Altijd leuk om een beetje te stoken op feestboek:
Bij geen enkele BTC transactie neemt de koopkracht van alle aardbewoners opgeteld toe. Wie vroeg instapte kan nu wel flinke winst cashen. Die winst komt niet uit de lucht vallen, die is gefinancierd door andere BTC deelnemers die hopen ooit zelf te cashen.
Helaas blijft het hele BTC project er een met een 0 som. Het is geen automatische wonder cash machine.
Sinds het loskoppelen van de goudstandaard in 1971 geldt hetzelfde voor ons geld. Alle fiat valuta is alleen gebacked door vertrouwen. Vertrouwen in de overheid, vertrouwen in de dollar. De belofte dat de overheid garant staat om iedere gecreëerde dollar terug te betalen. Met nieuw gecreëerde dollars.
Centrale banken die geld creëren. 20% van de totale dollar omloop is de afgelopen 10 maanden gecreëerd. Laat dat even op je inwerken. 20%. 1/5e van de totale omloop in minder dan 1 jaar. Waanzin.
Goud en zilver worden gemanipuleerd en laag gehouden door de Amerikaanse overheid doordat de markt overspoeld wordt. Toch staat het op record hoogtes. Er broeit iets. Vermogende mensen zijn niet gek.
Want wat gebeurd er als dat vertrouwen weg valt. Wat gebeurd er als de bevolking besluit massaal hun dollars in te wisselen voor goederen? Iedere fiat valuta op deze planeet is gebacked door de dollar.
Ons monetaire systeem is een zooitje.
Als je de kans hebt om een klein deel van je vermogen veilig te stellen in een asset die niet gerelateerd is aan schulden: doe het.
Kies je goud of zilver, zorg dat je het fysiek in je handen krijgt.
Kies je Bitcoin, zorg dat je het op een hardware wallet hebt staan die fysiek in jouw bezit is.
Want de dag dat de fiat bubbel knapt gaat komen. Misschien niet dit jaar, misschien niet de komende 10 jaar. Maar de kans is groot dat het sneller komt dan je verwacht.
Ik maak me geen illusie dat Bitcoin ons gaat redden van deze ondergang. Het wordt afzien.
Maar bij de wederopbouw gok ik dat decentrale digitale valuta een belangrijke rol gaan spelen.
Hodl.