Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmendl
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 06-09-2023
WackoH schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 15:43:
Via
Werkgever --> Leverancier van mobiliteitsmiddelen --> Leasemaatschappij --> Eneco eMbolity --> BAM
is er bij mij een Alfen Single Pro met load balancing opgehangen. Ben blij met deze luxe oplossing (alleen zou het schermpje 's nacht wel wat minder fel mogen branden...).

De loadbalancing loopt via een 'Iungo' (niet Lungo want dat is Italiaanse koffie, maar met de hoofdleter 'i').
Die zit met een 6 aderige kabel aan de P1-poort van de meter (voor stroomvoorziening?).

Van de Iungo loopt een 2 aderige draad naar het laadpunt. Aan de andere uitgang ('splitter') heb ik een passieve P1 splitter naar een Youless en een EnergyLink.

Hier wat sfeer foto's:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

In het laadpunt zelf zit weer een Iungo kastje (heb helaas geen andere foto's gemaakt:

[Afbeelding]

Iungo is schijnbaar een Nederlands bedrijf dat ook met Eneco samenwerkt (zie https://www.iungo.nl/nl/over-iungo).

De oplossing die ik heb lijkt een exclusief product voor Eneco eMobility:
https://www.iungo.nl/nl/n...neco-emobility-p1-xtender

Interessante opmerking in dat artikel:
"Daarnaast is het P1-signaal niet ontworpen om lange afstanden af te leggen, waardoor we DHLB [Dynamic Home Load Balancing] alleen konden garanderen als de afstand tussen de meterkast en het laadpunt maximaal 15 meter was."

Iungo biedt verschillende Modbus producten aan. Misschien verloopt de communicatie wel via Modbus? Dat kan over ruim een 1km(!).

Ik kwam ook dit nog tegen
https://www.iungo.nl/nl/bestellen/i/505-p1-poortsplitter
In de beschrijving staat:
"Wij hebben gemerkt dat er steeds vaker devices aangesloten worden die zelf de request-lijn regelen. Sommige apparaten vragen bijvoorbeeld maar 1 x per 10 seconden data, waardoor de data lijn kort openstaat. Dit heeft als gevolg dat de slave poort niet continu van data wordt voorzien en dus een aantal verbruiksmanagers geen realtime inzicht kunnen geven. Dit hebben wij verholpen door een interne pull-up. Beide poorten blijven nu continu actief."
Dus u heeft op de P1 out van de lungo nog een splitter aangesloten en op die splitter een youless èn een EnergyLink?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimmme
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
YoshiBignose schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 16:13:
Hier is net een Alfen laadpaal geplaatst met een Cedel p1 splitter. Ik gebruik een Youless icm Enelogic... die werkt nu echter niet meer. Andere mensen die ook deze combinatie hebben? Is er dan toch een andere splitter voor nodig?

De laadpaal staat gewoon op de master en de youless op de slave.
Zelf nogal nieuw hierin. Topic vannacht ontdekt :-)
Net een ID.4 besteld, de laadpaal wordt een Alfen Eve Single Pro-Line.
Nu heb ik echter al een YouLess aan m'n slimme meter P1 hangen, en die zou ik graag ook behouden.
En als het even kan ook Flexio (LifePOWR) installeren.
Vandaar dat ik me al aan het verdiepen was in P1 splitters en hier ben terrecht gekomen.

Als ik het topic goed heb gelezen moet je
- de youless firmware up to date brengen moest dat nog niet het geval zijn
- de youless op de master hangen
- de laadpaal op de slave

Hangt ook van je meter af. In mijn geval een Siconia T211, die ondersteunt DSMR5, de Youless ook.
Als het dan nog niet werkt zou ik voor een actieve splitter gaan.
Zelf denk ik best te kiezen voor (in volgorde):
- http://7er.nl/viewforum.php?f=6
- https://www.homewizard.com/nl/shop/actieve-p1-splitter/
- https://www.tech4ushop.nl...rch/result/?q=p1+splitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
wimmme schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 12:02:
[...]

Zelf nogal nieuw hierin. Topic vannacht ontdekt :-)
Net een ID.4 besteld, de laadpaal wordt een Alfen Eve Single Pro-Line.
Nu heb ik echter al een YouLess aan m'n slimme meter P1 hangen, en die zou ik graag ook behouden.
En als het even kan ook Flexio (LifePOWR) installeren.
Vandaar dat ik me al aan het verdiepen was in P1 splitters en hier ben terrecht gekomen.

Als ik het topic goed heb gelezen moet je
- de youless firmware up to date brengen moest dat nog niet het geval zijn
- de youless op de master hangen
- de laadpaal op de slave

Hangt ook van je meter af. In mijn geval een Siconia T211, die ondersteunt DSMR5, de Youless ook.
Als het dan nog niet werkt zou ik voor een actieve splitter gaan.
Zelf denk ik best te kiezen voor (in volgorde):
- http://7er.nl/viewforum.php?f=6
- https://www.homewizard.com/nl/shop/actieve-p1-splitter/
- https://www.tech4ushop.nl...rch/result/?q=p1+splitter
De handleiding zegt juist de laadpaal op master en de youless op slave. Als ik het omdraai werkt de youless inderdaad wel, geen alleen of load balancing nog werkt. Ik heb dat al eens getest door allemaal apparaten aan te zetten en 2 auto's aan de laadpaal en toen vloog het stroom er gewoon af. Dus ik heb load balancing nog niet werkend gekregen....

Wat is de ervaring ermee bij anderen? Hoe snel past de laadpaal het stroomverbruik van de paal aan?

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:17
@wimmme Ik ben van de Iungo splitter overgestapt op de HomeWizzard splitter en die bevalt uitstekend. Ik had hem met een Raspberry met daarop DSMR Reader en sinds een maandje de HomeWizzard P1 meter, beide werken perfect

@YoshiBignose bij mij duurt het een paar seconden voordat die de paal terug gaat throttelen. Ik heb wel bij de installatie de thresshold lager laten zetten dan gebruikelijk. Out-of-the-Box staat die volgens mij op 25A per fase waar die niet boven mag komen, ik heb hem naar 20A per fase laten zetten, dus zodra er 1 fase boven de 20A komt, dan gaat die de paal al throttelen. Op het moment dat de paal geen P1 data kan uitlezen gaat die, in ieder geval bij mij, laden met iets van 7,6 kW ipv 11 kW. Wat gebeurd er bij jouw als je de kabel van de paal uit de P1 meter haalt? Blijft die dan met 11 kW laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
AWEF schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 15:21:

@YoshiBignose bij mij duurt het een paar seconden voordat die de paal terug gaat throttelen. Ik heb wel bij de installatie de thresshold lager laten zetten dan gebruikelijk. Out-of-the-Box staat die volgens mij op 25A per fase waar die niet boven mag komen, ik heb hem naar 20A per fase laten zetten, dus zodra er 1 fase boven de 20A komt, dan gaat die de paal al throttelen. Op het moment dat de paal geen P1 data kan uitlezen gaat die, in ieder geval bij mij, laden met iets van 7,6 kW ipv 11 kW. Wat gebeurd er bij jouw als je de kabel van de paal uit de P1 meter haalt? Blijft die dan met 11 kW laden?
We hebben hier 3x40A dus we zouden iets van 28kwh kunnen pakken max, dat kon ik ook aflezen op de slimme meter (ging zelfs rond de 30 kwh). Na ongeveer 10 sec. vloog het stroom eraf. De paal bleef max afgeven.

Het vreemde (vond ik) is dat je met 1 auto wel 3x16A haalt (11 kwh) maar met 2 auto's geen 3x32A (22kwh). Hij gaat dan op max 80% hiervan. Volgens Vattenfall klopt dit omdat het een 3x32A groep was doen ze niet 100%, dan moet je een 3x40A groep hebben. Dit is de enige afwijking die ik gezien heb in de laadsnelheid.

Overigens zat de Alfen toen in Master en de Youless in Slave (die niet werkte).

Ik kan niet zelf de instellingen van de paal wijzigen. Vattenfall heeft deze bij ons geplaatst en ze geven dat liever niet af ofzo 8)7 je kan ze bellen op instellingen te wijzigen.

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sybren tweakt-t
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 10-12-2023
Ter info: Bij ons is een Vestel laadpunt geïnstalleerd met load balancing (ook eneco). Hiervoor zit er ook zo'n iungo extender op de P1 poort (met eneco sticker, gelijk aan paar posts hiervoor).
De Raspberry pi op de P1 out werkte niet meer. Het blijkt dat dat iungo ding geen 5 V voeding geeft die ik terugkoppelde aan de data request.
Met een passieve p1 splitter op de meter werkt alles weer (die alle pinnen gewoon hard verbindt met elkaar).
De iungo p1 extender verbindt de 5 V van meter ook met de data request pin en zendt de data versterkt naar het laadpunt (ca elke seconde een data pakketje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stitchie
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-12-2024
Volgende week wordt er bij een laadpaal van alfen single proline 22kw icm load balancing via Vattenfall
Meterkast staat op 3x25a.
De slimme meter is voorzien p1. Deze p1 zit nu aangesloten op met Raspberry Pi 4 en home assistant voor het uitlezen van de slimme meter.
Dit wil ik ook blijven doen. Ook de load balancing zal aangesloten moeten op dezelfde p1 dus moet ik op zoek naar een splitter.

Heeft iemand een ervaring met welke splitter voor deze combi.
Alvast bedankt voor de reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-09 11:59

Griffin

Is mythical

Stitchie schreef op maandag 6 november 2023 @ 23:21:
Volgende week wordt er bij een laadpaal van alfen single proline 22kw icm load balancing via Vattenfall
Meterkast staat op 3x25a.
De slimme meter is voorzien p1. Deze p1 zit nu aangesloten op met Raspberry Pi 4 en home assistant voor het uitlezen van de slimme meter.
Dit wil ik ook blijven doen. Ook de load balancing zal aangesloten moeten op dezelfde p1 dus moet ik op zoek naar een splitter.

Heeft iemand een ervaring met welke splitter voor deze combi.
Alvast bedankt voor de reactie.
Zelf heb ik de laadpaal (Alfen Single Proline 11kw) + HomeWizard P1 meter aangesloten op de actieve splitter van HomeWizard. Vooraf heb ik nagevraagd of dit zou werken en ze gaven aan van wel. Na alles aansluiten werkte alles gelijk goed.

Die actieve splitter (https://www.homewizard.com/nl/shop/actieve-p1-splitter/) is misschien iets duurder, maar doet zijn werk goed. Wel moet je even kijken of welke SMR type je meter is, als dit 5 (of hoger) is dan levert de P1 poort voldoende stroom om de splitter te laten werken. Als dit 4.2 of lager is, dan moet je de splitter aansluiten met een USB-c lader

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheWalrus
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 01:07
Ik heb inmiddels mij tech4u splitter vervangen door de 4 splitter van homewizard. Ik wilde namelijk ook een homewizard maar ook mijn domoticz behouden en mijn Alfen laadpaal aansluiten.

Maar goed deze homewizard splitter werkt prima. Ik heb wel even de voeding aangesloten.

Oost Friesland [Growatt MOD 6000 7,9 kWp 12*Oost(4680wp) 10*West(3200wp)] [ARK 10kWh Thuisbatterij] PV Output | [Intergas Xource 7kW]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stitchie
Ik heb inmiddels de laadpaal en de splitter ( homewizzard) aangesloten en ga het testen. Bedankt voor de input.

[ Voor 66% gewijzigd door Stitchie op 23-11-2023 08:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stitchie
De splitter van homewizard werkt prima icm slimme meter smr5.0 en een Alfen proline laadpaal en een Raspberry Pi met home assistant. De splitter wordt van stroom voorzien door de slimme meter een usbc kabel is niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebeng
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 20-08 13:50
Hier een Alfen Eve Single ProLine 3PH (11kW) geinstalleerd.

P1 splitter van Homewizard
- P1 reader van Homewizard
- Alfen RJ11 naar CAT6 -> CAT6 naar RJ11 op P1 splitter (https://a.aliexpress.com/_EzkmL3R) met de koppelstukjes

SMR5.5 Kaifa LTE model als meter (zou dit te nieuw zijn voor de Alfen? is vorige maand geïnstalleerd)

Ik zie zowel P1 input als de 2 andere outputs knipperen.
Homewizard werkt, krijgt alle data door.

Echter zie ik geen waardes in de Alfen app.

De RJ11 uiteindens zijn gecheckt, pin 1/2/3/4 komen overeen aan beide kanten.

Waar zou ik verder moeten kijken? Master Slave heb ik net gelezen, echter wat me verbaasd is dat die splitter wel knippert steeds op de Alfen poort.

[ Voor 12% gewijzigd door Ebeng op 08-01-2024 03:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk84
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 11-09 16:45
Ik draai al een paar jaar HA op Raspberry PI 4, hierop heb ik via een usb naar p1 kabel altijd netjes mijn slimme meter uit kunnen lezen met DSMR slimme meter. Sinds vorige week hebben wij een nieuwe slimme meter zodat de laadpaal die net geïnstalleerd is, ook met loadbalancing overweg kan. Deze loadbalancing werkt ook via de p1 poort van de slimme meter.
Omdat ik beide wil aansluiten maak ik gebruik van de homewizard p1 splitter. Het uitlezen werkt nu echter niet meer. Dit geld voor alle poorten van de splitter. De loadbalancing van de laadpaal, werkt wel volgens de installateur. ik zie ook de verbindingslampjes van de splitter op alle aangesloten poorten signaal geven.

Het gaat om de volgende hardware:
KAIFA MA304 SMR 5.5.
Laadpaal is een Alfen single line pro
Generic USB -> P1 kabel
Homewizard P1 splitter

Het volgende heb ik al geprobeerd:
USB -> kabel op een andere splitter poort (werkt niet)
De splitter met USB-c voeding aangesloten (werkt niet)
De splitter zonder voeding aangesloten (werkt niet)
USB -> kabel direct op Slimme meter (werkt)

Waar zou dit aan kunnen liggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroeneKees
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 23:40
Luuk84 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 09:18:
Ik draai al een paar jaar HA op Raspberry PI 4, hierop heb ik via een usb naar p1 kabel altijd netjes mijn slimme meter uit kunnen lezen met DSMR slimme meter. Sinds vorige week hebben wij een nieuwe slimme meter zodat de laadpaal die net geïnstalleerd is, ook met loadbalancing overweg kan. Deze loadbalancing werkt ook via de p1 poort van de slimme meter.
Omdat ik beide wil aansluiten maak ik gebruik van de homewizard p1 splitter. Het uitlezen werkt nu echter niet meer. Dit geld voor alle poorten van de splitter. De loadbalancing van de laadpaal, werkt wel volgens de installateur. ik zie ook de verbindingslampjes van de splitter op alle aangesloten poorten signaal geven.

Het gaat om de volgende hardware:
KAIFA MA304 SMR 5.5.
Laadpaal is een Alfen single line pro
Generic USB -> P1 kabel
Homewizard P1 splitter

Het volgende heb ik al geprobeerd:
USB -> kabel op een andere splitter poort (werkt niet)
De splitter met USB-c voeding aangesloten (werkt niet)
De splitter zonder voeding aangesloten (werkt niet)
USB -> kabel direct op Slimme meter (werkt)

Waar zou dit aan kunnen liggen?
Al verder gekomen?
Heb het hier soortgelijk werkend:
-smr5.5
-homewizard splitter
-p1 gebruikers: homewizard p1meter/loadbalancer/nog een p1 lezer device

Werkend gekregen door:
-geen usb powersupply op p1 splitter: oranje ledje brand dan maar data gaat naar de 3 poorten:
-wel usb powersupply op de p1 homewizard lezer
-nu wel data op loadbalancer/homewizard lezer/p1 device

Draait nu alle 3 een week stabiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04-09 12:08
GroeneKees schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 14:28:
[...]
Al verder gekomen?
Heb het hier soortgelijk werkend:
-smr5.5
-homewizard splitter
-p1 gebruikers: homewizard p1meter/loadbalancer/nog een p1 lezer device

Werkend gekregen door:
-geen usb powersupply op p1 splitter: oranje ledje brand dan maar data gaat naar de 3 poorten:
-wel usb powersupply op de p1 homewizard lezer
-nu wel data op loadbalancer/homewizard lezer/p1 device

Draait nu alle 3 een week stabiel
Dank hiervoor. Vergelijkbare set up en eerste splitter was of de een of de ander. Homewizzard spliter did the trick. Wel mogelijk door het extra telefoonkabeltje, ik had eerst nog de oude van de splitter naar P1 en toen werkte het niet. Maar met de meegeleverde kabel van Homewizzard werkte het meteen, super zo :) Zonder actieve/extra voeding aangesloten.

Voor de zekerheid nog even de passieve master/slave splitter geprobeerd met de RJ11 van HomeWizzard, maar daarmee krijgt HA net als daarvoor geen data door als de Laadpaal ook aangesloten zit. Ongeacht master/slave. Homewizzard splitter werkt perfect :)

[ Voor 15% gewijzigd door Banjy op 26-06-2024 10:35 ]

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebeng
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 20-08 13:50
Ebeng schreef op maandag 8 januari 2024 @ 03:31:
Hier een Alfen Eve Single ProLine 3PH (11kW) geinstalleerd.

P1 splitter van Homewizard
- P1 reader van Homewizard
- Alfen RJ11 naar CAT6 -> CAT6 naar RJ11 op P1 splitter (https://a.aliexpress.com/_EzkmL3R) met de koppelstukjes

SMR5.5 Kaifa LTE model als meter (zou dit te nieuw zijn voor de Alfen? is vorige maand geïnstalleerd)

Ik zie zowel P1 input als de 2 andere outputs knipperen.
Homewizard werkt, krijgt alle data door.

Echter zie ik geen waardes in de Alfen app.

De RJ11 uiteindens zijn gecheckt, pin 1/2/3/4 komen overeen aan beide kanten.

Waar zou ik verder moeten kijken? Master Slave heb ik net gelezen, echter wat me verbaasd is dat die splitter wel knippert steeds op de Alfen poort.
uiteindelijk werkend gekregen, heb de CAT6 aangesloten daarna met vrouwtjes koppelers en een RJ11 kabel gekoppeld. Die splitters, waar je de kernen in monteer, is wat dikker en maakt dus niet helemaal mooi in die poorten van de P1 poorten, beide kanten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-09 18:07

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wil hier m'n P1 splitten naar een p1 meter via domoticz en een p1 voor de laadpaal.

Heb verder niets van homewizard in huis. Kan ik dan beter voor de homewizard splitter of de iungo splitter gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pksparks
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09 17:32
FHoe schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 13:59:
@AWEF
Dank je wel voor je reactie…
En bedankt voor de tip… ik zal hem eens direct in de meter stoppen en kijken wat er gebeurd. Ik zag gisteren bij de eerste test van monteur wel dat hij 11kW ging laden, maar ik ben nog boven de 80% dus hij zakt gelijk al in…
Dus test ik wel ff als auto onder de 80% is… check ik gelijk ff of de homewizzard hub gaat knipperen als laadpaal in gebruik is. Tot dusver knippert hij niet 😊

Btw, ik heb niet gezien dat monteur iets of wat dan ook heeft ingesteld. Heb hem wel horen bellen om de paal aan te melden…
Extra info: laadpaal is nu nog van leasemaatschappij en facturatie gaat via Powerd. Via de app kan ik alleen maar extra laadpassen toevoegen en bedrag per kW aanpassen, meer niet 🤨
Goedenmorgen,

Alhoewel lange tijd geleden dat je dit plaatste, mag ik vragen of de homewizard P1 splitter nog steeds goed bevalt, en hoelang de kabel is tussen laadpaal en de splitter? Ik heb een afstand van ongeveer 15 meter te overbruggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wimmme
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
pksparks schreef op maandag 21 april 2025 @ 11:56:
[...]

Goedenmorgen,

Alhoewel lange tijd geleden dat je dit plaatste, mag ik vragen of de homewizard P1 splitter nog steeds goed bevalt, en hoelang de kabel is tussen laadpaal en de splitter? Ik heb een afstand van ongeveer 15 meter te overbruggen
De HomeWizard P1 Splitter is echt een van de beste, no-brainer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Heeft iemand hier ervaring met de HomeWizard P1 splitter en meerdere apparaten die met de overcapaciteit aan de haal kunnen gaan?

We hebben hier een laadpaal en een boiler welke beide middels de P1 poort de over capaciteit kunnen afbranden. Laadpaal is er eentje van Alfen.

Of zou je die apparaten kunnen "foppen" door ze een gemodificeerd P1 signaal te sturen waarbij je middels een kastje bepaald dat je x % percentage van de overcapaciteit naar de laadpaal stuurt en de rest naar de boiler. Of dat de boiler eerst mag kijken hoeveel hij kan pakken en wat er overblijft naar de laadpaal gaat.
Pagina: 1 2 Laatste