Toon posts:

Loadbalancer op Master of Slave P1 poort splitter

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Harmendl
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 02-06 17:55
WackoH schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 15:43:
Via
Werkgever --> Leverancier van mobiliteitsmiddelen --> Leasemaatschappij --> Eneco eMbolity --> BAM
is er bij mij een Alfen Single Pro met load balancing opgehangen. Ben blij met deze luxe oplossing (alleen zou het schermpje 's nacht wel wat minder fel mogen branden...).

De loadbalancing loopt via een 'Iungo' (niet Lungo want dat is Italiaanse koffie, maar met de hoofdleter 'i').
Die zit met een 6 aderige kabel aan de P1-poort van de meter (voor stroomvoorziening?).

Van de Iungo loopt een 2 aderige draad naar het laadpunt. Aan de andere uitgang ('splitter') heb ik een passieve P1 splitter naar een Youless en een EnergyLink.

Hier wat sfeer foto's:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

In het laadpunt zelf zit weer een Iungo kastje (heb helaas geen andere foto's gemaakt:

[Afbeelding]

Iungo is schijnbaar een Nederlands bedrijf dat ook met Eneco samenwerkt (zie https://www.iungo.nl/nl/over-iungo).

De oplossing die ik heb lijkt een exclusief product voor Eneco eMobility:
https://www.iungo.nl/nl/n...neco-emobility-p1-xtender

Interessante opmerking in dat artikel:
"Daarnaast is het P1-signaal niet ontworpen om lange afstanden af te leggen, waardoor we DHLB [Dynamic Home Load Balancing] alleen konden garanderen als de afstand tussen de meterkast en het laadpunt maximaal 15 meter was."

Iungo biedt verschillende Modbus producten aan. Misschien verloopt de communicatie wel via Modbus? Dat kan over ruim een 1km(!).

Ik kwam ook dit nog tegen
https://www.iungo.nl/nl/bestellen/i/505-p1-poortsplitter
In de beschrijving staat:
"Wij hebben gemerkt dat er steeds vaker devices aangesloten worden die zelf de request-lijn regelen. Sommige apparaten vragen bijvoorbeeld maar 1 x per 10 seconden data, waardoor de data lijn kort openstaat. Dit heeft als gevolg dat de slave poort niet continu van data wordt voorzien en dus een aantal verbruiksmanagers geen realtime inzicht kunnen geven. Dit hebben wij verholpen door een interne pull-up. Beide poorten blijven nu continu actief."
Dus u heeft op de P1 out van de lungo nog een splitter aangesloten en op die splitter een youless èn een EnergyLink?

• wimmme
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
YoshiBignose schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 16:13:
Hier is net een Alfen laadpaal geplaatst met een Cedel p1 splitter. Ik gebruik een Youless icm Enelogic... die werkt nu echter niet meer. Andere mensen die ook deze combinatie hebben? Is er dan toch een andere splitter voor nodig?

De laadpaal staat gewoon op de master en de youless op de slave.
Zelf nogal nieuw hierin. Topic vannacht ontdekt :-)
Net een ID.4 besteld, de laadpaal wordt een Alfen Eve Single Pro-Line.
Nu heb ik echter al een YouLess aan m'n slimme meter P1 hangen, en die zou ik graag ook behouden.
En als het even kan ook Flexio (LifePOWR) installeren.
Vandaar dat ik me al aan het verdiepen was in P1 splitters en hier ben terrecht gekomen.

Als ik het topic goed heb gelezen moet je
- de youless firmware up to date brengen moest dat nog niet het geval zijn
- de youless op de master hangen
- de laadpaal op de slave

Hangt ook van je meter af. In mijn geval een Siconia T211, die ondersteunt DSMR5, de Youless ook.
Als het dan nog niet werkt zou ik voor een actieve splitter gaan.
Zelf denk ik best te kiezen voor (in volgorde):
- http://7er.nl/viewforum.php?f=6
- https://www.homewizard.com/nl/shop/actieve-p1-splitter/
- https://www.tech4ushop.nl...rch/result/?q=p1+splitter

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08-06 15:13
wimmme schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 12:02:
[...]

Zelf nogal nieuw hierin. Topic vannacht ontdekt :-)
Net een ID.4 besteld, de laadpaal wordt een Alfen Eve Single Pro-Line.
Nu heb ik echter al een YouLess aan m'n slimme meter P1 hangen, en die zou ik graag ook behouden.
En als het even kan ook Flexio (LifePOWR) installeren.
Vandaar dat ik me al aan het verdiepen was in P1 splitters en hier ben terrecht gekomen.

Als ik het topic goed heb gelezen moet je
- de youless firmware up to date brengen moest dat nog niet het geval zijn
- de youless op de master hangen
- de laadpaal op de slave

Hangt ook van je meter af. In mijn geval een Siconia T211, die ondersteunt DSMR5, de Youless ook.
Als het dan nog niet werkt zou ik voor een actieve splitter gaan.
Zelf denk ik best te kiezen voor (in volgorde):
- http://7er.nl/viewforum.php?f=6
- https://www.homewizard.com/nl/shop/actieve-p1-splitter/
- https://www.tech4ushop.nl...rch/result/?q=p1+splitter
De handleiding zegt juist de laadpaal op master en de youless op slave. Als ik het omdraai werkt de youless inderdaad wel, geen alleen of load balancing nog werkt. Ik heb dat al eens getest door allemaal apparaten aan te zetten en 2 auto's aan de laadpaal en toen vloog het stroom er gewoon af. Dus ik heb load balancing nog niet werkend gekregen....

Wat is de ervaring ermee bij anderen? Hoe snel past de laadpaal het stroomverbruik van de paal aan?

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08:18
@wimmme Ik ben van de Iungo splitter overgestapt op de HomeWizzard splitter en die bevalt uitstekend. Ik had hem met een Raspberry met daarop DSMR Reader en sinds een maandje de HomeWizzard P1 meter, beide werken perfect

@YoshiBignose bij mij duurt het een paar seconden voordat die de paal terug gaat throttelen. Ik heb wel bij de installatie de thresshold lager laten zetten dan gebruikelijk. Out-of-the-Box staat die volgens mij op 25A per fase waar die niet boven mag komen, ik heb hem naar 20A per fase laten zetten, dus zodra er 1 fase boven de 20A komt, dan gaat die de paal al throttelen. Op het moment dat de paal geen P1 data kan uitlezen gaat die, in ieder geval bij mij, laden met iets van 7,6 kW ipv 11 kW. Wat gebeurd er bij jouw als je de kabel van de paal uit de P1 meter haalt? Blijft die dan met 11 kW laden?

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08-06 15:13
AWEF schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 15:21:

@YoshiBignose bij mij duurt het een paar seconden voordat die de paal terug gaat throttelen. Ik heb wel bij de installatie de thresshold lager laten zetten dan gebruikelijk. Out-of-the-Box staat die volgens mij op 25A per fase waar die niet boven mag komen, ik heb hem naar 20A per fase laten zetten, dus zodra er 1 fase boven de 20A komt, dan gaat die de paal al throttelen. Op het moment dat de paal geen P1 data kan uitlezen gaat die, in ieder geval bij mij, laden met iets van 7,6 kW ipv 11 kW. Wat gebeurd er bij jouw als je de kabel van de paal uit de P1 meter haalt? Blijft die dan met 11 kW laden?
We hebben hier 3x40A dus we zouden iets van 28kwh kunnen pakken max, dat kon ik ook aflezen op de slimme meter (ging zelfs rond de 30 kwh). Na ongeveer 10 sec. vloog het stroom eraf. De paal bleef max afgeven.

Het vreemde (vond ik) is dat je met 1 auto wel 3x16A haalt (11 kwh) maar met 2 auto's geen 3x32A (22kwh). Hij gaat dan op max 80% hiervan. Volgens Vattenfall klopt dit omdat het een 3x32A groep was doen ze niet 100%, dan moet je een 3x40A groep hebben. Dit is de enige afwijking die ik gezien heb in de laadsnelheid.

Overigens zat de Alfen toen in Master en de Youless in Slave (die niet werkte).

Ik kan niet zelf de instellingen van de paal wijzigen. Vattenfall heeft deze bij ons geplaatst en ze geven dat liever niet af ofzo 8)7 je kan ze bellen op instellingen te wijzigen.

Facts don't care about your feelings

Pagina: 1 2 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee