Toon posts:

Loadbalancer op Master of Slave P1 poort splitter

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• TheWalrus
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 08-06 05:44
Beste Tweakers ,

Ik heb een Raspberry pi aangesloten mijn slimmer meter voor domoticz. Binnenkort komt er een laadpaal bij mij thuis met een loadbalancer. Deze moet ook op de Slimme meter P1 poort aangesloten worden.

Nu dacht ik slim te zijn door alvast een splitter aan te schaffen voor de P1 poort. Maar nu zie ik op de stekker master en slave staan. Iemand een idee op welke ik straks de loadbalancer moet aansluiten en welke de Raspberry pi ?

PVoutput

• TheWalrus
mogelijk al een antwoord gevonden:

Maakt u gebruik van een energieverbruiksmanager voor het uitlezen van uw slimme meter maar kan uw laadpaal ook op de slimme meter aangesloten worden voor load balancing? Met behulp van deze P1 Splitter sluit u eenvoudig uw laadpaal en een energiemanager naar keuze aan op uw slimme meter. De P1 Splitter voor laadpalen bevat een M en een S-poort. U sluit uw laadpaal aan op de M-poort, deze poort staat communicatie tussen de laadpaal en slimme meter toe. Hierdoor kan uw laadpaal de uitleesfrequentie bepalen. Uw energiemanager op de S-poort lift hier vervolgens op mee.

iemand ervaring of dit klopt ?

PVoutput

• TheBrones
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 08:05
Na mijn weten is P1 één richting verkeer. Het signaal zal in dat geval dus identiek moeten zijn.

Hoi

• TheWalrus
TheBrones schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 15:31:
Na mijn weten is P1 één richting verkeer. Het signaal zal in dat geval dus identiek moeten zijn.
Zou je denken maar als ik de Raspberry Pi op de slave hang komt er geen data meer binnen. Op de master wel.

PVoutput

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 06:05

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

En omdat je nog geen laadpaal hebt staat er dus niets op de master....

De master zet spanning op de (juiste pin op de) p1 poort waardoor hij gaat zenden. De slave zet geen spanning erop waardoor er altijd een master nodig is.

PVoutput

• TheBrones
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 08:05
Exact, P1 heeft een weerstand nodig om zijn signaal te versturen, zie: http://www.gejanssen.com/howto/Slimme-meter-uitlezen/

Dat zal enkel de "Master" aansluiting doen.

Hoi

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09:11

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Modbreak:Aangezien die niet zozeer over laadpalen gaat, maar meer over slimme meters, is dit topic beter op z'n plaats in Wonen & Verbouwen. Daarom een schopje die kant op.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• tzeunis
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07-06 14:24
Even een schop je:

Beste mede Tweakers,

Vandaag is een Alfen Pro paal van Allego geplaatst. Deze maakt gebruik van de P1 voor de load balancing. Op deze poort zit ook mijn Eneco Toon aangesloten.

De monteur heeft er nu een passieve splitter tussen geplaatst en vervolgens werkt Toon niet meer (gas/stroom/zon). De waardes worden niet meer gelezen.

Heeft iemand hier eerder van gehoord of een mogelijke oplossing voor? Eneco heeft 8 recente meldingen hierover, maar nog geen oplossing. Allego weet al helemaal van niets.

Wanneer ik de master en slave poort wissel werkt toon wel. Dus de paal staat op master en toon in slave aldus installatie. Wanneer ik dit wissel, werkt toon wel. Geen idee of dit het laden beïnvloedt...

Toevoeging: wanneer de laadpaal op slave gaat: wordt er niets geladen. Er is een verschil tussen master en slave dus.

Hebben jullie het werkend gekregen? Ik heb dus 2 master signalen nodig lijkt het.

| Losing my religion |

• TheWalrus
tzeunis schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 19:23:
Even een schop je:

Beste mede Tweakers,

Vandaag is een Alfen Pro paal van Allego geplaatst. Deze maakt gebruik van de P1 voor de load balancing. Op deze poort zit ook mijn Eneco Toon aangesloten.

De monteur heeft er nu een passieve splitter tussen geplaatst en vervolgens werkt Toon niet meer (gas/stroom/zon). De waardes worden niet meer gelezen.

Heeft iemand hier eerder van gehoord of een mogelijke oplossing voor? Eneco heeft 8 recente meldingen hierover, maar nog geen oplossing. Allego weet al helemaal van niets.

Wanneer ik de master en slave poort wissel werkt toon wel. Dus de paal staat op master en toon in slave aldus installatie. Wanneer ik dit wissel, werkt toon wel. Geen idee of dit het laden beïnvloedt...

Toevoeging: wanneer de laadpaal op slave gaat: wordt er niets geladen. Er is een verschil tussen master en slave dus.

Hebben jullie het werkend gekregen? Ik heb dus 2 master signalen nodig lijkt het.
Ik heb gisteren ook een Alfen laadpaal bij huis gekregen en mijn domoticz werkt nu ook niet meer. Heb snel bij ced** Assen een andere P1 splitter besteld. Krijg ik vandaag binnen, hopen dat het werkt.

PVoutput

• tzeunis
Ik begreep via het Polestar forum waar ook een laadpaal installateur zit dat je een actieve splitter nodig hebt. Die hebben 2 compleet gescheiden signalen. Vandaag maar eens bestellen. Ik hou je op de hoogte.

| Losing my religion |

• TheWalrus
tzeunis schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 07:21:
Ik begreep via het Polestar forum waar ook een laadpaal installateur zit dat je een actieve splitter nodig hebt. Die hebben 2 compleet gescheiden signalen. Vandaag maar eens bestellen. Ik hou je op de hoogte.
Ja is goed ik heb idd ook een actieve splitter gezien. En als het kabeltje wat vandaag binnen komt niet werkt bestel ik ook een actieve. Ik had verder dezelfde symptomen als jij beschrijft.

PVoutput

• TheWalrus
tzeunis schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 07:21:
Helaas dit kabeltje werkt ook niet.. vraag me af of de loadbalancer wel goed geactiveerd is op de paal.

PVoutput

• tzeunis
Ik heb hem werkend met de splitter van alle kabels. Wel even de paal los van de stroom gekoppeld zodat deze reset.

https://www.allekabels.nl...54/telefoon-splitter.html

[Voor 4% gewijzigd door tzeunis op 30-01-2021 14:26]

| Losing my religion |

• TheWalrus
tzeunis schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 14:26:
Ik heb hem werkend met de splitter van alle kabels. Wel even de paal los van de stroom gekoppeld zodat deze reset.

Dan zal het bij mij wel aan die Alfen paal liggen zoals ik al dacht. Je kan aan de de unit ook helemaal niks bekijken.

Was bij jou de reset de truc of begrijp ik je daar verkeerd?

[Voor 13% gewijzigd door TheWalrus op 30-01-2021 19:26]

PVoutput

• tzeunis
Ik heb ook de Alfen Single Pro paal. Op de oude passieve splitter zat een master er slave en daardoor wordt het data signaal aangepast. De splitter van alle kabels is een 1:1 signaal splitter.

Na aansluiten de paal kort van de stroom gehaald en gereset. Daarna werkte alles. Dit werkte met de master slave splitter niet. Dus de splitter is van invloed.

De paal is inderdaad niet zelf aanpasbaar; moet weer via Allego. Zo staat mijn datum op 19-10-2020 bijvoorbeeld. Maandag maar eens bellen.

| Losing my religion |

• TheWalrus
tzeunis schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 19:53:
Ik heb ook de Alfen Single Pro paal. Op de oude passieve splitter zat een master er slave en daardoor wordt het data signaal aangepast. De splitter van alle kabels is een 1:1 signaal splitter.

Na aansluiten de paal kort van de stroom gehaald en gereset. Daarna werkte alles. Dit werkte met de master slave splitter niet. Dus de splitter is van invloed.

De paal is inderdaad niet zelf aanpasbaar; moet weer via Allego. Zo staat mijn datum op 19-10-2020 bijvoorbeeld. Maandag maar eens bellen.
Net even gekeken ik heb een Eve Single Pro 3 Fase paal. mijn datum stond wel goed.

PVoutput

• tzeunis
Jup. Die heb ik ook.

Echter via de leaseplan dus ik kan zelf niets wijzigen.

[Voor 59% gewijzigd door tzeunis op 30-01-2021 21:57]

| Losing my religion |

• TheWalrus
tzeunis schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 21:48:
Jup. Die heb ik ook.

Echter via de leaseplan dus ik kan zelf niets wijzigen.
Actieve splitter was bij mij de truc. Splitter van tech4u

PVoutput

• Robin92
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07:23
TheWalrus schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 13:23:
[...]

Actieve splitter was bij mij de truc. Splitter van tech4u
Bedoel je deze splitter?

• Robin92
tzeunis schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 14:26:

Is dit een actieve splitter? Hij lijkt eerder passief?

• TheWalrus
Robin92 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 16:24:
[...]

Is dit een actieve splitter? Hij lijkt eerder passief?
Sorry ik las eerst niet. JA dat is passieve 1:1 splitter. Kans op dataverlies is dan groter

[Voor 29% gewijzigd door TheWalrus op 03-02-2021 17:06]

PVoutput

• TheWalrus
Ja die werkt prima.

PVoutput

• Robin92
Top, dank voor de reacties! Ik ga een actieve splitter bestellen.

• TheWalrus
Robin92 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 17:50:
Top, dank voor de reacties! Ik ga een actieve splitter bestellen.
Wat voor laadpaal heb je als ik vragen mag?

PVoutput

• Robin92
Hij is toevallig vandaag bij me geïnstalleerd, het is een Alfen Eve Single Pro-Line (via Eneco). De installateur had een splitter bij zich, die tot mijn verbazing direct werkt! Ik lees de P1 poort zelf uit via een Raspberry Pi, om vervolgens de data in Prometheus / Grafana te krijgen.

Dus toen ik na mijn laatste bericht hier, naar m'n Grafana dashboard keek, zag ik gewoon dat er data was (en het matchte ook goed met het vermogen dat de laadpaal vroeg). Maar goed, ik heb dus geen splitter meer nodig. Toch dank voor de reactie :)

• TheWalrus
Robin92 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 20:35:
Hij is toevallig vandaag bij me geïnstalleerd, het is een Alfen Eve Single Pro-Line (via Eneco). De installateur had een splitter bij zich, die tot mijn verbazing direct werkt! Ik lees de P1 poort zelf uit via een Raspberry Pi, om vervolgens de data in Prometheus / Grafana te krijgen.

Dus toen ik na mijn laatste bericht hier, naar m'n Grafana dashboard keek, zag ik gewoon dat er data was (en het matchte ook goed met het vermogen dat de laadpaal vroeg). Maar goed, ik heb dus geen splitter meer nodig. Toch dank voor de reactie :)
Super!

PVoutput

• tzeunis
Mooi toch!

| Losing my religion |

• FemkeA
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 06-02-2021
Nieuw hier en ben geen techneut. Wel duurzaambezigbijtje. Vandaag zou toon geinstalleerd worden. Installateur was na het zien van kabel voor de alfen loadbalancing in de p1 poort in de war. Nog nooit gezien mevrouw en vertrok onverrichterzake. Eneco geeft aan dat toon met splitter niet werkt. Daar leg ik me niet zomaar bij neer. Zo kwam ik op dit handige forum. Klopt het dat als ik een actieve splitter bestel en toon laat installeren, de loadbalancing en toon beide gaan werken?

• TheWalrus
FemkeA schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 13:16:
Nieuw hier en ben geen techneut. Wel duurzaambezigbijtje. Vandaag zou toon geinstalleerd worden. Installateur was na het zien van kabel voor de alfen loadbalancing in de p1 poort in de war. Nog nooit gezien mevrouw en vertrok onverrichterzake. Eneco geeft aan dat toon met splitter niet werkt. Daar leg ik me niet zomaar bij neer. Zo kwam ik op dit handige forum. Klopt het dat als ik een actieve splitter bestel en toon laat installeren, de loadbalancing en toon beide gaan werken?
Actieve splitter zou moeten werken.

Ik ben er bij mij helaas achter gekomen dat met mijn loadbalancing van de alfen paal iets mis mee is. ik krijg de fallback snelheid bij het auto laden ook al heb ik de loadbalancing kabeltje rechstreeks in mijn slimmeMeter of helemaal niet verbonden ook de fallback snelheid. Via splitter ook de fallback snelheid...

PVoutput

• figini
  • Laatst online: 12-02-2021
Ik heb de Alfen Eve Single Pro en een Raspberry Pi om de P1-poort uit te lezen.
Eerst een passieve splitter gekocht, zodra beide werden aangesloten ging mijn Alfen in Safe mode.
Alfen als enige via splitter aan P1-poort werkte prima.
Deze week een Active P1-poortsplitter aangeschaft via slimmermetenergie maar daar heb ik exact hetzelfde probleem. De vraag is nu of het in de Alfen zit of in de Raspberry Pi.
Op de Raspberry Pi gebruik ik Domoticz, is daar nog iets in te stellen?
Zodra ik de Pi aansluit gaat het DRQ (= denk ik Data Request) lampje continue branden.
Als ik alleen de Alfen aansluit gaat om de zoveel seconden het DRQ lampje even kort aan.
Lijkt wel alsof de Pi de verbinding continue claimt.
Heb inmiddels mijn leverancier laadpaaldirect gevraagd om advies en kan natuurlijk ook nog bij Alfen zelf navraag doen.
Overigens kan ik de Alfen Eve Single Pro prima uitlezen via de ACE Service Installer, logging geeft ook de P1-poortcommunicatie weer.

Iemand enige suggesties?

• TheWalrus
figini schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 13:22:
Eerst een passieve splitter gekocht, zodra beide werden aangesloten ging mijn Alfen in Safe mode.
Deze week een Active P1-poortsplitter aangeschaft via slimmermetenergie maar daar heb ik exact hetzelfde probleem. De vraag is nu of het in de Alfen zit of in de Raspberry Pi.
Zodra ik de Pi aansluit gaat het DRQ (= denk ik Data Request) lampje continue branden.
Als ik alleen de Alfen aansluit gaat om de zoveel seconden het DRQ lampje even kort aan.
Heb inmiddels mijn leverancier laadpaaldirect gevraagd om advies en kan natuurlijk ook nog bij Alfen zelf navraag doen.
Overigens kan ik de Alfen Eve Single Pro prima uitlezen via de ACE Service Installer, logging geeft ook de P1-poortcommunicatie weer.

Iemand enige suggesties?
Die van mij is helaas nog steeds nagekeken door de installateur. die van mij hangt dus continue in de safe mode. Kabeltje van loadbalancer rechtstreeks in de meter of helemaal lost maakt geen verschil.

Bij mijn actieve splitter zie ik ook niet om de zoveel seconden het data lampje branden als de alleen de laadpaal aan de splitter hangt.

Overigens je zou de 1:1 splitter eens kunne proberen van een post ergens hierboven.

PVoutput

• TheWalrus

Iemand enige suggesties?
Zo die van mij is gefixed. de connector van de loadbalancing kabel in de paal was niet goed. Goede connector erop en het werkt met de actieve splitter. Ik haal nu bijna 11 kw laad snelheid. en domoticz via de Rasp Pi werkt ook.

PVoutput

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08:18
TheWalrus schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 16:31:
[...]

Zo die van mij is gefixed. de connector van de loadbalancing kabel in de paal was niet goed. Goede connector erop en het werkt met de actieve splitter. Ik haal nu bijna 11 kw laad snelheid. en domoticz via de Rasp Pi werkt ook.
Heb je hem nu via een active of passive splitter aangesloten? Ik heb ook een Alfen Single Line Pro welke in de Fallback snelheid terug valt op het moment dat ik een Raspberry Pi aansluit (zit nu via een Master / Slave splitter). Zonder Raspberry gaat de lader wel gewoon naar de 11 kw.

• TheWalrus
AWEF schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 19:52:
[...]

Heb je hem nu via een active of passive splitter aangesloten? Ik heb ook een Alfen Single Line Pro welke in de Fallback snelheid terug valt op het moment dat ik een Raspberry Pi aansluit (zit nu via een Master / Slave splitter). Zonder Raspberry gaat de lader wel gewoon naar de 11 kw.
Active tech4u splitter. Geen master/slave gedoe.

PVoutput

• AWEF
TheWalrus schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 20:57:
[...]

Active tech4u splitter. Geen master/slave gedoe.
Thnx. Heb hem ook besteld

• AWEF

Iemand enige suggesties?
Ik heb een zelfde setup met een zelfde issue.
Setup: Eve Single Pro / Raspberry Pi 3 met dsmrreader / active splitter (http://www.slimmermetenergie.com/product/p1-splitter-actief/). Op het moment dat ik alleen de paal aan de splitter hang, dan kippert het DRQ lampje om de paar seconden en zodra de Pi er aan gehangen wordt blijft die branden (aan gaat de paal in de safemode).

Zou dit nog aan de P1 kabel kunnen liggen?

• TheWalrus
AWEF schreef op zondag 28 februari 2021 @ 14:06:
[...]

Ik heb een zelfde setup met een zelfde issue.
Setup: Eve Single Pro / Raspberry Pi 3 met dsmrreader / active splitter (http://www.slimmermetenergie.com/product/p1-splitter-actief/). Op het moment dat ik alleen de paal aan de splitter hang, dan kippert het DRQ lampje om de paar seconden en zodra de Pi er aan gehangen wordt blijft die branden (aan gaat de paal in de safemode).

Zou dit nog aan de P1 kabel kunnen liggen?
Wat vreemd hier heb ik dit dus totaal niet last van.

Wat voor slimme meter heb? Mijne geeft een pakketje af om de 10 seconden. DRQ lampje brand bij mij ook constant.

Bij mij ging hij in save mode omdat het rj12 stekkertje niet goed geknepen was.

[Voor 14% gewijzigd door TheWalrus op 28-02-2021 14:38]

PVoutput

• AWEF
TheWalrus schreef op zondag 28 februari 2021 @ 14:35:
[...]

Wat vreemd hier heb ik dit dus totaal niet last van.

Wat voor slimme meter heb? Mijne geeft een pakketje af om de 10 seconden. DRQ lampje brand bij mij ook constant.

Bij mij ging hij in save mode omdat het rj12 stekkertje niet goed geknepen was.
Ik heb een Iskra AM550 (afgelopen zomer geplaatst). Die stuurt elke seconde een pakketje (althans dsmrreader update elke seconde)

De "uitdaging" is dat ik nu dus geen loadballancing heb op het moment dat ik met de rapsberry de slimme meter uit lees. De leverancier van de paal geeft aan dat ze eventueel een modbus kunnen plaatsen. Kosten hiervan (inc. installatie) zijn zowat 700 euro :S

[Voor 20% gewijzigd door AWEF op 28-02-2021 14:50]

• TheWalrus
AWEF schreef op zondag 28 februari 2021 @ 14:48:
[...]

Ik heb een Iskra AM550 (afgelopen zomer geplaatst). Die stuurt elke seconde een pakketje (althans dsmrreader update elke seconde)

De "uitdaging" is dat ik nu dus geen loadballancing heb op het moment dat ik met de rapsberry de slimme meter uit lees. De leverancier van de paal geeft aan dat ze eventueel een modbus kunnen plaatsen. Kosten hiervan (inc. installatie) zijn zowat 700 euro :S
Zit het daar dus. Ik heb een Landis Gyr e350
DSMR 4.2

Je zou de 1:1 splitter kunnen proberen. Eerder genoemd in dit topic.

[Voor 5% gewijzigd door TheWalrus op 28-02-2021 14:53]

PVoutput

• AWEF
Ik heb al een 1:1 splitter geprobeerd, een master / slave splitter en nu de active splitter. Geen van allen lijkt te werken.

@figini : Heb jij toevallig ook een DSMR 5 / Iskra AM550 meter? En heb jij het al op weten te lossen?

• TheWalrus
AWEF schreef op zondag 28 februari 2021 @ 14:57:
Ik heb al een 1:1 splitter geprobeerd, een master / slave splitter en nu de active splitter. Geen van allen lijkt te werken.

@figini : Heb jij toevallig ook een DSMR 5 / Iskra AM550 meter? En heb jij het al op weten te lossen?
Ik bedoel een echte 1:1 telefoon splitter. Daar zit geen master/slave op.

PVoutput

• AWEF
Ik bedoel ook een 1:1 splitter. Daarnaast heb ik ook nog een master / slave splitter en een active splitter geprobeerd (dus totaal 3 verschillende splitters)

• TheWalrus
AWEF schreef op zondag 28 februari 2021 @ 15:45:
Ik bedoel ook een 1:1 splitter. Daarnaast heb ik ook nog een master / slave splitter en een active splitter geprobeerd (dus totaal 3 verschillende splitters)
Ah sorry, ik las je bericht niet goed.

PVoutput

• klompje65
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 25-05 17:41
AWEF schreef op zondag 28 februari 2021 @ 15:45:
Heb je dit al weten op te lossen? Ik gebruik al jaren Domoticz en krijg binnenkort een Alfen Single Pro laadpaal. Ik zit dus met dezelfde config en houd mijn hart vast als ik dit lees. Welke splitter moet ik nu nemen die werkt of moet ik toch via Modbus gaan oplossen??

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AWEF
klompje65 schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 23:16:
[...]

Heb je dit al weten op te lossen? Ik gebruik al jaren Domoticz en krijg binnenkort een Alfen Single Pro laadpaal. Ik zit dus met dezelfde config en houd mijn hart vast als ik dit lees. Welke splitter moet ik nu nemen die werkt of moet ik toch via Modbus gaan oplossen??
Voor iedereen die hier ook tegen aan loopt, de setup die ik nu (sinds gisteren) aan de praat heb weten te krijgen en welke ook netjes loadballanced op max 20A:
- Iskra AM550 3-fasen DSMR5 slimme meter
- Iungo Splitter (https://www.robbshop.nl/p...mme-meter-iungo?sqr=iuno&)
- Raspberry Pi met DSMR Reader aangesloten op de Master
- Alfen Single Line Pro aangesloten op Slave

Ik heb ook een active splitter (http://www.slimmermetenergie.com/product/p1-splitter-actief/) geprobeerd, maar deze werkt bij mij niet.

Op het moment dat ze hem aansluiten kan je vrij snel zien of het werkt of niet. Als het goed is stellen ze een soort van "Safemode" laadwaarde in. Op het moment dat de laadpaal geen info van de slimme meter krijgt, gaat die op deze snelheid laden. Bij mij staat deze op 12A (per fase) dus 9kW.
Het gedrach wat ik zag was het volgende:
- Laadpaal direct op P1: 11kW laden
- Laadpaal via splitter (elke willekeurige splitter: 11kW laden
- Raspberry aansluiten op splitter: 9kW laden

Let wel op dat je tussen elke test de paal restart (stroom er even af halen).

Met de Iungo splitter kan ik netjes op 11kW laden en als ik (bijv.) de waterkoker aan zet, zie ik het verbruik van 16A per fase naar 20A op de fase waar waterkoker op zit en de 2 andere fase naar 12A gaan (hij moet bij mij ballancen op 20A).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TheWalrus
AWEF schreef op zondag 7 maart 2021 @ 10:14:
[...]

Voor iedereen die hier ook tegen aan loopt, de setup die ik nu (sinds gisteren) aan de praat heb weten te krijgen en welke ook netjes loadballanced op max 20A:

Ik heb ook een active splitter (http://www.slimmermetenergie.com/product/p1-splitter-actief/) geprobeerd, maakr deze werkt bij mij niet.

Op het moment dat ze hem aansluiten kan je vrij snel zien of het werkt of niet. Als het goed is stellen ze een soort van "Safemode" laadwaarde in. Op het moment dat de laadpaal geen info van de slimme meter krijgt, gaat die op deze snelheid laden. Bij mij staat deze op 12A (per fase) dus 9kW.

Met de Iungo splitter kan ik netjes op 11kW laden en als ik (bijv.) de waterkoker aan zet, zie ik het verbruik van 16A per fase naar 20A op de fase waar waterkoker op zit en de 2 andere fase naar 12A gaan (hij moet bij mij ballancen op 20A).
Het verschil waarom de tech4u splitter niet werkt bij jou maar bij mij wel, zou best wel eens aan het DSMR protocol kunnen liggen. Ik heb 4.2 jij 5.0

PVoutput

Acties:
  • 0Henk 'm!

• klompje65
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 25-05 17:41
[...]

Ik heb ook een active splitter (http://www.slimmermetenergie.com/product/p1-splitter-actief/) geprobeerd, maar deze werkt bij mij niet.

Heb ook Iskra AM55 met SMR 5.0 met zelfde Alfen laadpaal en Raspberry Pi. Alleen heb ik Domoticz draaien die de P1 poort gebruikt. Ik zie dat je de laadpaal als Slave hebt aangesloten en de RPi als Master. Dat verrast me. In dat geval - als ik het goed begrijp - bepaalt de RPi de frequentie waarmee de Alfen data krijgt aangeleverd. Ik vraag nu om de 60 seconden vanuit Domoticz de waarden op. Vraag me af of ik dan geen problemen kan krijgen als de Alfen maar maximaal dan per 60 seconden de waarden ziet die hij nodig heeft. Maw, ik denk dat het wel aan de configuratie van de frequentie van de apparaten aangesloten op Master/Slave ligt of dit gaat werken!?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AWEF
Van wat ik van de slimme meter (DSMR 5) weet, is dat deze elke seconde een zogenaamde telegram stuurt met de waardes van de meter. Ik zie in dsmrreader dus ook de data elke seconde updaten.

Ik heb ook geprobeerd om de Alfen op de Master poort aan te sluiten maar dat leek niet te werken.

• rernst
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 07:26
bij mij thuis wordt er binnenkort een laadpaal (Alfen EVE Single S-line) met load balancing geïnstalleerd die gebruik zal maken van de P1 poort voor load balancing.

Ik ben ook van plan om de Dobiss NXT module, die we reeds hebben voor buitenhuis aansturing van de domotica, met de P1 poort te verbinden om zo realtime energie verbruik te kunnen monitoren en aansturen.

Om beide aan de P1 poort van de digitale meter te kunnen aansluiten, heb ik dus volgens dit topic een actieve P1 poort splitter nodig.
Mijn digitale meter is van de laatste generatie, dus DSMR5.

Aangezien hierboven door AWEF werd ngegeven dat de Tech4U splitter niet met DSMR5 werkt, en in de reviews van de Iungo splitter een review staat waarbij iemand zegt dat de splitter niet werkt met een '3-fase ISKRA AM550-TD2 (SMR 5.0)' (ik heb ook 3 fase), vroeg ik me af of er iemand een actieve P1 splitter die wel werkt met DSMR5 en 3 fase kan adviseren? De review sprak wel van een gemodificeerde splitter die wel werkte, maar het is me niet duidelijk of deze ook standaard aangeboden wordt.

[Voor 18% gewijzigd door rernst op 08-10-2021 09:52]

• AWEF
@rernst Ik heb ook een ISKRA AM550 slimme meter (zonder de TD-2 toevoeging) en ook op 3 fasen en bij mij werkt het nog steeds als een zonnetje.

• rernst
AWEF schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 10:41:
@rernst Ik heb ook een ISKRA AM550 slimme meter (zonder de TD-2 toevoeging) en ook op 3 fasen en bij mij werkt het nog steeds als een zonnetje.
Ah mooi, bedankt voor de bevestiging. Dan zal ik ook gewoon deze kopen :)

• coolkil
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07:41
Iemand hier ervaring met loadbalancing issues van een EVbox Elvi laadpaal in combinatie met een am550-td2 en een tech4u actieve splitter?

alleen laadpaal op splitter werkt prima.
laadpaal + pi op splitter doet het laden zakken naar max 3kw

• zwaffie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11-05 20:54
rernst schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 10:35:
[...]

Ah mooi, bedankt voor de bevestiging. Dan zal ik ook gewoon deze kopen :)
@rernst Werkt dit bij jou naar behoren? Ik heb vandaag de laadpaal ontvangen en zal ook mijn signaal willen splitsen

• rernst
zwaffie schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 16:16:
[...]

@rernst Werkt dit bij jou naar behoren? Ik heb vandaag de laadpaal ontvangen en zal ook mijn signaal willen splitsen
Hoi,

ik heb de splitter (nog) niet besteld en ik heb ook nog steeds mijn laadpaal niet (voorraad/leveringsproblemen).
De reden dat ik hem nog niet besteld heb, is dat ik uiteindelijk toch niet de Dobiss NXT module zal verbinden met de digitale meter omdat mijn elektricien zei dat wat ik wilde, namelijk het vebruik van verschillende apparaten opvolgen, niet hiermee kon. :/

Ik zou me eens moeten bezighouden met een andere oplossing te zoeken, maar heb dit nog niet gedaan. Tot die tijd wacht ik af met de aankoop in de hoop dat er ondertussen iemand anders de splitter geprobeerd heeft in eenzelfde of vergelijkbare configuratie als die van mij.

Dus mocht je hem kopen, hou me op de hoogte of het bij jou werkt! :)

• Pete80
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-05 21:43
[...]

Bedankt voor deze informatie. Ik liep ook al te stoeien met mijn telefoonlijnsplitter en actieve splitter van HomeWizard. Beide werken niet. Ik heb nu die van Robbshop besteld. Hopelijk werkt het voor mij ook.
Ik split tussen mijn Alfen paal en P1MON op de Raspberry PI

Ik hoop dat dit de oplossing is!

edit -- Het werkt nu inderdaad. Die iungo splitter werkt _/-\o_

[Voor 1% gewijzigd door Pete80 op 25-01-2022 08:15. Reden: typo]

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 02:12
weet iemand hier toevallig ook of the Alfen laadpaal ook een setting heeft waarmee er alleen met PV overschot geladen kan worden (elektriciteit export te zien op P1 poort)? of is de loadbalancing mode alleen een bescherming van de hoofdzekering?

• AWEF
HiBe schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 19:15:
weet iemand hier toevallig ook of the Alfen laadpaal ook een setting heeft waarmee er alleen met PV overschot geladen kan worden (elektriciteit export te zien op P1 poort)? of is de loadbalancing mode alleen een bescherming van de hoofdzekering?
Helaas alleen het laatste

• HiBe
AWEF schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 19:33:
[...]

Helaas alleen het laatste
jammer, als je als laadpaal toch al de gegevens van de P1 poort krijgt dan is opladen op basis van overschot ook geen rocket science meer, zou je denken....

• rernst
HiBe schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 20:12:
[...]

jammer, als je als laadpaal toch al de gegevens van de P1 poort krijgt dan is opladen op basis van overschot ook geen rocket science meer, zou je denken....
Die functionaliteit komt er aan!
Ik heb een Alfen laadpaal en mijn installateur zei dat Alfen er mee bezig is;
deze functionaliteit zou elke moment gereleased worden (hij had er eigenlijk eind vorig jaar al moeten zijn volgens de installateur).
Je zal dmv een (eenmalig te betalen betalen) simpele SW update er kunnen voor zorgen dat enkel bij productieoverschot, deze energie naar de laadpaal gaat..
Je hebt natuurlijk ook wel de load balancing functie nodig om dit te kunnen laten werken.

• HiBe
rernst schreef op maandag 14 februari 2022 @ 18:38:
[...]

Die functionaliteit komt er aan!
Ik heb een Alfen laadpaal en mijn installateur zei dat Alfen er mee bezig is;
deze functionaliteit zou elke moment gereleased worden (hij had er eigenlijk eind vorig jaar al moeten zijn volgens de installateur).
Je zal dmv een (eenmalig te betalen betalen) simpele SW update er kunnen voor zorgen dat enkel bij productieoverschot, deze energie naar de laadpaal gaat..
Je hebt natuurlijk ook wel de load balancing functie nodig om dit te kunnen laten werken.
uhm, oh... dus je unlocked de loadbalancing feature door 200 euries over te maken en vervolgens mag je nog een keer de knip trekken voor solar laden. klinkt een beetje als uitmelken++. Ik snap dat iemand 200 euries vraagt om de P1 poort uit te lezen, maar daar houdt het ook wel op... dan is een zappi een betere oplossing...

• rernst
HiBe schreef op maandag 14 februari 2022 @ 20:03:
[...]

uhm, oh... dus je unlocked de loadbalancing feature door 200 euries over te maken en vervolgens mag je nog een keer de knip trekken voor solar laden. klinkt een beetje als uitmelken++. Ik snap dat iemand 200 euries vraagt om de P1 poort uit te lezen, maar daar houdt het ook wel op... dan is een zappi een betere oplossing...
Jup, geef ik je helemaal gelijk in. Er is nog geen prijs gekend, dus misschien valt het wel mee. In ieder geval, als je in Belgie woont en je hebt je laadpaal in september 2021 of later geplaatst, dan kan je best wel de slimme functionaliteiten bestellen want dan kan je de aankoop van je laadpaal voor 45% in je personenbelasting inbrengen (bron o.a.:
https://jaimy.be/nl/blog/...t-werk-fiscale-voordelen/)

• gertjan.stoker
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-01 12:34
Hallo allen, wat een mooi topic. Hoewel als het echt mooi was, zaten we nu niet met z'n allen naar dit onderdeel te kijken. Even eerst mijn configuratie: Landys + Gear E360 slimme meter op dmsr 5.0 Alfen even single laadpunt (dat alles ging allemaal best goed). Maar toen kreeg ik zonnepanelen en wilde mijn energieverbruik beter monitoren. Ik nam de GEO Trio II energiemeter. Mooi apparaat, maar ja, dus ook op de P1-poort. De eneco splitter (simpel telefoonsplittertje volgens mij) zorgde er niet voor dat de GEO Trio II actief werd. Dus een nieuwe actieve splitter besteld (home wizard active p1 splitter). Daar staat niet apart master / slave op, maar die doet het dus niet. Via Cedel webshop een andere actieve splitter besteld met master en slave. Alfen op de master, Trio II op de slave, gaat niet goed want de Geo Trio II heeft een actief signaal nodig volgens mij. Andersom lukt het evenwel ook niet.

De webservice van Cedel (top overigens) gaf aan dat ze zelf een actieve splitter gaan ontwikkelen speciaal voor de configuratie met Alfen en mijn energiemonitor Geo TRIO II. Ik heb de energiemonitor er maar tussenuit gehaald, want ik heb nu zelf ook niet de energie niet meer ;-) Ben uit de ideeën. Overigens heb ik de Alfen ook aan en uit gezet en de auto wel / niet laten laden. Enfin, Geen lekker verhaal dus en de man van de webservice Cedel gaf aan dat er op dit moment geen oplossing is, want hij zelf ook wel gek vindt want het is toch niet vreemd dat je meer apparaten op de P1 poort wilt aansluiten.

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Ondanks dat dit topic wel eens wordt hergebruikt, zet ik hem naar DEI.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0Henk 'm!

• babobo1977
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik ben na het lezen van dit topic overgegaan tot de aanschaf van een tech4u splitter. Dit bleek niet te werken icm een Alfen laadpaal en RPI p1 poort uitlezen.

Ik heb contact opgenomen met tech4u:
We are aware of this problem. This is known issue with Alfen laadpaal.
This is not the splitter fault.
You can easily test it by connecting any of your devices to any port splitter alone.
Both – your raspberry and Alfen will work fine – if they are connected alone.
Unfortunately Alfen chargers do not fully follow DSMR specification, and that’s why the combination does not work. But to the point.
Our company has designed a special splitter to handle this issue.
Namely: (P1H-015) P1 port smart splitter

https://www.tech4ushop.nl/p1h-015.html

Deze splitter heb ik nu geïnstalleerd en dit werkt wel goed.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TheWalrus
babobo1977 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 20:32:
Ik ben na het lezen van dit topic overgegaan tot de aanschaf van een tech4u splitter. Dit bleek niet te werken icm een Alfen laadpaal en RPI p1 poort uitlezen.

Ik heb contact opgenomen met tech4u:
We are aware of this problem. This is known issue with Alfen laadpaal.
This is not the splitter fault.
You can easily test it by connecting any of your devices to any port splitter alone.
Both – your raspberry and Alfen will work fine – if they are connected alone.
Unfortunately Alfen chargers do not fully follow DSMR specification, and that’s why the combination does not work. But to the point.
Our company has designed a special splitter to handle this issue.
Namely: (P1H-015) P1 port smart splitter

Deze splitter heb ik nu geïnstalleerd en dit werkt wel goed.
Deze heb ik ook inderdaad. Werkt prima bij mij

PVoutput

Acties:
  • 0Henk 'm!

• WackoH
  • Laatst online: 11-04 21:09
Via
Werkgever --> Leverancier van mobiliteitsmiddelen --> Leasemaatschappij --> Eneco eMbolity --> BAM
is er bij mij een Alfen Single Pro met load balancing opgehangen. Ben blij met deze luxe oplossing (alleen zou het schermpje 's nacht wel wat minder fel mogen branden...).

De loadbalancing loopt via een 'Iungo' (niet Lungo want dat is Italiaanse koffie, maar met de hoofdleter 'i').
Die zit met een 6 aderige kabel aan de P1-poort van de meter (voor stroomvoorziening?).

Van de Iungo loopt een 2 aderige draad naar het laadpunt. Aan de andere uitgang ('splitter') heb ik een passieve P1 splitter naar een Youless en een EnergyLink.

Hier wat sfeer foto's:

In het laadpunt zelf zit weer een Iungo kastje (heb helaas geen andere foto's gemaakt:

Iungo is schijnbaar een Nederlands bedrijf dat ook met Eneco samenwerkt (zie https://www.iungo.nl/nl/over-iungo).

De oplossing die ik heb lijkt een exclusief product voor Eneco eMobility:
https://www.iungo.nl/nl/n...neco-emobility-p1-xtender

Interessante opmerking in dat artikel:
"Daarnaast is het P1-signaal niet ontworpen om lange afstanden af te leggen, waardoor we DHLB [Dynamic Home Load Balancing] alleen konden garanderen als de afstand tussen de meterkast en het laadpunt maximaal 15 meter was."

Iungo biedt verschillende Modbus producten aan. Misschien verloopt de communicatie wel via Modbus? Dat kan over ruim een 1km(!).

Ik kwam ook dit nog tegen
https://www.iungo.nl/nl/bestellen/i/505-p1-poortsplitter
In de beschrijving staat:
"Wij hebben gemerkt dat er steeds vaker devices aangesloten worden die zelf de request-lijn regelen. Sommige apparaten vragen bijvoorbeeld maar 1 x per 10 seconden data, waardoor de data lijn kort openstaat. Dit heeft als gevolg dat de slave poort niet continu van data wordt voorzien en dus een aantal verbruiksmanagers geen realtime inzicht kunnen geven. Dit hebben wij verholpen door een interne pull-up. Beide poorten blijven nu continu actief."

Acties:
  • +1Henk 'm!

• pietjuhklaas
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-04 20:16
Hallootjes,

Ik ben de trotse eigenaar van een Alfen S laadpaal. Ik herken de problemen beschreven in dit topic.
Allereerst had ik vanuit de fabrikant een passieve splitter gekregen maar zoals verwacht werkt deze niet. Kreeg alleen maar meuk over de lijn

MAAR: nu heb ik wel een werkende oplossing voor mijn DSMR 5.0 meter,

Ik heb de https://www.iungo.nl/nl/bestellen/i/505-p1-poortsplitter gekocht en hier een 5v 1A adapter aan gehangen.
Met mijn Pi4 via USB->P1 op de master en de laadpaal op de slave krijg ik weer goed signaal binnen :-).

Hele grote blij. Hopelijk werkt dit voor jullie ook :-)

• rernst
Hoi

Zoals in een eerdere post aangegeven heb ik een '3-fase ISKRA AM550-TD2 (SMR 5.0)' digitale meter en een Alfen Eve Single laadpaal.

Ik wil de P1 poort naast load balancing voor de laadpaal ook gebruiken voor een energiemonitoring oplossing (moet nog beslissen welke, maar de Iungo controller lijkt me een grote kanshebber https://www.iungo.nl/nl/b...ager/437-iungo-controller).

Uit de ervaringen hier op het forum af te leiden, zouden volgende twee actieve splitters moeten werken voor mijn situatie :

Deze vernieuwde Iungo p1 splitter

En deze tech4u P1H-015 “P1 Port smart splitter”

Ik vraag me af wat de betere aankoop is voor mij.
Er zit een prijsverschil van €20 tussen iungo (€38) en tech4u (€58) en ik begrijp niet goed wat de meerprijs van 50% voor de tech4u tov de Iungo zou kunnen verklaren en het dus waard is om voor de duurdere tech4u oplossing te gaan.

Kan iemand me hiermee helpen aub?

[Voor 7% gewijzigd door rernst op 27-08-2022 13:08]

• rernst
rernst schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 09:49:
...

Uit de ervaringen hier op het forum af te leiden, zouden volgende twee actieve splitters moeten werken voor mijn situatie :

Deze vernieuwde Iungo p1 splitter

En deze tech4u P1H-015 “P1 Port smart splitter”

Ik vraag me af wat de betere aankoop is voor mij.

...
ik ben overgegaan op de aankoop van de tech4u P1H-015 “P1 Port smart splitter” in combinatie met de Iungo Energy Manager Controller.

De Iungo werkt probleemloos!

Ik zou nu ook nog graag willen achterhalen of de load balancing op mijn Alfen EVE single laadpaal (3 fasen, 16A, 11kW) nog steeds correct werkt na de installatie van deze tech4u P1 poort splitter (in combinatie met de Iungo energy manager).
En graag zou ik willen te weten komen met welke frequentie de loadbalancing van onze laadpaal data van de digitale meter op hoort te vragen.

De tech4u splitter heeft namelijk aparte LEDs die aangeven wanneer een apparaat data vraagt en wanneer er data verzonden wordt.
Zo kan ik zien dat de Iungo energieverbruiksmanager iedere seconde data van de digitale meter vraagt en krijgt.
De Alfen laadpaal echter, lijkt maar circa iedere 12 seconden data te vragen (en dus te krijgen);
ik zou verwachten dat deze op een hogere frequentie data van de digitale meter zou opvragen, ook iedere seconde ofzo.

Laden lijkt op eerste zich niet gelimiteerd te worden tot de geconfigureerde safe current van 8A aangezien hij rond de 10kW trekt, wat doet vermoeden dat de load balancer nog steeds wel correct data van de P1 poort krijgt (anders zou hij moeten terugvallen op de 8A max safe current = 5.5kW max vermogen, of niet?)

Indien alles wel degelijk correct werkt, vraag ik me af of 12s niet erg lang is om voor de load balancer tijdig te kunnen ingrijpen?

• Looney11
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07-06 08:42
Je hoofdzekering is over het algemeen traag genoeg om 12 seconden te kunnen overleven als er teveel stroom wordt getrokken.

• Kleineheino
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-04 22:48
WackoH schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 15:43:
Via
Werkgever --> Leverancier van mobiliteitsmiddelen --> Leasemaatschappij --> Eneco eMbolity --> BAM
is er bij mij een Alfen Single Pro met load balancing opgehangen. Ben blij met deze luxe oplossing (alleen zou het schermpje 's nacht wel wat minder fel mogen branden...).

De loadbalancing loopt via een 'Iungo' (niet Lungo want dat is Italiaanse koffie, maar met de hoofdleter 'i').
Die zit met een 6 aderige kabel aan de P1-poort van de meter (voor stroomvoorziening?).

Van de Iungo loopt een 2 aderige draad naar het laadpunt. Aan de andere uitgang ('splitter') heb ik een passieve P1 splitter naar een Youless en een EnergyLink.

Hier wat sfeer foto's:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

In het laadpunt zelf zit weer een Iungo kastje (heb helaas geen andere foto's gemaakt:

[Afbeelding]

Iungo is schijnbaar een Nederlands bedrijf dat ook met Eneco samenwerkt (zie https://www.iungo.nl/nl/over-iungo).

De oplossing die ik heb lijkt een exclusief product voor Eneco eMobility:

Interessante opmerking in dat artikel:
"Daarnaast is het P1-signaal niet ontworpen om lange afstanden af te leggen, waardoor we DHLB [Dynamic Home Load Balancing] alleen konden garanderen als de afstand tussen de meterkast en het laadpunt maximaal 15 meter was."

Iungo biedt verschillende Modbus producten aan. Misschien verloopt de communicatie wel via Modbus? Dat kan over ruim een 1km(!).

Ik kwam ook dit nog tegen
In de beschrijving staat:
"Wij hebben gemerkt dat er steeds vaker devices aangesloten worden die zelf de request-lijn regelen. Sommige apparaten vragen bijvoorbeeld maar 1 x per 10 seconden data, waardoor de data lijn kort openstaat. Dit heeft als gevolg dat de slave poort niet continu van data wordt voorzien en dus een aantal verbruiksmanagers geen realtime inzicht kunnen geven. Dit hebben wij verholpen door een interne pull-up. Beide poorten blijven nu continu actief."
Hier ook dezelfde laadpaal geïnstalleerd en zo'n Iungo eneco emobility p1 extender. Ik heb de intentie om de P1 meter van Homewizard aan te sluiten en was op zoek naar een splitter. Na het lezen van deze post keek ik toch even in de meterkast en zag idd een vrije P1 uitgang op de P1 extender. Deze kan ik dan toch gebruiken voor de P1 meter?

• rernst
rernst schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 09:39:
[...]
Ik zou nu ook nog graag willen achterhalen of de load balancing op mijn Alfen EVE single laadpaal (3 fasen, 16A, 11kW) nog steeds correct werkt na de installatie van deze tech4u P1 poort splitter (in combinatie met de Iungo energy manager).
En graag zou ik willen te weten komen met welke frequentie de loadbalancing van onze laadpaal data van de digitale meter op hoort te vragen.
Ik heb ondertussen contact gehad met mijn installateur die op zijn beurt navraag heeft gedaan bij Alfen.
En het klopt dat de Alfen laadpaal elke 10s data van de P1 poort uitleest.
Dus ik kan bevestigen dat de smart splitter van tech4u werkt!
Mijn installateur wist me verder nog te zeggen dat ze zelf op het bedrijf een splitter van het merk Cedel gebruiken.

• rernst
Kleineheino schreef op woensdag 21 september 2022 @ 22:23:
[...]

Hier ook dezelfde laadpaal geïnstalleerd en zo'n Iungo eneco emobility p1 extender. Ik heb de intentie om de P1 meter van Homewizard aan te sluiten en was op zoek naar een splitter. Na het lezen van deze post keek ik toch even in de meterkast en zag idd een vrije P1 uitgang op de P1 extender. Deze kan ik dan toch gebruiken voor de P1 meter?
Kijk uit als het om een passieve splitter (master slave) gaat.
De uitleesfrequentie wordt bij een passieve splitter bepaald door het apparaat dat aan de masterpoort hangt en daar moet altijd je laadpaal aan hangen.
Als je net zoals mij een laadpaal hebt die slechts iedere 10s data uitleest, dan zal je energy manager (in jou geval je homewizard) op de slave poort ook slechts iedere 10s data krijgen.
Het kan zijn dat deze frequentie niet hoog genoeg is en deze elke 1s data wilt en dus vervolgens niet (naar behoren) werkt.
Ik raad je dus aan voor een actieve of smart splitter te gaan die je meteen achter je P1 poort plaatst; hierbij kan ieder apparaat zelf bepalen met welke frequentie hij data wil en deze ook krijgen.

• baszie
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05-06 20:00
Misschien niet helemaal relevant voor dit topic echter wel relevant voor iedereen die een laadpaal thuis heeft...
Weet iemand of er een P1 waarde is die het verbruik van de laadpaal zelf meet ?

Ik krijg mijn energie kosten voor het laden van mijn (lease) auto van Eneco terug maar wil graag weten hoeveel er precies op de paal geladen wordt (zodat ik het eigen stroom gebruik thuis beter kan inzien)

• WackoH
  • Laatst online: 11-04 21:09
Volgens mij kan dit per definitie niet omdat de P1 poort op de 'slimme' meter zit en dus alleen registreert hoeveel vermogen er je huis in of uit gaat.

De enige manier lijkt me iets als dit:
https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-3-fase/

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:19

Griffin

Is mythical

Ik ga dit topic even een klein trapje geven met een checkvraag..

Situatie
- 3fase slimme meter ISKRA AM550 -- TD2.04
- Eve Single Pro-line (deze komt begin december, de EV komt in februari ;( )

Nu wil ik graag meer inzicht in actuele stroom & gas verbruik (in januari komen er nog zonnepanelen) en zat ik te denken aan of zelf met een Raspberry Pi aan de slag te gaan of een Homewizard P1 Meter te gaan gebruiken.

Nu heb ik maar 1 P1 aansluiting natuurlijk dus heb ik even dit topic doorgenomen. Nu komt de checkvraag...

Volgens mij heb ik een actieve splitter nodig, veel mensen verwijzen naar iungo en dan kom ik de volgende tegen als de laatste versie (https://www.iungo.nl/nl/bestellen/i/506-p1-poortsplitter-5-1). Echter ik kom ook de splitter van HomeWizard tegen (https://www.homewizard.com/nl/shop/actieve-p1-splitter/).

Nu scheelt het in aanschaf niet heel veel, maar ik vraag mij dus af of iemand die homewizard heeft gebruikt of niet (met bijbehorende bevindingen)

• TheWalrus
Bij mij werkt de tech4u splitter na een paar jaar nog steeds prima.

PVoutput

• AWEF
Ik heb ondertussen de iungo voor de HomeWizzard variant verruild. Niet omdat de iungo niet meer werkt, maar de HomeWizzard splitst naar 3 poorten. De HomeWizzard werkt tot nu toe (week of 3 in bezit) perfect.

• Boertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:38
Als je toch met een pi aan de gang wil dan kan ik je deze wel aanraden van marktplaats
Die verkoper heeft overigens meer varianten, ook met wifi of puur een splitter.

• Kleineheino
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-04 22:48
Griffin schreef op donderdag 17 november 2022 @ 15:36:
Ik ga dit topic even een klein trapje geven met een checkvraag..

Situatie
- 3fase slimme meter ISKRA AM550 -- TD2.04
- Eve Single Pro-line (deze komt begin december, de EV komt in februari ;( )

Nu wil ik graag meer inzicht in actuele stroom & gas verbruik (in januari komen er nog zonnepanelen) en zat ik te denken aan of zelf met een Raspberry Pi aan de slag te gaan of een Homewizard P1 Meter te gaan gebruiken.

Nu heb ik maar 1 P1 aansluiting natuurlijk dus heb ik even dit topic doorgenomen. Nu komt de checkvraag...

Volgens mij heb ik een actieve splitter nodig, veel mensen verwijzen naar iungo en dan kom ik de volgende tegen als de laatste versie (https://www.iungo.nl/nl/bestellen/i/506-p1-poortsplitter-5-1). Echter ik kom ook de splitter van HomeWizard tegen (https://www.homewizard.com/nl/shop/actieve-p1-splitter/).

Nu scheelt het in aanschaf niet heel veel, maar ik vraag mij dus af of iemand die homewizard heeft gebruikt of niet (met bijbehorende bevindingen)
Bij mij is de Alfen laadpaal door Eneco aangelegd met daarbij een splitter. De P1-meter werkt daarop maar dan moet je wel een adapter erbij aansluiten.

• Ottootje
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 18-02 10:55
AWEF schreef op donderdag 17 november 2022 @ 18:36:
Ik heb ondertussen de iungo voor de HomeWizzard variant verruild. Niet omdat de iungo niet meer werkt, maar de HomeWizzard splitst naar 3 poorten. De HomeWizzard werkt tot nu toe (week of 3 in bezit) perfect.
Binnenkort heb ik ook een laadpaal. Ik ga deze splitter ook bestellen.
https://www.homewizard.com/nl/shop/actieve-p1-splitter/

• DmC1982
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08-06 21:51
Hier heb ik een oudere slimme meter welke om de 10sec data verstuurt vanuit de P1 poort.
Af en toe knalt de zekering er uit als we de auto aan de lader hebben en wat apparaten gebruiken (inclusief warmtepomp). Ik heb het grotendeels opgelost door het laden op maximaal 10A in te stellen (ongeveer 6.5kWh).

Nu wil ik toch een load balancer aanschaffen voor de EVBox Elvi (295 euro), maar ben ik bang dat de uitleesfrequentie van 10sec veel te traag is met alle 3fasen apparatuur in huis. Klopt dit?
Moet ik dan alsnog voor 180 euro 3 spoelen halen en aansluiten op de 3 fasen? Of zijn er nog goedkopere/betere oplossingen?

• rernst
DmC1982 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 08:48:
Hier heb ik een oudere slimme meter welke om de 10sec data verstuurt vanuit de P1 poort.
Af en toe knalt de zekering er uit als we de auto aan de lader hebben en wat apparaten gebruiken (inclusief warmtepomp). Ik heb het grotendeels opgelost door het laden op maximaal 10A in te stellen (ongeveer 6.5kWh).

Nu wil ik toch een load balancer aanschaffen voor de EVBox Elvi (295 euro), maar ben ik bang dat de uitleesfrequentie van 10sec veel te traag is met alle 3fasen apparatuur in huis. Klopt dit?
Moet ik dan alsnog voor 180 euro 3 spoelen halen en aansluiten op de 3 fasen? Of zijn er nog goedkopere/betere oplossingen?
Hoi, ik zit in een gelijkaardige situatie maar toch net anders.
Ik heb een (Alfen single eve 11kW) laadpaal met load balancer die maar om de 10s data opvraagt van de slimme meter.
De meter zelf zendt elke seconde data uit.

Ik heb eerder op dit forum en bij de installateur eenzelfde vraag gesteld of die 10s niet te lang is om in te grijpen en het antwoord was toen dat het oke is.

Tot nu toe heb ik nog geen problemen thuis gehad. Nu moet ik wel zeggen dat ik 32A van het distributienet kan halen. Als jij maar 16A kan trekken, ga je al sneller tegen de limieten aanlopen.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
De 3 fasen schakelaars van de netbeheerder zijn C-karakteristiek dus traag en klappen er niet gelijk uit.
Mocht je nog smeltzekeringen hebben die zijn ook traag. 10 seconden wat overbelasting zal niet zo'n probleem zijn.

• FHoe
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10-04 14:26
Goede dag,
Bij mij is gisteren een Alfa laadpaal geïnstalleerd. Ik had al een active hub van Homewizzard waarop de utp voor loadbalance is aangesloten
Ik zie bv de ledjes van de homewizzard en klikaanklikuit module op de P1 hub om de seconden knipperen, maar de aansluiting van de Alfa paal doet dit niet.
Ik zei nog tegen de monteur dat dit het geval was maar hij zei dat weet ik ook niet 🤔
Hebben jullie ook dat dit ledje van de paalaansluiting niet knippert?

• AWEF
@FHoe Ik heb in het begin ook een behoorlijke discussie gehad met de instalateur. Als de loadballancer van je laadpaal je digitale meter niet kan uitlezen, dan zal die in een safe-modus gaan met laden. Bij mij betekende dat dat ik "maar" met iets van 7kW laadde. Uiteindelijk hebben we getest met de laadpaal direct aan de P1 van de slimme meter en toen werkte alles wel naar behoren, dus met 11kW laden en als ik bijv. de waterkoker aan zette, dan zakte de laadsnelheid in (want ik heb de loadballancer laten instellen op 20A per fase).
Als dat werkt zoals het moet, dan kan je je splitter er tussen zetten en kijken wat er gebeurd. Begint je auto met laden met 7kW, dan werkt de splitter dus niet

Ik heb de homewizzard er tussen hangen en dat werkt vlekkeloos (weet alleen niet hoevaak het ledje knippert :))

• FHoe
@AWEF
Dank je wel voor je reactie…
En bedankt voor de tip… ik zal hem eens direct in de meter stoppen en kijken wat er gebeurd. Ik zag gisteren bij de eerste test van monteur wel dat hij 11kW ging laden, maar ik ben nog boven de 80% dus hij zakt gelijk al in…
Dus test ik wel ff als auto onder de 80% is… check ik gelijk ff of de homewizzard hub gaat knipperen als laadpaal in gebruik is. Tot dusver knippert hij niet 😊

Btw, ik heb niet gezien dat monteur iets of wat dan ook heeft ingesteld. Heb hem wel horen bellen om de paal aan te melden…
Extra info: laadpaal is nu nog van leasemaatschappij en facturatie gaat via Powerd. Via de app kan ik alleen maar extra laadpassen toevoegen en bedrag per kW aanpassen, meer niet 🤨

[Voor 26% gewijzigd door FHoe op 17-02-2023 14:04]

• AWEF
Dus test ik wel ff als auto onder de 80% is… check ik gelijk ff of de homewizzard hub gaat knipperen als laadpaal in gebruik is. Tot dusver knippert hij niet 😊
[quote]

Bij mij blijft die gewoon met 11kW laden, ook boven de 80%

• FHoe
FHoe schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 13:59:
@AWEF
Dank je wel voor je reactie…
En bedankt voor de tip… ik zal hem eens direct in de meter stoppen en kijken wat er gebeurd. Ik zag gisteren bij de eerste test van monteur wel dat hij 11kW ging laden, maar ik ben nog boven de 80% dus hij zakt gelijk al in…

Btw, ik heb niet gezien dat monteur iets of wat dan ook heeft ingesteld. Heb hem wel horen bellen om de paal aan te melden…
Extra info: laadpaal is nu nog van leasemaatschappij en facturatie gaat via Powerd. Via de app kan ik alleen maar extra laadpassen toevoegen en bedrag per kW aanpassen, meer niet 🤨
Update:
Contact gehad met Powerd. Er wordt een monteur langs gestuurd om de P1 data kabel te checken. Ook als ik de kabel direct in de energie meter stop, merk ik niets van de load balance. Monteur had dus de kabel moeten checken maar heeft dat dus niet gedaan!
Toch wel raar dat dit met een smart laadpunt als deze Alfa niet via display te zien is dat load balance geactiveerd is.

• wilfox
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 15-03 07:43
Kleineheino schreef op zondag 27 november 2022 @ 15:04:
[...]

Bij mij is de Alfen laadpaal door Eneco aangelegd met daarbij een splitter. De P1-meter werkt daarop maar dan moet je wel een adapter erbij aansluiten.

Wat een interessant topic! Omdat een passieve splitter die ik had besteld op bol.com ben ik eens gaan googelen en er gaat een wereld voor me open…

Mijn situatie is vergelijkbaar met de jouwe; een alfenpaal met zo’n iungo boxje en daarin nog een p1 uitgang. Ik heb de homewizard p1-meter erin gestoken maar die doet niets. Ik dacht al aan voeding. Wat voor adapter heb je uiteindelijk aangesloten?

Edit 1: ik zit dat homewizard gewoon de bijbehorende adapter verkoopt, die heb ik maar besteld.

Edit 2: homewizard op voeding en alles werkt! 👌🏻

[Voor 8% gewijzigd door wilfox op 15-03-2023 07:43]

• jbzmr
  • Laatst online: 07-06 20:55
Waar ik wel benieuwd naar ben.

Ik heb de ervaring met de HomeWizard P1 en een Alfen loadbalancer dat het alleen functioneert als de Alfen Loadbalancer de uitleessnelheid bepaalt. En dat is eens per 10 à 12 seconden. Dus als je een SMDR 5.0 meter hebt ga je met energie monitoring terug van 1 naar 10 seconden.

Is dat ook jullie ervaring?

• AWEF
jbzmr schreef op maandag 27 maart 2023 @ 16:15:

Ik heb de ervaring met de HomeWizard P1 en een Alfen loadbalancer dat het alleen functioneert als de Alfen Loadbalancer de uitleessnelheid bepaalt. En dat is eens per 10 à 12 seconden. Dus als je een SMDR 5.0 meter hebt ga je met energie monitoring terug van 1 naar 10 seconden.

Nope, geen problemen mee. Ik krijg gewoon elke seconde het telegram van de P1 meter binnen op m'n RasPi met DSMRReader er op. Ook als m'n auto aan het laden is

• rernst
jbzmr schreef op maandag 27 maart 2023 @ 16:15:

Dit is enkel het geval als je een splitter met master en slave poort hebt; bij dit type zal het apparaat dat op de master zit, in dit geval de Alfen paal, de uit leessnelheid bepalen, dus ook dat van de slave.
Alfen op de slave zetten werkt niet, hij moet op de master.

Om te vermijden wat je beschrijft, kan je beter een smart splitter kopen (iungo en tech4u bieden zulke smart splitters aan). Dan kan ieder apparaat onafhankelijk het P1 poort signaal lezen.

• jbzmr
rernst schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 15:39:
[...]

Dit is enkel het geval als je een splitter met master en slave poort hebt; bij dit type zal het apparaat dat op de master zit, in dit geval de Alfen paal, de uit leessnelheid bepalen, dus ook dat van de slave.
Alfen op de slave zetten werkt niet, hij moet op de master.

Om te vermijden wat je beschrijft, kan je beter een smart splitter kopen (iungo en tech4u bieden zulke smart splitters aan). Dan kan ieder apparaat onafhankelijk het P1 poort signaal lezen.
Ik heb de splitter van HomeWizard. Dat is volgens mij geen master slave ontwerp. Maar toch werkte het bij mij niet.

Ik ben zelf een electronica hobbyist dus ik had zelf een al een smart splitter gefabriceerd voordat ik wist van het bestaan van jungo en tech4u. Met mijn eigen splitter werkt het nu prima. Elke seconde een update naar de HomeWizard P1 en de laadpaal gaat niet meer in fallback mode.

Voor andere hobbyisten onder ons die mijn splitter willen namaken. Even zoeken in github.com op smart-dsmr-splitter.

• devslashnull
  • Laatst online: 06-06 15:55
jbzmr schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 22:42:
[...]

Ik heb de splitter van HomeWizard. Dat is volgens mij geen master slave ontwerp. Maar toch werkte het bij mij niet.

Ik ben zelf een electronica hobbyist dus ik had zelf een al een smart splitter gefabriceerd voordat ik wist van het bestaan van jungo en tech4u. Met mijn eigen splitter werkt het nu prima. Elke seconde een update naar de HomeWizard P1 en de laadpaal gaat niet meer in fallback mode.

Voor andere hobbyisten onder ons die mijn splitter willen namaken. Even zoeken in github.com op smart-dsmr-splitter.
Ja precies dit dus. Een simpel chippie die continue de meter monitort, en de gebufferde telegrammen 'on request' doorpingt naar de aangesloten lezers. Elke lezer bepaald wanneer een telegram gelezen moet worden en bepaalt dus zo z'n eigen leesfrequentie.

Is je oplossing ergens te koop? Wellicht de PCB?

• jbzmr
devslashnull schreef op donderdag 6 april 2023 @ 13:20:
[...]

Ja precies dit dus. Een simpel chippie die continue de meter monitort, en de gebufferde telegrammen 'on request' doorpingt naar de aangesloten lezers. Elke lezer bepaald wanneer een telegram gelezen moet worden en bepaalt dus zo z'n eigen leesfrequentie.

Is je oplossing ergens te koop? Wellicht de PCB?
Mijn oplossing is niet te koop.
Ik heb eventueel wel een PCB voor je. Dan moet je wel comfortabel zijn met het solderen van SMD (804).

• jder
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 05-06 00:20
Deze doet alles wat je wat je vraagt: http://7er.nl/viewforum.php?f=6
En heeft 4 P1 poorten die je tegelijk kan gebruiken.
Heb deze zelf al meer als een jaar in gebruik.

• jbzmr
Ziet er goed uit. Is inderdaad wat ik zocht.
Had ik deze maar eerder geweten, dan had ik niet zelf hoeven te fröbelen :)
Maar goed, een man moet een hobby hebben 8)

• rafe002
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08-06 15:30
Hoi. Ik heb een Iungo splitter gekocht en geinstalleerd maar mijn laadpaal gaat naar max 6.9KW/H stand en ik krijg hem er niet meer vanaf zelfs wanneer ik de splitter weghaal en een harde reset (Laadpaal uit voor 10 min) gedaan heb. Wat doe ik verkeerd?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08-06 15:13
Hier is net een Alfen laadpaal geplaatst met een Cedel p1 splitter. Ik gebruik een Youless icm Enelogic... die werkt nu echter niet meer. Andere mensen die ook deze combinatie hebben? Is er dan toch een andere splitter voor nodig?

De laadpaal staat gewoon op de master en de youless op de slave.

Facts don't care about your feelings

Pagina: 1 2 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee