Toon posts:

Winkelwagentjes en de verspreiding van Corona

Pagina: 1
Acties:
  • 1.344 views

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 29-03 11:55
Ik woon niet in Nederland, maar ben deze kerst op bezoek.
Ik bezoek zojuist de Albert Heijn en daar is het volgende systeem in werking:
een klant verlaat de winkel, overhandigt zijn wagentje aan een medewerker en deze medewerker heeft het direct door aan de volgende klant!
Niks geen schoonmaken. Door de druk van de rij en plaats van deze medewerker is het niet aantrekkelijk om alsnog het wagentje schoon te maken. Veel mensen zie ik dus ook het schoonmaken overslaan.
Nou het verbaast mij weinig dat Covid-19 hoogtij viert in Nederland :F

Wat is jullie ervaring bij de supermarkten?
Ik vind het een krankzinnig systeem, die verplichte winkelwagentjes.

[Voor 9% gewijzigd door Menesis op 31-12-2020 12:13]

Mixed Reality dev- HoloLens2, Magic Leap, Quest, Unity, Unreal Engine, 3ds max

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:01

Bartske

Valar Morghulis

Het Coronavirus in Nederland en België - deel 3

Denk niet dat dit een eigen topic waard is..

Doe dan de volgende keer even een TR ;)

[Voor 17% gewijzigd door ZieMaar! op 31-12-2020 13:45]

"A tale is never so good that ale won't make it better."

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

Dat schoonmaken gebeurt op heel veel plekken allang niet meer, je wordt dan geacht dat zelf te doen in de meest gevallen. Hetzij handmatig (staat er een fles + wegwerphanddoekjes bij), hetzij met zo'n speciale schoonmaakmachine waar je dat ding in rost en er weer uit trekt. Deze laatste heeft onze Jumbo sinds een week of 2 ofzo staan, daarvoor moest je het met die fles doen.

Die winkelwagentjes zijn vooral bedoeld om af te dwingen dat mensen 1.5 meter afstand houden. Er mogen ook niet meer winkelwagentjes aanwezig zijn dan er mensen zijn toegelaten, dat is dus 1 klant per 10 m2 winkeloppervlakte.

Virussen? Scan ze hier!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Het gebeurde nog wel bij de twee AH's waar ik afgelopen weken ben geweest. Maar inderdaad: er staat een fles schoonmaakmiddel die je kunt gebruiken om het zelf te doen.

En sowieso kunnen de boodschappen die je meeneemt al door een dozijn handen zijn gegaan. Wel vooraf (voor anderen) en achteraf (voor jezelf) goed handenwassen en nooit je gezicht aanraken is sowieso het devies.

Edit: overigens worden kinderwagens ook geaccepteerd. Waarbij het afstandhouden ook kan natuurlijk, ook al loopt dan de telling van mensen niet helemaal goed.

[Voor 17% gewijzigd door F_J_K op 31-12-2020 12:21]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:58
Er is helaas ook erg veel focus op het schoonmaken van de karretjes vóórdat je de winkel ingaat, maar ik zie bijna niemand z'n handen ontsmetten ná het winkelen. Terwijl daar ook veel winst te behalen is. Een medewerker/machine die je handen ontsmet bij het verlaten van de winkel zou veel prettiger zijn. Maar bij de meeste supermarkten waar ik geweest ben, hebben ze geen pompje bij de exit.

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:16
Want het heeft echt zin om wel de karretjes, maar niet alle boodschappen in de winkel schoon te maken.

Zorg gewoon dat je je handen niet aan je gezicht houdt en zodra je weer thuis bent je handen goed wast. Dat werkt een stuk beter.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:35

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Menesis schreef op donderdag 31 december 2020 @ 12:12:
Ik woon niet in Nederland, maar ben deze kerst op bezoek.
Ik bezoek zojuist de Albert Heijn en daar is het volgende systeem in werking:
een klant verlaat de winkel, overhandigt zijn wagentje aan een medewerker en deze medewerker heeft het direct door aan de volgende klant!
Niks geen schoonmaken. Door de druk van de rij en plaats van deze medewerker is het niet aantrekkelijk om alsnog het wagentje schoon te maken. Veel mensen zie ik dus ook het schoonmaken overslaan.
Nou het verbaast mij weinig dat Covid-19 hoogtij viert in Nederland :F

Wat is jullie ervaring bij de supermarkten?
Ik vind het een krankzinnig systeem, die verplichte winkelwagentjes.
Transmissie via oppervlakken speelt naar bekend is maar een kleine rol bij de verspreiding.

Wat vind je krankzinnig? Het winkelwagentje? Of het niet schoonmaken?

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
Geheel mee eens, het is massahysterie en kuddegedrag. Maar zodra je dat zegt krijg je de wind van voren.

Web Enrichment

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:08
Vloris schreef op donderdag 31 december 2020 @ 12:24:
Want het heeft echt zin om wel de karretjes, maar niet alle boodschappen in de winkel schoon te maken.
Er is nogal een verschil tussen winkelwagentjes waar tientallen, zo niet honderden, mensen per dag aan zitten met hun handen, en de boodschappen zelf, waar de vakkenvuller, jij als koper, en misschien een twijfelaar of 2 tussendoor, aan hebben gezeten.
Zorg gewoon dat je je handen niet aan je gezicht houdt en zodra je weer thuis bent je handen goed wast. Dat werkt een stuk beter.
...of misschien allebei? We leven niet in een of-of wereld. Je kan én je handen wassen én een mondkapje opdoen én winkelwagentjes geregeld schoonmaken :) Dat werkt nog veel beter.

The devil is in the details.

• Menesis
Vloris schreef op donderdag 31 december 2020 @ 12:24:

Tja maar de producten worden niet per se door anderen aangeraakt. En zijn bovendien vaak van karton.

Maar je hebt een punt. Waarschijnlijk is het belangrijker om na afloop handen te desinfecteren.

• Menesis
YakuzA schreef op donderdag 31 december 2020 @ 12:25:
[...]

Transmissie via oppervlakken speelt naar bekend is maar een kleine rol bij de verspreiding.

Wat vind je krankzinnig? Het winkelwagentje? Of het niet schoonmaken?
de combinatie vind ik erg raar: een winkelwagentje verplichten en dan geen goede schoonmaak policy.
Winkelwagentjes zorgen helemaal niet voor 1.5 meter afstand, want zo'n wagentje garandeert niets. Mensen lopen alsnog langs elkaar, zetten het karretje even weg, hebben het karretje aan de andere kant enzo.
Ik woon in Noorwegen, en gaat het ook (of eigenlijk: wel) goed ondanks die winkelwagentjesverplichting.

Je ziet daar overigens ook veel meer handdesinfecie...

[Voor 32% gewijzigd door Menesis op 31-12-2020 12:33]

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:35

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Menesis schreef op donderdag 31 december 2020 @ 12:30:
[...]
de combinatie vind ik erg raar: een winkelwagentje verplichten en dan geen goede schoonmaak policy.
Winkelwagentje is voornamelijk voor mensen tellen.
(En beetje voor afstand houden)

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

[...]
Zoals gezegd is die winkelwagentjes-regel er met name om af te dwingen dat er 1.5 meter afstand gehouden wordt, en er niet meer dan één klant per 10 m2 winkeloppervlakte aanwezig is (de maximale toegestane hoeveeelheid).

Virussen? Scan ze hier!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:08
[...]
Winkelwagentje verplichten heeft meestal als doel dat je én meer afstand houdt (want wagentje zit tussen jou en de anderen) én ze kunnen bijhouden hoeveel mensen er binnen zijn. Dat geldt nog steeds als ze ze niet schoonmaken, ook al zou het natuurlijk wel beter zijn als ze dat wel zouden doen.
Winkelwagentjes zorgen helemaal niet voor 1.5 meter afstand, want zo'n wagentje garandeert niets. Mensen lopen alsnog langs elkaar, zetten het karretje even weg, hebben het karretje aan de andere kant enzo.
Ook hier weer: dat het niet perfect werkt betekent niet dat het geen toegevoegde waarde heeft.

[Voor 24% gewijzigd door Hahn op 31-12-2020 12:34]

The devil is in the details.

• Menesis
Hahn schreef op donderdag 31 december 2020 @ 12:33:
[...]

Winkelwagentje verplichten heeft meestal als doel dat je én meer afstand houdt (want wagentje zit tussen jou en de anderen) én ze kunnen bijhouden hoeveel mensen er binnen zijn. Dat geldt nog steeds als ze ze niet schoonmaken, ook al zou het natuurlijk wel beter zijn als ze dat wel zouden doen.

[...]

Ook hier weer: dat het niet perfect werkt betekent niet dat het geen toegevoegde waarde heeft.
Ik denk dat het voordeel in dit geval niet tegen het nadeel opweegt:
mensen maken het niet schoon, dus het is IMHO hetzelfde als dat iedereen in de supermarkt elkaar even de hand schud.

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
"Mijn" Coop heeft 2 rijen karretjes. 1 voor gebruikt, 1 voor schoon. En er staat eigenlijk altijd iemand bij om de gebruikte karren schoon te maken.

Binnen staat een stand waar je eventueel een maskertje kunt pakken en een pompstandaard met hand desinfectand. En nog een fles en wegwerpdoekjes om je karretje nog grondiger te reinigen voordat je gaat winkelen.
Pinautomaten worden regelmatig schoongemaakt en mandjes worden meteen ingenomen en gereinigd weer terug gezet. Al met al goed geregeld, dat heb ik bij bv. de Aldi en AH hier in de buurt niet zo gezien.

R7 5800X3D//B450 Tomahawk max II//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

Menesis schreef op donderdag 31 december 2020 @ 12:42:
[...]

mensen maken het niet schoon, dus het is IMHO hetzelfde als dat iedereen in de supermarkt elkaar even de hand schud.
Dat is flauwekul natuurlijk. Ten eerste maken een hoop mensen het WEL schoon, dus het helpt allicht al iets.

Ten tweede is het niet zo relevant meer, als je je handen maar goed wast. Dus niet ff alleen onder stromend water, maar gewoon 20 seconden met desinfecterende zeep enzo.

Niemand heeft geclaimed dat dit dé oplossing is, maar het levert allicht een bijdrage aan het totaalplaatje.

Virussen? Scan ze hier!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:16
Wel eerst netjes 10 dagen in quarantaine gegaan na aankomst in Nederland? Of maken we ons alleen druk om de winkelwagentjes?

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:32

Vos

AFCA

Menesis schreef op donderdag 31 december 2020 @ 12:42:
[...]

Hoe zie jij het dan voor je? Iemand die bij de ingang telt hoeveel man er naar binnen gaat? En ook iemand bij de uitgang? Want ook juist voor de aantallen is het handig.

Ik gebruik mijn kar juist wel voor de afstand. Parkeer hem niet, houdt hem altijd bij mij, plaats hem 'tussen' mij en andere klanten. Maar je hebt altijd mensen die afwijken ja... Vast familie van de mensen die ook samen boodschappen doen en winkelpaden versperren ;)

[Voor 26% gewijzigd door Vos op 31-12-2020 12:54]

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Vos schreef op donderdag 31 december 2020 @ 12:50:
[...]

Ik gebruik mijn kar juist wel voor de afstand.
Lovenswaardig principe.

Maar in de praktijk heb je dan zowat 4 karren per persoon nodig:
eentje voor je,
eentje achter je,
eentje links van je,
eentje rechts van je. :|

En dat past niet door de winkelpaden van de supermarkt. :+
Gisteravond (lekker rustig), weer gezien:

Mensen met mnm staan letterlijk in je nek te hijgen omdat ze niet ff een paar seconden kunnen wachten totdat je klaar bent b.v. iets pakken uit de koelvitrines (met die handige deuren).
Of de laatste broodjes voor je weggraaien uit de bakken bij de broodafdeling.

En winkel in-/uitgangen zijn nooit ontworpen met COVID-19 regeltjes in gedachten...

Aangezien supermarkten het zelfbedieningsprincipe hanteren, mag je zelf met die poetslappen en flesjes met heldere vloeistof (wie controleert of er ook echt een disinfecterend middel in zit?) je mandje of handvatten van het karretje schoonmaken.

Mooie Plaatjes   

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:32

Vos

AFCA

ehtweak schreef op donderdag 31 december 2020 @ 12:59:
[...]

Lovenswaardig principe.

Maar in de praktijk heb je dan zowat 4 karren per persoon nodig:
eentje voor je,
eentje achter je,
eentje links van je,
eentje rechts van je. :|

En dat past niet door de winkelpaden van de supermarkt. :+
Gisteravond (lekker rustig), weer gezien:

Mensen met mnm staan letterlijk in je nek te hijgen omdat ze niet ff een paar seconden kunnen wachten totdat je klaar bent b.v. iets pakken uit de koelvitrines (met die handige deuren).
Of de laatste broodjes voor je weggraaien uit de bakken bij de broodafdeling.

En winkel in-/uitgangen zijn nooit ontworpen met COVID-19 regeltjes in gedachten...

Aangezien supermarkten het zelfbedieningsprincipe hanteren, mag je zelf met die poetslappen en flesjes met heldere vloeistof (wie controleert of er ook echt een disinfecterend middel in zit?) je mandje of handvatten van het karretje schoonmaken.
Dat zijn dus de mensen die afwijken. Die vind ik ook vrij irritant ;)

Maar aan dat soort gedrag doe je inderdaad weinig.

Je kan je handen zelf desinfecteren vooraf en/of na afloop met een eigen tube?

[Voor 4% gewijzigd door Vos op 31-12-2020 13:03]

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06:28

Fiber

Beaches are for storming.

Menesis schreef op donderdag 31 december 2020 @ 12:12:
Ik woon niet in Nederland, maar ben deze kerst op bezoek...
Tja, daar gaat het al fout natuurlijk. Is dat bezoek echt strikt noodzakelijk? En ben je twee weken in quarantaine geweest...?

Het verbaast mij weinig dat Covid-19 hoogtij viert in de hele wereld, met dit soort gedrag :F

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Bensimpel
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02-12-2021

Bensimpel

Positieve meneer

Vos schreef op donderdag 31 december 2020 @ 13:03:
[...]

Dat zijn dus de mensen die afwijken. Die vind ik ook vrij irritant ;)

Maar aan dat soort gedrag doe je inderdaad weinig.

Je kan je handen zelf desinfecteren vooraf en/of na afloop met een eigen tube?
Dat doe ik inderdaad, heb altijd een eigen tube bij en was mijn handen nogsteeds stuk. Veel winkels die niet een zo'n handsfree pompje hebben, daar ga ik niet aanzitten.

😆 - Denk ook eens om ;)

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Alles welbeschouwd is dat poetsen van de winkelwagentjes en mandjes onzin. Vaak wordt antibacteriële gel gebruikt, dat werkt niet tegen virussen. Daarnaast poetst men veel te kort. Je moet geloof ik iets van 30 seconden je handen wassen volgens voorschrift, maar een of twee veegjes met een doekje welke de hele dag gebruikt wordt is voldoende bij de supermarkt. Op die manier is het alleen een 'feel good' maatregel en draagt het niets bij.

Bedenk ook dat in de winkel een hoop contactoppervlakken niet gepoetst worden. Bijvoorbeeld de deuren van koelschappen en producten die men bekijkt en toch weer terug zet. Al zou je de karretjes goed schoonmaken, dan wordt het daar in de winkel teniet gedaan.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Menesis Zorg dat je je eigen hygiene op order hebt, dus nadien je handen met desinfecteren, en niet ondertussen aan je gezicht zitten. Maak je niet te druk om iets. Men tracht het goed te doen, maar door de drukte lukt dat niet.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:18

ZieMaar!

Moderator General Chat
Modbreak:Dit topic leidt zo verder nergens toe, alles is ook al gezegd.

Dit soort marginale vraagjes (of verbazing) zou je ook in kunnen posten in Coronavirus Slowchat #2, als je het echt even kwijt moet.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee