dan de vraagprijs die jij voor ogen hebt het bod dat de kopende partij wil uitbrengen. Makelaars hebben lijstjes met 'flexibele' taxateurs. Is een pervers systeem dat uiteindelijk voor niemand goed is:
https://www.nrc.nl/nieuws...gmarkt-opdrijven-a4006408 (paywall helaas)
Geen paywall als je de juiste referentie meegeeft lijkt het:
https://www.hypotheekbusi...gmarkt-opdrijven%2F&rea=0

Daarnaast heeft een vriend van mij ook keurig van de verkopende makelaar doorgekregen of het bod dat hij voor ogen had het winnende bod zou worden. Leuk higher/lower spelletje.

Als ik een huis zou verkopen zou ik absoluut voor de geslotenenvelopprocedure gaan die je zelf voorstelt.

[ Voor 22% gewijzigd door HenkEisDS op 07-01-2021 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:49
HellBeast schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 14:08:
[...]

Ik heb zelf geen reden om mijn makelaar te wantrouwen. Ik ben echter wel verbaast dat ik in mijn vriendenkring 3 mensen heb die mij (afzonderlijk) hiervoor waarschuwen.
Tja. Zoals in elke beroepsgroep zullen er valsspelers en prutsers tussen zitten, dat geloof ik best.

De vraag is dan een beetje hoe goed jij jezelf in staat acht om er een goeie tussenuit te pikken. Nogmaals: het gaat hier om de vraag of jij vertrouwen hebt in jouw makelaar. Zo niet, zie mn eerdere post. De rest is wat mij betreft echt niet relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018

Rzaan

Altijd zoekende

Ik denk dat een huis dat wij ooit in een ver verleden gekocht hebben, op deze manier toen in ons bezit is gekomen.
Was met open inschrijving en mijn aankoopmakelaar adviseerde zo'n vreemd bedrag.

Ik weet dat er ook nadelen aanzitten, maar openlijk bieden zou dit kunnen voorkomen.
Op BBC (ook op de NL'se TV) is het programma Houses Under The Hammer. Daar zitten mensen gewoon in een zaal en bieden tegen elkaar op. Risico dat je jezelf laat meeslepen natuurlijk. Maar hier weet een koper dat hij nooit ver overboden heeft en een verkoper dat zijn huis verkocht is voor wat het waard is.

Dat makelaars niet deugen heb ik ook wel eens horen zeggen, maar dat zal toch niet? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:42

St@m

@ Your Service

Vraag je vrienden om zich voor te doen als geïnteresseerden en laat ze 315 bieden. Weetje snel genoeg hoe e.e.a. gaat.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Ik zou een makelaar ook niet vertrouwen, de sommen geld die daar omgaan zijn erg verleidelijk om eens wat te sjoemelen.
In deze tijd waar er zoveel vraag is en iedereen een huis zoekt op Funda is een verkoopmakelaar ook helemaal niet meer nodig. Hooguit om wat papierwerk te regelen, maar onderhandelen over een prijs kan je zelf beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1279036

St@m schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 14:26:
Vraag je vrienden om zich voor te doen als geïnteresseerden en laat ze 315 bieden. Weetje snel genoeg hoe e.e.a. gaat.
ik snap m , maar het is wel vuil spel spelen om te toetsen of de ander vuil spel speelt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Anoniem: 1279036 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 14:27:
[...]

ik snap m , maar het is wel vuil spel spelen om te toetsen of de ander vuil spel speelt....
Nee, dat is slim spelen en zo je huis voor het meest verkocht krijgen.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

St@m schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 14:29:
[...]

slim wel , maar oneerlijk en daarmee onethisch. dus potentieel "makelaar gesjoemel" beantwoorden met "verkoper gesjoemel"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Charly schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 14:02:
dit lijkt me de beste optie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Anoniem: 1279036 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 14:31:
[...]

slim wel , maar oneerlijk en daarmee onethisch. dus potentieel "makelaar gesjoemel" beantwoorden met "verkoper gesjoemel"
Dat is natuurlijk jouw mening :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
St@m schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 14:29:
[...]

Creatief, maar tricky. Een bod is bindend tenzij bepaalde voorwaarden worden opgenomen en een afwijkende zelfverzonnen voorwaarde zal niet eens in overweging worden genomen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

HenkEisDS schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 14:35:
[...]

Creatief, maar tricky. Een bod is bindend tenzij bepaalde voorwaarden worden opgenomen en een afwijkende zelfverzonnen voorwaarde zal niet eens in overweging worden genomen.
Natuurlijk is een bod niet bindend. Je bent als verkoper ook niet verplicht om het aan de hoogste bieder te verkopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 04-06 09:47

MeltedForest

Lenny-t

Anoniem: 1279036 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 14:27:
[...]

Zo werkt het op markplaats ook :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

[...]

Je kunt mondeling geen huis kopen en zelfs na schriftelijke overeenkomst heb je nog drie dagen bedenktijd. Niets tricky aan.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
[...]

Zolang er niets getekend is kun je je zonder moeite terugtrekken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

St@m schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 14:34:
[...]

Dat is natuurlijk jouw mening :)
iemand zich voor laten doen als koper en laten zeggen ' ik wil x betalen' terwijl diegene helemaal niet wil kopen valt onder liegen . dat is een feit. Het is een mening of je dat aanvaardbaar vind of niet. Ik vind het niet aanvaardbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
En als de verkoper ineens zijn baan kwijt raakt en het verschil tussen het valse bod en het echte bod ineens heel erg goed kan gebruiken? Dan is aan de bel trekken ook ineens erg lastig, want zo ver ik het kan beoordelen krijg je dan een veroordeling wegens fraude.
https://maxius.nl/wetboek-van-strafrecht/artikel326

Ik weet het niet. Ik hou opzich best van creatieve trucjes. Zo is slim om je moedermaatschappij licenties te laten vragen aan de winstgevende dochter om de winst te drukken, de starbucks truc. Maar als de scheidslijn tussen creativiteit en fraude te vaag is zou ik er wegblijven.

Of om het vanuit een ethisch perspectief te beoordelen: zou je het ook zo doen als het live op TV uitgezonden zou worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maubaan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 09:44
die mensen doen het de hele dag, huizen verkopen en zullen ook echt wel dingen hebben waarmee ze goed geld kunnen verdienen. zelf een huis goedkoop kopen en weer door verkopen of wat jij zegt onderling handelen.

Er zal ook vast wel voor komen dat er dingen gebeuren die echt niet mogen.
Maar het blijft iets waar je iemand voor inhuurt want je kan het zelf niet en je moet het uit handen geven.
Als je het niet vertrouwd ga dan voor iemand anders of doe het zelf.

het is lastig om te voorkomen maar ik hoop dat je het meeste er uit haalt.

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

HenkEisDS schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 14:44:
En als de verkoper ineens zijn baan kwijt raakt en het verschil tussen het valse bod en het echte bod ineens heel erg goed kan gebruiken? Dan is aan de bel trekken ook ineens erg lastig, want zo ver ik het kan beoordelen krijg je dan een veroordeling wegens fraude.
https://maxius.nl/wetboek-van-strafrecht/artikel326
Eh, ik heb een huis te koop. Hoogste bod is 300k, ik vraag een maat van me de makelaar op te bellen en 305k te bieden. Op datzelfde moment raak ik mijn baan kwijt. Dan kan ik 5k extra goed gebruiken.. klopt, en dan? Denk je echt dat mijn maat nu het huis dan maar gaat kopen?
Ik weet het niet. Ik hou opzich best van creatieve trucjes. Zo is slim om je moedermaatschappij licenties te laten vragen aan de winstgevende dochter om de winst te drukken, de starbucks truc. Maar als de scheidslijn tussen creativiteit en fraude te vaag is zou ik er wegblijven.
Dat klinkt meer als fraude dan iemand opbellen en zeggen dat je een bod wilt uitbrengen.
Of om het vanuit een ethisch perspectief te beoordelen: zou je het ook zo doen als het live op TV uitgezonden zou worden?
Nee, natuurlijk niet. Anders weet de bieder van 300k dat het bod van 305k niet echt is :P

Maar goed, die ene keer dat ik een huis verkocht heb ik het eerst helemaal zelf geprobeerd (facebook en mond-tot-mond). Toen wel wat bieders gehad, maar geen koop gesloten. Uiteindelijk toch een makelaar in de hand genomen en het huis was binnen een dag verkocht voor de vraagprijs. En daar waren we zelf bij door akkoord te geven.

Makelaars hebben onderling een soort code afgesproken waarvan ze zeggen dat ze zich er aan houden. In hoeverre je dat gelooft moet je zelf weten. Verder is het gewoon net als marktplaats, alleen iets meer geld (soms) en zijn er na het tekenen wat extra regeltjes.

[ Voor 17% gewijzigd door St@m op 07-01-2021 15:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

PROnline schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 14:09:
[...]
Yup. En meer algemeen: ik profiteer niet graag van fraude. Is uiteindelijk voor iedereen slecht. Soort van Prisoner's dilemma
mierenfokker schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 13:48:
Ik heb nog weinig eerlijke makelaars gezien. Dus ja deze praktijken zijn er, lig er niet wakker van. Want dan had je in Rusland moeten wonen. Dit gebeurd in een kapitalistisch land.
Ik kan je een geheim verklappen: het gebeurt -juist- in Rusland, plus wat algehele corruptie er bij. Dergelijke landen bekijken is juist een reden om te snappen waarom je dat niet moet willen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:00
Het hoogste bod is 310.000,- twee uur voor de sluitingstijd. Bevriende aankoopmakelaar X belt naar de verkopende makelaar. Makelaar X vraagt wat het huidige hoogste bod is. De makelaar van de verkopende partij geeft het huidige bod door. Makelaar X zegt tegen zijn klant dat ze 311.000,- moeten bieden en hebben daarmee het hoogste bod.
Dat is exact hoe mijn broertje aan zijn woning is gekomen. Nipt het hoogste bod plus wat andere gunstige voorwaarden voor de verkopers, dat heeft er voor gezorgd dat hij de woning "kreeg".
Netjes? Absoluut niet, maar inmiddels grijp je een dergelijke kans als koper met beide handen aan om niet opnieuw achter het net te vissen.

Wat we natuurlijk niet weten is of de verkopende makelaar daadwerkelijk het laatste en hoogste bod door heeft gegeven of dat misschien nog een bedrag bij op gedrukt heeft.

Ik zou er zelf niet teveel wakker van liggen. Zoek een gerenommeerde makelaar uit de regio uit, laat er sowieso meerdere langskomen. Doe zelf ook wat onderzoek naar de waarde van je woning en je weet vrij aardig waar je op kunt rekenen. Geef het vervolgens lekker uit handen aan de makelaar en wacht het af.

Vertrouw je het allemaal toch niet, dan is alles zelf regelen ook een optie natuurlijk. Wel wat meer werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Je kan een bod gewoon weigeren. Heb ik ook gedaan toen ik bod te laag vond. Je spreekt een minimale prijs af met de makelaar en alles daar boven is meegenomen. Alleen een gek zet laag in en hoopt op overbieden. Want bij bod boven vraagprijs mag je volgens mij niet weigeren mits je hele goede redenen hebt. Dus zet vraagprijs goed en alles wat meer is, is meegenomen.

En trap niet in verhalen als "wanneer ik dat geweten had dan had ik... geboden" verhalen, want iedereen is vrij om te bieden en wanneer men echt wil dan bied men wel hoger dan ze verwachten.

Daarnaast hoef je echt niet bang te zijn dat makelaars dit truukje uithalen want dat heeft ook geen enkele zin, want wie zegt dat de volgende aanbieding andersom is, en niet iedereen werkt met aankoop makelaar.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Wim-Bart schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 15:33:
Je kan een bod gewoon weigeren. Heb ik ook gedaan toen ik bod te laag vond. Je spreekt een minimale prijs af met de makelaar en alles daar boven is meegenomen. Alleen een gek zet laag in en hoopt op overbieden. Want bij bod boven vraagprijs mag je volgens mij niet weigeren mits je hele goede redenen hebt. Dus zet vraagprijs goed en alles wat meer is, is meegenomen.
Hoe komen mensen toch bij dit soort fabeltjes? Je bepaalt zelf, helemaal alleen (in het geval van een vrije verkoop) voor welk bedrag en aan wie je het verkoopt.

Hier nog een linkje van een bank waarin meerdere van dit soort fabeltjes naar het juiste rijk worden verwezen:
https://bieb.knab.nl/hypo...-meerdere-partijen-wat-nu

[ Voor 19% gewijzigd door St@m op 07-01-2021 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

St@m schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 15:42:
[...]
Hoe komen mensen toch bij dit soort fabeltjes?
Door jurisprudentie te lezen, waar de rechter het ook vond. ;) Er kan -in bijzondere gevallen- sprake zijn van precontractuele goede trouw. Maar daar heb je dus geen last van als beide partijen het prima vinden. En het zal bij een geval als dit wel meevallen.

Edit, om geen offtopic discussie te starten: arrest Plas/Valburg is een bekende. Gaat om onderhandeling in het algemeen.

[ Voor 12% gewijzigd door F_J_K op 07-01-2021 15:50 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

F_J_K schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 15:48:
[...]

Door jurisprudentie te lezen, waar de rechter het ook vond. ;) Er kan -in bijzondere gevallen- sprake zijn van precontractuele goede trouw. Maar daar heb je dus geen last van als beide partijen het prima vinden. En het zal bij een geval als dit wel meevallen.
Bron?
Ik ben erg benieuwd welke rechter heeft gezegd dat je bij een bod boven de vraagprijs verplicht bent te accepteren.
F_J_K schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 15:48:
[...]

Edit, om geen offtopic discussie te starten: arrest Plas/Valburg is een bekende. Gaat om onderhandeling in het algemeen.
Ja, dat is echt exact waar het over gaat.. Wellicht even mijn link doorlezen hoe het proces van het verkopen van een woning gaat.

[ Voor 40% gewijzigd door St@m op 07-01-2021 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

[...]

Hoe komen mensen toch bij dit soort fabeltjes? Je bepaalt zelf, helemaal alleen (in het geval van een vrije verkoop) voor welk bedrag en aan wie je het verkoopt.
Ligt aan de afspraak die je hebt met je verkoop makelaar. Ik ken een situatie waar de verkoper ieder bod weigerde en uiteindelijk de makelaar niet verder wilde met de verkoop. Daar bleek dus ook in de overeenkomst te staan dat er een maximaal aantal weigeringen mochten zijn wanneer er boven de vraagprijs geboden werd. Zat overigens wel een prijskaartje van 50% van de verkoop courtage aan vast (50% van 0,95% van de vraagprijs).

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:50
HellBeast schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 13:33:

Je zet je huis te koop voor 300.000,-. De bezichtigingen zijn geweest en er volgt een biedingsperiode met een sluitingsdatum. Het hoogste bod is 310.000,- twee uur voor de sluitingstijd. Bevriende aankoopmakelaar X belt naar de verkopende makelaar. Makelaar X vraagt wat het huidige hoogste bod is. De makelaar van de verkopende partij geeft het huidige bod door. Makelaar X zegt tegen zijn klant dat ze 311.000,- moeten bieden en hebben daarmee het hoogste bod. De verkoopmakelaar haalt hetzelfde truukje dan ook weer uit wanneer hij de volgende keer aankoopmakelaar is.

Als de verkoopmakelaar geen informatie had prijsgegeven, dan had de aankopende partij wellicht een (veel) hoger bod uitgebracht. Ze wisten dan immers niet wat het hoogste bod was.
Of de aankopende partij had geen bod uitgebracht omdat ze er vanuit gingen dat het buiten hun budget viel...

Hoe dan ook, als je hoogste bod 310k was en je makelaar zorgt ervoor dat er een nieuw bod binnenkomt van 311k, dan heeft ie toch juist 1000 euro voor je verdiend?

Als je je makelaar niet vertrouwt moet je een andere zoeken, en als je makelaars sowieso niet vertrouwt moet je de verkoop lekker zelf regelen. Meer opties zijn er niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

verkopers die met een nep bieder een hogere prijs denken te krijgen gun ik dat de een na hoogste bieder zich ook terugtrekt.
In meer dorpse omgevingen heb je sowieso je naam voor lange tijd besmeurd als bekend wordt dat je op die manier te werk gaat. Klinkt misschien benauwend , maar heeft voor beide kanten ook voordelen, een makelaar die zo werkt in een dergelijke omgeving kan zijn zaak ook op korte termijn sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Wim-Bart schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 15:50:
[...]

Ligt aan de afspraak die je hebt met je verkoop makelaar. Ik ken een situatie waar de verkoper ieder bod weigerde en uiteindelijk de makelaar niet verder wilde met de verkoop. Daar bleek dus ook in de overeenkomst te staan dat er een maximaal aantal weigeringen mochten zijn wanneer er boven de vraagprijs geboden werd. Zat overigens wel een prijskaartje van 50% van de verkoop courtage aan vast (50% van 0,95% van de vraagprijs).
Dat heeft toch niets te maken met je stelling dat je het eerste bod boven de vraagprijs moet accepteren (niet mag weigeren)? Als je er zelf eens over nadenkt, met het hele overbieden de laatste tijd, dan zie je toch wel dat je eigen redenatie al niet klopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:50
[...]

Precies dat, wij hadden 10 biedingen boven de vraagprijs. Kan ze dan toch moeilijk allemaal accepteren ;)

@HellBeast risico loop je altijd, maar je hoeft niet voor het hoogste bod in euros te kiezen. Wij hebben uiteindelijk voor nummer 2 gekozen; die had overall de beste voorwaarden en was een bod zonder aankoop makelaar dus redelijk fair proces denk ik.

Overigens zie je juist dat door het risico wat jij beschrijft biedingen echt pas 10 min voor deadline binnen komen. Dan is het risico dat het rond zingt minder groot. Niemand wil de sitting duck zijn op basis waarvan anderen hun bod weer verhogen.

Maar het blijft altijd een grijs gebied. Uiteindelijk levert dit toch vaak de hoogste prijs op, want kopers zijn er toch wel; als er zonder bellen 310 wordt geboden leidt dit grijze proces misschien wel tot 311 omdat iemand nog net even zijn bieding verhoogt. Dit ‘spelletje’ voorkomt niet dat er kopers afhaken. Alleen voorkomt het ook dat iemand er helemaal klaar mee is, het huis wil hebben en 340 biedt, maar vaak zijn dat de kopers zonder aankoop makelaar en die bieden dus toch wel :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

St@m schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 15:52:
[...]

Dat heeft toch niets te maken met je stelling dat je het eerste bod boven de vraagprijs moet accepteren (niet mag weigeren)? Als je er zelf eens over nadenkt, met het hele overbieden de laatste tijd, dan zie je toch wel dat je eigen redenatie al niet klopt?
Ligt geheel aan de afspraken die je maakt met je verkoop makelaar. Dit om te voorkomen dat mensen onder "contract" uit willen met makelaar zonder kosten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Wim-Bart schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 15:56:
[...]

Ligt geheel aan de afspraken die je maakt met je verkoop makelaar. Dit om te voorkomen dat mensen onder "contract" uit willen met makelaar zonder kosten.
Als jij achteraf in de discussie nog wat extra randvoorwaarden wilt toevoegen is dat prima. Dat was niet je originele stelling en heeft verder niets te maken met het al dan niet accepteren van een bod. Dat gaat over contractuele afspraken die je hebt gemaakt. Wat mij betreft ver buiten scope. Je kan overal wel contractuele afspraken over maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twiFight
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik vind het risico van de methodiek in de OP vooral dat er een investeerder/huisjesmelker/etc bevriend raakt met een makelaar en zo zo goedkoop mogelijk veel vastgoed op kan kopen en zo de locale markt beinvloeden. Als je al kapitaal hebt dan is op deze manier 1k overbieden geen probleem en kunen ze de makelaar ook mee laten profiteren ifyouknowwhatimean. Dan verstoort het op den duur de woningmarkt en kost het mensen in algemene zin meer geld omdat een beperkt aantal mensen de markt in handen hebben.

Als het tussen twee makelaars is die normale kopers bedienen zou ik er minder moeite mee hebben, maar het alsnog een ongewenst systeem vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:46
Het zal best een keer voor gekomen zijn maar ik vindt het allemaal maar sterke verhalen. 3 vrienden uit hetzelfde groepje kletsen elkaar alleen maar na en kan ik niet bepaald als bewijs zien dat de hele makelaars wereld verziekt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Laatst online: 05-06 20:32
De motivatie van een verkoopmakelaar die alleen courtage verdient is vooral om zo snel mogelijk (en met zo min mogelijk moeite) te verkopen.
Hij is niet op zoek naar de hoogste bieder, maar naar een bod dat de verkoper accepteert. Als de verkoper een bod heeft geaccepteerd dan is er voor de makelaar niet echt een reden meer om überhaupt verder te onderhandelen.

Een paar tips om wel een hoger bod te krijgen:
- Spreek een minimum tijd af om 1e biedingen te ontvangen. Na het verlopen van de deadline ga je in onderhandeling met de hoogste bieders. Je kan hopen dat ze tegen elkaar op gaan bieden, met het risico dat ze allemaal afhaken. Of je kan om een 2e en laatste bod vragen.
- Spreek een bonus af met de makelaar als het huis voor een beter dan verwachte prijs verkoopt. Bijvoorbeeld 0,95% voor de eerste €350.000 en 10% voor iedere euro extra.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Je hebt toch van die DIY "makelaars" pakketten... (zelf samen stellen) heb je dit gezeik niet.
Daarnaast hebben diverse website(s) al een min,gem,max bedrag voor je huis op basis van cijfers .. uit de omgeving.
hiermee heb ik nog wat makelaars uitgenodigd, en uiteindelijk een keuze gemaakt .. (niet te verkopen) .

Uiteindelijk wilde ik bedrag x voor de woning, als daar met 1 euro overheen word geboden dan ben ik toch blij ?

Met verkoop wil je niet te lang met de woning leuren sure wellicht kan je 25K in goeie tijden extra krijgen Maar net zo goed kan je omgekeerd 25 of 50K het schip in gaan dat is zuurder .. en dat hoeft niet verkoop prijs te zijn kan ook extra kosten zijn omdat het lange tijd op de markt staat.

@RocketKoen exact die ...% na bedrag x is ook goeie tip

[ Voor 3% gewijzigd door vso op 07-01-2021 19:32 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 02:15

MLLL

Palm Treo 650

Aannemers , autoverkopers en makelaars zijn allemaal boeven, net of dat soort praktijken in andere branches niet voorkomen, dream on....

Laat ik nou net voor de eerste twee beroepen geleerd hebben _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Ernemmer schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 13:54:
Gewoon je huis voor 350 te koop zetten, lager bieden kan altijd. Dat overbieden in gewilde locaties heb ik nooit gesnapt, zet de vraagprijs dan gewoon hoger.
Heeft te maken met de filters op bijv Funda en allerlei psychologische trekjes. Iedere koper weet dat ie moet overbieden inmiddels in bepaalde steden, dus ik kijk al niet naar huizen boven mijn grens -30K. Want bij die huizen wordt je er toch uitgeboden.

Als je dan de vraagprijs hoger zet, dan haken er met mensen af, want de verkoopprijs zal nóg hoger liggen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Jeroenneman schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 19:38:
[...]

Heeft te maken met de filters op bijv Funda en allerlei psychologische trekjes. Iedere koper weet dat ie moet overbieden inmiddels in bepaalde steden, dus ik kijk al niet naar huizen boven mijn grens -30K. Want bij die huizen wordt je er toch uitgeboden.

Als je dan de vraagprijs hoger zet, dan haken er met mensen af, want de verkoopprijs zal nóg hoger liggen.
Mensen met te weinig geld wil je toch niet voor je huis hebben. Die paar die afvallen kan je dan wel missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:00
Ernemmer schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 20:08:
[...]

Mensen met te weinig geld wil je toch niet voor je huis hebben. Die paar die afvallen kan je dan wel missen.
Inderdaad en als die mensen goede marktkennis hebben hetzij dankzij een aankoopmakelaar zullen ook gewoon de vraagprijs of heel iets hierboven bieden als dit een reëele vraagprijs is. Maar ja de makelaar kan dan niet pronken met zoveel tientallen k’s overboden. Gelukkig zijn er nog wel makelaars die het huis direct voor een reële prijs te koop zetten.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 10:06
HenkEisDS schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 14:16:
Taxatierapport zal iets hoger uitvallen dan de vraagprijs die jij voor ogen hebt het bod dat de kopende partij wil uitbrengen. Makelaars hebben lijstjes met 'flexibele' taxateurs. Is een pervers systeem dat uiteindelijk voor niemand goed is:
https://www.nrc.nl/nieuws...gmarkt-opdrijven-a4006408 (paywall helaas)
Geen paywall als je de juiste referentie meegeeft lijkt het:
https://www.hypotheekbusi...gmarkt-opdrijven%2F&rea=0
Het is ook pervers om de NRC zijn inkomsten te ontnemen door een paywall te omzeilen.

[ Voor 8% gewijzigd door Drardollan op 07-01-2021 21:23 ]

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Laatst online: 10:06
Want bij bod boven vraagprijs mag je volgens mij niet weigeren mits je hele goede redenen hebt. Dus zet vraagprijs goed en alles wat meer is, is meegenomen.
Los van dat je altijd mag weigeren, er is geen wet die dat verbiedt tenslotte, klopt er namelijk nog iets niet aan je zin.

Je zegt dat je niet mag weigeren op het moment dat je hele goede redenen hebt.
Wanneer gebruik je mits en wanneer tenzij?

Mits betekent ‘(alleen) als’, ‘op voorwaarde dat’. Tenzij betekent ‘maar niet als’, ‘behalve als’.

Mits is juist in bijvoorbeeld ‘De hond mag mee het bos in, mits hij aangelijnd wordt’: alleen als / op voorwaarde dat de hond is aangelijnd, mag hij mee. Tenzij is juist in bijvoorbeeld ‘Je moet meehelpen sjouwen, tenzij je een rugblessure hebt’: je hoeft niet te sjouwen als je een rugblessure hebt. Tenzij is ook goed in ‘De hond mag niet mee het bos in, tenzij hij aangelijnd wordt’ (de hond mag niet mee, behalve als hij wordt aangelijnd).
https://onzetaal.nl/taaladvies/mits-tenzij/#close

Maar dit is een beetje offtopic ;)

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Ernemmer schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 20:08:
[...]

Maar dat is dus perceptie. Niet " te weinig" geld, maar mensen die afhaken, die wellicht wel gewoon het winnende bod hadden gedaan bij een lagere vraagprijs.

Voorbeeld:

Je wil 430 voor je huis.

Je zet je huis te koop voor 430K.
Iemand die al meerdere malen flink heeft overboden, maar naast het net vist, en max 450 kan bieden, gaat hier niet eens meer op reageren, want die is gewend flink te moeten overbieden.

of

Je zet het huis voor 410 te koop, iemand die gewend is flink te moeten overbieden, plakt er 30K bovenop, en je vangt alsnog 440K.

Ik heb zelf m'n filters op Funda ook lager gezet dan ik daadwerkelijk kwijt wil zijn. Minimaal 40K minder, want dat was wat er zo'n beetje werd overboden op huizen. Dus een huis van mijn max - 20K, die hoefde ik niet eens meer te zien, want bieden had toch geen nut.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kofcaf
  • Laatst online: 05-06 13:59
Vanuit de praktijk van 2 jaar geleden is dit precies hoe wij ons huis gekregen hebben. Daarin was het spel wat minder zwart-wit, maar de makelaar vroeg ons voor de deadline wat is het maximumbedrag dat ik mag bieden en dan ga ik kijken wat ik voor jullie kan doen. .
Wij hebben toen aangegeven dat we maximaal 373k EUR wilde bieden voor het huis (even fictieve rekenvoorbeeld).
Hij heeft vervolgens de verkopend makelaar gebeld en gevraagd of en hoeveel biedingen er al binnen waren. Toen hij dat antwoord had heeft hij vervolgens gezegd dat ze waarschijnlijk nog geen 370k EUR hadden gekregen, daar werd bevestigend op beantwoordt (het bod eronder lag op 365k EUR hoorde we later). Hij heeft als verkopend makelaar ons dus 3k bespaard en de verkoper 5k extra opgeleverd. Dat had ook 8k kunnen zijn, maar ik zie dat toch als een spel in deze markt.

Is het niet geheel volgens het boekje? Waarschijnlijk niet inderdaad, maar zijn er mensen nu enorm slechter van geworden? Dat ook niet zozeer, dus ja op deze manier kan het best. En dit was inmiddels het derde huis waar we serieus op wilde bieden en waarvoor we toch ook al een beetje haast hadden.

Ik ga bij dit soort zaken er vanuit dat de geïnteresseerden heel dicht bij elkaar zitten en dat je dus maar een kleine extra toevoeging krijgt, de vraag is inderdaad of ze 1 euro of een paar duizend euro meer bieden, daar zit voor mij ergens het verschil.

En inderdaad als je het echt volgens de regels wilt doen, de gesloten enveloppen methode is dan het beste. Succes met de verkoop in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0ekoe
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17-01 10:00
Een verkopende makelaar heeft het liefst ook een zo'n hoogst mogelijke prijs aangezien zijn courtage daar ook op gebaseerd is.
Het is tegenwoordig niet meer normaal zaken doen met zo'n overspannen markt maar ik kan je verzekeren dat dit soort zaken net zo goed eerder ook wel gebeurden.
Het is uiteindelijk toch een kwestie van handjeklap/ connecties en geld verdienen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

D0ekoe schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 22:18:
Een verkopende makelaar heeft het liefst ook een zo'n hoogst mogelijke prijs aangezien zijn courtage daar ook op gebaseerd is.
Het is tegenwoordig niet meer normaal zaken doen met zo'n overspannen markt maar ik kan je verzekeren dat dit soort zaken net zo goed eerder ook wel gebeurden.
Het is uiteindelijk toch een kwestie van handjeklap/ connecties en geld verdienen ;)
Inderdaad, en wat is er nu precies "gesjoemel" aan? En misschien wint het hoogste bod wel helemaal niet, maar kies je de koper met de beste voorwaarden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

De persoon die anders het winnende bod had gehad en die niet die mogelijkheid had is er slechter van geworden. Misschien heeft hij het na 25 pogingen opgegeven, zelfmoord gepleegd, of gescheiden door de stress, of in andere ellende terecht gekomen. En dat voor de hebberigheid van jou en makelaars die vals spelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
kofcaf schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 21:18:
zijn er mensen nu enorm slechter van geworden?
Euh ja.
Jij; want je hebt de makelaar betaald voor een vage dienst die je bij geen enkel andere goed dat je aankoopt zo gebruikt.
De verkoper; anders had jij wellicht die 373k geboden
De andere kopers; die telkens net mis grijpen omdat iemand anders z'n makelaar inzage kreeg in de kaarten van de verkoper

Van mij mogen ze er gewoon een eBay systeem van maken. Bieden, overbieden... en uiteindelijk betaal je hooguit het een na hoogste bod + klein bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

...Alleen een gek zet laag in en hoopt op overbieden. Want bij bod boven vraagprijs mag je volgens mij niet weigeren mits je hele goede redenen hebt. Dus zet vraagprijs goed en alles wat meer is, is meegenomen.
..
Lijkt me onzin.

En je bedoelt “tenzij” ipv “mits”
https://onzetaal.nl/taaladvies/mits-tenzij/

[ Voor 7% gewijzigd door FreakNL op 08-01-2021 06:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessy100
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:01
Je kan het ook zien als:

Zonder vriendje makelaar had je dat bod überhaupt niet gehad en 310k gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
jessy100 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 08:36:
Je kan het ook zien als:

Zonder vriendje makelaar had je dat bod überhaupt niet gehad en 310k gekregen?
De huizenmarkt op dit moment is een wereld waarin overbieden vaak en uitbundig wordt toegepast. Dit allemaal door de woning schaarste en de lage hypotheekrente. Wanneer de huizenmarkt momenteel een kopersmarkt was, dan vond ik dat je die opmerking terecht kunt maken. De verkoper moet dan blij zijn dat hij/zij de vraagprijs haalt. Op dit moment heeft de verkoper de "macht" en is vertrouwelijke informatie over jouw huidige hoogste bieding voor de koper een krachtig middel om het maximale wat de verkoper eruit kan halen tegen te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
HellBeast schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 08:44:
[...]

De huizenmarkt op dit moment is een wereld waarin overbieden vaak en uitbundig wordt toegepast. Dit allemaal door de woning schaarste en de lage hypotheekrente. Wanneer de huizenmarkt momenteel een kopersmarkt was, dan vond ik dat je die opmerking terecht kunt maken. De verkoper moet dan blij zijn dat hij zij vraagprijs haalt. Op dit moment heeft de verkoper de "macht" en is vertrouwelijke informatie over jouw huidige hoogste bieding voor de koper een krachtig middel om het maximale wat de verkoper eruit kan halen tegen te gaan.
Tja, die Funda advertenties met *BIEDEN VANAF* moet ik altijd wel wat om lachen. Vooral als ze twee maanden later terugkomen met 10% lagere vraagprijs :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:37
HellBeast schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 08:44:
[...]

De huizenmarkt op dit moment is een wereld waarin overbieden vaak en uitbundig wordt toegepast. Dit allemaal door de woning schaarste en de lage hypotheekrente. Wanneer de huizenmarkt momenteel een kopersmarkt was, dan vond ik dat je die opmerking terecht kunt maken. De verkoper moet dan blij zijn dat hij/zij de vraagprijs haalt. Op dit moment heeft de verkoper de "macht" en is vertrouwelijke informatie over jouw huidige hoogste bieding voor de koper een krachtig middel om het maximale wat de verkoper eruit kan halen tegen te gaan.
Ik ben momenteel druk opzoek naar een leuk huisje, en ik ondervind wel hetzelfde probleem. Als je niet flink overbied dan maak je geen kans, en veel makelaars hebben ook uitgelegd dat het een tactiek is om de huizen wat lager in de markt te zetten.

Nu ben ik laatst bij een huis geweest die eigenlijk best prijzig was + er moet nog veel aan gedaan worden. Dit gaf ik ook aan bij de makelaar en hij gaf mij gelijk. "Het huis is inderdaad voor een te dure prijs in de markt gezet, maar de verkoper wilde dit zo". Vervolgens gaf hij ook aan dat ondanks de hoge prijs en alsnog veel en veel te veel mensen wilden kijken en hij verwacht dat er alsnog net zoveel overboden wordt als de rest van de lager geprijsde huizen....Dus die "tactiek" van ze snap ik nu nog steeds niet + 8)7

Oftewel, ik ben het eens met andere die al eerder aangaven wat wil jij voor het huis hebben? Doe een beetje onderzoek en kijk naar vergelijkbare huizen ( wat de gemiddelde m2 prijs is in de buurt ) en wat huispedia.nl zegt. Vergelijk dat met wat de makelaar in gedachte heeft en zet dan het huis te koop voor de prijs waarbij jij je goed voelt. Je hebt niet gezegd in welke prijs categorie jouw huis zit dus het is lastig te bepalen, maar zeker in de ranges onder de 300k is er veel te veel competitie

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekfabriek
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:18

Koekfabriek

King Billy on the wall

kabeltjekabel schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 08:49:
[...]

Tja, die Funda advertenties met *BIEDEN VANAF* moet ik altijd wel wat om lachen. Vooral als ze twee maanden later terugkomen met 10% lagere vraagprijs :+
Hoeveel % van de woningen komt op deze manier terug? In mijn buurt gaat toch bijna alles er binnen 2 weken uit. De woningen die niet verkocht worden zijn toch niet de bieden vanaf woningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
Koekfabriek schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 09:02:
[...]

Hoeveel % van de woningen komt op deze manier terug? In mijn buurt gaat toch bijna alles er binnen 2 weken uit. De woningen die niet verkocht worden zijn toch niet de bieden vanaf woningen.
Ligt aan de prijs natuurlijk. Kan zijn dat hij alleen naar huizen kijkt van 600k of meer. Of huizen in het noorden :P Maar in elke andere drukke stad of randstad is alles inderdaad binnen 2 weken weg ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Honesty

kattenneus!

Eerlijk is het niet maar ik vind het veel erger als een verkoopmakelaar ook verhuur makelaar is en dus twee petten op heeft. Hebben wij ook gehad wij kregen een bod van een huisjesmelker en 'onze' makelaar vond het een zeer goed bod. De keren daarna steeds verhoogd maar wij vonden het toch te laag. Daarna heeft hij andere huizen gekocht in ons complex en die worden allemaal verhuurd via de makelaar. Dus 10k keer 2% courtage mislopen (200 euro) en een sterke relatie opbouwen met de huismelker. Dan zijn er twee winnaars en 1 verliezer.

Je kan ook afspreken dat na een bieding de biedtijd weer verlengt wordt.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Koekfabriek schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 09:02:
[...]

Geen idee. Ik houd geen statistiekboek bij over wat er allemaal te koop staat in de buurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:22
Jeroenneman schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 20:52:
[...]

Maar dat is dus perceptie. Niet " te weinig" geld, maar mensen die afhaken, die wellicht wel gewoon het winnende bod hadden gedaan bij een lagere vraagprijs.

Voorbeeld:

Je wil 430 voor je huis.

Je zet je huis te koop voor 430K.
Iemand die al meerdere malen flink heeft overboden, maar naast het net vist, en max 450 kan bieden, gaat hier niet eens meer op reageren, want die is gewend flink te moeten overbieden.

of

Je zet het huis voor 410 te koop, iemand die gewend is flink te moeten overbieden, plakt er 30K bovenop, en je vangt alsnog 440K.

Ik heb zelf m'n filters op Funda ook lager gezet dan ik daadwerkelijk kwijt wil zijn. Minimaal 40K minder, want dat was wat er zo'n beetje werd overboden op huizen. Dus een huis van mijn max - 20K, die hoefde ik niet eens meer te zien, want bieden had toch geen nut.
En omdat de meeste mensen/makelaars gaan voor route 2 (lagere vraagprijs en dan hopen op meer overbieden) is het verstandig dat ook te doen.

Want als de meeste mensen er al op rekenen nog 20-30k te moeten overbieden dan heb je minder mensen die interesse hebben als je je huis voor 450 erop zet ipv 410.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:39

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

HellBeast schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 13:41:
[...]

Ik sluit mij aan bij @Ernemmer . Waarom laag inzetten en hopen op overbieden? Zet gewoon je vraagprijs hoger.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
Fr33z schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 09:35:
[...]

En omdat de meeste mensen/makelaars gaan voor route 2 (lagere vraagprijs en dan hopen op meer overbieden) is het verstandig dat ook te doen.

Want als de meeste mensen er al op rekenen nog 20-30k te moeten overbieden dan heb je minder mensen die interesse hebben als je je huis voor 450 erop zet ipv 410.
Maar ook als die 450 toch wel overboden wordt naar 460/470? Want zo is de markt nu gewoon. Dat die 410 overboden gaat worden naar de 450+ lijkt me dan weer een beetje sterk 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
hollandnick schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 09:01:
[...]

Je hebt niet gezegd in welke prijs categorie jouw huis zit dus het is lastig te bepalen, maar zeker in de ranges onder de 300k is er veel te veel competitie
Mijn huis zal waarschijnlijk ergens in mei of juni voor rond de 385.000/395.000 te koop worden gezet. Is een rijtjeshuis in een gewilde buurt. 131m2 woonoppervlak en 25m2 tuin, bouwjaar 1997. (Nieuwerkerk aan den IJssel).

[ Voor 57% gewijzigd door HellBeast op 08-01-2021 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
HellBeast schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 09:45:
[...]

Mijn huis zal waarschijnlijk ergens in mei of juni voor rond de 385.000/395.000 te koop worden gezet. Is een rijtjeshuis in een gewilde buurt. 131m2 woonoppervlak en 25m2 tuin, bouwjaar 1997. (Nieuwerkerk aan den IJssel).
Buitenwijkje van Rotterdam dus eigenlijk. Dat lijkt mij dat het toch ongelofelijk populair moet zijn? Ik zou dus echt zelf research doen en overleggen met je makelaar. Ik zou niet te laag inzetten of gewoon met je makelaar overleggen dat je minimaal prijs x wilt ongeacht de openingsprijs als de makelaar per se laag wilt beginnen zodat die "meer" kopers trekt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

hollandnick schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 09:38:
[...]

Maar ook als die 450 toch wel overboden wordt naar 460/470? Want zo is de markt nu gewoon. Dat die 410 overboden gaat worden naar de 450+ lijkt me dan weer een beetje sterk 8)7
Easy in sommige gebieden. Ik ben meerdere (!) keren overboden in dezelfde wijk, en dat ging richting de 70-80 overboden t.o.v. vraagprijs.

Fr33z slaat hierboven de spijker op de kop. Als je je huis te hoog in de markt zet, waarin overbieden part of the game is geworden, dan zijn er mensen die al afhaken, omdat ze niet kunnen overbieden op de al hogere vraagprijs.

[ Voor 20% gewijzigd door Jeroenneman op 08-01-2021 09:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:27

Metalfreak

Hoije woh!

Als koper heb ik dit ook meegemaakt en voor mij heeft het zeer positief uitgepakt, dus ik ben er juist blij mee. Mijn financieel adviseur heeft mijn bod uitgebracht en heeft eerst bij de verkoopmakelaar gepolst wat de mogelijkheden waren. Zelf was ik bereid hoger te gaan, maar dat bleek niet nodig te zijn.

De verkopers zijn echter volledig zelf met het bod akkoord gegaan, er heeft niemand ze gedwongen. De verkoopmakelaar geeft dat antwoord ook juist op basis van de geluiden van de verkopers. Je kunt er als verkoper toch ook voor kiezen om een bod niet te accepteren? Dat is volledig aan jou. Als jij denkt dat er wat rek in zit bij de kopers, nou, be my guest om het verder op te rekken. Het blijft een spelletje, maar als je een huis niet onder een bepaald bedrag wil verkopen, dan moet je het niet met een lagere prijs te koop zetten.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:06
Ook een ervaring waar ik niet helemaal een goed gevoel over heb.

Huis te koop gezet. Was redelijk uitgeleefd, makelaar in de hand genomen die we al langer kennen en goede ervaringen mee hebben en ook hypotheekadviseur is en onze nieuwe hypotheek ook regelde. €185.000 zou een redelijke prijs zijn.
Huis te koop, vrijwel gelijk komt er een bod binnen wat na wat onderhandelen uitkomt op €180.000 zonder financiele voorwaarden en dat we er na betaling nog 2 maanden zelf in mogen blijven wonen. Dus geen overbruggingshypotheek nodig.
Dit werd aangeraden om te accepteren, ook geaccepteerd.

Kopers blijken opkopers te zijn en bekenden van de makelaar. Deze schilderen en repareren alle muren, nieuwe vloer (laminaat) erin en optisch wat mooier maken. Geschatte kosten enkele duizenden euro's.
Binnen korte termijn weer verkocht voor €215.000 door hun.

Niemand heeft ons gedwongen het bod van €180.000 aan te nemen maar toch een beetje een wrang gevoel achteraf dat het huis veel meer had kunnen opleveren en de kopers bekenden van de makelaar zijn.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Jeroenneman schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 09:51:
[...]

Fr33z slaat hierboven de spijker op de kop. Als je je huis te hoog in de markt zet, waarin overbieden part of the game is geworden, dan zijn er mensen die al afhaken, omdat ze niet kunnen overbieden op de al hogere vraagprijs.
De redenering snap ik, toch ben ik niet zo overtuigd. Toen ik nog in de markt was voor een huis zette ik de prijscriteria heel ruim, juist ook omdat er meer is dan prijs. Twee gelijksoortige huizen waarbij de een vrijwel uitgewoond is en de ander pico bello opgeknapt kunnen allebei interessant zijn ook al ligt de vraagprijs een heel eind uit elkaar.

Als koper kun je er daarnaast ook rekening mee houden dat er verschillende verkoop strategieën zijn, variërend van lage 'lokprijs' ('bieden vanaf') , waarbij overbieden te verwachten is, reële prijs (niet helemaal objectief te bepalen uiteraard) en hoog inzetten en hopen op de gek die het geeft of wat zakken als die gek niet komt.
Als je huis en prijs ziet kun je zelf (met je aankoopmakelaar) een strategie kiezen om op de verkoper te reageren. Uiteindelijk gaat het erom wat je zelf wil betalen (sommige mensen houden daarbij aan wat ze kunnen lenen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekfabriek
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:18

Koekfabriek

King Billy on the wall

m-vw schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 09:37:
[...]

Ik sluit mij aan bij @Ernemmer . Waarom laag inzetten en hopen op overbieden? Zet gewoon je vraagprijs hoger.
Omdat kijkers/kopers er vanuit gaan dat ze X bedrag moeten overbieden. In zekere zin zijn (bijna) alle huizen tot een bepaalde prijsklasse (per regio verschillend) gewoon bieden vanaf geworden.

Onze verkoopmakelaar had voorbeelden waarvan huizen in prijs verlaagd vanwege niet verkocht uiteindelijk weggingen boven de originele vraagprijs in de tweede verkoopronde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7ven
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19-03 20:50
Wat je noemt gebeurt zeker, het zijn foute praktijken en malafide makelaars. Er zullen er zijn die hier niet aan beginnen maar ook die dit wel doen.

Zo deden wij 2jr geleden een bod op een woning, er moest nog veel aan gebeuren, de verkoper wilde er snel vanaf. Het bod werd afgewezen, 2 weken later verkocht aan een handelaar.

Verkoopprijs, ons bod (later opgevraagd). Ga mij niet vertellen dat dit doorgestoken kaart was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Koekfabriek schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 10:22:
[...]

Omdat kijkers/kopers er vanuit gaan dat ze X bedrag moeten overbieden. In zekere zin zijn (bijna) alle huizen tot een bepaalde prijsklasse (per regio verschillend) gewoon bieden vanaf geworden.
raar vind ik het wel, als er 220 staat moet je blijkbaar 240 lezen. als iedereen dat weet dan is het wel zo transparant om 240 neer te zetten. Dan kan het nog steeds de ene keer 230 worden en de andere keer 250.

Dat het blijkbaar zo werkt snap ik, maar als koper in een verkopersmarkt zou ik nooit mijn funda filters er op aanpassen en zo de eigenwijze verkoper te missen die een meer reële prijs neerzet. Beter 100 huizen teveel wegklikken dan 1 missen denk ik dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
hollandnick schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 09:50:
[...]

Buitenwijkje van Rotterdam dus eigenlijk. Dat lijkt mij dat het toch ongelofelijk populair moet zijn? Ik zou dus echt zelf research doen en overleggen met je makelaar. Ik zou niet te laag inzetten of gewoon met je makelaar overleggen dat je minimaal prijs x wilt ongeacht de openingsprijs als de makelaar per se laag wilt beginnen zodat die "meer" kopers trekt
Het is een gewilde stad om in te wonen. Het is nog behoorlijk dorps. Veel mensen uit Capelle aan den Ijssel en Gouda zijn aan het azen om in Nieuwerkerk te kunnen gaan wonen. Je bent binnen 10/15 minuten in Rotterdam en het heeft een mooie polderuitstraling. Ik verwacht ook niet dat ik moeite krijg met het verkopen van mijn woning. Op dit moment staan er in deze prijsklasse 3 woningen te koop: https://www.funda.nl/koop...den-ijssel/375000-400000/

Deze zijn kleiner en veel ouder. En twee ervan staan er al veel te lang op. Te hoge vraagprijs voor huizen waar nog veel aan moet gebeuren en oud zijn. Vergelijkbare huizen zijn binnen 2 weken verkocht. In mei gaan we de foto's laten maken en dan ga ik eens goed zitten met de makelaar. De makelaar gaf twee maanden geleden aan dat hij hem ervoor 385.000 op dat moment op zou zetten. We gaan het zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

Ora et Labora schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 10:01:
Ook een ervaring waar ik niet helemaal een goed gevoel over heb.

Huis te koop gezet. Was redelijk uitgeleefd, makelaar in de hand genomen die we al langer kennen en goede ervaringen mee hebben en ook hypotheekadviseur is en onze nieuwe hypotheek ook regelde. €185.000 zou een redelijke prijs zijn.
Huis te koop, vrijwel gelijk komt er een bod binnen wat na wat onderhandelen uitkomt op €180.000 zonder financiele voorwaarden en dat we er na betaling nog 2 maanden zelf in mogen blijven wonen. Dus geen overbruggingshypotheek nodig.
Dit werd aangeraden om te accepteren, ook geaccepteerd.

Kopers blijken opkopers te zijn en bekenden van de makelaar. Deze schilderen en repareren alle muren, nieuwe vloer (laminaat) erin en optisch wat mooier maken. Geschatte kosten enkele duizenden euro's.
Binnen korte termijn weer verkocht voor €215.000 door hun.

Niemand heeft ons gedwongen het bod van €180.000 aan te nemen maar toch een beetje een wrang gevoel achteraf dat het huis veel meer had kunnen opleveren en de kopers bekenden van de makelaar zijn.
Er heeft toch niets jullie tegengehouden om hetzelfde te doen als die opkoper? Blijkbaar vonden jullie dat niet de moeite waard.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Metalfreak schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 10:44:
[...]

Er heeft toch niets jullie tegengehouden om hetzelfde te doen als die opkoper? Blijkbaar vonden jullie dat niet de moeite waard.
Ik denk dat hij bedoelt dat hij wellicht een advies had verwacht van zijn makelaar om een paar duizend euro uit te geven om zo een hogere verkoopprijs te krijgen. Nu hield de makelaar bewust z'n klep in de hoop hem aan zijn vriend te verkopen voor weinig om waarschijnlijk hiervan mee te kunnen profiteren.

De makelaar moet jouw belangen behartigen en je het beste advies geven. Daar betaal je hem immers voor.

[ Voor 10% gewijzigd door HellBeast op 08-01-2021 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

HellBeast schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 10:54:
[...]

Ik denk dat hij bedoelt dat hij wellicht een advies had verwacht van zijn makelaar om een paar duizend euro uit te geven om zo een hogere verkoopprijs te krijgen. Nu hield de makelaar bewust z'n klep in de hoop hem aan zijn vriend te verkopen voor weinig om waarschijnlijk hiervan mee te kunnen profiteren.

De makelaar moet jouw belangen behartigen en je het beste advies geven. Daar betaal je hem immers voor.
Ja, maar die garantie kan hij je ook niet geven. Dadelijk gaan de mensen duizenden euro's uitgeven en blijkt het geen cent extra op te leveren. Dan heeft de makelaar het ook weer gedaan. Het is gewoon een risico-inschatting.

Ik kan zelf mijn muren verven, maar ik kan een schilder dat ook laten doen. Dat laatste is (flink) duurder, is dat dan ook gesjoemel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
Metalfreak schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 10:44:
[...]

O jawel hoor, maar dan moet je ook de financiele middelen hebben om het oude huis nog 1 of 2 maanden aan te blijven houden en het geld van de opbrengst is natuurlijk ook voor het nieuwe huis.

Ik denk dat de verkoopprijs te laag is geweest van onze kant en het advies van de makelaar ook niet goed is geweest.
Nogmaals, niemand heeft ons gedwongen hoor, we hebben zelf "ja" gezegd maar wat @HellBeast ook zegt, dit lijkt in het voordeel te zijn van de makelaar en z'n vrienden en niet in die van ons.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HenkEisDS
D0ekoe schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 22:18:
Als een makelaar 10 uur moet spenderen om 10% extra verkoopprijs te realiseren waar hij dan 1% van krijgt dan kan ik me goed voorstellen dat hij liever die 10 uur spendeert om nieuwe verkopende partijen te zoeken en te benaderen.

500K x 10% = 50K
1% van 50K = 'slechts' 500 euro.

Daarnaast zal een makelaar liever geen risico lopen dat door vertraging de deal spaak loopt. A, B, C, A Always, B Be, C Closing. Always be closing!

Aan de andere kant zijn bestaande klanten waarschijnlijk een goede bron van nieuwe klanten (referenties), dus zal klanttevredenheid misschien wel nog belangrijker zijn.
kabeltjekabel schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 09:32:
[...]

Geen idee. Ik houd geen statistiekboek bij over wat er allemaal te koop staat in de buurt.
Heb ik wel gedaan, maar vooral wat er te koop stond. :)
Omdat ik geen aankoopmakelaar had ben ik gaan kijken naar vergelijkbare huizen in de buurt, hun vraagprijs op funda en de daadwerkelijke verkoopsom op kadaster.nl. Hiermee kon ik zien dat vorig jaar de verkoopprijs ongeveer 5% lager lag dan de vraagprijs, maar in 2020 was dit 3,5% hoger. Hier heb ik mijn bod dus op aangepast. Kostte me iets van 100 euro aan kadasterrapporten, maar hiel wel bij het winnende bod en voorkwam dus teleurstelling bij mijn vrouw. En dat laatste is priceless: happy wife, happy life.

[ Voor 31% gewijzigd door HenkEisDS op 08-01-2021 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

Ora et Labora schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 11:14:
[...]

O jawel hoor, maar dan moet je ook de financiele middelen hebben om het oude huis nog 1 of 2 maanden aan te blijven houden en het geld van de opbrengst is natuurlijk ook voor het nieuwe huis.

Ik denk dat de verkoopprijs te laag is geweest van onze kant en het advies van de makelaar ook niet goed is geweest.
Nogmaals, niemand heeft ons gedwongen hoor, we hebben zelf "ja" gezegd maar wat @HellBeast ook zegt, dit lijkt in het voordeel te zijn van de makelaar en z'n vrienden en niet in die van ons.
Hmm, zo zie ik het eigenlijk niet als ik het zo lees. In de huidige staat was het blijkbaar niet meer waard, een likje verf en een nieuwe vloer kan veel doen voor een waarde, ook al denk je zelf misschien dat dat wel meevalt. Veel kopers kijken daar toch anders naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
Metalfreak schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 11:20:
[...]

Hmm, zo zie ik het eigenlijk niet als ik het zo lees. In de huidige staat was het blijkbaar niet meer waard, een likje verf en een nieuwe vloer kan veel doen voor een waarde, ook al denk je zelf misschien dat dat wel meevalt. Veel kopers kijken daar toch anders naar.
Wat ik nog niet verteld heb:
Het huis kwam op funda en diezelfde dag hadden 10 mensen gebeld voor een bezichtiging. We hebben het, op advies van de makelaar, aan de eerste bezichtigers, de opkopers, verkocht.

We hadden ook nee kunnen zeggen en de bezichtigingen af kunnen wachten natuurlijk.

Na ons zijn er 2 andere huizen uit het complex verkocht die er niet heel veel beter uitzagen, voor een veel hogere prijs.

Maar uiteindelijk is het, achteraf kijk je een koe in de kont en we hebben zelf de keuze gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piggen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:00

Piggen

Lekker bakkie

HenkEisDS schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 11:15:
[...]

Aan de andere kant zijn bestaande klanten waarschijnlijk een goede bron van nieuwe klanten (referenties), dus zal klanttevredenheid misschien wel nog belangrijker zijn.
Ik denk dat een beetje slimme makelaar idd een goed gevoel bij z'n klanten boven een paar tientjes extra courtage zet.

Als ik naar m'n eigen vriendengroep kijk: de personen die als eerste een huis hebben gekocht zijn tevreden over hun aankoopmakelaar en eigenlijk iedereen gaat daarom ook naar dat kantoor. Ik heb ze zelf gisteren ook benaderd toevallig. Een eerste huis kopen is voor mij (en velen) zwaar onbekend terrein, dus ik ga dan graag af op goede referenties.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15:09
Dit hele topic draait om wel of geen vertrouwen in makelaars in het algemeen. Als je er dus eentje vindt waarin je wel vertrouwen hebt en achteraf heb je geen aanwijzingen die dat vertrouwen ondermijnen, is dat super waardevolle informatie. Ik vertrouw in dat opzicht ook vooral op de ervaringen van bekenden. Gelukkig ken ik zelf een makelaar in de buurt voor de verkoop van ons huis. Scheelt een hoop kopzorgen, want de makelaars in mijn eigen dorp vertrouw ik ook niet.

Voor TS: het is al eerder gezegd, de situatie kan gebeuren in meer of mindere mate. Het zullen uitzonderingen zijn, maar uitsluiten kun je nooit helemaal. Het gaat er om dat jij je eigen makelaar vertrouwt of de voorwaarden creëert waardoor je zelf e.e.a. in de hand houdt. Zoals biedingen door laten zetten naar jou, geen verkoop voordat er een volle dag bezichtingen is geweest. Als je op voorhand je makelaar niet vertrouwt, moet je een andere zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
millerman_sf schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 11:37:

Voor TS: het is al eerder gezegd, de situatie kan gebeuren in meer of mindere mate. Het zullen uitzonderingen zijn, maar uitsluiten kun je nooit helemaal. Het gaat er om dat jij je eigen makelaar vertrouwt of de voorwaarden creëert waardoor je zelf e.e.a. in de hand houdt. Zoals biedingen door laten zetten naar jou, geen verkoop voordat er een volle dag bezichtingen is geweest. Als je op voorhand je makelaar niet vertrouwt, moet je een andere zoeken.
De eis neerleggen bij de makelaar om de biedingen zelf te ontvangen ben ik in overweging aan het nemen. Ik ben alleen benieuwd hoe de makelaar daarop zou reageren. Het is niet echt bevorderlijk voor de onderlinge relatie. Maar ja, aan de andere kant hoeft hij ook niet je beste vriend te worden. Het blijft in feite een zakelijke dienst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

HellBeast schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 11:43:
[...]

De eis neerleggen bij de makelaar om de biedingen zelf te ontvangen ben ik in overweging aan het nemen. Ik ben alleen benieuwd hoe de makelaar daarop zou reageren. Het is niet echt bevorderlijk voor de onderlinge relatie. Maar ja, aan de andere kant hoeft hij ook niet je beste vriend te worden. Het blijft in feite een zakelijke dienst.
Je kan het ook verpakken dat je het zelf onwijs leuk vind om de gesloten biedingen te openen en te beoordelen en dat je daarom wil dat alle biedingen dicht blijven tot jij er bij bent?
Pagina: 1 2 Laatste