Scam? Telefoontje over blokkeerservice

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Voor mijn bedrijf heb ik het domein [bedrijfsnaam].nl, en ik kreeg een telefoontje dat [bedrijfsnaam].online geregistreerd zou zijn door een ander bedrijf. Die registratie zou 24 uur on hold zijn, omdat ik als eigenaar van [bedrijfsnaam] bezwaar zou kunnen maken. Dan kan ik eventueel een dienst afnemen à €15 oid om registraties van mijn bedrijfsnaam.[tld] te voorkomen, als ik het goed begrijp.

Dit lijkt me een heel vreemd verhaal, want zo'n service is op zich interessant en erg betaalbaar, maar dat kan toch helemaal niet. Iedereen met een tld verkoopt domeinen gewoon voor de prijs die ze kosten, en zal ze naar mijn weten niet in batch laten blokkeren door een service die veel goedkoper is dan al die domeinen bij elkaar.

Ik heb gevraagd om deze informatie via email te krijgen zodat ik het eerst kan doorlezen. Ik kan de service niet online afnemen, maar dan zou ik via een bandopname toestemming moeten geven aan de telefoon.

Klinkt haast tenenkrommend, maar sommige diensten van de overheid zoals de postcodeloterij werken hetzelfde.

Dus twee vragen:

1: Is dit een scam? Ik denk van wel vanwege het vreemde en ietwat aantrekkelijke verhaal.
2: Maar wat is de scam? Ik hoef niet online te betalen of iets dergelijks; ik krijg een factuur thuis.

De email met informatie heb ik nog steeds niet ontvangen, maar ze bellen tegen het einde van de middag terug.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 15:17
Heb je al gezocht op de naam van het bedrijf dat je deze dienst wil aanbieden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:08

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

SCAM sowieso, Domein registratie kunnen niet op ''hold'' worden gezet

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Droefsnoet
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-03-2021
Zeer oude truc: https://www.sidn.nl/nieuw...meinnamen-trap-er-niet-in

Zie ook: [Trademark office - Telefoon scam] Ervaringen & Discussie

Zoals @42dpi zegt je kan een domeinnaam niet 'reserveren' of 'on hold' zetten. Bijzonder dat het nu om en .online-extensie gaat. Met 1500 domeinnaamextensies kunnen ze zo nog lang mensen bellen.

[ Voor 29% gewijzigd door Droefsnoet op 29-12-2020 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
FunFair schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 14:03:
Heb je al gezocht op de naam van het bedrijf dat je deze dienst wil aanbieden?
Ik was druk toen ik gebeld werd en heb het helaas niet onthouden. Wetende dat ik zo'n warhoofd ben als ik dwars door een taak opeens gebeld wordt vroeg ik dus om de informatie per email. Maar als het een scam is zullen ze dat niet sturen en mij onder tijdsdruk een beslissing laten nemen als ze terugbellen.

Daarom zal ik dan ook bedanken voor het aanbod, maar als ze een scam kunnen bouwen aan de hand van een opname, dan kunnen ze dat misschien ook bouwen van het gesprek dat we al hebben gehad.

Nu knaagt het aan me: Wat is uitgelekt? Waar hebben ze een scam-attack-vector gevonden en waar ben ik kwetsbaar? Welke actie moet ik preventief ondernemen?

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Droefsnoet schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 14:04:
Zeer oude truc: https://www.sidn.nl/nieuw...meinnamen-trap-er-niet-in

Zie ook: Handelsnaam en domeinnaam concurrent

Zoals @42dpi zegt je kan een domeinnaam niet 'reserveren' of 'on hold' zetten. Bijzonder dat het nu om en .online-extensie gaat. Met 1500 domeinnaamextensies kunnen ze zo nog lang mensen bellen.
Thanks voor de snelle link! Ik ga lezen.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Droefsnoet
Sando schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 14:07:
[...]

Nu knaagt het aan me: Wat is uitgelekt? Waar hebben ze een scam-attack-vector gevonden en waar ben ik kwetsbaar? Welke actie moet ik preventief ondernemen?
Er is niks uitgelekt, het 'probleem' is dat jij een website hebt met jouw contactgegevens daarop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:08

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Sando schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 14:07:
[...]

Ik was druk toen ik gebeld werd en heb het helaas niet onthouden. Wetende dat ik zo'n warhoofd ben als ik dwars door een taak opeens gebeld wordt vroeg ik dus om de informatie per email. Maar als het een scam is zullen ze dat niet sturen en mij onder tijdsdruk een beslissing laten nemen als ze terugbellen.

Daarom zal ik dan ook bedanken voor het aanbod, maar als ze een scam kunnen bouwen aan de hand van een opname, dan kunnen ze dat misschien ook bouwen van het gesprek dat we al hebben gehad.

Als ze terugbellen neem je het zelf op en geef je aan geen interesse te hebben in hun diensten en ook niet meer contact hier over wil.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Droefsnoet
Ik had in mijn eerste reactie het verkeerde topic gelinkt, dit is het juiste topic: [Trademark office - Telefoon scam] Ervaringen & Discussie

Je ziet daar heel veel tweakers lekker bijdehand de domeinnaam extensie waarvoor gebeld wordt ergens anders registeren, maar laat je niet opnaaien dat je een .online extensie nodig hebt. Zoals ik aangaf met 1500 extensies kan je bezig blijven met vastleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Volgens mij is deze scam een ge-evolueerde variant waarbij ze je niet dat domein verkopen, maar een service waarbij een heleboel domeinen geblokkeerd worden voor ~€15 per jaar.

Dus er moet nog een scam bovenop zitten, want voor zo'n klein bedrag is het wel duur om telefoonscammers in te huren.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Heb inmiddels opnieuw een telefoontje van "Victor *******" van "Webhosting Nederland" ontvangen en bedankt voor de service.

Ze "geven de domeinnaam vrij". Ga wel even kijken of hij na 24 uur inderdaad geregistreerd is :+

Ik ben stiekem wel benieuwd naar de scam, want €15 per jaar klinkt wel erg laag voor een scam. Dus er moet nog een deel twee van de scam achteraan komen om echt lucratief te zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Sando op 29-12-2020 17:05 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Pagina: 1