Ervaringen "makelaar gesjoemel"

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

PROnline schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 14:09:
[...]

Als je even goed nadenkt verheerlijk je corruptie. Als deze vriendjes geen makelaar zijn, maar een wethouder en een directeur van een bouwbedrijf zijn en informatie over een aanbesteding zouden delen, dan zou iedereen er schande over spreken.

Zie 't zo, doordat de verkoopmakelaar geheime klanteninformatie doorspeelt, wordt de verkoper bestolen voor mogelijk duizenden euro's.....

De verkoopmakelaar wordt betaald om zo'n hoog mogelijk rendement te behalen bij de verkoop. De prijs drukken als een vriendendienstje hoor absoluut niet thuis in deze wereld.
De ene hand wast de ander natuurlijk ;)

@HellBeast Je hebt belang bij beide, de verkopend makelaar heeft zo zijn netwerk aan klanten, maar die werkt nu voor jou als. dus heb je ook een kopend makelaar nodig met zijn netwerken en klanten. Een makelaar mag NIET als verkoop- en aankoopmakelaar bij dezelfde woning optreden. Of je moet zelf verkopen, zonder makelaar.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jemboy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-09 11:27
Waarom überhaupt een makelaar gebruiken ?
En bij verkoop woning van € 400.000 bijna € 4000 betalen aan makelaarskosten, sommige woningen zijn binnen 2 weken verkocht, vind get absurd dat je dan zoveel aan de makelaar moet betalen.

Bij een site als Huisportaal (er zijn meer van dit soort sites), kan je zelf alles klaar maken om je woning op Funda te zetten.
Funda is toch de facto de huisverkoopsite!

Als een potentiele koper langskomt, moet je je huis toch aan kant hebben (dat kost meestal het meeste tijd).
Dan kan je net zo goed even 15 minuten de mensen rondleiden. Een huis verkoopt zichzelf tegenwoordig.
Als de makelaar de rondleiding doet, "betaal" je hem, terwijl jij zelf een 15 minuten een rondje moet gaan lopen... tot de makelaar klaar is met de rondleiding.

Je kan natuurlijk ook 1 of 2 keer een openhuis houden dan ben je in 1 - 2 dagen klaar met alles.

Om tot een vraagprijs te komen, kan je m2 prijs bij Funda opzoeken voor woningen in je buurt, voor woningen die recent verkocht zijn geweest de prijs bij Kadaster opvragen of van je straat opvragen welke huizen zijn verkocht (let op dit laatste wordt slechts om de zoveel maanden geüpdate).
Verder kan je via Google op de naam van je straat straat + verkocht + Funda zoeken, dan krijg je de recent verkochte huizen en de vraagprijzen. Heb je ook meteen in opzetje voor de aanbiedingstekst.

Biedingen als je voor Huisportaal heb gekozen worden via de site direct naar jouw gestuurd.
Je kan zelf een bieding afslaan of stoppen wanneer je wilt.
Bij een makelaar als je stopt, moet je vaak alsnog courtage of gemaakte kosten betalen omdat hij de "verkoop" mist.

De meeste zelf-doe makelaarssites kunnen ook helpen met het opzetten van het (voorlopig) koopcontract.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:04

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Jemboy schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 14:57:
En bij verkoop woning van € 400.000 bijna € 4000 betalen aan makelaarskosten, sommige woningen zijn binnen 2 weken verkocht, vind get absurd dat je dan zoveel aan de makelaar moet betalen.

Bij een site als Huisportaal (er zijn meer van dit soort sites), kan je zelf alles klaar maken om je woning op Funda te zetten.
Funda is toch de facto de huisverkoopsite!

Als een potentiele koper langskomt, moet je je huis toch aan kant hebben (dat kost meestal het meeste tijd).
Dan kan je net zo goed even 15 minuten de mensen rondleiden. Een huis verkoopt zichzelf tegenwoordig.
Als de makelaar de rondleiding doet, "betaal" je hem, terwijl jij zelf een 15 minuten een rondje moet gaan lopen... tot de makelaar klaar is met de rondleiding.

Je kan natuurlijk ook 1 of 2 keer een openhuis houden dan ben je in 1 - 2 dagen klaar met alles.

Om tot een vraagprijs te komen, kan je m2 prijs bij Funda opzoeken voor woningen in je buurt, voor woningen die recent verkocht zijn geweest de prijs bij Kadaster opvragen of van je straat opvragen welke huizen zijn verkocht (let op dit laatste wordt slechts om de zoveel maanden geüpdate).
Verder kan je via Google op de naam van je straat straat + verkocht + Funda zoeken, dan krijg je de recent verkochte huizen en de vraagprijzen. Heb je ook meteen in opzetje voor de aanbiedingstekst.

Biedingen als je voor Huisportaal heb gekozen worden via de site direct naar jouw gestuurd.
Je kan zelf een bieding afslaan of stoppen wanneer je wilt.
Bij een makelaar als je stopt, moet je vaak alsnog courtage of gemaakte kosten betalen omdat hij de "verkoop" mist.

De meeste zelf-doe makelaarssites kunnen ook helpen met het opzetten van het (voorlopig) koopcontract.
Ik zou het ook graag zo hebben aangepakt. Echter was mijn vrouw het daar niet mee eens. Ik was niet in staat de discussie te winnen. :|

Beauty is in the eye of the beerholder

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 07:33
Jemboy schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 14:57:
Makelaarskosten omvatten veel meer dan je nu doet voorkomen.

Misschien decadent, maar ik heb met plezier afgetikt. Ik ga toch niet zelf rondleiden met al hun gezeik, onderhandelen, deur opendoen voor weet ik wat en een Funda tekst typen? Sorry, dat mag iemand anders doen. Die tijd kan ik beter besteden.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mmmmmark
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-10 20:28
Drardollan schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 16:20:
[...]

Makelaarskosten omvatten veel meer dan je nu doet voorkomen.

Misschien decadent, maar ik heb met plezier afgetikt. Ik ga toch niet zelf rondleiden met al hun gezeik, onderhandelen, deur opendoen voor weet ik wat en een Funda tekst typen? Sorry, dat mag iemand anders doen. Die tijd kan ik beter besteden.
ligt een beetje aan de courtage maar funda tekst kan ik hier zo van een naast gelegen appartementen copy pasten en beetje aanpassen. Wellicht uurtje werk. Rondleiden zou wel wat meer werk zijn maar 2 dagen werk voor 4k....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ora et Labora schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 11:24:
[...]

Wat ik nog niet verteld heb:
Het huis kwam op funda en diezelfde dag hadden 10 mensen gebeld voor een bezichtiging. We hebben het, op advies van de makelaar, aan de eerste bezichtigers, de opkopers, verkocht.

We hadden ook nee kunnen zeggen en de bezichtigingen af kunnen wachten natuurlijk.
Ik snap hier echt geen reet van, echt niet.
Precies hetzelfde gehad, zaterdag op Funda, maandagochtend gebeld, donderdag afspraak, dinsdag gebeld: verkocht.
Dan ben je toch gewoon een vervelende verkoper/makelaar? Je maakt een afspraak met me dat ik mag komen kijken, ik krijg geen gelegenheid om eerder te komen of zelfs een bod uit te brengen.
Beetje het niveau van de keukenboeren, 'dit is echt de beste prijs, nu tekenen, want als je de deur uitloopt is de deal weg'.

Een simpele afspraak met de makelaar en je bent van het gedonder af:
'Bel me niet met biedingen voor vrijdag'
Heeft iedereen fatsoenlijk de tijd. Ergens verbaasd het me dat de NVM hier geen richtlijnen voor heeft. Want zij zeggen fatsoenlijk te willen handelen (tijdens onderhandelingen niet kopers uitspelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
HellBeast schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 11:43:
De eis neerleggen bij de makelaar om de biedingen zelf te ontvangen ben ik in overweging aan het nemen.
Gewoon naam, email en telefoonnummer van alle kijkers vragen en hun eventuele bod.

En dan allemaal een korte enquête sturen, waarin je ook een eventueel bod checkt. En even checken of de makelaar het goed deed.
Persoonlijk zou ik ook willen weten waarom ze geen bod deden (puur oriënterend, ongeschikt, al verkocht, ...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koptelefoontje
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21:46
Ora et Labora schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 11:24:
[...]

Wat ik nog niet verteld heb:
Het huis kwam op funda en diezelfde dag hadden 10 mensen gebeld voor een bezichtiging. We hebben het, op advies van de makelaar, aan de eerste bezichtigers, de opkopers, verkocht.

We hadden ook nee kunnen zeggen en de bezichtigingen af kunnen wachten natuurlijk.

Na ons zijn er 2 andere huizen uit het complex verkocht die er niet heel veel beter uitzagen, voor een veel hogere prijs.

Maar uiteindelijk is het, achteraf kijk je een koe in de kont en we hebben zelf de keuze gemaakt.
Bij mij ook soort gelijke situatie.
1 bezichtiging op vrijdag met bevriende aankoop makelaar. Rest van de bezichtigingen stonden op de maandag.
Vrijdag direct een bod van de vraagprijs met 1 dag houdbaarheid. Verkoopmakelaar speelde erop dat we het accepteerde (is je vraagprijs, prima voorwaarden...) en mijn vrouw ook.
Ik heb echter bedankt en aangegeven op de andere bezichtigingen te wachten - daar is uiteindelijk nog 35k meer geboden (vp 350k). Dus zeker tevreden met mijn keuze.

Inderdaad als ik het weer zou doen zou ik het niet toestaan om biedingen met een houdbaarheid voordat iemand anders het kan zien. Of eigenlijk liever nog gewoon geen enkele bezichtiging voordat de rest het kan zien.

Die aankoopmakelaar zat ook in het proces en kreeg inderdaad informatie mee over wat er geboden was. Hij is het uiteindelijk niet geworden omdat het bedrag te hoog werd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masterkoos
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-11-2024
Enkele jaren geleden heb ik met de verkopende makelaar afgesproken dat ik minimaal € xxxxxx,- voor de woning van mijn overleden vader wilde. Voor elke euro daarboven zou ze 10% provisie ontvangen. Reken maar dat ze haar best deed! Zo kreeg ik uiteindelijk meer dan de gewenste minimum prijs en had ik de makelaarsprovisie ook nog terug ‘verdiend’.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:22
@Masterkoos Was de enige courtage 10% van het bedrag boven het minimum?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterkoos
MeTooPV schreef op zondag 10 januari 2021 @ 16:41:
@Masterkoos Was de enige courtage 10% van het bedrag boven het minimum?
Nee, het was courtage + 10% van het bedrag boven de minimum verkoopprijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-10 07:48
Masterkoos schreef op zondag 10 januari 2021 @ 12:16:
Enkele jaren geleden heb ik met de verkopende makelaar afgesproken dat ik minimaal € xxxxxx,- voor de woning van mijn overleden vader wilde. Voor elke euro daarboven zou ze 10% provisie ontvangen. Reken maar dat ze haar best deed! Zo kreeg ik uiteindelijk meer dan de gewenste minimum prijs en had ik de makelaarsprovisie ook nog terug ‘verdiend’.
Echt een asociale incentive dat ze dan pas hun best doen. Kan je zien hoe ziek de markt is en hoe vast makelaars zitten in hun paradigma. Je spreekt een prijs af en je gaat er vanuit dat zo'n iemand z'n stinkende best doet voor z'n klant en uitsluitend voor hun belangen opkomt. Ze krijgen al duizenden euro's voor soms slechts paar uur werk en dan moet je er nog duizenden euro's bij op doen zodat ze nog een bezichtiging extra doen, of een belletje extra? Ik vind het absurd en misschien nog absurder dat sommigen het blijkbaar normaal gaan vinden.

Memento mori

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
Masterkoos schreef op zondag 10 januari 2021 @ 19:40:
[...]

Oh die mannen verdienen het zo makkelijk. Werkelijk gouden tijden zonder tegenprestaties van belang. M.i. kun je makelaars vergelijken met parasieten. Zeer geringe toegevoegde waarde en dito inspanning tegen hoofdprijzen. Bovendien doen ze er nooit wat aan om dat imago te verbeteren. Je hoeft er bijna niets voor te kunnen, het metier van makelaar. Toch lopen zij met een zeer vette kluif weg altijd.

@hierboven: wij dachten op dezelfde tijd ongeveer hetzelfde. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Bart2005 op 10-01-2021 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:16
Er wordt in elke markt 'gesjoemeld'. De detailhandel bijvoorbeeld, met hun 'van 100, nu 50' claims waarbij het product nooit voor 100 aangeboden is geweest. De meeste woningen worden lijkt mij gewoon op inschrijving verkocht. Als iemand maar heel beperkt hoger biedt dan een andere bieder wil helemaal niet zeggen dat diegene de woning krijgt.

In datzelfde kader snap ik dit topic niet echt. Want het is toch mooi als je een hoger bod krijgt dan je al had? De koper is ook niet op zijn achterhoofd gevallen - die weet meestal heus wel wat hij over heeft voor een woning. Al dan niet na 20 eerdere afwijzingen.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noslen
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 09:27
Gewoon een hogere vraagprijs vragen en anders een andere makelaar gaan zoeken. Denk ook aan de zoekcriteria: 325k valt zowel binnen 300k-325k als binnen 325k-300k wanneer mensen daar op zoeken.

Er zijn zoveel van die koekenbakkers. Het is echt niet moeilijk de goede makelaars er uit te filteren. Je moet zelf een vraagprijs in je hoofd hebben en als de makelaar daar teveel in afwijkt denk dan goed na.

Tip: Funda is het belangrijkste. Zorg voor goede foto's, wees niet te snel tevreden. Je mag meestal zelf ook nog aanpassingen doen aan concept foto's en teksten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:22
[...]

Dan vrees ik dat het weinig verschil heeft gemaakt. Al kunnen ze goed acteren.
Courtage 1%
Stel minimum verkoop 300 k
Makkelijke verkoop 330 k
Met meer moeite 340 k te halen.
Bij makkelijk verdient ze : 330 * 1% + 30*10% = 6,3 k
Bij meer moeite 340 * 1% + 40*10% = 7,4 k
Als je met bijna niets doen al 6300 verdient, Dan zal je opeens 5 bezichtigingen extra gaan doen om 1100 euro extra te verdienen. Dat loont haast niet.
Voor makelaars telt snelheid. Zorgen dat de klant meer wilt betalen en de verkoper wilt zakken. Deal, cash, volgende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Bart2005 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 19:51:
Oh die mannen verdienen het zo makkelijk. Werkelijk gouden tijden zonder tegenprestaties van belang. M.i. kun je makelaars vergelijken met parasieten. Zeer geringe toegevoegde waarde en dito inspanning tegen hoofdprijzen.
Ik heb verder ook niks met makelaars, maar als je denkt dat het zo makkelijk geld harken is, dan ben je wel vergeten dat er een heleboel op de fles zijn gegaan van 2008-2014.

Als ik zie dat een makelaarsland voor €2950 een 'volledig pakket' aanbiedt en voor €1290 een 'DIY pakket' heeft, dan ben ik benieuwd hoe lang die dikke courtages nog blijven. Het is alvast niet zo dat er geen voordelige opties zijn.

Overigens zie ik de lokale (grote/regionale) makelaar ook verbouwings & verduurzamings advies/begeleiding geven. Die hebben al door dat hun business model niet oneindig doorgaat.
https://www.deondernemer....-zal-lastig-worden~508929

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

mmmmmark schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 18:18:
[...]

ligt een beetje aan de courtage maar funda tekst kan ik hier zo van een naast gelegen appartementen copy pasten en beetje aanpassen. Wellicht uurtje werk. Rondleiden zou wel wat meer werk zijn maar 2 dagen werk voor 4k....
Bij een appartement is het makkelijker inderdaad, dan heb je ook fundering etc via de VVE beschikbaar en verkoop je gewoon meter lucht waar meubels in passen. Bij een los huis kost het wat meer energie van de makelaar. En ja daar valt dus over te onderhandelen.

Maar om wat meer on topic te blijven, ja de makelaars hebben een netwerk en de markt is niet helemaal transparant, en bij de Amsterdamse Veiling op maandag werden er zo ik hoorde ook wel biedingsafspraken gemaakt en achteraf nageboden. Dat was 30 jaar gelden.
Het netwerk van de makelaars biedt ook wel kansen, zeker bij de wat meer bijzondere panden (dus niet flatje) omdat ze ook weten wie een bepaald soort pand zoekt en daar meer voor wil betalen - in een normale tijd, momenteel is het gekkenwerk in de steden hier in NH, niet leuk.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
[...]

Ah, daarom zetten al die makelaar de huizen te goedkoop op Funda, kunnen ze lekker cashen zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yordi-
  • Registratie: December 2016
  • Niet online
Ik denk dat de conclusie dan is dat je gewoon een aankoopmakelaar in de hand moet nemen?

Als verkoper gewoon een prijs bedenken die je wilt hebben, alles wat daarboven komt neem je mee. Ik zie het probleem niet zo.

Mensen die geen verkoopmakelaar in de hand nemen haal je er zo tussenuit op Funda. Slechte foto's, veel te hoge prijs, slechte beschrijving... enfin, het is je uiteindelijk ook wat waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

HenkEisDS schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 11:15:

Als een makelaar 10 uur moet spenderen om 10% extra verkoopprijs te realiseren waar hij dan 1% van krijgt dan kan ik me goed voorstellen dat hij liever die 10 uur spendeert om nieuwe verkopende partijen te zoeken en te benaderen.
Freakonomics heeft hier een stukje over. Gecorrigeerd voor wat voor soort huizen, krijgen makelaars gemiddeld 3% meer voor het verkopen van hun eigen huis, dan voor het verkopen voor een klant.

Blijkbaar denken ze inderdaad dat het voor hen uit kan meer huizen te verkopen tegen lagere courtage, maar dus ook met minder moeite. Daarnaast: als je een bod hebt en zeker weet dat je dan je courtage krijgt, dan riskeer je liever ook niet dat dat bod afketst terwijl je op iets hogers wacht.

[ Voor 21% gewijzigd door marcieking op 11-01-2021 17:59 ]

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07:42
HellBeast schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 13:41:
[...]

Dat gaat niet voor iedere regio op helaas. Waar ik woon worden de huizen relatief laag in de markt gezet en wordt er flink overboden. De overbieding maakt dus een flink deel uit van de uiteindelijke verkoopprijs. Dat is in veel gevallen niet "maar een paar duizend euro".
Dan nog gaat het op, want 9 biedingen zullen 'gewoon' gaan. Alleen dat 1e laatste bod is 1000 euro meer.
Het is niet dat iedereen rond de 300000 gaat bieden en er anders 1 gek tussen had gezeten die 350000 had geboden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterkoos
Ernemmer schreef op maandag 11 januari 2021 @ 11:12:
[...]

Ah, daarom zetten al die makelaar de huizen te goedkoop op Funda, kunnen ze lekker cashen zo.
Ik had 2 makelaars uitgenodigd om een schatting te geven van de waarde. Één makelaar gaf de hoogste taxatie. Van die hoogste waarde ben ik uit gegaan. De hoogste waarde werd dus nog ruim overschreden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Masterkoos schreef op maandag 11 januari 2021 @ 18:58:
[...]

Ik had 2 makelaars uitgenodigd om een schatting te geven van de waarde. Één makelaar gaf de hoogste taxatie. Van die hoogste waarde ben ik uit gegaan. De hoogste waarde werd dus nog ruim overschreden.
Dan moet je het huis onafhankelijk laten taxeren en niet iemand de waarde laten bepalen waar hij 10% krijgt van wat er overboden gaat worden.

Of je neemt wat de makelaar zegt en zet er 10% bovenop, als het na een maand niet verkocht is kan je zakken.

[ Voor 10% gewijzigd door Ernemmer op 11-01-2021 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McBurger
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-09 15:37
Dit soort praktijken gebeuren nog steeds ja. Hoe veel kan ik niet echt meer inschatten.
Zat vroeger redelijk direct in dat wereldje, en ben blij dat dat verleden tijd is.
ethiek is geen onderdeel van de makelaarsopleiding laten we maar zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HellBeast schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 13:41:
[...]

Dat gaat niet voor iedere regio op helaas. Waar ik woon worden de huizen relatief laag in de markt gezet en wordt er flink overboden. De overbieding maakt dus een flink deel uit van de uiteindelijke verkoopprijs. Dat is in veel gevallen niet "maar een paar duizend euro".
Leuk, maar het zegt nog niks. Als jij krijgt wat je in gedachten hebt dan is het toch oke? En uiteindelijk bepaal jij toch hoe je huis in de markt wordt gezet? Als jij een fixed prijs wilt op je huis dan heeft de makelaar het daar mee te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tanooki
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Goed stuk in het FD afgelopen weekend:
https://fd.nl/opinie/1376...elaarswereld-moet-stoppen

Zoals de auteur ook aangeeft is het de hoogste tijd dat de makelaardij aan toezicht onderworpen wordt, of dat we naar Noors model een transparant en controleerbaar biedingsproces krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:04

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Tanooki schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 08:19:
Goed stuk in het FD afgelopen weekend:
https://fd.nl/opinie/1376...elaarswereld-moet-stoppen

Zoals de auteur ook aangeeft is het de hoogste tijd dat de makelaardij aan toezicht onderworpen wordt, of dat we naar Noors model een transparant en controleerbaar biedingsproces krijgen.
Paywall helaas.

Beauty is in the eye of the beerholder

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tanooki
  • Niet online
Vijf artikelen per maand gratis dacht ik?

Auteur beschrijft hoe zijn eigen verkoopmakelaar (zonder zijn medeweten) na het verstrijken van de deadline een hoogste bod had liggen van een kandidaat-koper zonder aankoopmakelaar. Toen heeft hij de aankoopmakelaar van een andere bieder laten weten dat er nog iets bij moest en die andere bieder in de gelegenheid gesteld om het bod te verhogen (na de deadline). De bieder zonder makelaar kreeg die kans vervolgens niet meer..

Makelaarswereldje is echt door en door rot

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KruimelTuimel
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13-06-2021
Tanooki schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 08:50:

Auteur beschrijft hoe zijn eigen verkoopmakelaar (zonder zijn medeweten) na het verstrijken van de deadline een hoogste bod had liggen van een kandidaat-koper zonder aankoopmakelaar. Toen heeft hij de aankoopmakelaar van een andere bieder laten weten dat er nog iets bij moest en die andere bieder in de gelegenheid gesteld om het bod te verhogen (na de deadline). De bieder zonder makelaar kreeg die kans vervolgens niet meer..

Je zal toch zo´n droeftoeter zijn die voor een paar honderd euro extra commissie in een regelrechte oplichter veranderd en schaamteloos misbruik maakt van de goedgelovigheid van anderen. Gelukkig zijn er ook nog fatsoenlijke makelaars, voornamelijk in de dorpjes te vinden... :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:17
Tanooki schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 08:50:

Misschien begrijp ik het verkeerd (artikel niet gezien), maar de verkopers gaan hier dan toch volledig in mee door een bod te accepteren dat na de deadline binnenkomt? Dat maakt het niet chiquer natuurlijk, maar dan is het imo wel een beetje flauw om alleen naar de makelaars te wijzen.

Die verkoopmakelaar werkt voor de verkopers, dus als die bij verstrijken van de deadline zeggen "goh we hadden op meer gehoopt" oid en hij biedt aan om zn collega nog ff te bellen om te kijken of er nog wat bij kan... Tja. Netjes is anders, maar heel vreemd vindt ik dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
De verkoper heeft pas na de deadline (die was om 12:00u) hij kreeg pas om 12:40 ofzo bericht.
In de tussentijd hebben de 'bevriende' makelaars elkaar geinformeerd, zodat er een 'hoger' bod zonder ontbindende voorwaarden door de andere makelaar kon worden uitgebracht.

De verkoper kreeg in eerste instantie alleen het hoogste (en ook beste) bod te horen.
Pas na doorvragen kreeg hij meer uitleg.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Laatst online: 09:17
ZeRoC00L schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 15:07:
De verkoper heeft pas na de deadline (die was om 12:00u) hij kreeg pas om 12:40 ofzo bericht.
In de tussentijd hebben de 'bevriende' makelaars elkaar geinformeerd, zodat er een 'hoger' bod zonder ontbindende voorwaarden door de andere makelaar kon worden uitgebracht.

De verkoper kreeg in eerste instantie alleen het hoogste (en ook beste) bod te horen.
Pas na doorvragen kreeg hij meer uitleg.
Check. Dan ligt het idd anders.

* Charly is iig blij dat de komende x jaar niet meer mee hoeft te doen in het huizen circus. :P

[ Voor 8% gewijzigd door Charly op 09-03-2021 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanooki
  • Niet online
Daar komt bij dat de koper zonder verkoopmakelaar vervolgens niet meer de kans heeft gehad zijn bod nog te verhogen. Het doel om een zo hoog mogelijke koopprijs te realiseren was voor de verkoopmakelaar kennelijk ondergeschikt aan het doel om zijn collega courtage te gunnen..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
HellBeast schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 13:44:
[...]

Ik ben dan ook benieuwd of dat wel eens gebeurd. Ik kan mij voorstellen dat het voor de makelaar niet zo leuk is. Je geeft eigenlijk dan te kennen dat je hem/haar niet vertrouwd.
Niets mis mee, makelaardij, asbestsanering en zonnepanelen installateurs zijn sectoren waar het morele kompas onderontwikkeld is.

Makelaar is geen beschermde titel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07:26

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

eL_Jay schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 15:42:
[...]
Makelaar is geen beschermde titel.
Mijn achterbuurman is makelaar, die gaf aan om bij een bieding zonder notaris of makelaar wel op te passen.

Dat huis heb ik om andere redenen niet gekocht, maar hoorde dat een vriend van mij het huis gekocht had.
Maar het bleek dat ze na "de uiterste bieding" nog gehoord hadden dat een andere partij meer bood, maar ze liever hun hadden. Met de vraag of zijn niet nog hun bod wilden verhogen 8)7

Niet alleen makelaars zijn boefjes (;

Ik handel liever met een (NVM) makelaar dan een verkoper die meerdere bieders uitspeelt.

---

Zelf hebben we ook geprobeerd om te bieden op een huis (onder makelaar) maar die wou niet met ons in onderhandeling totdat ze uitonderhandeld waren met de huidige bieder.

Dit voelde vooraf wat oneerlijk (geen kans om mee te doen) maar voorkomt dat je op elkaar uitgespeeld wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Appelkoeken
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 00:15
[...]

Deze constructie levert m.i. vooral op dat de makelaar de initiële vraagprijs laag in wil zetten. Dan is er immers meer kans op verkoop ruim boven de vraagprijs en loopt de courtage lekker op.

Wij hebben vorig jaar drie makelaars uitgenodigd voor een taxatie en een aanbod op laten doen. Ging om een dorp waar de norm nog vraagprijs en onderbieden is. Makelaar 1 adviseerde 325 vraagprijs en vroeg voor alles boven de 315 een extra 10%. Makelaar 2 en 3 hadden een vaste courtage en adviseerden resp. 365 en 370. Voor 365 gegaan en uiteindelijk voor 357 verkocht. Dat bedrag was bij nummer 1 nooit gelukt. Ik gok hoogstens 330, maar dan was vooral de makelaar winnaar geweest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makelaar
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 12-10-2021
Interessant draadje, ook voor meelezende makelaars ;-). De 10% 'bonus boven X bedrag' komt echt heel veel voor in de Randstad, ik heb zelfs al een keer 20% gehoord. Nooit doen dus als verkoper.

Toch zet ik mijn kanttekening bij 'zelf verkopen'.

Ik werk zelf vooral in Amstelveen en omgeving, en de mensen daar zijn vaak drukke tweeverdieners, die het hele proces door een makelaar ondersteund al veel werk vinden, laat staan alles zelf doen. Sommige populaire appartementen trekken makkelijk 50 tot 70 kijkers, en dat managen inclusief alle (technische) vragen van kijkers die erbij horen, dat is echt niet voor iedereen weggelegd.

Grtz Olivier

Makelaar uit Amstelveen

Pagina: 1 2 Laatste